جدول وظیفه بیماران نسبت به روزه.pdf
162.7K
🔹جدول وظیفهی بیماران نسبت به روزه 🔹
(آماده شده توسط فرهنگستان علوم پزشکی کشور و مرکز موضوع شناسی احکام فقهی)
001.mp3
43.85M
💠 فایل صوتی کارگاه علمی مهارتی شیوه های سخن- استاد ماندگاری
#مرکز_تخصصی_تبلیغ
🌐 آدرس تارنما
https://tth.ismc.ir
◽️مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزههای علمیه
🔰کانال نشـــــریاٺ تبلیـغے
https://eitaa.com/mobaleghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️حدیث بندگی
2⃣شرح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان
«اللّٰهُمَّ قَرِّبْنِى فِيهِ إِلىٰ مَرْضاتِكَ، وَجَنِّبْنِى فِيهِ مِنْ سَخَطِكَ وَنَقِماتِكَ، وَوَفِّقْنِى فِيهِ لِقِراءَةِ آياتِكَ، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ».
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آنچه باید از شاخصترین روحانی ملی شدن صنعت نفت بدانید!
🔹 ۲۳ اسفند سالروز درگذشت مجتهد و فعال سیاسی، آیتالله سید ابوالقاسم کاشانی
🔰کانال نشـــــریاٺ تبلیـغے
https://eitaa.com/mobaleghan
33.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕊🕊🕊سی آیه مَثل🕊🕊🕊
جزء دوم مثال کفار
حجت الاسلام و المسلمین علیرضا زنگوئی از مثلهای قرآنی می گوید.
وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِمَا لَا يَسْمَعُ إِلَّا دُعَاءً وَنِدَاءً ۚ صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَعْقِلُونَ ﴿١٧١﴾
و مثل کافران (در شنیدن سخن انبیاء و درک نکردن معنای آن) چون حیوانی است که آوازش کنند و او از آن آواز (معنایی درک نکرده و) جز صدایی نشنود، کفّار هم (از شنیدن و دیدن حق) کر و گنگ و کورند، زیرا تعقل نمیکنند.
⏳⏳ لحظاتی در محضر قرآن به درس بنشینیم⌛️⌛️
🔰کانال نشـــــریاٺ تبلیـغے
https://eitaa.com/mobaleghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ حدیث بندگی
3⃣ شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان
«اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ والتّنَبیهَ وباعِدْنی فیهِ من السّفاهة والتّمْویهِ واجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ».
🔰کانال نشـــــریاٺ تبلیـغے
https://eitaa.com/mobaleghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊🕊🕊سی آیه مَثل🕊🕊🕊
جزء سوم مثال صدقه و باران
حجت الاسلام و المسلمین علیرضا زنگوئی از مثلهای قرآنی می گوید.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ كَالَّذِي يُنْفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۖ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْدًا ۖ لَا يَقْدِرُونَ عَلَىٰ شَيْءٍ مِمَّا كَسَبُوا ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ
⏳⏳ لحظاتی در محضر قرآن به درس بنشینیم⌛️⌛️
🔰کانال نشـــــریاٺ تبلیـغے
https://eitaa.com/mobaleghan
🌸🍃﷽🍃🌸
✋بیش از دویست مبحث اعم از قرآن ،احکام،شرح دعاها ویژه ماه مبارک رمضان
♦️شرح دعاهای ماه مبارک رمضان
https://eitaa.com/fatemi222/8095
♦️شرح اخلاقی آیات ده جزء اول
https://eitaa.com/fatemi222/8078
♦️شرح اخلاقی آیات ده جزء دوم
https://eitaa.com/fatemi222/8079
♦️شرح اخلاقی آیات ده جزء سوم
https://eitaa.com/fatemi222/8080
♦️انواع احکام روزه
https://eitaa.com/fatemi222/12455
♦️مسطورا ( ۳۰ منبر قرآنی)
https://eitaa.com/fatemi222/12477
♦️چهل موضوع قرآنی
https://eitaa.com/fatemi222/6606
♦️سی مبحث کوتاه قرآنی(سخنرانی کوتاه)
https://eitaa.com/fatemi222/8043
✍️با ارسال به دوستان در ثواب مطالعه و تدبر شریک باشیم🙏
نکتهها:
1. رباخوار، به كسى تشبیه شده كه شیطان او را خبط كرده است. «خَبط» به معناى افتادن و برخاستن و عدم تعادل به هنگام حركت است.
2. علامه طباطبایی در تفسیر آیه ۲۷۹ سوره بقره معتقد است شدتی که خداوند درباره مسأله ربا و رباخواری به کار برده، درباره هیچ یک از فروع دین غیر از تبرّی از دشمنان خدا، به کار نبرده است.
3. واژه ربا هشت مرتبه در قرآن تکرار شده است در این آیات خداوند حالات رباخواران را در قیامت به کسانی تشبیه میکند که بر اثر تماس شیطان دیوانه و مجنون گشته، خیر و شر خود را تشخیص نمیدهند و به عذاب خوارکننده الهی دچار خواهند شد. خداوند مال ربوی را از جمله اموالی دانسته است که فزونی نمیگیرد و برکتی در آن نخواهد بود.
4. انتقاد از رباخوارى، ربا گرفتن و ربا دادن، از ابتداى اسلام مطرح بوده است. در سوره روم كه در مكّه نازل شده است، مىفرماید: «وَ ما آتَیتُمْ مِنْ رِباً لِیرْبُوَا فِی أَمْوالِ النَّاسِ فَلا یرْبُوا عِنْدَ اللهِ» یعنى آنچه به قصد ربا مىدهید تا براى شما در اموال مردم بیفزاید، بدانید كه نزد خداوند افزون نمىشود. سپس در سورۀ آلعمران با فرمان «لا تَأْكُلُوا الرِّبَوا» از آن نهى گردیده و بیشترین انتقاد از رباخوارى در همین آیات آمده است. ضمناً آیه «وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَوا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ» ، یادآور مىشود كه در مذهب یهود نیز «ربا» حرام بوده، همچنان كه این حرمت در تورات ذكر شده است.
🌹🌹🌹ادامه نکته های آیه جزء سوم 🌹🌹🌹
نکتهها:
5. ربا و رباخواری در روایات نیز مورد نکوهش شدید واقع شده است. در این متون رباخوار، ربادهنده، کاتب قرارداد ربا و شاهد قرارداد را مشمول لعن خداوند دانسته است. بر پایه این احادیث ربا از مهمترین گناهان کبیره و از پلیدترین مشاغل معرفی شده است. پیامبر اسلام فرمودند: «در ربا هفتاد گناه است که آسانترین آنها مانند زنا با محارم در خانه خدا است. یک درهم ربا در نزد خداوند بزرگتر است از هفتاد بار زنا با محارم در خانه خدا»
6. تحریم ربا و شدتی که درباره آن در متون دینی آمده است، مستند به حکمتها و دلائلی شده است. در متون اسلامی ظالمانه بودن ربا، نابودی کارهای نیک مانند قرض، تباهی اموال و ثروتها، از بین رفتن فعالیتهای اقتصادی سالم، تضعیف عواطف انسانی، محرومیت از تجارت صحیح، ترویج فرهنگ سود محوری و ایجاد اختلاف طبقاتی، از جمله حکمتهای تحریم ربا دانسته شده است.
🌹🌹🌹متن بیانیه گام دوم مرتبط با موضوع آیه جزء سوم🌹🌹🌹
انقلاب اسلامی راه نجات از اقتصاد ضعیف و وابسته و فاسد دوران طاغوت را به ما نشان داد، ولی عملکردهای ضعیف، اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است. چالش بیرونی تحریم و وسوسههای دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی، کماثر و حتّی بیاثر خواهد شد. چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعفهای مدیریّتی است... راهحلّ این مشکلات، سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که باید برنامههای اجرائی برای همۀ بخشهای آن تهیّه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیّت، در دولتها پیگیری و اقدام شود.
🌹🌹🌹جهاد تبیین مرتبط با موضوع آیه جزء سوم🌹🌹🌹
1. ایده بانکداری بدون ربا در مواجهه با گسترش روزافزون بانکها و ارتقای نقش آنها در نظام اقتصادی کشورهای اسلامی برای جلوگیری از انجام عملیات بانکی ربوی، مطرح شد. اقتصاددانان مسلمان و قانونگذاران در کشورهای اسلامی برای پرهیز از ایجاد رابطه حقوقی میان سپردهگذاران و بانکها بر اساس قرض ربوی به بازنگری در حکم حرمت ربا پرداختند و قوانینی بر کنترل سود و بهره تصویب کردند.
2. ربا انواع متفاوتی دارد و تفاسیر آن در اقشار و افراد متفاوت است، اما نوعی که ممکن است بیشتر مردم با آن سر و کار داشته باشند ربای قرضی به این معنی است که کسی چیزی را به دیگری قرض دهد و منفعتی بیش از آنچه داده تقاضا کند. همچنین برجستهترین مسائل ربا در نظام بانکی را میتوان در دو بخش اعطای تسهیلات، جریمه تأخیر و تمدید مهلت پرداخت بدهی بررسی کرد. فقها برای پاسخگویی به نیازهای موجود در زمینه بانکداری، برای مشروع کردن فعالیتهای بانک، راهکارهایی مانند دریافت کارمزد در قبال انجام عمل و تبدیل عقد قرض به عقد بیع، ارائه دادند.
3. تأسیس بانکها و موسسات مالی اسلامی برای پرهیز از ربا در سیستمهای مالی، اقدام دیگری بود که توسط برخی از اقتصاددانان مسلمان انجام شد. اولین اقدامات در این زمینه تأسیس بانک ذخیره اسلامی توسط احمد نجار در مصر بود و بعد از آن در کشورهای دیگری مانند پاکستان، مالزی و عربستان نیز این روش پیگیری شد.
4. طرح بانکداری بدون ربا در جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک ضرورت تشخیص داده شد و در یک پروسه چند مرحلهای با ملی کردن بانکها در خرداد سال ۵۸ شروع و با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال ۱۳۶۲ش و اصلاح آن در سال ۱۳۶۸ش پیگیری شد.
5. برخی علما و مراجع بزرگوار به بانکها انتقاد کرده و برخی از مصوبات بانکی مانند جریمه دیرکرد را، از مصداقهای ربا دانستهاند:آیتالله مکارم شیرازی: «در دنیای امروز بانکداری اسلامی، وجود بانک یک ضرورت است و اساسا بدون بانک نمیتوان مبادلات و فعالیتهای بزرگ اقتصادی کرد و زندگی بدون بانک بسیار سخت است. بانکداری از غرب به کشور آمده و ما از غرب پیروی کردیم؛ باید بانکداری را اصلاح و اسلامی کنیم؛ هر کاری میکنیم از طرف دیگر بوی غرب میدهد، خیلی کار میخواهد تا بانکداری تبدیل به اسلامی شود. نکته مهم اجرای بانکداری اسلامی است، بانکها گوش به بانکداری اسلامی نمیدهند؛ هرچه میگوییم به قانون بانکداری اسلامی عمل کنید گوش نمیکنند، این مسئله را بارها تذکر دادیم، ولی عملی نشد. مسئولین برخی بانکها میخواهند درآمد بیشتر داشته باشند و مقید به بانکداری اسلامی نیستند. مشکل دیگر دور زدن قانون بانکداری اسلامی است، بانکها به بهانههای مختلف کلاه درست میکنند و قانون را دور میزنند.» همچنین آیت الله سبحانی در دیدار با مدیرعامل یکی از بانکهای دولتی در بخشی از سخنان خود اظهار کردند: «مسئله دیرکرد وام، نگرانکننده است و قالب استفتائات مردم در همین رابطه است و نشان میدهد جامعه از این بابت دچار خسران شده که موجب ناراحتی بوده و لازم است فکری برای حل این مشکل کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻تواضع و خاکساری شهدا، برگرفته از آموزههای قرآن بود
🎙حجت الاسلام والمسلمین جوشقانیان
🔰کانال نشـــــریاٺ تبلیـغے
https://eitaa.com/mobaleghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️افطار سینه زن ها، با گریه می شود باز
▫️نوکر به یاد ارباب، آب و غذا گرفته
🎙حاج منصور ارضی
🤲 مجموعه استوری موشن #دستهای_خالی؛
#شب_جمعه_ست_هوایت_نکنم_میمیرم
#ماه_رمضان
🔰کانال نشـــــریاٺ تبلیـغے
https://eitaa.com/mobaleghan
🔘می دانستید مؤسس درمانگاه قرآن و عترت قم که خواستند با ماجرای پیش آمده در آن، نسبت به روحانیت نفرت پراکنی کنند یک روحانی و عالم دینی بوده است؟
مرحوم آیت الله شیخ عبدالله مجد فقیهی با کمک خیّرین آن زمان در سال ۱۳۴۶ این درمانگاه را که شاید قدیمی ترین درمانگاه قم باشد تأسیس کرد.
#درمانگاه_قرآن_و_عترت_قم
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
✍#تمثیل سطر پنجم
💐 گـل و گـلچین
#مسطورا
#زندگی_با_آیهها
#سطر_پنجم
#محمد_رضا_رنجبر
🔰 سطر سطرِ #زندگی_با_آیهها
#ماه_رمضان🌙
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*این هشدار واقعیه!*
هم میهنان گرامی، شما رو بخدا قسم در هنگام رانندگی احتیاط کنید!
#خانواده_دینی
🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ حدیث بندگی
5⃣شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان
«اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین».
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
هدایت شده از رسانه اجتماعی حوزه
❇️ بررسی شرعی عمل طلبه بزرگوار در درمانگاه
🖋 جلالالدین احمدی
1⃣ رفتار طلبه در درمانگاه با توجه به اینکه چند نفر قبل از او به آن خانم، تذکر داده بودند در صورتی که احتمال تأثیر در حفظ حجاب او را میداده واجب بوده است زیرا طبق نظر همه مراجع تقلید، صرف احتمال تأثیر در وجوب امر به معروف و نهی از منکر کافی است.
حتی احتمال تأثیر میتواند در این باشد که با پیامک توبیخی که برای او از طریق نهادهای مسئول میآید در آینده چنین عمل خلاف شرع و قانونی را مرتکب نشود و تعجب از دیگران است که چگونه نسبت به نهی از منکر -آن هم در شهر قم که هنوز قبح کشف حجاب ریخته نشده است- احتمال تأثیر نمیدهند!! حال آنکه به تجربه دیدهایم اکثر تذکرات منجر به رعایت طرف مقابل می.گردد.
2⃣ رفتار وی از جنبه دیگری هم میتواند واجب باشد و آن اینکه رفتار آن خانم با توجه به تذکرات مکرر دیگران و اینکه چنین عملی در درمانگاهی در قم نزدیک حرم حضرت معصومه سلام الله علیها هنوز حتی دارای قبح اجتماعی زیادی است، در واقع قبحزدایی از یک منکر بزرگ است و جلوگیری از این قبحزدایی که سبب ارتکاب این گناه توسط بسیاری از زنان این شهر میشود نیز بر همه مسلمانان واجب است.
3⃣ اما این رفتار آیا حرام است؟ آیا این عمل او مصداق نظر حرام به موی زن نامحرم نیست؟ آیا مصداق اذیت دیگران نیست؟ آیا مصداق وهن و بی حرمت کردن دین نیست؟ آیا مصداق بیزاری مردم نسبت به دین نیست؟
برای پاسخ به این سؤالات باید این رفتار را از نظر فقهی بررسی کنیم:
➖ نسبت به نظر به موی زن نامحرم، بسیاری از مراجع تقلید از قبیل آیت الله سیستانی(المسائل المنتخبه، ص ۳۹۸) و آیت الله مکارم(استفتائات، ج ۲، ص ۳۵۰) و آیت الله وحید خراسانی(منهاج الصالحین، ج ۳، ص ۲۹۵) و آیت الله تبریزی (منهاج الصالحین، ج ۲، ص ۳۳۳) میگویند نظر به موی زنی که وقتی او را نهی از منکر میکنند رعایت نمیکند و حجاب خود را رعایت نمیکند اگر از روی ریبه نباشد اشکال ندارد و بعضی از دیگران در این زمینه احتیاط واجب کردهاند (مانند مرحوم امام خمینی رحمة الله علیه و مقام معظم رهبری) و شاید آن طلبه بزرگوار مقلد مرجعی است که این عمل را جائز میشمارند، علاوه بر اینکه کسانی که در این نگاه اشکال میکنند نسبت به نظر از طریق دوربین گوشی احتیاط میکنند و شاید این طلبه در این مسأله به مرجع تقلیدی مراجعه کرده است که این کار را مجاز میشمارد.
بنا بر این از این جهت نمیتوان این طلبه محترم را متهم نمود.
➖ اما نسبت به «ایذاء» باید گفت بر خلاف برداشت بسیاری از افراد بیاطلاع، خانم مذکور، مادر کودک در آغوش خود نبوده و آن کودک هم بیمار نبوده و صرفا برای ختنهکردن به درمانگاه مراجعه کرده و آن خانم، خاله او بوده و چند نفر قبل از این طلبه عزیز، به آن خانم تذکر داده بودند، بنا بر این طبیعی است که او هیچ احتمال ایذاء نمیداده است. شاهد این مطلب این است که به شهادت دوستان و اطرافیان آن طلبه، ایشان فردی اخلاقی و آرام هستند که این مطلب از فیلم منتشرشده نیز کاملا مشهود است لذا اصلا احتمال ایذاء نمیداده است.
بله؛ بعدا معلوم شد که آن خانم مشکلات روانی داشته و پرخاشگری عجیبی میکند که هیچ کسی چنین برخوردی را پیشبینی نمیکرد.
➖ اما بعضی شبهه وهن دین را مطرح کردهاند!! حال آنکه اولا عرفا این عمل اصلا وهن نیست؛ زیرا این طلبه بزرگوار هیچ عمل خلاف اخلاقی انجام نداده است و این صرفا یک فضاسازی رسانهای است که میخواهند القا کنند هر کس در برابر منکر اقدام کند عملش وهن دین است.
ثانیا به شهادت مسئولین درمانگاه بعد از مدتی از این ناراحتی، مسأله با خوبی و خوشی تمام شد.
و ثالثا این منتقدین، کشف حجاب یک خانم در یک درمانگاه اطراف حرم در قم -که مسلما قبحشکنی نسبت به این گناه بزرگ است- را در نظر نگرفتهاند، بلکه عبور یک روحانی از کنار این ماجرا و تذکرندادن، تأیید این عمل است. بله؛ بعد از سر و صدا و فحاشیهایی که آن خانم انجام داد وقتی ما ماجرا را میبینیم میگوییم این عمل سبککردن دین بود؛ حال آنکه طلبه عزیز نمیدانست که این خانم چنین برخورد عجیب و خلاف اخلاق و عرفی انجام میدهد.
➖ در نهایت باید گفت برخورد بسیار متین و اخلاقی این طلبه بزرگوار که در تصاویر نیز کاملا مشهود است مصداق عمل به وظیفه شرعی بود و هر انسان منصفی وقتی به دور از فضاسازی رسانهای به این ماجرا نظر میافکند اعتراف میکند که این طلبه که هم مورد فحاشی و هم ضرب و شتم قرار گرفت و دم بر نیاورد مظلوم واقع شد و از حدود شرعی پا فراتر نگذاشت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۳ شکلات کربلایی و ۳ زن مکشفه
🍭روش برخورد با خانمهای بی حجاب
❤️الناس عبید الاحسان
🔰کانال نشـــــریاٺ تبلیـغے
https://eitaa.com/mobaleghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 موضع گیری مهم آیت الله اراکی در زمینه ماجرای درمانگاه قم
▫️ شخص بیحجاب اولاً به خود #ظلم کرده و ثانیاً به جامعه!
▫️باید از کسی که در مقابل این ظلم میخواهد ایستادگی کند، حمایت کرد!
▫️او از حقوق جامعه، بلکه از حقوق همان زن دفاع کرده است!
▫️ کسی که از حقوق اجتماعی معنوی و فرهنگی و ملی دفاع میکند مانند کسی است که از مرزهای کشور در سرما و گرما دفاع میکند، او از #مرز_خاکی دفاع میکند و این از #مرز_دل، #مرز_فرهنگ و #مرز_هویت_جامعه!
▫️ از این افراد ما تجلیل بعمل می آوریم و از خداوند متعال میخواهیم به این عزیزان قوت، قدرت و توفیق بیشتر عنایت کند، و عمل آنها را قبول کند و در دنیا و آخرت #اجر_عظیم عنایت کند!
فیلم کامل بیانات آیت الله اراکی
#پخش_همگانی
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d