📜📚📜
📚📜
📜
#معرفی_سادات (جلسه 11)
#سادات
#بررسی_فقهی
📜 معرفی رساله فقهی «رسائل الشریف المرتضی»
ا(2)ا
همانطور که در بحث گذشته اشاره شد، سید مرتضی از قائلین به قول انتقال سیادت از جانب مادر است.
☑️ بررسی أدله سید مرتضی
1️⃣ استعمال حقیقی
در باب خمس، در پاسخ به مسأله ای که راجع به استحقاق خمس بین منتسبین از طریق پدر یا مادر است، می نویسد:
▪️ مسأله:
ما تقول في رجل من ولد أبي طالب تزوج امرأة حسنية فرزقا مولودا فخرجت قسمة رسم مخرجها ان تفض على ولد فاطمة عليها السلام هل يستحق به هذا المولود من الحسنية أو الحسينية سهما لولادته من مولاتنا فاطمة صلوات اللّٰه عليها بما تقدم من قيام الدلالة من كتاب اللّٰه تعالى أن ولد البنت ولد الجد على الحقيقة، تفتينا في ذلك مأجورا.
▪️ جواب:
ولد البنت يضافون الى جدهم إلى أمهم إضافة حقيقية، فمن وصى بمال لولد فاطمة عليها السلام كان عاما في أولاد بنيها و أولاد بنتها، و الاسم يتناول الجميع تناولا حقيقيا.
فرزندان دختر از طریق مادرشان به صورت حقیقی به جدشان اضافه میشوند، پس کسی که مالی را برای اولاد حضرت فاطمه (سلام الله علیها) وصیت کند، شامل فرزندان پسر و فرزندان دختر آن حضرت می شود و اسم «ولد» شامل همه فرزندان می شود به صورت حقیقی.
📔 رسائل الشريف المرتضى، ج4، ص 328
👈 علم الهدی در باب خمس به أدله دیگری، با مقدمۀ ذیل، تصریح کرده است:
قد سمى اللّٰه تعالى أولاد الأولاد أولادا، فأي فرق بين أن يكون الذكور و الإناث أولاد ابن واحد أو بنت واحدة، و بين أن يكون هؤلاء الذكور و الإناث أولاد بنت و ابن في تناول الاسم لهم.
2️⃣ قوله تعالى : « يُوصِيكُمُ اللّٰهُ فِي أَوْلٰادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ »
↩️ لا خلاف بين أصحابنا في أن ولد البنين و ولد البنات و ان سفلوا يقع عليهم هذه التسمية، و يتناولهم على سبيل الحقيقة.
امامیه اتفاق دارند که اولاد پسر و اولاد دختر حاجب پدر و مادرند از ارث بردن بیش از یک ششم. و حاجب شوهرند از بردن نصف ومانع می شوند که زن ربع از ارث را ببرد بلکه باید یک هشتم از مال را به ارث برده و همه اینها مربوط به اولاد است چه پسر باشد چه دختر.
بنابراین کسی را که خداوند در حاجب شدن پدر و مادر و زن و شوهر فرزند نامیده همان کسی است که او را در مبارکۀ «یُوصِیکمُ اللَّهُ فیِ أَوْلاَدِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنثَیَینْ» ولد نامیده است.
او پس از ذکر نصّ، می پرسد: چگونه برخی بین حکم اولاد اختلاف قائل شده اند و برای رجوع از ظاهر کتاب الله تعالی معوّل بر چه چیزی شده اند؟!
و على أي شيء يعول في الرجوع عن ظاهر كتابه تعالى؟!
📜
📖📜
📜📖📜
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
📜📚📜
📚📜
📜
#معرفی_سادات (جلسه 12)
#سادات
#بررسی_فقهی
3️⃣ قوله تعالى : « حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهٰاتُكُمْ وَ بَنٰاتُكُمْ وَ أَخَوٰاتُكُمْ وَ عَمّٰاتُكُمْ وَ خٰالٰاتُكُمْ وَ بَنٰاتُ الْأَخِ وَ بَنٰاتُ الْأُخْتِ »
↩️ بالإجماع و بنابر ظهور کریمه، در عبارت شریفه «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهٰاتُكُمْ وَ بَنٰاتُكُمْ »، بنات اولاد بر انسان حرام شده اند، درحالیکه اگر بنت البنت، فرزند حقیقی انسان نبود، تحت شمول شریفه قرار نمی گرفت.
↩️ و تحقيق ذلك: انه تعالى لما قال « أَخَوٰاتُكُمْ وَ عَمّٰاتُكُمْ وَ خٰالٰاتُكُمْ وَ بَنٰاتُ الْأَخِ وَ بَنٰاتُ الْأُخْتِ » ذكر في المحرمات بنات الأخ و بنات الأخت، لأنهن لم يدخلن تحت اسم الأخوات، و لما دخل بنات البنات تحت اسم البنات، لم يحتج أن يقول: و بنات بناتكم. و هذه حجة قوية فيما قصدناه.
↩️ و قوله تعالى «وَ حَلٰائِلُ أَبْنٰائِكُمُ » و قوله تعالى « وَ لٰا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ- الى قوله- أَوْ أَبْنٰائِهِنَّ أَوْ أَبْنٰاءِ بُعُولَتِهِنَّ »
لا خلاف في عموم الحكم لجميع أولاد الأولاد من ذكور و إناث، و لأن الإجماع واقع على تسمية الحسن و الحسين عليهما السلام بأنهما أبناء رسول اللّٰه صلى اللّٰه عليه و آله و أنهما يفضلان بذلك و يمدحان، و لا فضيلة و لا مدح في وصف مجاز مستعار، فثبت أنه حقيقة.
4️⃣ امیرالمومنین علی (علیه السلام) در جنگ جمل، فرزندش محمد حنفیه را صدا زده و پرچم را به دستش سپرده و به سوی میدان جنگ راهیش کردند و پس از بازگشت به او فرمودند:
أنت ابني حقا، و هذان (یعنی امام حسن و امام حسین علیهما السلام) ابنا رسول اللّٰه (صلى اللّٰه عليه و آله).
↩️ فأجرى عليهما هذه التسمية مادحا لهم و مفضلا، و المدح لا يكون بالمجاز و الاستعارة.
و لم تزل العرب في الجاهلية تنسب الولد الى جده، اما في موضع مدح أو ذم، و لا يتناكرون ذلك و لا يحتشمون منه.
5️⃣ انتساب حضرت عیسی (علیه السلام) از جانب مادر
لا خلاف أن عيسى عليه السلام من بني آدم و ولده، و انما ينتسب إليه بالأمومة دون الأبوة.
فإن قيل: اسم الولد يجري على ولد البنات مجازا، و ليس كل شيء استعمل في غيره يكون حقيقة له.
قلنا: الظاهر من الاستعمال الحقيقة، و على من ادعى المجاز الدلالة و قد بينا في غير موضع أن الأصل الحقيقة، و المجاز طار داخل في الاستعمال محمول على الأصول، الا أن ينقل دلالة قاهرة.
📜
📖📜
📜📖📜
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
🔴خانم ملاوردی مشاور رییسجمهور در روز خانواده، با توضیح تغییر ساختار خانواده، عکسی با نمادهای همجنس بازی را منتشر کرده!
بعد از اعتراض مردم، ایشون گفته این مطلب در خواب و بیداری منتشر شده!
لطفا مسئولان دولتی توضیح بدن دیگه چه تصمیماتی رو در خواب و بیداری گرفتند که به اینجا رسیدیم!
مجتبی رضاخواه
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کاش مسئولین مملکت اندازه این هنرمند تعهد و وجدان داشتند و متوجه جایگاه خودشان در حکومتِ منتسب به مولا امیرالمومنین بودند! در این صورت بود که شأنیتِ مسئولیت خود را حفظ میکردند و زندگیهای اشرافی و کوتاهی در خدمت به مردم را، بر خود حرام میکردند!!
و کاش برخی هنرمندنماها و سلبریتی ها هم یاد بگیرند که با پذیرفتن و بازی کردن یک نقش که با اعتقادات مردم در ارتباط است، مسئولیتی بر گردن آنهاست و حق انجام هر کار یا استفاده از هر نوع پوششی را ندارند!
@mobahesegroup
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد آیتالله میرباقری :
(عضو مجلس خبرگان رهبری)
❗️توطئه ی پشت داستان #کرونا
👈مدیریت سکولار داستان کرونا
🔸سازمان بهداشت جهانی می خواهد اجتماعات مذهبی را تعطیل کند...
@mobahesegroup
هیچ کس نمیتواند مانند او باشد-mc.mp3
227.3K
🔊 #صوت
هیچ کسی نمیتواند مانند امیرالمومنین"علیهالسلام" باشد، لکن جهت زندگی باید جهت امیرالمومنین باشد.
۱۳۷۱/۱/۷
@mobahesegroup
🔴 #فمنیست بودن پیامبر اسلام ❗️
🔹پست عجیب دیگر در کانال خانم مولاوردی☝️
🔹آیا خانم مولاوردی این پست رو هم در حالت خواب و بیداری ارسال کرده⁉️
🔹خانم مولاوردی یکبار دستشان میخورد از #همجنسبازی حمایت می کنند، باردیگر اشتباهی دستشان #مسیح_علینژاد را فیو می کند، گاهی هم دستشان هم ردیف با شادی صدر بیانیه امضا می کند
@mobahesegroup