ا❇️⚪️❇️⚪️❇️
ا⚪️❇️⚪️❇️
ا❇️⚪️❇️
ا⚪️❇️
ا❇️ #معرفی_سادات (جلسه 7)
#سادات
#کتابشناسی
بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ
💎 الساده الاشراف
🔹 نشریه تخصصی در علم انساب است که در لبنان منتشر می شود.
دومین شماره این نشریه در ماه ربیع الاخر با موضوعات ذیل نشر یافته است:
🔹 معرفت طبقات انساب
🔹 عقیده اهل بیت
🔹 ترجم اعلام اهل بیت
🔹 امام زین العابدین
🔹 نقابه الاشراف
🔹 خانواده های سادات در عالم اسلامی
🔹 میراث کتب انساب چاپی و خطی
🔹 ضریح آل بیت
🔹 اخلاق آل بیت و آداب السید
💎 شایان ذکر است که از این نشریه دو شماره تحت عنوان شماره صفر و شماره یک در موضوعات مرتبط با سادات و اهل بیت در لبنان چاپ و منتشر شده است.
❇️
⚪️❇️
❇️⚪️❇️
⚪️❇️⚪️❇️
❇️⚪️❇️⚪️❇️
👉 @mobahesegroup
برخورد امیرالمومنین علیه السلام با مسئولان خواهم و مفسدان اقتصادی
@mobahesegroup
«بهشت» در گرو نُه کار
⁉️ متن پرسش : 👇👇👇
قرآن در سوره «معارج» چه کارهایی را باعث بهشتی شدن انسان معرفی نموده است؟
🔰 پاسخ اجمالی:
«قرآن» در سوره «معارج» با برشمردن مجموعه صفات نه گانه: مداومت بر نماز، قرار دادن حقّ ثابتى در اموال براى محرومان، ايمان به روز جزا، ترس از عذاب پروردگار، حفظ دامان از بى عفتى، اداء امانت، وفاء به عهد، اداء شهادت به حقّ و محافظت بر آداب و شرايط و روح نماز، به صاحبانِ آنها وعده بهشت داده مي فرمايد: «اين گروه با عظمت، در باغ هاى بهشتى گرامى داشته مى شوند». تعبيرى كه هم واجد نعمت هاى مادى و هم روحانى است.
✅ پاسخ تفصیلی: 👇👇👇
در سوره «معارج» از آيه 22 تا 34 مجموعه صفاتى را ضمن بيانِ نه صفت بيان مى كند و به دنبال آن وعده بهشت به صاحبان آنها مى دهد، اين صفات عبارتند از: مداومت بر نماز، قرار دادن حقّ ثابتى در اموال براى محرومان، ايمان به روز جزا، ترس از عذاب پروردگار، حفظ دامان از بى عفتى، اداء امانت، وفاء به عهد، اداء شهادت به حقّ و محافظت بر آداب و شرايط و روح نماز و به دنبال آن مى فرمايد: «اُولئكَ فِي جَنّاتٍ مُكْرَمُونَ»؛ (اين گروه با عظمت، در باغ هاى بهشتى گرامى داشته مى شوند). تعبيرى كه هم واجد نعمت هاى مادى و هم روحانى است. نكته جالب اينكه: اين صفاتِ نه گانه از نماز شروع مى شود و به نماز پايان مى يابد، با اين تفاوت كه در مرحله نخست از مداومت بر نماز سخن مى گويد و در مرحله آخر از محافظت بر آن كه تفسير به حفظ آداب و شرايط و خصوصيات آن شده است، آداب و شرايطى كه هم ظاهر نماز را از فساد و بطلان حفظ مى كند، هم روح نماز را كه حضور قلب است تقويت مى نمايد و هم موانعى را كه سدّ راه قبول آن است؛ همچون خوردن اموال حرام، نوشيدنِ شراب، غيبت و امثال آن، از بين مى برد.
به اين ترتيب آغاز اعمال خير، نماز است و پايان آنها نيز نماز مى باشد و اتفاقاً از نظر برنامه زمانى نخستين چيزى كه بر انسانِ بالغ واجب مى شود نماز و آخرين چيزى كه تا پايان عمر نيز همراه اوست، نماز است.
جالب اينكه محافظتِ انسان نسبت به نماز طرفينى است، هم او بايد نماز را از خلل حفظ كند و هم نماز انسان را از تباهى و فساد محافظت مى كند و شاهد آن: «اِنَّ الصَّلوةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِ» است.
اين سخن را با حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) پايان مى دهيم فرمود: «مَنْ حَافَظَ عَلَيْهَا كانَتْ لَهُ نُوراً وَ بُرْهَاناً وَ نَجَاةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ»(1)؛ (هركس نماز خود را محافظت كند نماز براى او مايه نور و روشنايى و آگاهى و نجات در روز قيامت است).(2)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
«خشونت خوب»، «خشونت بد»!؟
⁉️ پرسش : 👇👇👇
آیا می توان «خشونت» را به خوب و بد تقسیم کرد؟
🔰پاسخ اجمالی:👇👇
«خشونت» های حسن و نیک را می توان در مواردی خلاصه کرد. مانند:
1- خشونت به معنی قاطعیت و سرسختی در اجرای قانون و سختگیری در تحقق عدالت و صلابت در دفاع از حق.
2- خشونت قانونی، که سبب نظم در جامعه می شود.
3- خشونت رحمانی از سوی پروردگار که سبب تربیت و تکامل انسان ها می شود. 4- خشونت در قبال دشمنان، زورگویان و تعدی گران به حقوق مردم.
5- خشونت بازدارنده که از نظر شرع ضرورت دارد.
6- خشونت علیه خائنان، فتنه گران و خوارج.
7- خشونت با رهبران کفر و ظلم در راستای ریشه کنی ظلم و ظلمت و ....
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
نقش و اهمیت «خوف الهي» در کلام امام علی(ع)
⁉️ پرسش : 👇👇👇
امام علي(علیه السلام) در تبیین نقش و اهمیت «خوف الهي» چه می فرمایند؟
🔰 پاسخ اجمالی: 👇👇
امام علي(ع) «خوف الهي» را سپری در برابر حوادث خطرناک می داند؛ به طوري كه اگر ترسی در کار نباشد خیلی زود انسان خود را به پرتگاه حوادث می افکند. از سوی دیگر، افراط و تفریط در خوف الهي نيز، سبب گرفتاری در حوادث مرگبار می شود. بر این اساس خوف از خدا در كلام امام(ع)، به معنی خوف از عدالت و مجازات هاى عادلانه اوست. اما اگر کسی تنها به رحمت او اميدوار باشد و اثرى از خوف در وجود آنها نباشد، به انواع گناهان آلوده می شود، از این رو در تعاليم دينى آمده كه انسان باايمان بايد با دو بال خوف و رجا پرواز كند.
✅ پاسخ تفصیلی: 👇👇👇
امام علي(عليه السلام) در بخشي از حکمت 208 «نهج البلاغه» تاكيد مى كند كه اگر كسى خواهان امنيت و آرامش است بايد خائف باشد، هميشه خوف، سپرى است در برابر حوادث خطرناك و راز اين كه خداوند آن را در وجود انسان قرار داده، اين است كه اگر ترسى در كار نباشد خيلى زود انسان خود را به پرتگاه ها مى افكند و در چنگال حوادثِ سخت گرفتار مى سازد و به مرگ زودرس مبتلا مى شود. البته اگر اين خوف در حد اعتدال باشد به يقين سپرى در برابر بلاهاست و اگر به افراط بينجامد انسان را از تلاش و كوشش باز مى دارد و به محروميت دچار مى شود و اگر به تفريط گرايد و از موجودات خطرناك نترسد گرفتار انواع حوادث مرگبار خواهد شد.
شك نيست كه خوف در كلام امام(عليه السلام) اشاره به خوف از خدا يعنى خوف از عدالت و مجازات هاى عادلانه اوست. كسانى كه داراى چنين خوفى باشند از عذاب الهى در دنيا و آخرت در امانند و به عكس آنها كه تنها به رحمت او اميدوار گردند و اثرى از خوف در وجود آنها نباشد آلوده انواع گناهان شده و گرفتار مجازات خداوند در اين سرا و آن سرا مى شوند. به همين دليل در تعليمات دينى ما كراراً آمده است كه انسان باايمان بايد با دو بال خوف و رجا پرواز كند.
در وصاياى «لقمان» به فرزندش مسائل شگفت آورى وجود دارد، امام صادق(عليه السلام) از وصاياى «لقمان حكيم» جمله اى را نقل کرده و مى فرمايد: «خَفِ اللهَ عَزَّوَجَلَّ خِيفَةً لَوْ جِئْتَهُ بِبِرِّ الثَّقَلَيْنِ لَعَذَّبَكَ وَ أرْجُ اللهَ رَجاءً لَوْ جِئْتَهُ بِذُنُوبِ الثَّقَلَيْنِ لَرَحِمَكَ»(1)؛ (آن گونه از خداوند عزوجل ترسان باش كه اگر تمام اعمال نيك جن و انس را به جا آورى احتمال ده كه تو را [به سبب بعضى از اعمالت] عذاب مى كند و آنچنان به خداوند اميدوار باش كه اگر گناه انس و جن را انجام داده باشى ممكن است مشمول رحمت او واقع شوى). سپس امام صادق(عليه السلام) افزود: پدرم چنين مى فرمود: «إنّه لَيْسَ مِنْ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ إلَّا وَ فِي قَلْبِهِ نُورَانِ: نُورُ خِيفَةٍ وَ نُورُ رَجاءٍ لَوْ وُزِنَ هذَا لَمْ يَزِدْ عَلَى هذَا وَ لَوْ وُزِنَ هذَا لَمْ يَزِدْ هذَا»(2)؛ (در قلب هر فرد با ايمانى دو نور هست: نور خوف و نور رجا، اگر اين را وزن كنند چيزى اضافه بر آن نيست و اگر آن را وزن كنند چيزى اضافه بر اين نخواهد بود).
البته منظور اين نيست كه واقعاً همه گناهان را انجام مى دهند و با همان حالت از دنيا مى روند، بلكه مقصود اين است كه اميدوار باشند سرانجام توبه مى كنند و در مقام اصلاح بر مى آيند و سپس از دنيا مى روند. در روايت ديگرى در همان باب از امام صادق(عليه السلام) نقل شده كه: «راوى عرض مى كند: جمعى از دوستان شما هستند كه خود را آلوده گناهان مى كنند و مى گويند: اميد [به رحمت خدا و محبت اهل بيت(عليهم السلام)] داريم، امام فرمود: «كَذَبُوا لَيْسُوا لَنا بِمُوالٍ»؛ (آنها دروغ مى گويند از دوستان ما نيستند)، سپس افزود: «اُولئِكَ قَوْمٌ تَرَجَّحَتْ بِهِمِ الاَمانِىُّ مَنْ رَجَا شَيْئاً عَمِلَ لَهُ وَ مَنْ خَافَ مِنْ شَىْءٍ هَرَبَ مِنْهُ»(3)؛ (آنها كسانى هستند كه در چنگال آرزوها گرفتار شده اند [؛ زيرا] كسى كه اميد به چيزى داشته باشد براى آن عمل مى كند و كسى كه از چيزى بترسد از آن مى گريزد).(4)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
✅ پاسخ تفصیلی: 👆👆👇👇👇
«خشونت» های حسن و نیک را می توان در مواردی خلاصه کرد:
1- «خشونت» به معنای قاطعیت و سرسختی در اجرای قانون و سختگیری در تحقق عدالت و صلابت در دفاع از حق، که امام علی(علیه السلام) مصداق بارز آن بود.
2- «خشونت» قانونی و سختگیری طبق قانون؛ زیرا اگر چنین نباشد نظم در جامعه پدید نمی آید و در نتیجه حقوق آحاد و جوامع انسانی تضییع خواهد شد. و لذا قرآن کریم می فرماید: «وَمَنْ یتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ»(1)؛ (و هر کس از حدود الهی تجاوز کند، ستمکار است).
3- «خشونت» از سوی مقام مسؤول؛ زیرا دخالت نابجا و بی جواز از عناصر غیرمسؤول در ایجاد خشونت، نظم و امنیت عمومی را به مخاطره می اندازد.
4- «خشونت» رحمانی؛ زیرا خشونت از سوی خالق رحمان و مربی غمگسار، از آن جهت که به انگیزه تربیت و با هدف تکامل بخشی و طبعاً از سر مهر است، کاری ارزشی است.
5- «خشونت» در قبال دشمنان و حق ستیزان و تعدّی گران به حقوق مردم، آن گونه که قرآن می فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الْکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُمْ»(2)؛ (محمد فرستاده خداست؛ و کسانى که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند).
6- «خشونت» در برابر زورگویان و ستم کیشان، آن گونه که امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) فرمود: «کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا»(3)؛ (خصم ستمکار و یار ستمکش باشید).
7- «خشونت» بازدارنده از نظر شرع ضرورت دارد، قرآن در این باره می فرماید: «فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَی الْأُخْری فَقاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتّی تَفِی ءَ إِلی أَمْرِ اللَّهِ»(4)؛ (و اگر یکى از آن دو بر دیگرى تجاوز کند، با گروه متجاوز پیکار کنید تا به فرمان خدا بازگردد).
8- «خشونت» علیه خائنان و فتنه گران. خوارج، چهره در چهره امام علی(علیه السلام) می ایستادند و در حالی که هزاران مؤمن به حضرت اقتدا کرده بودند بر ضدّ او شعار می دادند. حضرت در ابتدا اجازه نمی داد کسی متعرّض آن ها شود، اما وقتی کار آن ها به خشونت و خیانت رسید و دست به شمشیر بردند و به اقدام عملی بر ضدّ امام علی(علیه السلام) انجامید و جنگ نهروان برپا شد، حضرت با آنان شدیداً برخورد کرد. و تنها جایی که پس از غلبه بر دشمن آشکارا حضرت بدان مباهات کرد اینجا بود، که فرمود: «أَیُّهَا النَّاسُ فَإِنِّی فَقَأْتُ عَیْنَ الْفِتْنَة»(5)؛ (ای مردم! من بودم که چشم فتنه را کندم).
9- «خشونت» با رهبران کفر و ظلم به جهت ریشه کن کردن ظلم و ظلمت، آن گونه که خداوند می فرماید: «فَقاتِلُوا أَئِمَّهَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ ینْتَهُونَ»(6)؛ (با پیشوایان کفر پیکار کنید، چرا که پیمان آنها اعتبارى ندارد؛ شاید [با شدت عمل] دست بردارند).
10- «خشونت» برای اهداف برین انسانی و احقاق حق و استقرار عدالت، و لذا خداوند متعال می فرماید: «وَما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالْوِلْدانِ الَّذِینَ یقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیهِ الظّالِمِ أَهْلُها...»(7)؛ (چرا در راه خدا، و [براى رهایى] مردان و زنان و کودکانى که [به دست ستمگران] تضعیف شده اند، پیکار نمى کنید؟! همان افراد [ستمدیده اى] که مى گویند: پروردگارا! ما را از این شهر [مکّه]، که اهلش ستمگرند، بیرون ببر).
11- «خشونت» و قاطعیت و سرسختی و سازش ناپذیری در دفاع از دین، آن گونه که خداوند متعال می فرماید: «یا أَیهَا النَّبِی جاهِدِ الْکُفّارَ وَالْمُنافِقِینَ وَاغْلُظْ عَلَیهِمْ...»(8)؛ (اى پیامبر! با کافران و منافقان پیکار کن و بر آنان سخت بگیر!).
12- «خشونت» در دفاع از منافع ملّی و حراست از مصالح بشریت، و لذا خداوند متعال می فرماید: «وَقاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَهٌ...»(9)؛ (و با آن ها پیکار کنید؛، تا فتنه [و بت پرستی، و سلب آزادی از مردم] باقی نماند..).
13- «خشونت» در برابر «خشونت»، آنجا که قرآن کریم می فرماید: «فَمَنِ اعْتَدی عَلَیکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدی عَلَیکُمْ»(10)؛ (و [بطور کلّى] هرکس به شما حمله کرد، همانند حمله وى بر او حمله کنید). زیرا گاهی «خشونت» را جز به «خشونت» نمی توان بر انداخت. از حضرت علی(علیه السلام) در نهج البلاغه روایت شده که فرمود: «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاءَ فَإِنَّ الشَّرَّ لَا یَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّر»(11)؛ (سنگ را از همان جایی که دشمن پرتاب کرده، برگردانید، که شر را جز شر پاسخی نیست).
14– «خشونت» به عنوان واپسین چاره در برابر قضایا و بلایا، همان گونه که رفتار پیامبر و امامان اهل بیت(علیهم السلام) این چنین بوده که صبر کرده و سماحت می ورزیدند و تا ناچار نمی شدند خشم نمی گرفتند و خشونت نمی کردند.(12)
@mobahesegroup
📖پند عارفانه
📝شب قدر یعنی: یک شب که با ولیِّ خدا سالک باشی، بهتر از هزار ماه است که خودت راه بروی
🔹️درك شب قدر، غير از بيدار بودن است؛ ممكن است آدم بيدار باشد، ابوحمزه بخواند، دعای جوشن كبير بخواند، همهٔ كارها را بكند ولی به درك شب قدر نرسيده باشد.
🔸️درك شب قدر امر ديگری است؛ ورود به محيط ايمن الهی است.
🔹️اگر انسان توانست خودش را به ولیِّ خدا برساند، در كنار او بيش از هزار ماه جلو رفته است و اگر نرساند، هزار ماه هم كه خودش بدود آن كار را نمیكند.
🔸️يك شب كه با ولیِّ خدا سالك باشی و به آن وادی أيمن راه یابی، آن يك شب از هزار ماه كه خودت راه بروی بهتر است.
📕آیتالله میرباقری،۲۳رمضان۱۳۹۳
📚کانال پند عارفانه(شعر، نصایح)
@pand_arefaneh 🌹
عدم جایگزین شدن نماز شب قدر به جای نماز قضا
⁉️ پرسش :👇👇
آیا خواندن نمازهای شب قدر جایگزین نماز قضا می شود و نماز قضا ساقط می شود؟
✅پاسخ : 👇👇👇
نمازهای شب قدر و تمامی نمازهای مستحبی دیگر بجای نماز قضا محسوب نمی شوند. البته می توانند نماز قضا بخوانند که از ثواب اعمال این شب ها نیز بهره مند خواهند شد
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
چگونگی شب قدر در سراسر کره ی زمین
⁉️پرسش : 👇👇
با توجّه به این که شب در کره ی زمین برای کشورها متفاوت است،چگونه شب قدر در همه کره ی زمین یکی می باشد؟
✅پاسخ :👇👇👇
شب يعنى قرار گرفتن سايه قسمتى از كره زمين بر روى قسمت ديگر؛ بنابراين، اگر شب قدر مثلا از مكّه شروع شود تا زمانى كه اين سايه تمام كره زمين را فرا گيرد شب قدر ادامه دارد. و در حقيقت شب قدر 24 ساعت طول مىكشد و در تمام كره زمين يك شب است
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
کیفیت نماز شب قدر
⁉️پرسش : 👇👇
لطفا بفرمایید که کیفیت نماز شب قدر چگونه است؟
✅پاسخ :👇👇👇
از اعمال مستحب شب قدر، دو گونه نماز است: 1- دو رکعت نماز. در هر رکعت بعد از حمد، 7بار سوره توحيد و بعد از نماز، 70بار بگويد: استغفرالله و اتوب اليه. 2- صد رکعت نماز. (پنجاه نماز دو رکعتي). اين نمازها و ديگر نمازهاي مستحبي بجاي نماز قضا محسوب نمي شوند. البته مي توانند نماز قضا بخوانند که از ثواب اعمال اين شب ها نيز بهره مند خواهند شد.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
💐⚜️💐⚜️💐⚜️💐⚜️💐⚜️💐
⚜️
💐
(جلسه6)
#لأندبنك_صباحاومساء_ولأبکین_علیك_بدل_الدموع_دما
#بکاء_للحسین_آمرزش_گناهان
❇️زیارت الحسین و بکاء للحسین( علیه السلام) در لیالی قدر، اکسیر اعظم صیقل روح و جان از ظلمات گناهان می باشد.
✅شب قدر، شب آمرزش گناهان و توبه و استغفار است.
📗در مفاتیح الجنان قسمت اعمال مشترک شبهای قدر، به این روایت اشاره شده است که:
🔹هرکس شب قدر را احیا بدارد، گناهانش آمرزیده می شود، هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگینی کوهها و پیمانه دریاها باشد.
🔹تا جاییکه پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند:
«کسی که به خدای یکتا و روز جزا ایمان داشته باشد و 👈شب قدر را احیا بدارد و از خداوند طلب بخشش کند، تمام گناهان او در این شب مورد مغفرت قرار خواهد گرفت و بخشیده خواهد شد».
✅از طرفی امام صادق(علیه السلام) درباره زیارت امام حسین(علیه السلام) در شب قدر فرمودند:
✨إذَا کَانَ لَیْلَهُ الْقَدْرِ فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ نَادَی مُنَادٍ تِلْکَ اللَّیْلَهَ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ إِنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ(ع) فِی هَذِهِ اللَّیْلَهِ»
✨ «هنگامی که شب قدر فرا برسد؛ یعنی شبی که در آن کارهای مصلحتآمیز عباد توزیع و تفریق میشود، از طرف عرش منادی ندا میکند:
👈خداوند متعال در این شب گناهان کسی را که به زیارت قبر حضرت امام حسین( علیهالسلام )رفته میآمرزد.
🔹و در حدیث طولانی امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
✨انه لینظر من یبکیه فیستغفر له رحمة له،²
👈«به راستی حسین (علیهالسلام) کسی را که برای او گریه میکند، می بیند و از روی رحمت برایش طلب آمرزش میکند.
⬅️پس زیارت و بکاء للحسین( علیه السلام) افضل الاعمال، در لیالی قدری است که افضل ایام است، و باعث پذیرش توبه و استغفار و آمرزش گناهان بندگان است.
📌و در شب قدر برترین دعا، بعد از طهارت قلوب ، دعا برای تعجیل در فرج امام زمانی است که این باب طهارت قلوب را بر تمام خلق میگشایند، آنگونه که در فرازی از زیارت ناحیه مقدسه حضرت ابا صالح المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، خطاب به جد غریبشان ابا عبدالله الحسین( علیه السلام) می فرمایند:
✨یا جداه! فَلَئِنْ أَخَّرَتْنِي الدُّهُورُ، وَ عَاقَنِي عَنْ نَصْرِكَ الْمَقْدُورُ،... فَلَأَنْدُبَنَّكَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً، وَ لَأَبْكِيَنَّ عَلَيْكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما»؛
جدّ غریبم! اگر زمانه مرا به تاخیر انداخت و نتوانستم تو را در کربلا یاری کنم، پس صبح و شام بر تو ندبه میکنم و به جای اشک بر تو خون می گریم.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
📚مفاتیح الجنان اعمال لیالی قدر
کامل الزیارات، باب ۳۲،ص۱۰۷، ح۳
کامل الزیارات، ص۱۸۴
💐
⚜️
💐⚜️💐⚜️💐⚜️💐⚜️💐
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2