*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️
#معرفت_حضرت_قرآن (جلسه16- قسمت اول)
#شئون_حضرت_قرآن
❇️شأن حضرت قرآن: ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال
⬅️قسمت چهارم
*️⃣یکی از شئون و شاخصه های حضرت قرآن این است که تمامی مَثَل و ضرب أمثالي که با دلالت آنها، خلق به حقیقت مطلق عالَم هدایت می گردند، در آیات آن بیان شده است «ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال» ؛
➖عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ (علیه السلام) قَالَ: خَطَبَنَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) خُطْبَةً فَقَالَ فِيها :
..فَالْقُرْآنُ آمِرٌ وَ زَاجِرٌ حُدَّ فِيهِ الْحُدُودُ وَ سُنَّ فِيهِ السُّنَنُ وَ ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال ..
📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۱ ؛ ص۱۸
📔بحار الانوار ،ج۸۹ ص:۲۶
📔تفسیرعیاشی،ج۱ ص: ۷
🔷در قسمت قبل بیان شد که در آیات حضرت قرآن:
✔️هم «أمثال» دارای صور متکثره و متعدده هستند؛ یعنی انواع مختلف أمثال از آفاقی و أنفسی و.. «کلّ مَثل» بیان شده است تا حق نزد بندگان تبیین گردد
✔️هم هر صورتی از صور (چه آفاقی و چه أنفسی) دارای مراتب است تا بندگان در هر بار به مرتبه ای از مراتب معنایی و بطنی از بطون و وجه ای از وجوه آن مَثَل دلالت گردند.
➖در این قسمت، شرح این شأن حضرت قرآن را به پایان می بریم.
🔹بیان شد که تمامی ضرب أمثال حضرت قرآن به جهت دلالت خلق بر یک حقیقت بسیط است.
«سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ..»
(سوره فصلت، آیه ۵۳)
☑️این مراتب أمثال در اعلا مرتبه، بر یک مَثَل اعلاء دلالت می کنند: وَ لِلَّهِ الْمَثَلُ الْأَعْلى.
..لِلَّهِ الْمَثَلُ الْأَعْلى وَ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيم (سوره نحل،آیه ۶۰)
🔷مثل اعلاء ذات اقدس اله، وجود ذوات مقدسه آل الله (علیهم السلام) اند.
▫️عنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَامَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) فِينَا خَطِيباً فَقَالَ فِي آخِرِ خُطْبَتِهِ:
▫️نحْنُ كَلِمَةُ التَّقْوَى ... و الْمَثَلُ الْأَعْلَى
📔بحار الأنوار، ج٢۶، ص: ٢۴۴
تفسير فرات الكوفي ؛ ص٣٠۴
📔الخصال ؛ ج٢ ؛ ص۴٣٢
.. وَلَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلَى فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمِ (سوره روم،آیه ٢٧)
◀️تمامی ضرب أمثال حضرت قرآن برای دلالت خلق به مثل اعلای ذات است. به همین جهت حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمودند خداوند عزوجل تمامی أمثال قرآن را برای ما مَثل زده است:
▫️فقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) يَقُول :
▫️.. نَحْنُ صَفْوَةُ اللَّهِ وَ لَنَا ضَرَبَ الْأَمْثَال
📔بحار الأنوار ، ج٣٣، ص: ٢٧٠
*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️
#معرفت_حضرت_قرآن (جلسه16- قسمت دوم)
#شئون_حضرت_قرآن
⏪بنابراین ضرب أمثال در اعلی مرتبه بر وجود مقدس آل الله (علیهم السلام) دلالت دارد و در نقطه وحدت و مطلق معنا، بر وجود مقدس علی اعلی (علیه السلام) ، که جامع جمیع أمثال علیاء در نقطه وحدت اند:
➖عنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ (علیه السلام) قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) :
▫️أنَا أَسْمَاءُ اللَّهِ الْحُسْنَى وَ أَمْثَالُهُ الْعُلْيَا وَ آيَاتُهُ الْكُبْرَى
📔بحار الأنوار ؛ ج۵٣ ؛ ص۴۶
☑️ «أنا امثاله العلياء» ، اما هیچ کدام از أمثال و مراتب و شئون آن (چه آفاقی و چه انفسی) نمی توانند دلالت احاطه ای داشته باشند بر این حقیقت بسیط یعنی مَثل اعلای ذات اقدس إله که جامع جمیع امثال علیاء در نقطه وحدت است.
🔘حضرت اباعبدالله جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) در این خصوص فرمودند:
➖عنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام...
▫️...قَالَ «رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ» يَقُولُ رَبِّ الْمَثَلِ الْأَعْلَى عَمَّا بِهِ مَثَّلُوهُ
▪️معنای شریفه « رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ» (سوره انبیاء، آيه ۲۲) این است که ربِّ مَثَل اعلی، منزه است از هر آنچه که به او تشبیه کنند و مَثل زنند
▫️و لِلَّهِ الْمَثَلُ الْأَعْلَى الَّذِي لَا يُشْبِهُهُ شَيْءٌ وَ لَا يُوصَفُ وَ لَا يُتَوَهَّمُ فَذَلِكَ الْمَثَلُ الْأَعْلَى
▪️برای خداوند یک مَثل اعلی است که هیچ شیء ای به آن شبیه نیست و وصف شدنی نیست و در وهم نمی گنجد ، مَثل اعلای ذات اقدس اله این گونه است
▫️و وَصَفَ الَّذِينَ لَمْ يُؤْتَوْا مِنَ اللَّهِ فَوَائِدَ الْعِلْمِ فَوَصَفُوا رَبَّهُمْ بِأَدْنَى الْأَمْثَالِ وَ شَبَّهُوهُ بِالْمُتَشَابِهِ مِنْهُمْ فِيمَا جَعَلُوا بِهِ فَلِذَلِكَ قَالَ وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا
▪️ آن کسانی که بهره ای از علم نبرده اند، ربّ خویش را به ادنی امثال تشبیه می کنند
▫️فلَيْسَ لَهُ شِبْهٌ وَ لَا مِثْلٌ وَ لَا عَدْل
▪️برای او شبه و مِثل و عَدل (هم ترازی) نیست
📔بحار الأنوار ؛ ج۵۵ ؛ ص۳۰
📔التوحيد (للصدوق) ؛ ص٣٢١
📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۴ ؛ ص٢١۵
*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️
#معرفت_حضرت_قرآن (جلسه16 - قسمت سوم)
#شئون_حضرت_قرآن
✔️و لِلَّهِ الْمَثَلُ الْأَعْلَى الَّذِي لَا يُشْبِهُهُ شَيْءٌ وَ لَا يُوصَفُ وَ لَا يُتَوَهَّمُ فَذَلِكَ الْمَثَلُ الْأَعْلَى
◀️آن حقیقت بسیطی که تمامی ضرب أمثال حضرت قرآن در مقام دلالت بر آن می باشد، مَثل اعلای ذات اقدس اله است ؛ اما هیچ یک از امثال نیز نمی توانند دلالت احاطه ای بر آن حقیقت داشته باشند، چرا که لا يوصف است و هر مَثلی که برای آن زده شود، منزه است از عَمّا به مَثَّلوه.
🔷شبه و مِثل و عِدل ندارد؛ أجّل و أعظم از آن است که با استعمال لفظی واحد ، خلق بتوانند به معرفت آن راه یابند، لذا جميع امثال و اشارات در آیات جضرت قرآن، براي دلالت به ساحت آن حقيقت ، قرار داده شده است.
«و لَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ»
(سوره زمر، آیه ۲۷)
☑️دلالت هر کدام از أمثال متعدده و متکثره حضرت قرآن بر حقیقت مطلق عالَم ، دلالت کمالی، وجودی و تبیینی است و نه احاطه ای؛ بدین معنا که هر کدام از امثال به میزان سعه خویش، می توانند دلالت کمالی و وجودی داشته و بابی از معرفت را بر بندگان باز کنند.معرفت و دلالت احاطه ای بر تمامی شئون و صفات آن حقیقت مطلق، ممکن نیست.
⏪لذا خداوند عزوجل در آیات حضرت قرآن به جهت هدایت خلق و تبیین حق نزد بندگان، أمثال را متعدد و متکثر قرار داده است تا جمع این أمثال در کنار هم، بندگان را بر وجود آن حقیقت بسیط و کمال معرفت به آن دلالت نماید.
🖋این أمثال در آیات حضرت قرآن تبیین شده اند، لذا یکی از شئون و شاخصه های حضرت قرآن این است که تمامی أمثالی که با دلالت آنها، خلق به حقیقت عالَم هدایت میشوند، در آیات آن بیان شده اند: ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال.
*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
سفارش امام علی(ع) درباره رسيدگی به «یتیم»
✍️ متن اجمالی:
امام علی(ع) درباره رسيدگی به يتيمان فرمودند: «خدا را خدا را، كه يتيمان را رعايت كنيد، نكند آنها گاهى سير و گاهى گرسنه بمانند و در حضور شما ضايع شوند». در كتاب كافى آمده روزى مقدارى عسل و انجير خدمت امام على(ع) آوردند. ایشان دستور داد جمعى از يتيمان را حاضر كرده و مشك هاى عسل را بياورند و از آن تناول كنند (و خود امام(ع) با دست مباركش عسل در دهان يتيمان مى گذاشت). به حضرت عرض کردند: چرا اجازه نمى دهيد خودشان عسل را بخورند؟ فرمودند: «امام پدر يتيمان است. من عسل در دهان آنها گذاردم تا همچون پدران با آنها رفتار شود».
@mobahesegroup
✍️ متن تفصیلی:
#امام_علی #یتیم #پدر_يتيمان
✅ پاسخ تفصیلی:
امام علي(عليه السلام) در بخشي از نامه 47 نهج البلاغه، توصيه هاي مهمي درباره مسائل اجتماعى و عبادى و اخلاقى دارند كه شش مورد از آن توصيه ها را با جمله «الله الله» كه دليل بر نهايت تأكيد است آغاز نموده، مى فرمايد: (خدا را خدا را، كه يتيمان را رعايت كنيد، نكند آنها گاهى سير و گاهى گرسنه بمانند و در حضور شما ضايع شوند)؛ «اللهَ اللهَ فِي الاَْيْتَامِ، فَلاَ تُغِبُّوا(1)أَفْوَاهَهُمْ وَ لاَيَضِيعُوا بِحَضْرَتِكُمْ».
درباره اهتمام به امر يتيمان در قرآن مجيد و روايات، تأكيدهاى فراوانى شده است كه حكايت از سيطره روح انسان دوستى و حمايت از ضعيفان در احكام اسلامى مى كند. در آيه 9 سوره نساء مى خوانيم: «وَ لْيَخْشَ الَّذينَ لَوْ تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعافاً خافُوا عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُوا اللهَ وَ لْيَقُولُوا قَوْلاً سَدِيدًا»؛ (كسانى كه اگر فرزندان ناتوانى از خود به يادگار بگذارند [از ستم ديگران] به آنان مى ترسند بايد [از ستم درباره يتيمان مردم] بترسند و از [مخالفتِ] خدا بپرهيزند و سخن استوار بگويند). در آيه بعد مى فرمايد: «إِنَّ الَّذينَ يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ فِى بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَيَصْلَوْنَ سَعيراً»؛ (كسانى كه اموال يتيمان را به ظلم و ستم مى خورند [در حقيقت] تنها آتش مى خورند و به زودى در شعله هاى آتش [دوزخ] مى سوزند).
در حديث معروفى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه و آله و سلم) نقل شده است: «مَنْ مَسَحَ عَلى رَأْسِ يَتيم كانَ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَة تَمُرّ عَلى يَدِهِ نُورٌ يَوْمَ الْقِيامَةِ»(2)؛ (هركس براى نوازش، دست بر سر يتيمى كشد به تعداد موهايى كه دست او از آن مى گذرد در روز قيامت نور [و حسنه اى] خواهد داشت). آرى! روح يتيمان تشنه محبّت است و كارى كه محبّت و نوازش با آنها مى كند هيچ اكرام و احترامى نمى كند. در حديث مشهور ديگرى از آن حضرت نقل شده است كه فرمود: «إنّ الْيَتيمَ إذا بَكى اهْتَزَّ لِبُكائِهِ عَرْشُ الرَّحْمنِ»(3)؛ (هنگامى كه يتيم گريه مى كند عرش خدا به سبب آن به لرزه درمى آيد). در ذيل اين حديث آمده است كه خداوند به فرشتگانش مى فرمايد: «اى فرشتگان من! چه كسى اين يتيم را به گريه درآورد؟ فرشتگان عرض مى كنند: خدايا تو آگاه ترى. خداوند مى فرمايد: اى ملائكه! من شما را گواه مى گيرم هر كس گريه او را خاموش و قلبش را خشنود كند من در قيامت او را خشنود خواهم كرد».(4)
در كتاب كافى آمده است كه روزى مقدار فراوانى عسل و انجير از سرزمين «هَمدان» و «حُلوان»(5) خدمت اميرمؤمنان على(عليه السلام) آوردند. امام(عليه السلام) به كسانى كه از وضع مردم باخبر بودند دستور داد جمعى از يتيمان را حاضر كنند و دستور داد مشك هاى عسل را بياورند و از آن تناول كنند. سپس امام(عليه السلام) آن عسل ها را در ميان مردم تقسيم كرد (و خود امام(عليه السلام) با دست مباركش عسل در دهان يتيمان مى گذاشت) به حضرت عرض كردند: چرا اجازه نمى دهيد خودشان عسل را بخورند؟ امام(عليه السلام) فرمود: «إِنَّ الاِْمَامَ أَبُو الْيَتَامَى وَ إِنَّمَا أَلْعَقْتُهُمْ هَذَا بِرِعَايَةِ الآْبَاءِ»(6)؛ (امام پدر يتيمان است. من عسل در دهان آنها گذاردم تا همچون پدران با آنها رفتار شود). جالب اينكه ابوالطفيل (صحابى معروف كه از ياران خوب على(عليه السلام) بود) مى گويد: على(عليه السلام) را ديدم كه يتيمان را دعوت مى كرد و با دست خود به يتيمان عسل مى خورانيد. يكى از ياران آن حضرت گفت: اى كاش من هم يتيم بودم.(7)،(8)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيٓ أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ ...
[این است] ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده، قرآنی كه سراسرش هدایتگر مردم است و دارای دلایلی روشن از هدایت میباشد، و مایه جدایی [حق از باطل] است... (بقره،۱۸۵)
🍀 طرح بهار قرآن 🍀
1⃣ فایل صوتی قرائت جزء 24 به روش تحدیر (تندخوانی)
2⃣ فایل صوتی چکیده تفسیر جزء 24
👇👇👇
@mobahesegroup
تحدیر جزء 24 - استاد معتز آقائی.mp3
4M
#جزء_بیست_و_چهار به روش تحدیر (تندخوانی)
@mobahesegroup