🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴
■●فِی بُیُوتٍ اَذِنَ اللهُ اَن تُرفَعَ: در خانههایی که خداوند #اذن فرموده از آنجا #ذکر_خدا به آسمانها بالا رود. این خانهها مثل چاه آرتزین است. #کربلا یکی از آنهاست.
#یاعلی
■عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی■
■●مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●مصباحالهدی وسفینةُالنّجاة - بخش سوّم●■ ■●اباعبدالله الحسين عليهالسّلام در يومالتّرويه حسابشان
■●مصباحالهدی وسفینةُالنّجاة - بخش چهارم●■
■حج يعنی قصد؛ «اَلحَجُّ قَصدٌ»، و حاجی يعنی كسی كه مقصدی دارد؛ مقصد حجّاج به طور معمول زيارت خانهی خداست؛ حجّشان دو چيز لازم دارد؛ يكی معرفت و شناخت، ديگری عشق و شيدایی.
■در حجّ حسينی هم هر دوی اينها لازم است. حجّ اباعبدالله الحسين عليهالسّلام، هم عرفات و معرفت اباعبدالله عليهالسّلام را لازم دارد، هم منای عشق و آرزو و دلدادگی و شيدايی اباعبدالله عليهالسّلام را.
■حجّ حسينی با هيچ يک از اين دو به تنهايی كامل نيست. لذا كسانی كه دربارهی واقعهی كربلا فقط به بحثهای علمی پرداختند، از زوايای مختلف تاريخی، روايی، فلسفی، عقلی، اجتماعی، سياسی، انقلابی، از جنبههای مختلف واقعهی كربلا را تجزيه و تحليل كردند، امّا شور و شيدايی در آنها نبود، ثمره كارشان چيزی نبود جز مشتی از حرفها و واژهها.
■كسانی هم كه فقط در شور و شيدايی بودند، فقط عاشق بودند، كارشان هيچ ثمری نداشت جز بر سر و سينه زدن و اشك ماتم ريختن.
■لذا شيعهی راستين اهل بيت عصمت و طهارت عليهمالسّلام بايد از هر دو بُعد حجّ حسينی بهره گيرد؛ هم معرفت و شناخت، هم عشق و شيدايی. اين جملهی معروف كه از روايتی از رسول اكرم صلّی الله عليه و آله وسلّم نقل شده است:
■«إنَّ الحُسَینَ مِصباحُ الهُدی وسَفینَةُ النَّجاةِ»■
■امام حسين عليهالسّلام چراغ هدايت و كشتی نجات است، اشاره به همين دو بعد دارد.
■معرفت امام حسين عليهالسّلام بُعدِ مصباح الهدايی حضرت است؛ چراغ هدايت است؛ به انسان بصيرت و بينش میبخشد؛ بيداری و آگاهی میبخشد؛ و عشق و دلدادگی به اباعبدالله عليه السّلام، بُعدِ سفينة النّجاتی اباعبدالله عليهالسّلام است.
■آن عشق و شيدايی، آن شور و دلدادگی، كشتی پرخروشی است كه اقيانوسهای عالم را میشكافد و به سوی خدای متعال حركت میكند.
#ادامه_دارد....
■●«استاد مهدی طیّب»
#مصباحالهدی_و_سفینهالنجاه●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴
■●عابس یکی از یاران اباعبدالله علیهالسّلام، پیرمردی است که زمانی که به میدان رفت و دشمن جرأت نکرد در میدان رویارویی با او حاضر شود، زره را از تن بیرون آورد و وارد میدان جنگ شد. نقل شده است به او گفتند:
■●أَ جَنَنتَ؟ آیا دیوانه شدهای؟
گفت: جَنَّنی حُبُّ الحُسَینِ (علیهالسّلام):
این عشق حسین علیهالسّلام است که مرا اینگونه دیوانه و شیفته کرده است.
☑️در حدیث آمده است:
اِنَّ لِلحُسَینِ علیهالسّلام مَحَبَّةٌ مَکنونَةٌ فی قُلوبِ اَولِیائِهِ: عشق اباعبدالله علیهالسّلام گوهری پنهان در دلهای دوستانش است.
■●این عشق که در قالب اشک و عزاداری و سوگواری برای آن حضرت ظاهر میشود، انگیزهای برای پیمودن راه آن بزرگوار یعنی پیمودن راه عشق و عبودیّت حضرت حق تا آخرین قطرهی خون و تا آخرین نفس میباشد.
■●کرشمه حسن _ استاد مهدی طيب●■
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴 ■● #عوامل_و_زمینه_های_رخداد_عاشورا (قسمت سوم )●■ ■●نكتهی
■● #عوامل_و_زمینه_های_رخداد_عاشورا (قسمت چهارم)●■
■●معلوم نيست واقعا روز اوّل كه عمربنسعد بهسمت كربلا حركت كرد قصد كشتن امام حسين عليه السلام را داشت؛ لذا ديديد يك مقدار هم اين دست و آن دست میكرد و دنبال راه حلّی بود كه بدون درگيری قضيّه را تمام كند؛ از امام حسين عليه السلام بيعت بگيرد و ماجرا تمام شود. و بهدليل همين تعلّلها شمربنذیالجوشن که در كوفه پيش ابنزياد بود، (و مبدانيد ريشهی شمر به خوارج هم برمیگردد و به جنايتهای دوران اميرالمؤمنين علیه السلام.) ابنزياد را تحريك كرد و گفت: اين عمرسعد آدم جنگ نيست؛ ولذا ابنزياد یک نامه به شمر داد براي عمرسعد؛ و يك نامه هم برای خود شمر. گفت: اوّل اين نامه را به عمرسعد بده، ببينیم عكسالعملش چيست؟ اگر پيغام مرا در مورد جنگيدن و كشتن اباعبدالله نپذيرفت، نامهی دوم ملاك عمل است. در نامهی دوم نوشته بود كه شمر، عمرسعد را بكش و خودت فرماندهی لشكر باش.
■●وقتی عمرسعد فهميد جريان اينطور است، چه کرد؟ امام حسين عليه السلام هم دوباره با او ملاقات كردند و به او اتمام حجّت مجدّد كردند. عمرسعد از سر شب تا صبحِ عاشورا در خيمهی خود قدم میزد و خودش را بين بهشت و دوزخ میديد.
■●عين تعبيری كه راجعبه #حربنيزيد رياحيیرضواناللهعلیه داريم. حرّبنيزيد رياحی هم یک سردار لشكر است؛ او بهدليل ايمانش میتواند دل بكند؛ از پست و مقام و موقعيّت فرماندهي لشكر و پاداشها و جوايزی كه در صورت جنگيدن و پيروز شدن بر امام حسين برای او خواهد بود، بگذرد؛ امّا عمرسعد بهدليل #ضعف_ايمان، بهدليل اينكه #محبت_دنيا در وجود او قویتر از #محبت_خداست، در عين اينكه حقيقت مثل روز برايش روشن است، امّا بالاخره بعد از يك شب تا به صبح در ترديد به سر بردن تصميم خودش را میگيرد و صبح عاشورا به همهي لشكر ميگويد كه همه شاهد باشيد كه اوّلين تير را بهسمت لشكر اباعبدالله من پرتاپ كردم.
■●پس مشكل دوم ضعف ايمان است. ضعف ایمان! اينكه محبّت دنيا در عمق جان اينها جا داشت. و اين دو عامل، عوامل اصلی چنين فاجعهاي به دست مردم كوفه است. البتّه فقط كوفيان نبودند؛ از بصره هم يك گروه نیروی نظامی رسید و به لشكر عمربنسعد ملحق شدند؛ حتّي از شام نيروهای كمكی آمد و يك لشكر عظيم رو در روي اباعبدالله الحسین علیه السلام تشكيل شد.
#ادامه_دارد...
■● #سیره_و_تاریخ
#امام_حسين_علیه_السلام
#محرم_۹۷●■
● آيه 255 ، سوره بقره قسمت اول
بخش سوم
● اقسام سه گانه زندگان و زندگانى در آيات قرآنى
همانطور كه آيات فوق موجود زنده را سه قسمت مى كرد، آيات زير هم زندگى را چند قسمت مى كند:
((و رضوا بالحيوة الدنيا و اطمانوابها)).
((ربنا امتنا اثنتين و احييتنا اثنتين )). كه دوبار زنده كردن در آيه ، شامل زندگى در برزخ و زندگى در آخرت مى شود و آيه قبلى هم از زندگى دنيا سخن مى گفت ، پس زندگى هم سه قسم است ، همان طور كه زندگان سه قسم هستند.
و خداى سبحان با اينكه زندگى دنيا را زندگى دانسته ، ولى در عين حال در مواردى از كلامش آن را زندگى پست و خوار و غير قابل اعتنا دانسته ، از آن جمله فرموده :
((وما الحيوة الدنيا فى الاخرة الا متاع )).
((تبتغون عرض الحيوة الدنيا)).
((تريد زينة الحيوة الدنيا)).
((وما الحيوه الدنيا الا لعب و لهو)).
((وما الحيوه الدنيا الا متاع الغرور)).
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 503
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●دعایی برای تثبیت در دین و بودن بر صراط مستقیم●■
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
■●چنانچه ابتدای صراط که بر روی جهنم است از همین دنیا باشد _ که چنین است _ با کمترین غفلت، ولو یک آن و یک لحظه از آن میافتیم، و اگر افتادیم ممکن است تا به آخر برویم؛ لذا باید برای تثبیت در دین و بودن بر صراط مستقیم این دعا را در زمان غیبت همه بخوانیم که:
■●«يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِك؛
ای خدا، ای رحمتگستر، ای مهربان، ای زیر و رو کننده دلها، قلب مرا بر دینت استوار و ثابت بدار».
■●وقت خواندن این دعا همین روزها میباشد. اگر این روزها این دعا را نخوانیم پس کی میخواهیم بخوانیم؟!
■●بهجتالدعا، ص٢۵۲●■
@mohamad_hosein_tabatabaei