»
🌹عــلامه حسن زاده:
#نیــت بــد هر چند به مرحله عمل
نرسد و از جنبه فقهی کیفر نداشته
باشد و تعزیر و حــــد بر آن مترتب
نشود در روح و جان اثر می گذارد
نیت بد انسان را تیره مـےڪند.
🆔 @modafeanzuhur
💠 حضرت علامه حسن زاده :
بدانید دنیا دار شکار است
و شکارچی ها خیلی ناقلا هستند
بسیار هستند که می خواهند شما جوان ها را شکار کنند
مواظب خودتان باشید ...
🌸🌸🌸🌸
--------------
🆔 @modafeanzuhur
🌎 این دنیا مجهز به دوربین مدار بسته است
-------------------------------------
-------------------------------------
آیا انسان نمی داند که "خــــــــــــــــدا" او را می بیند؟!
-------------------------------------
-------------------------------------
📖 «أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَری»
آیا انسان نمی داند که خداوند {همه اعمالش را} میبیند!
{سوره علق، آیه ۱۴}
-------------------------------------
-------------------------------------
📖...وَ هُوَ بِکُلّ ِ شَی ءِِ عَلِیمُُ
...و او به هر چیز آگاه است.
{بقره آیه، ۲۹}
-------------------------------------
-------------------------------------
📖...عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
...خدا از (اسرار) درون سینهها آگاه است.
{آل عمران، ۱۱۹}
-------------------------------------
-------------------------------------
📖📖📖📖📖📖📖
*الســـــــلام علیـکـــــ*
*یـا ابــاصــالح المهــــدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)*
---------------------------------------
---------------------------------------
🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠
*دعای سلامتی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)*
*اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ، فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ، وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً، حَتَّی تُسْکِنَهُ اَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا.*
---------------------------------------
*اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم*
---------------------------------------
*ظهــ☀️ــور نـــزدیــکــــــ است*
*إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا وَنَرَاهُ قَرِيبًا*
---------------------------------------
---------------------------------------
🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠
*الّلهُـــمَّ عَجِّـــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَـــرَج*📖💫
#امام_زمان_شناسی
سر درس مهدویت
قسمت۷۰
امامت در سنین کودکی
پارت۲
متن زیر مطالعه شود👇👇👇
مدافعان ظهور
#امام_زمان_شناسی سر درس مهدویت قسمت۷۰ امامت در سنین کودکی پارت۲ متن زیر مطالعه شود👇👇👇
#امام_زمان_شناسی
سر درس مهدویت
قسمت۷۰
امامت در سنین کودکی
پارت۲
در باور شیعه امام جواد، امام هادی و امام زمان علیهم السلام، در کودکی به امامت رسیده اند، این مساله امر عجیبی نیست زیرا در قرآن کریم دو تن از انبیای الهی در کودکی و حتی در شیرخوارگی دارای مقام نبوت بوده اند:
اولین از ایشان، عیسی علیه السلام است. قرآن کریم درباره تکلم او در گهواره، ساعاتی پس از تولد آن بزرگوار، می گوید: «قال انی عبدالله آتانی الکتاب و جعلنی نبیاً، من بنده خدایم که به من کتاب داده و مرا پیامبر قرار داده است.» (مریم: ۳۰)
اگر طفل شیرخواره ای به اذن الهی از سر اعجاز سخن می گوید، از خود و مادرش در مقابل اتهام دفاع می نماید، از اینکه کتاب به او داده شده است پرده بر می دارد و از مقام نبوت خویش سخن می گوید؛ به راستی چرا باید در امامت کودکی پنج ساله به اذن خدای متعال تردید نمود؟! آری همانطور که نبوت عیسی در گهواره امری معجزه گونه و به اذن خدا بوده است، امامت برخی امامان معصوم در سنین کودکی نیز همینگونه بوده است.
جالب است که ابن ابی حاتم در روایتی از انس بن مالک، در تفسیر این قسمت از آیه نقل کرده است که: «کان عیسی بن مریم قد درس الانجیل و احکمه فی بطن امه فذلک قوله: انی عبدالله آتانی الکتاب و جعلنی نبیاً، عیسی در همان رحم مادر انجیل را آموخت و این همان سخن خداوند است که گفته است: به من کتاب داده و مرا پیامبر قرار داده است» (تفسیر القرآن العظیم، ج ۷، ص ۲۴۸)
مفسر مشهور اهل سنخت فخر رازی نیز می نویسد: «در معنی آیه اختلاف پیدا شده که (خداوند متعال) چه وقت به او کتاب داده و چه وقت او را پیامبر قرار داده است و ظاهر این است که پیش از آن که عیسی با آنان سخن بگوید، خداوند به وی کتاب داد و وی را پیامبر قرار داد و وی را به خواندن نماز و دعوت به خداوند دستور داده است.» (تفسیر کبیر، ج ۲۱، ص ۵۳۵)
#پس_از_ظهور #ظهور #مهدویت #امام_زمان #اسلام #شیعه #islam #خدا #الله #god#shia #امام_دوازدهم #ادیان #تکامل_در_عصر_ظهور#عدالت_در_اسلام #ظهور_عدالت
#عدالت #عدالت_روزی #وقایع_ظهور #انقلاب_جهانی #اجرای_عدالت
#islam #shia
#imam_mahdi #son_of_man
@modafeanzuhur
🌷🍃🌷🍃🌷
🍃🌷🍃🌷
🌷🍃🌷
🍃🌷
🌷
💫✨ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲ ه.ق ✨
🌺برابر با ۱۴۰۰/۰۲/۱۷🌺
📒شرح《رساله لقاءالله》جلسه چهلم
✨ جلسه اول « شرح آیات آخر سوره فرقان » (و عبادالرّحمن..)✨
🔶 در رساله لقاءالله حضرت علامه جان روحی فداه احادیثی از معصومین آورده اند در باب توجه و اهتمام به قرآن کریم و در آداب سالک الی الله متذکر میشوند که آیات آخر سوره فرقان را دقت بفرمایید.
خطاب به ما میفرمایند: "یا عِبادُ الرّحمن هذه آیات الفُرقانِ مِنَ القرآنِ الفُرقان . لا تلکها بین فَکَّیک بل تدبَّر فیها حقّ التدبُّر. فان کل آیةٍ منها دُستورٌ برأسه . من عمل به فاز و نجا ."
🔷 از آیه ۶۳ سوره فرقان که با "عبادُ الرّحمن" شروع میشود تا آخر سوره، پانزده آیه میشود که هر کدام خودش یک دستورالعمل است.
البته در اینجا با توجه به تفسیر "خلاصة المنهج" شماره آیات به روش شیعیان محاسبه شده که بسم الله الرحمن الرحیم هر سوره و حروف مقطعه هر کدام یک آیه محسوب میشوند.
🔶 هر کس این آیات را فقط بین دو فک تکرار نکند بلکه حقِ تدبر در آنها را ادا کند و به آنها عمل کند، نجات یافته و رستگار میشود.
علم بدون تدبر، ملکه نمیشود و فقط یک حال است و حال، ماندگار نیست.
📚 در سوره فرقان در آیه ۶۱ خداوند به خودش مبارکباد میگوید که:
"تَبَارَكَ الَّذِي جَعَلَ فِي السَّمَاءِ بُرُوجًا وَجَعَلَ فِيهَا سِرَاجًا وَقَمَرًا مُنِيرًا"
در آسمان، برجها، سراج و چراغ و ماه روشنگر قرار داد.
مبنای خلقت الهی روی برکتُالله است و خدا در آسمانها بروج جعل کرد که حالا منظور برجهای دوازدهگانه و امور دیگری است. آفتابِ ضیاء و ماهِ منیر قرار داد و همه اینها نسبت به زمین است.
📚 « وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يَذَّكَّرَ أَوْ أَرَادَ شُكُورًا » ( فرقان_۶۲)
آن هویت مطلقه، یکی از مجعولاتش این است که روز و شب را خلیفه و جانشین هم قرار داد که اگر عبادتی که مخصوص شب است مثل نماز شب، قضا شد ، میشود قضای آن را در روز به جا آورد و بالعکس.
🔷 سپس از آیه ۶۳ به بعد اوصاف "عباد الرّحمن" را معرفی میکند.
اینجا عباد را به رحمان اضافه کرده ، به الله اضافه نکرده ، "عبادُ الله" نیاورده . میگوید اگر میخواهی عبدِ رحمان شوی و در محضر رحمانِ حق متعال باشی، اولین پله را باید درست طی کنی یعنی: افراط و تفریط نداشته باشی و حدوسط را رعایت کنی که حدوسط، "صراط مستقیم" است که از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است.
🔶 عباد ِرحمن کسانی هستند که در زمین به صورت هَون راه میروند ( هوناً ).
از روی تواضع و فروتنی و وقار و سکینه راه میروند
🔷 سمتِ قبله یعنی مثلا در ایران "به سمت جنوب قرار گرفتن"
اما خطِ سمت قبله، بسیار دقیق است. صاحب عصمت، جناب رسول الله صلی الله علیه وآله در مدینه به خطِ سمت قبله، ایستاد و فرمود "قِبلَتی عَلی المیزاب" نه سر سوزنی افراط در آن است و نه سر سوزنی تفریط.
ریاضیدانان تحقیقات کردند و به صحت موضوع پی بردند.
#رمضان_1400
#جلسه_40_روز_17_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، شب بیست وپنجم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق🌟
✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۱۷✨
💢جلسه ۴۱ « شرح رساله لقاءالله » 💢
⭕️ جلسه دوم « شرح آیات آخر سوره فرقان » (و عبادالرّحمن..)
قسمت اول⬇️⬇️ (از اول تا دقیقه ۲۰)
❇️ خداوند بسیار بخشنده در باره اوصاف عِبادُالرّحمن "بندگان رحمان" میگوید:
📗 "و عِبادُالرَّحمَنِ الّذینَ یَمشوُنَ عَلَی الاَرضِ هَوناً و اِذا خَاطَبَهُمُ الجَاهِلُونَ قَالُوا سَلاماً" (فرقان-۶۴)
♦️ اینان برخلاف کسانی که کِبر و عُجب و سرکشی دارند، با تواضع و سکینه و وقار، روی زمین راه میروند.
🔶 وبا افراد جاهل و بی ادب ِاجتماع با سلام برخورد میکنند.
📚 در تفسیر روان جاوید آمد که اینها متعرّض جُهّال نمیشوند
و از ضرر و اذیّت جاهلان بوسیله سلام مصون میمانند.
✅ بدتر از این جاهلان ، خرمقدّس های نادان هستند. آنهایی که هم نماز می خوانند و مقدّس هم هستند ، ولی خر مقدّسند.
🌺 حضرت علامه حسن زاده (حفظه الله) در الهینامه میفرمایند ، الهی؛ اگر حسن جهنمی است، جهنمی عاقل را رفیق او بگردان!
✅ هیچکس به اندازه ی جاهل نمیتواند باعث خستگی بشود بخصوص که خرمقدّس هم باشد.
اما عبادالرحمن، در مقابلِ بی ادبی و رذالت آنان، برایشان سلام و سلامتی میخواهند.
🔶 ابوبَرده سَلمی روایت میکند که رسول الله فرمود:
از امّت من جمعی باشند که من آنان را دوست دارم و آنها هم مرا دوست دارند.
🔶 ایشان هنوز بوجود نیامده اند؛ به صفت صبر و حِلم آراسته و بر اصاغِر(جمع صغیر) رحیم اند. نه تنها مهربانی می کنند، بلکه رحیم اند وبا توانگری به درویشان احسان میکنند.
📗 "محمّد رَسولَ اللهِ وَالّذینَ مَعَهُ اَشِدّاءُ عَلیَ الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم"(الفتح-۲۹)
آنهایی که با پیامبر مَعیّت وجودی دارند ، کسانی هستند که ، نسبت به دشمنان خیلی سختگیرند ولی در بین خودشان رحیم هستند.(رُحَماء جمع رحیم است نه رحمان)
📗 "وَالَّذینَ یَبیتُونَ لِرَبِّهم سُجّداً وقیاماً"(فرقان-۶۵)
♦️ یکی دیگر از اوصاف عبادالرحمن اینست که علاوه بر حُسنِ خُلق، بخشی از شب را به سجده بیتوته میکنند و بخشی دیگر را به قیام ایستاده اند.
💢 هر یک از اینها یک دستورالعمل است.
🔶 ابن عباس روایت می کند ، کسی دو رکعت در شب نماز بخواند انشاءالله جزء مصادیق این آیه کریمه می شود. "سُجَّداً و قیاماً" به یک تعبیر نماز شب میخواند.
(پایان دقیقه ۱۵)
📗 "وَالّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنااصرِف عَنّا عَذابَ جَهنَّمَ اِنَّ عَذَابَها کَانَ غَرامَا" (فرقان-۶۶)
🔶 عبادالرحمن با اینکه برای جاهلان سلامتی میخواهند و تا صبح هم قیام و سجده برای خداوند دارند، درعین حال از باب خشیت از خداوند میخواهند که جهنم را از ما دور بگردان!
📚 روایت شده است غریم، اگر چه نماینده و ملازم جهنم است، اما سرانجام مفارقت مینماید.
اما دوزخ ، به هیچ وجه از صاحب خود مفارقت نمیکند.
✴️ بدترین عذاب جهنم، همین اجتماع جاهل است. همسایه جاهل، فامیل، دوستان، همرزم و هم مسجدی های جاهل ،بدترین جهنم است.
❇️ آقاجان امیرالمومنین هم از همین جهّال ناله دارند. با اینکه مردم کوفه در زمان امیرالمومنین بسیار جنگجو بودند و در مقابل شامیان ،با آن همه کثرت سپاه و ادوات جنگی ، بسیار مقاوم بودند.
✅ از جمله ی این جنگجویان؛ ابوقُطام ، برادرهای قُطام ،ابن ملجم بودند. اینها کسانی بودند که در جنگ صفّین جزء سپاه آقا امیرالمومنین بودند.
🔴 اینها آنقدر مقدس بودند که در جنگ صفین برای خود مکانی را آماده میکردند که زمان بیکاری نماز بخوانند وعبادت بکنند!!
🔶 درجنگ صفیّن اکثر لشکریان آقا از این جهّال بودند که کمر امیرالمومنین را شکستند.
(پایان دقیقه ۲۰)
#رمضان_1400
#جلسه_41_شب_17_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، شب بیستوپنجم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق🌟
✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۱۷✨
💢جلسه ۴۱ « شرح رساله لقاءالله » 💢
⭕️ جلسه دوم « شرح آیات آخر سوره فرقان » (و عبادالرّحمن..)
قسمت دوم⬇️⬇️ ( از دقیقه۲۰ تا۳۰)
✴️ در جنگ صفین جناب مالک اشتر توانست به خیمه معاویه برسد. ولی همین جُهّال باعث شکست امیرالمومنین شدند .
🔶 اگر آن روز معاویه و عمروعاص، به لطف الهی کشته میشدند بساط ظلم و ستم بنی امیّه برچیده میشد.
🔶 اما با بالا رفتن قرآن با دسیسهی عمروعاص، همین خرمقدس ها (ابن ملجم ، اشعث بن قیس، ابوقطام...) باعث شدند که آقا شکست بخورد.
❇️ و در آخر هم حکم قتل آقا را صادر کردند و گفتند علی(ع) کافر شده و با قرآن میجنگد. بیست هزار نفر به نهروان رفتند و گفتند تا علی(ع) را نکشیم، دست ازجنگ برنمیداریم!!
✅ امام برای هدایت اهل نهروان پیک ها فرستادند در مجموع شانزده هزار نفر نهروان را ترک کردند. ولی بالاخره آقا را مجبور به جنگ و کشتن چهار هزار نفر باقیمانده کردند.
🔶 بعد هم فرزندان و نوهای آنها محله ای از کوفه را گرفتند و شدند خوارج. و زحمتهای فراوانی برای امیرالمومنین و امام حسن بوجود آوردند و بالاخره به کربلا آمدند و امام حسین را آنگونه به شهادت رساندند.
🔶 باز هم آرام نگرفتند و بسیاری از شیعیان امیرالمومنین را کشتند.
این جُهّال کاری کردند که امیرالمومنین میفرمود ، بار الها مرا از این عذاب نجات بده.
علی تا کی با این جهال بسازد.
البتّه این جهّال ملازم مسجد هم بودند.
📗 "اِنَّهَا سَائَت مُستَقَرَّاً وَ مُقَاماً" (فرقان-۶۷)
♦️ دوزخ و جهنم مکان مستقّر بسیار بدی هست. ولی عدّه ای با طوع و رغبت در آن وارد میشوند و (مُقاما) جایگاه پیدا میکنند.
📗 "وَالّذِینَ اِذَا اَنفَقُوا لَم یُسرِفُوا وَلَم یَقتُرُوا وَ کَانَ بینَ ذَلِکَ قَوَاماً" (فرقان-۶۸)
♦️ عبادالرحمن در هنگام انفاق، اسراف نمیکنند و مالشان را درراه معاصی محرّمات صرف نمیکنند. و از طرفی تنگ و بخیل هم نیستند.
(پایان دقیقه ۳۰)
#رمضان_1400
#جلسه_41_شب_17_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، شب بیستوپنجم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق🌟
✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۱۷✨
💢جلسه ۴۱ « شرح رساله لقاءالله » 💢
⭕️ جلسه دوم « شرح آیات آخر سوره فرقان » (و عبادالرّحمن..)
قسمت سوم⬇️⬇️ (از دقیقه ۳۰ تا آخر)
📗 "کَانَ بَینَ ذَلِکَ قَوَاماً "
♦️ بین اِسراف و اِقتار، قوام و راست ایستادن است. طریقهی اعتدال این است که به افراط و تفریط عمل نمیکنند. افراط، یعنی اسراف و تفریط سختگیری کردن است. انفاق بین این دو امر است.
❇️ از امام صادق(ع) روایت شده است که حق تعالی دعای چهار کس را اجابت نمیکند:
1️⃣ دعای مردی که در خانه بنشیند و حرکتی نکند و دهن بگشاید و بگوید خداوندا مرا روزی ده.
♦️ خداوند به او میگوید مگر تو را به طلب معیشت امر نکردم!
2️⃣ مردی که زن خود را دعای بد کند و گوید خدایا مرا زن خوبی روزی کن.
♦️حق تعالی فرماید که آیا امر او را به دست تو ننهاده ام؟
من این زن را در اختیار تو گذاشتم اگر او را نمی خواهی طلاق بده.
3️⃣ آن که مال خود را نادرست صرف کند و گوید خدایا مرا روزی ده.
♦️ حق متعال در جواب میگوید مگر من تو را به ترک اسراف امر نکرده بودم؟!
4️⃣ شخصی که مال خود را قرض بدهد و گواهی بر آن نگیرد و آنگاه مدیون، قرض خود را اِنکار کند و ایشان، وی را دعای بد کند.
♦️ خداوند دعای این قرض دهنده را مستجاب نمیکند. وقتی به کسی قرض میدهید حتماً شاهد و گواه بگیرید.
🔶 این دستور مهم در طولانی ترین آیهی قرآن است که : " اِذَا تَدَایَنتُم بِدَینِِ اِلَی اَجَلِِ مُسَمَّی فَاکتُبُوهُ..." (بقره-۲۸۲)
اگر به کسی قرض میدهید، که تا یک مدت بعد به شما برگرداند، حتماً بنویسید.
💢 تمام دستورات اواخر سورهی فرقان که پانزده آیه است، همه کاربردی هستند.
📗 "وَالَّذِینَ لَا یَدعُونَ مَعَ اللهَ اِلهَاً آخَر "
♦️ که هرگز با خداوند؛ خدای دیگری را در دعایشان نمیخوانند فقط خدای واحد را میخوانند.
📗 "وَلَا یَقتُلُونَ نَفسَ الَّتی حَرَّمَ اللهُ اِلّا بِالحَقّ "
♦️هیچ گاه یک نفس محترم را نمیکُشند.
🔶 یعنی یک عبدُالرحمن، نفس مومن و نیز معاهد را نمیکشد مگر این که بر اساس حق باشد.
(مُعَاهِد= کافری که با مومنین همپیمان باشند)
📗 "وَ لَایَزنُونَ وَمَن یَفعَل ذَلِکَ یَلقَ اَثَاماً (فرقان-۶۹)
♦️ بندگان رحمان الهی هرگز زنا نمیکنند. هر کس این گناه بزرگ را انجام بدهد، جزای بدی را به دست می آورد.
🔶 سه تا از گناهان هستند ریشه تمام گناهان میشوند؛ شرک، قتل و زنا
📗 "فسوفَ یَلقُونَ غَیّاً" (مریم-۵۹)
♦️ که در آینده می بینند که در دوزخ همانند سنگی از کنار او کانه رها شده و به قعر چاه میرسد.
❇️ روایت ازعبدالله بن مسعود است که از پیغمبرپرسیدم که بزرگترین گناه چیست؟ فرمود آن که برای خدا شریک قائل بشود. از این گناه به اَعظم الذُنوب تعبیر میکنند. این همان شرک جلی است.
🔶 مرحوم جناب سید حیدر آملی در جامع الاسرار میگوید: شرک جَلی کفر است و گرنه به راحتی نمیشود از شرک خَفی در رفت.
🔶 در حدیث امام صادق هم دارد که میگوید شرک خفی را خدای متعال میبخشد.
والحمد لله رب العالمین
#رمضان_1400
#جلسه_41_شب_17_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
🌷🍃🌷🍃🌷
🍃🌷🍃🌷
🌷🍃🌷
🍃🌷
🌷
💫✨ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ۱۴۴٢ ه.ق ✨
🌺برابر با ۱۴۰۰/۰۲/۱۸🌺
💢جلسه ۴۲ « شرح رساله لقاءالله » 💢
⭕️ جلسه سوم « شرح آیات آخر سوره فرقان » (و عبادالرّحمن..)
♦️بخش اول♦️
🔶 آقاجان (محبوب القلوب) در دستورات عملی که به افرادی میدادند، روی آیاتِ اواخر سوره فرقان (از آیه ۶۴ تا آخر سوره) که شرح "عبادالرحمن" است، خیلی اهتمام داشتند که در رساله لقاءالله، این آیات را مطرح فرمودند
🔷 "عبادالرحمن" کسانی هستند که قائل به شرک نمیشوند و قتل نفسی را انجام نمیدهند و زنا هم نمیکنند که برایشان گناهِ مضاعف و شدید نوشته میشود....
مگر اینکه توبه کنند و ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند که آن عمل صالح، آن گناهان را از بین ببرد که "یُبدّلُ اللهِ السّیّئاتِ بِالحَسنات"
🔶 در اینجا بحثی قابل طرح است:
وقتی شخصی، فعلی را برای اول مرتبه انجام میدهد وصفی از آن فعل در فرد پدید میآید که این وصف، زائل شدنی ست، "حال" است
اما اگر شخص، فعل را تکرار کند، البته با فاصله زمانیِ تقریبا کوتاه، وصفی که از آن فعل در شخص پدید میآید زائل شدنی نیست و ملکه میشود و جان به لب میآید تا وصف، زائل شود مگر توبه کند.
🔷 ملکه، حالتی را گویند که آن وصف، منشاء صدور فعل شود بدین معنا که اراده ی فرد، تحت تاثیر آن صفت قرار میگیرد و شخص به اصطلاح نمیتواند اراده کند ، آن فعل را انجام ندهد.
🔶 قرآن که علم تهذیب اخلاق را آورد برای این است که انسانها اخلاقهای بد را عوض کنند. پس معلوم است خویِ بد قابل تعویض است.....
اگر وصفی، ملکه شد باید ضدّ آن را انجام دهد تا تبدّلی به وجود آید.
🔷 اگر دروغگویی ملکه شد ،باید ضدّ دروغگویی که راست گفتن است را انجام دهد و راستگویی را هم تکرار کند البته زحمت دارد اما، اگر تصمیم بگیرد میتواند انجام دهد و مواظبت کند تا راستگویی و صدق، با تکرار، ملکه شود و جای دروغگویی را بگیرد
🔶 صرف اینکه بگوید مثلا من دیگر دروغ نمیگویم، کافی نیست. باید صفت ضدّش را باتکرار انجام دهد
چون آن بذر دروغگویی کاشته شده و تنها علاجش کاشتن بذر راستگویی ست..
🔷 البته اینطور نیست که ریشه های آن صفتِ قبلی، کلا بخشکد و برود.....
خشکاندن خیلی سخت است.....هرچه انسان زحمت بکشد کلاس برود، حج برود....آن تار موها به وقتش در میآید و دسته گُل به آب میدهد... که این اندازه را با غیر معصوم مُماشات (مدارا) میکنند.
#رمضان_1400
#جلسه_42_روز_18_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
🌷🍃🌷🍃🌷
🍃🌷🍃🌷
🌷🍃🌷
🍃🌷
🌷
💫✨ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲ ه.ق ✨
💢جلسه ۴۲ « شرح رساله لقاءالله » 💢
⭕️ جلسه سوم « شرح آیات آخر سوره فرقان » (و عبادالرّحمن..)
♦️بخش دوم♦️
🔶 در بحث "یُبدّلُ السّیّئاتِ بِالحَسنات" فرمودند که شخص باید:
▪️توبه کند یعنی حتما باید ۱۸۰ درجه، مقابلش را انجام دهد، نه یک کمی اینطرف ، آنطرف کند، باید عمل به ضدّش کند
▪️ باید ایمانِ عملی بیاورد همانگونه که در هنگام گناه، کفر عملی داشت (نه کفر اعتقادی).
▪️ باید عمل صالح هم انجام بدهد. مثل نماز، روزه، صدقه
🔷 حالا خداوند گناهان این افراد را تبدیل به حسنه میکند.
حلِّ این مسأله از جنبهء علمی مهم است. یعنی گناه، تبدّلِ جوهری مییابد به حسنه.
🔶 "ماحِیَ السّیّئات" یعنی نوعی محو کردن که آن گناه را تحت الشعاع قرار دهد. اما این آیه (فرقان_۷۱) نمیگوید که گناه، محو میشود بلکه میگوید تبدّل پیدا میکند..... یعنی آن بدیها تبدّل جوهری پیدا میکند به خوبیها.
۲۰ سال دروغگویی تبدیل به ۲۰ سال راستگویی میشود.
شرک تبدیل به اسلام میشود "سبحان الله"!!!
🔷 در رساله عملیه داریم که اسلام مطهِّر است اگر شخصی کافر بود و بعد توبه کرد و ایمان آورد و مسلمان شد، قتل مومنینی که انجام داده بود به قتل مشرکین تبدیل میشود..... زنا به عفت و احسان تبدیل میشود
"سبحان الله"!!!!
🔶 اینها باید در بحث تجسّمِ اعمال و تَجَوهرِ اعمال بحث شود
خدا رحمت کند صدرالمتالهین را که بحث حرکت جوهری را مطرح فرمود.
🔷 ( در قضیهء تبدیل ۴۰۰ درهم به ۴۰۰ دینار توسط پیامبر......) پیامبر (ص) فرمودند چون به زبانِ من جاری شد که در این کیسه، ۴۰۰ دینار است، خداوند تعالی تبدیلِ درهم به دینار کرد.
ما میخواهیم اینها را حل کنیم که ریشه های این بحث، همه در "دروس معرفت نفس" است.
🔶 اینها مقامِ انشائیِ نفس ناطقه است.
"صاحب الامر" اینطوری است....
"امر" مقامِ دفعی است، "کُن فیکون" است.
✨ آقاجانِ ما (محبوب القلوب) به لطف الهی بسوی این رتبه رفتند✨
والحمدلله رب العالمین
#رمضان_1400
#جلسه_42_روز_18_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
400-2-19 Legha allah j44-Ebadorrahman j 5.mp3
15.28M
🌸 جلسه ۴۴ شرح « رساله لقاء الله »
❇️جلسه پنجم از شرح آیات آخر سوره فرقان ( وعباد الرحمن ...)
🔸 یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
✅روز ِ بیست و ششم ماه مبارک رمضان
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی
@modafeanzuhur
1400-2-19 shabe bisto haftom=.mp3
14.41M
🌸مراسم شب قدر ِ ۲۷ ماه مبارک رمضان
🔸 یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی
@modafeanzuhur
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، شب بیستوششم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق🌟
✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۱۸✨
💢جلسه ۴۳« شرح رساله لقاءالله»💢
⭕️ جلسه چهارم « شرح آیات آخر سوره فرقان » (و عبادالرّحمن..)
قسمت اول⬇️⬇️ (از اول تا دقیقه ۲۰)
📗 والَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ ۚ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ يَلْقَ أَثَامًا (فرقان-۶۹)
📗 يضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا (فرقان-۷۰)
📗 إلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (فرقان-۷۱)
✴️ این قسمت از آیات دو بخش هست؛
ابن عباس میگوید: در عهد رسول(ص) تا دو سال فقط آیات ۷۰ و ۶۹ فرقان را قرائت میکردیم و بقیهی آن نازل نشده بود.
🔴 بعد از دو سال آیه بعدی (۷۱) آمد.
ابن عباس میگوید:
تا قبل از این هیچگاه رسول الله را به این اندازه خندان و خوشحال ندیده بودیم.
🌺 روایت دارد که آقا در هنگام نزول آیهی ۷۱ فرقان و آیهی اول سورهی فتح بسیار خوشحال بودند.
❇️ آن دو سالی که قسمت اول آیات آمده بود آقا خیلی در قبض و ناراحتی بودند. اینکه با اینهمه آشفتگی مردم چه خواهد شد؟
✳️ وقتی قسمت دوم آیه نازل شد آقا خیلی خوشحال شدند. چون که از متن واقع خبر دارند؛ حق داشتند اینهمه خوشحال شوند.
✅ مثلاً کسی ۵۰ سال مشرک بعد حقیقتاً توبه و استغفار کند و شهادتین بگوید ایمان بیاورد و عمل شایسته بجا آورد سابقه بتپرستی به خداپرستی تبدیل میشود! خیلی حرف است.
✅ سالها گناه ،به ثواب تبدیل میشود و سیئآت تَبدُّل وجودی پیدا میکنند و بصورت حسنات در میایند!
🔴 مانند آن روایتی که چهارصد درهم، در دست رسول الله تبدیل به چهارصد دینار شد.
🔶 بحث نبوت، یکی از مهمترین این اصول است، بحثِ نبوت عامّه، که مربوط به همهی انبیا میشود و نبوت خاصه که مربوط به جناب رسول الله است.
✴️ انسان قائل به مقام عصمت باشد. مقامِ عصمت صرفاً مقامِ حفظ نیست که معصوم از خطا حفظ شود. بلکه قدرت نفسِ ناطقهی معصوم، مقام انشائی دارد، مقام امری دارد. صاحب امریّت است.
⬅️ اینها در غیر صاحب عصمت هم پیش میآید. تطیُّر(فال بد زدن، مقابل تفأل) از آن بحث های سنگین قرآنی است. اينکه میگویند فال بد نزن!
🔶 خیلی از چیزها براساسِ دایرهی مَحو و اِثبات و تَبدُّل سیئآت به حَسنات و تَبدُّل حَسنات به سیئآت پیش میآید.
❇️ تا اینکه در باب حَسَد، حسود وقتی نگاه میکند آن صفت رذیلهی حسد، از ناحیه چشم او به محسود(مورد حسد واقع شده) تیر می زند و آن کمالی که در محسود هست از او گرفته میشود!!
🌺 رسول الله فرمود: حَسد شتر را در دیگ و انسان را در قبر میبرد!
✅ در مورد انسان هم، گاه به جهت حسد ، یک جوان خوب، مُتخلِّق و مؤدب و زیبا و ... بیمار میشود و میمیرد!
💢 پس مقام انشائی در نفوس خبیثه هم پیش میآید!!
✴️ لذا خداوند به رسول الله فرمود: به ما پناه بیاور؛
مِن شَرِّ الحَاسدِِ اِذَا حَسد (فلق-۵) زمانی که حاسِد دارد حَسد میورزد، آن زمان به ما پناه بیاور.
🔴 مردم حسود و غیر حسود همه با هم زندگی میکنند. اما یک لحظه ای حسادتِ حسود گل میکند و چشم او به یک کمال و صفتی در فرد مقابل تیز میشود.
🔴 اینکه حسدِ حسود به چه چیز تعلق بگیرد (جمال، علم، دارائی ...)
حسود، جوری هست که تا آن کمالی را که نسبت به آن حسد برده است، از محسود گرفته نشود، آرام نمیشود!!
⬅️ چکار کند؟ بیمار باید درمان شود. علم اخلاق راه درمان دارد.
به معراج السعاده نگاه کنید.
✳️ سعدی در گلستان میگوید حسود به یکی از دو راه "شاید" درمان شود!
💢 یکی اینکه حسود بمیرد! حسد هم با او برود.
💢 راه دوم اینکه آن چیزی را که حسد حسود بدان تعلق گرفته، کمال، جمال، علم، آبرو ... آن صفت از محسود گرفته شود!!
🔶 دیگران این دو راه را پیشنهاد ندادند انگار میخواهند بگویند حسد حسود درمان شدنی نیست.
❇️ کمال را غالباً نمیشود از محسود گرفت ائمه(ع) همه محسود واقع شدند.
✅ در اجتماع افراد رذل و پست و هرزه .... جایگاه دارند و راحت زندگی میکنند و حسود نسبت به آنها حسادت نمیکند.
✅ اما افراد پاک مورد حسد واقع میشوند. سبحان الله چقدر نفس خبیث هست!!
(دقیقه ۲۰)
#رمضان_1400
#جلسه_43_شب_18_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، شب بیستوششم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق🌟
✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۱۸✨
💢جلسه ۴۳« شرح رساله لقاءالله»💢
⭕️ جلسه چهارم « شرح آیات آخر سوره فرقان » (و عبادالرّحمن..)
قسمت دوم⬇️⬇️ (از دقیقه ۲۰ تا ۳۵)
❇️ حسد یک وصفِ انشائی است. وقتی که حسد میورزد. زمانی که وصف حسد در حسود به ظهور و تجلی درمیآید، خطرناک میشود و تیر میزند.
✅ اینها هم وصف انشائی دارند و باعث تبدُّل میشود. سلامتی به بیماری ، زیبایی به نقص تبدیل میشود. آنگاه حسود آرام میگیرد! سبحانالله!!
⬅️ پس اینجا هم نوعی تبدُّل هست. منتهی تبدل حسنات به سیئآت!
✅ حسد معمولاً از آدم های لاآبالی نیست. بلکه بیشتر کسانی که مسلمان و متدین و مسجدی .. از اینها برمیخیزد!!
⬅️ هرگز دزدی نسبت به دزد دیگر حسادت نمیکند! شرابخوارها، خلافکارها ... و گرنه باید خودشان همدیگر را از بین ببرند ولی همه با هم تعامُل دارند.
🔶 اما وقتی میآییم در دایرهی کسانی که به ظاهر خوب هستند، چه خبر هست!!
❇️ اگر کسی یک عمر اهل تقوا بود و حالا خدای ناکرده مشرک شد و از دین برگشت. توحید را منتفی کرد
و لااله الاالله و پیامبر را قبول ندارد.
💢 کلاً از اعتقادات خود برگشت. در اینجا اعمال قبلی آنها اِحباط میشود.
(اِحباط به ساقط و بی اثر ساختن طاعت ،با گناه و موازنه بین اعمال نیک و گناهان گفته می شود. )
🔴 لذا بحثی به نام حَبطِ عمل داریم "یَحبَطَ اَعمالَهُم" خدای متعال اعمال آنان را حَبط میکند.
✅ اینکه آیا راستگوییهای او تبدیل به دروغگویی و ازدواج او تبدیل به حرام میشود؟ خیر. اینگونه نیست.
✅ اما از آنطرف خیلی جالب است که فرد آنهمه گناه میکند، حالا توبه کرد وایمان آورد و کار شایسته انجام داد،(تَابَ و آمَنَ و عَمَلَ عَمَلَاً صَالِحَاً فرقان-۷۱) سیئآت او مُتبدِّل به حسنات میشود.
✴️ پس؛ در طرف حسنات به سوی سیئآت، اِحباط و از طرف سیئآت به سمت حسنات، اِبدال میشود.
⬅️ توبه و استغفار چقدر کار میرسد!! انسان دائماً اقرار و اعتراف به اشتباه خود بکند.
🔴 شخصی محضر مبارک امام صادق عرض میکند که چه میشود که دعاهای ما مستجاب نمیشود و خداوند به طلب ما جواب نمیدهد؟
✴️ آقا فرمود: علت این است که وقتی شما چیزی را از خدا میخواهید، قبلِ آن اِقرار به گناهان خود نمیکنید.
🌺 اول به گناه و اشتباه خود اقرار و اعتراف بکنید.
🌺 بعد از خداوند برای گناهان خود طلب استغفار و بخشش بکنید.
🌺 بعد از آن بر محمّد(ص) و آل محمّد(صل الله علیه و آله و سلم) بفرستید.
🌺 آنگاه طلب و حاجت خود را از خدا بخواهید. (دقیقه ۳۰)
❇️ در دعای کمیل میخوانیم "اللهم اِنِّی اَسئلُکَ بِرحمتَکَ الّتی وسعَت کُلَ شئی و بِقوتکَ الّتی قَهرتَ بِها کلُّ شئی" خداوند عظمت تو فراگیر است قوت تو بر همه چیز غلبه دارد.
✅ یا در دعای سمات میخوانیم "اللّهمّ اِنّی اسئلکَ بِاسمَک العَظیمِ الاَعظمِ الاَعزِّ الاَجلِّ الاَکرم" بارالها اسم عظیم تو آنقدر اکرم است، اجلّ است که درهای آسمان با آن گشوده میشود اَبواب قفل شدهی زمین با آن گشوده میشود
✅ "اللًهمَّ اِغفِر لِیَ الذّنوُبَ الَّتی تَهتِکَ العِصم. اَللّهُمّ اَغفِر لِیَ الذُّنُوبَ الّتی تُنزِلُ النِّقَم ...(دعای کمیل )
✴️ در دعاها ابتدا باید طلب مغفرت کرد، چونکه این همه خطاها و اشتباهات از انسان سر زده ، بعد از آن درخواست خود را به خداوند متعال مطرح کنیم.
🔴 در دعای ابوحمزه ثمالی به خداوند عرض میکنیم بارالها! من بیچاره هستم، درمانده هستم ولی تو بی نیاز از عذاب من هستی. به کجا پناه ببرم؟ به کی پناه ببرم؟ خداوندا ! اعتراف می کنم که گناه کارم "اَناَ الّذی عَصیتُ....."
❇️ "اللّهُمَّ لَا اَجِدُ لِذنُوبی غافراً وَلا لِقَبائِحی ساتراً وَ لاَ لِشئِِ مِن عَملیَ القَبیحِ بِالحَسنِ مُبَدّلاً غَیرُک" ( دعای کمیل) خداوند غیر از تو نمیتوانم کسی را پیدا کنم که گناهان مرا ببخشد هر کسی از گناهانم باخبر شود مرا رسوا خواهد کرد. بارالها کسی جز تو نیافتم که کار زشت مرا تبدیل به نیکی کند.
🔶 این مقامِ اِبدال است (تبدیل کردن سیئه به حسنه) خدایا تو و پیغمبر(ص) تو، به اِذن تو در مقام مبدّل است.
(دقیقه ۳۵)
#رمضان_1400
#جلسه_43_شب_18_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، شب بیستوششم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق🌟
✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۱۸✨
💢جلسه ۴۳« شرح رساله لقاءالله»💢
⭕️ جلسه چهارم « شرح آیات آخر سوره فرقان » (و عبادالرّحمن..)
قسمت سوم⬇️⬇️ (از دقیقه ۳۵ تا آخر)
✴️ پیامبر اکرم میتواند چهارصد درهم را تبدیل به چهارصد دینار کند. و به سائل هم فرمود مرا تکذیب نکن. آن فرد هم ظرفیت داشت و نعوذ بِاالله نگفت این کار تو ساحری و جادوگریست.
🔶 اگر کسی بگوید( نعوذبالله ) به اشتباه بر زبان جناب رسول الله جاری شد. برای صاحب عصمت خطا و اشتباه راه ندارد. آنچه که به اذن الله باشد در آن خطا و اشتباه نیست.
❇️ عصمت یک قوّهی ملکوتی، نفسانی و روحانی است که در جان شخص محقَّق میشود و او را از رذائل نفسانی حفظ میکند. یکی از رذائل نفسانی، خطا است که در صاحب عصمت راه ندارد. به همین دلیل جناب سید مرتضی کتاب تنزیه الانبیاء والائمه را نوشت .
🌺 آنچه که بر صفحهی جان خاتم الانبیاء محقّق میشود، متن واقع است. حتی اگر سِبقه نداشته باشد و دفعتاً باشد، متن واقع با آن تنظیم میشود.
🔴 در علم اصول بحثی پیرامون صحت و یا عدم صحتِ احکام شرعیه توسط مجتهدین مطرح میشود. مجتهدین که بر اساس استباط، احکام را استخراج میکنند، دو حالت دارد:
1️⃣ یا حکمی را که بیان کرد، صحیح و مطابق با متنِ واقع است.
2️⃣ یا مطابق با متنِ واقع نیست.
💢 در اینصورت؛
در مورد اول دو اجر میگیرد:
یک اجر برای زحمتِ استخراجِ حکم،
و یک اجر به جهت دریافت صحیحِ حکم.
💢 اما در مورد دوم فقط اجرِ استخراج را به او میدهند ولی چون نتوانست دقیقاً منطبق با متنِ واقع، دریافت کند، اجر دوم را ندارد.
✴️ حال سوال اینجاست؛ که وقتی مجتهد، خلافِ واقع را میفهمد، میتواند خارج و واقعیّت را تغییر دهد؟
یعنی آیا مقام تبدُّل دارد؟
💢 نخیر! برای غیر معصوم عمل تبدیل و تبدُّل راه ندارد.
اما پاداش و اجر زحمت خود را میگیرد.
❇️ انسان کامل؛ مطابقِ متن واقع حرف میزند مگر اینکه در مقام تقیّه قرار بگیرد. یعنی یا برای او و همچنین شیعیانِ آنها خطر جانی و یا خطر مالی داشته باشد.
✅ همیشه اهل بیت در محاصره سنّی ها بودند در محاصره اوّلی ها و دومی ها و سومی ها و ابوسفیان ها بودند. لذا دستور به تقیّه میدادند.
✅ زیرا آنها تنازع با رسول الله و خاندان پاک آن حضرت را از شب ارتحال آقا شروع کردند بعد جریان را به سقیفه کشاندند این جریان در زمان تمام امامان معصوم وجود داشت تا به امروز که حضرت بقیةالله (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) رسید که به غیبت رفتند.
💢 امام عصر( عج) حتی از دست شیعیان هم سر آسوده ندارند و بین شیعیان نیز نمیتوانند آنچه حق است، اظهار کنند.
🔴 یکی از برکات غیبت این است که شیعه به کار خود مشغول شد و سنّی هم به کار خود!
❇️ پس؛ اگر انسان کامل حکمی را صادر کند. مطابق متن واقع است. ولی نظرات مجتهدین حُجّیّت ظَنّیه دارد، نه حُجّیّت قَطعِیّه.
🔴 استاد علامه شعرانی (رحمةالله علیه) نظرشان این بود که اگر چنانچه انسان کامل حکم به تقیّه صادر میکردند برای حفظ جان شیعیان بود و خودشان به تقیّه عمل نمیکردند.
🔶 ولی بر اساس آنچه در جاهای دیگر مشاهده شد، ائمه علیهم السّلام نیز به تقیّه عمل میکردند.
💢 یکی از برکات بحث تبدُّل سیئات به حسنات این است که در اجتماع روحیه امید را ایجاد میکند.
🔶 زیرا بسیاری از افراد اجتماع گاهی نماز شان دچار وقفه بوده یا روزه نگرفتند. یا حج و زکات آنان به تأخیر افتاده است.
🌺 با این بحث؛ اگر ایمان بیاورند و توبه کنند و عمل صالح انجام بدهند در این صورت سیئات آنها نه تنها بخشیده میشود بلکه تبدیل به حسنات میشود.
والحمدلله رب العالمین
#رمضان_1400
#جلسه_43_شب_18_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
400-2-20 Lgha allah j 46- Ebadorrahman j7.mp3
11.53M
🌸 جلسه ۴۶ شرح « رساله لقاء الله »
❇️جلسه هفتم از شرح آیات آخر سوره فرقان ( وعباد الرحمن ...)
🔸 دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
✅شب ِ بیست و هشتم ماه مبارک رمضان
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی
@modafeanzuhur