eitaa logo
مبلغان
5.1هزار دنبال‌کننده
85 عکس
38 ویدیو
565 فایل
☑ کانال تخصصی محتوایی مبلغان 🔹ارسال محتوای بین الصلاتین روزانه و مناسبتی 🔹ارسال فیش منبر روشمند مناسبتی و اقتضایی ✍️ انتقاد و پیشنهاد به محتوای کانال @Habib_shahid_hadi 🤝تبادل (فقط کانال طلاب ) و تبلیغ کانال @efefefef
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حکمت بیان
🌀آخرین کلمات امام حسن (ع) با لب های خونی: «اگر یارانی داشتم پیوسته با معاویه جنگ می کردم» 🔰 امام حسن (ع) امام صلح یا مبارزه با مستکبر⁉️ 🔸مردى نزد امام حسن عليه السّلام رسيده و گفت: اى زاده رسول خدا، گردنهايمان را خوار و ذليل ساختى، و آنچنان ما شيعيان را به بردگى انداختى كه هيچ كسى برايت باقى نماند!!. 🔻قالَ: أَتَيْتُ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ ع فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَذْلَلْتَ رِقَابَنَا وَ جَعَلْتَنَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ عَبِيداً مَا بَقِيَ مَعَكَ رَجُلٌ؟ 🔸حضرت فرمود: براى چه؟! 🔻قالَ وَ مِمَّ ذَاكَ؟ 🔸گفت: به اينكه حكومت را تسليم اين طاغيه نمودى!. حضرت فرمود: بخدا اين حكومت به او واگذار نكردم جز براى اينكه يار و ياورى براى خود نيافتم، و گر نه با او شبانه روز جنگ مى‏كردم تا خود خداوند ميان من و او حكم و داورى فرمايد، ولى أهل كوفه را شناخته و آزمودم، و هيچ خيرى نديدم، اينان عارى از هر وفا و عهدى در سخن و كردار و دمدمى مزاجند، اينان معتقدند كه قلب و دلشان با ماست ولى شمشيرهاشان عليه ما كشيده شده است. 🔻قالَ قُلْتُ بِتَسْلِيمِكَ الْأَمْرَ لِهَذَا الطَّاغِيَةِ قَالَ وَ اللَّهِ مَا سَلَّمْتُ الْأَمْرَ إِلَيْهِ إِلَّا أَنِّي لَمْ أَجِدْ أَنْصَاراً وَ لَوْ وَجَدْتُ أَنْصَاراً لَقَاتَلْتُهُ لَيْلِي وَ نَهَارِي حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ وَ لَكِنِّي عَرَفْتُ أَهْلَ الْكُوفَةِ وَ بَلَوْتُهُمْ وَ لَا يَصْلُحُ لِي مِنْهُمْ مَنْ كَانَ فَاسِداً إِنَّهُمْ لَا وَفَاءَ لَهُمْ وَ لَا ذِمَّةَ فِي قَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ إِنَّهُمْ لَمُخْتَلِفُونَ وَ يَقُولُونَ لَنَا إِنَّ قُلُوبَهُمْ مَعَنَا وَ إِنَّ سُيُوفَهُمْ لَمَشْهُورَةٌ عَلَيْنَا 🔸مرد گفت: همين طور با من سرگرم صحبت بود كه ناگاه خون بالا آورد، ظرفى طلبيد و از معده‏اش آنقدر خون آمد كه آن ظرف لبريز شد. 🔻قالَ وَ هُوَ يُكَلِّمُنِي إِذْ تَنَخَّعَ الدَّمَ فَدَعَا بِطَسْتٍ فَحُمِلَ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ مَلِي‏ءٌ مِمَّا خَرَجَ مِنْ جَوْفِهِ مِنَ الدَّمِ 🔸عرض كردم: اى زاده رسول خدا اين چه حالى است كه شما را رنجور مى‏بينم؟! 🔻فقُلْتُ لَهُ مَا هَذَا يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ ص إِنِّي لَأَرَاكَ وَجِعاً 🔸فرمود: اين طاغيه كسى را مأمور نموده كه به من سمّ دهد و آن بر جگر من أثر گذاشته و همان طور كه مى‏بينى تكّه تكّه از دلم خارج مى‏شود. 🔻قالَ أَجَلْ دَسَّ إِلَيَّ هَذَا الطَّاغِيَةُ مَنْ سَقَانِي سَمّاً فَقَدْ وَقَعَ عَلَى كَبِدِي وَ هُوَ يَخْرُجُ قِطَعاً كَمَا تَرَى 🔸عرض كردم: آيا قصد درمان آن را نداريد؟! 🔻قلْتُ أَ فَلَا تَتَدَاوَى؟ 🔸 فرمود: دو مرتبه اين سمّ را به من خورانده و آن را درمان كرده‏ام ولى اين بار هيچ دوايى برايش نيافتم. و بمن خبر رسيده كه معاويه نامه‏اى به پادشاه روم ارسال نموده و درخواست سمّ كشنده مايعى نموده، و او در جواب نامه گفته در دين ما جايز نيست كه كمر به قتل كسى ببنديم كه قصد جان ما را نكرده است. 🔻قالَ قَدْ سَقَانِي مَرَّتَيْنِ وَ هَذِهِ الثَّالِثَةُ لَا أَجِدُ لَهَا دَوَاءً وَ لَقَدْ رُقِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ كَتَبَ إِلَى مَلِك‏ الرُّومِ يَسْأَلُهُ أَنْ يُوَجِّهَ إِلَيْهِ مِنَ السَّمِّ الْقَتَّالِ شَرْبَةً فَكَتَبَ إِلَيْهِ مَلِكُ الرُّومِ أَنَّهُ لَا يَصْلُحُ لَنَا فِي دِينِنَا أَنْ نُعِينَ عَلَى قِتَالِ مَنْ لَا يُقَاتِلُنَا 🔸 و معاويه در نامه بعدى به او نگاشته كه: اين فرد فرزند مردى است كه در ارض تهامه شورش نموده و قصد مطالبه حكومت پدرش را دارد، و من مى‏خواهم كسى را مأمور كنم تا اين زهر را به او بنوشاند تا تمام عباد را راحت و آسوده و همه جا را آرام كنم. و همراه اين نامه هداياى بسيارى روانه ساخت تا اينكه پادشاه روم نيز اين سمّ كه مرا با آن مسموم نمود را برايش ارسال نمود البتّه با شرط و شروط. 🔻فكَتَبَ إِلَيْهِ أَنَّ هَذَا ابْنُ الرَّجُلِ الَّذِي خَرَجَ بِأَرْضِ تِهَامَةَ وَ قَدْ خَرَجَ يَطْلُبُ مُلْكَ أَبِيهِ وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَدُسَّ إِلَيْهِ مَنْ يَسْقِيهِ ذَلِكَ فَأُرِيحَ الْعِبَادَ وَ الْبِلَادَ مِنْهُ وَ وَجَّهَ إِلَيْهِ بِهَدَايَا وَ أَلْطَافٍ فَوَجَّهَ إِلَيْهِ مَلِكُ الرُّومِ بِهَذِهِ الشَّرْبَةِ الَّتِي دَسَّ فِيهَا فَسُقِيتُهَا وَ اشْتَرَطَ عَلَيْهِ فِي ذَلِكَ شُرُوطاً. 📚الاحتجاج،ج2، ص292 ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از حکمت بیان
🌀 چرا به امام رضا (ع) «غریب الغرباء »می گویند؟ 🔻یکی از القاب امام رضا (ع) «غریب الغرباء» است. غربت امام رضا (ع)، شبیه غربتی است که امام حسن مجتبی (ع) داشتند. همان طور که مردم به امام حسن (ع) اعتراض می کردند که چرا حکومت را واگذار کردی؟ عده ای هم به امام رضا (ع) اعتراض می کردند که چرا حکومت را پذیرفتی؟ لذا هم امام رضا (ع) حکمت پذیرش ورود به حکومت را برای مردم توضیح می دادند و هم امام حسن (ع) حکمت واگذاری حکومت را. (عَنْ أَبِي سَعِيدٍ عَقِيصَا قَالَ: قُلْتُ لِلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لِمَ دَاهَنْتَ مُعَاوِيَةَ وَ صَالَحْتَهُ وَ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّ الْحَقَّ لَكَ دُونَه)(علل الشرائع،ج1، ص211)(عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ الصَّلْتِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ النَّاسُ يَقُولُونَ إِنَّكَ قَبِلْتَ وِلَايَةَ الْعَهْدِ مَعَ إِظْهَارِكَ الزُّهْدَ فِي الدُّنْيَا)(عیون اخبار الرضا، ج2، ص139) 🔻جنس غربت امام حسن (ع) و امام رضا ع از یک جنس هست و آن «عدم درک مردم از تصمیم حضرت در مدیریت جامعه» است. باید جامعه آنقدر «رشد سیاسی» کند تا به این نقطه برسد که اگرچه حکمت تصمیم امامش را نفهمید، اما به امامش «اعتماد» کند نه «اعتراض». 🔻ما برای اینکه از امام زمان خودمان رفع «غربت» کنیم و او را به «قدرت» برسانیم. باید فرهنگ «اطاعت از امام» و «اعتماد به امام» را در زمان «غیبت» تمرین کنیم. امام حسن (ع) فرمود:«مسئول جامعه نمی تواند حکمت همۀ تصمیمات خودش را بیان کند باید به او اعتماد کرد.» اگر چنین رشد سیاسی در جامعه اتفاق بیفتد، بی شک یکی از مقدمات ظهور حضرت حجت فراهم شده است. چرا که امام زمان دیگر قرار نیست همچون امامان گذشته غربت تحمل کند. (عن الحسن ع: يَا أَبَا سَعِيدٍ إِذَا كُنْتُ إِمَاماً مِنْ قِبَلِ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ لَمْ يَجِبْ أَنْ يُسَفَّهَ رَأْيِي فِيمَا أَتَيْتُهُ مِنْ مُهَادَنَةٍ أَوْ مُحَارَبَةٍ وَ إِنْ كَانَ وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِيمَا أَتَيْتُهُ مُلْتَبِسا)(علل الشرائع،ج1، ص211) 📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉 ✅ ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از حکمت بیان
نگاهی به زندگی حضرت سکینه س.pdf
168.2K
🏴مناسبت: 🏴 🌀عنوان: «گوهر آرامش» 💢نگاهی به زندگی و فضائل حضرت سکینه س 🔰 شعر امام حسین (ع) در وصف سکینه: «خانۀ که در آن همسرم رباب و دخترم سکینه در آن هستند را دوست دارم» به جانت سوگند! خانه‌ای را که سکینه و رباب در آن باشند دوست دارم. لعمرک انّنی لاُحبّ داراً تکون بها سکینة و الرّباب آن دو را دوست دارم و همه ثروتم را در این راه می‌بخشم و هیچ سرزنش‌کننده‌ای حق سرزنش کردن ندارد. أحبّهما و أبذل جلّ مالی و لیس لعاتب عندی عتاب 📌(ابن شهرآشوب؛ مناقب آل ابیطالب، ج4، ص109 و المقرم، ص277) ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
حمله‌ی چندباره‌ی طاغوتِ فراماسون و صهیونیسمِ دولت حاکم فرانسه به محور قدرت و وحدت اسلام، امتحان میزان درک، دلبستگی و غیرت ما نسبت به دین اسلام و پیامبر اعظم (ص) است. حداقل با محارب با خدا "جاهدوا بألسنتکم"! ✍️ حجت الاسلام حاج احمد پناهیان @mohebbin_net
هدایت شده از حکمت بیان
هتک خورشید جنگ با خدا.pdf
226.8K
🏴مناسبت: 🏴 🌀عنوان: «هتک خورشید، جنگ با خدا» ♻ پیام: «گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّه‌ی فرانسوی در اهانت به چهر‌ه‌ی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینه‌ی شرارت‌بار دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعه‌ی مسلمانان را آشکار ساخت».(مقام معظم رهبری) 🔰 موضوع: واکنش به اهانت دوباره نشریه فرانسوی به ساحت رسول الله ص، بررسی ریشه های تاریخی و دلایل اهانت به اولیای خدا و تبیین تکلیف ما در برابر توهین و حرمت شکنی نسبت به پیامبر 🔻چرا همیشه دشمن از حربۀ توهین و تمسخر استفاده می کند؟ اگر حرف حسابی دارید، بزن چرا توهین می کنی؟ 🔻چرا بیشتر اوقات شخصیت اول دین، یعنی نبی مکرم اسلام و اهل بیتش توهین می شوند؟ چرا پیغمبرها را مسخره می‌کردند؟! الآن از اخلاق شما حرف بزنی مسخره‌ات نمی‌کنند! الآن از عدالت حرف بزنی مسخره‌ات نمی‌کنند! الآن از عبادت حرف بزنی مسخره‌ات نمی‌کنند! اما می روند سراغ پیغمبر؟ 🔻 فرمود هرکسی به دوستانی از دوستان من اهانت کند به جنگ من خدا رفته است، اینجا خط قرمز خداست، حریم اولیائش قرقگاه خود خداست. 🔻 آیا این موضع گیری خدا، تکلیف من و شمای مسلمان را روشن نمی کند؟ ✅ ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از حکمت بیان
🌀بدتر از کشیدن چهره پیامبر 🔻بدتر از کشیدن چهره پیامبر، کاریکاتور ساختن از شخصیت و تفکرات پیامبر است. بدترین کاریکاتوریست دنیا، علیه پیامبر کسی نیست جز آن که برای نفی و جهاد و مبارزه او، پیامبر را و اسلام او را معرفی کند. ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از حکمت بیان
بُعد فراموش شدۀ شخصیت پیامبر در قرآن.pdf
294.8K
🌀عنوان: 🔰موضوع: پیامبر در قرآن، «شخصیت اخلاقی»، یا «شخصیت سیاسی»؟!! 🌺مناسبت: 📌پیام : موج سواری سیاسیون بداخلاق روی موج عدم حساسیت مردم نسبت به بداخلاقی های سیاسی ⏰زمان منبر: حدود40 دقیقه 📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉 ✅ ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از حکمت بیان
🔰عنوان : 🔹موضوع: پیامبر در قرآن؛ «شخصیت اخلاقی»، یا «شخصیت سیاسی»؟!! 🌺مناسبت: ✍️خلاصه و سیر بحث: 🔻ما معمولا پیامبر را به عنوان یک شخصیت اخلاقی می شناسیم، در حالی که وقتی به قرآن مراجعه می کنیم، به آیاتی که درباره پیامبر هست ، خدا پیامبر را بیشتر به عنوان یک شخصیت سیاسی معرفی می کند تا اخلاقی. برای این مدعا دلایلی وجود دارد از جمله این دلایل این است که پیامبر باید فرمان دهد و مطاع باشد. فرمان دادن و پذیرش فرمان او از شئون سیاست مداران هست تا معلمان اخلاق. 🔻اخلاقی ترین آیات قرآن درباره شخصیت رسول الله نظیر اینکه پیامبر اسوه نیکو هست در میان آیات جنگ و درگیری نازل شده است و منظور از اسوه بودن پیامبر اسوه بودن در مقاومت در مقابل دشمن هست. ما بُعد سیاسی آیات را حذف و فقط بُعد اخلاقی آیات را می گیریم. خصوصا درباره پیامبر. 🔻مهم ترین آسیب چنین کاری این هست که سیاست مداران ما با حاشیه امنیت به بداخلاقی سیاسی می پردازدند. سیاسیون بداخلاق هم روی موج عدم حساسیت نسبت به بداخلاقی های سیاسی، عجب موج سواری می کنند و بزرگترین جنایات ها را می آفرینند. 🔻وقتی شما اصل اخلاق را در متن سیاست دیدی، حالا برو سراغ سیره نبوی. پیامبر چه اصول اخلاقی را در سیاست ورزی خود رعایت می کردند؟ یکی از اصلی ترین اصول اخلاقی در سیاست در سیره نبوی این هست که یک سیاست مدار، باید عاشق مردمش باشد. 🔻اگر سیاست مداری به اندازه عشق لیلی و مجنون، عاشق مردمش نباشد نمی تواند خدمت کند. یا خطا خواهد خواهد کرد یا خیانت. اصلا دست خودش نیست. این آخر خط سیاست مداری هست که عاشق مردم نیست. 🔻یک سیاست مدار، وقتی عاشق مردم شد، دیگر نمی تواند غذای چرب و چیلی بخورد، سوار ماشین آخرین سیستم بشود. خانه آنچنانی داشته باشد؟ می دانی چرا؟ چون این لقمه از گلویش پایین نمی رود. چون عشقش یعنی همۀ مردم که این طوری نیستند. 🔻اگر یک سیاست مدار عاشق مردم شد، از آن طرف نفرت شدید پیدا می کند از دشمنان مردم. یعنی از طواغیت از کسانی که دشمن منافع و سعادت مردم هستند. لذا شما می بینید همۀ زندگی پیامبر می شود مبازره با طاغوت و مستکبرین عالم. نفرت از دشمنان مردم، ویژگی برجسته سیاست مدار عاشق مردم است. 📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉 ✅ ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از حکمت بیان
🌀مقام معظم رهبری: با این کارها از ولایت دورتر می افتیم! 🔻مقام معظم رهبری: برای ولایت یک جامعه تلاش کردن، معنایش این نیست که بنشینیم مدام چانه بجنبانیم و مدام لق دهنی کنیم و فحش به زید و عمرو بدهیم، به این و آن. با این کارها ولایت درست نمی شود. با این کارها از ولایت دورتر می افتیم. راهش این است که تلاش کنیم برای قدرت دادن ولی اسلام به ولی ای که خدا گفته. 📚ماه رمضان 1353/ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص452 📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉 ✅ ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از حکمت بیان
چرا در حیات بشر دشمن طراحی شده است؟.pdf
321.3K
🌀مناسبت: 13آبان 🔰 عنوان: چرا در حیات بشر دشمن قرار داده شده است؟ 📣 پیام : باور دشمنی آمریکا, توهم دشمن یا واقعیت دشمن 📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉 ✅ ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از مبلغان
ماموریت آخرالزمانی حضرت معصومه س .pdf
502.7K
🌺مناسبت: 🌺 🌀عنوان : 🔻موضوع: تناسب حضور حضرت معصومه س قم با نقش آخرالزمانی شهر قم 🔰خلاصه بحث:مسئله اصلی سخنرانی این است که چه رابطه ای بین حضور حضرت معصومه س در قم و نقش محوری قم در قیام امام زمان وجود دارد؟ در پاسخ به این پرسش ابتدا به نقش محوری قم در قیام امام زمان اشاره می شود که امام صادق سه خصلت را وجه تسمیه قم بیان کردند 1. اهل قیام بودن. 2. اهل مقاومت بودن 3. اهل نصرت امام. در ادامه به توضیح اولین صفت برجسته اهل قم، یعنی اهل قیام بودن توضیح داده می شود. و ویژگی کسانی که اهل قیام هستند. سپس به نقطه مقابله اهل قیام بودن، یعنی اهل قعود بودن و صفت برجسته اهل قعود بودن یعنی عدم مبارزه با دشمن شرح داده می شود. بعد از این تبیین اهل قیام و قعود و اینکه اهل قیام بودن صفت برجسته اهل قم هست، به این پرسش پاسخ داده می شود که چرا حضرت معصومه س در طراحی خدا برای مردم آخر الزمان انتخاب می شود؟ مهم ترین وصف حضرت معصومه اهل قیام برای نصرت امام بودن ایشان هست. مثل حضرت زهرا س که او هم اهل قیام برای نصرت امام بود. این انگیزه سیاسی نصرت امام در زمانی که امام رضا ع غریب بود و هرچند قیام های هم رخ می داد اما خالی از این معنا بود موجب شد که خدا شخصیت محوری و الگوی اهل قم که اهل قیام هستند را بانوی قرار دهد که مثل حضرت زهرا س خودش اهل قیام برای نصرت امام بود. ⏰زمان منبر: حدود40 دقیقه https://eitaa.com/moballeghan
هدایت شده از حکمت بیان
قطره اما دریا.pdf
230.2K
🌺مناسبت: 🌺 🌀عنوان : قطره اما دریا 📌موضوع: رمز گشایی از عنصر اصلی در شخصیت حضرت معصومه س 🔰پیام: مقام معظم رهبری: «اقتصاد کشور به هیچ وجه نباید به تحولات خارجی پیوند بخورد»( ۲ شهریور ۱۳۹۹) 🔻اگرچه دربارۀ حضرت معصومه س، مطالب کمی به ما رسیده است ولی همین کم، حاکی از عظمت شخصیت این بانو هست. 🔻ما می خواهیم امشب رمز گشایی کنیم از عنصر اصلی در شخصیت حضرت معصومه س که او را دارای چنین شان و جایگاهی نزد پروردگار عالم کرده است. 🔻یکی از شئون حضرت معصومه س شان شفاعت است. فرمودند شفاعت تمام شیعه به دستان حضرت معصومه س رقم می خورد. 🔻شفاعت حساب و کتاب دارد، نه همه می توانند شفاعت کنند و نه همه می توانند اینقدر شفاعت کنند؛ پس چطور حضرت معصومه می تواند به وسعت تمام شیعیان شفاعت کنند. همان شانی که برای حضرت زهرا س مطرح است و این عجیب نیست؟ 🔻آیا صرف دختر موسی بن جعفر بودن، حضرت معصومه س او را به این نقطه طلایی و عالی رسانده است؟ خب حضرت موسی بن جعفر ع، دختر و پسر کم نداشتند چرا چنین مقاماتی درباره بقیه فرزندان موسی بن جعفر ع بیان نشده است؟ 🔻اگر این نیست پس چه عاملی باعث شده که حضرت معصومه به چنین شان و جایگاه رفیع و بالایی دست پیدا کنند؟ 📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉 ✅ ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯