eitaa logo
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
14.8هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
941 ویدیو
54 فایل
دغدغه عدالت و سیاست معلم و فعال رسانه تحصیلات: دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی کارشناس ارشد علوم سیاسی مهندس کامپیوتر/نرم افزار علاقه به تدریس اندیشه، مبانی و علوم سیاسی، تاریخ، رسانه و ... ارتباط مستقیم: @politicaladmin تبلیغ در کانال: @jamalpor_khz
مشاهده در ایتا
دانلود
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 بی‌عدالتی و نابرابری؛ عامل انقلاب‌ها #نظریه_های_انقلاب ۱ 🔹یکی از جدی‌ترین مباحث نزد اندیشمندان ح
سرمایه داری، خود گورکنانش را می پروراند! - 2 کارل مارکس متولد 1818 میلادی در آلمان، مهم ترین اندیشمند مؤثر در جهان مدرن بوده و شاید بعد از پیامبران الهی بیشترین هواداران را در طول تاریخ بین شخصیت های تاریخی داشته است. البته هوادارانی که به سرعت آمدند و به دو قرن نرسیده، ریزش کردند. بعد از 150 سال از مرگ او تقریباً بیش از یک سوم جهان مارکسیست شدند و بعد از چنددهه ورق برگشت. مارکس در جوانی دکترای فلسفه گرفت و خیلی از آثار علمی خود را در جوانی و زیر 30 سالگی تدوین و منتشر کرد؛ در فقر زندگی می کرد و بسیار ولخرج بود؛ بخش مهمی از عمرش را در کتابخانه گذراند؛ او کارگر نبود و کاری یدی نمی کرد اما بیشترین تألیفاتش را درباره کارگران نوشت. در جوانی بعلت انتقادات رسانه ای از آلمان به پاریس تبعید شد و بعد از سالها از پاریس نیز اخراج و به بروکسل رفت. سوال: چه شراطی کارل مارکس را به عنوان یکی از بزرگترین مخالفین سرمایه داری و تئوریسین انقلاب ها تبدیل کرد؟ قبل از مارکس، انقلاب های مهمی در اروپا از جمله «انقلاب کشاورزی» به وقوع پیوست. با تحقق انقلاب کشاورزی و ماشینی شدن اکثر کارهای کشاورزی، نیاز به نیروی انسانی کمتر شد. همین امر باعث هجوم دهقانان به شهر برای کسب شغل و پیشه جدید شد. این هجوم مستمر و طولانی مدت، باعث افزایش جمعیت، در اکثر شهرهای اروپایی از قبیل انگلستان و اسکاتلند و ... شد. رشد روز افزون جمعیت اکثر شهرهای اروپایی از یک طرف و پدیده صنعتی شدن که خود را در قالبی به نام «انقلاب صنعتی» نشان داد، از طرف دیگر باعث شد که سیل عظیمی از نیروهای کار غیرمتخصص جذب کارخانه های بزرگ شوند. تولد اشکال جدیدی از اختلافات طبقاتی، فقر و تنگدستی از هم گسیختگی نظام های اجتماعی، از جمله نظام خانواده ، ارمغان شوم انقلاب صنعتی بود که دامنگیر جمعیت زیادی از مردم شده بود. انقلاب کشاورزی و انقلاب صنعتی در واقع موجبات شکل گیری پدیده اقلیت سرمایه دار و توده های متوسط و ضعیف شده بود. مارکس این فقر را هم دید هم چشید. اندیشه انقلابی مارکس ، ابتدا از طریق مشاهده وضع اسف بار دهقانان تاکستان های روستای موزل و تصویب قانون مجازات دزدان چوب که هر دو حاکی از قدرت مالکیت خصوصی گروهی از فئودال ها و زمین داران بزرگ بود، پی ریزی شد. همین عوامل باعث شد که مارکس به نوشتن مقالاتی بر علیه دولت پروس(آلمان)، بپردازد. او با دیدن فقر و تنگدستی قشر عظیمی از مردم از یک سو با مقوله کار و کارگر آشنا شد و از طرف دیگر همواره در پی شناخت نیاز ها و اهداف آنان بود. شرح ایده و نظریات مارکس بسیار مفصل است اما به طور کلی او از فلسفه هگل، «دیالکتیک» را و از فوئر باخ، «ماتریالیسم» (ماده گرایی) را گرفت و ایده خود را با عنوان «ماتریالیسم تاریخی» طرح ریزی کرد. یعنی تبیین مادی تاریخ، بر مبنای تضاد دیالکتیکی. مفهومِ دیالکتیک: کارل به تأسی از هگل معتقد بود که هر چیزی در این دنیا، متضادی در درون دارد. هر مرحله از زندگی اجتماعی انسان، یک «تز» است که متضاد یا «آنتی تز» خود را در بطن خود دارد. از این درگیری و تضادِ تز و آنتی تز، «سنتزی» پدید می‌آید که مرحلۀ بعدی تاریخ حیات اجتماعی انسان است. خود آن سنتز، یک تز است که آنتی تزی در درون دارد! این مراحل و بازتولید مراحل تاریخی، کم کم بوجود می آیند تا به مرحله پایانی تاریخ برسند. دیالکتیک یعنی حرکت و تغییر مداوم اما از طریق ستیزِ تز و آنتی تز؛ شدنِ مداوم و مستمر. مارکس معتقد بود که نتیجه ستیزِ تز و آنتی تز، یک انقلاب است. مارکس می‌گفت در عصر فئودالیسم(زمین داران بزرگ)، اشرافیت فئودال تزی بود که بورژوازی(سرمایه داری) به عنوان آنتی‌تز در برابرش ظهور کرد و از دل این تضاد، عصر فئودالیته به سر آمد و تاریخ وارد عصر سرمایه‌داری شد. او پیش‌بینی می‌کرد که از تضاد بورژوازی و طبقۀ کارگر، عصر سرمایه‌داری نیز فرو می‌ریزد و سوسیالیسم به عنوان سنتز این تضاد زاده می‌شود و بدین سان "پیشرفت تاریخی" رقم می‌خورد. دیکتاتوری پرولتاریا(طبقه کارگر، محروم و فقیر)، جامعه سوسیالیسم و در نهایت کمونیسم مراحل پایانی تاریخ خواهند بود. بدین ترتیب، مارکس انقلاب را نتیجه تضاد بینِ سرمایه داری و طبقه کارگر می دانست و معتقد بود تضاد بوجود آمده از مالکیت بر ابزار تولید(ماشین آلات) باعث درگیری و انقلاب است. صاحبان ابزار تولید، طبقه استثمارگر بوده و کارگران نیز استثمارشونده هستند. با این وجود، پیش بینی های مارکس در جوامع اروپای غربی به وقوع نپیوست و جریان سرمایه داری با اصلاحاتی توانست از انقلاب ها جلوگیری کند اما بعدها انقلاب مارکسیستی در سایر جوامع همچون روسیه و چین به وقوع پیوست که کسی فکرش را هم نمی کرد. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
در شبِ میلاد امام عدل، پیامک احضاریه سامانه عدل‌ایران(سامانه ثنا قوه قضائیه)! شکایت پشت شکایت! 😄 ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 ارزش حکومت در نزد امیرالمومنین علی علیه‌السلام و تعابیر بسیار عجیب حضرت از حکومت! 🔻امام علی علیه‌السلام، در سه جا، سه تعبیر بسیار عجیبی درباره حکومت، قدرت و دنیا دارد. دقت به این تعابیر نشان می‌دهد که فلسفه حکومت از نظر اسلام چیست؟ آیا تشکیل حکومت به خودی خود اصالت دارد؟ آیا خود حکومت به خودی خود، مطلقا ارزش دارد؟ به تعابیر توجه کنید: 1⃣ اول؛ عبدالله بن عباس می‌گوید وقتی به جنگ با ناکثین(جنگ جمل - طلحه و زبیر و عایشه) رفتیم، در سرزمین "ذی‌قار" خدمت امام رفتم که در حال پینه‌دوزی کفش وصله‌دار خود بود. از من پرسید: ابن عباس، این کفش چقدر است؟ گفتم: بهایی ندارد. 🔹فرمود: "به خدا سوگند، حکومت بر شما از همین کفش بی‌ارزش در نزد من، بی‌ارزش‌تر است؛ مگر اینکه حقی را با آن به پا دارم یا باطلی را دفع نمایم." (خطبه ۳۳ نهج البلاغه) 2⃣ دوم؛ حضرت امیر(ع) در جای دیگری، حکومت را از آبِ بینی بز، بی‌ارزش تر می‌داند: "سوگند به پروردگارى كه دانه گياه را در خاك شكافت و انسان را بيافريد. اگر آن جمعيت زياد حضور نمى‏ يافتند و وجود جمعى يارى كننده نبود كه حجت بر من تمام گردد و اگر نبود پيمانى كه خداوند تبارك و تعالى از علماء و دانشمندان گرفته تا راضى نشوند بر سيرى ظالم و گرسنه ماندن مظلوم، هر آينه رشته شتر خلافت را بر كوهانش مى ‏انداختم و پايانش را چون اولش فرض مى‏ كردم و از خلافت كناره مى‏ گرفتم. آن وقت شما مى فهميديد كه اين دنياى شما نزد من از آب بينى بزى كم ارزشتر است." (خطبه ۳ نهج البلاغه) 3⃣ سوم؛ این تعبیر بسیار عجیب‌تر است. امام علی(ع) در بیان تنفر خود از زرق و برق "قدرت" و "دنیا" می فرماید: «به خدا سوگند دنياى شما در نظر من از استخوان خوكى كه در دست شخص جذامى باشد، پست تر است». 🔹در واقع امام(ع) با اين تعبیر و تشبيه، واضح‌ترین و رساترين تعبير خود را از حکومت، قدرت و دنیا اعلام می‌کند. دقت کنید: 🔸استخوان بى گوشت که خود ارزشى ندارد؛ به ويژه اگر استخوانِ حيوان نجس العين مانند خنزير باشد و مخصوصاً اگر در دست انسان بيمار مبتلا به جذام باشد كه همه از وى فرار مى كنند و سوگندى كه حضرت در ابتدای سخن می‌آورد ناشی از صراحت و تاکید ویژه دارد. 🔹در مکتب علی بن ابی طالب حکومت تنها زمانی با ارزش و مقدس است که برای احقاق حق عموم مردم و طبقات متوسط و ضعیف جامعه اقدام کند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 ارزش حکومت در نزد امیرالمومنین علی علیه‌السلام و تعابیر بسیار عجیب حضرت از حکومت! 🔻امام علی علیه‌
درشب ولادت حضرت علیه‌السلام، زیباتر از همه پیام‌ها و تبریک‌ها و مهم‌تر از تعارفات و جشن‌ها و سرورها، بازخوانی این جملات ناب و اندیشه و سیره عملی علیه‌السلام است: که ارزش حکومت و قدرت در نزد آن امام همام به چیست؟ پاسخ به این سوال مهمترین مسئله امروز ماست.
‏التماس رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان برای مذاکره(مذاکره که نه، بلکه امتیاز دادن و هیچی نگرفتن) شبیه التماس همان پدری است که روزانه دخترش را به خیابان می‌آورد و می‌گفت میخوام به یه آدم خوب(به فلانی مثلاً) شوهرش بدم! آدم ناحسابی نمیدونست با این روش، فقط خودش را تحقیر می‌کند! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏اقدام یکی از برنامه های اخیر ‎ در دادنِ آگهی ترحیم و کفن به مهمانان، کار بسیار زشت، زننده و غلطی بود! کج سلیقگی محض! ‏کاش مسئولین و مدیران و وزرا و نمایندگان و ... را دعوت می‌کردید و به آنان آگهی ترحیم و کفن تحویل می‌دادید! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 ‏برخی می‌گویند که با پذیرفتن FATF اقتصاد شفاف‌تر شده و فساد اداری و اقتصادی کاهش می‌یابد! 🔹برخی از اینها خود را به ندانستن می‌زنند! واقعاً فکر می‌کنند که آمریکا و اروپا دلشان بحال اقتصاد ایران سوخته و می‌خواهند در ایران شفافیت ایجاد کنند یا فساد کمتر شود؟!‏ 🔸مسئله فقط شناسایی راه‌های نجات اقتصاد ایران در شرایط تحریمی(راه‌های دور زدن تحریم‌ها) و مسدوسازی این راه‌هاست. 🔹 پیوستن به FATF باعث تکمیل زنجیره فشار اقتصادی آمریکا بر ایران است. چون FATF می‌خواهد راه‌های ارتباطی ایران را در شرایط تحریمی، شناسایی و مسدود کند. 🔸اما بخش مهمی از موافقین FATF البته این نکته را می‌دانند و با همین آگاهی هم اصرار به پیوستن دارند!! برخی هم که ساده‌انگارانه به مسئله نگاه می‌کنند و می‌گویند بهانه را از دست دشمن بگیریم! 🔹در سال‌های گذشته، ‏‎قوانین نسبتاً خوبی در حوزه شفافیت و تعارض منافع در کشور تصویب شده. اگر اجرا شوند وضع حتماً بهتر می‌شود. اما کسانیکه دنبال FATF هستند اصلاً و ابداً دغدغه‌شان مسئله شفافیت و عدالت نیست! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 از تنهایی در گفتن حق نترسید! مردهای تاریخ بسیاریشان تنها ایستادند در مقابل قدرتها! «مردهای تاریخ بسیاریشان تنها ایستادند در مقابل قدرتها، حضرت ابراهیم تنهایی ایستاد و بتها را شکست؛ که وقتی آمدند گفتند که یک کسی به او ابراهیم می‌گفتند این کار را باید کرده باشد. تنهایی قیام کرد در مقابل بت پرستها و در مقابل شیطان وقت[نمرود] و از تنهایی نترسید برای اینکه این قیام قیام لله بود، برای خدا بود. و چون قیام برای خدا بود، هر دو طرفش نفع است. چه پیش ببرد نفع برده است، چه پیش نبرد باز هم نفع برده است. یکی از دو خوبیها را دارد یا خوبی دنیایی دارد؛ یا اگر دنیا گیرش نیامد، خوبی آخرتی آن بلاشکال است و هست. حضرت موسی یک شبانی بود. شبان حضرت شعیب بود مدتها و تنهایی مأمور شد که برود و قیام کند. منتها ایشان یک توقعی از خدای تبارک و تعالی کرد که برادرم هم باشد. آن وقت شد «مثنی». اول خودش بود قیام کرد، بعد برادرش هم همراهش شد؛ شدند دو نفر، اما در مقابل چه دستگاهی؟ در مقابل دستگاه فراعنه که الان هم آثارشان در مصر و آنجاها، در قاهره و مصر و آنجاها هست. آن آثار عجیب و غریبشان. ایستاد در مقابلشان تنهایی، بعد هم که اضافه شد، یک نفر دیگر اضافه شد و آن عبارت از برادرش بود. بنی اسرائیل هم کاری از آنها نمی‌آمد جز شلوغکاری! چنانچه حالا هم همین، جز شلوغکاری کاری از آنها نمی‌آید. پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از اول که قیام کرد، تنها- تنها قیام کرد و دعوت کرد مردم را، قومش را دعوت کرد به حق تعالی و به توحید و هیچ کس همراهش نبود. تنهایی قیام کرد اول هم. مثلاً زنش که در منزل بود حضرت خدیجه به او ایمان آورد، و حضرت امیر که بچه‌ای بود آن وقت ایمان آورد؛ و بعد کم کم در مدینه. در مکه هم که بودند در سیزده سال نشد یک کاری انجام بدهند، برای اینکه مکی‌ها همه مقتدر و چیزدار بودند و می‌دیدند که اگر این رشد بکند با منافعشان مخالف است. از این جهت با او مخالفت می‌کردند، از خوف اینکه این رشد پیدا بکند و با منافعشان چه بشود. این بتها هم آلت بود پیش آنها. همچو نبود که بت پرستها خیلی به بت هم همچو [معتقد باشند]؛ عمده منافع مادیشان بود که آنها در مقابلش می‌دیدند پیغمبر اکرم است و منافع مادی شان در ضرر است. تا در مکه بودند تقریباً می‌شود گفت تنها بودند. یکی دو تا، چند نفر مختصری به ایشان گرویدند و اینها. فعالیت هم در مکه جز اینکه دعوت می‌کردند و دعوت زیرزمینی به اصطلاح می‌کردند چیزی نبود؛ تا وقتی که مقتضیات جور شد و رفتند به مدینه؛ آن وقت از مدینه شروع کردند و در مقابل قدرتهای بزرگ.» امام خمینی(ره)؛ صحیفه امام جلد ۵ ص 35 ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
5.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تیم حفاظت رئیسی نگران سفر به مرز آذربایجان بود 💢 سید مجتبی موسوی برادر سید مهدی موسوی محافظ سید ابراهیم رئیسی در آخرین سفر: 📌 او یک روز قبل از سفر به من گفت، فردا چطور حاج آقا را ببرم مرز ایران و آذربایجان؟ اسرائیل در خاک آذربایجان پایگاه دارد. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
13.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ادعای جنجالی درباره سفر آخر سید ابراهیم رئیسی به آذربایجان 💢 سید مجتبی موسوی برادر سید مهدی موسوی محافظ سید ابراهیم رئیسی در آخرین سفر: 📌 شهید موسوی نیم ساعت تمام با اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور صحبت کرد تا بتواند سفر را کنسل کند، اما این اتفاق نیفتاد. 📌 آقا سید مهدی، مکتوب به فرمانده سپاه نامه نوشت که سپاه حفاظت مخالف این سفر است، اما حسب وظیفه ذاتی خود رئیس جمهور را همراهی می‌کند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3