eitaa logo
ره توشه مبلغین
3.7هزار دنبال‌کننده
452 عکس
23 ویدیو
351 فایل
📋📄کانال مخصوص محتوای تخصصی تبلیغ 🎤✔ 🎤سخنرانی های کوتاه⌛⏰ 📕 محتوای مناسبتی... سبکی متفاوت در ارائه ی محتوای تبلیغی... مدیر کانال جهت نظرات و پیشنهادات و تبادل و ... @abdolmahdi70 👆👈👈لطفا قبل از ترک کانال علت ترک را به مدیر بگویید🌟⭐
مشاهده در ایتا
دانلود
منبر روز عرفه کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
بسم الله الرحمن الرحیم عرفه از معرفت می آید.امروز باید کسب معرفت کنیم. در جلد پنجم غرر الحکم از امیرالمومنین(علیه السلام)نقل شده است:مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه» هرکس خودش را شناخت خدا را شناخته است. دَوَاؤُكَ فِيكَ وَ مَا تَشْعُرُ وَ دَاؤُكَ مِنْكَ وَ مَا تَنْظُرُ وَ تَحْسَبُ [تزعم] أَنَّكَ‏ جِرْمٌ‏ صَغِيرٌ وَ فِيكَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَكْبَرُ وَ أَنْتَ الْكِتَابُ الْمُبِينُ الَّذِي بِأَحْرُفِهِ يَظْهَرُ الْمُضْمرِ اى انسان، داروى تو در درونت وجود دارد در حالی‌که تو نمی‌دانى و دردت هم از خودت می‌باشد اما نمی‌بينى. آيا گمان می‏كنى كه تو موجود كوچكى هستى در حالى‌كه دنیای بزرگی در تو نهفته است؟! اى انسان، تو كتاب روشنى هستى كه با حروفش هر پنهانى آشکار می‌شود. ♦️میبدی، حسین بن معین‌الدین، دیوان أمیر المؤمنین(ع)، محقق، مصحح، زمانی، مصطفی، ص 175، قم، دار نداء الإسلام للنشر، چاپ اول، 1411ق. لذا میبینیم مرحوم نراقی کناب معراج السعاده را که آیت الله بهجت فرمکد روزی یک صفحه از این کتاب بخوانید و بعد از یکسال میبینید مثل دارو در شما اثر کرده است با این حدیث کتاب را شروع کرده است.حضرت علامه حسن زاده آملی کتابی دارد دروس معرفت النفس و علمای اخلاق به این امر زیاد توجه کرده اند. معرفت نفس یعنی چه؟ از همین کتاب معراج السعاده میگوید انسان اولین مرحله این است که بدانیم چهار قوه در وجود ماست که هرکدام میخواهد امپراطور کشور وجود ما شود. عقل،غضب،شهوت،وهم یه قوه ی غضب و شهوت و وهم با هم نژاعی ندارند ولی هرسه در نبرد با عقل متحد هستند.پا باید سعی کنیم عقل را ملکه ی وجود کنیم چون اگر عقل حاکم شود شهوت تلدیل به عفت می شودفغضب تبدیل به شجاعت و وهم تبدیل به هوش و درایت. ولی هرکدام از سه قوه حاکم شوند انسان را به تباهی می کشانند. برخی اسیر اوهام هستند و برخی اسیر غضب در زندگی و برخی اسیر شهوت پول و مقام و زیبایی و علم و... 💠اینجاست که ما می بینیم کتاب کافی با باب عقل شروع می شود. 💠امام کاظم(علیه السلام) فرمودند: يا هشام! ان لله على الناس حجتين حجة ظاهرة و حجة باطنة فاما  الظاهرة فالرسل و الانبياء و الائمة و اما الباطنة فالعقول ای هشام خدا دو حجت برای مردم فرستاده است.حجت ظاهری و حجت باطنی،انبیا و ائمه حجت ظاهری و عقل حجت باطنی است. ⬅️پس ما یک امام و پیغمبر در درون خود داریم و عقل پیغمبر درونی و امام درونی ماست 💠 پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:َ لاَ دِينَ لِمَنْ لاَ عَقْلَ لَهُ. کسی که عقل ندارد دین ندارد کنز الفوائد , جلد 2 , صفحه ۳۱ 💠امام على عليه السلام : لا غِنَی کالعَقلِ، و لا فَقرَ کالجَهلِ هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل نيست (نهج البلاغه،ص478) 💠امام علي عليه السّلام فرمودند: مَا اسْتَوْدَعَ اللَّهُ امْرَأً عَقْلًا إِلَّا لِيَسْتَنْقِذَهُ بِهِ يَوْماً مَا؛ عقل وديعه الهي در انسان است تا او را از مهالك برهانَد. نهج البلاغه، حکمت 399 💠در مورد هدف قیام امام حسین(علیه السلام) در زیارت اربعین میخوانیم: «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة ... خون قلبت را در راه خدا دادی تا مردم را از جهالت برهانی 💠ْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: هَبَطَ جَبْرَئِيلُ عَلَى آدَمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ يَا آدَمُ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أُخَيِّرَكَ وَاحِدَةً مِنْ ثَلاَثٍ فَاخْتَرْهَا وَ دَعِ اِثْنَتَيْنِ فَقَالَ لَهُ آدَمُ يَا جَبْرَئِيلُ وَ مَا اَلثَّلاَثُ فَقَالَ اَلْعَقْلُ وَ اَلْحَيَاءُ وَ اَلدِّينُ فَقَالَ آدَمُ إِنِّي قَدِ اِخْتَرْتُ اَلْعَقْلَ فَقَالَ جَبْرَئِيلُ لِلْحَيَاءِ وَ اَلدِّينِ اِنْصَرِفَا وَ دَعَاهُ - فَقَالاَ يَا جَبْرَئِيلُ إِنَّا أُمِرْنَا أَنْ نَكُونَ مَعَ اَلْعَقْلِ حَيْثُ كَانَ قَالَ  فَشَأْنَكُمَا وَ عَرَجَ . جبرئیل(س) نزد حضرت آدم(علی نبینا و آله و علیه السلام)آمد. گفت ای آدم از بین دین و عق و حیا یکی را انتخاب کن.آدم گفت من عقل را انتخاب کردم. جبرئیل به دین و حیا گفت برویم.دین و حیا گفتند ما ماموریم هرکجا عقل باشد ما هم آنجا باشیم. 💠الکافی،ج۱،ص۱۰ 💠قال ابوعبداَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : مَنْ كَانَ عَاقِلاً كَانَ لَهُ دِينٌ وَ مَنْ كَانَ لَهُ دِينٌ دَخَلَ  اَلْجَنَّةَ امام صادق(علیه السلام):هرکس عاقل باشد دین دارد و هر کس دین دارد داخل بهشت می شود همان،ص۱۱ 💠ما در روایات داریم که خداوند پاداش را به اندازه ی عقول میدهد و در سیره ی معصومین داریم وقتی از زهد و عبادت و نماز و اخلاق شخصی نزد حضرات معصومین تعریف می کردند حضرت می پرسید عقل او چگونه است؟ ♦️♦️عقل چیست؟♦️♦️ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا اَلْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ اَلرَّحْمَنُ وَ اُكْتُسِبَ بِهِ اَلْجِنَانُ قَالَ قُ
لْتُ فَالَّذِي كَانَ فِي مُعَاوِيَةَ  فَقَالَ تِلْكَ اَلنَّكْرَاءُ تِلْكَ  اَلشَّيْطَنَةُ وَ هِيَ شَبِيهَةٌ بِالْعَقْلِ وَ لَيْسَتْ بِالْعَقْلِ(الکافی،ج۱،ص۱۰) از امام صادق(علیه السلام)پرسیدم عقل چیست؟ فرمود عقل چیزی است که با آن خدا عبادت می شود و بهشت به دست می آید.گفتم:پس چیزی که معاویه داشت چیست؟فرمود:معاویه شیطنت و نیزنگ داشت و چیزی شبیه عقل است ولی عق نیست. این حدیث می گوید ما عقل داریم و هوش هوش خوب و بد را تشخیص میدهد که معاویه و عمروعاص هم داشت ولی عقل حق را از باطل تشخیص می دهد. ما اگر بخواهیم عاقل باشیم باید نزدیک شویم به عقل کل عالم یعنی اهل بیت عصمت. ما روایات زیادی داریم که اگر عقل به شکل انسان بود حسن می شد.(ان کان العقل رجلا لکان الحسن) یا اگر عقل به شکل انسان می شد فاطمه میشد. اگر در همه ی عرصه های زندگی مثل اهل بیت باشیم عاقلیم کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
منبر ولادت امام هادی(علیه السلام) #اهل_بیت #امام_هادی کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم يحيى بن هرثمه گويد: کانَ [الهادى علیه السلام] مُحسِناً اِلَیهِم مُلازِماً لِلمَسجِدِ لَم یَکُن عِندَهُ مَیلٌ اِلَى الدُّنیا [امام هادى علیه السلام] به اهل مدینه احسان مى کرد و همیشه در مسجد بوده و رغبتى بر دنیا نداشت. تذکرة الخواص: 322 💠اهمیت مسجد ♦️اولا ما به بهانه ی سردی،گرمی،دور بودن،مریض بودن و... نمیتوانیم مسجد را ترک کنیم فردي خدمت پيامبر اكرم صلياللهعليهوآله رسيد و عرض كرد: يا رسولاللّه، من نابينايم؛ گاه صداي اذان را ميشنوم ولي كسي ندارم كه مرا به نماز جماعت بياورد. حضرت فرمود: از منزلت به مسجد طنابي ببند و در نماز جماعت حاضر شو. وسائل الشيعه، ج 3، ص ۳۷۷ ♦️وضو گرفتن و حرکت به سوی مسجد پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: من مشی الی مسجد یطلب فیه الجماعة کان له یکل خطوة سبعون ألف حسنه. هر که برای شرکت در نماز جماعت به مسجد رود، برای هر قدمی که بر می دارد، هفتاد هزار حسنه منظور می شود. بحارالانوار، ج76، ص 336. ♦️نشستن در مسجد به انتظار نماز رسول‌الله (ص): «إِنَّ اللهَ یُعْطِیکَ مَا دُمْتَ جَالِساً فِی الْمَسْجِدِ بِکُلِّ نَفَسٍ تَنَفَّسْتَ فیه دَرَجَةً فِی الْجَنَّةِ وَ تُصَلِّی عَلَیْکَ الْمَلَائِکَةُ وَ یُکْتَبُ لَکَ عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ یُمْحی عَنْکَ عَشْرُ سَیِّئَاتٍ»  تا زمانی که در مسجد به سر می‌‌بری خداوند به تعداد هر نَفَسی در آن یک درجه منزلت در بهشت برای تو بالا می‌‌برد و فرشتگان بر تو درود می‌‌فرستند و 10 حسنه برایت ثبت و 10 گناهت پاک می‌شود. (بحار، ج 83، ص370) رسول‌الله (ص): «اَلْجُلُوسُ فِی‌الْمَسْجِدِ لِإنْتِظارِ الصَّلوةِ عِبادَةٌ مالَمْ یُحْدِثْ. قیلَ یا رسولَ الله وَ مَا الْحَدَثُ؟ قالَ اَِلاِغْتِیابُ»  جلوس در مسجد در انتظار نماز تا زمانی‌ که حدثی از انسان سرنزند برایش عبادت است، عرض شد یا رسول‌الله! حدث کدام است؟ فرمودند غیبت کردن. (اصول کافی، ج 3، ص60) ♦️ثواب نماز خواندن در مسجد پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله فرمود:  صلاة الرجل في جماعة خير من صلاته في بيته أربعين سنة، قيل: يا رسول الله صلوة يوم، فقال: صلوة واحدة؛ نماز انسان در جماعت بهتر است از نمازي که چهل سال در خانهاش خوانده شود. عرض کردند: يا رسول الله، نماز يک روز؟ فرمود: بلکه يک نماز.[1] . [1] وسائل الشيعه ج 5 ص 374. کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
منبر عید غدیر #اهل_بیت #امام_علی #غدیر #عید_غدیر کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
بسم الله الرحمن الرحیم ما در زندگی خود جشنهای زیادی میگیریم مخصوصا الان جشن های عجیب و غریب میگیرند ♦️جشن خداحافظی با شیر مادر 👶 ♦️جشن خداحافظی با پوشک ♦️جشن اولین دستشویی بدون کمک پدر و مادر ♦️جشن اولین دندان ♦️جشن بوی پیراهن نوزاد ♦️جشن کالسکه ♦️جشن اولین قدم(گام نو) ♦️جشن شیشه ♦️جشن اولین لقمه ♦️من مدرسه را دوست دارم و.... اما متاسفانه ما همیشه برای همه چیز خرج میکنیم جز اهل بیت. مثلا فقط محرم یاد فقرا میفتیم و میگوییم پول روضه را خرج فقیر کنیم و بجای اینکه یکی را بگریانیم با این پول یکی را بخندانیم و دل فقیری را شاد کنیم. اینها هزاران خرج و مراسم الکی و سفرهای آنچنانی و اسراف و ریخت و پاش که دارند اصلا یاد فقیر نیستند اما از بین همه ی عیدها عید الله الاکبر عید غدیر هست.چرا؟ چرا عید مبعث که آغاز اسلام است نشده عید الله الاکبر؟ چرا نیمه ی شعبان نشده؟ و.... عید غدير تنها نه به عنوان واقعه ای تاريخي، بلكه باید آن را روز اسلام خواند چرا که در این روز خداوند فرمود "الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا" و پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) بر بزرگداشت و شادمانی در این روز تأکید فرمودند.  از روز غدیرخم به عنوان عیدالاکبر یاد کردند؛ بدان جهت که در این روز نه تنها حضرت علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص) تعیین می شود، بلکه حضرت محمد(ص) بنا به امر الهی، اسامی جانشینان پس از خویش که همگی از نسل حضرت زهرا(س) و علی(ع) بودند را معرفی کرده و مژده ظهور حضرت مهدی(عج) را در آخر الزمان می دهد.  بدون شک واقعه غدیر نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است. واقعه ای که طی آن پیامبر اسلام(ص) مهمترین ماموریت خود را به انجام رساند. ماموریتی که انجام آن مساوی بود با تبلیغ رسالت، و کوتاهی از آن به منزله از بین رفتن زحمات چندین ساله پیامبر اکرم(ص) وبی نتیجه ماندن فداکاریهای مسلمانان صدر اسلام، بود. ماموریتی که در آن پیامبر اکرم (ص) به طور رسمی نه تنها جانشین خود که جانشینان پس از خویش را یک به یک به نام از امام علی و امام حسن و امام حسین علیهم السلام و ۹ امام دیگر که از نسل اباعبدالله الحسین(ع) بودند را معرفی کردند. اما جاه طلبی و کینه های جاهلانه عده ای از اطرافیان پیامبر باعث شد که به وصیت ایشان در آنچه که خداوند برای امت اسلام تعیین فرموده بود، گردن ننهند و با شوراگری پس از رحلت پیامبر مسیر انحراف اسلام و مسلمین را پایه گذاری کنند.  در آیه سوم سوره مائده خداوند می فرماید: «الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا»؛ «امروز آیین شما را برای شما به کمال رساندم ونعمت خود را بر شما تمام کردم واسلام را برای شما پسندیدم وبرگزیدم» همچنین در آیه ۶۷ سوره مائده نیز می‌فرماید«یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک وان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس »«هان ای پیامبر! آنچه را که از سوی پروردگارت به تونازل شده است، تبلیغ کن واگر چنان نکنی، پیام و رسالت او را انجام نداده ای و خداوند تو را از مردم حفظ می فرماید »  همه مفسران متفق القول هستند که این آیه درباره فضیلت علی ابن ابیطالب (ع) نازل شده است و چون این آیه نازل شد، پیامبر دست علی (ع) را گرفت و فرمود:«هر که من مولای اویم، این علی مولای اوست، خدایا! هر که او را دوست می دارد، دوست بدار و هر که او را دشمن می دارد، دشمن شمار». در این هنگام عمر و ابوبکر، علی(ع) را ملاقات کرده و به او می گویند: ای پسر ابوطالب فرخنده و گوارایت باد که مولای من و مولای همه مردان و زنان مومن شدی.  پیامبر(ص) در عین حال نگرانی خود را از انحراف مسلمین از پیام غدیر ابراز کرده و فرمودند: خداوند مرا به انجام و ابلاغ پیامی مامور فرموده که انجام آن بر من بسیار دشوار است، زیرا می دانم در مورد آن، مردم گفته ام را تکذیب می کنند. خداوند مرا بیم داد که یا باید آن را تبلیغ کنم یا آماده عذاب باشم و این آیه را نازل فرمود که: «هان! ای پیامبر! آنچه که از سوی پروردگارت بر تو نازل شده است، تبلیغ کن.»  کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20