⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️
♦️ #نهجالولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️
♦️ جلسه سوم - شبِ پنجمِ #ماه_مبارک_رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۶ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش)
✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۳۷ تا دقیقه ۵۵
🔸 مسألهی خلقت همواره باید سرلوحهی تفکّر انسان قرار بگیرد. حق متعال در قرآن کریم میفرماید کسانی که مؤمن هستند، به آیات ما ایمان دارند و کسانی که آیات ما را نفی میکنند، سر از کُفر در میآورند.
🔹 مهمترین آیتِ الهی در نظام هستی برای هر فرد، نفس ناطقهی خودِ اوست امّا متأسفانه اکثر افراد به دنبال خودشناسی نیستند و در تمام دورهها، انبیاء (ع)، گرفتار چنین مردم غافلی بودند.
🔸 چه اینکه از همان ابتدا طولی نکشید که حضرت آدم (ع) گرفتار مصیبت قتل یکی از فرزندانشان به دست فرزند دیگر شدند و آن قدر نوحه و گریه کردند تا خداوند، جناب شیث را به ایشان عطاء فرمود.
🔹 جناب شیخ اکبر، بنا بر دو نقل فرمودند که حضرت شیث توانستند پنج کتاب و یا پنجاه کتاب، از ماورای طبیعت تلقّی کنند.
🔸 و لذا این سوال برای انسان پیش میآید که هدف خلقت انسان و این همه عوالم وجودی، آسمانها و زمین و کهکشانهای بیکران چیست؟
🔹 که از جناب آقای ولایی راجع به حضرت علّامه حسنزاده آملی (ره) شنیدم که میفرمودند بعد از اتمام نماز واجبی که آقا سر را به سجده گذاشتند و به اصطلاح، تَعفیر فرمودند، حالی به ایشان دست داد که در آن حال، آن قدر کهکشانها طی کردند که اصلاً به اتمام نمیرسیدند و تمام اینها ظرف چند ثانیه و یا کمتر از آن پیش آمد. بله عالَم، تمام شدنی نیست.
🔸 مستحب است که انسان، بعد از اتمام نماز، تَعفیر کند. تَعفیر، مصدر باب تفعیل از ماده عَفر، به معنای خاکمالی کردن است و در اصطلاح، به نحوهی خاصّی از سجده کردن گفته میشود؛ به این صورت که انسان بعد از نماز، سر را بر روی مُهر بگذارد و آن را ببوسد. بعد گونهی سمت راست را روی مُهر بگذارد و بر آن بوسه بزند و بعد هم گونهی چپ را روی مُهر بگذارد و آن را ببوسد.
🔹 غرض، هدفِ حق متعال از خلقت این همه آسمانها و زمین و کهکشانهای بیانتها چیست؟ انسان چطور باید به فهم این حقایق دست یابد؟ که گویا سوفسطاییان نیز از بس در عالَم و اسرار آن غرق شدند و انتهایی برای آن نیافتند، عقلشان مدهوش شد و به تعبیری سر به دیوانگی زدند و گفتند واقعیتی نداریم.
🔸 در سِرّ خلقت تَوَغُّل بفرمایید. هنگامی که انسان از مقام خَلق که اندازهی معیّن است، عبور کند، عقل تعطیل میشود زیرا تعقّل، در محدودهی حدود اشیاست نه بُطون و حقیقت آنها. و لذا عقل نمیتواند حقیقت و کُنهِ اشیاء را اِدراک کند.
🔹 قوهی عاقله همیشه در مقام خَلق و کثرت است منتها درون کثرت، به دنبال کثرتِ مِنْ حیثُ هِیَ کثرت نمیگردد بلکه به دنبال وحدت و یکی است. شاکلهی عقل این است. و لذا در دلِ کثرت، به یکی میرسد امّا نمیتواند کُنهِ او را بیابد.
🔸 سرّ خلقت چیست؟ چطور باید به حقایق آن دست یافت؟ مگر میشود با خواندن چند کتاب در زمینههای ادبیات، صرف و نحو، فقه و اصول و امثال آن، علم به اَسرار نظام وجود پیدا کرد؟ که تازه ماحَصَل تلاش این همه بزرگان در رشتههای فقه و اصول، علم به احکام شرعیه است که آن هم مربوط به اَفعال مُکلّفین است نه مربوط به فلسفه و اَسرار احکام.
🔹 چند نفر را میتوان یافت که به اسرار احکام رسیده باشند؟ که قطعاً رسیدن به حقایق و اسرار آیات و روایات به مراتب سختتر و سنگینتر است.
#ماه_رمضان_1444
#جلسه_3_6_1_1402
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️
♦️ #نهجالولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️
♦️ جلسه سوم - شبِ پنجمِ #ماه_مبارک_رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۶ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش)
✳️ قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۵۵ تا آخر
🔸 حق متعال این توفیق را نصیب ما کرد که در عصر غیبت تامّه به سر ببریم که تمام انبیاء و ائمه (ع)، از حضرت آدم گرفته تا امام حسن عسکری (ع)، در انتظار چنین عصری بودند که این انتظار، در سال (۲۵۶ ه.ق)، با ولادت حضرت بقیّةالله (عج) که آخرین حجّت الهیاند، به سر آمد.
🔹 حضرت علّامه حسنزاده آملی (ره) در دروس معرفت وقت و قبله، حدیثی را از جناب مرحوم نراقی نقل کردند و خودِ ایشان هم معنایی را بر آن افزودند.
🔸 در این حدیث آمده است که روزی، یکی از اصحاب امام صادق (ع) به محضر آقا رسید و از اینکه نتوانسته بود طلوع آفتاب آن روز را ادراک کند، ابراز ناراحتی کرده بود.
🔹 امام صادق (ع) به او فرمودند ناراحت نباش، طلوع آفتاب از مشرق و یا از مغرب را از ناحیهی فَجر هم میتوان تشخیص داد چرا که هنگام اذان صبح، در طرف طلوع آفتاب، فجری آشکار میشود که از طریق آن میتوان یافت که آفتاب از مشرق طلوع میکند و یا از مغرب؟
🔸 جناب مرحوم نراقی میفرمایند گویا در ذهن این شخص مُرتَکَز بود که یکی از علائم دهگانهی قیام ساعت و ظهور حضرت بقیّةالله (عج)، طلوع شمس از مغرب آن است و لذا اهتمام داشت که هر روز، بین الطّلوعین را بیدار باشد تا بتواند آن لحظه را ادراک کند.
🔹 امّا عجیب آن است که امام صادق (ع) به او نفرمودند که آقا فعلاً خودت را به زحمت نینداز، چرا که حضرت قائمی که باید قیام بفرمایند و از نسلِ ما هستند، هنوز به دنیا نیامدهاند. چرا امام صادق (ع) این مطلب را نفرمودند؟
🔸 و لذا احادیث، به فرمودهی خودِ این بزرگواران، صَعب مُستَصعَب است و عقل جزئی، قدرتِ فهمِ احادیثِ انسان کامل را ندارد زیرا فرمایشات این بزرگواران، بر اساس سِعهی عقل و برهان سِعی است نه برهان فکریِ منطقی.
🔹 برهان فکریِ منطقی، در ماهیّاتِ اشیاست نه در وجود آنها که البته بحث از ماهیّات، بیشتر در علم کلام است و حتّی در منطق هم به آن صورت بحث نمیشود و اگر در فلسفه هم از ماهیّات بحث میشود، بحث اِستطرادی(= انحرافی، خارج از موضوع) است یعنی مربوط به خارجِ این علم است و تنها به مناسبتی، از آن صحبت میشود.
🔸 موضوع فلسفه، وجود یا موجود است و اصلاً ماهیّت در آن راه ندارد چه اینکه علم منطق نیز برای آن است که انسان با رعایت ضوابط آن، از اشتباه در مقام فکر، مصون باشد که البته این فکر، علم فکری است نه علم شهودی.
🔹 بنابراین حتّی اگر براهین منطقی، بر اساس مقدّمات ششگانهی برهانی هم باشد، رهآورد آن، علم فکریِ مربوط به ماهیّات اشیاست نه وجود آنها. و لذا اگر کسی میخواهد به دنبال برهان در بخش وجودات اشیاء باشد، حتماً باید برهان کلّی سِعی را دنبال کند نه کلّی منطقی، عقلی و حتّی طبیعی را، چرا که کلّی سِعی، در قلمرو وجود است.
🔸 در یکی از ابوابِ "کتابُ الحُجّة" اصول کافی که به "صَعب مُستَصعَب" معروف است، امام باقر (ع) در حدیثی، به نقل از جناب رسول الله (ص)، ضابطهای را ارائه میدهند و میفرمایند "فَما وَردَ عَلَيكُم مِن حَديثِ آلِ مُحمّدٍ صَلواتُ اللهِ عَلَيهِم فَلَاَنَتْ لَهُ قُلوبُكُم وَ عَرَفْتُموهُ فَاقْبَلوهُ" اگر حدیثی از آل محمّد (ص) به شما رسید و دلهایتان در برابرش نرم شد و با آن احساس آشنایی کردید، پس آن را بپذیرید.
🔹 در ادامه میفرمایند "وَ ما اشْمَأزَّتْ مِنهُ قُلوبُكُم وَ أنْكَرْتُموهُ فَرُدّوهُ إلى اللهِ وَ إلى الرّسولِ و إلى العالِمِ مِن آلِ محمّدٍ عليهم السلام" امّا اگر دلهایتان از آن رمید و احساس بیگانگی با آن کردید، آن را به خدا و پيامبر و عالمِ آل محمّد (ص) بسپارید که عالِم آل محمّد (ص) در عصر ما، حضرت بقیّةالله (عج) هستند.
🌷والحمد لله ربّ العالمین
#ماه_رمضان_1444
#جلسه_3_6_1_1402
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
NAHJ 4-402-1-7.mp3
20.6M
🔰 فایل صوتی افاضات استاد صمدی آملی
🔶 ماه مبارک رمضان 1402ش (1444 ق)
🔷 جلسه 4 - 1402/1/7 (شب ششم ماه رمضان)
✅ موضوع : شرح رساله نهج الولایه
💠 آمل - مسجد علامه حسن زاده آملی ( ره)
................................
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
#استاد_پناهیان
💠 دین بدون #مهدویت، مانند #معنویت بدون #نبوت است،
👈 مانند همان قرآن بدون علی(ع) است که خوارج داشتند.
👈 مانند همان مسجد و محراب و منبری است که در آن علی(ع)
را نفرین میکردند.
✅در جامعۀ ما این رسم دینداری، اخلاقمداری و معنویتگرایی بدون مهدویت باید فرو بریزد!
⚠️یک مشکل دیگر ما «مهدویتگرایی بدون سیاست» است.
بعضیها مهدویت بدون سیاست، بدون جنگ، و بدون استکبارستیزی دارند،
انگار امام زمان(ع) میخواهند تشریف بیاورند و برای ما کلاس #اخلاق بگذارند،نماز بخوانند و به زیارتشان مشرّف شویم و دیگر هیچ❗️
حضرت که برای این چیزها نمیآیند،
🌹 برای آزاد کردن جهان از قید ستم میآیند، که
اینکار طبیعتاً با جنگ همراه است.
💠 اگر کسی به مهدویت معتقد باشد ولی اهل سیاست نباشد،
⛔️یا جاهل است یا لافزن و دروغپرداز و تحریفکنندۀ دین❗️
🌺چون امام زمان(ع) برای ریاست جهان میآید و ما ایشان را برای ریاست جهان میخواهیم.✅
#سهشنبههایمهدوی یعنی یادآوری عزیزترینی که در شلوغیهای زندگی ما شده است #غریبترین....
#صلیاللهعلیکیاصاحبالزمان✋
#سهشنبههایمهدوی
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur