eitaa logo
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
24.7هزار دنبال‌کننده
12.1هزار عکس
8.9هزار ویدیو
224 فایل
پاسخگویی به شبهات وشایعات ومباحث دینی مدعیان دروغین وعرفانهای کاذب مدیر کانال👇 @sollemassama ادمین کانال👇 @Morteza_Kahromi کانال خبری ما @news_revolution 👇 ادمین تبادل وتبلیغ @F_Gh14 👇کانال پرسمان‌دینی ما @porseman_onlin
مشاهده در ایتا
دانلود
از قرار معلوم جناب آشنا، بدش نمی‌آید از حمایت بزرگوارانه‌ی از مواضع اخیراً انقلابی شده‌ی جناب برای تیکه پرانی به سپاه و تطهیر اشتباهات ایشان بهره ببرد! @mobahesegroup
🔴پاسخ به «افشاگری جنجالی و تکان دهنده احمدی‌نژاد از فساد سیستماتیک مقامات عالی رتبه کشور!» ⛔️متن شایعه⛔️ " خبر فوری!! / افشاگری!! افشاگری جنجالی و تکان دهنده احمدی‌نژاد از فساد سیستماتیک مقامات عالی رتبه کشور !! بعد از حکم بقایی احمدی‌نژاد سکوتش را شکست !! :بیش از ۵۰۰ سند جاسوسی از خانواده لاریجانی در دست دارم..... " (شایعه ادامه دارد) ✅پاسخ شایعه✅ 1. مطالبی که با ادبیات فوق تحت عنوان افشاگری احمدی نژاد مطرح میشود کذب است. 2. این سخنان توسط احمدی نژاد مطرح نشده است. اظهارات وی در منابع خبری شان(دولت بهار) منتشر میشود. 3. احمدی نژاد پس از جدال لفظی با قوه قضائیه اولتیماتوم چندساعته داد که پس از پایان زمان اولتیماتوم‌ هیچ سند متقن برای ادعاهایش نتوانست مطرح کند. (البته فعلا در این پاسخ تایید یا رد عملکرد قوا مطرح نیست) 4. به کاربران فضای مجازی که گاهی قبل از تحقیق و بررسی، با زودباوری هر خبری را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند یادآور میشویم دقت بیشتری شود که نشر اکاذیب مصداق گناه کبیره است. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ تکذیب شد ⁉️ شایعات مجازی، در عالم حقیقی وجود ندارد ‼️ 📽ببينيد 👈شايعات ⏰ اخیر در فضاي مجازي كه تكذيب شد❗️ 🆔 @mobahesegroup
راه درمان آسیب های فضای مجازی @mobahesegroup @mobahesegroup
🔰 دستاورد غرب برای چه بود؟ 🔰آیا زنان غرب خوشبختند؟ @mobahesegroup
🔰 دستاورد غرب برای چه بود؟ 🔹کسی منکر این قضیه نیست که غرب در علوم تجربی پیشرفت بسیار زیادی داشته است؛ اما در پیش افتاده ترین مسائل اجتماعی چه نسخه ایی برای زندگی پیچیده است؟ 🔸مگر نمیگویند که زن و مرد، دختر و پسر نیازی به حفظ حریم در برابر هم ندارند؟ پس چرا به مرحله ایی رسیدند که برای ارضای نیازهای جنسی خود به جنونی رسیده اند که حتی به اشیای بی جان هم متوسل میشوند؟ 🔹چگونه است که انواع ازدواج ها را ساخته و پرداخته کردند؛ انواع پوشش ها را مد کردند؛ انواع آزادی ها را ایجاد کردند؛ تا بقول خودشان محدودیتی برای انسان ها ایجاد نشود اما آنچه که امروزه زنان غرب در برابر آن فریاد میزنند خلاف آن است؟ 🔸مکتب توسط چه کسانی ایجاد شد؟ کمپین طوفانی (من هم) در اعتراض به تجاوزات و خشونت های جنسی علیه زنان توسط چه کسانی ایجاد شد؟ چند صد میلیون سایت های توسط کدام مدعیان ساخته شده و اداره میشود؟ انواع روابط جنون آمیز جنسی (که بخشی از آنها در عکس مشاهده میشود) در کدام کشورها و توسط کدام مدعیان ایجاد شد؟ عروسک های جنسی توسط کدام وحشی گران جنسی حمایت و استفاده میشود؟ حقوق زن در غرب این است؟ این آزادی ست؟ این پیشرفت و ترقی زن است؟ 🔹بانو ؛ چشم هایت را باز کن غرب زن را لگد مال هوس های حیوانی خویش کرد، کدام پیشرفت؟ از کدام آزادی دم میزنید؟ اگر رعایت پوشش و حجب و حیا (که برای مردان نیز واجب است) عدم ازادی ست؛ پس چرا زنان غرب که سالهاست عریان گری را سر لوحه خویش قرار دادند آزاد نیستند؟ عقل را دخیل کن؛ بیچارگی زنان غرب در آمارهای منتشر شده موسوم به World Family Map که توسط خود غربی ها در هر ساله منتشر میشود نهفته است، نه در فیلم های ظاهرا خوش رنگ و لعاب! متاسفم برای آن بانویی که این مستندات را میبیند اما بازهم بیدار نمیشوند. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
کاش اون دادستان محترم، صدا و سیما رو به دلیل پخش تبلیغات کالا‌های خارجی، ترویج سبک زندگی طبقه اشراف، ضریب دادن به سلبریتی‌های بی سواد فیلتر میکرد @mobahesegroup
💢چطور در نماز تیر از پای علی(ع) کشیدند و او متوجه نشد، اما او وسط نماز به فقیر بخشید و حواسش بود! 👇👇 انگشتردادن حضرت علي عليه السلام به فقير از امور و در تاريخ است كه قرآن هم بر آن تاكيد دارد  مائده (5) آيه 55. ✅ در حالي كه داستان بيرون كشيدن ازپاي حضرت ظاهرا در منابع معتبر نقل نشده و بيش تر داستاني مشهور محسوب مي شود ، نه يك روايت داراي سند محكم . در كتاب هاي نقل شده هم سندي براي آن ذكر نشده است. @mobahesegroup فيض كاشاني محجه البيضاء، ج 1، ص 397 و 398. ✅✅داستان «در آوردن تير از پاي اميرالمومنين علي» سنديت تاريخي ندارد «فخر رازي» عالم معروف اهل سنت اولين شخصي است كه اشاره به اين داستان كرده است. اولين كسي كه به اين داستان اشاره كرده فخر رازي است. فخر رازي متوفاي اوايل قرن هفتم است. قبل از اين تاريخ يعني در طول هفت قرن اين مطلب در كتاب هيچ نويسنده‌اي ديده نشده است حتي شيعيان نيز چنين مطلبي را نقل نكرده‌اند @mobahesegroup پس از اين تاريخ (يعني پس از گذشت هفت قرن) اين داستان به مرور در كتاب‌هاي شيعيان راه يافت. غافل از آنكه هدف اصلي از ساخت آن چه بوده است . در ميان شيعيان اولين شخصي كه به اين داستان اشاره كرده (سپس سايرين نيز به نقل از وي اين داستان را نقل كرده اند) مرحوم ملا احمد نراقي در كتاب معراج ااسعاده ص 823 🔮🔮 قسمت دوم 👇👇 💢چطور در نماز تیر از پای علی(ع) کشیدند و او متوجه نشد، اما او وسط نماز به فقیر بخشید و حواسش بود! 👇👇 ✅این شبهه به چند دلیل وارد نیست زیرا وهابیت از سیره پیامبر هم غافل است: @mobahesegroup ☑️☑️اولا «شیخ صدوق» در «علل الشرایع» و «علامه مجلسى» در «بحار الانوار» می‏نویسند: روزى که پیامبر گرامى اسلام (ص) نماز میخواندند و اصحاب هم به وى اقتدا کرده بودند، کودکى شروع به نمود.حضرت، نمازش را به سرعت به پایان رسانید.بعد از نماز، علتش را از حضرت جویا شدند،حضرت در پاسخ فرمود: «أو ما سمعتم صراخ الصبى؟»؛ آیا فریاد بچه را نشنیدید؟ (من نماز را به سرعت به پایان رساندم تا اینکه مادر بچه زودتر به داد بچه برسد و او را ساکت نماید ☑️منبع: بحار الانوار، ج 88، ص 93. ✅✅آیت الله شهید مطهری در مورد این اشکال، می فرمایند: @mobahesegroup «این ایراد را افرادی از قدما مثل فخر رازی گرفته اند که علی (ع) همیشه در حال نماز آن چنان از خود بی ­خود بود که توجه به اطراف پیدا نمی کرد. چگونه شما می گوئید که در حال نماز این طور شد؟ (انگشتر به فقیر داده است) جواب این است که اولاً، این که علی (ع) در نماز از خود بی خود می شد، یک حقیقتی است اما این جور نیست که همه حالات اولیای الهی، همیشه مثل همدیگر بوده است. خود پیغمبر اکرم (ص)، هر دو حال برایش نقل شده؛ گاهی در حال نماز یک حالت جذبه ای پیدا می کرد که اصلا طاقت نمی آورد اذان تمام شود، می فرمود: «ارحنا یا بلال!» زود باش که شروع کنیم به نماز. گاهی هم اتفاق می افتاد در حال نماز وقتی سر به سجده می گذاشت، امام حسن یا امام حسین یا نوه دیگرش می آمد روی شانه اش سوار می شد و حضرت با آرامش صبر می کرد و سجده اش را طول می داد تا اینکه او بلند شود. یک دفعه، پیغمبر اکرم (ص) ایستاده بود به نماز، گویا کسی آب دهان انداخته بود، پیغمبر (ص)، یک قدم به جلو برداشت و با پایش روی آن را پوشاند و بعد برگشت،که فقها از این قضیه مسایلی را در باب نماز استخراج کرده اند. سید بحرالعلوم می گوید: و مشی خیر الخلق فی المحراب @mobahesegroup یفتح منه اکثر الابواب یعنی اینکه، پیغمبر، در حال نماز دو قدم رفت جلو، و این مساله خیلی مسایل را حل می کند که در باب نماز چه مقدار عمل خارج از نماز جایز است یا جایز نیست، بنابراین حالات مختلفی بوده است @mobahesegroup منبع: مطهری، مرتضی، امامت و رهبری، ص 180 و 181 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🔮سؤال: چه شد که مسجد الأقصی در جای معبد حضرت سلیمان (علی نبینا و آله و علیه السلام) ساخته شد؟ 🔮پاسخ: منظور از مسجد و معبد، یکی است و آن محل عبادت است ، مسجد الأقصی نیز محل عبادت بوده ، بدیهی است که فتوحات اسلامی در زمان خلیفه دوم صورت گرفته و بیت المقدس نیز در این فتوحات تصرف شده است ، اگر بخواهیم بگوییم که اولین مسجد بعد از فتوحات ساخته شده ، یا این که توسط خلیفه دوم ساخته شده است، این با آیات قرآن کریم منافات دارد؛ چون در قرآن کریم، آمده است: «سبحان الذی أسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام إلی المسجد الأقصی» (1) پس قبل از تصرف بیت المقدس توسط مسلمین این مکان به عنوان مسجد یا محل مقدس از طرف مسلمانان شناخته می‌شده و قرآن نیز به آن صحه گذاشته است، و روشن است که کسی در آن زمان به آن جا نرفته و مسجدی نساخته است پس مسجد همان معبد است که نه حضرت سلیمان (علیه السلام)؛ بلکه انبیاء قبلی هم آن را مقدس می دانسته اند حضرت سليمان (علیه السلام) که بنا به گفته قرآن کریم، پيامبر خدا بودند، مسجدی که توسط پيامبران پيشين ساخته شده بود (مسجد الأقصی) را بازسازی نمودند. اساس بیت المقدس را سام بن نوح (علیه السلام) پی‌ریزی نمود و سپس داود (علیه السلام) و سلیمان (علیه السلام) آن را بناء و تکمیل کردند. (2) داود (علیه السلام) به کمک مهندسین و معماران و چوب‌های جنگلی و ابزاری که از منطقه شمال یعنی لبنان و سوریه امروزی آورده بودند ساختمان معبد بزرگ را در بیت المقدس آغاز نمودند و بر حسب وصیت داود (علیه السلام) فرزندش سلیمان (علیه السلام) ساختمان معبد را به پایان رسانید که به همین جهت به هیکل سلیمان معروف است. (3) در جستجوی بیشتری می‌بینیم که زمان ساخت این بناء را بر طبق روایتی از صحیح بخاری 40 سال بعد از مسجد الحرام می‌داند (4) و بنا بر روایت ابن عباس مبنی بر این که مسجد الحرام در زمان حضرت آدم (علیه السلام) بنا شده و ایشان به نماز و طواف در آن جایگاه پرداختند (5) اما این مکان تعلق به یهودیان ندارد؛ چون مکان مقدس از آن خداست و درهر زمانی به دین کامل خداوند تعلق دارد، در زمان حضرت موسی و حضرت سلیمان (علیهما السلام) به آن‌ها تعلق داشته است؛ ولی بعد از بعثت حضرت عیسی (علیه السلام) متعلق به دین جدید می‌شود و همین طور در زمان بعثت پیامبر اسلام. پس چیزی نبوده که متعلق به یهودیان باشد و از آن‌ها به نسل‌های بعدی ارث برسد و مسلمانان آن را غصب کرده باشند. البته بعد از فتح بیت المقدس در آن جا مسجدی بنا شد؛ ولی این، به آن معنا نبوده که ابتدا معبد بوده بعد مسجد شده است؛ چون قبل از ساختن مسجد، در قران اشاره به مسجد بودن آن شده است. البته بعضی می‌گویند این احتمال تقویت شده که محل هیکل بر محل فعلی بنای مسجد منطبق نیست و در فضای باز جنوب شرقی آن قرار دارد. البته مسجد الأقصی با مسجد الصخره که طلایی رنگ است، فرق دارد. به هر حال این مکان ارث نیست که بگوییم چون اول حضرت سلیمان (علیه السلام) ساخته پس الان متعلق به یهودیان است چون قبل از سلیمان (علیه السلام) نیز در این مکان محل عبادت بوده و بعد از آن هم خواهد بود و محل عبادت دین کامل هر زمان است. منابع: 1. اسراء: 17/ 1. 2. ابن جوزی، تاریخ بیت المقدس، تحقیق محمد زینهم محمد عزب، مکتبة اشقافة الدینیه، 526 ش، ص36. 3. مهندس جمیل موقد خوئی، مسجد الاقصی و بیت المقدس، نمایشگاه و نشر کتاب، قم، ص 16 ـ 14. 4. همان. 5. همان. http://www.askdin.com/showthread.php?t=23548 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
پاسخ به شبهات 👇👇👇👇👇
🔮 سوال ؟ (که البته خلاصه شده است) در قرآن تناقض وجود دارد. در یک آیه ادعا دارد که شما را در قیامت به سه گروه تقسیم می‌کنیم در یک آیه مدعی شده به دو گروه! - آیا روزهای الله برابر با ۱۰۰۰ روز بشر است یا برابر با پنجاه هزار روز بشر است؟ - آیا فرشته مرگ یکی است یا چندتا ...؟ اینها دلیل بر این است که قرآن وحی نیست، سخنان شخص (حضرت) محمد (ص) است، چون سواد نداشتند و ...؟ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
واما پاسخ 👇👇👇👇👇👇👇👇
ابتدا به چند سؤال اساسی دقت کنید،. اول آن که: آیا کسی که به قرآن کریم اشکال می‌کند، خودش قرآن یا دست کم آن آیه‌ی مورد اشکال خودش را یک بار هم که شده خوانده است، یا همین‌طوری یک چیزی در پیامک‌ها و وبلاگ‌ها خوانده و باور کرده است؟! - دوم آن که: آیا کسی که مدعی می‌شود در قرآن تناقض وجود دارد، اصلاً می‌داند که تناقض یعنی چه؟ فرقش با "تضاد" یا "تفاوت" و ... چیست؟ - سوم آن که اگر نه قرآن خوانده و خواندش را می‌داند، نه حتی ترجمه را خوانده و نه معانی این کلمات و اصطلاحات را می‌داند، پس چگونه حکم قطعی می‌کند که در آیات قرآن تناقض دارد؟! و بعد متکبرانه یک پله بالاتر می‌آید و مدعی می‌شود که وحی نیست – بعد یک پله بالاتر می‌آید و سؤال اعتراضی و انتقادی خود را با لحن توهین‌آمیز (که حذف و اصلاح شد) طرح می‌کند؟! پس معلوم می‌شود که درد و منظور چیز دیگری است، وگرنه این سؤالات و حتی شبهات، همگی در فضای سلامت، قابل طرح، بحث و پاسخگویی می‌باشد. بی‌تردید اگر به شخصی که اینگونه با طرح سؤال مدعی می‌شود، پس از پاسخ گفته شد: «دیدی این تویی که بی‌سوادی»، خیلی ناراحت می‌شود و می‌گوید: جرا تند گفتنی و اهانت کردی؟! در حالی که خودش به خدا، پیامبر عظیم الشأن صلوات الله علیه و آله، و قرآن کریم، با بدترین الحان و الفاظ توهین می‌کند! پس بهتر است که ما با اصلاح ادبیات، از جدل باطل بپرهیزیم و موارد سؤال را به عنوان سؤال مورد بحث قرار دهیم. ادامه در پست بعدی👇👇👇 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🔮🔮ادامه پاسخ👇👇 الف - سه یا دو گروه: در سوره الواقعه، آیه 7 می‌فرماید: «وَكُنتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً – و شما سه گروه شوید» و سپس توضیح داده که این سه گروه عبارت است از: کسانی اهل یُمن هستند (أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ) – و کسانی که اهل شقاوت و بدبختی هستند (أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ) – و کسانی که در نیکی و رشد اهل سبقت از دیگران هستند (السَّابِقُونَ). در سوره البلد، آیه 18، صفات و رفتار نیکو که از جمله آنها آزاد کردن بندگان و اطعام گرسنگان و ... می‌باشد را بیان نموده و ختم به «ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ - علاوه بر اين از زمره كسانى باشد كه گرويده و يكديگر را به شكيبايى و مهربانى سفارش كردهاند» نموده و فرموده: این اوصاف اصحاب یمین است (أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ – اینها اصحاب یمن و میمنت (سعادت) هستند) و در همین سوره آیه 19 صفات اصحاب شمال را بیان داشته و می‌فرماید: «وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا هُمْ أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ - و كسانى كه به انكار نشانههاى ما پرداختهاند آنان ناخجستگان شوم هستند». *- خب حالا تناقضش کجاست؟ از کجا آوردید که یک جا گفته شما را به سه گروه تقسیم می‌کنیم و جای دیگر گفته که خیر به دو گروه تقسیم می‌کنیم، که این همه داوری راجع به قرآن کردید؟ آیا یک معنی غلط و سر خود درآوردن، و آن را به قرآن کریم نسبت دادن، با سوادی است یا نقد عالمانه، یا عناد مغرضانه؟ در یک آیه فرموده شما سه گروه می‌شوید؛ در آیاتی دیگری این سه گروه را توصیف کرده است. آیا این تناقض است؟ اگر شما در یک بیان بگویید: در این مدرسه سه گروه دانش‌آموز وجود دارد که عبارتند از: نخبگان؛ تلاشگران برای کسب علم؛ و افراد تنبل و بی‌سواد – بعد هر گروه یا یک و یا دو گروه را توصیف کنید، می‌شود تناقض؟! اینجاست که پرسیده می‌شود: «آیا می‌دانید که تناقض یعنی چه؟!» 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🔮و ادامه پاسخ👇👇👇 ب – فرشته یا فرشتگان مرگ: اگر در یک آیه بفرماید: آن که جان شما را می‌گیرد، فرشته رزق، یا فرشته کار دیگری نیست، بلکه "فرشته مرگ" است؛ بعد در آیه‌ی دیگری بفرماید که تعداد آنها نیز یکی و دوتا نیست و گمان نکنید که فقط حضرت عزرائیل علیه السلام فرشته مرگ است و او به تنهایی جان همه را می‌گیرد و جنودی ندارد، خیر بلکه تعداد بسیاری فرشته مرگ هستند، می‌شود تناقض؟! اگر شما بگویید: آن که به شما درس می‌دهد "معلم" است، یعنی مدیر مدرسه یا دربان آن نیست و بعد بگویید که معلمان در کلاس‌های متفاوت به شما درس می‌دهند، تناقض است؟! *- در سوره السجدة، آیه 11، با اشاره به این که هر کسی فرشته‌ای دارد که موکل مرگ اوست، می‌فرماید: «قُلْ يَتَوَفَّاكُم مَّلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ» ترجمه: بگو فرشته مرگى كه بر شما گمارده شده جانتان را مىستاند آنگاه به سوى پروردگارتان بازگردانيده مىشويد. *- در سوره محمد صلوات الله علیه، آیه 27، به چگونگی گرفتن جان و حال کفار و مکذبین اشاره دارد و می‌فرماید: «فَكَيْفَ إِذَا تَوَفَّتْهُمْ الْمَلَائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ» ترجمه: پس چگونه است حالشان وقتى كه ملائكه جانشان را مىگيرند و به صورت و پشتشان مىكوبند؟ *- در آیات دیگر مثل سوره الزّمر، آیه 42 تصریح دارد که این ارواح تحویل خدا می‌شود؛ و خواب و بیداری را مثالی از مرگ و زنده شدن آورده است، تا انسان بتواند در این مقوله تفکر کند (البته نشانی‌ها نویسنده در این خصوص غلط بود و سوره زلزال را ذکر نموده بود که حاکی از عدم رجوع به آیه مورد نقد است) می‌فرماید: «اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» ترجمه: خداوند روح انسانها را هنگام مرگشان به تمامى باز مىستاند، و [نيز] روح كسى را كه نمرده است، به هنگام خواب [قبض مىكند] پس آن [روح] را كه مرگ را بر او مقدر كرده نگاه مىدارد، و ديگرى را تا سر آمدى معيّن باز مىفرستد. قطعا در اين [امر] براى مردمى كه می‌اندیشند، نشانه‌هاست. *- خب حالا کجای این سه آیه تناقض دارد؟ اگر بفرماید آن که جان را می‌گیرد، فرشته مرگی است که موکل مرگ شماست – بعد بگوید که یک فرشته نیست، بلکه جمع کثیری هستند و بعد بفرماید که خدا ارواح را تحویل می‌گیرد (چون باید معلوم شود که حالا فرشته مرگ با این روح چه می‌کند)، تناقض است؟! اگر خداوند علیم و حکیم بفرماید که رازق منم، بعد بفرماید که ملک رزق دارم و بعد بفرماید که برای هر کسی فرشته‌ای که ملک رزق اوست گمارده‌ام – یا بفرماید حافظ و حفیظ منم، بعد بفرماید فرشتگانی را مأمور حفظ شما کردم و ...، با هم تناقض دارند؟! یا این که خیر، بلکه چگونگی عملکرد دستگاه تحت حکومت خود در انجام فرامینش را بیان داشته است؟! 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
و ادامه پاسخ 👇👇👇 🔮هزار روز یا پنجاه هزار روز: اگر منتقدِ معترض، که خوشحال است در قرآن کریم تناقض یافته است، حتی یک بار هم این آیات را از رو می‌خواند، متوجه می‌شد که اصلاً بحث از سال (سَنَةٍ) است و نه روز! و اگر حتی برای یافتن تناقض و گرفتن ایراد هم که شده، یک بار از رو متن یا ترجمه را می‌خواند، متوجه می‌شد که موضوع هر سه با هم متفاوت است. اینجاست که سؤال می‌شود: آیا می‌دانید تناقض یعنی چه؟ چگونه سه موضوع متفاوت را با هم قیاس کرده و حکم دادید که تناقض وجود دارد؟! *- در یک آیه از طلب تعجیل در عذابِ وعده داده شده سخن فرموده و افزوده که عجله نکنید. طول ایام و روزها در عالَم مَعنا، با عالم ماده متفاوت است، اگر شما بخواهید آن یک روز را بنا بر محاسبات خود (مِّمَّا تَعُدُّونَ) به شمارش درآورید و اندازه‌گیری کنید، برابر با هزار سال شما می‌شود. «وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ وَلَن يُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ وَإِنَّ يَوْمًا عِندَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ» (الحج، 47) ترجمه: به شتاب از تو عذاب مىخواهند، خدا از وعده خويش تخلف نكند كه نزد پروردگار تو روزى چون هزار سال از سالهايى است كه شما مىشماريد. *- در آیه‌ی دیگری، به امر "تدبیر امور" تصریح دارد که از آسمان به زمین است و نه بر عکس. و البته معانی بسیار شگرف و ژرفی در این معناست، از جمله آن که بدانید از زیر پای شما که زمین است، هیچ امری تدبیر نمی‌شود. بعد می‌فرماید: حاصل این تدابیر که از آسمان به زمین رسیده، رجعت داده می‌شود، در روزی که مقدارش به شمارش شما، هزار سال است. «يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ» (السّجدة، 5) ترجمه: اوست كه امور اين دنيا را از (ابتداء خلقت تا برپايى قيامت، به فرمانى صادر از) آسمانِ (ربوبیت خود، و فرشتگان و مأموران به هر امری در این دستگاه) به سوى اين زمين تدبير و تنظيم مىكند، سپس (نتايج حاصله تدبير) در روزى كه مقدار آن به اندازه هزار سال از سالهايى است كه شما مىشماريد به سوى (مقام ربوبى) او بالا می رود. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ 👇👇👇 🔮 در سوره و آیه‌ای دیگری به "عروج ملائکه و روح" (روح الامین)، به سوی قیامت تصریح دارد، در روزی که طولش برابر شمارش دنیایی ما، پنجاه هزار سال است. *- «تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ» (المعارج، 4) ترجمه: ملائكه و روح (همیشه جدا آمده، مثل سوره قدر) در روزى كه مقدار آن پنجاه هزار سال است، به سوى او عروج مىكنند. *- خب، در یک آیه به تعجیل در عذاب اشاره دارد، و می‌فرماید خدا عجله ندارد. طول یک روز در عالم معنا برابر هزار سال شما در عالم ماده است – در آیه دیگری در خصوص تدبیر امور عالم سخن می‌گوید و بازگشت حاصل این تدابیر در روزی که به حساب ما مثل هزار سال می‌ماند و در یک آیه دیگر، راجع به مسئله مستقل دیگری که عروج ملائکه و روح باشد سخن دارد که در یک روزی که به حساب ما پنچاه هزار سال است، سخن دارد. حال اگر یکی فرق روز و سال را تشخیص نداد، نه تنها زبان متنی که می‌خواهد رد کند را بلد نبود، بلکه ترجمه را نیز نخوانده است، و بعد فقط به اعداد هزار یا پنجاه هزار توجه کرد، و سه موضوع متفاوت را به هم منطبق کرد و با هم قیاس کرد و خوشحال حکم قطعی داد که «در قرآن تناقض وجود دارد، پس وحی نیست، سخنان شخصی است، او سواد نداشته و ...»، چه پاسخی باید داد؟! همین‌طور است تناقضات دیگری که در متن سؤال آمده، مثل فرشته یا فرشتگان نازل شده بر حضرت مریم علیهاالسلام و یا احکام ارث و ...؛که به دلیل پرهیز از اطاله کلام، به موارد فوق [که بسیار در فضای مجازی نیز پراکنده شده] بسنده می‌شود و به قول نویسنده‌ی مدعی تناقض، این قصه ادامه دارد، چرا که مابقی انتقادات‌شان به آیات قرآن کریم نیز همین طور است. حتی یکبار هم از رو نمی‌خوانند و اندک توجهی هم به معنا و موضوع آن نمی‌کنند! فقط دوست دارند به هر بهانه‌ای که شده رد و تکذیب کنند، آن هم که نمی‌شود. قرآن کریم، هم وحی نازل شده است و هم هیچ تناقض و خطایی در آن وجود ندارد. «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَل لَّهُ عِوَجَا» (الکهف، 1) ترجمه: سپاس از آن خداوندى است كه اين كتاب را بر بنده خود فرو فرستاد و در آن هيچ انحراف و كژى ننهاد. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🔮🔮 متن شبهه رهبر کبیر انقلاب و امید مستضعفین جهان(امام خمینی) همه انسان ها( از جمله مستضعفین) را حرام زاده می داند جز شیعیان. ﻓﻌﻦ ﺍﺑﻰ ﺣﻤﺰﻩ ﻋﻦ ﺍﺑﻰ ﺟﻌﻔﺮ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻗﺎﻝ : ﻗﻠﺖ ﻟﻪ : ﺍﻥ ﺑﻌﺾ ﺍﺻﺤﺎﺑﻨﺎ ﯾﻔﺘﺮﻭﻥ ﻭﯾﻘﺬﻓﻮﻥ ﻣﻦ ﺧﺎﻟﻔﻬﻢ ﻓﻘﺎﻝ ﺍﻟﮑﻒ ﻋﻨﻬﻢ ﺍﺟﻤﻞ ﺛﻢ ﻗﺎﻝ ﯾﺎﺑﺎ ﺣﻤﺰﻩ ﺍﻥ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﮐﻠﻬﻢ ﺍﻭﻻﺩ ﺑﻐﺎﻩ ﻣﺎ ﺧﻼ ﺷﯿﻌﺘﻨﺎ. ﻭﺍﻟﻈﺎﻫﺮ ﻣﻨﻬﺎ ﺟﻮﺍﺯ ﺍﻻﻓﺘﺮﺍﺀ ﻭﺍﻟﻘﺬﻑ ﻋﻠﯿﻬﻢ ﺍﺯ ﺍﺑﯽ ﺣﻤﺰﻩ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﺑﯽ ﺟﻌﻔﺮ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﮔﻔﺘﻢ: ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﯾﺎﺭﺍﻥ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻟﻔﯿﻦ ﺷﺎﻥ ﺍﻓﺘﺮﺍ ﻭ ﺗﻬﻤﺖ ﻣﯽ ﺑﻨﺪﻧﺪ. ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﻣﻨﺼﺮﻑ ﺷﺪﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ. ﺳﭙﺲ ﮔﻔﺖ: ﺍﯼ ﺑﺎ ﺣﻤﺰﻩ !👈ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺟﺰ شیعیان ﻣﺎ حرام ﺯﺍﺩﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ.👉ﺁﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ این است ﮐﻪ ﺍﻓﺘﺮﺍﺀ ﻭ ﺗﻬﻤﺖ ﺑﺴﺘﻦ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺟﺎﺋﺰ می ﺑﺎﺷﺪ . مکاسب المحرمه جلد 1 صفحه 251 در ادامه هم میفرمایند حرام زاده بودن انسان ها از واضحات است که لازم نیست زیاد به آن بپردازیم!!! 🔮🔮 پاسخ نکته مهم در متن بالا، این است که عبارت «اولاد بغاه» را حرام‌زاده معنا کرده است!! در ادامه،این ادعا بررسی می‌شود⬇️ ❗️واژه بغی و اسم فاعل آن (باغی) و جمع آن (بُغاه) به معنای ظلم و ظالم است.⏪(فراهیدی، العین ج 4 ص 453).در این صورت، ترجمه صحیح این فراز از روایت⬅️ «ﯾﺎ اﺑﺎﺣﻤﺰﻩ ﺍﻥ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﮐﻠﻬﻢ ﺍﻭﻻﺩ ﺑﻐﺎﻩ ﻣﺎ ﺧﻼ ﺷﯿﻌﺘﻨﺎ» اینگونه است⏪«ای اباحمزه، همه مردم فرزندان ظالمان هستند؛ مگر پیروان ما». حال ظالم در اینجا می‌تواند به معنای ظلم به ائمه (به معنای حق‌ناشناسی) باشد و یا ظلم به خود. یعنی آنان که پیرو اهل بیت نیستند در واقع به خودشان ستم کرده‌اند؛ زیرا از خورشید حقیقت فاصله گرفته‌اند. تعبیر «ستم کردن به خود» را قرآن کریم نیز در مورد گناهان نیز به کار برده است⬇️ (إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخاذِكُمُ الْعِجْلَ- بقره 54)، یعنی ⏪«شما با انتخاب گوساله‌پرستی به خودتان ظلم کردید!». ‼️واژه بُغاه (به ضم باء)،در روایتی دیگر به معنای طالب و جوینده آمده است،مانند⬅️«أَلَا وَ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْمِ- بدانید خداوند جویندگان دانش را دوست می‌دارد».⏪(کلینی، الکافی ج 1 ص 31).و باید پرسید که چرا نویسنده «بغاه» را به معنای حرام‌زاده،دانسته است؟ با چه شاهد لغوی و زبان‌شناختی؟ در صورتی که بغاه (به ضم باء) جمعِ باغی است. اساساً واژه بغی چندین معنای دیگر دارد مانند⬅️ 1⃣ طلب و خواستن (مانند: أَ فَغَيْرَ دِينِ اللّهِ يَبْغُونَ- آل عمران 83). 2⃣ فساد (مانند: إِنَّما بَغْيُكُمْ عَلى أَنْفُسِكُمْ- یونس 23) و ... . ⏪(طریحی، مجمع البحرین ج 1 ص 53). ❗️‼️تا اینجا غرض‌ورزی (و البته بی‌سوادی) نویسنده آشکار شد. البته از ریشه بغی، واژه بَغیّ (به فتح باء و تشدید یاء) به معنای زنِ فاجر به کار می‌رود که جمعِ آن «البغایا» است نه «بُغاه» و به تصریح لغت پژوهان، این واژه تنها در مورد زن به کار می‌رود نه مرد. یعنی گفته نمی‌شود «الرجل البغیّ». ‼️‼️ برفرض که واژه «بغاه»، در اینجا به معنای زناکار باشد، (و یا اگر در نقلی دیگر بغایا ذکر شده باشد) باید گفت⬅️ الف) سند این روایت معتبر نیست، زیرا در سند این روایت، حسن بن عبدالرحمن و علی بن العباس قرار دارند، که اولی مجهول است و در کتب رجالی شیعه توثیق ندارد و دومی از غلات به شمار می رود. بنابرین روایت غیرقابل اعتناست. ب) حرام‌زاده خواندن همه انسانها،با مبانی فقه شیعه که طبق آن همه ی امت ها، به سبب نکاحی که در بین خود دارند، حلال زاده شمرده می شوند، در تعارض است. در روایتی از امام صادق (ع) ⬅️«هر قومی در بین خودشان نکاحی دارند، که جایز و معتبر است». ⏪(وسایل الشیعه، ج 14، ح 3). ❗️‼️‼️غرض‌ورزی نویسنده، در تحریف کلام امام خمینی در پایان، نیز آشکار می‌شود: عبارت امام اینگونه است⬅️« منصرف شدن، از آنها زیبا‌تر است و چه خوب گفت نویسنده کتاب الجواهر: بحث بیشتر در این‌باره [یعنی جواز افتراء به مخالفان یا عدم آن] ضایع کردن عمر در مسائل واضح است (فنعم ما قال المحقّق صاحب الجواهر: إنّ طول الكلام في ذلك كما فعله في الحدائق من تضييع العمر في الواضحات)». ‼️‼️‼️نگاهی به دیگر آثار و نظریات امام، ثابت می کند که ایشان همیشه بر لزوم احترام به اهل سنت و وحدت بین شیعه و سنی، تأکید ورزیده اند. چنانکه فرموده اند⬅️ "ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم؛ واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که، باعث تفرقه بین ما مسلمان ها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند.".⏪(صحیفه ی امام، ج 6، ص 133). التماس مطالعه و تفکر✅🍀 منبع: آنتی شبهه 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🔮🔮 متن شبهه بچه که بودم،!! سر نمازم با صدای بلند دعا کردم "خدایا یه دوچرخه به من بده" پدرم شنید، گفت: بچه جان، خدا که کارش دوچرخه دادن نیست، کار خدا لطف به بندگانش است و خصوصا بخشش گناهان، نه دوچرخه دادن. صبح روز بعد رفتم یه دوچرخه دزدیدم و سر نمازم دعا کردم: خدایا منو بابت تمام گناهانم ببخش. بابام شنید: گفت: آفرین پسرم، حالا شدی مسلمان خوب و خداپرست. از آن روز دیگه من راهم را پیدا کردم. الان هم مسئول خیلی بزرگی توی ایران شدم اول اختلاس میکنم و بعد نماز و توبه. نور به قبرت بباره پدر !! که گفتی خدا ارحمن راحمینه !! 🔮🔮 پاسخ چگونه ممکن است یک پدر مسلمان واقعی و خداشناس بگوید👈 "بچه جان، خدا که کارش دوچرخه دادن نیست و ..."؟ مگر اینکه باصطلاح پدر و پسر لنگه هم باشند.✅👌 ❔خدایی که انسان را، از هیچ آفریده و به او انواع و اقسام نعمتها را داده،کُرات و آسمانها و زمین و کوهها و دریاها و هزاران هزار نعمت دیگر را خلق کرده است، کارش دوچرخه دادن نیست؟ انسان چه دارد که اعطا و لطف و کرم خدا نباشد؟ مالک چه چیزی هست؟ آیا نعمتهای الهی را می توان شمارش کرد؟✅🍀 رزق و روزی، تابع قوانین و مقدرات الهی است. به عنوان مثال هر بنده‌ای، حتی اگر انسانِ کافر و ظالمی باشد، یک کفِ روزی دارد، که به او می‌رسد – بخشی از رزق و روزی منوط به ایمان و نماز و صله ارحام و ... می‌باشد، که اگر داشت به او می‌رسد – بخش دیگر مشروط به کار و تلاش است که اگر سعی کرد به او می‌دهند – بخش دیگر منوط و مشروط به "دعا"ست؛ یعنی اگر از خدا خواست، به او می‌دهد. ✅🌺 http://www.x-shobhe.com/print/5930.html خداوند میفرماید⬅️ «و ان لیس لِلأنسان ألاّ ما سَعی؛ برای انسان چیزی جز آنچه که از راه تلاش و کوشش بدست آورد نیست». ⏪ (سوره نجم، آیه 39). و یا بقول حافط شیرازی⬇️ «سعی نابرده در این راه به جایی نرسی...» اما این فرد، بجای تلاش و کوشش دزدی را برگزیده است و بعد هم دزدی خود را بنام خدا و دین گذاشته است. در حالیکه از گناهاني كه به كبيره بودنش تصريح شده و حق الناس هست، دزدي است.✅ در دین اسلام،حق انسان ها از جهتی شاید از حق خداوند نیز مهمتر لحاظ شود، بطوری که خداوند ممکن است در روز قیامت از حق خود بگذرد،اما هیچ گاه از حق انسان های دیگر نخواهد گذشت. در حدیث آمده است⬇️ «تمام گناهان انسان با توبه بخشیده می‌شوند غیر از حق‌الناس». یعنی کسانی که حق دیگران بر گردن آنها مانده است جز با ادای حق دیگران یا رضایت گرفتن از آن اشخاص گناهشان بخشوده نمی‌شود. در اين صورت توبه تنها فايده اي ندارد.👌✅ http://yon.ir/OC0R اختلاس جرمی است كه، از یك جهت سرقت از بیت المال و از جهت دیگر خیانت در امانت است. لذا از جهت اینکه بیت المال مربوط به همه مردم است, حق الناس بسیار بزرگتری است. چرا که رضایت گرفتن از همه مردم کاری در حد غیر ممکن است. به همین علت بخشیده شدن آن بسیار سخت است.✅ در قوانین جمهوری اسلامی ایران ماده 4 قانون مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری مقرر می دارد ⬅️ کسانی که با تشکیل یا هدایت شبکه چند نفری به امر ارتشا ، اختلاس و کلاهبرداری مبادرت کنند علاوه بر ضبط همه اموال منقول و غیر منقول، که از طریق رشوه کسب کرده اند، به نفع دولت و استرداد اموال، به جزای نقدی معادل مجموع آن اموال و انفصال دائم از خدمات دولتی و حبس از 15 سال تا ابد محکوم می شوند و در صورتی که مصداق مفسد فی الارض باشند، مجازات آنان مجازات مفسد فی الارض خواهد بود.✅🍀 http://yon.ir/Q7n6 آری خداوند ارحم الراحمین است، اما آمرزش برای کسی است که از گناه پشیمان شود، توبه کند (باز گردد) و سپس استغفار نماید (طلب بخشش نیز بنماید). نه این که هر کس هر کاری دلش خواست بکند و خدا هم می‌بخشد. چنین کسی گمان کرده که «توبه و استغفار»،فقط لفظ است و می‌تواند همین طور مدام گناه کرده و به گناه ادامه دهد و زیر لب نیز «استغفراالله و اتوب الیه» بگوید! بدیهی است چنین گناهکاری اصلاً پشیمان نشده، توبه نکرده و باز نگشته، که مورد مغفرت نیز قرار گیرد، بلکه فقط خودش را مسخره کرده است.✅ http://www.x-shobhe.com/shobhe/2318.html 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇👇👇👇👇 @mobahesegroup
⁉️ اخیرا کلیپی پخش شده است که در آن یک روحانی ظاهرالصلاحی بیان می کند سه نوع حیوان داریم که نوع سوم آن زن ها هستند. پخش کلیپ موجب برانگیختن نفرت علیه اسلام و روحانیت میشود. نظرتان چیست؟ ✅ 1⃣ روحانی مذکور جناب سیدصادق شیرازی لیدر جریان شیرازی و به تعبیری تشیع لندنی هستند که متاسفانه ایشان در گفتار و رفتار با انقلاب زاویه دارند. 2⃣ دشمن برای ضربه زدن به جایگاه رفیع روحانیت از هر ابزاری حتی از مهره های مخالف انقلاب بهره میگیرد. 3⃣ کلیپ منتشر شده که به دلیل تاثیرات روانی منفی آن و مباحث سیاسی و روانشناختی از ارائه لینک آن به صورت عمومی معذوریم یک کلیپ تقطیع شده از بیانات ایشان در نقد نظرات مزخرف وهابیت و نویسندگان وهابی میباشد. به عبارتی این سخنان با حذف نقل قول از فلان نویسنده وهابی مطرح شده و نظر اسلام و ایشان نیست. 4⃣ تاکید میکنم فضای مجازی، فضایی لامرز و لامذهب و لامکان است که میتواند با تقطیع و تحریف یک خبر جعلی را به عنوان حقیقت معرفی کند. پس شرط حضور در فضای مجازی تزریق واکسن است. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup