eitaa logo
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
24.9هزار دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
9.1هزار ویدیو
232 فایل
پاسخگویی به شبهات وشایعات ومباحث دینی مدعیان دروغین وعرفانهای کاذب مدیر کانال👇 @sollemassama ادمین کانال👇 @Morteza_Kahromi کانال خبری ما @news_revolution 👇 ادمین تبادل وتبلیغ @F_Gh14 👇کانال پرسمان‌دینی ما @porseman_onlin
مشاهده در ایتا
دانلود
حذف «حّى على خیر العمل» از اذان! ⁉️پرسش :👇👇👇 با توجّه به اینکه «حّى على خیر العمل» جزء اذان است، چرا اهل سنّت آنرا حذف کرده اند؟ ✅پاسخ اجمالی: شیعه به پیروى از روایات ائمه(ع)، «حَىَّ عَلى خَیْرِالْعَمَلِ»  را جزء اذان دانسته و بلال هم در اذان صبح آن را مى گفت، گروه زیادى از صحابه هم در اذان آن را مى گفتند. اما عمر در زمان خلافتش دستور داد این جمله را از اذان حذف کنند، محققان اهل سنت هم این را قبول دارند، سعد تفتازانى در حاشیه بر شرح عضدى گفته: عمر بن خطاب خطبه خواند و گفت: اى مردم! سه چیز در روزگار پیامبر خدا(ص) بود که من از آنها نهى مى کنم و بر آنها کیفر مى دهم: یکى متعه زنان، دیگرى متعه حج و سومى «حَىَّ عَلى خَیْرِالْعَمَلِ». پاسخ تفصیلی 👇👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
✅پاسخ تفصیلی:👇👇👇 اتفاق شیعه به پیروى از روایات ائمه خود، این است که «حَىَّ عَلى خَیْرِالْعَمَلِ» جزء اذان است و بلال هم در اذان صبح آن را مى گفت، گروه زیادى از صحابه هم در اذان آن را مى گفتند. سید مرتضى گوید: اهل سنت روایت کرده اند که «حَىَّ عَلى خَیْرِالْعَمَلِ» در برخى از ایام دوران پیامبر(صلى الله علیه وآله) گفته مى شد و ادعا شده که این، نسخ شده است. کسى که ادعاى نسخ دارد باید دلیل بیاورد و دلیلى ندارد.(1) ابن عربى گفته است: کسى که «حَىَّ عَلى خَیْرِالْعَمَلِ» را در اذان افزوده است، در زمان رسول خدا(صلى الله علیه وآله) چنین بود. روایت شده که در جنگ خندق مردم مشغول حفر خندق بودند، وقت نماز رسید که بهترین چیز است، منادى اهل خندق را ندا داد: «حَىَّ عَلى خَیْرِالْعَمَلِ»، پس کسى که آن را جزء اذان قرار داده، خطا نکرده بلکه اگر این خبر صحیح باشد اقتدا به آنان کرده یا سنت حسنه اى را پایه گذارى کرده است.(2) در «الروض النضیر» از کتاب «السنام» چنین نقل شده است: صحیح آن است که اذان با «حَىَّ عَلى خَیْرِالْعَمَلِ» تشریع شده، چون در روز خندق با این جمله مردم به نماز فرا خوانده شدند، چون دعوت به نماز است و رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نیز فرموده است بهترین اعمال شما نماز است، همچنین نقل شده که مؤذنان رسول خدا(صلى الله علیه وآله) و صحابه دیگر نیز تا زنده بودند با همین جمله اذان مى گفتند.(3) روایات دیگرى هم هست که مى رساند «حَىَّ عَلى خَیْرِالْعَمَلِ» در زمان پیامبر(صلى الله علیه وآله) جزء اذان بوده است. مجموع این روایات در کتاب «الأذان بین الأصالة والتحریف» تألیف سید على شهرستانى گرد آمده است. وقتى بر مجموع اینها اتفاق ائمه اهل بیت و فقهاى شیعه را در طول قرون بیفزاییم که پیوسته این بخش را جزء اذان مى دانستند، مسأله روشن و بى تردید خواهد گشت. چون خلافت به عمر بن خطاب رسید دستور داد این جمله را از اذان حذف کنند، محققان اهل سنت هم این را قبول دارند، سعد تفتازانى در حاشیه بر شرح عضدى گفته است: عمر بن خطاب خطبه خواند و گفت: اى مردم! سه چیز در روزگار پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) بود که من از آنها نهى مى کنم و بر آنها کیفر مى دهم: یکى متعه زنان، دیگرى متعه حج و سومى «حَىَّ عَلى خَیْرِالْعَمَلِ».(4) اما اینکه چرا آن را از اذان حذف کرد؟ حضرت باقر(علیه السلام) فرموده است که: اذان با «حَىَّ عَلى خَیْرِالْعَمَلِ» در زمان پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) بود و در زمان ابوبکر و اوائل خلافت عمر هم به آن فرمان داده مى شد، سپس عمر دستور داد آن را از اذان و اقامه حذف کنند. علت را پرسیدند، گفت: وقتى مردم بشنوند که نماز بهترین کار است، از رفتن به جهاد سستى مى کنند.(5) مثل این روایت از امام صادق(علیه السلام) نیز روایت شده و اهل سنت هم مثل آن را نقل کرده اند. اگر این روایت درست باشد، این تصوّر که این جمله موجب سستى از رفتن به جهاد مى شود نادرست است، چون پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در بیست و هفت غزوه شرکت کرد و نزدیک به 55 سریّه و گروه رزمى اعزام کرد در حالى که اذان گفتن با این جمله در عصر او سبب سستى در جهاد و تخلف از جنگ نشد. در متون تاریخى آمده است که پیروان اهل بیت وقتى بر مدینه مستولى شدند و عبدالله بن حسن افطس بر فراز مناره اى که طرف بالاى سر پیامبر (صلى الله علیه وآله) است، آنجا که جنازه ها را مى گذارند، بالا رفت، به مؤذن گفت: با حىّ على خیر العمل اذان بگو.(6) حلبى نیز نقل مى کند از ابن عمر و از امام زین العابدین(علیه السلام) که آن دو در اذان و اقامه خود پس از «حَىَّ عَلى الفلاح»، مى گفتند: «حَىَّ عَلى خَیْرِالْعَمَلِ».(7)، (8) پی نوشت: (1). الانتصار، ص 137، باب وجوب قول: «حىّ على خیر العمل» در نماز. (2). فتوحات مکیه، ج 1، ص 400. (3). الروض النضیر، ج 1، ص 542. (4). شرح تجرید قوشجى، ص 484؛ کنز العرفان، ج 2، ص 158؛ الصراط المستقیم، ج 3، ص 271؛ المسترشد، محب طبرى، ص 516. (5). دعائم الاسلام، ج 1، ص 142؛ بحار الانوار، ج 81، ص 156 (6). مقاتل الطالبیّین، ص 297. (7). سیره حلبى، ج 2، ص 305. (8). گردآوری از کتاب: سیماى عقاید شیعه، آیت الله جعفر سبحانی، مترجم: جواد محدثی، نشر مشعر، چاپ: دارالحدیث، بهار 1386، ص 381. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔴 . 🔸 مهمترین اخبار امروز را در یک دقیقه ببینید . 🔺از کتک زدن خواران توسط عوامل رژیم تا تاثیر صدای بر دستگاه گوارش و دعوای شدید با اروپایی ها . @mobahesegroup
6.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلام این هم فیلمی از بازگشت بچه های دبستانی از اردو در یکی از مدارس شاهد تهران در هفته گذشته‌، راننده آهنگ میذاره بچه ها میرقصند و معلم هم بعنوان یک اتفاق شاد داره تماشا میکنه @mobahesegroup
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
سلام این هم فیلمی از بازگشت بچه های دبستانی از اردو در یکی از مدارس شاهد تهران در هفته گذشته‌، رانند
ارسالی کاربران محترم کاناا👇👇👇 تهران مدرسه شاهد شهید فهمیده منطقه ۲ خ بهبودی خ زینلیان در این مدرسه هم انواع موسیقی ها گذاشته میشه فیلم از اردوی دوشنبه ۹ اردیبهشت سال ۹۸ هست زنگ تفریح هم شعرهای عاشقانه میگذارن ودخترم میاد توی خونه میخونه میپرسم از کجا شنیدی میگه بلندگو پخش میکنه و بچه ها میخونن باهاش توی حیاط. البته باید همسایه های مدرسه بتونن از زنگ های تفریح فیلم بگیرند ما همسایه مدرسه نیستیم راننده هم در اردو قطعا اینجا یک زن نیست و یک مرد هست و معلم هم همراه بچه ها هستند ولی هیچ تذکری به راننده و بچه ها داده نمیشه راننده هم بار اولش نیست که درخدمت این مدرسه هست ولی خیلی راحت این که موزیک مهیج با صدای بلند پخش کنه و بچه ها بنا به نادانی شون با این آهنگ میرقصند اصلا از نظر راننده و معلم بد نیست و کاملا همراه این فضا هستند. البته ما به مدرسه اعتراض کردیم مدیر با برخورد تند سعی کردند بگن مخالف هستن اما بهرحال کوتاهی در کنترل اوضاع و نظارت بر امور کاملا تقصیر مدرسه است
آقای وزیر میفرمایند اینا همه ساختگیه⁉️⁉️⁉️ بفرمایید اینم آدرس جناب وزیر
‍ ▪️◽️▪️◽️ ◽️ ‍ 1⃣2⃣ احادیث معصومین علیهم السلام درباب سحرخیزی 🔹علت وجوب نماز صبح ➖رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) راجع به علت وجوب نماز صبح فرمود: «اما نماز صبح، پس هنگامي که آفتاب طلوع کرد مثل اينکه بر شاخ هاي شيطان طلوع مي کند. پروردگارم، مرا امر نموده که قبل از طلوع خورشيد و قبل از آنکه کافر براي آفتاب سجده کند، نماز صبح بخوانم تا آنکه امتم براي خداوند، سجده نمايند و زود به جاي آوردن آن، در پيشگاه خداوند محبوب تر است. اين نمازي است که ملائکه شب و روز شاهد آن مي باشند». 📓 وسائل الشيعه، ج3، ص9، ح7 @mobahesegroup
‍ ▪️◽️▪️◽️ ◽️ ‍ 2⃣2⃣ احادیث معصومین علیهم السلام درباب سحرخیزی ⏪اهمیت نماز صبح به جماعت 🔹خوش گماني و پذيرش گواهي ▫️من صلي خمس صلوات في اليوم و الليلة في جماعة فظنوا به خيراً و اجيزوا شهادته ➖امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر که پنج نماز شبانه روز خود را به جماعت مي خواند، به او خوش گمان باشيد و گواهي اش را بپذيريد. 📓بحارالانوار، ج85، ص35؛ وسائل الشيعه (با اندک تفاوت)، ج5، ص371 و 372 @mobahesegroup
تشریع اذان توسط خداوند، از دیدگاه شیعه ⁉️پرسش :👇👇👇 اعتقاد شیعه در مورد تشریع اذان چیست؟ 🔰پاسخ اجمالی: شیعه طبق روایات فراوان ائمه(ع)، اتفاق دارند که اذان و اقامه از متن دین و شعائر آن است و خداى متعال توسط جبرئیل آن را بر دل پیامبر اعظم(ص) نازل فرموده است و آن حضرت نیز به بلال یاد داده است. خدایى که نماز را واجب ساخته، اذان را هم واجب کرده و هر دو از سوى یک مبدأ است و در تشریع اذان هیچ انسانى نه در بیدارى و نه در خواب مشارکت نداشته است. ✅پاسخ تفصیلی:👇👇👇 شیعه امامیه طبق روایات فراوان ائمه اهل بیت(علیهم السلام)، اتفاق دارند که اذان و اقامه از متن دین و شعائر آن است و خداى متعال آن را بر دل پیامبر اعظم(صلى الله علیه وآله) نازل فرموده است. خدایى که نماز را واجب ساخته، اذان را هم واجب کرده و هر دو از سوى یک مبدأ است و در تشریع اذان هیچ انسانى نه در بیدارى و نه در خواب مشارکت نداشته است. در همه فصول آن از «الله اکبر» تا «لا اله الا الله»، نشانه خدا و شیرینى و اخلاص و والایى معنى و فخامت محتوا دیده مى شود و انسان را به سوى مفاهیم برتر از آنچه در اندیشه بشرى است سوق مى دهد. اگر دست تشریع بشرى بخواهد بخشى به آن بیفزاید یا جمله اى را با جمله دیگر ترکیب کند، همچون ریگ در میان درّ و گوهر شناخته مى شود. از این رو أئمه اهل بیت(علیهم السلام) اتفاق دارند که مشرّع اذان خداى سبحان است، جبرئیل آن را فرود آورده و به رسول خدا(صلى الله علیه وآله) آموخته، آن حضرت نیز به بلال یاد داده است و در تشریع آن کسى شرکت نداشته است، این نزد امامان از امور مسلّم است. برخى از روایات را در این مورد مى آوریم: 1ـ کلینى با سند صحیح از امام باقر(علیه السلام) روایت مى کند که فرمود: چون رسول خدا(صلى الله علیه وآله) را در شب معراج به آسمان بردند و به بیت المعمور رسید و وقت نماز شد، جبرئیل اذان و اقامه گفت: پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) جلو ایستاد و فرشتگان و پیامبران پشت حضرت محمد(صلى الله علیه وآله)صف بستند. 2ـ و نیز با سند صحیح از امام صادق(علیه السلام) روایت کرده که فرمود: چون جبرئیل، اذان را بر رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرود آورد، سر آن حضرت در دامان على(علیه السلام) بود. جبرئیل اذان و اقامه گفت، چون پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) بیدار شد، على(علیه السلام) گفت: آیا شنیدى؟ حضرت فرمود: آرى.(1)گفت: حفظ کردى؟ فرمود: آرى و فرمود که بلال را صدا کنید، على(علیه السلام) بلال را خواست و پیامبر(صلى الله علیه وآله) به او آموخت. 3ـ و نیز از عمر بن اذینه از امام صادق(علیه السلام) نقل مى کند که حضرت فرمود: آیا از اینان روایت مى کنى؟ گفتم: فدایت شوم در چه موردى؟ فرمود: در مورد اذانشان. گفتم: اینان مى گویند اذان را اُبىّ بن کعب در خواب دیده است. فرمود: دروغ مى گویند. دین خدا عزیزتر از آن است که در خواب دیده شود. گوید: سدیر صیرفى به آن حضرت عرض کرد: فدایت شوم، پس در این مورد سخنى بفرمایید. حضرت صادق(علیه السلام) فرمود: «خداى متعال چون پیامبرش را به آسمان هاى هفتگانه عروج داد...» تا آخر حدیث.(2) 4ـ شهید در ذکرى از فقیه شیعه در اوایل قرن چهارم یعنى ابن ابى عقیل نقل کرده که او از امام صادق(علیه السلام) روایت کرده که آن حضرت لعنت کرد کسانى را که مى پنداشتند پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) اذان را از عبدالله بن زید گرفته است و فرمود: بر پیامبر شما(صلى الله علیه وآله) وحى نازل مى شود، آنگاه مى پندارید که او اذان را از عبدالله بن زید فرا گرفته است؟(3) در نقل این نکته از ائمه اهل بیت(علیهم السلام)، شیعه تنها نیست. حاکم و دیگران هم همان نقل را از ایشان دارند. اینک چند نمونه هم از طریق اهل سنت: 5ـ حاکم از سفیان اللیل نقل کرده است که چون قضایاى حسن بن على(علیه السلام) پیش آمد، در مدینه خدمت او رسیدیم. سخن از اذان به میان آمد. بعضى از ما گفتند: آغاز اذان در پى خوابى بود که عبدالله بن زید دید. حسن بن على(علیه السلام)فرمود: جایگاه اذان والاتر از این است. جبرئیل در آسمان جملات اذان را دوبار دوبار گفت و آن را به پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) یاد داد و اقامه را یک بار یک بار گفت و آن را به پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) آموخت.(4) 6ـ هارون بن سعید از شهید زید بن على بن حسین(علیهم السلام) از پدرانش از على(علیه السلام) روایت کرده که به رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در شب معراج اذان آموخته شد و نماز بر او واجب گشت.(5)(6) کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
پی نوشت:   (1). على(علیه السلام) محدَّث بود و کلام فرشته را مى شنید. ر.ک: صحیح بخارى و شرح آن به نام ارشاد السارى، ج 6، ص 99، و موارد دیگر درباره کسانى که پیامبر نبودند ولى کلام فرشته را مى شنیدند یا از غیب با آنان سخن گفته مى شد. (2). کافى، ج 3، ص 302 باب آغاز اذان، حدیث 1 و 2؛ باب النوادر، ص 482، حدیث 1. خواهد آمد که نزدیک به چهارده نفر ادعا کرده اند که اذان را در خواب شنیده اند. (3). وسائل الشیعه، ج 4، ص 612، باب اول از ابواب اذان و اقامه، حدیث 3. (4). مستدرک حاکم، ج 3، ص 171 کتاب معرفة الصحابه. (5). کنز العمال، ج 6، ص 277، شماره 398. (6). گردآوری از کتاب: سیماى عقاید شیعه، آیت الله جعفر سبحانی، مترجم: جواد محدثی، نشر مشعر، چاپ: دارالحدیث، بهار 1386، ص 376. @mobahesegroup
شهادت به ولایت على(ع) در اذان ⁉️پرسش : 👇👇👇 چرا شیعیان در اذان بر ولایت على (علیه السَّلام) شهادت مى دهند؟ 🔰پاسخ اجمالی: فقهاى شیعه اتفاق نظر دارند که شهادت بر ولایت على(ع) جزء اذان نیست و اگر فردى شهادت سوم را به عنوان جزئى از اذان بگوید، کار حرامى مرتکب شده است. ولی این شهادت بدون قصد جزئیت، مستحب است و این استحباب، دو مبنا دارد؛ 1- على(ع) به حکم قرآن و حدیث ولىّ خداست. از سویی امام صادق(ع) فرمود: «هرگاه به رسالت پیامبر(ص) شهادت دادید بر ولایت على (ع) نیز گواهى دهید». در واقع احدى از شیعیان آن را به عنوان جزئى از اذان نمى گوید وحتى برخى در اقامه براى اینکه از دیگر اجزا تمیز داده شود، فقط یک بار آن را مى گویند. ✅پاسخ تفصیلی:👇👇👇 شیعیان در اذان پس از شهادت بر رسالت پیامبر گرامى(صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم)، بر ولایت امیرمؤمنان على بن ابى طالب (علیه السَّلام) گواهى مى دهند، و این مسأله در تمام بلاد شیعى مشاهده مى شود، در این باره توضیح چند نکته ضرورى است: 1. تمامى فقهاى شیعه بر این نکته اتفاق نظر دارند که شهادت ثالثه «شهادت بر ولایت على(علیه السَّلام)» جزء اذان نیست و لذا هنگامى که فصول اذان را مى شمارند، آن را هجده فصل بیشتر نمى دانند که عبارتند از: 4 تکبیر، 2 بار شهادت بر وحدانیت خدا، 2 بار شهادت بر رسالت پیامبر (صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم)، 2 بار «حى على الصلاة»، 2 بار «حى على الفلاح»، 2 بار «حى على خیر العمل»، 2 تکبیر و 2 بار تهلیل و این سخنى است که فقهاى شیعه جملگى بر آنند. 2. اگر فردى شهادت سوم را به عنوان جزئى از اذان بگوید، کار حرامى مرتکب شده و گناه کرده است. 3. شهادت سوم در اذان، بدون قصد جزئیت جایز و یا مستحب است و این استحباب، دو مبنا دارد: الف: على (علیه السَّلام) به حکم قرآن و حدیث رسول گرامى (صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم)، ولىّ خداست. ب: امام صادق (علیه السَّلام) فرمود: هرگاه به رسالت پیامبر (صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم) شهادت دادید بر ولایت على (علیه السَّلام) نیز گواهى دهید. در اثبات اصل نخست و این که على (علیه السَّلام) ولىّ خداست، گذشته از حدیث متواتر غدیر و روایات متواتر که پیامبر گرامى (صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم) کراراً فرموده است: «یا على أنت ولى کلّ مؤمن بعدى»(1) قرآن مجید نیز بر ولایت على (علیه السَّلام) تصریح کرده است، آنجا که مى فرماید: «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ* وَ مَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ».(2) (تنها ولیّ و سرپرست شما خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده اند؛ همانها که نماز را برپا مى دارند و در حال رکوع زکات مى دهند و کسانى که ولایت خدا و پیامبر او و افراد با ایمان را بپذیرند، حزب و جمعیت خدا پیروز است). مفسران اتفاق نظر دارند که این آیه در حقّ امیرمؤمنان على(علیه السَّلام) وارد شده است، آنگاه که فقیرى وارد مسجد شد و از مردم درخواست کمک کرد و حضرت در حال رکوع بود، با انگشت خود به فقیر اشاره کرد که انگشتر را از دست او برگیرد و در آن هنگام دو آیه یاد شده فرود آمد. مدارک نزول این حدیث فزونتر از آن است که در اینجا ذکر شود، امّا به عنوان نمونه به چند مورد در پاورقى اشاره مى کنیم.(3) بدین ترتیب، با توجه به آیه مذکور و آیات و روایات متعدد دیگر، آشکار مى گردد که امیرمؤمنان (علیه السَّلام) ولىّ و سرپرست مؤمنان از جانب خدا است. در خصوص نکته دوم نیز قاسم بن معاویه، از اصحاب امام صادق و امام کاظم (علیمها السَّلام)، از آن حضرت چنین نقل کرده است: «إِذا قَالَ أَحدکُمْ لا إِلهَ الّا اللّه مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّه، فَلْیَقُل عَلىٌّ وَلِىُ اللّه».(4) (هر گاه کسى از شما به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر گواهى داد، براى تکمیل شهادت به ولایت على (علیه السَّلام) نیز گواهى دهد). بنابر آنچه گفته شد، احدى از شیعیان آن را به عنوان جزئى از اذان نمى گوید وحتى برخى در اقامه براى اینکه از دیگر اجزا تمیز داده شود، فقط یک بار آن را مى گویند و در این صورت مشکلى در این مورد نخواهد بود.(5) کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup
پی نوشت: (1). کنز العمال، ج 6، ص 396، حدیث 6048. (2). سوره مائده، آیه 55- 56. (3). تفسیر طبرى، ج 6، ص 86؛ ابو بکر جصاص: أحکام القرآن، ج 2، ص 542؛ ابوالحسن واحدى نیشابورى در اسباب النزول: 148؛ زمخشرى در کشاف، ج 1، ص 422 و مرحوم علّامه امینى نزول آیه را در حقّ على بن ابى طالب علیه السَّلام از 66 منابع سنى نقل کرده است حتّى حسان بن ثابت که در واقعه حاضر بود چند بیتى درباره این رویداد گفت که یکى را یادآور مى شویم: فأنت الذى أعطیت إذ أنت راکع فدتک نفوس القوم یا خیر راکع تو کسى هستى که در حال رکوع بخشیدى. ارواح دیگران فداى تو گردد اى بهترین رکوع کننده. (4). احتجاج طبرسى، ص 83. (5). گردآوری از کتاب: راهنماى حقیقت، شیخ جعفر سبحانی، نشر مشعر، تهران، ۱۳۸۷، ص 504- 505 . @mobahesegroup