هدایت شده از حامیم | رضاافشار
🔺چند سوال محترمانه از استاد حجه الاسلام و المسلمین #پاکباز
(از اساتید حوزه علمیه اهواز)دوستی مطلبی را از استاد حجت الاسلام و المسلمین پاکباز، از اساتید حوزه علمیه اهواز فرستادند که ایشان میفرمایند انتهای عدالت خواهی بدون بلد بودن احکامش #خوارج است! این تذکر بنده را بر آن داشت تا کانال منتسب به ایشان را که از سال ٩٨ تاکنون آثارشان را منتشر میکند بررسی نمایم تا اگر مطلب مرتبطی دارند استفاده کنم. لکن با کمال تعجب مطالب بسیار اندکی را در حوزههایی که غالبا مسائل اساسی و مهم کشور و جامعه است، مشاهده کردم؛ من انتظار داشتم که ایشان بعنوان یکی از اساتید مطرح و موثر حوزه علمیه و مساجد اهواز، در مسائلی از جنس اقتصاد سیاسی، قانون اساسی، کار و کارگری، عدالت و عدالت خواهی، بودجه، برنامه هفتم توسعه، نظام حقوق و دستمزد، مردمی سازی حکمرانی، طرح صیانت از فضای مجازی، تورم و تولید، تعاون، شوراها، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض طبقاتی و... طرح کرده باشند لکن در این کانال هیچ مطلب مرتبطی با این مسائل جدی جامعه نبود(شاید در کانال مطالب درج نشده باشند!) لذا به همین مناسبت از استاد که نقش قابل ملاحظهای در جهت دهی و تربیت طلاب اهوازی و برخی مساجداهواز دارند چند سوال دارم: ❓استاد عزیز در تمام دهه هشتاد که دهه عدالت و پیشرفت بود و رهبری علاوه بر فرمان مبارزه هشت مادهای با فساد، دستور ایجاد نهضت عدالتخواهی را داده و تمام قد برای دمیدن این نفس نو در فضای کشور تلاش کردند چقدر تولید داشته و تبیین نموده و چه کارنامهای دارند؟ ❓در زمانی که برجام اقتصادی و سیاستهای سرمایهداری را در سالهای ابتدایی دهه ٨٠ به رهبری تحمیل میکردند و ایشان مقاومت میکرد، شما چگونه از ایشان دفاع کردید؟ متربیانتان را در چه جهتی سوق میدادید؟ ❓در حد فاصله بین سالهای ٨٨ تا ٩٨ که رهبری از عقب ماندگی در عدالت در اثر کم کاری مسئولین و بی توجهی خواص با وجود تمام فریادهایی که بیش از یک دهه زده بودند از پیشگاه خداوند عذر خواستند شما چگونه عمار ولایت بودهاید؟ چه تذکراتی یا بسیج افکار عمومی، طرح یا هر کار دیگری انجام دادهاید؟ ❓در سال ٩٧ که ایشان حلال همه مشکلات را مطالبهگری دانسته، ایجاد لشکر جوانان مومن مطالبهگر را طلب کردند، برای اینکه بقول جنابتان جوانان لبیک گو به رهبری در مسیر خوارج نیوفتند چقدر به آب و آتش زدید و خود را وقف این مسیر کردید؟ ❓در مسائل و دردهای مردم خوزستان و تمام اعتراضات کارگری از هفت تپه و فولاد و گروه ملی و... تا اعتراضات کشاورزان حمیدیه و غیزانیه برای آب تا سایر مسائل استانی، شما دقیقا چگونه فریادرس مستضعفین بودهاید؟ کجا در بین آنها حاضر شدید یا خطبهای خواندید یا شاگردانتان را برای مطالبه حق و حقوق مردم به خط کردید؟ ❓در زمانی که با خصوصیسازی عدهای بیت المال را چوب حراج میزدند شما چه کردید؟ در زمانی که با دلاریزه کردن اقتصاد، ام القرای اسلام را به دلار وابسته کردند چه؟ ❓در زمان طولانیای که بسیاری از مساجد و نیروهای انقلاب نگاهشان به سخنان شما بوده یا تحت تاثیرتان بودند، چقدر میخواستید یا توانستید نهضت عدالتخواهی مورد مطالبه رهبری را (همانطور که مورد تاییدتان باشند) ایجاد نمایید؟ ❓یا چرا راه دور برویم همین سال ١۴٠٢ که رهبری در پیام تحویل سال کار برای مهار تورم را از مجموعههای فرهنگی خواستند شما چه اقداماتی انجام دادهاید؟ مطالبه ایشان صراحتاً از مجموعههای فرهنگی بود. ❓اینها و امثال اینها سوالاتی است که گمان میکنم حق جوانان انقلابیست که از شما بپرسند و پاسخ بشنوند. لذا با اتکا به رسانه جهت تنویر افکار عمومی از شما درخواست دارم اگر فعالیتها یا آثاری ناظر به روش یا مبانی عدالتخواهی که الگویی جایگزین معرفی مینماید دارید لطفا منتشر نمایید تا عموم به قضاوت بنشینند و کنشگران این مسیر نیز خود را از خوارج شدن دور نگه دارند. برای شما سربلندی در پیشگاه خداوند و حضرت حسین علیه السلام را تمنا دارم. ✍🏼#رضا_افشار ۶ فروردین ١۴٠٣ ١۴ رمضان ١۴۴۵ پ.ن. البته این سوالات اختصاص به حاج آقای پاکباز نداشته و جوانان میتوانند از تمام اساتید محترم حوزه و دانشگاه در سراسر کشور سوال نموده از ایشان پاسخ بطلبند. ___________ 📚@reza_afshar
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔺چند سوال محترمانه از استاد حجه الاسلام و المسلمین #پاکباز(از اساتید حوزه علمیه اهواز) دوستی مطلبی
🔴 سوالات دقیق و محترمانه حاجآقای افشار برای عزیزان در سایر استانها و شهرهای مختلف یک الگو است؛ درست است که مخاطب ایشان یکی از اساتید حوزه علمیه اهواز است اما عزیزان نیک میدانند که این جریان فکری در اغلب استانها و شهرها وجود دارد.
🔹جریان فکری که متاسفانه در خیلی از حوزههای علمیه و مساجد ما رسوخ کرده و سعی میکنند انسانهای خنثی و بیتفاوت نسبت به مسائل اصلی جامعه تربیت کنند. انسانهایی که همه همّوغمشان ظواهر و مناسک دین است و از مغز دین که همان عدالت است سوالی نمیپرسند. انسانهایی که نسبت به اقتصاد، معیشت، مسکن، کارگر، کارمند، معلم و سایر غالباً سکوت اختیار میکنند.
🔸سالهای سال این عزیزان در حوزهها و مساجد سعی کردند که بچههای مساجد و حزب اللهی را افرادی بیتفاوت نسبت به حکومت، دولت، اقتصاد، سیاستها و مسائل مردم بار بیاورند. حتی اگر نیتشان هم پرورش مریدان بیتفاوت نبود، ولی خروجی عملکردشان در حوزه و مسجد غیر از این نبود.
🔹نسبت به عرصه حکمرانی و مسائل جامعه، نه در فضای نخبگانی حرفی برای گفتن دارند، نه در عرصه عمومی و رسانهای. از پرسش و پاسخ و گفتگوی دانشگاهی واهمه دارند، از آزاداندیشی در حوزهها میترسند و در فضای رسانه و مجازی هم طرحی ندارند.
🔸غالباً این بزرگواران پشت پردهی لیستبندیها در انتخاباتها هستند؛ در عزلونصبها موثرند؛ در مدیریت نمایندگان ولی فقیه و خطدهی و هدایت آنان بسیار موثرند؛ در هدایت ائمه جماعات مساجد و ائمه جمعه موثرند. یعنی گلوگاهها را سعی میکنند داشته باشند.
🔹اگر بچههای حزباللهی هم به خلاف آنها در مسائل ورودی داشته باشند به روشهای زیرکانه و در لباس دلسوزی برای دین، خوارج خوانده میشوند یا برچسبهای انحرافی، التقاطی و ... نواخته میشوند.
🔸وقتی سوالی محترمانه از ایشان پرسیده شود یا انتقادی بدانها مطرح شود، ژست اخلاقی گرفته و سوالکنندگان را به رعایت تقوای الهی دعوت میکنند. خودشان هم که پاسخ نمیدهند غالباً مریدان عزیز را بسیج میکنند.
🔹شما در هر استان و شهری نمونه و مصداقی برای این مدل پیدا می کنید. پیشنهادم این است که محترمانه از آنها سوال کنید و بخواهیدشان که در جمعهای گفتگو و مناظره حضور پیدا کنند و از مواضعشان نسبت به مسائل اصلی مردم و حکمرانی سوال کنید.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
ما فکر میکنیم این جانیان تاریخ را فراموش میکنند در حالیکه با افتخار از جنایات خود یاد میکنند.
هامان وزیر اعظم خشایارشاه با هامان وزیر فرعون متفاوت و این مشابهتسازی عامدانه است.
نتانیاهو در این توئیت، به واقعه تاریخی جنایات یهودیان در دوره خشایارشاه در ایران اشاره میکند. واقعه ای که قریب ۱۰ هزار ایرانی را به همراه وزیر اعظم میکشند و در نزد یهودیان به #جشن_پوریم مشهور است.
حالا درست در روزهایی که همه جهانیان جنایات صهیونیستها را میبینند به این جنایات افتخار میکنند و تازه کینه قدیمی پیشینیان خود را هم به رخ میکشانند.
ما ایرانیها، جدا از مسئله فلسطین، با صهیونیستها پدرکشتگی هم داریم. پدرکشتگی که هیچوقت فراموش نخواهد شد و روزی انتقام نهایی را خواهیم گرفت. کاش همه ایرانیان با هر سلیقه سیاسی، این توئیت نتانیاهو را ببینند.
خیبر خیبر یا صهیون...
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از | حامد طونی |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍سعادت شعرخوانی در محضر رهبر فرزانه انقلاب
۶ فروردین ۱۴۰۳
شیرینترین و ماندگارترین لحظات زندگیام...
به رغم مدعیانی که منع عشق کنند
جمال چهرۀ تو حجت موجه ماست
@HamedTooni
هدایت شده از رضا حیدری
❌ خوارج، عدالتخواه نبودند!
❓ پرسش: در فضای مجازی، ویدئویی منتشر شده و در آن گوینده ادعا می کند که؛ انتهای #عدالتخواهی بدون دانستن احکام شرعی آن، #خوارج است. لطفا میزان صحت را بفرمایید و بطور کلی نظرتان در این باره چیست؟
✍پاسخ: این سخن به چهار بخش قابل تجزیه است؛ ۱- اینکه انسان برای ورود به هر کاری باید آداب آن را و احکام شرعی آن را بداند درست است و عقل و شرع به آن حکم می کند و مطالبه عدالت نیز از آن مستثنا نیست و باید مبتنی بر عقلانیت، فقاهت و واقعیت باشد. ۲- اینکه خوارج گروه منحرفی بودند و باید برحذر باشیم که مبادا به ویژگی های آنها مبتلا شویم هم درست است. ۳- اینکه خوارج علم کافی نداشتند و خشک مغز بودند هم قابل قبول است. ۴- اما اینکه خوارج به دنبال عدالتخواهی بودند صرف ادعا و نیازمند اقامه دلیل از سوی مدعی است! زیرا؛《البینة علی المدعی》.
در هیچیک از متون تاریخی یا دینی، تقابل خوارج با امام علی ع برای مطالبه عدالت معرفی نشده است و تاریخ دانان نیز چنین برداشتی از رفتار و مواضع آنها نداشته اند. ما سندی سراغ نداریم که خوارج مثلا به علی ع خرده گرفته باشند که چرا عدالت را در جامعه اجرا نمی کنی! یا داعیه عدالت و شعار مبارزه با فساد و اشرافیت داشته باشند! بلکه شعارشان 《لا حکم الا لله》 بود...آنها در صفین پس از نیرنگ قرآن بر نیزه کردن، فریب خوردند و پذیرش حکمیت را بر علی ع تحمیل کردند ولی پس از چندی پشیمان شدند و از امام خواستند تا از خطایی که در پذیرش حکمیت پیش آمده توبه کند! آنها با شعارِ «لا حُکمَ إلاّ للهِ» بندگان را فاقد صلاحیت داوری دانستند! و گفتند که علی (ع)، افراد را داور در دین خدا قرار داد، در حالی که داوری مخصوص خداست و او چنین حقی نداشت! و در ادامه این کار را گناه کبیره و ارتکاب کبیره را موجب خروج از دین دانستند! و در نهروان با امام جنگیدند و شد آنچه شد...
با مراجعه به برخی کتب مانند تاریخ یعقوبی و تاریخ طبری و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید و متن خطبه های نهج البلاغه (خطبه های ۳۶، ۴۰، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۹۱، ۱۲۱، ۱۲۲، ۱۸۱، ۱۸۲ و...) می توان به شاخصه های رفتاری و پنداری این جماعت پی برد که مهمترین آن؛ فقدان بصیرت، فقدان قدرت تحلیل سیاسی، ساده لوحی و ظاهرگرایی، تکفیر دیگران، تعصب در فهم دینی و تحجر و جمود بوده است.
رضا حیدری ۱۴۰۳/۰۱/۰۷_ اهواز
🌐 کانال حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
@Heydari_org
درباره مباحث فوق و سایر مباحث، دوستانی که از نزدیک این بنده ناچیز را میشناسند همیشه آمادهی پرسشوپاسخ، گفتگو و مناظره هستم. در رابطه با موضوعات و پروندههایی که خودم کار کردهام، تحقیق و تفحص داشتهام و پیگیر بودهام، حاضرم در هر جمعی حاضر شده و گفتگو کنم.
درباره موضوعاتی که درباره آیتالله جزایری طرح کردهام سالهای قبل از طریق مسئول رسانه دفتر ایشان پیگیر جلسه با ایشان شدیم که نتیجه نگرفتیم. اخیراً هم برخی افراد از نزدیکان ایشان هم پیگیری کردند و اعلام آمادگی کردیم و خبری نشد.
درباره حاجآقای پاکباز، شاید ایشان بجا نیاورند یکبار در حضور حاجآقای آقاتهرانی در مسجدشان در کیانپارس، سالهای ۹۷، ۹۸ بود که درخواست جلسهای داشتیم و قبول جلسه را منوط به بررسی دانستند(!).
خلاصه؛ حالا هم خدمت ایشان عرض میکنم که حاضر هستیم در جلسه عمومی یا رسانهای، گفتگویی علمی درباره عدالت و عدالتخواهی داشته باشیم و همچنین طرح تربیتی که در حوزه و مسجد داشتهاند و جدال دو اسلام؛ اسلام سیاسی و عدالتخواه یا اسلام خنثی و بیتفاوت نسبت به وضعیت مردم و فقر و فساد و تبعیض!
ما میخواهیم بدانیم که نظر ایشان درباره عدالت چیست؟ اصلاً به مفهومی به نام جامعه توحیدی و بیطبقه اعتقاد دارند؟ درباره تبعیض نهادینه شده ساختاری و قانونی چه نظری دارند؟ درباره جمعیت ۳۰ درصدی فقر در جامعه چه نظری دارند؟ نظر جنابشان درباره خصوصیسازی، حقوقودستمزد کارگر، تورم و ... چیست؟
میخواهیم از ایشان بپرسیم شمایی که فقه تجارت میدانید چه حرکت علمی، تئوری، رسانهای، عملی، تربیتی و ... علیه نظام بانکی ربوی، داشتهاید؟ چه اقدامی برای مفهومسازی اقتصاد اسلامی و برچیدن ربا و تبعیض و فقر از جامعه داشتهاید؟
نحن أبناء الدليل نميل حيثما يميل.
ما فرزندان دلیل و استدلال هستیم و از گفتگو و مباحثه و مناظره ترسی نداریم.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از راوی || امین غفاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ بخشی از شهر بصره در بارندگی اخیر دچار آبگرفتگی شده و مردم این منطقه برای استاندار شهرشون مراسم تشیع جنازه راه انداختن
🔴 راوی | امین غفاری |عضو شوید👇
✅️ @aminghafari_ir
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
⭕️ بخشی از شهر بصره در بارندگی اخیر دچار آبگرفتگی شده و مردم این منطقه برای استاندار شهرشون مراسم تش
این مراسم باید در اهواز و خوزستان بسیار باشکوهتر برگزار بشه و برای شهردار و فرماندار و استاندار و ... دسته جمعی هم برگزار بشه 😅
🔴 عصبانیت صهیونیستها از حضور زیاد النخالة دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین در مراسم دیروز #محفل در استادیوم آزادی!
🔹اکانت صهیونیستی نوشته: «زیاد النخالة در حضور دهها هزارنفر سخنرانی کرده. کاش یه موشکی روی سر همهشون فرود میومد!»
🔸قطعاً هر مجموعه فرهنگی و سیاسی و هر محفل قرآنی و هیأتی که اسرائیل و صهیونیستها را بسوزاند، اقدامش مورد قبول حضرت حق قرار خواهد گرفت.
🔹به دستاندرکاران برنامه تلویزیونی قرآنی #محفل و سایر دستاندرکاران این برنامه افطاری ساده بزرگ خداقوت میگوییم. الله یتقبل منکم
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 آه ... غزه
وسلام علی أطفال غزة
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمایت مجدد دکتر علیرضا باقری از نفر دوم لیست تهران دکتر امیر حسین ثابتی😅😂
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
حمایت مجدد دکتر علیرضا باقری از نفر دوم لیست تهران دکتر امیر حسین ثابتی😅😂
استاد هم امیرحسین ثابتی رو تایید فرمودن 😁😅
شهدای هویزه اگر سر نزدید، حتماً برید و ما رو هم دعا کنید.
شهید علمالهدی در سن ۱۹ سالگی تفسیر نهج البلاغه میگفت و نامههای حضرت امیرالمومنین علیهالسلام خطاب به کارگزاران را توضیح میداد. نهجالبلاغه عجیب در شعلهور کردن درون انسانها موثر است. اصلاً برای بعثت و برانگیختگی جوانان و قیام علیه طواغیت و ظلمها و فسادها نمونه ندارد.
رحمتالله علیه
نامه شهید علمالهدی به خواهرش درباره اندیشه سرمایهداری لیبرال جدید و مصرفگرایی را بخوانید. توصیه میکند که در سبک زندگی دچار مصرفگرایی و تجملگرایی غربی مشو.
snn.ir/000S42
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 سرزنش هزار و چهارصد ساله، برای یک وعده غذایی!
🔹عثمان بن حنیف از یاران و اصحاب حضرت امیرالمومنین علیهالسلام بود. تا زمان جنگ جمل هم والی بصره بود. برخی از مورخان میگویند عاقبتش ختم به شهادت شد، برخی هم میگویند به مرگ عادی از دنیا رفت؛ هرچه شد تا آخر در جبهه اهل بیت علیهم السلام ماند و ضد اهل بیت نشد.
🔸با این وجود، بخاطر نشستن بر سر سفره اشرافی که فقرا از آنها ناراحت بودند چنان مورد سرزنش امیر بیان(ع) قرار گرفت که آبرویش ۱۴۰۰ سال در طول تاریخ و در بین اهل دنیا تخطئه شده! بلی؛ چون فرماندار علوی نباید بر سر هر سفرهای بنشیند. از نظر برخی البته این چیزها عادی است و نباید مورد سوال واقع شود و آبروی اشخاص مهمتر است!
🔹از دیدگاه علی علیهالسلام اما آبروی حکومت علوی و جامعه اسلامی برتر و بالاتر از آبروی هر شخصی است. دیگران نباید بیدلیل با آبروی اشخاص بازی کنند. باید گناهان فردیشان را بپوشانند. اما در مسائل اجتماعی، خود شخص مسئول اصلی آبروی خودش و خانوادهاش است.
🔻بخشی از نامه حضرت را خطاب به عثمان بن حنیف بخوانید و حظ کنید:
🔹اما بعد از حمد و ثناي خداوندي، اي فرزند حنيف، شنيده ام مردي از جوانان اهل بصره تو را به خوان گسترده اي از طعام دعوت نموده و تو بر سر آن خوان با شتاب حضور يافتي.
🔸طعام هاي رنگارنگ براي تو خوش آمده و کاسه هاي گوناگون پياپي بر سر سفره تو آورده شده است.
🔹و من گمان نداشتم تو خوردن غذاي قومي را بپذيري که فقراي آنان مورد اعراض قرار گيرند و بي نيازانشان بر سر طعام دعوت شوند.
🔸پس بنگر چه چيز خوردني از اين طعام مي جوي و مي بلعي، پس آنجا که شناسايي غذا براي تو مشکل است، آن را بينداز و در آن مورد که به پاکيزگي اصل و هدفهايش يقين کردي تناول نما.
🔹آگاه باش، براي هر پيروي، پيشروي است که بايد از او تبعيت نمايد و از علم او کسب نور کند. هشيار باش، امام شما از دنيايش به دو لباس کهنه و از خوراکش به دو قرص کفايت نموده است.
🔸بدانيد شما قطعا توانايي اين قناعت را نداريد، ولي با اتصاف به پرهيزکاري و کوشش و پاکدامني و درستکاري مرا ياري کنيد.
🔹سوگند به خدا، من از دنياي شما طلايي نيندوختم و از غنيمتها و منافع آن مالي جمع نکردم و براي لباس پوسيده ام، عوضي آماده ننمودم و حتي وجبي از زمين اين دنيا حيازت نکردم و من از قوت اين دنيا نگرفتم مگر به مقدار توشه جانداري که پشتش مجروح شود و غذايش کم شود و قطعا اين دنيا در برابر چشمم پست تر و موهون تر از دانه تلخ ناچيزي است که به کار دباغي برآيد.
آری؛ این است امیرمومنان؛ اسدالله الغالب، علی بن ابیطالب.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3