🔸#ادامه پاسخ بالا 👆👆 👇👇👇
👌اما پاسخ به اشکال دوم نیز پاسخ روشنی دارد . علمای شیعه و اهل سنت نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود ؛
« مَثَل على در بين اين امّت، #همچون مَثَل كعبه است. »
📚العمدة: ص 285 و ص 302 ح 506 وخصائص الأئمّة عليهم السلام: ص 77.
👌و فرمود ؛
«مَثَل على بين شما (يا گفت: بين اين امّت)، همچون مَثَل كعبه #پوشيده است. نگاه كردن بر آن، عبادت است و آهنگ او نمودن، واجب است».
📚تاريخ دمشق: ج 42 ص 356 ح 8948، المناقب لابن المغازلي: ص 107 ح 149، كفاية الطالب: ص 161؛ المناقب لابن شهر آشوب: ج 3 ص 202.
❕ یا خطاب به على عليه السلام فرمود ؛
« مَثَل تو در بين امّت، همچون كعبه است كه خداوند، آن را نشان قرار داده كه از هر راه دور و وادىِ دور افتاده اى به سوى تو آيند، و تو #همان نشانه اى كه نشان هدايت است و آن نور دينى كه همان نور خداست. »
📚خصائص الائمه ص 73
❕یا فرمود ؛
« مثل امام مانند کعبه است که به نزد او می آیند و او به نزد #کسی نمی رود »
📚بحار الانوار ج 36 ص 358
❕این مضمون در مورد علی و امامان علیهم السلام مفهوم روشنی دارد و آن این که آنان اگر چه مسوولیت هدایت شما را بر عهده دارند و صاحبان امر و حکومتند ، اما هیچ گاه به زور خود را بر شما تحمیل نمی کنند تا به هر قیمتی حکومت را به دست گیرند ، تنها زمانی اقدام به گرفتن #حکومت می کنند که شما به نزد آنان بروید و زمینه حکومت آن بزرگواران را فراهم کنید ، چنان که خود پیامبر گرامی تا زمانی که در مکه بودند ، به دلیل عدم همراهی مردم ، موفق به تشکیل حکومت نشدند ، اما زمانی که وارد #مدینه شدند و مردم به نزدشان آمده و گرداگردشان را فرا گرفتند و زمینه لازم را مهیا کردند ، اقدام به برقراری حکومت کردند ، لذا پیامبر گرامی در تفسیر روایات فوق #خطاب به علی علیهما السلام فرمود ؛
« تو همچون كعبه اى كه به سويش مى روند؛ ولى او [نزد كسى] نمى رود. پس اگر اين مردم به نزدت آمدند و خلافت را تقديمت كردند، از آنان بپذير، و اگر نزدت نيامدند، به سراغ آنان مرو تا هنگامى كه نزد تو آيند.»
📚اسد الغابة: ج 4 ص 106 الرقم 3789؛ المسترشد: ص 387 ح 130 ، المناقب لابن شهر آشوب: ج 3 ص 242
👌و فرمود ؛
« اى على! تو همچون كعبه اى كه به سويش مى روند؛ ولى او [نزد كسى] نمى رود. اگر اين مردم به نزدت آمدند و #حكومت را به تو دادند، از آنان بپذير، و اگر نزدت نيامدند، نزد آنان مرو تا در محضر خدا حاضر شوند.»
📚بشاره المصطفی ص 277
❕« محمود بن لبيد، در جريان گفتمانى كه با فاطمه عليها السلام دختر پيامبر خدا درباره امامت على عليه السلام داشت می گوید از او پرسيدم: اى بانوى من! چرا او (على عليه السلام) از گرفتن حقّش دست كشيد؟
🔸فرمود: «اى ابو عمر! پيامبر خدا فرمود: مَثَل امام (يا گفت: مَثَل على عليه السلام)، مَثَل كعبه است كه به #سراغش مى آيند، ولى او به سراغ كسى نمى رود».
📚کفایه الاثر ص 199 _ بحار الانوار ج 36 ص 353
👌بنابراین هم پیامبر و هم امام در جهت هدایت مردم #تلاش می کنند و به نزد مردم می روند اما برای برقراری حکومت الهی ، این مردم هستند که باید به نزد پیامبر و امام بیایند و زمینه را برای برقراری حکومت الهی مهیا کنند .
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
#بودن_زمین_بر_شاخ_گاو
⁉️ متن پرسش :👇👇👇
❔امام على با اعتماد به نفس بالا می گوید از من سوال کنید ،چون دانا تر از من پیدا نمی کنید ،سپس یکی پرسیده زمین بر چه چیزی قرار داره؟
علی پاسخ میدهد بر شاخ #گاو 😳
منبع: ترجمه علل الشرایع ج۱ص۴۱و۴۲ ❗️❗️
✅ پاسخ : 👇👇👇👇
👌این که علی علیه السلام وارث علوم پیامبر گرامی اسلام بوده اند و بارها و بارها به این نکته تصریح کرده و مردمان را دعوت کردند که هر آنچه می خواهند از ایشان سوال کنند ، قابل انکار و تردید نیست و مورد نقل شیعه و سنی قرار گرفته است .
🔸در نهج البلاغه آمده است که فرمود ؛
«اى مردم! از من سؤال كنيد پيش از آنكه مرا از دست دهيد، زيرا من به راههاى آسمان از راههاى زمين آشناترم! (آرى بپرسيد) پيش از آنكه فتنه و #فساد سرزمين شما را همچون شتر لجام گسيخته لگدمال كند (و سايه شوم خود را همه جا بگستراند) و عقلهاى مردم را بربايد.»
📚نهج البلاغه خطبه 189
👌و فرمود ؛
« از من سؤال كنيد (و آنچه را مى خواهيد درباره سرنوشت خود و آينده از من بپرسيد) پيش از آنكه مرا از دست دهيد. سوگند به كسى كه جانم در دست قدرت اوست! از هيچ حادثه اى كه از امروز تا دامنه قيامت واقع مى شود از من سؤال
نمى كنيد (مگر اينكه پاسخ آن را آماده دارم) و همچنين درباره هيچ گروهى كه حتّى يك صد نفر را هدايت يا گمراه مى كند، پرسشى نمى كنيد، مگر اينكه از دعوت كننده، رهبر و كسى كه آنها را به پيش مى راند، و از جايگاه خيمه و خرگاه و محلّ اجتماع آنها، و كسانى كه از آنها #كشته مى شوند، يا به مرگ طبيعى مىميرند (از همه اينها شما را آگاه مى سازم و اگر مرا از دست دهيد سپس ناراحتى هاى زندگى و مشكلات بر شما فرو بارد (و براى يافتن راه حل به اين و آن متوسّل شويد) بسيارى از پرسش كنندگان سر به زير مى افكنند و در حيرت فرو مى روند (چرا كه پاسخگويى براى اين سؤالات نمى يابند) و بسيارى از مسئولان (و آنها كه مورد پرسش واقع مى شوند) از پاسخ فرو مى مانند »
📚 نهج البلاغه ، خطبه 93
👌این مضمون در نقل های متعدد دیگری نیز آمده است ؛
📚بحار الانوار ج 10 ص 117 _ ج 26 ص 146 باب 9 _ ج 40 ص 131 باب 93
❕جالب اينكه اين سخن تنها در منابع شيعه نيامده است؛ دانشمندان اهل سنّت نيز از آن حضرت نقل كرده اند؛ يحيى بن سعيد بن مسيّب مطابق نقل «#الاستيعاب» مى گويد ؛
«از مردم جمله «هرچه را مى خواهد از من بپرسيد» بر زبان جارى نكرد جز على بن ابى طالب».
📚الاستیعاب ج 2 ص 50
👌در همان كتاب از ابو الطفيل نقل مى كند كه من، على عليه السّلام را ديدم خطبه مى خواند و مى گفت ؛ هرچه مى خواهيد از من سؤال كنيد، به خدا سوگند از چيزى سؤال نمى كنيد مگر اينكه پاسخ آن را به شما مى گويم، از قرآن از من بپرسيد به خدا قسم من مى دانم كدام آيه در شب نازل شد و كدام در روز و كدام در دشت و كدام در كوه»
📚همان ص 52 _ اسد الغابه ج 4 ص 22 _ الصواعق ابن حجر ص 76 و ...
🔸ادامه 👇
@mobahesegroup
🔸ادامه 👇
❕حال آنچه مورد اشکال قرار گرفته این نقل از #علی علیه السلام در کتاب علل الشرایع است که فرمود ؛
«اما زمين قرار گرفته بر دوش ملكى و پاهاى او بروى سنگ محكم و بزرگيست، و آن سنگ بر #شاخ گاو است و دست و پاهاى گاو بر پشت ماهى است در درياى اسفل، و دريا بر ظلمت، و ظلمت بر باد عقيم، و باد عقيم بر ثرى (خاك رطوبت دار) است و ما وراء ثرى را كسى جز خداوند نميداند (و علم علما و دانشمندان هر زمانى در كشف حقيقت آن ناقص و گمراهست) »
📚علل الشرایع ج 1 ص 2
👌این حدیث مسنداو متصلا به علی علیه السلام نقل نشده بلکه #مرفوعا همراه با افتادن رجال سند ، نقل شده است و تعبیر « رفعه » در سند حدیث شاهد بر این معنا است . بنابراین نقل فوق سندا ضعیف بوده و قابل اعتماد نیست .
❕با این وجود برخی در شرح نقل فوق می نویسند ؛
« روايت فوق از متشابهات اخبار است و به حقيقت و مراد آن من نتوانستم پى ببرم جز آنكه بگويم كه احتمال اين ميرود فرمايش آن حضرت در باره زراعت و فلاحت باشد زيرا تمام شئون زندگى مردم در هر زمانى وابسته به زراعت است و زراعت و #محصول وابسته به مرد داناى محكم رأى و تدبير و زمين و آب و باد است، و سالم بدست آمدن محصول را كسى جز خدا نميداند، و كيف كان بايد سكوت كرد زيرا در بحار از خصال شيخ صدوق نقل مينمايد از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام كه فرموده: هر وقت حديثى از ما شنيديد و معنى آن را نتوانستيد بفهميد و درك كنيد آن حديث را بحال خود وابگذاريد تا زمانى كه بمرور زمان بر شما معنى آن كشف شود و معلوم و واضح گردد. »
📚ترجمه علل الشرایع مسترحمی ص 7
👌این که اگر در فهم روایتی ماندیم ، علم آن را به خود اهل بیت علیهم السلام واگذار کنیم مطلبی حق و #صحیح است ، چنان که در روایات ما آمده است که برخی از احادیث امامان دارای دشواری و سختی خاصی بوده و کلامشان را می توان به چند وجه توجیه کرد .آنچه لازم است تدبر در کلامشان بوده و در اخر اگر به نتیجه ای نرسیدیم تسلیم بوده و علم آن را به خودشان واگذار کنیم .
📚بحار الانوار ج2 ص182 باب 26
👌اما این سخن در جایی صادق است که حدیث منسوب به #معصومین دارای سند صحیحی باشد و فهم آن دشوار ، اما نقل مورد اشکال سندا ضعیف است و با ضعف سند اساسا از اعتبار ساقط می شود .
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
#عدم_استجابت_دعا
⁉️ متن شبهه : 👇👇👇👇👇
❔حضرت زينب در کنار بستر مادرش دعا کرد ولي مادرش خوب نشد. در کنار بستر پدرش دعا کرد ولي پدرش خوب نشد . در کنار بستر برادرش حسن ام يجيب خواند ولي از گلوي برادرش خون مي آمد، امام حسن هم خوب نشد. در کنار خيمه براي عباس ام يجيب خواند ولي او از نهرالقمه برنگشت. براي حسين ام يجيب خواند ولي حسين از جنگ برنگشت. در خرابه ي شام هر چه ام يجيب خواند رقيه چشمش را باز نکرد. اینها را عزیز کرده ه ای خدا میدانند، دعایشان نگرفت،
برای سلامتی خودتان، غذای سالم و اندک بخورید، ورزش کنید، به نظافت خود رسیدگی کنید، از امواج مضر دوری کنید، حسادت نکنید، بخیل نباشید،بد دیگران را نخواهید،مواظب باشید، درزندگی دیگران سرک نکشید با احتیاط رانندگی کنید،شاد باشید، بخندید، سفر کنید، و......دعا اگر کارساز بود، خیلیها چندمیلیون سال عمر میکردند، خیلی از پدرها و مادرها و فرزندها زیر خاک نبودند،
دست از خرافات بردارید و زندگی کنید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌انكار نمى كنيم كه دعا يكى از تعليمات مسلّم مذهبى است، تا آن جا كه در قرآن به دفعات دعوت به آن شده و وعده اجابت در برابر آن داده شده است.
« ؛ پروردگار شما گفته است: مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را بپذيرم» ( غافر 60 )
« ؛ پروردگار خود را (آشكارا) از روى تضرّع و در پنهانى بخوانيد» ( اعراف 55)
« (تنها) خدا را بخوانيد و دين خود را براى او خالص كنيد» ( غافر 14)
👌حتّى قرآن مى گويد به خاطر همين دعاست كه خداوند به شما اعتنا مى كند ؛
« بگو: پروردگارم براى شما ارجى قائل نيست اگر دعاى شما نباشد» ( فرقان 77)
❗️نيز انكار نمى كنيم كه در روايات اسلامى تأكيد #فراوانى بر اين موضوع شده است ؛
📚وسائل الشیعه ج7 ص23 باب1
👌از نظر تعليمات اسلامى «دعا» مخصوص موردى است كه تمام تلاشها و كوششهاى ممكن، انجام گردد و آن چه در توان و قدرت آدمى است، براى رسيدن به هدفهاى سازنده و مثبتى كه دارد به كار گرفته شود و در نارسايى ها و آن چه از دايره توان او بيرون است متوجّه دعا شود.
🔸«مذهب» هرگز دعا را جانشين اسباب و عللى كه در دسترس آدمى است قرار نداده بلكه آن را چيزى مافوق آنها قرار داده، همان جا كه هيچ راه و وسيله ديگرى جز دعا ندارد و تنها روزنه اميد، استمداد از نيرويى مافوق نيروى لايزال مبدأ جهان هستى مى باشد.
❕به اين ترتيب هر دعايى كه واجد اين شرط نباشد، يك نوع تحريف و مسخ نسبت به حقيقت و مفهوم دعا محسوب مى گردد. پيدا كردن اين شرط اصولى در منابع مذهبى كار مشكلى نيست؛
🔹علی علیه السلام فرمود:
«دعا کننده بدون عمل و تلاش مانند تیر انداز بدون « #زه» است»
📚نهج البلاغه حکمت337
♻️از آنجایی که زه #عامل حرکت و وسیله پیش راندن تیر به سوی هدف است روشن می شود که تلاش و کوشش نیز جزو #شرایط اساسی برای استجابت دعا است .
👌انسان هم باید برای رسیدن به هدف #دعا کند و هم سعی و تلاش و کوشش بکند و از خداوند بخواهد که سعی و تلاشش #موثر واقع شود و به خواسته اش برسد ، دعا کننده باید آنچه را در توان دارد به کار گیرد و آنچه را در توان ندارد از #خدا بخواهد.
📚پیام امام امیر المومنین ،ج14 ص707
👌امام #صادق علیه السلام فرمود:
«چهار دسته هستند که دعای آنان مستجاب نمی شود که یکی از آنان کسی است که در خانه اش نشسته است و دنبال تلاش و کوشش نمی رود و دعا می کند خدایا به من روزی بده»
📚بحار الانوار ج100 ص12
🗯در روایت دیگر آمده است که عمر بن یزید می گوید به امام #صادق گفتم:
«مردی می گوید در منزل می نشینم و نماز و روزه وعبادت خداوند را انجام داده و رزقم به من می رسد.
🔷امام فرمود:« این فرد از جمله کسانی است که دعایش مستجاب #نمی شود»
📚الکافی ج5 ص77
👌علامه بزرگوار مجلسی و محدث بزرگوار شیخ حر عاملی روایات متعدد دیگری نیز در همین مضمون نقل می کند که شرط لازم و حتمی در #استجابت دعا ،سعی و تلاش و کوشش می باشد و بدون آن دعای فرد مستجاب نمیشود
📚بحار الانوار ج90 ص354 باب22
📚وسائل الشیعه ج7 ص123 باب50
👌مفهوم دعا این است که ما حد اکثر تلاش خود را برای رسیدن به مقاصد صحیح انجام دهیم و آنجا که توانایی نداریم دعا کنیم خداوندا حل بقیه مشکل با توست .
🔸#ادامه 👇
@mobahesegroup
🔸#ادامه پاسخ 👇👇👇👇👇
👌پس از آن كه دانستيم كه دعا در مورد نارسايي هاى قدرت است، نه در مورد توانايى و قدرت، و به عبارت ديگر دعاى مستجاب دعايى است كه به مضمون:
« «أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ»؛ «يا كسى كه دعاى مضطر را اجابت مى كند و گرفتارى را بر طرف مى سازد» ( نمل 62)
❕به هنگام اضطرار و #عقيم ماندن تمام تلاشها و كوششها انجام گيرد روشن مىشود كه مفهوم دعا، درخواست فراهم شدن اسباب و عواملى است كه از دايره قدرت انسان بيرون باشد، از كسى كه قدرتش بى پايان و هر امر ممكنى براى او آسان است. ولى اين درخواست نبايد تنها از زبان انسان صادر شود بلكه بايد از تمام وجود او برخيزد و زبان در اين قسمت، نماينده تمام ذرّات هستى و اعضا و جوارح باشد، قلب و روح از طريق دعا پيوند نزديك با خدا پيدا كند، و همانند قطرهاى كه به اقيانوس بىپايان مى پيوندد اتّصال معنوى با آن مبدأ بزرگ قدرت بيابد.
📚پیدایش مذاهب ص 96
👌دعای اکثر مردم ، به خاطر ترک سعی و تلاش و پیشه کردن #تنبلی است که مستجاب نمی شود .
❕از سوی دیگر بسيارى از گناهان، سبب عدم استجابت دعا مى شود. در روايتى امام على عليه السلام در پاسخ به مردى كه گفت دعاى ما به اجابت نمىرسد، فرمود: «چگونه دعايتان به اجابت برسد، در حالى كه راههاى آن را مسدود ساخته ايد! اعمالتان را اصلاح كنيد، درونتان را خالص گردانيد، امر به معروف و نهى از منكر كنيد، آنگاه خداوند دعايتان را به اجابت مى رساند». (و به اين ترتيب دعا وسيله اى براى تربيت و خودسازى مى شود).
📚بحار الانوار ج 90 ص 377
❕در روايات ديگرى، عقوق والدين، ناپاكى هاى درونى، نفاق، تأخير نماز از وقتش، ترك نيكى و صدقه، بدزبانى و ... از عوامل عدم استجابت دعا ذكر شده است.
📚الکافی ج 2 ص 477 _ معانی الاخبار ص 271 _ بحار الانوار ج 70 ص 376
❕همینطور اگر كسى در حالت خوشى و آسودگى به درگاه خدا نرود و دعا نكند و فقط در مشكلات و شدّت و گرفتارى به سوى خدا برود، ممكن است دعايش به اجابت نرسد. در روايات آمده است: اگر بخواهى در مشكلات و دشواريها خداوند دعايت را به اجابت برساند، در آسودگى و خوشى، خدا را فراموش مكن و فراوان دعا كن .
📚وسائل الشیعه ج 7 ص 40
❕در روايت آمده است: «آن كسى كه مى خواهد، دعايش به اجابت برسد، بايد از راه حلال كسب درآمد كند»
📚بحار الانوار ج 90 ص 358
👌بنابراین علت مستجاب نشدن بسیاری از دعاها عوامل فوق است که ناشی از اعمال خود مردم است .
❕البته گاهی اولیاء خداوند مثلا مانند حضرت زینب سلام الله علیها دعا می کنند و دعای آنان مستجاب نمی شود زیرا اراده قطعی خداوند بر خلاف آن تعلق گرفته است ، اما خداوند دعای این بزرگواران را بدون پاداش نمی گذارد چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« دعای مسلمان در صورتی که مقرون به قطع رحم یا طلب گناه نباشد بدون پاداش نیست ، یا سبب برآورده شدن طلب می شود ، یا پاداش آن برای آخرت ذخیره می شود و یا خداوند به سبب آن دعا بلا و بدی ها را از دعا کننده دور می کند »
📚بحار الانوار ج 90 ص 259
👌علی علیه السلام نیز فرمود ؛
« خداوند كليدهاى خزاينش را با اجازه اى كه به تو درباره درخواست از او عطا كرده، در دست تو قرار داده است پس هر گاه خواسته اى داشته باشى مى توانى به وسيله دعا درهاى نعمت پروردگار را بگشايى و باران رحمت او را فرود آورى و هرگز نبايد تأخير اجابت دعا تو را مأيوس كند، زيرا بخشش پروردگار به اندازه نيّت (بندگان) است؛ گاه مى شود كه اجابت دعا به تأخير مى افتد تا اجر و پاداش درخواست كننده بيشتر گردد و عطاى آرزومندان را فزونتر كند و گاه مى شود چيزى را از خدا مى خواهى و به تو نمى دهد در حالى كه #بهتر از آن در كوتاه مدت يا دراز مدت به تو داده خواهد شد يا آن را به چيزى كه براى تو بهتر از آن است تبديل مى كند. گاه چيزى از خدا مى خواهى كه اگر به آن برسى مايه هلاك دين توست (و خداوند آن را از تو دريغ مى دارد و چيزى بهتر از آن مى دهد) »
📚نهج البلاغه نامه 31
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
هدایت شده از نقد راهبردی فمینیسم♀️
📝 معرفی چهار پیام القاییِ فمینیستها در تصویری علیه حجاب و چادر ...
✍ کانال نقد راهبردی فمینیسم♀️
eitaa.com/joinchat/558432266C2fa1e95095
📝 معرفی چهار پیام القاییِ فمینیستها در تصویری علیه حجاب و چادر
♀️ متاسفانه دشمن در قالب هنر و جنگ نرم، مقدسات اسلام و نقاط قوت زنان مسلمان (مثل حجاب) را هدف گرفته است. در تصویر فوق، ۴ پیام القایی بر ضد حجاب را میتوان استنباط کرد. نظر شما چیست؟
💠 ۱- اکثریت به صورت کورکورانه و چشم بسته در حال حرکت هستند. (حجاب معادل جهل دانسته شده است)
💠 ۲- یک نفر موفق شده بر خلاف اکثریت، پوشش را بردارد و راه درست را بیابد و در مسیر دیگر حرکت کند. (بی حجابی معادل آگاهی و انتخاب درست، دانسته شده است)
💠 ۳- مطالعه مجله آمریکایی، نشانه رسیدن به آزادی از جهل و حرکت آگاهانه است. (لیبرالیسم و پیروی از استکبار، راه نجات دانسته شده است)
💠 ۴- یک نفر در ردیف دوم اندکی روبند را کنار زده و این فرد بی حجاب را مینگرد و دچار تردید و شک نسبت به راه خود، شده است. (القاء اینکه بی حجابها تنها نیستند و میتوانند افراد دیگر را به مرور جذب کنند)
🇮🇷 همانطور که مشاهده میشود، اقدامات دشمن و تلاش شیاطین بر علیه جریان حق، تا روز قیامت ادامه دارد و ایستادگی و مقاومت ما هم در برابر جریان باطل ادامه خواهد داشت... و حرب لمن حاربکم الی یوم القیامه✌
#فمینیسم
#حجاب
#نقد_فمینیسم
#antifeminism
#feminism
✍ کانال نقد راهبردی فمینیسم♀️
eitaa.com/joinchat/558432266C2fa1e95095
هدایت شده از نقد راهبردی فمینیسم♀️
🇮🇷 فجر فاطمی 🇮🇷
چهلمین فجر هدایت به جلالت آمد
دهه فجر ولایت به هدایت آمد
یاد آن پیر سفرکردهی ایام بخیر
فجر امید و هدایت به سلامت آمد
جلوهی روح خمینی به صداقت آمد
نور حق خامنهای بهر هدایت آمد
دههی فاطمی در فجر ولایت آمد
نور مهدی(عج) به حمایت ز ولایت آمد
#دهه_فجر
#امام_خمینی
#امام_خامنهای
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#چهلمین_سالگرد_پیروزی_انقلاب_اسلامی
#feminism
#antifeminism
✍ کانال نقد راهبردی فمینیسم♀️
@AntiFeminism
✖️تک خوانی زن به فرماندهی روحانی!
▪️پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: تکخوانی یک خانم در مراسم فیلم فجر تله دولت برای دوقطبی کردن فضا و فرار از پاسخگویی درباره مسائل اقتصادی است که با فرماندهی شخص آقای روحانی صورت میگیرد.
امروز مشکل مردم معیشت؛اقتصاد،بیکاری و گوشت کیلویی۱۰۰هزارتومانی وبیتدبیریهایی است که در حوزه اقتصاد وجود دارد/فارس
@mobahesegroup
🌐حرفما:
⭕تکخوانی یک خانم در جشنواره فجر تله روحانی برای انحراف افکار عمومی از گرانی و مسائل اقتصادی است
حجتالاسلام والمسلمین پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:
▫دولت به دنبال این است که در شرایط سخت اقتصادی با ایجاد اینگونه صحنههای ضدفرهنگی به دنبال دو قطبی کردن فضا است تا بگوید در شرایط اقتصادی کنونی آقایان به خوانندگی یک خانم ایراد گرفتند.
▫تک خوانی یک خانم در این مراسم درواقع یک نوع تله برنامهریزی شده است که برای دلسوزان انقلاب ایجاد شده تا موج واکنشها نسبت به این موضوع از سوی نیروهای انقلابی و همچنین مراجع و حوزههای علمیه بوجود بیاید که چرا که خانم تک خوانی کرده و بعد هم آقای روحانی به مردم بگوید که من برای شما آزادی آوردم و اینها واکنش میدهند و آقای رئیسجمهور فضا را میخواهد دوقطبی کند.
▫امروز مشکل مردم معیشت و گوشت کیلویی 100 هزار تومانی و بیتدبیریهایی است که در حوزه اقتصاد وجود دارد و دولت به دنبال طراحی سناریویی است که ذهن حوزههای علمیه، مراکز دینی و مردم متدین را به سمت دیگری منحرف کند و دولت به دنبال انحراف افکار و اذهان به سمت دیگری است.
▫امروز ما ضمن اینکه تک خوانی یک خانم در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر را تقبیح میکنیم بر این نکته تاکید داریم که این موضوع یک تله برنامهریزی شده است که فرمانده آن شخص آقای روحانی است که با طرح موضوعاتی همچون عفاف، حجاب و امثال آن درصدد ایجاد تله است که این رفتارهای آقای روحانی به این زمان و به این موضوعات محدود نمانده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
▫دولت به آن چیزی که باید جواب دهد معیشت و اقتصاد و بیکاری مردم است و باید در رابطه با کاهش ارزش پول ملی،بیهویت شدن ایرانیان در خارج از کشور و ضعف در پاسپورت ملی ما پاسخ دهد و اینها مسائل و مشکلات ما و امروز دولت تلههایی را ایجاد میکند تا از پاسخگویی به این سوالات فرار کند.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴زائری روحانی نمای شهرت طلبی که این روزها از هر سوژه ای برای جذب فالوئر و مطرح کردن خود استفاده میکند به مخالفت با انتقاد مردم انقلابی از هنجار شکنی جشنواره فجر پرداخت و گفته چرا علیه ربا و رشوه و اختلاس و... حرف نمیزنید....
✍آقای همیشه نق زن مخالف نما ،ما بچه های انقلاب اولین کسانی هستیم که همیشه علیه ربا و رشوه و فساد از هرجریانی که باشد فریاد میزنیم و افشاگری میکنیم ، شما چندبار تاکنون علیه فساد و ربا و رشوه و... مطلب نوشتی یا فریادی زدی ؟
گزارش بده مثلا درمقابل فسادکرسنت و اختلاس ۱۲ هزار میلیاردی صندوق فرهنگیان یاحقوق های نجومی دوستانت در دولت تا حالا یه خط مطلب منتشر کردی؟
@mobahesegroup
🔰 اطلاعنگاشت | علوم شناختی چیست؟
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: «هر یک از این دریچههای علم که از جانب خداوند به روی بشر باز میشود، زمینهساز تحولات جدید در زندگی انسانها است.» ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
🔺️ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR اطلاعنگاشت معرفی اجمالی علم شناختی با توجه به تاکید رهبر انقلاب بر تلاش برای پیشرفت این علم را منتشر میکند.
@mobahesegroup
🚩پروانه معصومی:
♦هویت محکم امروز ایران را مدیون "انقلاب اسلامی" هستیم
♦دلیل کنار گذاشتنم از سینما "سیاسی" است
🔹این سینما بود که تقریباً من را کنار گذاشت
🔹من در گروه خاصی نبودم و از من خوششان نمیآید
🔹من همیشه گفتهام رهبر انقلاب را دوست دارم
🔹در محضر رهبر انقلاب، آرامش واقعی داشتم
🔹هویت محکم امروز ایران را مدیون "انقلاب" هستیم
🔹من اینجا هیچ هجمهای اذیتم نمیکند
🔹از پس محیطها و نقشهای آنچنانی قبل انقلاب برنمیآمدم
🔹به تلویزیونیها گفتم این خانههایی که شما نشان میدهید، ما ندیدیم
🔹نگذاریم بقایای جنگمان فراموش شوند
🔹باید گوشهای از تلاشهای بزرگمردان جنگ را جبران میکردم
https://tn.ai/1929066
@mobahesegroup
خانم #فاطمه_معتمدآریا من هم با شما هم عقیده ام که جمهوری اسلامی در حق امثال شماها ظلم کرد و براتون توقف ایجاد کرد!
چون ظاهرا شأن یه عده در سینمای ایران جایگاه دیگه ای بوده...
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
چهلمین فجر انقلاب اسلامی مبارک
@mobahesegroup
🔮📰 امام آمد / روزنامه اطلاعات / پنج شنبه 12 بهمن 1357
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | فیلمی محرمانه و دیدنی از جلسه شورای امنیت رژیم پهلوی در شب ۱۲بهمن ۱۳۵۷
صحبتهای بختیار در مورد امام خمینی
@mobahesegroup
🌺 #امام_خمینی در بدو ورود به ایران در #بهشت_زهرا در 12 بهمن57 چه گفت؟
سخنرانی تاریخی امام که مضمون قوی و روشنگر آن در سیل #شایعات سانسور شد
#فرهنگ #سینما #فحشا #پهلوی #اقتصاد
👉 @mobahesegroup 🌹
✅ وضعیت #آموزشی و #تحصیلات جامعه زمان #شاه!
🔴 اونی که بودیم: 53% #بیسواد_مطلق
🔵اونی که میگن بودیم.. غول علمی دنیا😐😄
#پهلوی #دروغ #بمباران_دروغ #سواد #علم #دانش #مدرسه
👉 @mobahesegroup 🌹
🇮🇷 فجر فاطمی 🇮🇷
چهلمین فجر هدایت به جلالت آمد
دهه فجر ولایت به هدایت آمد
یاد آن پیر سفرکردهی ایام بخیر
فجر امید و هدایت به سلامت آمد
جلوهی روح خمینی به صداقت آمد
نور حق خامنهای بهر هدایت آمد
دههی فاطمی در فجر ولایت آمد
نور مهدی(عج) به حمایت ز ولایت آمد
#دهه_فجر
#امام_خمینی
#امام_خامنهای
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#چهلمین_سالگرد_پیروزی_انقلاب_اسلامی
#feminism
#antifeminism
✍ کانال نقد راهبردی فمینیسم♀️
@AntiFiminism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سرود_انقلابی "هوا دلپذیر شد .. گل از خاک بر دمید"🌷✌️✌️
#دهه_فجر_مبارک 🌺
#زنگ_انقلاب
#جشن_انقلاب
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
👉 @mobahesegroup 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡️ نام فامیلی #پهلوی از کجا اومد؟ نام قبلی #رضاخان چی بود؟!😐
✅ یک #یهودی فراماسون: محمدعلی #فروغی، فامیلش را انتخاب کرد!
✅ شهرت قبلی: #شصت_تیر!
ماجراشو ببینید👆
👉 @mobahesegroup
👉 @mobahesegroup 🌹
⁉️ متن شبهه:
چرا روحانی که به مسجد می آید پول دریافت میکند؟آیا این نماز برای خداست یا پول؟🤔
✅ پاسخ شبهه:
🔮اگر چه تمام آنچه در عرصه جامعه رخ می دهد، قابل پذیرش نیست و بعضی از مسائل ناگواری توسط بعضی از منبری ها، مداحان، قاریان و ... رخ می دهد، اما باید به نقطه اعتدال توجه داشت و دانست که افراط و تفریط هر دو جاهلانه است. حضرت علی (ع) می فرمایند: نادان را در افراط یا تفریط مى بينى. [۱]
و نقطه اعتدال نیز توجه داشتن به دو اصل اساسی در این مساله است:
1⃣دین نباید وسیله ای جهت کسب مال دنیا قرار گیرد. و این اصلی است که در آیات قرآن مکررا بیان شده است و از زبان بسیاری از پیامبران می خوانیم که هدفشان، کسب مزد مادی نبوده است:
💎يا قَوْمِ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلَى الَّذي فَطَرَني أَ فَلا تَعْقِلُونَ 📚(۵۱ هود) اى قوم من، در برابر رسالتم از شما مزدى نمىطلبم. مزد من تنها با آن كسى است كه مرا آفريده است. چرا از روى خرد نمى انديشيد؟
وَ يا قَوْمِ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مالاً إِنْ أَجرِيَ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ اى قوم من، در برابر تبليغ رسالت خويش مالى از شما نمى طلبم. مزد من تنها با خداست.
2⃣ کسانی که متولی امور دینی و تبلیغ آن هستند، مانند سایرین انسان هستند و نیازهای مادی دارند. و اینکه آنها نباید در مسائل مادی وارد شوند، تفکری نسنجیده است که از سوی کفار طرح شده و قرآن آن را مردود می داند:
وَ قالُوا ما لِهذَا الرَّسُولِ يَأْكُلُ الطَّعامَ وَ يَمْشي فِي الْأَسْواقِ لَوْ لا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَلَكٌ فَيَكُونَ مَعَهُ نَذيراً 📚(۷ فرقان) کفار گفتند: چيست اين پيامبر را كه غذا مى خورد و در بازارها راه مى رود؟ چرا فرشته اى بر او فرود نمى آيد تا با او بيم دهنده باشد؟
🔮بنابراین آنچه که باید بسیار مورد توجه مبلغین دینی قرار گیرد، این است که هدف و غرضشان کسب دنیا نباشد. و به خاطر به دست آوردن دنیا، سخن نگویند. و آنچه جامعه باید در نظر داشته باشد این است که یک مبلغ نیز مانند سایرین نیازهای مالی و مادی دارد که باید تامین شود.
🔮حال ممکن است این سوال مطرح شود که نیازهای مادی این قشر چگونه باید تامین شود؟ که باید گفت این کار نیز باید مانند سایر کارهای خدماتی محسوب شود. جامعه هرگز کارها را در صرف امور تولیدی محصور نمی کند. بلکه اقشاری مانند معلمان نیز وجود دارند که وظایفی جز تولید بر دوششان نهاده شده است، و جامعه نیز نیازهای مالی آنها را تامین می کند.
🔮و این تصور که بخواهیم روحانیون بخشی از وقت خود را صرف تحصیل و تبلیغ و تحقیق کنند و در بخش دیگری مانند دیگران، شغلی داشته باشند، تصور خامی است. چرا که با شتاب جوامع به سمت تخصصی شدن و گستردگی علوم انسانی و دینی، و پیچیده بودن امور تبلیغی، نمی توان از کسی که فراغ بال ندارد و تمام وقتش را صرف این امور نمی کند، توقع داشت که بتواند به نیازهای جامعه در حد معقول و لازم پاسخ بدهد.
🔮همچنین این تصور که حضرت علی (ع) باغبانی می کردند و روحانیون نیز باید مانند ایشان باشند، نیز تصور خامی است. چرا که حضرت علی (ع) در زمانی که جامعه به ایشان پشت کرده بود، وقت خود را صرف باغبانی می کردند. و آن زمانی که جامعه به ایشان روی آورد، ایشان وقت شان را صرف باغبانی نمی کرد. بلکه به انسان ها که از درخت ها مهم تر بودند، رسیدگی می کرد. و نیازهای مالی خود را از طریق بیت المال تامین می کرد.
✍تکمیل:
نهی ارتزاق از طریق دین، معنای خاصی دارد و به این معنا نیست که هر کس در مقابل تبلیغ، هدیه ای دریافت کرده، مشمول این نهی است. بلکه آن گونه که در روایت آمده است، ارتزاق از طریق دین، این است که کسی بدون هیچ گونه ایمان و اعتقادی، مطالبی را به صرف کسب دنیا بازگو کند. که در روایت فرموده اند:
💎 الَّذِينَ يَأْكُلُونَ بِأَدْيَانِهِمْ وَ لَا يَكُونُ فِي قُلُوبِهِمْ مَا يَصِفُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ [۲] یعنی آنکه بدون هیچ گونه اعتقادی، مطالبی را جهت کاسبی بیان می کنند. تفسیر هدایت در توضیح این مطلب می نویسد: كسى كه مى خواهد آينه اى بخرد گاه چنان به قطر شيشه و وزن آن سرگرم مى شود كه براى او نگريستن در تصوير آينه ميسّر نمى شود زيرا او از تصاوير داخل آينه به دقت در قطر شيشه و زيبايى و استحكام قاب آن پرداخته و اين مثل كسى است كه به امر دين به صورت يك وسيله ارتزاق مى نگرد آن سان كه تاجر به تجارتخانه اش و بقال به دكانش. بنا بر اين چگونه مى تواند حقيقت دين را درك كند يا به آن عمل نمايد؟
📚پی نوشتها👇👇
[۱]: نهج البلاغه، کلمات قصار ۷۰
[۲]: بحار الأنوار ، ج۶۷، ص ۱۰
[۳]: تفسير هدايت، ج۲، ص
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ سوال : 👇👇👇👇
سلام همیشه یه سوال ذهنمو مشغول کرده چرا باید من واسه ادم هایییی که چند صد سال پیش مردن باز عزاداری کنم حتی وقتی عزیز ترین کسای یک نفر میمیره چند سال دیگه براش عادی میشه دیگه گریه نمیکنه
✅ پاسخ : 👇👇👇👇👇
پاسخ:پاسخ بدین سؤال با شناخت ماهیت و اقسام گریه، میسر است.گریه از دو بخش ظاهر و باطن تشکیل شده است، باطن آن همان تأثرات روحی و عاطفی است که با حصول آن در انسان فعالیت هایی در مغز پدید می آید و بعد از آن قطرات اشک از دیده سرازیر می شود.عوامل متعددی می تواند این تأثرات روحی را موجب شود. فقدان چیزهایی که به ما مربوط است، حس کمال طلبی، اعتقادی که داریم و یا حس ترحم بر مظلوم، از عوامل تأثرات قلبی هستند، گاهی هم ممکن است تأثرات روحی و به تبع آن، گریه در اثر فراق یا وصال پدید آید و زمانی هم از سرِ ناتوانی و احساس عجز و زبونی یا از روی تزویر و ریا باشد.اما قطرات اشکی که شیعه برای ائمه خود در بقیع و کربلا و… و در مجالس عزا جاری می سازد، نه از نوع گریه کودکی است که اسباب بازی خود را از دست داده و یا بزرگی که اموالش را به غارت برده اند، و نه گریه ای است از سر عجز، زبونی و تزویر، بلکه گریه ای است که از سر عشق به کمال؛ گریه انسانی است که به کمال عشق می ورزد و محزون است از این که عده ای نگذاشتند عطش بشریت از سرچشمه کمال و حکمت سیراب گردد.این گریه تنها گریه ی بر شخص نیست، بلکه اندوه ظلمی است که بر حق، مذهب و اسلام روا داشته اند و از این جهت از رشد و تکامل اجتماعی شیعه حکایت دارد.این گریه گریه ی انسانی است که قلبش از سنگ نیست و عاطفه دارد و از ظلمی که به مظلومان شده به خروش آمده است. این گریه از پیوند انسان باانسانیت حکایت دارد. گریه ی شخصی است که پیوند عاطفی با اهداف اباعبدالله (علیه السّلام) و اهل بیت (علیهم السّلام) دارد و خود را از آنان و اهدافشان جدا نمی داند و ظلم بر آنان را ظلم بر خود تلقی می کند و از این رو محزون می شود؛ زیرا انسانی که هیچ گونه ارتباطی بین خود و شخص دیگر قائل نیست برای او دلسوزی هم ندارد.این گریه، می تواند گریه ی انسان عاشقی باشد که گاهی از فراق نالان و زمانی از شوق وصال، گریان است. این گریه در بُعد درونی نه تنها موجب افسردگی نمی شود، بلکه عامل بسیار مهمی در ایجاد نشاط تلقی می گردد و اسباب تقویت عواطف و شناخت در موضوع مورد نظر و آمادگی رفتاری و تقویت علاقه و محبت و در نهایت، همانند سازی با افراد و موضوعات مورد علاقه را فراهم می سازد.و در بُعد خارجی و بیرونی، پویایی در مسائل اجتماعی و سیاسی را به دنبال دارد و عامل بسیار مهمی در ایجاد تحرکات و برخوردهای اجتماعی و تولی و تبری محسوب می گردد.با گریه می توان موضوع مورد نظر را زنده نگه داشت، به گونه ای که هیچ گاه از خاطره ها محو نشود. همچنین می توان گفت: حفظ مکتب ناب محمدی و ظلم ستیزی از نتایجی است که گریه به بار آورده است، و این است راز و رمز گریه شیعه در کنار بقیع، کربلا و… و در مجالس عزای معصومان (علیهم السّلام).اما در پاسخ به این منطق که شهید به وصال معشوق رسیده است و بر این اساس باید مراسم جشن برپا شود نه مراسم ماتم و عزا، باید گفت: اگر چه شهادت از نقطه نظر فردی (برای خود شهید) و از آن جهت که موفق به ریشه کنی زمینه های فساد شده، بزرگ ترین موفقیت و موجب شادمانی است، اما این دلیل نمی شود که از نقطه نظر اجتماعی (برای مردمی که از وجودش بی بهره شدند) یا جهات دیگر تأثرآور نباشد و حتی بتوانیم قاتلین آنان را از آن رو که موجب شده اند تا آنان به این سعادت نائل آیند، تبرئه کنیم.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
#مشکل_گشای_فاطمیه
💢آیا #صحت دارد؟
📿⚙ختم مشکل گشای ایام فاطمیه
💌اگر کسی حاجت مهمی داشته باشه که از گرفتن آن نا امید شده باشد در مکان خلوتی بنشیند بدون اینکه با کسی صحبت کند ذکر ابجدی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به تعداد گفته شده تکرار کند
📿👈🏻هر حاجتی داشته باشد بی شک برآورده میشود ان شاء الله
#پاسخ
✅متاسفانه برخی از کانالها که مذهبی هم هستند برای جذب اعضا(ممبر) برای کانالهای خود با توجه به #ایام_فاطمیه از اعتقادات و علاقه ى مردم سواستفاده میکنند و چنین مطالبی که هیچ سندیتی در روایات و منابع روایی معتبر ما ندارند را پخش میکنند.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹♨️ خواهرزاده مسیح علی نژاد از دختران انقلاب میگوید
🔸در همایش پرشور دختران انقلاب در میدان امام حسین (ع) تهران
🔥 @mobahesegroup
⁉️ سوال: 👇👇👇👇👇
🔰چرا با اینکه مردم می دانند دلايل علمي براي جهان آخرت است گناه مي کنند؟
✅پاسخ: 👇👇👇👇
✅در بررسي زمينههاي گناه، ميتوان به زمينههاي فرهنگي و تربيتي، خانوادگي، اقتصادي، اجتماعي رواني و مانند آن شاره كرد؛
1* جهل و حماقت؛
جهل و حماقت زمينه گناه را در انسان بوجود آورده و او را به سوي گناه ميكشاند، جهل به خدا، جهل به هدف از آفرينش، جهل به نواميس خلقت، جهل به آثار گناه و جهل به مصرف كردن انرژي در راه صحيح آن. مثلاً در برنامه دانش پزشكي، يك فرد جاهل و بيسواد، غذاي آلوده به ميكروب را بر اثر جهل به آن، به آساني ميخورد ولي يك دكتر ميكروبشناس هرگز آن را نميخورد، در دوران جاهليت كه گناهان گوناگون سراسر زندگي مردم را گرفته بود، بيشتر بر اثر جهل و حماقت بود. همين جهل و ناآگاهي است كه متأسفانه امروزه، سبب شده تا دشمن با شبيخون فرهنگي بيرحمانهاي كه به عقايد و افكار ما زده، بيشتر از همه، افكار جوانان ما را مورد هدف قرار دهد. و آنان را از هويت ديني و ملي خويش تهي سازد.(1)
2*حرام خواري؛
يكي ديگر از عوامل مهم در وقوع جرم و گناه، لقمه حرام ميباشد، وقتي به بزهكاران اطراف خود مينگريم، ميبينيم كه بعضي از آنها تحصيل كردهاند، و داراي شناختهاي علمي و ديني هم هستند، اما با وجود اين، گناهان عجيب و غريبي از آنان سر ميزند، حتي از يك جاهل نيز گناهكارترند. اينان كه با چراغ علم به سراغ كردارهاي خلاف عقل و شرع ميآيند كالاهاي خود را گزينشتر ميبرند:
چو دزدي با چراغ آيد ** گزيدهتر برد كالا
از نظر علم و دين، مسلم است كه همانگونه كه غذا در جسم انسان، اثر دارد و موجب حفظ جسم و تقويت آن ميگردد، در روح انسان نيز اثر دارد.(2)
3*خانواده؛
يكي از پايگاههاي قوي در تربيت انسان و تحويل دادن مردان بزرگ، همچنين يكي از عوامل فساد و تباهي فرزندان و يكي از عمدهترين عوامل ناهنجاري در جامعه، خانواده است. خانواده، كانون هنجار و ناهنجاريهاي فردي و اجتماعي است. از همين مركز حياتي و سرنوشتساز است كه بدي يا نيكي در سطح جامعه منتشر ميشود. بنابراين زمينههاي بد خانوادگي، نقش بسزائي براي سوق دادن انسان به سوي گناه دارد. چنانكه زمينههاي نيك خانوادگي، اثر بسيار خوبي در اجتناب از گناه خواهد داشت.(3)
4*فقدان تربيت ؛
يكي از عوامل ناهنجاري انسان در جامعه، رشد مادي و فيزيكي به دور از رشد تربيتي است. توسعه نامتوازن در هر مجموعهاي، زشت و ملال انگيز است. مثلاً اگر در بدن انسان دستها، بيش از پا يا انگشتان يك دست، بيش از انگشتان دست ديگر رشد كند، توازن و هماهنگي بدن را بهم ميريزد. و چهرهاي نازيبا به نمايش ميگذارد. فقدان تربيت در آدمي نيز چنين وضعيتي را جلوهگر ميكند. يعني رشد بدني او كامل شده، اما عناصر تربيتي را در خود نگرفته است. چنين موجودي وقتي وارد اجتماع ميشود، ناهمگون با جامعه است. لذا دست به اقداماتي ميزند كه از نظر اجتماعي بزهكار و نابهنجار و از لحاظ ديني معصيت و گناه محسوب ميشود.
5* آلودگي محيط زندگي؛
تمام عوامل خارجي كه در اطراف موجود زنده، از آغاز انعقاد نطفه وجود دارد و بر رشد بدني و روحي او تأثير ميگذارند محيط ناميده ميشود. بدون ترديد يكي از زمينههاي گناه، محيط فاسد و ناپاك است. محيط از نظر كيفي و كمي داراي اقسامي است. مانند محيط مدرسه، خانه، اداره، روستا، شهر، دانشگاه، و... كه هر كدام به نحوي بر انسان تأثير ميگذارند. بنابراين محيط زندگي در انسان و فرزندان او اثر شگرفي دارد. لذا مسئوليتي بزرگ بر دوش پدران و مادران و حتي مربيان است تا با انتخاب محيطي خوب و سالم، با ناهنجاريها مبارزه كنند.(4)
6* دوستان ناباب؛
دوستي از مسايل ضروري زندگي انسان است كه بر سرنوشت دنيا و آخرت او تأثير ميگذارد و نيك و بد كردارهاي آدمي را رقم زده و جهت ميدهد. گاهي ديده ميشود كه همه عوامل تربيتي براي يك فرد فراهم بوده اما دوستان ناباب، او را منحرف كرده و از هدايت و رشد بازداشتهاند. از طرف ديگر نيز به تجربه ثابت شده كه به دوستان عاقل و كاردان، بزهكاراني را از ورطههاي سقوط و هلاكت نجات داده و به ساحل نجات رساندهاند.
اساساً استعدادها و تواناييهاي آدمي در ارتباط صميمي، صادقانه و دوستانه با ديگر افراد شكوفا ميشود. پس ضرورت دوست داشتن و معاشرت از يك سوء و پرهيز از دوستان ناباب ما را بر آن ميدارد تا در «آيين دوستيابي» دقت كنيم.(9)
منابع:
(1) . گناه شناسي، محسن قرائتي، ص 35.
(2) . گناه و ناهنجاي، سيد مجيد حسني، ناشر: دارالغدير قم، چاپ اول، ص 61.
(3) . گناه شناسي، محسن قرائتي، ص 55.
(4) . گناه و ناهنجاري، سيد مجيد
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ سوال: 👇👇👇👇
🔰فلسفه ي دعا کردن چيه
🔰چرا هرچي دعا ميکنيم هيچ اتفاق خاصي نميفته؟
✅ پاسخ: 👇👇👇👇
✅گاهی با همه سهلالوصول بودن اجابت و تأکید بر صرف خواندن خدا برای مستجاب شدن، دعاهای ما اجابت نمی شود. یعنی همانی که میخواستیم برایمان اتفاق نمیافتد یا اوضاع همان جور که ما دل مان میخواهد پیش نمیرود. فراموش نکنیم که برای اجابت دعایمان، در ابتدا باید موانع را از میان برداشت.
گناه
گاهی تیرگی ها و کدورت هایی که از گناه های ما به وجود می آید علتی می شود برای بالا نرفتن دعا و عدم اجابت آن. یعنی توی نظام علت و معلولی دنیا ، گناه یکی از مانع هایی است که می ایستد سر راه اجابت دعا. امام باقر (علیه السلام) فرمود: «انسان گاهی حاجتی دارد و از خدا طلب می کند و خداوند ضمن قبول آن انجامش را به وقت مناسبی وا می گذارد، ولی بنده در این مدت مرتکب گناه می شود. خداوند به مأمور اجابت دعا امر می کند خواسته اش را اجابت نکن و او را از این لطف محروم نما که خشم ما را برانگیخت و شایسته بی اعتنایی گردید.»
با وجود این که خداوند قدرت بی انتها و بی مرزی دارد ولی رسمش این است، یعنی نظریه جهان داری اش این است که همه امور را از مجرای خودش و با همین راه هایی که آفریده انجام دهد. اگر محتوای دعا خواستن چیزی خلاف قانون دنیا و اسباب عادی آن باشد، خدا معذور است از اجابت آن.
از حضرت علی (علیه السلام) سوال شد: کدام دعا گمراهی است؟ فرمود: دعا کردن و خواستن کارهای نشدنی و غیرممکن.
خدا هیچ وقت سرعت در اجابت را فدای به هم ریختن مصلحت و نظم زندگی بنده اش نمی کند. هر وقت سرعت در اجابت با مصلحتی که خدا برای کل جریان زندگی و پازل زندگی آدم ها در نظر گرفته، تناقض داشته باشد اجابت شکلش عوض می شود. یا می افتد به تأخیر یا نوعش عوض می شود.
چه بسا چیزی بر شما ناخوشایند باشد، در حالی که خیر و صلاح شما در آن است (و شما نمی دانید) و همچنین شاید چیزی را دوست داشته باشید که ضرر شما در آن است و خدا می داند و شما نمی دانید. (بقره/ 216)
عدهای از دعاها بنا به نظم کلی زندگی آدم ها که هیچ جوره خدشه بردار نیست، سریع اجابت نمی شوند. زمان لازم است تا به بهترین شکل ممکن و در عالی ترین شرایط و زمان ها محقق شود. یعنی گاهی اجابت دعا در همان لحظه زیان های دیگری برای آدم دارد و بهتر است که در زمان خودش مستجاب شود و به همین دلیل اجابت مدتی عقب می افتد.
حرف زدن و مناجات با خدا، یکی از مهم ترین نیازهای آدم است. خدا در قرآن به دعا و دعا کردن تأکید کرده و در آیه های مختلفی اهمیت اصل مسئله دعا را، صرف نظر از کمیت و کیفیتش، تذکر داده است.
در جریان داستان حضرت یونس (علیه السلام) و گرفتار شدنش در شکم ماهی و نجات او، بعد از این که کل ماجرا را مو به مو توضیح می دهد، داستان را این طور تمام می کند که: « و کذلک ننجی المومنین » (انبیاء/88) یعنی نه فقط این بنده (حضرت یونس) بلکه همه آدم های تاریخ و آن هایی که بعد از او خواهند آمد را همین طوری نجات می دهیم ، همین طور که او را با دعایی که از ته قلب کرده بود نجات دادیم.
** نتیجه گیری:
نهایت این که خداوند در کل قرآن، روی اصل مسئله دعا کردن تاکید می کند و راه دعا کردن را ساده و بی تکلف ترین راه ها معرفی می کند.
موفق باشید.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
از کجا میگید قرآن تحریف نشده؟ ‼️
⁉️ سوال: 👇👇👇👇👇
🔰چرا قرآن تحريف نشده؟ قرآن هم ممکنه تحريف شده باشد مثلا وقتي که از خط اوليه به خط هاي بعداز امامان ترجمه مي شده ممکنه تحريف شده باشه يا غيره..
✅ پاسخ: 👇👇👇👇
✅ ادله فراوانی اعم از عقلی و نقلی بر عدم تحریف قرآن وجود دارد.
دلیل عقلی:
دلیل عقلی یک:
الف) طبق ادله فراوان، قرآن کریم، آخرین، کاملترین و پاسخگوترین کتاب آسمانی در آخرین، کاملترین و پاسخگوترین دین آسمانی است.
ب) اگر کتاب و دینی بخواهد، آخرین، کاملترین و پاسخگوترین باشد، باید از هر تحریفی در امان باشد.
ج) پس قرآن کریم باید از هر تحریفی در امان باشد.
دلیل عقلی دو:
الف) قرآن کریم طبق آیه «ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ» (بقره: 2/ 2) و آیات و روایات و ادله دیگر برای هدایت مخلوقات نازل شده است و حجت خداوند بر مردم تا برپایی قیامت است.
ب) چیزی که برای هدایت مخلوقات نازل شده و حجت خداوند بر آنان تا برپایی قیامت است، باید اصیل و واقعی و حقیقی باشد تا بتواند تأثیر خودش را داشته باشد.
ج) پس قرآن حاضر، همان قرآن عصر نزول و واقعی و حقیقی است.
دلیل نقلی:
1ـ آیه «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» (حجر: 15/ 9) که خداوند در آن فرموده است که ما قرآن را نازل کردیم و خود ما نیز از آن محافظت میکنیم.
به طور حتم، این محافظت، شامل تغییر و تحریف قرآن کریم به لحاظ زیادت و نقصان هم میشود.
2ـ آیه «وَإِنَّهُ لَكِتَابٌ عَزِيزٌ ـ لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِيلٌ مِّنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ« (فصلت: 41/ 41 ـ 42) که در آن آمده که قرآن کتاب عزیزی است و باطل از هیچ سوی به وی راه ندارد و نازل شده از سوی حکیمی ستوده است.
تحریف یکی از وجوه بطلان قرآن کریم است و طبق این آیه، بطلان و تحریف در قرآن کریم راه ندارد.
3ـ حدیث ثقلین: مقتضای حدیث ثقلین مانند حدیث «قال رسول الله (صلی الله علیه و آله):
ألا أیها الناس، فإنما أنا بشر یوشک ان یأتی رسول ربّی فأجیب و أنا تارک فیکم ثقلین: أولهما کتاب الله فیه الهدی و النور، فخذوا بکتاب الله و استمسکوا به فحث علی کتاب الله و رغب فیه ثم قال: و أهل بیتی، اذکرکم الله فی أهل بیتی، اذکرکم الله فی أهل بیتی، اذکرکم الله فی أهل بیتی» (نیشابوری، مسلم، صحیح مسلم، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ اول، 2000 م، کتاب فضائل الصحابة، باب فضائل علی بن ابی طالب، ص 1043، ح 2408)
و حدیث «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُمَرَ الْبَغْدَادِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ حَفْصٍ الْخَثْعَمِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُبَيْدٍ قَالَ حَدَّثَنَا صَالِحُ بْنُ مُوسَى قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ رَفِيعٍ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) إِنِّي قَدْ خَلَّفْتُ فِيكُمْ شَيْئَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي أَبَداً مَا أَخَذْتُمْ بِهِمَا وَ عَمِلْتُمْ بِمَا فِيهِمَا كِتَابَ اللَّهِ وَ سُنَّتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ.» (صدوق، محمد، كمال الدين و تمام النعمة، ج 1، ص 235، ح 47)
که در آن، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) قرآن کریم و اهل بیت یا سنت را دو یادگار از خودش برای بشر، معرفی میکند که اگر به آن دو تمسک کنند، گمراه نمیشوند، این است که قرآن کریم تحریف نشده باشد؛ زیرا اگر تحریف شده باشد، دیگر نمیتواند وسیله هدایت و نجات از گمراهی باشد.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
📸استوری سردبیر روزنامه «جام جام» در اعتراض به فیلم "بنفشه آفریقایی"
🔹زنی از روی عاطفه همسر سابقش را از آسایشگاه به خانه میاورد و همراه با شوهر فعلی سه نفری در کنار هم زندگی میکنند!!
🔹گاهی به اولی عشق میورزد و گاهی به دومی از بس که این زن عاشق است.
🔹۴۰ سال همهست جلوی پیشرفتشان را گرفته فلان فلان شده ها.
🔹لطفا به همان ژانر خیانت برگردید.
💠 @mobahesegroup