■●"جبر و اختیار "●■
■گفتكوى پر هياهوى " جبر و اختيار " در ديوان حافظ با شناخت عشق و عاشق و معشوق پايان مى يابد.
زيرا عشق ترك اختيار عاشق است در برابر معشوق که گفته اند " بنده را با اختيار چه كار "
و با نفى اختيار جبر نيز منتفى است
زيرا جبر، نهادن اختيارى است به جاى اختيار ديگر
■و اينجا سالبه به انتفاءِ موضوع است
زيرا اختيارى در كار نيست تا نفى شود
و اختيار ديگرى به جاى آن بنشيند.
بدین نگاه عشق نهايت اختيار است،
زيرا تمامى وجود عاشق تبديل به يك اختيار مى شود
و آن اختيارِ معشوق است
■و چون عاشق را چاره اى از اين اختيار نيست گاه از اين بى اختيارى كه عين شوق و عشق است تعبير به جبر مى شود.
●رضا به داده بده وز جَبین گره بگشای
●که بر من و تو در اختیار نگشوده است
#حافظ
□●ما اسیر جبرِ عشقیم، ای خرد، معذور دار
●عاقلان مستانه گفتند اختیاری داشتیم
#مهدی_الهی_قمشه_ای
●هرگه که بر گیرم قلم، تا ز اختیار آرم رقم
●جز شرح جبر عشق تو، ناید به تحریر ای صنم
#مهدی_الهی_قمشه_ای
■در ساحت اندیشه اختیار مطلق از آن خداست و اختیار ما که آن نیز در کارست، مجرای مشیت الهی است.
یعنی اراده معشوق بدین تعلق گرفته است که ما به اختیار خود به کاری مشغول شویم اما در ساحت عمل ادب این است که ما کارها را به اراده خویش منسوب کنیم و بار مسئولیت هر کار را بر دوش خود گیریم
■و اگر کاری را به حضرت حق منسوب کنیم آن عین خیر است
زیرا " از خیّر محض جز نکویی ناید "
و اما سخن اشعری و معتزلی نزد عارفان منزلتی ندارد
و هردو باطل است زیرا نگاهی نادرست به داستان جبر و اختیار کرده اند.
■●برگرفته از کتاب " در صحبت حافظ "
به قلم حسین الهی قمشه ای●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●روز نهم ماه صفر مقارن با جنگ نهروان●■
■قلع و قمع همان خوارج جنگ صفّین در جنگ نهروان و درآوردن چشم فتنه به تعبیر امیرالمؤمنین علی علیه السّلام
#مناسبات_ماه_صفر
@mohamad_hosein_tabatabaei
■● #نكاتی_پيرامون_زيارت_اربعين
#بخش_دوم●■
#استاد_فاطمی_نیا
■●زيارت امام حسين (علیه السلام) در روز اربعين خصوصيات فراوانی دارد.
مولايمان حضرت امام حسن عسكری (علیه السلام) زيارت اربعينِ سيدالشهداء (علیه السلام) را يكی از پنج علامت ايمان بيان ميكنند.
■●الان عده ای موفق ميشوند با پای پياده از مسيرهای دور به زيارت اربعين بروند ، واقعا خوشا به حالشان !
اين يك فيض و فوز عظيم است ؛ ان شاءالله خداوند همه آنها را حفظ كند و با عافيت و دستان پر بازگردند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴
■●در روایات آمده است که پیکر ائمّه علیهم السّلام سه روز بیشتر در قبر باقی نمیماند و بعد از سه روز به روحشان ملحق میشود و نیز آمده است که روح شیعیان از جنس بدن ائمّه علیهم السّلام است و نیز اینکه قبر حقیقی ائمّه علیهم السّلام در درون قلب دوستان آنهاست. قُبُورُنَا فى قُلُوبِ مَن والانا، قُبُورُنا قُلُوبُ شیعَتُنا.
■●دوستان حقیقی ائمّه علیهم السّلام که به مشاهد مشرّفه میروند، قبر امام را همراه خود به داخل حرم میبرند و لذا سایر زائران هم بیبهره نمیمانند. شبها هم که این دوستان حقیقی در خانههای اطراف حرم رو به حرم میخوابند و سینههایشان رو به قبر مطهّر است، پیکر امام را در حرم شکل میبخشند و زائران بیبهره نمیمانند.
#یاعلی
■عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی■
■●مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
■ترس یزید پس از سوگواریها و روشنگریهای اُسرای اهل بیت علیهم السّلام در شام و دستور خروج کاروان اسرا از شام در نهم ماه صفر
#مناسبات_ماه_صفر
■●ماه صفر به نهمین روز خود رسید. در تاریخ صدر اسلام، سه حادثهی مهم در روز نهم صفر رخ داده است.
■● ۱- حادثهی نخست در سال ۳۷ هجریقمری، در دوران حکومت امیرالمؤمنین عليه السلام است.
■●عمّاریاسر; یار وفادار و والامقام امیرالمؤمنین عليه السلام، همان که پیغمبراکرم صلي الله عليه و اله او را شاخصی برای تشخیص حقّ از باطل قرار داده بودند، در آن روز، در جنگ صفّین به شهادت رسید.
■●این پیرمرد عارف والامقام که فدایی امیرالمؤمنین عليه السلام بود، با آن همه رفعت مقام، با زبان روزه و تشنهکام، تا آخرین لحظه جنگید و زخمهای فراوانی برداشت. هنگامی که برای فرونشاندن عطش برای ادامهی مبارزه و کارزار به جمع یاران حضرت مراجعه کرد و بهجای آب، پیالهای شیر به او دادند که بنوشد، به یاد سخن پیامبراکرم صلي الله عليه و اله افتاد؛ که به او فرموده بودند: آخرین بهرهی تو از این عالم، پیالهای شیر است. #عمّاریاسر یقین کرد که شهادتش فرا رسیده است. شیر را نوشید؛ به میدان رفت و در جریان کارزار به شهادت رسید. رضوان و رحمت خدا بر این یار وفادار پیامبراکرم صلی الله عليه و اله و امیرالمؤمنین عليه السلام
باد.
■●بزرگواری که پدر و مادر او نیز هر دو شهیدند. دو شهید نخستین اسلام، یاسر و سمیّه بودند؛ که از آنها عمّار متولّد شد.
■●او در روزهای نخستین ایمان آوردن به پیامبر صلوات الله عليه و اله در کنار پدر و مادرش، شکنجهها را متحمّل شد؛ منتهی شهادت نصیب پدر و مادر او شد و او باقی ماند تا به اسلام خدمت کند و در رکاب امیرالمؤمنین عليه السلام هم فداکاری نماید.
■●استادمهدی طيب٢١ آذر ١٣٩٢، ٩صفر ١٤٣٥ -●■
#عمار_ياسر
#جنگ_صفين
#نهم_صفر
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●ماه صفر به نهمین روز خود رسید. در تاریخ صدر اسلام، سه حادثهی مهم در روز نهم صفر رخ داده است. ■
■●۲-جنگ نهروان (۹صفر)
یک سال بعد از این واقعه، در سال ۳۸ هجریقمری، در همان دوران خلافت امیرالمؤمنین عليه السلام ، ماجرای #جنگ_نهروان پیش آمد. جنگی که نطفهی آن در #جنگ_صفّین بسته شد.
■●بعد از اینکه سپاهیان #معاویه، قرآنها را بر سر نیزه کردند، گروهی خشکهمقدّس، ولی محروم از فهم، بصیرت و درک، فریب ظاهر را خوردند؛ از امیرالمؤمنین عليه السلام صف جدا کردند و ایشان را مجبور کردند #مالک_اشتر را که تا یک قدمی خیمهی معاویه پیش رفته بود و شاید دقایقی تا پیروزی قطعی امیرالمؤمنین عليه السلام فاصله نبود، برگردانند و بعد هم حضرت را وادار کردند تن به حکمیت بدهند؛ آن هم نه با حَکَمی که خود امیرالمؤمنین عليه السلام موردنظرشان بود؛ یعنی مالکاشتر وقتی #خوارج او را نپذیرفتند، امیرالمؤمنین عليه السلام فرمودند: ابنعباس؛ ولی خوارج او را هم نپذیرفتند و پیر خرفت سادهلوح و دور از بصیرتی به نام ابوموسیاشعری را به امیرالمؤمنین عليه السلام تحمیل کردند تا در ماجرای حَکَمیت، از جانب امیرالمؤمنین عليه السلام در برابر عمروعاص خدعه ورز نقش حکم را ایفا کند.
■●بعد هم ماجرای عزل امیرالمؤمنین عليه السلام توسّط ابوموسیاشعری و عزل و همزمان نصب معاویه توسّط عمروعاص در داستان حکمیت که پیش آمد؛ خوارج گفتند: هم ما خطا کردیم؛ هم علی عليه السلام خطا کرد! ما توبه میکنیم؛ علی عليه السلام هم باید توبه کند! و اگر توبه نکند، با او میجنگیم؛ و بالاخره ماجرای جنگ نهروان پیش آمد.
■●خوارج بهقدری فتنهگری کردند که امیرالمؤمنین عليه السلام علیرغم همهی حلم و صبری که در برابر آنها ورزیدند، از این جریان بی شعور، جامدالفکر، مقدّسمآب و بسیار خشن، برای اسلام احساس خطر کردند.
■●جریانهای تکفیری امروز، گروههای به ظاهر مقدّس، ولی فاقد فهم، شعور و بصیرت و متکّی به خشونت، قتل و غارت به خوبی این جریان را نشان میدهند. اینها نمونههایی از جریان خوارج هستند.
■●امیرالمؤمنین عليه السلام احساس خطر کردند و ماجرای #جنگ_نهروان پیش آمد که در چون امروزی این جنگ آغاز شد و سرانجام به پیروزی قاطع امیرالمؤمنین عليه السلام ختم شد. امّا از دل اندک تعداد باقیمانده از سپاه خوارج که کمتر از شمار انگشتان دو دست بودند، فتنهی به شهادت رساندن امیرالمؤمنین عليه السلام شکل گرفت و نهایتاً امیرالمؤمنین عليه السلام در محراب عبادت با ضربت شمشیر زهرآلود عبدالرّحمنبنملجممرادی، که یکی از همین طایفهی #خوارج نهروان بود، مضروب شدند و پس از حدود چهلوهشت ساعت به شهادت رسیدند.
■●امروز به این لحاظ هم روز مهمّی است و میتوان درسهای بزرگی از ماجرای #جنگ_نهروان آموخت؛ همانطور که از ماجرای #جنگ_صفين درسهای زیادی می توان آموخت.
■●جلسهی ٢١ آذر ١٣٩٢_٩ صفر ١٤٣٥ - استاد مهدی طيب●■
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●۲-جنگ نهروان (۹صفر) یک سال بعد از این واقعه، در سال ۳۸ هجریقمری، در همان دوران خلافت امیرالمؤمن
■●۳-حرکت قافلهی اسرا از شام به سمت مدینه
■●حادثهی دیگر در روز #نهم_صفر، در سال ٦١ هجریقمری واقع شده است.
در این روز قافلهی اسرا از شام به سمت مدینه، حرکت داده شدند. اشاره کردهایم که قافلهی اسرا در مدّت کوتاه بین اوّل صفر تا نهم صفر، که هشت، نه روز بیشتر نبود، در شهر #شام که بویی از اسلام واقعی نبرده بود و اسلامشان اسلام اموی بود، چنان بذر آگاهی و بیداری پراکندند، که حکومت یزید از شورش مردم شام کاملاً احساس خطر کرد و برای اینکه خود را از این خطر مصون بدارد؛ در صدد برآمد قافلهی اسرا را از سر خود باز کند. لذا بنابه نقل اغلب تواریخ، روز نهم ماه صفر، آن قافله از شام حرکت داده شد.
■●این سه حادثه از وقایع صدر اسلام، که تاریخ در روز نهم صفر، یعنی همچون امروزی، ثبت کرده است.
■●مطالب جلسهی ۲۱ آذر ۱۳۹۲،- استاد مهدی طيب●■
#سيره_و_تاريخ
#نهم_صفر
#شام