عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 کشتی مقدس؛ فریاد مقدس!
🔹بیایید داستان را باز از نو بخوانیم؛ یزید اگرچه توانست پسر بوتراب را کشته و اهل و عیالش را اسیر کند؛ اگرچه توانست با قطع یَد علمدار حسین، رایت سپاه کوچک خون خدا را پایین کشانده تا پیروزمندانه بر صدر مجلس نشسته و با عصای تزیینی، در محضر سُکینه و رقیه، بر آن لب و دندان شیرین و خونین، سمفونی فتح بنوازد؛ آیا به این سالها و این روزها هم فکر میکرد؟
🔸آیا او میدید که ۱۴۰۰ سال بعد، در هر کویوبرزنی از عراق عرب، نوای دلنواز #حسین، چشمه چشمان مردان تنومند را چون زنانِ مویهکُنان عزیز از دست داده و کودکان گریانِ یتیم شده، روان میکند؟
🔹بهراستی یزید و سپاهیانش اگرچه توانستند آن روز، کودک شش ماهه را، مِنَ الاُذُنِ الیَ الاُذُنِ، ذبح کرده و پیکر علیاکبر جوان، آن شبیه ترینِ خَلقاً و خُلقاً به رسولالله را، ارباً ارباً کرده و تن عبدالله یازده ساله، پورِ حسن را، با پیکر شاه بی سر، با سهشعبه بهم دوخته و با سم اسبان و ستوران ممزوج کنند و سرهای آن کشته های فتاده به هامون را، به نیزه کرده و زینب دختر شیر خدا را به اسارت ببرند و جان شیرین رقیه، دختر سه ساله ی شاه کهکشان ها را، در خرابه های شام بستانند، اما حال بعد از ۱۴ قرن، چه کسی رفته و کدام جاودانه مانده است؟
🔸به قول فیلسوف قرن، علامه طباطبایی که رضوان خدا بر این مرد بزرگ باد: «ما انسان ها آمده ایم که بمانیم». ما آمده ایم تا یک زندگی همیشه جاودانه را رقم بزنیم.
🔹اگرچه هگل، کانت، مارکس، هیتلر، موسولینی، کارتر، بوش و همه فلاسفه و قدرتمداران عصر مدرن و پسامدرن، هم در عالم ذَر، بر یگانگی و خداوندی خدا گواهی داده، اما وقتی پا به صحنه گیتی عالم نهادهاند در این دنیای دنی، به زیر آن کاسهوکوزه زدهاند که نه خدایی هست و نه زندگی جاودانهای؛ اما واقعیت این است که ما آمده ایم که بمانیم و با مرگ دنیوی، حیات جاوید ما آغاز خواهد شد اما مهمتر از "مرگ"، زیستن است؛ زیستی که به جاودانگی منتهی شود نه زیستی که به سروری و چریدن و چاپیدن در این دو روز دنیا، اصالت میبخشد!
🔸چه کنیم که بمانیم؟ برای ماندن باید به حبلالمتینِ سفینه حسین چنگ انداخت؛ کشتی حسین هم سریعتر و وسیعتر است و در این طوفان بلا، برای ما غرقشدگان عالم عادت، قایقهای نجات را روانه کرده، تا حیات جاودانه را بر ممات گرامی بداریم و در دریای شهوات غرق نشویم!
🔹اما سوخت موتور کشتی حسین، اعتراض بر ظلم ظالمان و بیصبری بر مظلومیت مظلومان است؛ بادبانهای بزرگ این کشتی را فریادها و مشتهای گرهکرده به حرکت در میآورند. این کشتی مقدس است، چون اعتراض و قیام و فریاد مقدس است.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اخیراً به مناسبت شهادت شهید باهنر و هفته دولت، بخشی از سخنان استاد شهید محمدجواد باهنر، درباره مقبولیت و مشروعیت حکومت و امامت بر مردم در فضای مجازی منتشر شده و مورد توجه کاربران قرار گرفته است.
🔹وی در این باره میگوید: درباره امام و امامت گفت باید مورد قبول مردم باشد. یعنی اگر چنانچه کسی صفات خوبی هم دارد ولی مردم او را نپذیرفتند، نمی تواند رهبری کند. رهبری در اسلام امامت متکی به قبول و پذیرش مردم است.
🔸شهید باهنر ادامه میدهد: پیامبر هم وقتی ولی و امام می شود که از سوی مردم پذیرفته شود. حضرت علی(ع) امامت سیاسی- اجتماعی و حکومتی خود را پس از بیعت مردم با وی اعمال کرد. بنابراین اگر پذیرش مردمی نباشد امامت معنا ندارد.
🔹به گفته وی اصلا حکومت و امامت در اسلام منهای مردم، رای مردم و قبول مردم درست نیست و باید با پذیرش و بیعت و رای مردمی همراه باشد.
🔸این بیانات و دیدگاه، از سوی امام، شهیدان بهشتی و مطهری و باهنر و سایر رهبران انقلاب، درست اول انقلاب مطرح میشد ولی اگر الان کسی طرح کند چه بسا بیبصیرت و ضدولایت و شبه روشنفکر و ... معرفی شود!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
دلار ۳۷۵۰۰ جایگزین #دلار ۲۸۵۰۰/ نرخ فروش حواله دلار مرکز مبادله ارز، مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و پایه محصولات پتروشیمی شد!
چرخه باطل گرانی و تورم، ادامه دارد...
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 چرخه گرانی و دور باطل آزادسازی قیمت ها! 🔹سخنگوی وزارت صمت رسماً اعلام کرده که لوازم خانگی 15 درصد
ما از اول گفتیم این دور، دور باطلی است...
یکی از مسائل مورد اختلافی که خیلی به آن پرداخته نمی شود تفاوتِ مکتب اقتصادی و نظام اقتصادی با علم متعارف اقتصاد است.
حتی در تعریف خود علم اقتصاد، تفاوت ها و اختلاف هایی بین اندیشمندان این حوزه است.
اینکه می بینیم برخی دستورالعمل ها و برنامه های اقتصادی در کشور با وجود آنکه نتیجه آن معلوم و مشهود است ولی مدام تکرار می شود و عبرت گرفته نمی شود، ناشی از این است که نگاه مکتبی و منظومه ای به اقتصاد نیست.
مهم ترین اختلاف مکتب اقتصادی و علم اقتصاد، مسئله و مفهوم عدالت است. در علم اقتصاد، عدالت ابزار سنجه و ارزیابی نیست.
در واقع، مکتب اقتصادی اسلام می گوید که عدالت، مبنا و ملاک ارزیابی و ارزشگذاری افعال و اعمال و اقدامات باید باشد ولی در علم اقتصاد، این مسئله جایی ندارد.
ملاک ارزیابی و ارزشگذاری افعال اقتصادی در علم اقتصاد، سود و لذت جویی است؛ هر فعل اقتصادی که منجر به افزایش سود شود و نهایت لذت را برای مصرف کننده و تولید کننده به ارمغان بیاورد، آن فعل خوب است! ملاک خوبی و بدی در علم اقتصاد، سود است. حالا اینکه این سود به نفع چه طبقاتی و به ضرر چه طبقات دیگری باشد در علم اقتصاد، مهم نیست.
اما مکتب اقتصاد اسلامی، ملاک و معیار هر فعل و عملی را عدالت می داند.
اگر فرصتی بود بیشتر می نویسم ...
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
یکی از مسائل مورد اختلافی که خیلی به آن پرداخته نمی شود تفاوتِ مکتب اقتصادی و نظام اقتصادی با علم مت
🔴 آیت الله سید محمدباقر صدر در کتاب #اقتصادنا دربارۀ تفاوت علم اقتصاد با مکتب اقتصادی میگوید:
«مکتب اقتصادی شامل هر اصل بنیادین در زندگی اقتصادی است که با اندیشۀ عدالت اجتماعی سر و کار دارد. اما علم اقتصادی در بردارندۀ هر نظریه است که واقعیتی از زندگی اقتصادی را به گونهای جدا از هر اندیشۀ پیشین یا آرمان عدالت، تفسیر مینماید. پس اندیشۀ عدالت، مرز میان مکتب و علم و نشانۀ تمایزگذار برای تشخیص اندیشههای مکتبی از نظریههای علمی است؛ زیرا اندیشۀ عدالت به خودی خود، عملی نیست و امری محسوس و قابل اندازهگیری یا آزمون شدن با ابزارهای علمی نیست؛ بلکه عدالت مبنای ارزیابی و ارزشگذاری اخلاقی است.»
((شهید سید محمدباقر صدر، اقتصاد ما، ترجمه سیدابوالقاسم حسینی ژرفا، ج۲، ص۱۹؛ و اقتصادنا، ص۳۸۱))
هدایت شده از اقتصاد انرژی/همت قلی زاده
ما طوری رهاسازی بنگاهها و جهانی سازی قیمتها را انجام داده ایم که اختیار سیاستهای مالی و پولی سالهاست دیگر در دست دولت نیست بلکه در اختیار مالکان جدید بنگاهها و بانکهای خصوصی که در پشت صحنه دست در دست هم دارند، می باشد. چاره ای نیندیشیم در چاره اندیشی آنها به دام خواهیم افتاد!
@hemmatgholizadeh
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
دستمزد کارگر و کارمند را هم به قیمتهای جهانی و نرخ دلار محاسبه و پرداخت کنید، والله نه اعتراضی به گرانسازی دلار خواهم کرد، نه به دلاری فروشی پتروشیمی و فولاد...
تمام حرف حقیر این است که گناه این ملت نشسته روی این ثروت عظیم خدادادی چیست که درآمدش به ریال و هزینهاش به دلار باشد؟
@syjebraily
🔴 چهار نکته درباره پتروشیمی ها
1. مواد اولیه و خوراک بسیار ارزان
2. درآمد به دلار روز
3. ارز حاصل از فروش را هرگونه که خودشان می خواهند مدیریت می کنند و به دولت یا در بازار ارائه می کنند. برخی پتروشیمی ها، دلار را به قیمت روز در بازار آزاد می فروشند، برخی کالای لوکس خریده و وارد کشور می کنند و از این طریق هم کسب سود می کنند.
4. حقوق مدیران و پرسنل پتروشیمی ها، چند ده میلیون تومان است؛ از 30-40 میلیون تومان گرفته تا بیش از 100 و 200 میلیون تومان؛ به غیر از مدیران مالی و صادرات که به واسطه ارتباط با صرافی ها و خریداران، هدایای چندصد میلیونی و میلیاردی و غیره دریافت می کنند.
پتروشیمی ها، منابع حمایتی انتخابات ها هستند؛ چه در سطوح بالای ریاست جمهوری و چه در سطوح استانی و نمایندگان مجلس و ...
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 اندر حکایت پتروکراسی!
🔹فردا استاد دانشگاه مملکت، سرکلاس یا جلوی دوربین، ژست میگیرد: چرا باید قیمت این آبمعدنی نیملیتری، بیشتر از یک لیتر بنزین باشد؟ چرا سرمایهی مملکت(بنزین) را حراج میکنیم؟ دانشجو میپرسد چاره چیست؟ نگاهی به افق کرده و میگوید: نرخ #بنزین باید افزایش یابد تا به فوب خلیجفارس برسیم!
🔸آیا او نمیداند یا کتمان میکند که افزایش قیمت آب معدنی بخاطر افزایش قیمت محصولات پتروشیمی، آن هم به دلار روز است نه بخاطر نیم لیتر آب؟! پس چرا از یک طرف افزایش نرخ دلار را تجویز میکند، از طرفی خوراک گازی ارزان به پتروشیمیها را با فرمولهای دِمُدهی اقتصاد متعارف کلاسیک، اثبات میکند و از طرفی دیگر هم پیشنهاد افزایش نرخ بنزین را میدهد؟ این چرخه کی قرار است متوقف شود؟
🔹تا کی قرار است پتروشیمیها، پتروپالایشگاهها و فولادیها، مواد اولیه را رایگان یا به ریالِ ارزان دریافت کنند اما محصولات خود را به دلار روز، به تولیدکنندگان داخلی بدهند و از مالیات هم معاف بشوند؟! کدام دولت لیبرال در جهان این کار را میکند؟
🔸نامه برخی افراد بعنوان روزنامهنگار اقتصادی به محمد #مخبر معاون اول دولت، در حمایت از کاهش نرخ خوراک اولیه پتروشیمیها و افزایش نرخ محصولات آنها هم در نوع خود جالب بود! چرا به مخبر؟ نوشتهاند که آفرین همین مسیر را ادامه دهید و اسیر پوپولیسم نشوید!
🔹کاش روزی اسناد حمایت مالی پتروشیمیها از برخی روزنامههای اقتصادی، در قالب آگهی و رپورتاژ شفاف شود.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
حضرت حافظ غزلی دارد که عارفانه از اربعین میگوید:
سحرگه ره روي در سرزميني
همي گفت اين معما با قريني
که اي صوفي شراب آن گه شود صاف
که در شيشه برآرد اربعيني
خدا زان خرقه بیزار است صدبار
که صد بت باشدش در آستینی
مروت گرچه نامی بینشان است
نیازی عرضه کن بر نازنینی
ثوابت باشد ای دارای خرمن
اگر رحمی کنی بر خوشه چینی
نمیبینم نشاط عیش در کس
نه درمان دلی نه درد دینی
...
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
امام عصر (عج) در زیارت ناحیه مقدسه به جد غریب خود عرض می کند:
سَلامَ مَنْ لَوْ كانَ مَعَكَ بِالطُّفُوفِ لَوَقاكَ بِنَفْسِهِ حَدَّ السُّيُوفِ،
سلام كسى كه اگر در آن صحراى كربلا همراهت بود به طور حتم تو را با جان خود در برابر تيزى شمشيرها نگهدارى مى كرد،
وَبَذَلَ حُشاشَتَهُ دُونَكَ لِلْحُتُوفِ، وَجاهَدَ بَيْنَ يَدَيْكَ، وَنَصَرَكَ عَلى مَنْ بَغى عَلَيْكَ،
و نيمه جانى را كه در پيكرش باقى مانده براى تو در معرض مرگ قرار مى داد؛ و در پيشگاه تو به نبرد مى پرداخت، و در مقابل ستمكارانِ بر تو، ياريت مى كرد؛
وَفَداكَ بِرُوحِهِ وَجَسَدِهِ وَمالِهِ وَوَلَدِهِ، وَرُوحُهُ لِرُوحِكَ فِداءٌ، وَأَهْلُهُ لِأَهْلِكَ وِقاءٌ.
و روح و جسم و دارايى و فرزندان خود را فدايت مى ساخت، و روحش را فداى روح شريفت مى كرد و خانواده اش را به حفظ و نگهدارى خانواده ات مى گماشت.
فَلَئِنْ أَخَّرَتْنِي الدُّهُورُ، وَعاقَني عَنْ نَصْرِكَ الْمَقْدُورُ،
پس اگر روزگار مرا از زمان تو دور داشته، و مقدّرات مرا از ياريت باز داشت،
وَلَمْ أَكُنْ لِمَنْ حارَبَكَ مُحارِباً، وَلِمَنْ نَصَبَ لَكَ الْعَداوَةَ مُناصِباً،
و نبودم كه با جنگجويانى كه به جنگ تو آمدند بجنگم، و با دشمنانت بستيزم؛
فَلَأَنْدُبَنَّكَ صَباحاً وَمَساءً، وَلَأَبْكِيَنَّ لَكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً، حَسْرَةً عَلَيْكَ،
ليكن، هر صبح و شام بر تو ناله و زارى و شيون مى كنم، و به جاى اشك، برايت خون مى گريم؛ از حسرتى كه بر تو مى خورم،
وَتَأَسُّفاً عَلى ما دَهاكَ، وَتَلَهُّفاً حَتَّى أَمُوتَ بِلَوْعَةِ الْمُصابِ، وَغُصَّةِ الْإِكْتِيابِ.
و تأسّفى كه بر رنج تو دارم و در سوز و گداز مى مانم تا زمانى كه از اين مصيبت و غصّه و اندوه بميرم.
جمعی از دوستان ما در خوزستان، خاصه برادران امین غفاری و حسین اسکندری، قریب یک ماه، خود را وقف #اربعین_حسینی کردند و مشغول اطلاعرسانی و گزارش حرکتهای مردمی و خدمترسانی مواکب و دستگاهها بودند؛ با کمترین تجهیزات شخصی؛ دهها گزارش از حرکتهای مردمی در روستاها و شهرها و مرز چزابه و شلمچه و ... .
گفتم از اینجا، از این دوستان عزیز تشکر کنم. دعا میکنم که خداوند متعال به بهترین وجه از آنان قبول کند و این اقدامات مورد توجه و عنایت حضرت اباعبدالله(ع) قرار بگیرد.
✅️ @aminghafari_ir
و خدا قوت به همه موکبداران و همه آنانیکه در هر لباس و هر جایگاهی به زوار حسین علیهالسلام خدمت کردند. چه کارهای مردمی چه اقدامات دولتی. چه در سمت ایران چه عراق؛ چه در خوزستان، چه در ایلام، چه در کرمانشاه و کردستان، چه در سیستانوبلوچستان چه در مرز خراسان؛ اجر همهشون با سیدالاحرار آقا اباعبدالله علیهالسلام؛ انشاءالله
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 چرا بین کارشناسان گفتگو اتفاق نمیافتد؟
🔹نظر کارشناسان حوزه اقتصاد، درموارد مختلف، متفاوت است و هرکدام ادله ونکاتی را درباره ادعاهای خود ارائه میکند. بطور مثال مسئله #حذف_ارز_ترجیحی، یکی از آن موارد اختلافی است. هرکدام هم دلایلی را ارائه میکنند. اما برای مردم آخر شفاف نشد که کدام نظر به واقع نزدیک است و کدام کارشناس پیشبینی بهتری از قضیه داشت.
🔸البته حقیر معتقدم افکار عمومی، تا حدی متوجه اشتباه حذف ارز ترجیحی و سیاستهای اقتصادی این دولت و دولتهای سابق شده. امابطور کلی این دست مسائل و اختلافات، برای نخبگان و مسئولین و بخشی از مردم مسائل شفاف نیست.
🔹متاسفانه گفتگوی انفرادی یا بصورت جمعی هم در این رابطه شکل نگرفته و جلسات بحث و مناظره و گفتگو خیلی محدود و معدود، در این رابطه برگزار شده. نه تنها بین کسانی که به لیبرالیسم افتخار میکنند با منتقدین لیبرالیسم گفتگویی شکل نگرفته و نمیگیرد، بلکه بین خود منتقدین لیبرالیسم و بین همین کارشناسانی که منتقد لیبرالیسم و سیاستهای نئولیبرالیسم هستند هم گفتگویی شکل نمیگیرد.
🔸همینهایی که بچه مسلمان هستند و خود را حامی و دلسوز نظام و انقلاب و مردم میدانند، گفتگوی واقعی و مستمر و مفصل شکل نمیگیرد؛ دولتمردان و حاکمان که گوشی برای شنیدن ندارند بقیه چرا؟
🔹این گفتگوها فوایدی دارد: اول؛ هر طرف، اشکالات ادعا یا ادله خود را متوجه میشود؛ در همین ماجرای ارز ترجیحی، ابعاد قضیه برای دو طرف موافق و مخالفِ حذف ارز ترجیحی روشنتر میشود؛ فایده دوم هم برای افکار عمومی و مردم است. عموم مردم نسبت به مسائل روشنتر و آگاهتر میشوند.
🔸از رسانه ملی که انتظاری نیست کاش کسی یا کسانی باشند و بانی این گفتگوها شوند. این حقیر کارشناس اقتصاد متعارف نیستم اما در حوزه اقتصاد سیاسی و مکاتب اقتصادی، ذره مطالعاتی داشتهام و بعنوان منتقد سیاستهای اقتصادی دولت و عملکرد اقتصادی و مخالف حذف ارز ترجیحی و همچنین عدم مبارزه این دولت با فساد، آماده بحث و گفتگو با سایر دوستان هستم. امیدوارم فضای این گفتگوها فراهم شود.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸به شما اهوازیها وعده می دهم که روزی میزبان زائران کربلا خواهید شد🔸
تاریخ سخنرانی: 7 فروردین 1367
من به شما عرض می کنم که در آینده، شما اهوازی ها وقتی گروه های مردم می خواهند از ایران به سمت کربلا بروند، یکی از منازلی که وسط راه توقف می کنند، خانه های شما است! خودتان را ان شاء الله برای همچین پذیرایی ای آماده کنید.
این محل مصلای نماز جمعه شما فردا می شود محل توقف زائران کربلا؛ و شما باید خودتان به زائرها آب بدهید، و از زائرها پذیرایی کنید ان شاء الله. این پیغام من را به بقیه اهوازیهایتان هم برسانید.
من به شما #وعده_میدهم؛ ان شاء الله خانه های شما اهوازی ها منازلی باشد برای کسانی که به زیارت کربلا می روند. خانه های شما، در آینده کاروانسراهای وسط راه می شود. هرچه که در این مدت شما مهاجر و آوارۀ شهرهای دیگر شدید، یک روز دیگر می رسد که #صاحبخانه می شوند و از شهرهای دیگر می آیند و #مهمان شما می شوند. ان شاء الله خرمشهر شما و آبادان شما محلی می شود که مردم از #سراسر_عالم مهمان شما بشوند. خدا یک روزی همه شهرستان ها را مهمان می کند برای دزفولی ها، اهوازی ها، خرمشهری ها، آبادانی و ...
حالا آن وقت اگر من برگردم و بخواهم بروم کربلا، شما چه کار می کنید؟ وقتی آمدیم، برای ما گاو می کشید؟! [خندۀ حضار]
#اربعین #زیارت #کربلا
تاریخ سخنرانی: 7 فروردین 1367
@haerishirazi
🔴 آدرس غلط ندهیم؛ مشکل در آبشخور فکری و علم اقتصاد است!
🔹برخی میگویند: دست از این نگاه مکتبی به اقتصاد بردارید؛ این نگاه اسلامی است که به اقتصاد ضربه زده. چرا اجازه نمیدهید اساتید و کارشناسان اقتصاد تصمیمگیری کنند؟ چرا از علوم دانشگاهی و اساتید اقتصاد استفاده نمیشود؟
🔸طرح این سوال و ادعا، آدرس غلط به مردم و ناشی از نشناختنِ فضای حکمرانی و بوروکراسی کارشناسی کشور است.
🔹کمی تامل و تفکر کافی است تا ببینیم این سهدهه نگاه مکتبی به اقتصاد در کشور حاکم نبوده. هرچه بوده همین علم متعارف اقتصاد بوده. در همه دولتها، این اقتصاددانان و کارشناسان دانشگاهی ما بودند که وزیر و مدیر اقتصاد شدند؛ همینها برنامه و بودجهها را نوشتند؛ لوایح و برنامههای بودجه را خروجی همین رشته اقتصادی دانشگاههای مملکتمان نوشتهاند.
🔸چرا آدرس غلط میدهیم؟ سیاستهای کلان اقتصادی، برنامههای مختلف توسعه، لوایح و برنامههای سالانه بودجه توسط ساختار کارشناسی کشور تدوین شدهاند. حتی سیاستهای اقتصادی اصل ۴۴ و سیاستهای اقتصاد مقاومتی که توسط رهبری ابلاغ شدهاند را هم کارشناسان دانشگاهی ما در سازمانهای مختلف تدوین و تقدیم کردهاند.
🔹این حرفها به معنای تقابل با دانشگاه و اساتید اقتصاد و کارشناسان این حوزه نیست. بلکه میخواهم بگویم که این نظریات و این نسخههای علمی، شاید در کشور دیگری، جواب داده اما در کشور ما جواب نمیدهد. اقتصاد کلاسیک و نظریات نئولیبرالیسم اگر هم نتیجهای داده باشد در همان جوامع غربی داده.
🔸بگذریم از اینکه صاحبنظرانی در همین کشورهای غربی هستند که مدعیاند اقتصاد لیبرال به بنبست خورده و بحرانهای پیش روی آمریکا و اروپا را هشدار میدهند. اما حرف این است که در کشور ما، اولاً طی سهدهه اخیر، سیاستهای اقتصادی یکپارچهای نداشتهایم؛ ثانیاً، جهتگیری ما به سمت سرمایهداری بوده.
🔹براستی، کجا نگاه عدالتمحور مکتبی شهید صدر، شهیدان بهشتی و مطهری حاکم بوده؟ در کدام دولت؟ در کدام برنامه توسعه؟ در کدام لایحه بودجه؟ در کدام برنامه اجراییِ کدام رئیسجمهور؟
🔸اگر هم کسانی از افرادِ تصمیمگیر طی دو سه دهه، متدین و دلسوز نظام و انقلاب بودهاند، باز خروجی همین علم اقتصاد دانشگاهی بودند. معدودی مقابل این جریان ایستادهاند وگرنه همگان همانگونه فکر میکنند و طرح ارائه میکنند که در نظریات آدام اسمیت و کینز و میلتون فریدمن و آرنولد هاربرگر دیده میشود!
🔹بهتر است بجای آدرس غلط به مردم، نقد درست را ارائه کرد؛ مسئله این نیست که از کارشناسان اقتصادی در مصادر و مناصب استفاده نمیشود؛ مسئله این است که آبشخور فکری و علمیِ کارشناسان و اساتید اقتصاد حاضر در دستگاههای تصمیمگیر و تصمیمساز، یکی است و آن هم علم متعارف اقتصاد دانشگاههای ماست. چه اصلاحطلبش چه اصولگرا؛ یکگونه میاندیشند؛ سیاستها و دستورالعملهایی که در کشور اجرا میشود، عموماً آموزههای همین علمی است که برای کشور منفعتی در عمل نداشته!
🔸اگرچه بخشی از این کارشناسان، با این آموزهها مخالفند و منتقد این سیاستها و نظریات هستند اما در اقلیتند و جریان و گفتمان حاکم بر اقتصاد دانشگاه و دولت، لیبرالیسم است.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 آدرس غلط ندهیم؛ مشکل در آبشخور فکری و علم اقتصاد است! 🔹برخی میگویند: دست از این نگاه مکتبی به اق
دوستی از نقش و جایگاه حوزه علمیه در این مسئله پرسید، عرض کردم که حوزه اساساً در متن و میدان اقتصاد نیست که بخواهد نقشی داشته باشد. برخی اساتید حوزه و برخی مؤسسات مستقل، حرکاتی داشته و تولیداتی هم داشته اند اما به طور کلی در این عرصه حرفی برای گفتن ندارند؛ حرفی که جامعه علمی و دانشگاهی و نخبگانی کشور پذیرای آن باشد ارائه نکرده اند؛ خُرده گفتمان هایی در حوزه شکل گرفته اما در اکثریت نیست.
در عرصه علوم انسانی بالاخص اقتصاد، خلاء نظری و تئوریک داریم و به صورت جدی در این حوزه کار نکردیم.
بخش اعظمی از متون و محتوایی که در حوزه محوریت دارند و وقت اساتید و طلاب را گرفته، بخش اعظمی از این متون، نسبتی به جامعه و مسائل جامعه و نیازمندی های مردم ندارد؛ اقتصاد، مسکن، معیشت و اشتغال برای حوزه اولویتی برای پرداختن ندارد. مباحثی که ارائه می شود نسبتی با مسائل جامعه کارگری با 15 میلیون جمعیت، جامعه معلمان، جامعه بازاریان و غیره ندارد.
نه تنها متون دروس و محتوایی که ارائه می شود و یک طلبه سالها باید وقت خودش را وقف این مباحث کند، بلکه حوزه موضع هم نسبت به این مسائل و موضوعات ندارد. مثلاً موضع حوزه درباره سیاست های اصل 44 چیست؟ چه موضعی نسبت به خصوصی سازی دارد؟ چه موضعی نسبت به اصل 43 دارد؟ درباره مولدسازی اموال ملت چه بحثی دارد؟ و ... .
برخی از خُرده گفتمان ها و اساتید روحانی بزرگوار هم که به این مسائل ورود می کنند و تولیداتی از جنس پژوهش یا موضع رسانه ای دارند، این خروجی سازمانی و تشکیلاتی حوزه نیست. اینها کارهای شخصی و مستقل خودشان است. آن تحولی که رهبر انقلاب بیش از 20 سال درباره حوزه گفتند هیچوقت اتفاق نیفتاد و شکل نگرفت. همان نگاه سنتی کماکان حاکم است.
امام بزرگوار اگر میخواست روی همان ریل سابق علمای سلف پیش برود نهضت و انقلابی بوجود نمی آمد. خیلی از طلاب عزیز با معنویت و علاقه و دغدغه دوست دارند کاری کنند اما یا گرفتار مسائل معیشتی خود هستند یا هم نمی دانند که چه کنند! چون جهت گیری ریل به سمت دیگری می رود.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
بعضی از افراد میگفتند نه تنها غیبتکردن، بلکه حتی تهمتزدن جایز یا واجب است و به این «فاتهموه علی دینکم» استناد میکنند؛ در صورتی که این فاتهموه ربطی به تهمت ندارد!
این یعنی حسن ظن نداشته باشید؛ اعتماد نکنید. خیال میکنند که یعنی تهمت به او بزنید! «باهتوهم» یعنی رسوایشان کنید.
مرحوم علامه مصباح(ره)
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 پروژه #مسکن_۲۵_متری تحقیر کرامت انسانی است!
🔹پروژه ساخت ۱۸۰۰ میکرو آپارتمان ۲۵ متری قرار است به زودی توسط یک مجموعه تعاونی انبوهساز در منطقه ۱۹ تهران کلنگ زده شود و بنا به گفتهی مدیر این طرح قیمت واحدها با تجهیزات کامل کمتر از یک میلیارد تومان است که به صورت مبله و اثاثیه اولیه زندگی در اختیار متقاضیان قرار میگیرد.
🔸به گزارش ایسنا، ایده ساخت مسکن اقتصادی به زودی در پایتخت اجرایی میشود. این خبر را مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای عمرانی شهر تهران به ایسنا اعلام کرد و گفت: پس از مطالعات تقریبا ۲.۵ ساله بر روی طرح مسکن اقتصادی در روزهای آینده قرارداد اولین پروژه در این قالب در منطقه ۱۹ شهرداری تهران منعقد و طی هفتههای آینده به عملیات اجرایی میرسد.
🔹خشایار باقرپور بیان کرد: مساحت زمین این طرح ۱۱ هزار متر مربع است که حدود ۱۸۰۰ واحد با مساحت ۲۵ تا ۳۵ متر در این زمین ساخته میشود. مدیریت شهری منطقه ۱۹ نگاه واقعبینانه و مثبتی به این طرح دارد؛ چرا که دیدگاه ما نسبت به احداث این میکرو آپارتمانها ایجاد بستر تشکیل خانواده برای جوانان و افزایش جمعیت در راستای سیاستهای کلی نظام است.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
الحمدلله دیدار جمعی از مردم استانهای سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی با رهبر انقلاب برگزار شد و تصاویر بسیار زیبایی از این دیدار صمیمانه مخابره شد.
اگرچه دیرهنگام ولی بسیار بجا و موجبات خوشحالی جمعی از مردم این دو استان مظلوم و محروم را فراهم کرد.
انشاءالله این دیدار نصیب سایر استانهای محروم بشود. این جلسات اگر با پرسش و پاسخ هم همراه شود در کم کردن فاصلهها و آرامش قلوب و نگرانیها بسیار موثر است.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3