متن شبهه
#ایمان دینی، دست کم به تعبیر متعارف آن، یک « #پندار» است:
#باور #کاذبی است که در برابر تمام #شواهد #خلاف #خود #سخت_جانی میکند.
من این نظر #رابرت_ام_پیرسیگ #Robert_Maynard_Pirsig را تأیید میکنم که میگوید:
هنگامیکه یکنفر دچار پندار میشود، او را #دیوانه میخوانند. هنگامی که افراد بسیاری دچار یک پندار میشوند، آنها را #مؤمن خطاب میکنند.
پاسخ
◀️خداناباوران ایرانی لطف کنن این متن روتاآخربخونن که دیگه ازآوردن اسم"ریچاردداوکینز"خجالت زده بشن:
ریچاردداوکینزسال 2006 کتابی به اسم"پندارخدا"رونوشت وتوش اعلام کردکه به احتمال زیادخداوایمان دينی توهم هستن.حالااوج تحقیرشدن های داوکینزروبعدازانتشاراین کتاب ببینین:
1.مجله ی پراسپکت که سال 2005(یعنی یک سال قبل ازاینکه داوکینزکتابش رومنتشرکنه)داوکینزرودرزمره ی 3 شخصیت روشنفکربرترمعرفی کرده بود،بعدازاینکه داوکینزاین کتاب رومنتشرکردتغییرموضع دادودرمقاله ای به قلم"اندرو براون"این کتاب روبی دقت وغیرمنسجم خواند!
(به عبارت دیگه تاقبل ازاینکه داوکینزاین کتاب رومنتشرکنه،این مجله داوکینزروبه عنوان 3 شخصیت برترمعرفی کرده بودامابعدازاینکه داوکینزاین کتاب رومنتشرکرد,نظراین مجله عوض شداعلام کردن کتاب داوکینزچرندهست وداوکینزبه شدت تحقیرشد).
2."تری ایگلتون" که ازش به عنوان یکی ازتاثیرگذارترین منتقدین زنده ی بریتانیا نام برده میشه،نظرات داوکینزدرموردخدارو به نظرات کسی شبیه دونست که درموردزیست شناسی سخنرانی ميکنه امااطلاعاتش دراین زمينه درحدکتاب پرندگان بریتانیاست.
(عملا اعلام کردداوکینزدرحدسیکل هم نمیفهمه)
3.زیست شناس شک گرا،استفان جی گولددرانتقادازمزخرفات داوکینزنوشت:
علم باابزارهای قانونی خودقادرنیست درموردموضوع سرپرستی احتمالی خدابرطبیعت قضاوت کند.مانه آن راتاییدونه آن راردمیکنیم،بلكه به عنوان دانشمندازنظردادن درموردآن خودداری می کنیم.
4.الوین پلانتینگا در مقاله ای در نقد اراجیف داوکینز نوشت:
" واقعیت این است که بسیاری از استدلال های فلسفی داوکینز در کلاس درس فلسفه حتی نمره ی قبولی نمیگیرد"
( عملا گفت که داوکینز سوادش در حد قبول قبول شدن هم نیست اونوقت میخواد خدا رو رد کنه).
5.پیتر مداوار برنده ی جایزه ی نوبل در فیزیولوژی پزشکی در نقد چرندیات داوکینز نوشت:
اینکه برای دانش مرزی هست، به دلیل وجود پرسش هایی که نمیتواند به آن پاسخ دهد بسیار محتمل شده است و هیچ پیشرفتی در علم نخواهد توانست علم را قادر به پاسخ گویی این ها کند.
6.مارتین ریس اختر فیزیکدان و رئیس سابق انجمن سلطنتی بریتانیا در نقد اراجیف داوکینز نوشت:
معمای بزرگ این است که اصلا چرا چیزی وجود دارد. چه چیزی زندگی را به معادلات فیزیک می افزاید و آن ها را در یک گیتی واقعی فعال میکند. این پرسش ها ماورای علم هستند و در محدوده ی فیلسوفان و دين شناسان قرار میگیرند.
7.آلیستر مکگرات در انتقاد به یاوه گویی های داوکینز میگه:
نظریه ی فرگشت لزوما موید هیچ مرام و مسلکی نیست، چه الحاد و چه ایمان. حتی موافقت با داروین به خدا ناباوری منتهی نمیشود. داوکینز از الهیات مسیحی ناآگاه است و نتیجتا نمیتواند به طرز هوشمندانه ای با دين و ایمان ارتباط بر قرار کند.
8.مایکل روس درباره ی این کتاب داوکینز نوشت:
"کتاب پندار خدا من را از خدا ناباوری خود خجالت زده کرد"
(مایکل روس خودش خداناباور هست اما وقتی کتاب داوکینز رو خوند اعلام کرد با خوندن کتاب داوکینز از خدا ناباور بودن خودم خجالت کشیدم)
9. مایکل شرمر، پایه گذار جامعه ی شکاکان که داوکینز نیز عضو آن است با ذکر گفت:
برخی از ارزیابی های داوکینز در مورد مذهب قطعا بیش از اندازه ساده انگارانه یا گزینشی هستند.
ژورنال فلسفه فرگشتی، در مقاله ای به قلم رابرت استوارت، اعلام ميکنه داوکینز مفاهیم سوال برانگیز رو با واژه های علمی میپوشاند تا به آن ها چهره ی موجه بده. داوکینز مبحث "تکامل کیهانی" را در لوای تکامل زیست شناسی به خواننده القا ميکند بدون اینکه ذره ای دلیل برای اثبات آن بیاورد ( عملا ميگه داوکینز فقط داره طرفدار هاش رو خر ميکنه)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
متن شبهه
طبق اسناد تاریخی #حضرت #زهرا (س) #دستبندی از #خزانه #بیت_المال به صورت #عاریه برداشته است
پاسخ
◀️با توجه به فضایل شمرده برای حضرت زهرا (س) وجود بعضی از روایات از ایشان تطبیق ندارند. به طور مثال ماجرای برداشتن دستبند از خزانه بیت المال به صورت عاریه و تبعات ذکر شده آن برای ایشان و موارد اینچنینی دیگر که عموماً از افراد عادی سر می زند. با فضایل ذکر شده در تضاد است
1.اثبات فضائل برای اولیاء الله با ترک اولی از جانب ایشان منافاتی ندارد؛ به عنوان مثال می بینیم که قرآن از ترک اولی از جانب آدم، یونس سخن گفته است.
2. امّا ماجرای برداشتن دستبند از خزانه بیت المال به صورت عاریه صرف نظر از این که چون به صورت عاریه مضمونه بود اشکالی ندارد، اصل این کار مربوط به حضرت زهرا نیست، بلکه مربوط به ام کلثوم (س) دختر حضرت علی (ع) است ، پس از این جهت ربطی به آن حضرت ندارد.
◀️در روایات آمده على بن ابى رافع که در بیت المال امیر المؤمنین (ع)خدمت مىکرد گفت: دختر آن حضرت یک گردنبند مروارید در روزهاى عید قربان به امانت تضمین شده از من گرفت که پس از سه روز آن را بازگرداند. على (ع) آن را برگردن وى دید، برداشت و به من گفت: «در مال مسلمانان خیانت مىکنى؟ داستان را براى او نقل کردم و گفتم که من آن را از مال خود تضمین کردهام. گفت: همین امروز آن را باز گردان و اگر بار دیگر چنین کنى به کیفر من گرفتار خواهى شد. سپس گفت: اگر دخترم این گردنبند را جز به صورت امانت تضمین شده گرفته بود، نخستین زن، از بنى هاشم مىبود که دستش به جرم سرقت بریده مىشد.
مغنیه، محمد جواد، فی ظلال نهج البلاغة، ج 4، ص 189، ج 4، ص 189
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
متن شبهه
#خطرناکتر از #بمب #اتمی که نزدیک به
#سیصدهزار تَن را در #ژاپن قربانی کرد
ابداع واژه « #کافر » بود که با استفاده
از آن ، در حملات #مسلمانان به
سرزمین کفار ، میلیونها تَن
انسان بیگناه کشته شدند !
پاسخ
◀️خداوند در برابر آزار و اذیت مشرکین و کفار چهار دستور به پیغمبر و مومنین داده است
1.دستور به صبر
« فاصبر علی ما یقولون»، یعنی (ای پیغمبر در برابر بدگوئی و زخم زبان آنان صبر پیشه کن)
( طه / 130)
2.دستور به بخشش و نادیده گرفتن اذیت و آزار
«فاعفوا و اصفحوا» یعنی (بدیهای آنان را ببخشید و اصلا نادیده بگیرید).
( بقره / 109 ).
3.دستور به صبر در ریختن خون آنان
«کفوا ایدیکم»، یعنی(از ریختن خون مشرکین دست بردارید).
( نساء /77 ).
4.دستور به جهاد و ریختن خون آنان
«اقتلوهم حیث ثقفتموهم» یعنی(بکشید آنها را هر جا که آنها را یافتید).
( بقره / 191).
◀️دستور چهارم به هنگامی صادر شد که مشرکین و کفار کار را به جائی رساندند که، از هر نوع آزار و اذیتی در حق مسلمانان دریغ نکردند، همچنانکه در خود آیات قران، این مطلب دیده میشود،
مثلا در(آیه 39 سوره حج)
«اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا» یعنی(به آنها که قتال میکنند، اجازه داده شد، چون به آنها ظلم شده بود).
بابررسی (آیات 190 و 191 سوره بقره)، فهمیده میشود،این دستور خداوند! وقتی صادر شد که، کفار مکّه بعضی از مسلمانان را کشتند و بعضی دیگر را از خانه هایشان بیرون کردند،
چرا که در این دو آیه «و قاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم» یعنی(بکشید در راه خدا آنهائی که عده ای از شما را کشتند) .
و همچنین «اخرجوهم حیث اخرجوکم» یعنی(آنها را از خانه هایشان بیرون کنید،به جهت آنکه آنها شما را از خانه هایتان بیرون کردند).
در ادامه آیه ، خداوند متعال افعال مشرکین اعم از قتل و اخراج مسلمانان از خانه هایشان را، نوعی فتنه معرفی کرده
«والفتنة اشدّ من القتل» یعنی⬅️(فتنه ᐸ کشتن مسلمانان و آزار و اذیت آنان>بد تر است از قتل کفار و مشرکین یعنی اگر قتل این عده از مشرکین کار بدی باشد ، بدتر آنست که این عده مشرکین بر مسلمانان سیطره پیدا کرده و آنان را به قتل برسانند و بقیه را نیز از خانه هایشان بیرون کنند).
از تمام کسانیکه به این آیات اشکال کرده و آن را نوعی خشونت معرفی میکنند،
سوال میکنیم که اگر
عده ای نزدیکانتان را به قتل برسانند و شما را از خانه هایتان بیرون کنند، آیا شما دست روی دست خواهید گذاشت، تا اینکه حکم قتل شما را نیز صادر کنند، یا اینکه در صدد دفاع بر خواهید آمد؟ و اگر دفاع کنید خشونت به حساب می آید ؟
با بررسی آیات قرآن، به این نتیجه میرسیم که، دستور قتل کفار و مشرکین ، دستور ابتدائی نبوده بلکه این دستور در پی کشته شدن عده ای از مسلمانان،بدست مشرکینی صادر شده که، از هیچ نوع آزار و اذیتی در حق مسلمانان اباء نداشتند.بنابر این آیه در صدد بیان دفاع مسلمانان از خود،در برابر قتل و آزار و اذیت مشرکین است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
متن شبهه
" توصیف خارق العاده دنیا از زبان امام علی (ع)
بیشترین ضربه هارو خوبترین آدمها میخورند ؛ برای خوبیهاتون حد تعیین کنید و هر کس را به اندازه لیاقتش بها دهید نه به اندازه مرامتان ؛زندگی کردن با مردم این دنیا همچون دویدن در گله اسب است! تا میتازی با تو میتازند ؛ زمین که خوردی آنهایی که جلوتر بودند؛ هرگز برای تو به عقب باز نمیگردند ! و آنهایی که عقب بودند ؛ به داغ روزهایی که میتاختی تو را لگد مال خواهند کرد ! در عجبم از مردمی که بدنبال دنيايی هستند که روز به روز از آن دورتر ميشوند؛ و غافلند از آخرتی که روز به روز به آن نزديکتر ميشوند
نهج البلاغه ص56ح43 "
پاسخ
1.این متن از حضرت علی(ع) نیست و در نهج البلاغه یا سایر منابع یافت نشد!
2.آدرس ارائه شده در شایعه هم صحیح نیست، زیرا در آدرس دادن از نهج البلاغه، شماره خطبه، نامه یا کلمات قصار مربوطه درج می گردد!
3. ادبیات متن هم با فرمایشات حضرت امیر فاصله بسیار دارد و در سخنان ایشان در مورد دنیا و مردم در نهج البلاغه، چنین تعابیری موجود نیست!
امام علی (ع) :
«هیچ راهی برتر از تحقیق و حقیقت جویی نیست.»
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
رسول خدا(ص) فرمودند:
جز خیانت کاران ، احتکار نمیکنند.
‼️ خرید مقدار زیادی سکه و ارز و یا کالاهای ضروری بیشتر از حد کفایت مصداق احتکار است.
@mobahesegroup
امام خمینی:
سر چشمه همه مصیبت هایی که ملت ها میکشند این است که متصدیان امورشان از #اشراف باشند.
@mobahesegroup
👇 بخونید 👇
#همرنگ_جماعت !!!
امیرالمؤمنین (ع) فرمودند:
⚡️در میان مردم باش، اما با آنها نباش! (مفتاح السعاده،ج۴،ص۹)
توضیح: با مردم زمانه ات همنشین باش اما مانند آنان نباش.
ضرب المثل معروفِ "خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو"، مخالف مفاهیم قرآنی هست. چون طبق قرآن، اکثریت مردم در کُفر، نادانی، بی عقلی، شِرک، فِسق و... بوده اند:
أكْثَرُهُمْ لا يُؤْمِنُون ( اکثرشان ایمان نمی آورند)
أكْثَرُهُمُ الْفاسِقُون ( اکثرشان فاسقند )
أكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُون ( اکثرشان عقل ندارند)
أكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُون ( اکثرشان علم ندارند)
أكْثَرَهُمْ_يَجْهَلُون ( اکثرشان جاهلند)
أكْثَرُهُمُ الْكافِرُون ( اکثرشان کافرند)
أكْثَرُهُمْ كاذِبُون ( اکثرشان دروغ گویند)
أكْثَرُهُمْ مُشْرِكينَ ( اکثرشان مشرک هستند)
أكْثَرُهُمْ فَهُمْ لا يَسْمَعُون ( اکثرشان گوششان بدهکار نیست)
و...
⚠️ولی این به معنای کنار گذاشتنِ مردم (خصوصا دوستان مؤمن و مسلمان)، قطع رحم و قهر کردن با آنان نیست.
چنانچه امام سجاد (ع) فرمودند:
هر كس #مردم را به دليل چيزى (عیوبی) كه در آنان هست، وانَهَد (کنار بگذارد)، او را به دليل چيزى كه در او نيست، وا مى نهند! (بحار الأنوار،ج۷۵،ص۲۶۱)
مومن در #دوستی، سنگ تمام میگذارد 😍 چنانچه آقا رسول الله (ص) فرمودند:
💖هرگاه دو تن يكديگر را دوست بدارند، آن كه ديگرى را بيشتر دوست مى دارد، از دوستش برتر است. 🌸 (كنز العمّال،ج۹،ص۱۸)
مومن مُنزَوی و گوشه گیر نیست، اما وقتی در میان مردم است، تنهاست. چون اُنسش تنها #با_خداست.
و چیزی جز #خدا نمی بیند!
مؤمن در جمع مانند شخصی غریب است. نه به این معنا كه مومن كار اجتماعی نمیكند، یا در دوستی کم میگذارد! خیر، چنانچه امام عسکری (ع) فرمودند:
دو خصلت است كه فوق آن دو چیزی نیست. ایمان به خدا و سودرسانی به مومنان. (بحارالانوار،ج۷۸،ص۳۷۴)
پس؛ مومن، کاملا درمیان مردم، دوستِ مردم و مؤثر در اجتماع است، ولی #همرنگ_جماعت نمیشود! 😊❤️
با مردم زمانه ات همنشین باش اما مانند آنان نباش. 😊
@mobahesegroup
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
✅ کامیون میوه در لرستان واژگون میشه، مردم از زن و مرد تا پیر و جوان به کمک اومدن تا خسارت حادثه دیده را به حداقل ممکن برسه
یه عده میخوان با چوب تحقیر، بر سر ایران و ایرانی بزنن فقط!
🆔 @mobahesegroup
پاسخ به شبهات (#اعتقادی)
🔻متن منتشر شده در فضای مجازی:
#کفر گویی اتهامی است که روحانیون برای دفاع از اعتقادات مذهبی که توانایی مراقبت از خود را ندارند ابداع کرده اند. (رابرت گرین اینگر سول)
✅ پاسخ:
🔸 رابرت گرین اینگرسول، یکی از رهبران سیاسی آمریکایی است که مذهب ندانمگرایی را پیش گرفت، اعتقادات او چنین بود که چون نمی دانیم خدا هست یا نیست، پس خدا نیست. و امکان شناخت او نیز نیست، چون نمی دانیم.
🔸 اما #کفر_گویی آن است که برخلاف حقیقت و اعتقاد صحیح یک دین، سخنی گفته شود که این سخن، مخالفت صددرصدی داشته باشد. در اصطلاح عرف امروزی، توهین به ادیان نیز، کفرگویی است. مثلا اگر یک شخص، به انجیل توهین کند، در مسیحیت به کفرگویی محکوم می شود.
🔸 برای درک بهتر از جهل نویسنده متن (رابرت گرین اینگرسول) باید ابتدا کفر را معنی کنیم.
🔸 کفر، به معنی پوشاندن و پوشانیدن است، اگر کسی حقیقتی را بپوشاند، یا انکار کند؛ به کفر متهم است، او حقیقت را کافر شده است. با کمی تحقیق به این نتیجه می رسیم که کلمه «کفر» را اولین بار ادیان الهی مورد استفاده قرار دادند. چرا که شاکله تمام ادیان الهی، داستان آدم و حواست، که در آن به کفر ابلیس و قبیله او، تصریح شده است.
🔸 در ادیان الهی، کسانی که برخلاف اعتقادات و مقدسات آن ادیان، سخن گفته و یا عملی نمایند، متصف به کفر می شوند. بنابراین تمام کسانی که غیر از اعتقادات یک دین الهی را معتقداند، (به شرط آنکه اعتقاداتشان در طول اعتقادات آن دین الهی باشد، نه در عرض آن) از طایفه کفار هستند. شاید علت این نامگذاری، برای تسهیل در یادگیری احکام یک کافر است.
🔸 ضمنا باید متذکر شد که ادیان الهی، برای تمام اعتقاداتی که دعوت به آن می کنند؛ دلایل عقلی، فطری، عاطفی، تجربی و علمی دارند. چرا که در صورت نداشتن دلیل موجه، نمی توانند سایرین را برای پذیرش اعتقادات و دین خود، مجاب نمایند.
🔸 با این مقدمات عرض می شود که: اگر نویسنده متن، مخالف اعتقادات یک دین الهی است، برای او فرقی ندارد که به او کافر گفته شود یا خیر. چرا که هیچ تفاوتی به حال او نمی کند. او یقین دارد که آخرتی وجود ندارد، بهشت و جهنمی نیست و خدایی نخواهد بود؛ پس کافر بودن یا نبودن او هیچ تاثیری در آینده و گذشته و حتی حال او نداشته و نخواهد داشت.
🔸 ضمن اینکه، کفرگویی، یعنی مخالفت کردن با آموزه های یک #دین الهی. حال اگر نویسنده متن، ندانم گرا و مخالف صریح دین الهی است؛ کافر بودن و کفرگویی، اسم و صفت اوست. چه بخواهد و چه نخواهد او کافر است و اگر حقیقتا به بطلان یک دین ایمان دارد، به این صفت خود باید افتخار نماید نه آنکه از اتصاف به این صفت، ناراحت شده و ...
🔻بنابراین
🔹 کفر و کفرگویی از ابداعات ادیان الهی است به این معنا که ادیان الهی این لغت را وارد عرف بشری کرده است.
🔹 کسانی که متصف به این صفت می شوند، اگر حقیقتا دین الهی را باطل می دانند، باید به این صفت افتخار کنند.
🔹 ادیان الهی برای تمام اعتقادات خود، دلیل و برهان داشته و دارند.
🔹 ناراحتی کافران از اتصاف به این کفر، نشانه عدم ایمان و اعتقاد کامل به اعتقادات(کفر) خودشان است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
#شهادت_امام_صادق
💢آخرین وصیت امام صادق(ع)؟
✅ اینکه امام صادق(ع) در #آخرین_لحظات زندگی خود، در نفسهای واپسین اهل خانواده و کسان را جمع کند و #وصیت مهمی بیان کنند، یعنی آن وصیت فوق العاده اهمیت دارد که حضرت در لحظات آخر هم به آن توصیه میکنند.
اما حضرت چه چیزی را تاکید میکنند؟
ابوبصیر از همسر امام صادق(ع) در مورد ساعات پایانی عمر ایشان سوال کرد؛
✅حضرت در آن لحظه فرمود:
كساني كه نسبت به #نماز بي اعتنا باشند، شفاعت ما اهل بيت عصمت و طهارت(ع)شامل حالشان نمي گردد.
قابل دقت است كه حضرت نفرمود:
شفاعت ما شامل افراد بي نماز نمي شود؛ بلكه فرمود: #شفاعت ما شامل حال افراد بي اعتنا به نماز، نمي شود.
📚 بحارالانوار: ج 47، ص 2، ح 5.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰صحبت های ارزشمند رهبر انقلاب در پاسخ به یاوه گویانی که میگویند چرا رهبری در تخلفات مداخله نمی کند
💯این کلیپ مهم را حتما ببینید و نشر دهید💯
@mobahesegroup