eitaa logo
مبلغین اوقاف خراسان رضوی
131 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.6هزار ویدیو
113 فایل
با سلام و عرض ادب این کانال مبلغین اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی میباشد خوش امدید ارتباط با مدیران کانال حجه الاسلام امیر فخری @s_a_shahed110 حجه الاسلام شهری @Gordaneaseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴آثار گریه و عزاداری از لحاظ روانشناسی ✨✨سی سال پیش یک بیوشیمیست دریافت که اشکهای عاطفی نشان می دهد تغییرات روانشناختی و فیزیولوژیکی مهمی در هنگام ریختن اشک در بدن اتفاق می افتد. ✨ اشکهای عاطفی ، در لحظه های احساس شدید ریخته می شوند و هورمون های استرس را به راحتی خنثی می کنند. با اندکی تامل در تاریخ عاشورا در می یابیم که مصیبت های جانگداز اباعبدالله علیه السلام از نوع مصائب عاطفی شدیدی هستند که قلب هر انسانی را جریحه دار و سوگوار می نماید از همین روست که اهل بیت علیهم السلام سفارشات موکدی بر چنین گریه ای داشتند. که در نتیجه چنین اشکی است که تغییرات اساسی در ظاهر وباطن فرد بوجود می آید! ✨ پر واضح است که گریه های هر صبح و امام زمان (عج ا...) بر مصائب جد غریبشان دلایل کاملا واضح و مشخصی دارد. چه خوب است پیروان و عاشقان آن بزرگوار نیز با تأسّی به آن حضرت در گریه های صبح و شب و مجالس روضه خصوصا در این ایام عزاداری پیش رو، تعادل و سلامتی روحی و جسمی خود را از هر لحاظ مد نظر قرار دهند. 🏴همانگونه که ثابت شد گریه های عاطفی سرشار از انرژی های مثبت اند و چه کسی لایق تر از وجود مقدس اباعبدالله علیه السلام بر اشک ریختن به پایش و به یادش؟! 🏴و چه کسی بهتر از امام حسین علیه السلام می تواند بدن بی تعادل و قلب و روح خسته و زنگار گرفته انسان گرفتار شده در این منجلاب دنیا را عافیت بخشد؟ امام صادق علیه السلام فرمودند: «براى هر چیزى ثوابى معین است؛ جز اشکى که براى ما ریخته مى ‏شود که ثواب آن با خداست.» 📚( اکسیر العبادات فى اسرار الشهادات ص 99) @mobaleghin_oghaf_kh
📗ثُمَّ يَأْتِى مِن بَعْدِ ذَ لِكَ سَبْعٌ شِدَادٌ يَأْكُلْنَ مَا قَدَّمْتُمْ لَهُنَّ إِلَّا قَلِيلًا مّمَّا تُحْصِنُونَ* ثُمَّ يَأْتِى مِن بَعْدِ ذَ لِكَ عَامٌ فِيهِ يُغَاثُ النَّاسُ وَ فِيهِ يَعْصِرُونَ‏ (يوسف، ۴۸-۴۹) ❇️شرايط يك مديريّت كارآمد در جامعه: 1⃣ اعتماد مردم. 🔸«انّا لنراك من المحسنين» 2⃣ صداقت. 🔹«يوسف ايّها الصديق» 3⃣ علم و دانايى. 🔸«علّمنى ربّى» 4⃣ پيش‏بينى صحيح. 🔹«فذروه فى سنبله» 5⃣ اطاعت مردم. 🔸زيرا مردم طرح يوسف را اجرا كردند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @mobaleghin_oghaf_kh
🔸کرونا می‌تواند هیئتی‌ها را از «لاک فردی» و «لاک جمعی» خارج کند 🔸خروج از «لاک جمعی» یعنی برگزاری هیئت‌ها در فضاهای باز و کنار مردم 📌 گردهمایی مجازیِ فعالان عرصه هیأت (۱) 🔻 بنده از اصل پدید آمدنِ این فضایی که کرونا برای هیئتی‌ها ایجاد کرده، نه‌تنها ناخرسند نیستم بلکه یک‌مقدار خوشحال هم هستم! البته کرونا چیز بدی است، ولی اینکه موجب شده هیئتی‌ها از لاک فردی و لاک جمعیِ خودشان خارج بشوند، از الطاف خفیّۀ الهی است. 🔻 بیرون آمدن از «لاک فردی» یعنی تقویت ارتباطات اجتماعی بین مذهبی‌ها و هیئتی‌ها و بین مذهبی‌ها و غیر آنها. فضای مجازی هم بسیار به این امر کمک می‌کند و حتماً موجب نشر بیشتر معارف اسلامی خواهد شد. 🔻 البته طبق آمارها، ارتباطات اجتماعی مؤمنین و هیئتی‌ها‌ نوعاً بیشتر از غیر هیئتی‌هاست، ولی به نظر می‌رسد این مقدار ارتباط، خیلی اندک است. هیئتی‌ها باید خیلی بیشتر، اهل ارتباط گرفتن با دیگران و غریبه‌ها باشند و روابط بین رفقای هیئتیِ خود را هم تقویت کنند. 🔻 قبلاً وقتی یک کسی را در هیئت می‌دیدیم یا در کنارش سینه می‌زدیم، به‌سادگی از کنار هم رد می‌شدیم، امّا حالا که فضای عمومی هیئت‌ها تعطیل شده، تک‌تک افراد هیئت می‌توانند در این فراغتی که پدید آمده، همدیگر را با اسم بشناسند و بیشتر با هم ارتباط برقرار کنند. 🔻 نکتۀ بعدی، بیرون آمدن هیئتی‌ها از «لاک جمعی» است. قبلاً برنامۀ بسیاری از هیئت‌ها در فضاهای بسته برگزار می‌شد و خیلی‌ها نمی‌دیدند و در جریان قرار نمی‌گرفتند که آنجا چه اتفاق عارفانه و عاشقانه و قشنگی دارد می‌افتد. 🔻 ولی الآن شرایطی پدید آمده که هیئتی‌ها مجبور می‌شوند از تکیه‌ها و محیط‌های سربسته بیرون بیایند و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، در محیط‌های باز، عزاداری کنند و اشک بریزند و دیگران هم مشاهده کنند؛ و این اتفاق بسیار خوبی است. ‌┏━━━🍃🍂━━━┓ 🆔 @mobaleghin_oghaf_kh ┗━━━🍂🍃━━━┛
🔸 محرم امسال در هیئت‌ها به این سه موضوع بپردازیم: تحول‌‌خواهی، مواسات، مهدویت 🔸شاید تا آستانۀ ظهور، بحث «مواسات» خیلی شدیدتر از اینها بشود 📌 گردهمایی مجازیِ فعالان عرصه هیأت (۲) 🔻 ما باید به محتواهایی که در هیئت‌ها منتقل می‌شود، دقت کنیم؛ از بنرها گرفته تا محتواهایی که در رسانه‌های مجازی ما هست، تا محتواهایی که در مداحی‌های ما هست و... 🔻 «مهدویت» یکی از این موضوعات است؛ خصوصاً امسال باید مهدویت را پررنگ‌تر از سال‌های قبل قرار بدهیم. وقتی می‌بینیم که این بلای اجتماعی بزرگ، جامعه را فراگرفته، بیشتر باید درِ خانۀ امام زمان (ع) برویم. البته این توجّهات در دل هیئتی‌ها هست، ولی بر زبان جاری شدنِ آن و در اشعار و نوحه‌ها آمدنِ آن، باید رونق بیشتری پیدا کند. 🔻 «تحول» موضوع بعدی است. تحوّل یعنی استمرار انقلاب و انقلابی‌بودن، تحوّل یعنی ما امیدواریم که وضع بهتر بشود. رهبر انقلاب در سخنرانی ۱۴خرداد، به صورت مبسوط دربارۀ تحوّل صحبت کردند. 🔻 البته تحوّل، دشمنانی دارد. امروز غربزده‌ها دشمن تحول هستند؛ می‌خواهند همان اتفاقی که در خیلی از کشورهای دنیا افتاده و الان به بن‌بست رسیده‌اند، در اینجا هم رخ بدهد! خُب اگر نتیجة خوبی داشت، حرفی نبود اما واقعیت این است که تا حالا از غربگرایی، نتیجه نگرفته‌ایم. 🔻 «مواسات» موضوع بعدی است. ممکن است تا در آستانۀ ظهور قرار بگیریم بحث «مواسات» خیلی شدیدتر از این بشود و ما باید آمادگیِ آن را داشته ‌باشیم و در هیئت، این مواسات را تمرین کنیم. 🔻 بیایید هیئت را جدی بگیریم، هیئت صرفاً مسئول برگزاری مراسم نیست؛ مسئول به نمایش گذاشتن یک مدینۀ فاضله است. کرونا موجب شد هیئتی‌ها یک‌مقدار اطعام کنند، پول و امکانات جمع کنند و به نیازمندان برسانند، اما داستان به این سادگی تمام نخواهد شد. شاید ما در معرض ابتلائاتی قرار بگیریم که نیاز به مواساتِ بیشتری داشته ‌باشیم. پس کمرهای همّت را ببندیم و آمادگی پیدا کنیم. ‌┏━━━🍃🍂━━━┓ 🆔 @mobaleghin_oghaf_kh ┗━━━🍂🍃━━━┛
تکیه در هر برزن و هر کوچه راهی می زنند شاعران هم بیتهای قتلگاهی می زنند آن قدر شور محرم در سر عشاق هست ارمنی ها هم کلیسا را سیاهی میزنند @mobaleghin_oghaf_kh
امام صادق (علیه‌السلام): «همه در آخرالزمان به خطا می‌افتند و جدا جدا می‌شوند .. جز آن گروهی که بر جدم اباعبدالله الحسین گریه می‌کنند» سفینة‌البحار ج ۱۲، ص ۳۵۰ @mobaleghin_oghaf_kh
عاشورایی 🏴از بزرگی پرسیدند: زندگی چند بخش است؟ گفت: کودکی و پیری... گفتند: پس جوانی چه؟ گفت: به فدای حسین!!! ◾اَلسَّلامُ عَلَیک یا اَبا عَبدِ الله @mobaleghin_oghaf_kh
💠امام حسین علیه السلام: ‌ 🔶 هرکس گره ای از مشکلات مؤمنی باز کند و مشکلش را برطرف نماید خداوند متعال مشکلات دنیا و آخرت او را اصلاح می نماید. ‌ 📚بحار، ج۷۵، ص۱۲۲ @mobaleghin_oghaf_kh
"بصیرت" به افق کربلا (5) 4- محور زمان شناسی يكى از كسانى كه در طول راه كربلا به سیدالشهدا علیه السلام پيوست و همراه او شد. امام ‌حسين علیه السلام كسى را مى‌خواست كه به راه آشنا باشد، تا از بيراهه به سوى كوفه رود. طرماح بن عدى اعلام كرد كه من راه را مى‌شناسم و جلو افتاد و به سوى كربلا روان شدند. وقتى جلو افتاد، اشعارى را هم مى‌خواند كه با اين مطلع، آغاز مى‌شود: يا ناقتى لاتذعرى من زجر وامضى بنا قبل طلوع الفجر.( اعيان الشيعه، ج7، ص396.) و مضمون اشعار، در ستايش از دودمان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سیدالشهداست. در ميانه‌ راه، اجازه طلبيد كه به قبيله خود سر زده و به خانواده رسيدگى كند و برگردد. رفت و پس‌ از چند روز وقتى دوباره برگشت به ‌«عذيب الهجانات‌» كه رسيد، خبر شهادت امام را شنيد. اندوهگين شد و گريست، از اين كه توفيق شهادت در ركاب امام، نصيب او نشد (حياة الامام الحسين علیه السلام، ج 3، ص 83) مقام معظم رهبری در باب لحظه شناسی و انجام تکلیف در زمان خود ، فرمایشات متعددی دارند و از جمله مصادیقی که بارها و بارها در بیانات به آن اشاره نموده اند بحث توابین است که به 3مورد از این فرمایشات اشاره می شود. ☑️1- «عدّه‌ی توّابین، چند برابر عدّه‌ی شهدای کربلاست. شهدای کربلا همه در یک روز کشته شدند؛ توّابین نیز همه در یک روز کشته شدند. اما اثری که توّابین در تاریخ گذاشتند، یک هزارم اثری که شهدای کربلا گذاشتند، نیست! به‌خاطر این‌که در وقت خود نیامدند. کار را در لحظه‌ی خود انجام ندادند. دیر تصمیم گرفتند و دیر تشخیص دادند.»( بیانات در دیدار فرماندهان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) ۲۰/۳/۷۵) ☑️2- «فرق بین شهدای کربلا و توّابین همین است. شهدای کربلا هم شهید شدند، توّابین هم شهید شدند. فاصله‌ی زمانی بین آنها هم خیلی زیاد نبود؛ اما شهدای کربلا در عرش انسانیت قرار دارند، شهدای توّابین نه؛ مقامشان با آنها خیلی فرق دارد. چرا؟ چون شهدای کربلا به ندای حسین بن علی علیه‌السّلام در وقتِ خود پاسخ دادند؛ ولی توّابین به ندای آن حضرت، بعد از گذشتن وقت پاسخ دادند. فرقش این است.»( ۱۳۷۸/۰۶/۰۸بیانات در دیدار خانواده‌هاى شهیدان قائن) ☑️3- «توّابین آن‌وقتی که باید می‌آمدند -که عاشورا بود- نیامدند، وقتی آمدند که کار از کار گذشته بود. یا قیام مردم مدینه با رهبری عبدالله بن حنظله. آمدند در مقابل یزید ایستادند، قیام کردند، حاکم مدینه را بیرون کردند، امّا دیر؛ آن‌وقتی که شنیدند که حسین‌بن‌علی (علیهماالسّلام) از مدینه خارج شد، آن‌وقت باید به این فکر می‌افتادند، نیفتادند؛ دیر به فکر افتادند، یک سال بعد [به فکر افتادند]؛ نتیجه هم همانی شد که تاریخ ثبت کرده است؛ قتل‌عام شدند، تارومار شدند، نابود شدند، هیچ کاری هم نتوانستند بکنند. کار را در وقت باید انجام داد.»( ۱۳۹۵/۱۰/۱۹بیانات در دیدار مردم قم) ☑️ادامه دارد. @mobaleghin_oghaf_kh