فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ
وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي...
#یاحسین
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀
@mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِیطالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ»
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️« #کَثَّرتَ_السَّواد»
▪️نکتۀ دیگری که باید به آن اشاره کنم، این است که همۀ کسانی را که به هیجان میآیند و در خیابانها شعار میدهند، نباید دشمن مزدور تلقّی کنیم. تعداد زیادی از آنها اشخاصی تحریکشده هستند؛ دلخورییی از عملکردهای نظام و دولتمردان و حاکمان داشتهاند و با موضوعی که پیش آمده، دشمن، آنها را تحریک کرده و به خیابان کشانده و اکنون دارند شعار میدهند و ... . همۀ اینها را دشمن تلقّی نکنیم و با همه مثل دشمن مواجه نشویم.
▪️فرق است بین کسی که اشتباه میکند با کسی که عمداً کار خلاف میکند. در ماجرای مقابلۀ امیرالمؤمنین علیهالسّلام با معاویه و با خوارج نهروان، حضرت همین را فرمودند. فرمودند: لَيْسَ مَنْ اَرادَ الْحَقَّ فَأَخْطَأَهُ كَمَنْ اَرادَ الْباطِلَ فَأَصابَهُ: کسی که دشمن نیست، حق را اراده کرده، نیّت درستی دارد، سوء نیّت ندارد؛ امّا در تشخیص حق دچار خطا شده است، با کسی که آگاهانه و عامدانه چیزی را که خلاف است، انجام میدهد، مساوی نیست؛ ولو اینکه از خوارج نهروان باشد. بنابراین باید در این جمع، این دو گروه را از یکدیگر تفکیک کرد.
▪️کسانی که نیّت خوبی داشتند، دشمن، مزدور و حقوقبگیر دشمن نبودند؛ امّا خطا کردند، اشتباه کردند، گول خوردند و تحریک شدند، اینها یکسان نیستند با کسانی که عامدانه از دشمن مأموریت میگیرند برای نابود کردن نظام اسلامی و حکومت دینی، و برای تجزیۀ کشور بزرگ و مقتدری مثل ایران به کشورهای بسیار کوچکی که بهراحتی بشود سرکوبشان کرد و آنها را تحت استعمار درآورد. این دو گروه یکسان نیستند و لذا با این دو گروه باید به دو شیوه مواجه شد.
▪️منتها همان گروهی که دشمن نیستند و به هیجان آمدهاند، بدانند که آنها هم تبعات این اشتباهشان را متحمّل خواهند شد. اینگونه نیست که ما چون به هیجان آمدیم و سوء نیّت نداشتیم، پیامد کارهایمان به ما برنگردد. بله، برمیگردد. گرچه ما با کسانی که عمداً برای ویرانی و تجزیۀ کشور و نابودی دین و نظام دینی به میدان آمدند، متفاوتیم؛ امّا سیاهیلشکر دشمن شدیم. سیاهیلشکر کسانی شدیم که میخواستند ایران، اسلام و حاکمیت مکتب اهلبیت علیهمالسّلام را در این کشور از بین ببرند؛ واین سیاهیلشکر شدن، هم در دنیا و هم در آخرت برای ما پیامد دارد.
▪️ماجرای #کَثَّرتَ_السَّواد را که سیّدبنطاووس در لهوف نقل کرده است، در بحثهای عاشورایی برایتان گفتهام. فردی نابینا شد. رفیقش از او پرسید چه شد؟! تو که چشمهای سالمی داشتی! ماجرا را تعریف کرد؛ گفت: در عالم رؤیا دیدم پیامبراکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم نشستهاند و یک طشت پر از خون در مقابلشان است. من را صدا زدند و فرمودند چرا به کربلا رفتی؟ عرض کردم: من که برای جنگیدن به کربلا نرفتم! نه شمشیری، نه نیزهای، نه خنجری، نه تیری، نه کمانی؛ هیچچیز با خودم نبردم. در روز عاشورا هم من نجنگیدم. من نجّار بودم. سپاه عمرسعد مرا برده بودند که چوبهای خیمه و وسایل دیگری که خراب میشد را درست کنم. من آنجا کار دیگری نکردم. حضرت فرمودند: بله، اگر جنگیده بودی که حسابت فرق میکرد! امّا همین که تو با سپاه عمرسعد رفتی، سیاهیلشکر آنها شدی. با بودن تو تعداد آنها بیشتر نشد؟ فرمودند: #کَثَّرتَ_السَّوادَ: تو سیاهیلشکر آنها را زیاد کردی. او گفت: بعد حضرت انگشتهایشان را در آن طشت خون کردند و بر دو چشم من گذاشتند، و من از خواب که بیدار شدم، دو چشمم نابینا بود.
▪️آری، #کَثَّرتَ_السّواد که هست! ولو با نیّت خوب هم رفتی؛ امّا سیاهیلشکر دشمن که شدی! لذا پیامد دارد. پس کسانی که اینگونه به میدان آشوبها میروند، باید بدانند کارشان پیامد دارد؛ لیکن کسانی که میخواهند با آنها مواجه شوند، باید حساب آنها را از حساب آن گروهی که دشمنند، پول گرفتهاند، مأموریّت دارند و از یک فرماندهی، مثل منافقین یا در رأس آنها از سازمانهای جاسوسی آمریکا و انگلیس و اسرائیل دستور گرفتهاند، جدا کنند. اینها حسابشان با هم فرق دارد. مدیریّت جامعه و مردم باید با اینها دو گونه رفتار کنند؛ امّا خود کسانی که سیاهیلشکر میشوند، باید بدانند که کارشان بیپیامد نیست. هم پیامدهای دنیوی برایشان خواهد داشت و هم پیامدهای اخروی.
▪️امیدواریم خدای متعال عنایت کند این ناآرامیها هرچه زودتر به آرامش تبدیل شود؛ نظام به ناکارآمدیها، ضعفها، اشتباهات و فسادهایی که وجود دارد، اعتراف کند و در صدد تصحیح برآید و نشانههای این تصحیح را مردم ببینند و رنجیدهخاطریها از بین برود و متقابلاً دشمنان و مأموران بسیجشدۀ دشمنان اهلبیت علیهمالسّلام و اسلام و ایران هم هرچه زودتر مهار شوند و میدان بر آنها بسته شود تا نتوانند چنین آشوبهایی به راه
بیندازند.
◾️(بخش پايانی گزارش جلسه ١٤ مهر ١٤٠١)
استاد مهدی طیب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️به مناسبت ۲۳ ربیع الأول، سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها به شهر مقدس قم◾️
☑️ادای حق حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها
▪️از آیتالله بهجت درباره ادای حق حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها و اینکه چگونه ایشان را از خود خشنود
کنیم، سوال شد.
#ایشان_در_پاسخ_فرمودند:
« زیاد بگوید:
▪️اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فَاطِمَةَ الْمَعصُومَةِ بِنْتِ مُوسَی بْنِ جَعفَرٍ علیهمالسلام»
◾️نشریه پیام آستانه، ویژهنامه کریمه، شماره دوم◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️یک روز میفهمیم زندگی دنیا اصلا زندگی نبوده!
▪️«يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي» انسان میگوید: ای کاش برای زندگیام چیزی پیش فرستاده بودم! انسان وقتی وارد صحرای قیامت و عالم آخرت میشود تازه میفهمد که زندگیاش آن است و این که در دنیا بوده اصلا زندگی نبوده بلکه جلسهی امتحان بوده. درست مثل یک دانشجو که ساعتی در جلسهی امتحان است و آن امتحان، سرنوشتش را در همهی عمر و برای دهها سال تعیین میکند. در اینجا تعبیر قرآن تعبیر عجیبی است، کأنه میخواهد بگوید قبل از اینجا اصلا زندگی نبود. «يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي» ای کاش برای زندگیام چیزی پیش فرستاده بودم.
#شهید_مطهری
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️«غفلت و نقش شیاطین در غافل کردن انسانها»
#استاد_مهدی_طیّب◾️
▪️استاد فرمودند مرحوم حاجآقا دولابي رضواناللهتعالیعلیه میفرمودند: دو نفر با هم بحث ميكردند؛ يكی ميگفت شيطان چنين و چنان است و او را بزرگ و خطرناک معرّفی میکرد؛ ديگری ميگفت شيطان وجودش عدمي است و اساساً چيزي نيست. در نهایت از من نظر خواستند. به آنها گفتم: من هر چقدر هم نادان باشم، دشمنم را بزرگ نمیكنم! لذا طرفدار كسي ميشوم كه ميگويد شيطان عدمي است و اصلاً هيچ نيست.
▪️گر چه قرآن كريم فرمود: إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ: شیطان دشمن آشكار شماست؛ امّا همين دشمن آشکار را فرمود: إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفًا: فريب و مكر شيطان ضعيف است. او را بزرگ نكنيد؛ كوچك بگيريد؛ امّا نه اينكه غافل شويد. اگر چيزی را خيلي بزرگ ديدي، روحيّهات را ميبازي و ديگر قدرت مبارزۀ با او را نداري. اين مطلب را در مباحث عاشورایی هم عرض کردهام كه افراد بيشتر، از ترس خودشان شكست ميخورند تا قدرت طرف مقابل. وقتي ما شيطان را يك موجود مقتدر بزرگ تعريف كرديم، خودمان را در برابرش ميبازيم و آنجاست كه او موفّق و پيروز میشود.
▪️این ما هستیم که شيطان را در برابر خودمان قدرتمند ميكنيم. شیاطین جن خودشان چيزي ندارد و از ما انرژي و نيرو ميگيرند و به جانمان ميافتند. گفته شده كساني كه از سگ ميترسند، آدرنالين در خونشان ترشّح ميشود و سگ اين را احساس ميكند و برافروخته و به آنها حملهور ميشود. لذا كسي كه از سگ نميترسد، سگ هم به او كاري ندارد. شيطان هم يك سگ است! وقتي ما ترسيديم و خودمان را در برابرش باختيم، براي ما خیلی قدرتمند جلوه ميكند و زورش هم به ما ميرسد و زمين ميخوريم. امّا اگر كسي او را به حساب نياورد، و به خدا توجّه كند، شیطان برایش هیچ نیست.
▪️شيطان در برابر خدا چيست؟ وقتي اسم خدا را بردي، ديگر شيطاني باقي نميماند. کسی كه اهل توجّه و ذكر است، نه اینکه فقط لفظي را با تسبيح تكرار كند، بلکه بهیاد خداست و به خدا توجّه دارد، شيطان كجا ميتواند سراغش بيايد؟! شيطان جايي ميآيد كه شخص خدا را فراموش كرده است؛ امّا به محض اينكه خدا را یاد کرد، تمام شد. قرآن میفرماید: إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا: وقتي شيطان سراغ متّقین ميآيد، آنها ياد خدا ميكنند و شيطان از عرصه خارج ميشود.
▪️اگر کسی مردم را دائم از شیطان بترساند، قدرت حركت را از آنها ميگيرد! احساس میکنند همهجا شيطان است! همهجا به ما حملهور است! هرجا ميرويم، به كمين ما نشسته است! در نتیجه روحيّهشان را ميبازند! روحيّهشان را كه باختند، تسليم شيطانند. شياطين همان اجنّۀ خبيث هستند. اگر خودتان را در مقابل جن باختيد، به شما مسلّط میشود. وقتي او را به شمار آورديد، يعني چيزي حساب كردید، دچار ترس میشوید؛ اینجاست که به شما مسلّط ميشود. اگر او را به حساب نياورديد و نديده گرفتيد، محو ميشود؛ هيچ غلطي هم نميتواند بكند.
▪️لذا توجّه داشته باشيد كه نكند خودمان دشمن را تقويت و بزرگ كنيم. نميگويم غافل شويم؛ امّا بزرگ هم نكنيم. گاهي آنقدر او را بزرگ ميكنند كه هنوز او حمله نكرده، اینها از پا درمیآیند! مثل همان دو نفر كه کنار هم خوابیده بودند و يكيشان خيلي ترسو بود. یکباره صداي تير آمد. او به رفيقش گفت: فلاني! تير به تو خورد؟ گفت: نه! به من نخورد! گفت: پس حتماً به من خورد! و افتاد مرد! يعني فرد از ترس ميميرد و از پا درميآيد.
▪️بنابراين وقتي انسان به حريم ذكر و توجّه به خدا و اعتماد و اتّكاء به خدا وارد شد، شيطان نميتواند به او آسیب برساند. شيطان كساني را ميگيرد كه اهل غفلت و بيتوجّهي هستند؛ خدا را نميبينند و شيطان که دشمن است، طبیعتاً دمار از روزگارشان درميآورد. ولی دوست اهلبيت علیهمالسّلام، اهل ذكر و توجّه و ياد خداست. اگر هم گاهی يادش رفت، قرآن فرمود: تَذَكَّرُوا، همين كه متذكّر شدند، بساط شيطان جمع ميشود. امیدوارم اهل ذكر و توجّه باشيم؛ نه اينكه فقط بنشينيم ذكر بگوييم؛ حضور خدا در جان ما مستمر و دائمي شود و خودمان را در محضر خداي متعال ببينيم. باور داشته باشيم كه خدا حضور دارد. چرا باور كنيم كه شيطان همه جا حضور دارد؟ شيطان چه كاره است؟! خدا همه جا حضور دارد! جايي كه خدا هست، شيطان نيست.
ادامه دارد…..
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 به مناسبت سالروز رحلت سید مرتضی علمالهدی رحمةاللهعلیه🏴
◾️آیتالله العظمی بهجت قدسسره میفرمود◾️
▪️«اين سه شخصيت (سيد مرتضى، شيخ مفيد و شيخ طوسىرحمهماللّه) خيلى بزرگوار بودهاند و تقريباً به مذهب حيات دادند؛ بلكه شالوده و اساس و پايه مذهب تشيع را اينها ريختهاند.».
◾️در محضر بهجت، ج۱، ص۵۹◾️
☑️زندگینامه کوتاه از سید مرتضی علمالهدی
▪️علیبنحسین، مشهور به سید مرتضی، در سال ۳۵۵ ه.ق. در شهر بغداد به دنیا آمد. نسب شریفش با پنج واسطه به حضرت موسیبنجعفرعلیهالسلام میرسد.
▪️سید را «علمالهدی» هم میگویند. این لقب، حکایتی شیرین دارد. نقل است که در سال ۴۲۰ ه.ق. القادربالله، وزیر خلیفه، سخت بیمار شد. شبی امیرالمؤمنینعلیهالسلام را در خواب دید که به او میفرماید: «به علمالهدی بگو برای تو دعا کند تا از بیماری خلاص شوی». وزیر عرض کرد: «علمالهدی کیست؟» آن حضرت فرمود: «علیبنحسین، علمالهدی است». از آن پس، وزیر فرمان میدهد که همه، سید را به این لقب بخوانند.
▪️روزی به استادش در مسئلهای اشکال کرد. آنچه شیخ مفیدرحمهالله میگفت قبول نمیکرد. بحثشان به نتیجهای نرسید و هیچیک از گفته خود کوتاه نیامد. قرار بر این شد که مسئله را بنویسند و روی صندوق مدفن مبارک امیرالمؤمنین علیهالسلام بگذارند تا آن حضرت حق را مشخص کند. پس از آن، وقتی کاغذ را برداشتند، دیدند که با خط سبز بر روی کاغذ نوشته شده: «انت شیخی و معتمدی و الحق مع ولدی، علمالهدی».
▪️بیش از هشتاد عنوان کتاب از سید مرتضی نام بردهاند، ولی افسوس که تعداد کمی از آنها در دسترس است. اما گویا از همان تعداد کم نیز، همهاش به چاپ نرسیده. آیتالله بهجتقدسسره همیشه حسرت میخورد و میگفت: «خدا كند، كتابهاى علماى بزرگ مذهب، نظير شيخ مفيد و صدوق و سيّدَين (سيد رضى و سيد مرتضى) به چاپ برسد!».
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️آیتالله بهجت (ره):
▪️خداوند انسان را طورى آفريده كه مىتواند از راه عبوديت و بندگى خالص، از مقام ملائكه گام فراتر نهد و مقامات انبيا و اوليا را كسب نمايد.
▪️ما بايد اهل محاسبه باشيم، هر چند اهل توبه نباشيم و تدارك نكنيم، خود محاسبه مطلوب است. اگر بدانيم فلان روز حسينى و فلان روز يزيدى هستيم، بهتر از اين است كه اصلاً ندانيم يزيدى هستيم يا حسينى. سرانجام ممكن است روزى به خود بياييم و بخواهيم تدارك(جبران) كنيم. استجابت دعا شرطش توبه است. اگر شرايط دعا جمع باشد، استجابت دعا حتمى خواهد بود. البته استجابت به اين معنا نيست كه تا دعا كرديم فوراً نتيجهاش را ببينيم…
▪️البته توبهى هر چيز به حسب خود آن چيز است؛ اگر مال كسى را از بين برده باشيم، بايد اول آن را به صاحبش برگردانيم، سپس از آن استغفار كنيم.
#آیت_الله_بهجت_ره
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️درک گناه
▪️هنگامى كه زبانى سنگين مى شود، انسان با قلبش و با دلش حرف مى زند، ولى باز آن هم دلى كه جرم هايش به هلاكتش رسانده؛ رَبِّ أُناجيكَ بِقَلْبٍ قَدْ أُوبَقَهُ جُرْمُهُ.
▪️ما از اين جرم ها با شكست نفسى حرف مى زنيم، وگرنه راستش اينها را قبول نداريم.
▪️ولى هنگامى كه كينه ها و اميدها و يأس ها و سرورها و حزن ها و يادها و غفلت هاى ما كنترل بشود، آن وقت مى فهميم كه چقدر براى غير او بوده ايم و آن وقت مى فهميم كه جرم تا چه حد گسترده است و آن وقت كه رابطه ى يك جرم را با تمام هستى و با تمام عوالم حس كرديم، آن وقت استكه اين گونه می شوريم و می ناليم.
▪️آنها كه از گناه چنين احساس وسيعى گرفته اند و تا اين حد ظلم ها و ذنب ها و جرم ها را شناخته اند، ديگر غرورشان مى ريزد و سركشى شان مى سوزد. و راستى كه تمام وجودشان مى شود حسرت و ندامت و تمام وجودشان مى شود شَكَت و درد.
▪️اين جاست كه احساس گناه نياز به اميدهايى دارد كه انسان را از بحران روحى به تعادل برساند. او را از غرورها و يأس ها، از گردنكشى ها و سر در گريبان بردن ها بيرون بياورد.
▪️درک گناه تا اين وسعت، انسان را از خامى و سركشى و غرورش جدا مى كند.
▪️انسان می يابد استعدادهايى كه در مسير، به جريان نيفتاده اند و اسراف شده اند، چه فسادهايى به بار آورده اند. انسان مى يابد با يك سلامتى چه كارهايى مى توانسته انجام بدهد و با يك ليوان آب مى توانسته چه پيوندهايى به وجود بياورد.
▪️و مى يابد از اين پيوند چه بهره هايى مى توانسته بگيرد و چه موج هايى از آگاهى و شعور و از حركت و شور مى توانسته به راه بيندازد، ولى از تمام آنها به سادگى گذشته است.
❛❛ عینصاد(علی صفائی حائری)
☑️بشنو از نی | ص ۵۲
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استغفار_هفتاد_بندی_امیرالمومنین_علیه_السلام
▪️١- اللَّهُمَّ إِنِّی أُثْنِی عَلَیْکَ بِمَعُونَتِکَ عَلَى مَا نِلْتُ
بِهِ الثَّنَاءَ عَلَیْکَ
وَ أُقِرُّ لَکَ عَلَى نَفْسِی بِمَا أَنْتَ أَهْلُهُ
وَ الْمُسْتَوْجِبُ لَهُ فِی قَدْرِ فَسَادِ نِیَّتِی وَ ضَعْفِ
یَقِینِی
اللَّهُمَّ نِعْمَ الْإِلَهُ أَنْتَ وَ نِعْمَ الرَّبُّ أَنْتَ وَ
بِئْسَ الْمَرْبُوبُ أَنَا
وَ نِعْمَ الْمَوْلَى أَنْتَ وَبِئْسَ الْعَبْدُ أَنَا
وَنِعْمَ الْمَالِکُ أَنْتَ وَبِئْسَ الْمَمْلُوکُ أَنَافَکَمْ قَدْ
أَذْنَبْتُ فَعَفَوْتَ عَنْ ذَنْبِی وَ کَمْ قَدْ تَعَمَّدْتُ
فَتَجَاوَزْتَ وَ کَمْ قَدْ عَثَرْتُ فَأَقَلْتَنِی عَثْرَتِی
وَ لَمْ تَأْخُذْنِی عَلَى غِرَّتِی فَأَنَا ظَالِمٌ لِنَفْسِی
الْمُقِرُّ لِذَنْبِی الْمُعْتَرِفُ بِخَطِیئَتِی
فَیَا غَافِرَالذُّنُوبِ أَسْتَغْفِرُکَ لِذَنْبِی وَ أَسْتَقِیلُکَ
لِعَثْرَتِی فَأَحْسِنْ إِجَابَتِی
فَإِنَّکَ أَهْلُ الْإِجَابَهِ وَ أَهْلُ التَّقْوَى وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَهِ.
◾️بند ۱: بار خدایا ! تو را حمد میگویم که به یاری تو موفق به ثناگوئیت شدم، و به سبب فساد نیت و ضعف یقینم، اقرار میکنم که ناتوانم که تو را آنطور که مستحق و سزاوار هستی مدح کنم،
بار الها، تو خوب معبود و خوب پروردگاری هستی و من بد پرورش یافته ای هستم!
تو خوب مولایی هستی و من بد بنده ای!
تو خوب مالکی هستی و من بد مملوکی!
چه بسیار گناهی که مرتکب شدم و تو عفو نمودی و چه بسیار جرم هایی که از من سر زد و تو از آن گذشتی!
چه بسیار خطاها کردم، ولی مرا مؤاخذه نکردی و چه بسیار بدی ها که عمداً مرتکب شدم و تو از آن درگذشتی!
و چه بسیار لغزش ها که از من سر زد و از آن چشم پوشی نمودی، و مرا بر غفلتم مأخذه نکردی!
اینک این منم که به خود ظلم کرده ام و به گناهم اقرار و به خطاهایم اعتراف دارم. پس ای آمرزنده گناهان! از تو میخواهم که گناهانم را ببخشی و از لغزش هایم درگذری، پس به نیکی اجابت کن که تو سزاوار اجابت و اهل تقوا و آمرزشی!
#استغفار
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️آیةالله حاج سیّدعلی قاضی قدّس سرّه◾️
▪️انسان هیچ وقت نباید مأیوس شود،
و از دیر کرد نتیجه نباید دست از کار سیر و سلوک بردارد؛
زیرا ممکن است کسی با ناخن زمین را به تدریج بخراشد، و سپس ناگهان به اندازۀ گردن شتر آب زلال و روان جاری شود.
☑️«معادشناسی» ج ۷ ص ۲۳۶
@mohamad_hosein_tabatabaei