شبهات انقلاب(۳)
💠آیا دین از سیاست جداست؟💠
♦️جواب♦️
یکی از مسائلی که همیشه مورد گفتگو و بحث و اختلاف نظر بوده، موضوع جدایی دین از سیاست است. بسیاری از افراد میگویند که دین را چه کار به سیاست؟
آنها میگویند که وظیفه دین هدایت مردم و راهنمایی آنها برای سعادت در دنیای دیگر است و دین باید اجازه دهد که سیاست راه خودش را برود و دخالتی در آن نداشته باشد.
اما جا دارد یک بار به سراغ قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام رفته، تا بررسی شود این تفکر مورد پذیرش این مراجع وارسته هست یا خیر؟
حرکت حضرت موسی به سمت فرعون برای اصلاح حکومت بود
خداوند در سوره طه، آیه ی ۲۴ به حضرت موسی(ع) میفرمایند: «اذْهَبْ إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى». با این ترجمه که، (اى موسى! اكنون) به سوى فرعون حركت كن كه او طغيان كرده است.
یعنی موسی(ع)، برای مبارزه با حاکمی که در روی زمین طغیان کرده است، باید حرکت کند.
در تفسیر نور، در ذیل همین آیه میخوانیم که، دين از سياست جدا نيست، موسى براى اصلاح حكومت حركت كرد.
پیامبران فقط موعظهگر نبوده و هدایتگری جامعه را عهده دار بودند
در همین زمینه سوره انبیا، آیه ۷۳ به این موضوع اشاره میکند. «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِيتاءَ الزَّكاةِ وَ كانُوا لَنا عابِدِينَ».
با این ترجمه که، و آنان را پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما (مردم را) هدايت مىكردند و به آنان، انجام كارهاى نيك و برپايى نماز و پرداخت زكات را وحى كرديم و آنان فقط عبادت كنندگان ما بودند.
با کمک گرفتن از تفسیر نور، درباره آیه ۷۳ سوره انبیا این مطلب واضحتر میشود. پيامبران بزرگ علاوه بر مقام رسالت (رساندن پيام وحى)، امامت و رهبرى جامعه را نيز بر عهده داشتهاند.
بنابراین وظیفه پیامبران فقط نصیحت جامعه نبوده است؛ بلکه جامعه را رهبری میکردند.
پس مطابق با آنچه در تفسیر هفتاد و سومین آیه از سوره انبیاد در کتاب تفسیر نور آمده، دين از سياست جدا نيست.
حاکم شدن دین در کل جامعه جز سنتهای الهی است
حاکم شدن دین در کل جامعه هم جز سنتهای الهی است. آن جایی که در قرآن میفرماید «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ». با این ترجمه که، و همانا در (كتاب آسمانى) زبور (كه) بعد از ذكر، (تورات، نازل شده) نوشتيم كه قطعاً بندگان صالح من وارث زمين خواهند شد.
این اتفاق جزو سنت های الهی است. در تفسیر نور درباره این آیه چنین آمده که، سنّت الهى آن است كه بندگان صالح، حاكم و وارث جهان باشند.
غدیر گواهی بر جدا نبودن دین از سیاست
اگر قرار بود که دین از سیاست بهرهای نداشته باشد، حاکم شدن بندگان صالح در روی زمین معنایی نداشت. اگر قرار بود که دین از سیاست جدا باشد، پس دلیل معرفی امیرالمومنین(ع)، توسط پیامبر چه بود؟
امیرالمومنین (ع) میتوانست بعد از پیامبر(ص) مردم را هدایت کند و کاری به حکومت نداشته باشد. به فرموده رهبر معظم انقلاب، مسئله غدیر، مشخص کننده جدا نبودن اسلام از مسائل سیاسی و اجتماعی است.
ایشان فرمودند: آن کسانى که سعى کردند اسلام را از مسائل اجتماعى و از مسائل سیاسى برکنار بدارند و آن را منحصر کنند به مسائل شخصى و مسائل خصوصى زندگى افراد؛ و در واقع نگاه سکولار به اسلام داشته، جوابشان مسئله غدیر است.۱۳۹۳/۰۷/۲۱.
و در جایی دیگر امام خمینی(ره) میفرمایند: والله اسلام تمامش سیاست است، اسلام را بد معرفی کردهاند.
اگر دین از سیاست جدا باشد، دیگر دینی نیز باقی نخواهد ماند
نکته مهم این جاست که اگر دین از سیاست جدا باشد، دیگر دینی نیز باقی نخواهد ماند. اگر سیاست را به افراد غیر دینی واگذار کنید، دیگر به علما هم اجازه تبلیغ دین را نمیدهند.
امام خمینی (ره) در اینباره میفرمایند: اسلام را همچو معرفی کردهاند به ما که ما هم باورمان آمده است که اسلام به سیاست چه، سیاست مال قیصر و محراب مال آخوند، محراب هم نمیگذارند برای ما باشد.
هر زمانی که سیاست مدارانی در راس کار آمدهاند که نگاه دینی نداشتهاند، یکی از تلاشهایشان از بین بردن دین در زندگی شخصی و اجتماعی مردم بوده است.
وقتی حکومت دست امیرالمومنین (ع) نباشد، کسانی راس کار خواهند آمد که به خودشان اجازه میدهند که به امامی که از طرف رسول خدا (ص) منسوب شده است، توهین کنند.
وقتی حکومت دینی نباشد، رسول خدا (ص) باید سه سال در شعب ابی طالب دوران سختی را بگذراند. وقتی سیاست از دین جدا شد، حاضر میشوند همه امکانات را در اختیار برگزیده خدا بگذارند، تا دست از تبلیغ دین خدا بکشد.
چه قدر ساده هستند کسانی که گمان میکنند که میشود حاکمیت اسلام نباشد و پیامبران و ائمه و علما دین را تبلیغ کنند.
اصلا نبوت از حاکمیت جدا نیست. همچنانکه برای آیه ۵۵ سوره یوسف چنین تفسیری آمده است. ن
۱۳ بهمن ۱۳۹۹
بوّت، از حكومت و سياست جدا نيست، همچنان كه ديانت، از سياست جدا نيست. تفسیر نور.
حفظ دین وظیفه سیاست است
اگر قرار بود که نبوت و دین از سیاست جدا باشد، پس چرا حضرت یوسف(ع) خودشان پیشنهاد مسئولیت میدهند؟ «قالَ اجْعَلْنِي عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ». آیه ۵۵ سوره یوسف با این ترجمه همین موضوع را بیان میکند. (يوسف) گفت: مرا بر خزانههاى اين سرزمين (مصر) بگمار، زيرا كه من نگهبانى دانا هستم.
وظیفه سیاست و حکومت، حفظ دین است. وظیفهای که تفسیر نور در ذیل آیه ۵۵ سوره نور نیز به آن اشاره میکند. دين، از سياست جدا نيست، بلكه سياست و حكومت براى حفظ دين است.
سئوالی را که میتوان از افرادی که معتقدند دین از سیاست جدا هست پرسید، این است که آیا خدایی که جهان را آفریده، از اداره کردن آن جهان عاجز است؟
سخن كسانى كه امروز مىگويند: دين از سياست جداست، همانند سخن كسانى است كه مىگويند: حساب آفريدن جهان به اراده خداوند از حساب اداره كردن آن جداست. شعرا/۲۴: تفسیر نور.
قطعا كسى كه آفريد مىداند چه قانونى وضع كند. جا دارد نگاهی به آیه ۱۴ سوره ملک انداخت. «أَ لا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ». یعنی، آيا كسى كه آفريد، آگاه نيست؟
بنابراین حتما باید سیاست و دیانت را در کنار یکدیگر دید و جدا کردن سیاست و دیانت از یکدیگر مورد تایید قرآن و دین نیست
منبع: پايگاه خبری جهان نيوز
#دهه_فجر
#سیاسی
#انقلاب_اسلامی
#شبهه
#شبهات_انقلاب
#ولی_فقیه
#ولایت_فقیه
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
۱۳ بهمن ۱۳۹۹
بسم الله الرحمن الرحیم
آثار محبت مادر هستی حضرت صدیقه کبری(سلام الله علیها)
1- تسهیل امور آخرت
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به سلمان فرمود:
انگیخته شدن و گذر از پل صراط و محاسبه اعمال است.
یا سَلمانُ حُبُّ فاطِمَةَ یَنْفَعُ مِائَةً مِنَ المَواطِن اَیْسَرُ تِلْکَ المَواطِنِ المَوتُ والقَبْر و المیزانُ والصِّراطُ والُمحاسَبَةُ
ای سلمان! محبت فاطمه در صد جا سودمند است که آسان ترین آنها هنگام مرگ و ورود به قبر، هنگام سنجش اعمال و برانگیخته شدن و گذر از پل صراط و محاسبه اعمال است.
2- همسایگی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله)
پیامبر (صلی الله وعلیه وآله) به سلمان فرمود: ای سلمان! کسی که به دخترم فاطمه محبت داشته باشد در بهشت با من خواهد بود و کسی که با او دشمنی کند در آتش جهنم خواهد بود. و روزی دست حسن وحسین علَیهِما السلام را گرفت و فرمود: هر کس این دو نفر و پدر و مادرشان را دوست داشته باشد، در روز قیامت در درجه من و با من خواهد بود.
3- بهره مندی از ثواب عبادت فرشته ها
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: فرشته ها تسبیح و تقدیس خدا می کردند که به آنها فرمود: به عزّت و جلالم قسم ثواب تسبیح و تقدیس شما را تا روز قیامت برای دوستداران این خانم و پدر و همسر و فرزندانش قرار می دهم.
4- محبوبیت نزد خداوند
جبرئیل علیه السلام فرمود: خداوند دوستداران آنها (علی، فاطمه، حسن و حسین علیهِم السلام) را دوست دارد.
5- نیل به محبت خدا
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: مَن أَقامَ عَلی مُوالاتِنا أهلِ البَیتِ سَقاهُ اللهُ تَعالی مِن مَحَبَّتِهِ کأساً لایبغُونَ بِهِ بَدَلاً کسی که ما اهل بیت را دوست داشته باشد خدای تعالی کاسه ای از محبت خود را به او می نوشاند که نمی خواهد با چیزی عوض شود.
6- اکمال دین
پیامبر (صلی الله وعلیه وآله) فرمود: فضل و برتری اهل بیت و ذریه من بر دیگران مانند برتری آب بر هر چیز دیگر است و حیات هر چیزی به آب است، و محبت به اهل بیت و فرزندانم دین را کامل می کند.[3]
7- ریزش گناهان
امام صادق (علیه السلام) فرمود: محبت ما اهل بیت گناهان را از بندگان می ریزد همان گونه که باد شدید برگ را از درخت می ریزد.[4]
8- ثبات ایمان
امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود: خوشا به حال کسی که محبت ما اهل بیت در قلبش رسوخ کرده باشد. ایمان در قلب چنین کسی از کوه احد در مکانش ثابت تر است و کسی که محبت ما در دلش وارد نشده باشد ایمان در دلش حل می شود، همان گونه که نمک در آب حل می شود.[5]
9- نیل به برترین عبادت
امام صادق (علیه السلام) فرمود: بالای هر عبادتی، عبادت دیگری است و محبت ما اهل بیت بهترین عبادت است.[6]
10- کسب حکمت
امام صادق (علیه السلام) فرمود: کسی که اهل بیت را دوست داشته باشد و محبت ما در قلبش جا گرفته باشد، چشمه های حکمت بر زبانش جاری می شود.[7]
11- نیل به مقام توکل
رسول خدا (صلی الله وعلیه وآله) فرمود: کسی که خواستار توکل بر خداست، اهل بیت مرا دوست بدارد، کسی که می خواهد از عذاب قبر نجات یابد، اهل بیت مرا دوست داشته باشد، کسی که طالب حکمت است، اهل بیت مرا دوست داشته باشد، کسی که می خواهد بدون حساب وارد بهشت شود، اهل بیت مرا دوست داشته باشد. به خدا قسم کسی آ نها را دوست ندارد مگر اینکه در دنیا و آخرت سود برده است.[8]
12- نجات از جهنم
پیامبر (صلی الله وعلیه وآله) فرمود: ولایت من و اهل بیتم موجب امان از آتش جهنم است.[9]
13- نیل به مقام شهادت
رسول خدا (صلی الله وعلیه وآله) فرمود: کسی که بر محبت آل محمد بمیرد، شهید مرده است. کسی که بر محبت آل محمّد بمیرد، با آمرزش گناهان مرده است.
بدانید کسی که بر محبت آل محمد بمیرد، با توبه از گناهان خود مرده است.
بدانید کسی که بر محبت آل محمد بمیرد، با ایمان کامل مرده است.
بدانید کسی که بر محبت آل محمد بمیرد، فرشته مرگ و سپس منکر و نکیر به او مژده بهشت می دهند.
بدانید کسی که بر محبت آل محمد بمیرد، مانند عروس که به خانه همسرش می رود، با تجلیل به بهشت فرستاده می شود.
بدانید کسی که بر محبت آل محمد بمیرد، خداوند فرشته های رحمت را به زیارت قبرش می فرستد.
بدانید کسی که بر محبت آل محمد بمیرد، بر سنت و جماعت مرده است.[10]
14- کسب همه خوبی ها
رسول خدا (صلی الله وعلیه وآله) فرمود: کسی را که خداوند با معرفت و ولایت اهل بیت من بر او منت گذارده است، همه خوبی ها را برای او قرار داده است.[11]
15- کسب امنیت
رسول خدا (صلی الله وعلیه و آله) فرمود: کسی که ما اهل بیت را دوست داشته باشد، خداوند او را در حال امنیت در روز قیامت محشور خواهد کرد.[12]
16- ثبات قدم بر صراط
پیامبر (صلی الله وعلیه وآله) فرمود: ثابت قدم ترین شما بر پل صراط کسی است که اهل بیت و اصحاب مرا بیشتر دوست دارد.[13]
17- ورود به بهشت
رسول خدا (صلی الله وعلیه وآله) فرمود: یک روز دوستی آل محمد، از یک سال عبادت بهتر است
۱۳ بهمن ۱۳۹۹
و کسی که بر محبت آل محمد بمیرد وارد بهشت شود.[14]
حکم
بن عتیبه گوید: در حضور امام باقر (علیه السلام) بودم و خانه آن حضرت پر از جمعیت بود. ناگاه دیدم پیرمردی عصازنان آمد و کنار در ایستاد و عرض کرد: السلام علیک یا بن رسول الله و رحمة الله و بر کاته امام باقر عَلَیهِ السَّلام جواب سلام او را داد.
آنگاه پیرمرد بر حاضران سلام کرد و همه آنها جواب سلام او را دادند.
سپس رو به امام باقر (علیه السلام) کرد و با اکرام و احترام عرض کرد: ای پسر رسول خدا! اجازه بده به شما نزدیک گردم فدایت شوم.
سوگند به خدا من شما را دوست دارم و دوستدار شما را هم دوست دارم و سوگند به خدا این محبت به خاطر طمع به دنیا نیست و سوگند به خدا دشمنان شما را دشمن می دارم و از آنها بیزاری می جویم و این به خاطر کینه توزی به آنها نیست و سوگند به خدا من حلال شما را حلال، و حرام شما را حرام می شمارم و در انتظار فرمان شما هستم. آیا در این صورت امیدوار باشم؟
امام باقر (علیه السلام) فرمود: إِ لَی إلَی، نزد من بیا، نزد من بیا!
پیرمرد نزدیک آمد و امام علیه السلام او را کنار خود نشاند و فرمود: ای پیرمرد! مردی نزد پدرم علی بن الحسین عَلَیهِ السَّلام آمد و مثل سوال تو را از او پرسید.
پدرم به او فرمود: وقتی از دنیا رفتی بر رسول خدا صَلی اللهُ عَلَیهِ وَ اله و بر علی و حسن و حسین و علی بن الحسین عَلیهِم السَّلام وارد می شوی و قلبت آرام و جگرت خنک، و چشمت روشن می شود و هنگام مرگ با رَوح و ریحان با فرشته های نویسنده اعمال روبه رو می شوی و تا زنده هستی آنچه را که دیدگان تو را روشن کند می بینی و همراه ما در مقام بلندی خواهی بود.
پیرمرد گفت: چگونه؟ امام باقر (علیه السلام) دوباره سخن خود را برای او بیان کرد.
پیرمرد گفت: الله اکبر! ای اباجعفر، اگر بمیرم بر رسول خدا صَلی اللهُ عَلَیهِ وَ اله و علی و حسن و حسین و علی بن الحسین عَلَیهِم السَّلام وارد می شوم و چشمم روشن می شود و قلبم آرام می گیرد و جگرم خنک می شود و هنگام مرگ با روح و ریحان با فرشته های نویسنده اعمال روبه رو می شوم و اگر زنده بمانم چیزی که چشمم را روشن می کند می بینم و با شما در مقام بلندی جای دارم؟
آنگاه منقلب شد و های های گریست تا آ نکه بر زمین افتاد و همه اهل مجلس از گریه او گریه کردند و امام باقر (علیه السلام) اشک های او را از دور چشمانش پاک کرد.
سپس پیر مرد سر بلند کرد و به امام عَلَیهِ السَّلام عرض کرد: ای پسر رسول خدا فدایت شوم، دستت را به من بده! حضرت دست خود را به طرف او دراز کرد.
دست امام را گرفت و بوسید و بر چشم ها و گونه ها و سینه و شکمش گذارد و آ نگاه برخاست و سلام کرد و رفت و امام باقر (علیه السلام) از پشت سر به او نگاه می کرد.
سپس رو به مردم کرد و فرمود: مَن أَحَبَّ أَن ینظُرَ إِلی رَجُلٍ مِن أَهلِ الجَنَّةِ، فَلینظُر إِلی هذاهر کس دوست دارد به مردی از اهل بهشت نگاه کند به این مرد بنگرد.[15]
پی نوشت ها
[3] بحارالانوار، ج 37، ص37
[4] ثواب الاعمال، ص187
[5] کتاب سلیم بن قیس، ص357
[6] بحارالانوار، ج 27، ص91
[7] بحارالانوار، ج 27، ص90
[8] بحارالانوار، ج 27، ص116
[9] بحارالانوار، ج 27، ص 88
[10] بحارالانوار، ج 27، ص111 و 112
[11] بحارالانوار، ج 27، ص88
[12] بحارالانوار، ج 27، ص79
[13] بحارالانوار، ج 27، ص133
[14] بحارالانوار، ج 27، ص104
[15] بحارالانوار، ج 46، ص361 و 362.
#اهل_بیت
#حضرت_زهرا
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
۱۳ بهمن ۱۳۹۹
۱۴ بهمن ۱۳۹۹
۱۶ بهمن ۱۳۹۹
شبهات انقلاب(۴)
عبدالمهدی:
❓سوال : چرا الان را با #چهل سال قبل مقایسه می کنیم و آیا رژیم #پهلوی اگر بود همین کارها را انجام نمی داد!؟
✅ پاسخ: سوال مهمی است و جواب دقیقی هم دارد! رژیم پهلوی بیش از نیم قرن فرصت داشت تا کشور را بسازد، خب طی این نیم قرن و در حالی که نه تحریم و نه دشمنی داشت و جمعیت کشور یک چهارم الان بود، چه دستاوردهای داشت!؟ مثلا در عرصه کشاورزی، محرومیت زدایی، بهداشت و.. کشور چقدر پیشرفت داشت!؟
فقط هم این داستان نیست؛ چقدر ایران مستقل شد؟ چقدر خودکفا شد!؟ چقدر در دنیا شأن و اقتدار پیدا کرد!؟
چقدر برای مردم آزادی و عدالت ایجاد کرد!؟ چقدر حق انتخاب و تعیین سرنوشت فراهم کرد!؟
انقلاب اسلامی چهل سال فرصت داشته اما یک چهارم این زمان درگیر جنگ بوده، تمام این مدت تحریم بوده، جنگ روانی و جنگ فرهنگی علیه آن به راه انداخته اند اما دستاوردهای این چهل سال حداقل چهل برابر آن ۵۳ سال است!
منصف و حق جو باشیم.
#دهه_فجر
#سیاسی
#انقلاب_اسلامی
#شبهه
#شبهات_انقلاب
#ولی_فقیه
#ولایت_فقیه
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
۱۶ بهمن ۱۳۹۹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏷 پاسخ به شبهات 🏷
◾ پاسخ به چند شبهه پیرامونِ انقلاب و امام خمینی(ره):
🔹 چرا به آیت الله خمینی و خامنه ای،(امام) میگوییم؟
🔸 چرا امام، وعده ی مجانی شدنِ آب و برق را دادند ولی عملی نشد؟
🔹 چرا دست امام را میبوسیم، وحال آنکه دست شاه راهم میبوسیدند؟
🔸 چرا بعداز ذکر نام امام خمینی، صلوات میفرستیم ولی بعداز ذکر نامِ امام هادی(ع)، صلوات نمی فرستیم؟ و...
📢 با پاسخگویی حجت الاسلام حسینی یمین
⛾ حتماً این فایل رو دانلودکنیدو انتشار بدید!
⚁ کپی و دانلود این فایل منوط به ذکر نام دانشنامه میباشد.
#شبهات_انقلاب
#امام_خمینی
#دهه_فجر
@mobaleqin20
@daneshnameh1399
۱۹ بهمن ۱۳۹۹
شبهه وعده ی آب و برق رایگان از امام.mp3
1.63M
⚅ آنتی شبهه ⚅
💠 شبهه: چرا امام خمینی،وعده مجانی شدنِ آب و برق را دادند ولی عمل نشد؟
🎙سید مجتبی حسینی یمین پاسخ میدهد...
⚃ تهیه و تنظیم: کانال دانشنامه
⛾ حتماً دانلود کنید
#آب_برق_رایگان
#شبهات_انقلاب
@mobaleqin20
@daneshnameh1399
۱۹ بهمن ۱۳۹۹
۲۰ بهمن ۱۳۹۹