📜 نظریه ولایت فقیه از نظر تا عمل
(قسمت دوم)
طرح نظریه ی ولایت فقیه از سوی امام خمینی رحمةالله علیه، یک سیر منطقی و متناسب با شرایط زمانه را طی کرده است؛ به صورتی که ایشان برای اولین بار در اواخر دهه ی بیست هجری شمسی، با نوشتن کتاب «کشف الاسرار»، بحث حکومت فقها در زمان غیبت امام عصر علیه السلام را به صورت اجمالی مطرح می فرمایند، اما با توجه به اینکه شرایط زمانه را متناسب برای فهم حقیقت ولایت فقها نمی دانند و از نظر ایشان مردم هنوز ذهنیت پذیرش حکومت فقها را ندارند، خیلی وارد جزئیات این بحث نمی شوند و تلویحاً به گفتن کلیات بسنده می کنند. امام رحمةالله علیه در این کتاب، این تصور اشتباه را که ولایت فقیه همان دیکتاتوری و استبداد است، به نقد می کشند و فهم خود را از الگوی حکومت اسلامی، این گونه ارائه می دهند: «حکومت باید به دست فقیه باشد، نه آنکه فقیه باید شاه و وزیر و سرلشکر و سپاهی باشد، بلکه فقیه باید نظارت در قوه ی تقنینیه و در قوه ی مجریه ی مملکت اسلامی داشته باشد»
ادامه دارد...
#ولایت_مطلقه_فقیه ☀️
👇👇👇
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سیاه پوش شدن ضریح مطهر امیرالمومنین علی (ع) در نجف، همزمان با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان
@mobahesegroup
14.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 اذان صبح مسجد کوفه - نوزدهم ماه مبارک رمضان و صدای گریه و شیون دوستداران امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام).
🌙 🏴
@mobahesegroup
پاسخ به شبهات (#قرآنی)
⁉️ متن شبهه:👇👇👇
آیه 45 و 46 سوره فرقان میگوید علت سایه، وجود خورشید است، این در صورتی صحیح است که خورشید به دور زمین بچرخد، و این اشتباهی فاحش است.
✅ پاسخ:👇👇👇
🔸 ابتدا متن و ترجمه آیات:
ألَم تَرَ إِلى رَبِّكَ كَيفَ مَدَّ الظِّلَّ وَلَو شاءَ لَجَعَلَهُ ساكِنًا ثُمَّ جَعَلنَا الشَّمسَ عَلَيهِ دَليلًا (45) ثمَّ قَبَضناهُ إِلَينا قَبضًا يَسيرًا (46)
🔻 ترجمه:
🔸 آیا به [آفرینش] پروردگارت نگاه نکردی که چگونه [در ابتدای روز] سایه را میگستراند؟؛ و [البته] اگر میخواست، قطعاً سایه را بیحركت قرار میداد. و خورشید را، نشاندهندهی سایه قرار دادیم[، و با وجود آن، سایه معنا پیدا میكند].(45) آنگاه، [با نزدیك شدن ظهر،] سایه را [همچون پارچهای كه شخصی آن را پهن كرده، سپس] به آرامی به سوی خود [جمع میكند،] جمع میكنیم.(46)
🔻 توضیحات بیشتر
🔸 علت سایه، مانع شدن یک جرم، از رسیدن آفتاب به جرم دیگری است. با این فرض؛ اگر زمین دیگر به دور خودش نچرخد (ادعای نویسنده شبهه) این به معنای نبود سایه نیست. پس دلیل سایه نیز چرخش زمین به دور خود نیست. بلکه علت اصلی، خورشید است که نورش به اجسام میتابد.
🔸 اما علت تغییرات سایه (طول و اندازه آن) حرکت زمین به دور خود است. و این مطلب (چرخش و حرکت زمین) در آیات دیگر به صورت ضمنی تایید شده است.
🔸 عجیب آنکه نویسنده شبهه، از آیه دلیل ساکن ماندن زمین و حرکت خورشید را استنباط میکند. در حالی که هیچ جای آیه چنین مطلبی را ذکر نکرده است.
🔸 احتمالا نویسنده شبهه، به اشتباه «لَجَعَلَهُ ساكِنًا» را به سکون خورشید ترجمه کرده و به همین خاطر خورشید را محرک میدانسته؛ در حالی که منظور از سکون در این آیه، یا سکون سایه است و یا سکون زمین. چرا که اگر منظور سکون خورشید بود، باید ضمیر مونث به کار میرفت (به جهت مونث مجازی بودن شمس)
🔸 لازم به ذکر است که در فضا، همه چیز در حال حرکت است و حرکت در فضا به صورت نسبی تعیین میشود. بنابراین همانطور که زمین محرک است، خورشید و سایر کرات نیز محرکاند.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
پاسخ به #شبهات_تاریخی
⁉️ متن منتشر شده در فضای مجازی:👇👇
از اونجایی که قبل از فتح مکه تمامی ٔبتها و ٔبت پرستان گوناگون با آرمش و بدون جنگ و خونریزی کنار هم بودن این نشان از بزرگترین دموکراسی جهان است، و با اومدن اسلام نتنها این دموکراسی از بین رفته بلکه جنگ و غارت و تجاوز بیپایان جهانی را فراگرفته و لقب جاهلیت به عربستان داده شده.
✅ پاسخ:👇👇👇
🔸 با نگاهی کوتاه به تاریخ عربستان در بازه زمانی قبل از ظهور اسلام و فتح مکه توسط پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله؛ درخواهیم یافت که اوضاع جامعه و فرهنگ مردمان آن منطقه، تا چه حدی بدوی بوده است؛ در این مورد به برخی از این فجایع اشاره میکنیم:
🔸 1_ بت پرستی:
یکی از سنتهای ناپسند و اعتقادات باطل که در جوامع غیر متمدن، گزارش میشود، پرستش بت است؛ پر واضح است که بت پرستی، نشانه ضعف علمی و پایین بودن سطح معلومات در یک جامعه و یا فرد است.
🔸 2_ جنگ و خونریزی:
جنگ و خونریزی در فرهنگ اعراب قبل از اسلام؛ یکی از مهمترین تفریحات و البته روشی برای امرار معاش بوده است. بزرگترین جنگ اعراب، جنگ «بسوس» بوده است که به علت کشته شدن یک شتر شروع شد. این جنگ 40 سال به طول انجامید.
🔸 3_ رسومات خرافی
زنده به گور کردن دختران، قربانی کردن فرزندان، سوزاندن حیوانات به صورت زنده، زدن گاو نر برای آب خوردن گاو ماده، داغ زدن شتر نر، برای بهبود از بیماری شتر ماده، اعتقاد به دیو و هیولاء و قربانی کردن برای آنها، صدای الاغ درآوردن برای وبا نگرفتن و...همگی از باورهای مردمان عصر جاهلیت بود.
🔸 4_ زنان
زن در نزد اعراب جاهلی، به عنوان کالا، خرید و فروش میشد. حق ارث نداشت و در شمار حیوانات محسوب میگشت؛ دختران را بد قدم و عامل قحطی میدانستند و زنان خود را با همدیگر تعویض مینمودند به یکدیگر قرض میدادند.
🔻 اما پس از ظهور اسلام، در تمام موارد فوق، تحول ایجاد شد، به ترتیب نکاتی عرض میگردد:
🔹 بت پرستی ریشه کن شد.
🔹 جنگها و خونریزیهای بیهوده و متمادی، به حد چشم گیری کم گردید.
🔹 رسومات خرافی، جای خود را به رسومات و قوانین مدنی و جزائی داده و یک سیستم جامع در منطقه بزرگ عربستان حکمفرما شد.
🔹 زنان مورد اکرام قرار گرفته و برای آنان قوانین مخصوص و مناسب با خواستهها و نیازهایشان وضع شد.
🔸 حال، بعد از بیان این نکات، آیا نویسنده شبهه، نمیخواهد قبول کند که اسلام موجب شد تا جاهلیت اعراب، به تمدنی قانون مند و واحد تبدیل شود و اختلافات برچیده شوند!
🔸 این چگونه دموکراسی (به ادعای نویسنده شبهه) بوده است که اعراب دائم در جنگ بوده و آن را افتخار خود میدانستند؟
🔸 توصیه میشود، نویسنده شبهه، به تاریخچه جنگها در سرتاسر جهان توجهای بنماید تا متوجه شود، بسیاری از جنگهای صورت گرفته در جهان، از جانب یک کشور صاحب دموکراسی (به اصطلاح خودشان) بوده است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
پاسخ به شبهات (#اعتقادی)
⁉️متن شبهه:👇👇👇
حاجی تا صبح قرآن به سر گرفت و گناهانش بخشیده شد اما #کارگر خسته و دل خسته بعد از افطار خوابش برد و گناهان امسالش به گناهان سال قبلش اضافه شد این است اعتقادات مردم سرزمین من.
✅پاسخ:👇👇👇
🔸 در پاسخ این متن، می گوییم: اگر واقعا اعتقادات مردم سرزمین شما این است؛ باید به حال این مردمان خرافی، گریست...
🔸 هر چند در روایات ما امده است که اگر انسان #شب_قدر را با توجه و توبه شب زنده داری کند خداوند تمام گناهانش را می آمرزد، همانطور که امام باقر فرموند: «هر کس شب قدر را احیا نگه دارد و شب زنده داری کند خداوند تمام گناهانش را می آمرزد اگر چه به اندازه ستاره های اسمان و سنگینی کوهها و پیمانه های دریاها باشد»[1]
🔸 ولی از سوی دیگر تاکید شده است که تلاش برای کسب و بدست آوردن روزی حلال برترین عبادت است و شاید بتوان از برخی روایات چنین برداشت کرد که طلب روزی حلال، از شب زنده داری در شب قدر نیز برتر است چنان که پیامبر گرامی فرمود: «عبادت هفتاد جزء دارد که برترین جزء آن طلب حلال است» [2]
🔸 و همچنین فرموند: «چنین کسی که به دنبال کسب حلال است به سرعت از صراط عبور می کند و خداوند به او نظر رحمت می کند و ابواب بهشت برایش باز میشود تا از هر در بخواهد وارد شود و ثواب پیامبران را دریافت می کند»[3]
🔸 امام کاظم فرموند: «هر کس به دنبال کسب و طلب حلال برای خود و خانواده اش باشد مانند مجاهد فی سبیل الله است»[4]
🔸 تا جایی که پیامبر گرامی فرموند: «هر کس به خاطر خستگی ناشی از تلاش برای کسب حلال به خواب برود در حالی خوابیده است که خداوند تمام گناهانش را آمرزیده است»[5]
🔸 حال شما چگونه می گویید که کسی که از شدت خستگی برای کسب حلال به خواب رفت و نتوانست شب قدر شب زنده داری کند گناهان امسالش بر گناهان سال های قبل اضافه میشود؟
🔸 ضمنا، مگر تنها زمان بخشش گناهان، شب قدر است؟ هر ساعت و هر روزی در طول سال، می تواند طلب بخشش شود، و همچنین مشمول مرحمت حق تعالی قرار گرفت. حتی از برخی ایام در بخشش گناهان بسیار ویژه یاد شده است، از جمله: روز #عرفه، شب نیمه شعبان، عید مبعث، عید غدیر، نهم ربیع و ... بنابراین اساسا این ادعا که تنها در شب قدر گناهان بخشیده می شود، چنین نیست. چه بسیار کسانی که در شب قدر، به #دعا و نیایش پرداختند و شب زنده داری نمودند؛ ولی مشمول رحمت الهی قرار نگرفته و گناهانشان مورد بخشش قرار نگرفته است.
پی نوشت___________
[1] وسائل الشیعه ج10 ص358
[2] الکافی ج5 ص78
[3] بحار الانوار ج100 ص10
[4] قرب الاسناد ص340
[5] امالی صدوق ص289
[منبع] پرسمان اعتقادی
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
سوره قدر (1)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
همانا ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم.
و تو چه دانی که شب قدر چیست؟
شب قدر از هزار ماه بهتر است.
در آن شب، فرشتگان و روح به اذن پروردگارشان برای انجام هر کاری فرود آیند.
(آن شب)تا طلوع فجر،(سراسر)سلام و درود است.
با توجه به آیات سوره قدر میتوان به فضیلتهای شب قدر پی برد:
قرآن در آن نازل شده است.
عبادت و احیای آن معادل بیش از هزار ماه است
خیرات و برکات الهی در آن شب نازل میشود.
رحمت خاص خدا شامل حال بندگان میگردد.
فرشتگان و روح در آن شب نازل میگردند.
@mobahesegroup
امام علی(ع)، تشنه خلافت!
پرسش :
آیا على بن ابى طالب(علیه السلام) زندگى خود را در جستجوى خلافت گذراند؟
پاسخ 👇👇👇👇👇
@mobahesegroup
امام علی(ع)، تشنه خلافت!
⁉️ پرسش : 👇👇👇
آیا على بن ابى طالب(علیه السلام) زندگى خود را در جستجوى خلافت گذراند؟
🔰پاسخ اجمالی:
امام على(ع) هرگز دنبال خلافت نرفت، زیرا اگر دنبال خلافت راه افتاده بود، لازم بود که جسد پیامبر(ص)، را بدون غسل و کفن رها کند و مانند دیگران به سوى سقیفه بشتابد؛ یا در شورای شش نفره، با قبول ظاهری شرط آن ها به خلافت برسد و یا پیشنهاد ابوسفیان را در پس گرفتن خلافت از ابوبکر قبول می کرد، اما خلافت برای او به اندازه نعلین وصله خورده ای ارزش نداشت.
✅پاسخ تفصیلی:👇👇👇
به عکس آنچه مى گویند، امام على بن ابى طالب(علیه السلام) هرگز در زندگى اش دنبال خلافت نرفت، بلکه عکس آن صحیح است، زیرا اگر امام على(علیه السلام) دنبال خلافت راه افتاده بود، لازم بود که جسد پیامبر (صلى الله علیه وآله) را بدون غسل و کفن رها کند و مانند دیگران به سوى سقیفه بشتابد. به ویژه آنکه استدلال او متین تر و مستندتر بود و بسیارى از اصحاب با او همفکر بودند و پس از فوت ابوبکر نیز دیدیم که خلافت به عمر منتقل شد و او صبر کرد.
و امّا پس از وفات عمر، خلافت، خود به سوى او روى آورد، ولى باز هم امتناع کرده نپذیرفت؛ چون شرط هایى قرار داده بودند که او را مقیّد مى نمود. اگر او واقعاً دلبسته خلافت بود، چه اشکالى داشت که در آن مجلس به شرط عمل به سنت شیخین خلافت را قبول کند، سپس به میل و خواست خود عمل نماید؛ همانگونه که عثمان کرد. ولى عظمت و بزرگوارى حضرت على(علیه السلام) از چنین جاهایى پیدا مى شود. زیرا او هرگز در زندگیش دروغ نگفت و هیچ وقت پیمان شکنى نکرد. و به خاطر همین اصول انسانى بود که امام على(علیه السلام) به خلافت نرسید و دیگران پیروز شدند زیرا آنان به خاطر رسیدن به هدف دست به هر کارى مى زنند.
تمام تاریخ نگاران نقل کرده اند که ابوسفیان بزرگ قریش به سوى امام(علیه السلام) آمد و او را به خلافت تشویق و ترغیب کرد و به او قول داد که هم پول و هم سپاهیان مسلح در خدمت او قرار مى دهد تا با ابوبکر و حزبش نبرد کند ولى حضرت او را کنار زده فرمود: «من از آنچه در قلب تو مى گذرد آگاهم»! پس اگر او دنبال خلافت بود، براى رسیدن به آن حاضر بود خود را به آب و آتش بزند و این پیشنهاد را بدون تأمل مى پذیرفت، لیکن تنها به خاطر حفظ اسلام و مسلمین فداکارى کرد و شکیبایى به خرج داد و تحمل نمود; و مگر او نبود که هنگام وصله زدن به نعلینش، به ابن عباس فرمود: «به خدا سوگند، این (نعلین پاره پاره) نزد من از خلافت بر شما محبوب تر است جز اینکه حقى را اقامه کنم یا باطلى را سرکوب نمایم».
بنابراین، تاریخ، ادعاى کسانی که می گویند: حضرت على(علیه السلام) در پى خلافت، تمام زندگى خود را گذراند، تکذیب مى نماید.(1)
پی نوشت:
(1). گردآوری از کتاب: همراه با راستگویان، دکتر سید محمد تیجانی تونسی، ترجمه: سید محمد جواد مهری، بنیاد معارف اسلامی، چاپ سیزدهم، ص 181.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
تعیین شب قدر
⁉️پرسش :
شب قدر کدام شب است؟
پاسخ 👇👇👇👇👇
@mobahesegroup
تعیین شب قدر
⁉️پرسش :👇👇👇
شب قدر کدام شب است؟
🔰پاسخ اجمالی:
با توجه به نزول قرآن در ماه رمضان، شب قدر که شب نزول قرآن است یکی از شب های این ماه می باشد. شبهای اول، هفدهم، نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم، بیست و هفتم و بیست و نهم احتمال داده شده، اما مشهور در روایات اهل بیت(ع) این است که در دهه آخر ماه رمضان و شب بیست و یکم یا بیست و سوم است. روایات اهل سنت هم بیشتر روى شب بیست و هفتم دور مى زند. در روایتی که می تواند جمع بین روایات باشد، آمده: تقدیر مقدرات در شب نوزدهم، تحکیم آن در شب بیست و یکم، و امضاء در شب بیست و سوم است.
✅پاسخ تفصیلی:👇👇👇
در این که «لیلة القدر» در ماه «رمضان» است تردیدى نیست؛ چرا که جمع میان آیات قرآن، همین معنى را اقتضا مى کند. از یکسو مى گوید: «قرآن در ماه رمضان نازل شده»(1) و از سوى دیگر مى فرماید: «در شب قدر نازل گردیده».(2)
ولى در این که کدام شب از شب هاى ماه رمضان است؟ گفتگو بسیار است، و در این زمینه تفسیرهاى زیادى شده؛ از جمله: شب اول، شب هفدهم، شب نوزدهم، شب بیست و یکم، شب بیست و سوم، شب بیست و هفتم، و شب بیست و نهم. اما مشهور و معروف در روایات این است که در دهه آخر ماه رمضان و شب بیست و یکم یا بیست و سوم است؛ لذا در روایتى مى خوانیم: در دهه آخر ماه مبارک، پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) تمام شب ها را احیا مى داشت و مشغول عبادت بود. و در روایتى از امام صادق(علیه السلام) آمده است: «شب قدر، شب بیست و یکم یا بیست و سوم است». حتى هنگامى که راوى اصرار کرد کدامیک از این دو شب است و پرسید: اگر من نتوانم هر دو شب را عبادت کنم کدامیک را انتخاب نمایم؟! امام(علیه السلام) تعیین نفرمود، و افزود: «مَا أَیْسَرَ لَیْلَتَیْنِ فِیما تَطْلُبُ»؛ (چه آسان است دو شب براى آنچه مى خواهى).(3)
ولى در روایات متعددى که از طرق اهل بیت(علیهم السلام) رسیده است، بیشتر روى «شب بیست و سوم» تکیه شده، در حالى که روایات اهل سنت بیشتر روى «شب بیست و هفتم» دور مى زند.
در روایتى از امام صادق(علیه السلام) نیز نقل شده که فرمود: «أَلتَّقْدِیْرُ فِى لَیْلَةِ الْقَدْرِ تِسْعَةُ عَشَرَ، وَ الاِبْرامُ فِى لَیْلَةِ اِحْدى وَ عِشْرِیْنَ وَ الاِمْضاءُ فِى لَیْلَةِ ثَلاثُ وَ عِشْرِیْنَ»؛ (تقدیر مقدرات در شب نوزدهم، تحکیم آن در شب بیست و یکم، و امضاء در شب بیست و سوم است).(4) و به این ترتیب بین روایات جمع مى شود.
ولى به هر حال هاله اى از ابهام شب قدر را [به خاطر جهتى که به آن اشاره مى شود] فرا گرفته است.
بسیارى معتقدند مخفى بودن شب قدر در میان شب هاى سال، یا در میان شب هاى ماه مبارک رمضان، براى این است که مردم به همه این شب ها اهمیت دهند؛ همان گونه که خداوند:
رضاى خود را در میان انواع طاعات پنهان کرده تا مردم به همه طاعات روى آورند.
غضبش را در میان معاصى پنهان کرده، تا از همه بپرهیزند.
دوستانش را در میان مردم مخفى کرده، تا همه را احترام کنند.
اجابت را در میان دعاها پنهان کرده، تا به همه دعاها رو آورند.
اسم اعظم را در میان اسمائش مخفى ساخته، تا همه را بزرگ دارند.
و وقت مرگ را مخفى ساخته، تا در همه حال آماده باشند.
و این، فلسفه مناسبى به نظر مى رسد.(5)
پی نوشت:
(1). سوره بقره، آیه 185.
(2). سوره قدر، آیه 1.
(3). «نور الثقلين»، ج 5، ص 625، حديث 58.
(4). «نور الثقلين»، ج 5، ص 626، حديث 62.
(5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و ششم، ج 27، ص 211 - 213.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
معناي بسته بودن درهاي جهنّم در ماه رمضان
⁉️پرسش :👇👇👇
معناي اين سخت پیامبر(صلی الله علیه و اله) كه در ماه رمضان دربهای بهشت باز و دربهای جهنّم بسته است چيست؟
🔰پاسخ اجمالی:
پيامبر اكرم(ص) در خطبه شعبانیه درباره ماه رمضان فرمود: «اي مردم! درهاي بهشت در ماه رمضان باز است، از خدا بخواهيد آن را به رويتان نبندد و درهاي جهنم بسته است، از خدا بخواهيد آن را به رويتان باز نكند». گرچه درهاي بهشت همواره باز است، امّا در اين ماه از ويژگي خاصي برخوردار است و خداوند بصورت ویژه مخلوقاتش را مورد رحمت قرار می دهد؛ و منظور از اينكه فرمود: در ماه رمضان، درهاي جهنم بسته است؛ يعني غضب و سخط و انتقام خدا در اين ماه بسيار كم است.
✅پاسخ تفصیلی:👇👇👇
پيامبر اكرم(صلی الله و علیه و آله و سلم) درباره درهاي بهشت و جهنم در خطبه شعبانیه فرمود: «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ الجنّة فِي هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُغَلِّقَهَا عَلَيْكُمْ وَ أَبْوَابَ النِّيرَانِ مُغَلَّقَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُفَتِّحَهَا عَلَيْكُم»(1)؛ (اي مردم! درهاي بهشت در ماه رمضان باز است، از خدا مسئلت كنيد آن را به روي شما نبندد و درهاي جهنم بسته است، از خدا بخواهيد آن را به روي شما باز نكند). گرچه درهاي بهشت همواره باز است، امّا در اين ماه از ويژگي خاصي برخوردار است.
رحمت خدا همواره بيش از غضب اوست. وقتي از ربوبيتش نام مي برد از نحوه تدبير خود سخن مي گويد، به گونه اي كه نشانه رحمت از سخن خدا پيداست. «لَهُ مَقاليدُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»(2)؛ (كليدهاي آسمانها و زمين به دست خداست).
اين كليد را دو جور مي شود حركت داد. به يك سمت كه حركت كند مي شود «مفتاح» و مخزن را باز مي كند و اگر به سمت ديگر حركت كند، مي شود «مِغلاق» و درِ مخزن را مي بندد. اين كليد هم مفتاح است و هم مِغلاق، هم ابزار باز كردن و هم وسيله بستن، خدا هم مي بندد و هم مي گشايد؛ امّا نفرمود: «و عنده مغاليق الغيب»؛ (يعني خدا دارای ابزار بستن غيب است). فرمود: «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ»(3)؛ (كليدهاي غيب به دست خداست). يعني آنچه به دست خداست مفتاح است نه مغلاق، باز كردن در اختيار اوست، بستن به وسيله بد رفتاري خود انسان است. او درِ رحمت را به روي كسي نمي بندد و همواره مفتاح به دست او است كه مي گشايد. بكوشيد كه اين مفتاح، مغلاق نشود. اين شما هستيد كه مي بنديد.
اما اينكه از اين تدبير و ربوبيّت حق، به مفتاح تعبير شده، نشانه آن است كه همواره او «دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّة»(4) است. يعني مرتب فيض مي رساند و از اين طرف، اين انسان است كه بايد فيض بگيرد. در همان فرصتي كه انساني از فيض محروم است، انسان ديگري از فيض برخوردار است. انسان بايد از آن طرف آماده باشد و بگيرد وگرنه خودش درِ فيض را مي بندد. قلب انسان را هم خود او مي بندد. لذا رسول الله(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: درهاي بهشت در اين ماه باز است. وقتي تمام درها كاملاً باز باشد مي گويند: «مفتّحه». اما اگر به طور معمول باز باشد مي گويند: «مفتوح» فرق بين «فتح» و «تفتيح» همين است.
درهاي جهنّم بعد از اينكه جهنمي ها وارد شدند، همواره بسته است؛ امّا درهاي بهشت چه قبل از رفتن و چه بعد از رفتن همواره باز است. بهشتيان كه وارد بهشت سعادت شدند، درها همچنان باز است: «جَنَّاتِ عَدْنٍ مُفَتَّحَةً لَهُمُ الْأَبْوابُ»(5) باغهاي هميشگي در حالي كه درهاي آن براي ايشان گشوده است.
درِ بهشت را هرگز نمي بندند و درِ جهنّم را هم هرگز باز نمي گذارند؛ زيرا بسته بودن در، خود نوعي عذاب است و باز بودن آن رفاه و نعمت. نه غير مؤمن مي تواند به بهشت برود و نه مؤمن حاضر است از بهشت بيرون بيايد. بسته بودن در عذابي مضاعف است: «إِنَّها عَلَيْهِمْ مُؤْصَدَةٌ * في عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ»(6) نه تنها دوزخيان نمي توانند از آن خارج شوند بلكه همه درهاي جهنم پشتش بسته است.
قفلها دو نوع است: گاهي به صورت قطعه كوچك آهني دو لنگه در را به هم متصل مي كند و گاهي هم نوار سرتاسري است كه سرتاسر دو لنگه را به هم مي بندد. در اين آيه كريمه فرمود: سرتاسر در جهنم پشتش بسته است كه هيچ راهي براي بيرون رفتن نيست.
اينكه فرمود: در ماه رمضان، درهاي جهنم بسته است؛ يعني غضب و سخط و انتقام خدا در اين ماه بسيار كم است.(7)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup