eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️یا حمید و بحق محمد ▪️یا عالی بحق علی ▪️یا فاطر بحق فاطمه ▪️یا محسن و بحق حسن ▪️و یا قدیم الحسان بحق حسین ☑️سوره بقره،آیه ۳۷ فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ : آدم از پروردگارش کلمه ای چند فراگرفت پس خدا توبه او را بپذیرفت، زیرا توبه پذیر و مهربان است. : ▪️در تفسیر این آیه روایت زیادی وجود دارد که مجال مطرح کردن تمامی آنها در این زمان فراهم نیست هم اکنون توجه شما را به یک روایت از کتب شیعه و یک روایت از کتب برادران اهل سنت جلب مینمایم ▪️آدم(علیه السلام)ساق عرش و نام های پیامبر و ائمه رادید،پس جبرئیل به او تلقین کرد و او گفت: ای ستوده به حق محمد،ای بلند مرتبه به حق علی،ای آفریننده به حق فاطمه،ای نیکوکار به حق حسن وحسین و تمام نیکویی ها از توست. پس چون امام حسین را یاد کرد اشک هایش جاری و قلبش شکست و گفت: ای برادرم جبرئیل چه میشود که با یاد پنجمین نفر قلبم میشکند و اشکم جاری میشود؟ ▪️جبرئیل گفت:این فرزند تو به مصیبتی دچار میشود که تمام مصیبت ها در مقابل آن کوچک است. آدم پرسید:برادرم آن مصیبت چیست؟ جبرئیل:گفت تشنه، دور از وطن و تنها کشته میشود و اورا یار و یاوری نیست. ای آدم کاش او را میدیدی وقتی که میگوید: آه از تشنگی! آه از کمی یار و یاور تا اینکه عطش بین او و آسمان چون دود جدایی می اندازد درآن هنگام هیچ کس پاسخی به وی نمیدهد جز اینکه شمشیر به روی او میکشند و میخواهند شرنگ مرگ به کام او بریزند بعد از آن همچون گوسفندی از قفا سربریده شود،سراز پیکرش جدا میکنند و دشمنانش به چپاول زاد و راحله او میپردازند و سرانجام سر او و یارانش را در شهرها میگردانند درحالی که بانوان را نیز با خود به اسارت دارند،این چنین در علم خدای یگانه گذشته است پس آدم و جبرئیل همچون مادر فرزند مرده بر این مصیبت بزرگ گریستند. ▪️و همچنین توجه شما را به یک روایت از کتاب درالمنثور جلال الدین سیوطی که از علمای اهل سنت است جلب مینمایم وی در ذیل همین آیه مبارکه روایتی را به شرح زیر می آورد: ازابن عباس روایت شده است که از رسول خدا(صلی الله علیه واله)پرسیدم از کلماتی که حضرت آدم از پروردگار آموخت و به وسیله آن توبه اش پذیرفته شد. رسول خدا فرمود: حضرت آدم از خدا خواست به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین که توبه اش پذیرفته شود و اینچنین شد. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#امام_حسین_علیه_السلام_در_قرآن ▪️یا حمید و بحق محمد ▪️یا عالی بحق علی ▪️یا فاطر بحق فاطمه ▪️یا محس
☑️سوره بقره،آیه۸۴ وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ لاَ تَسْفِكُونَ دِمَاءكُمْ وَلاَ تُخْرِجُونَ أَنفُسَكُم مِّن دِيَارِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنتُمْ تَشْهَدُونَ : و آن هنگام را که با شما پیمان نهادیم که خون هم مریزید و یکدیگر را از خان و مان آواره مسازید و شما به پیمان گردن نهادید و خود بر آن گواه هستید. : ▪️پيغمبر اكرم‌ صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ فرمود: وقتي‌ ‌که‌ ‌اين ‌آيه‌ ‌در‌ باره يهوديان‌ نازل‌ شد ‌آنها‌ نقض‌ عهد كرده‌ پيغمبران‌ ‌خدا‌ ‌را‌ تكذيب‌ و آنان‌ ‌را‌ به قتل‌ ميرساندند. اي‌ مسلمانان‌ آيا خبر ندهم‌ به شما كساني‌ ‌که‌ ‌در‌ امت‌ ‌من‌ شباهت‌ به يهودي‌ها دارند! عرض‌ كردند: بفرمائيد ‌آنها‌ چه‌ اشخاصي‌ هستند؟ ▪️فرمود عده ای ‌از‌ امت‌ ‌من‌ ادعا ميكنند ‌که‌ مذهب‌ اسلام‌ دارند ولي‌ بهترين‌ فرزندان‌ مرا به قتل‌ ميرسانند و شريعت‌ مرا تغيير ميدهند ‌آنها‌ دو فرزندم‌ حسن‌ و حسين‌ ‌را‌ ميكشند همانطور ‌که‌ پدران‌ ‌اينها ‌ يهوديها زكريا و يحيي‌ ‌را‌ كشتند. بدانيد خداوند ‌آنها‌ ‌را‌ لعنت‌ میكند و پيش‌ ‌از‌ آنكه‌ قيامت‌ فرا رسد قائم‌ آل‌ ‌محمّد‌ ‌را‌ ميفرستد ‌تا‌ باقيمانده‌ فرزندان‌ ‌آنها‌ ‌را‌ به قتل‌ برساند و ‌آن‌ قائم‌ ‌از‌ اولاد فرزندم‌ حسين‌ ميباشد و آنان‌ ‌را‌ ‌با‌ شمشير دوستان‌ ‌خدا‌ به جهنم‌ ميفرستد. ▪️خداوند لعنت‌ كند كشنده حسين‌ و آنكه‌ ياری‌ كند كشنده حسين‌ ‌را‌، يا کسی که‌ ساكت‌ بماند ‌تا‌ حسين‌ ‌را‌ بكشند. بدانيد خداوند ‌بر‌ گريه‌ كنندگان‌ حسين‌ ‌از‌ روي‌ رحمت‌ و مهرباني‌ درود فرستد ‌و بر‌ كساني‌ ‌که‌ ‌بر‌ كشنده‌گان‌ حسين‌ لعنت‌ كنند نيز رحمت‌ می فرستد و ‌هر‌ كس‌ راضي‌ به قتل‌ حسين‌ ‌باشد‌ شريك‌ ‌در‌ خون‌ اوست‌ و ‌از‌ قاتلين‌ محسوب‌ مي شود و آنان‌ و ياري‌ كننده ‌آنها‌ ‌از‌ دين‌ ‌خدا‌ بيزارند و ‌خدا‌ ‌هم‌ ‌از‌ ‌آنها‌ بيزار ‌است. ‌ و خداوند به فرشتگان‌ امر ميكند ‌که‌ اشك‌ چشم‌ گريه‌ كننده‌گان‌ ‌بر‌ حسين‌ ‌را‌ گرفته‌ و به گنجینه بهشت‌ بسپارند ‌تا‌ آنرا به آب‌ زندگاني‌ مخلوط كنند و عطر و لذت‌ ‌آن‌ چند هزار برابر زياد شود و فرشتگاني‌ ‌را‌ مأمور فرمايد ‌تا‌ اشك‌ شوق‌ كساني‌ ‌که‌ ‌از‌ قتل‌ حسين‌ مسرور ميشوند گرفته‌ و به مالك‌ جهنم‌ بدهند ‌تا‌ بحميم‌ و غساق‌(اب جوشان وچرکین و کدر و کثیف) مخلوط كنند ‌تا‌ حرارت‌ و عفونت‌ ‌آن‌ ‌براي‌ دشمنان‌ آل‌ ‌محمّد‌ چند هزار برابر زياد شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#امام_حسین_علیه_السلام_در_قرآن ☑️سوره بقره،آیه۸۴ وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ لاَ تَسْفِكُونَ دِ
: 1.بحار الانوار،ج44،ص245 2.الدر المنثور،ج1،ص147 3. .بحار الانوار،ج44،ص304 4.تفسیر فرات کوفی،ج1،ص104 5.تفسیر روح العانی،ص 189 6.تهذیب،ج4،ص149 به نقل از تفسیر البرهان 7.تفسیر فرات کوفی،ص104 8.امالی شیخ صدوق،ص130 9.کافی،ج8،ص330 10.تفسیر عیاشی،ج1،ص284 10.تفسیر فرات کوفی،ص240 12.کامل الزیارات،ص63 13.عیون اخبار الرضا،ج1،ص246 15. جلوه های اعجاز معصومین،ص422،به نقل از بحار الانوار،ج45،ص188 16.زندگانی 14معصوم(ترجمه اعلام الوری)ص354 و مناقب آل ابی طالب،ج4،ص61 17.البرهان فی تفسیر القرآن،ج3،ص698 17. زندگانی امام حسین(ترجمه جلد45 بحار الانوار) 18.امالی صدوق،ص218 19.تفسیر جامع،ج4،ص409 20.کافی،ج2، ص508 21. عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏1، ص: 209 22.نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا،ص167 23.بحار الانوار،ج45،ص31 23.الامامة والتبصره ،ص2 24. الامامة والتبصره،ص49 25.کفایة الاثر،ص87 26.تفسیر جامع،ج7،ص28 27.تفسیر قمی،ج2،ص344 28. بحارالانوار، ج24، ص 93 29. پرتوی از قرآن،‌سید محمود طالقانی، ج4، ص 67 30. البرهان فی تفسیر القرآن، ،‌ج4، ص461 31.تاویل الایات،ج2،ص813 32.تفسیر قمی،ج2،ص193 33.مستدرک علی الصحیحین،،ج3،ص158 @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️یاران مهدی علیه السلام بیشتر کجا هستند؟ برگرفته از آثار : حجة الاسلام محمد محمدی اشتهاردی◾️ : ▪️جالب اینکه در روایات بسیاری آمده که مستجات یاران امام مهدی (عجل الله ) از مشرق زمین بپا می خیزند، رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم فرمود: (( (هنگام ظهور) پرچمهای سیاه از طرف مشرق نمودار شود، پس با وی (امام قائم ((عج )) ) بیعت کنید که او خلیفه خدا مهدی (عجل الله ) است . ▪️و نیز فرمود: جمعی از مردم از طرف مشرق خروج کنند و مقدمات حکومت مهدی (عج ) را فراهم سازند.)) (106) ▪️امیرمؤ منان علیه السلام فرمود: ((آفرین بر طالقان که خداوند در آن گنجهائی نهاده که از طلا و نقره نیست بلکه مردان مؤ منی هستند که بطور شایسته خدا را شناخته اند و در آخرالزمان ، یاوران حضرت مهدی (عجل الله ) خواهند بود.)) (107) ▪️رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم فرمود: ((هنگامی که پرچمهای سیاه را از جانب خراسان دیدید، به طرف آن بروید هر چند با دست و سینه روی برف باشد، چرا که خلیفه خدا مهدی (عجل الله ) در میان آنها است .)) (108) ▪️و در روایت دیگر فرمود: ((بزودی اهل بیت من دچار گرفتاریها و آوارگیها خواهند شد، تا اینکه جمعی با پرچمهای سیاه از طرف مشرق بیایند... تا اینکه امر به یکی از افراد اهل بیت من (امام قائم ((عجل الله )) ) سپرده شود، که او سراسر زمین را بعد از آنکه پر از ظلم و جور شده باشد پر از عدل و داد کند، (( فمن ادرک منکم فلیاتها و لو حبوا علی الثلج ؛ )) هر کدام که از شما آنها را درک کردید به آنها بپیوندید گر چه با راه رفتن با دست و سینه روی برف باشد خود را به آنها برسانید.)) (109) ▪️به این ترتیب می بینیم ، مشرق زمین مورد توجه قرار گرفته است و چنانکه هم اکنون از نشانه هایش پیداست ، تنها مشرق زمین است که این کار را خواهد کرد، بنابراین مشرق زمین باید بپاخیزد! و با توجه به اینکه اکثریت قریب به اتفاق امت مسلمان از مستضعفان در مشرق زمین هستند و با توجه به امکانات عظیم جغرافیائی و اقتصادی و نیروی انسانی که دارند، می توانند بپاخیزند و دستهای ابرقدرتها را قطع کنند و زمینه سازی خوبی برای ظهور مهدی (عجل الله ) ایجاد بنمایند. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️نقشه ای برای لذ‌ّت ▪️سعى كن تا حالت‏ها و حرف‏ها و نگاه‏هايت، دنيا و لذت‏ها و سرگرمی‏ها را در دل‏ها بزرگ نكند و آن‏ها را از هدف و حركت باز ندارد. ▪️نمی‏گويم از زندگى دنيا بهره نگير و لذت نبر. می‏گويم در اين باتلاق فرو نرو و غرق نشو! ▪️سوار و مسلط باش و سعى كن كه لذت‏ها و خوردن‏ها و خوابيدن‏ها و شادی‏ها و رنج‏هاى تو، در برنامه ‏ى تو باشد و روى حساب و نقشه باشد تا همين كارهاى عادى، با اين انگيزه و هدف، باعث حركت و وسيله‏ ى قرب تو باشد. ▪️مؤمن لذت می‏برد و عميق‏ترين لذت‏ها را می‏برد ▪️به شرط آن‏كه به تمامى وجودش برسد و به تمامى نيازهايش فكر كند! ▪️وگرنه مثل كسى میماند كه سرش را پوشانده، ولى پاهايش رارها كرده و يا غذا برداشته و از تشنگى به مرگ رسيده يا مثل ماشينى می‏ماند كه از بنزين پر شده و شيشه‏ ها و چراغ‏هايش روبه‏راه گشته، ولى چرخ‏هايش سوراخ مانده و از كار افتاده است. ❛❛ عین‌صاد(علی صفائی حائری) ☑️نامه های بلوغ | ص ۱۳۲ @mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي... @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ☑️« » ▪️نکتۀ دیگری که باید به آن اشاره کنم، این است که همۀ کسانی را که به هیجان می‌آیند و در خیابان‌ها شعار می‌دهند، نباید دشمن مزدور تلقّی کنیم. تعداد زیادی از آنها اشخاصی تحریک‌شده هستند؛ دلخوری‌یی از عملکردهای نظام و دولت‌مردان و حاکمان داشته‌اند و با موضوعی که پیش آمده، دشمن، آنها را تحریک کرده و به خیابان کشانده و اکنون دارند شعار می‌دهند و ... . همۀ اینها را دشمن تلقّی نکنیم و با همه مثل دشمن مواجه نشویم. ▪️فرق است بین کسی که اشتباه می‌کند با کسی که عمداً کار خلاف می‌کند. در ماجرای مقابلۀ امیرالمؤمنین علیه‌السّلام با معاویه و با خوارج نهروان، حضرت همین را فرمودند. فرمودند: لَيْسَ مَنْ اَرادَ الْحَقَّ فَأَخْطَأَهُ كَمَنْ اَرادَ الْباطِلَ فَأَصابَهُ: کسی که دشمن نیست، حق را اراده کرده، نیّت درستی دارد، سوء نیّت ندارد؛ امّا در تشخیص حق دچار خطا شده است، با کسی که آگاهانه و عامدانه چیزی را که خلاف است، انجام می‌دهد، مساوی نیست؛ ولو اینکه از خوارج نهروان باشد. بنابراین باید در این جمع، این دو گروه را از یکدیگر تفکیک کرد. ▪️کسانی که نیّت خوبی داشتند، دشمن، مزدور و حقوق‌بگیر دشمن نبودند؛ امّا خطا کردند، اشتباه کردند، گول خوردند و تحریک شدند، اینها یکسان نیستند با کسانی که عامدانه از دشمن مأموریت می‌گیرند برای نابود کردن نظام اسلامی و حکومت دینی، و برای تجزیۀ کشور بزرگ و مقتدری مثل ایران به کشورهای بسیار کوچکی که به‌راحتی بشود سرکوبشان کرد و آنها را تحت استعمار درآورد. این دو گروه یکسان نیستند و لذا با این دو گروه باید به دو شیوه مواجه شد. ▪️منتها همان گروهی که دشمن نیستند و به هیجان آمده‌اند، بدانند که آنها هم تبعات این اشتباهشان را متحمّل خواهند شد. اینگونه نیست که ما چون به هیجان آمدیم و سوء نیّت نداشتیم، پیامد کارهایمان به ما برنگردد. بله، برمی‌گردد. گرچه ما با کسانی که عمداً برای ویرانی و تجزیۀ کشور و نابودی دین و نظام دینی به میدان آمدند، متفاوتیم؛ امّا سیاهی‌لشکر دشمن شدیم. سیاهی‌لشکر کسانی شدیم که می‌خواستند ایران، اسلام و حاکمیت مکتب اهل‌بیت علیهم‌السّلام را در این کشور از بین ببرند؛ واین سیاهی‌لشکر شدن، هم در دنیا و هم در آخرت برای ما پیامد دارد. ▪️ماجرای را که سیّدبن‌طاووس در لهوف نقل کرده است، در بحث‌های عاشورایی برایتان گفته‌ام. فردی نابینا شد. رفیقش از او پرسید چه شد؟! تو که چشم‌های سالمی داشتی! ماجرا را تعریف کرد؛ گفت: در عالم رؤیا دیدم پیامبراکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم نشسته‌اند و یک طشت پر از خون در مقابلشان است. من را صدا زدند و فرمودند چرا به کربلا رفتی؟ عرض کردم: من که برای جنگیدن به کربلا نرفتم! نه شمشیری، نه نیزه‌ای، نه خنجری، نه تیری، نه کمانی؛ هیچ‌چیز با خودم نبردم. در روز عاشورا هم من نجنگیدم. من نجّار بودم. سپاه عمرسعد مرا برده بودند که چوب‌های خیمه و وسایل دیگری که خراب می‌شد را درست کنم. من آنجا کار دیگری نکردم. حضرت فرمودند: بله، اگر جنگیده بودی که حسابت فرق می‌کرد! امّا همین که تو با سپاه عمرسعد رفتی، سیاهی‌لشکر آنها شدی. با بودن تو تعداد آنها بیشتر نشد؟ فرمودند: : تو سیاهی‌لشکر آنها را زیاد کردی. او گفت: بعد حضرت انگشت‌هایشان را در آن طشت خون کردند و بر دو چشم من گذاشتند، و من از خواب که بیدار شدم، دو چشمم نابینا بود. ▪️آری، که هست! ولو با نیّت خوب هم رفتی؛ امّا سیاهی‌لشکر دشمن که شدی! لذا پیامد دارد. پس کسانی که اینگونه به میدان آشوب‌ها می‌روند، باید بدانند کارشان پیامد دارد؛ لیکن کسانی که می‌خواهند با آنها مواجه شوند، باید حساب آنها را از حساب آن گروهی که دشمنند، پول گرفته‌اند، مأموریّت دارند و از یک فرماندهی، مثل منافقین یا در رأس آنها از سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس و اسرائیل دستور گرفته‌اند، جدا کنند. اینها حسابشان با هم فرق دارد. مدیریّت جامعه و مردم باید با اینها دو گونه رفتار کنند؛ امّا خود کسانی که سیاهی‌لشکر می‌شوند، باید بدانند که کارشان بی‌پیامد نیست. هم پیامدهای دنیوی برایشان خواهد داشت و هم پیامدهای اخروی. ▪️امیدواریم خدای متعال عنایت کند این ناآرامی‌ها هرچه زودتر به آرامش تبدیل شود؛ نظام به ناکارآمدی‌ها، ضعف‌ها، اشتباهات و فسادهایی که وجود دارد، اعتراف کند و در صدد تصحیح برآید و نشانه‌های این تصحیح را مردم ببینند و رنجیده‌خاطری‌ها از بین برود و متقابلاً دشمنان و مأموران بسیج‌شدۀ دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السّلام و اسلام و ایران هم هرچه زودتر مهار شوند و میدان بر آنها بسته شود تا نتوانند چنین آشوب‌هایی به راه بیندازند.   ◾️(بخش پايانی گزارش جلسه ١٤ مهر ١٤٠١) استاد مهدی طیب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️به مناسبت ۲۳ ربیع الأول، سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها به شهر مقدس قم◾️ ☑️ادای حق حضرت فاطمه‌ معصومه سلام‌الله‌علیها ▪️از آیت‌الله‌ بهجت درباره‌ ادای حق حضرت فاطمه‌ معصومه سلام‌الله‌علیها و اینکه چگونه ایشان را از خود خشنود کنیم، سوال شد. : « زیاد بگوید: ▪️اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فَاطِمَةَ الْمَعصُومَةِ بِنْتِ مُوسَی بْنِ جَعفَرٍ علیهم‌السلام» ◾️نشریه پیام آستانه، ویژه‌نامه کریمه، شماره دوم◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️یک روز می‌فهمیم زندگی دنیا اصلا زندگی نبوده! ▪️«يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي» انسان می‌گوید: ای کاش برای زندگی‌ام چیزی پیش فرستاده بودم! انسان وقتی وارد صحرای قیامت و عالم آخرت می‌شود تازه می‌فهمد که زندگی‌اش آن است و این که در دنیا بوده اصلا زندگی نبوده بلکه جلسه‌ی امتحان بوده. درست مثل یک دانشجو که ساعتی در جلسه‌ی امتحان است و آن امتحان، سرنوشتش را در همه‌ی عمر و برای ده‌ها سال تعیین می‌کند. در این‌جا تعبیر قرآن تعبیر عجیبی است، کأنه می‌خواهد بگوید قبل از این‌جا اصلا زندگی نبود. «يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي» ای کاش برای زندگی‌ام چیزی پیش فرستاده بودم. @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ◾️«غفلت و نقش شیاطین در غافل کردن انسان‌ها» ◾️   ▪️استاد فرمودند مرحوم حاج‌آقا دولابي رضوان‌الله‌تعالی‌علیه می‌‌فرمودند: دو نفر با هم بحث مي‌كردند؛ يكی مي‌گفت شيطان چنين و چنان است و او را بزرگ و خطرناک معرّفی می‌کرد؛ ديگری مي‌گفت شيطان وجودش عدمي است و اساساً چيزي نيست. در نهایت از من نظر خواستند. به آنها گفتم: من هر چقدر هم نادان باشم، دشمنم را بزرگ نمی‌كنم! لذا طرفدار كسي مي‌شوم كه مي‌گويد شيطان عدمي است و اصلاً هيچ نيست. ▪️گر چه قرآن كريم فرمود: إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ: شیطان دشمن آشكار شماست؛ امّا همين دشمن آشکار را فرمود: إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفًا: فريب و مكر شيطان ضعيف است. او را بزرگ نكنيد؛ كوچك بگيريد؛ امّا نه اينكه غافل شويد. اگر چيزی را خيلي بزرگ ديدي، روحيّه‎ات را مي‌بازي و ديگر قدرت مبارزۀ با او را نداري. اين مطلب را در مباحث عاشورایی هم عرض کرده‌ام كه افراد بيشتر، از ترس خودشان شكست مي‌خورند تا قدرت طرف مقابل. وقتي ما شيطان را يك موجود مقتدر بزرگ تعريف كرديم، خودمان را در برابرش مي‌بازيم و آنجاست كه او موفّق و پيروز می‌شود. ▪️این ما هستیم که شيطان را در برابر خودمان قدرتمند مي‌كنيم. شیاطین جن خودشان چيزي ندارد و از ما انرژي و نيرو مي‌گيرند و به جانمان مي‌افتند. گفته شده كساني كه از سگ مي‌ترسند، آدرنالين در خونشان ترشّح مي‌شود و سگ اين را احساس مي‌كند و برافروخته و به آنها حمله‌ور مي‌شود. لذا كسي كه از سگ نمي‌ترسد، سگ هم به او كاري ندارد. شيطان هم يك سگ است! وقتي ما ترسيديم و خودمان را در برابرش باختيم، براي ما خیلی قدرتمند جلوه مي‌كند و زورش هم به ما مي‌رسد و زمين مي‌خوريم. امّا اگر كسي او را به حساب نياورد، و به خدا توجّه كند، شیطان برایش هیچ نیست. ▪️شيطان در برابر خدا چيست؟ وقتي اسم خدا را بردي، ديگر شيطاني باقي نمي‌ماند. کسی كه اهل توجّه و ذكر است، نه اینکه فقط لفظي را با تسبيح تكرار كند، بلکه به‌یاد خداست و به خدا توجّه دارد، شيطان كجا مي‌تواند سراغش بيايد؟! شيطان جايي مي‌آيد كه شخص خدا را فراموش كرده است؛ امّا به محض اينكه خدا را یاد کرد، تمام شد. قرآن می‌فرماید: إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا: وقتي شيطان سراغ متّقین مي‌آيد، آنها ياد خدا مي‌كنند و شيطان از عرصه خارج مي‌شود. ▪️اگر کسی مردم را دائم از شیطان بترساند، قدرت حركت را از آنها مي‌گيرد! احساس می‌کنند همه‌جا شيطان است! همه‌جا به ما حمله‌ور است! هرجا مي‌رويم، به كمين ما نشسته است! در نتیجه روحيّه‌شان را مي‌بازند! روحيّه‌شان را كه باختند، تسليم شيطانند. شياطين همان اجنّۀ خبيث هستند. اگر خودتان را در مقابل جن باختيد، به شما مسلّط می‌شود. وقتي او را به شمار آورديد، يعني چيزي حساب كردید، دچار ترس می‌شوید؛ اینجاست که به شما مسلّط مي‌شود. اگر او را به حساب نياورديد و نديده‌ گرفتيد، محو مي‌شود؛ هيچ غلطي هم نمي‌تواند بكند. ▪️لذا توجّه داشته باشيد كه نكند خودمان دشمن را تقويت و بزرگ كنيم. نمي‌گويم غافل شويم؛ امّا بزرگ هم نكنيم. گاهي آن‌قدر او را بزرگ مي‌كنند كه هنوز او حمله نكرده، اینها از پا درمی‌آیند! مثل همان دو نفر كه کنار هم خوابیده بودند و يكيشان خيلي ترسو بود. یکباره صداي تير آمد. او به رفيقش گفت: فلاني! تير به تو خورد؟ گفت: نه! به من نخورد! گفت: پس حتماً به من خورد! و افتاد مرد! يعني فرد از ترس مي‌ميرد و از پا درمي‌آيد. ▪️بنابراين وقتي انسان به حريم ذكر و توجّه به خدا و اعتماد و اتّكاء به خدا وارد شد، شيطان نمي‌تواند به او آسیب برساند. شيطان كساني را مي‌گيرد كه اهل غفلت و بي‌توجّهي هستند؛ خدا را نمي‌بينند و شيطان که دشمن است، طبیعتاً دمار از روزگارشان درمي‌آورد. ولی دوست اهل‌بيت علیهم‌السّلام، اهل ذكر و توجّه و ياد خداست. اگر هم گاهی يادش رفت، قرآن فرمود: تَذَكَّرُوا، همين كه متذكّر شدند، بساط شيطان جمع مي‌شود. امیدوارم اهل ذكر و توجّه باشيم؛ نه اينكه فقط بنشينيم ذكر بگوييم؛ حضور خدا در جان ما مستمر و دائمي شود و خودمان را در محضر خداي متعال ببينيم. باور داشته باشيم كه خدا حضور دارد. چرا باور كنيم كه شيطان همه جا حضور دارد؟ شيطان چه كاره است؟! خدا همه جا حضور دارد! جايي كه خدا هست، شيطان نيست. ادامه دارد….. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 به مناسبت سالروز رحلت سید مرتضی علم‌الهدی رحمة‌الله‌علیه🏴 ◾️آیت‌الله العظمی بهجت قدس‌سره می‌فرمود◾️ ▪️«اين سه شخصيت (سيد مرتضى، شيخ مفيد و شيخ طوسى‌رحمهم‌اللّه) خيلى بزرگوار بوده‌اند و تقريباً به مذهب حيات دادند؛ بلكه شالوده و اساس و پايه مذهب تشيع را اينها ريخته‌اند.». ◾️در محضر بهجت، ج۱، ص۵۹◾️ ☑️زندگی‌نامه کوتاه از سید مرتضی علم‌الهدی ▪️علی‌بن‌حسین، مشهور به سید مرتضی، در سال ۳۵۵ ه‍.ق. در شهر بغداد به دنیا آمد. نسب شریفش با پنج واسطه به حضرت موسی‌بن‌جعفرعلیه‌السلام می‌رسد. ▪️سید را «علم‌الهدی» هم می‌گویند. این لقب، حکایتی شیرین دارد. نقل است که در سال ۴۲۰ ه‍.ق. القادربالله، وزیر خلیفه، سخت بیمار شد. شبی امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام را در خواب دید که به او می‌فرماید: «به علم‌الهدی بگو برای تو دعا کند تا از بیماری خلاص شوی». وزیر عرض کرد: «علم‌الهدی کیست؟» آن حضرت فرمود: «علی‌بن‌حسین، علم‌الهدی است». از آن پس، وزیر فرمان می‌دهد که همه، سید را به این لقب بخوانند. ▪️روزی به استادش در مسئله‌ای اشکال کرد. آنچه شیخ مفیدرحمه‌الله می‌گفت قبول نمی‌کرد. بحثشان به نتیجه‌ای نرسید و هیچ‌یک از گفته خود کوتاه نیامد. قرار بر این شد که مسئله را بنویسند و روی صندوق مدفن مبارک امیرالمؤمنین علیه‌السلام بگذارند تا آن حضرت حق را مشخص کند. پس از آن، وقتی کاغذ را برداشتند، دیدند که با خط سبز بر روی کاغذ نوشته شده: «انت شیخی و معتمدی و الحق مع ولدی، علم‌الهدی». ▪️بیش از هشتاد عنوان کتاب از سید مرتضی نام برده‌اند، ولی افسوس که تعداد کمی از آنها در دسترس است. اما گویا از همان تعداد کم نیز، همه‌اش به چاپ نرسیده. آیت‌الله بهجت‌قدس‌سره همیشه حسرت می‌خورد و می‌گفت: «خدا كند، كتاب‏هاى علماى بزرگ مذهب، نظير شيخ مفيد و صدوق و سيّدَين (سيد رضى و سيد مرتضى) به چاپ برسد!». @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️آیت‌الله بهجت (ره): ▪️خداوند انسان را طورى آفريده كه مى‌تواند از راه عبوديت و بندگى خالص، از مقام ملائكه گام فراتر نهد و مقامات انبيا و اوليا را كسب نمايد. ▪️ما بايد اهل محاسبه باشيم، هر چند اهل توبه نباشيم و تدارك نكنيم، خود محاسبه مطلوب است. اگر بدانيم فلان روز حسينى و فلان روز يزيدى هستيم، بهتر از اين است كه اصلاً ندانيم يزيدى هستيم يا حسينى. سرانجام ممكن است روزى به خود بياييم و بخواهيم تدارك(جبران) كنيم. استجابت دعا شرطش توبه است. اگر شرايط دعا جمع باشد، استجابت دعا حتمى خواهد بود. البته استجابت به اين معنا نيست كه تا دعا كرديم فوراً نتيجه‌اش را ببينيم… ▪️البته توبه‌ى هر چيز به حسب خود آن چيز است؛ اگر مال كسى را از بين برده باشيم، بايد اول آن را به صاحبش برگردانيم، سپس از آن استغفار كنيم. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️درک گناه ▪️هنگامى كه زبانى سنگين مى‏ شود، انسان با قلبش و با دلش حرف مى‏ زند، ولى باز آن هم دلى كه جرم‏ هايش به هلاكتش رسانده؛ رَبِّ أُناجيكَ بِقَلْبٍ قَدْ أُوبَقَهُ جُرْمُهُ. ▪️ما از اين جرم‏ ها با شكست نفسى حرف مى‏ زنيم، وگرنه راستش اين‏ها را قبول نداريم. ▪️ولى هنگامى كه كينه‏ ها و اميدها و يأس‏ ها و سرورها و حزن‏ ها و يادها و غفلت‏ هاى ما كنترل بشود، آن وقت مى‏ فهميم كه چقدر براى غير او بوده‏ ايم و آن وقت مى‏ فهميم كه جرم تا چه حد گسترده است و آن وقت كه رابطه‏ ى يك جرم را با تمام هستى و با تمام عوالم حس كرديم، آن وقت است‏كه اين گونه می ‏شوريم و می ‏ناليم. ▪️آنها كه از گناه چنين احساس وسيعى گرفته‏ اند و تا اين حد ظلم‏ ها و ذنب‏ ها و جرم‏ ها را شناخته‏ اند، ديگر غرورشان مى‏ ريزد و سركشى‏ شان مى‏ سوزد. و راستى كه تمام وجودشان مى‏ شود حسرت و ندامت و تمام وجودشان مى‏ شود شَكَت و درد. ▪️اين جاست كه احساس گناه نياز به اميدهايى دارد كه انسان را از بحران روحى به تعادل برساند. او را از غرورها و يأس‏ ها، از گردنكشى‏ ها و سر در گريبان بردن‏ ها بيرون بياورد. ▪️درک گناه تا اين وسعت، انسان را از خامى و سركشى و غرورش جدا مى‏ كند. ▪️انسان می ‏يابد استعدادهايى كه در مسير، به جريان نيفتاده‏ اند و اسراف شده‏ اند، چه فسادهايى به بار آورده‏ اند. انسان مى‏ يابد با يك سلامتى چه كارهايى مى‏ توانسته انجام بدهد و با يك ليوان آب مى‏ توانسته چه پيوندهايى به وجود بياورد. ▪️و مى‏ يابد از اين پيوند چه بهره‏ هايى مى‏ توانسته بگيرد و چه موج‏ هايى از آگاهى و شعور و از حركت و شور مى‏ توانسته به راه بيندازد، ولى از تمام آنها به سادگى گذشته است. ❛❛ عین‌صاد(علی صفائی حائری) ☑️بشنو از نی | ص ۵۲ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️١- اللَّهُمَّ إِنِّی أُثْنِی عَلَیْکَ بِمَعُونَتِکَ عَلَى مَا نِلْتُ بِهِ الثَّنَاءَ عَلَیْکَ وَ أُقِرُّ لَکَ عَلَى نَفْسِی بِمَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ الْمُسْتَوْجِبُ لَهُ فِی قَدْرِ فَسَادِ نِیَّتِی وَ ضَعْفِ یَقِینِی اللَّهُمَّ نِعْمَ الْإِلَهُ أَنْتَ وَ نِعْمَ الرَّبُّ أَنْتَ وَ بِئْسَ الْمَرْبُوبُ أَنَا وَ نِعْمَ الْمَوْلَى أَنْتَ وَبِئْسَ الْعَبْدُ أَنَا وَنِعْمَ الْمَالِکُ أَنْتَ وَبِئْسَ الْمَمْلُوکُ أَنَافَکَمْ قَدْ أَذْنَبْتُ فَعَفَوْتَ عَنْ ذَنْبِی وَ کَمْ قَدْ تَعَمَّدْتُ فَتَجَاوَزْتَ وَ کَمْ قَدْ عَثَرْتُ فَأَقَلْتَنِی عَثْرَتِی وَ لَمْ تَأْخُذْنِی عَلَى غِرَّتِی فَأَنَا ظَالِمٌ لِنَفْسِی الْمُقِرُّ لِذَنْبِی الْمُعْتَرِفُ بِخَطِیئَتِی فَیَا غَافِرَالذُّنُوبِ أَسْتَغْفِرُکَ لِذَنْبِی وَ أَسْتَقِیلُکَ لِعَثْرَتِی فَأَحْسِنْ إِجَابَتِی فَإِنَّکَ أَهْلُ الْإِجَابَهِ وَ أَهْلُ التَّقْوَى وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَهِ. ◾️بند ۱: بار خدایا ! تو را حمد میگویم که به یاری تو موفق به ثناگوئیت شدم، و به سبب فساد نیت و ضعف یقینم، اقرار میکنم که ناتوانم که تو را آنطور که مستحق و سزاوار هستی مدح کنم، بار الها، تو خوب معبود و خوب پروردگاری هستی و من بد پرورش یافته ای هستم! تو خوب مولایی هستی و من بد بنده ای! تو خوب مالکی هستی و من بد مملوکی! چه بسیار گناهی که مرتکب شدم و تو عفو نمودی و چه بسیار جرم هایی که از من سر زد و تو از آن گذشتی! چه بسیار خطاها کردم، ولی مرا مؤاخذه نکردی و چه بسیار بدی ها که عمداً مرتکب شدم و تو از آن درگذشتی! و چه بسیار لغزش ها که از من سر زد و از آن چشم پوشی نمودی، و مرا بر غفلتم مأخذه نکردی! اینک این منم که به خود ظلم کرده ام و به گناهم اقرار و به خطاهایم اعتراف دارم. پس ای آمرزنده گناهان! از تو میخواهم که گناهانم را ببخشی و از لغزش هایم درگذری، پس به نیکی اجابت کن که تو سزاوار اجابت و اهل تقوا و آمرزشی! @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️آیةالله حاج سیّدعلی قاضی قدّس سرّه◾️ ▪️انسان هیچ وقت نباید مأیوس شود، و از دیر کرد نتیجه نباید دست از کار سیر و سلوک بردارد؛ زیرا ممکن است کسی با ناخن زمین را به تدریج بخراشد، و سپس ناگهان به اندازۀ گردن شتر آب زلال و روان جاری شود. ☑️«معادشناسی» ج ۷ ص ۲۳۶ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استغفار_هفتاد_بندی_امیرالمومنین_علیه_السلام ▪️١- اللَّهُمَّ إِنِّی أُثْنِی عَلَیْکَ بِمَعُونَتِکَ
‍ ▪️بند دوم: ٢- اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ قَوِیَ بَدَنِی عَلَیْهِ بِعَافِیَتِکَ أَوْ نَالَتْهُ قُدْرَتِی ‏بِفَضْلِ نِعْمَتِکَ أَوْ بَسَطْتُ إِلَیْهِ یَدِی بِتَوْسِعَهِ رِزْقِکَ وَ احْتَجَبْتُ فِیهِ مِنَ النَّاسِ بِسِتْرِکَ وَ اتَّکَلْتُ فِیهِ عِنْدَ خَوْفِی مِنْهُ عَلَى أَنَاتِکَ وَ وَثِقْتُ مِنْ سَطْوَتِکَ عَلَیَّ فِیهِ بِحِلْمِکَ وَ عَوَّلْتُ فِیهِ عَلَى کَرَمِ عَفْوِکَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ. ▪️خدایا! از تو مسألت آمرزش دارم، از هر گناهی که به واسطه ی عافیت بخشی تو، بدنم بر آن توانا شد؛ یا به واسطه نعمت فراوان تو به آن قدرت پیدا کردم؛ یا به واسطه ی رزق واسع تو به آن دست یافتم؛ و یا با پرده پوشی تو، در آن گناه از مردم پنهان ماندم؛ یا هنگام هراسم از گناه، در آن معصیت بر صبر و درنگ تو تکیه کردم و در آن گناه، ازخشم بر من، به حلمت اعتماد کردم و آن را بر عفو کریمانه ات واگذار نمودم، پس بر محمد و آلش درود فرست و این گونه گناهانم را بیامرز ای بهترین آمرزدندگان. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️قرائت نماز آیات واجب؛ ▪️روز سه شنبه ۱۴۰۱/۸/۳ از ساعت ۱۳/۲۳ لغایت ۱۶/۲۸ در ایران کسوف (خورشید گرفتگی) رخ میدهد. خواندن نماز آیات در این ۳ ساعت و ۵ دقیقه واجب و ادا می باشد. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت سوم بخش اول2⃣ ● جمله ((مصدقا لما بين يدى من التورية ...)) براى اينكه ع
آیات 60-42 آل عمران، قسمت سوم بخش دوم ● عملى كه عيسى (علیه السلام ) براى باز شناختن مؤمنين به خود وتشكل دادن به آنها انجام داد در آيه مورد بحث ، احساس را در مورد كفر استعمال نموده با اينكه كفر يك امر قلبى است و قابل احساس نيست و اين براى اشاره به اين معنا بود كه كفر باطنى مردم به قدرى قوى بوده كه آثارش در ظاهر رفتار و گفتارشان نمودار شده و ممكن هم هست منظور از احساس كفر، اعلام صريح آنان و در صدد ايذا و كشتن برآمدنشان باشد، پس اينكه فرمود: ((فلما احس ...)) يعنى همين كه عيسى از بنى اسرائيل (كه در اين آيات در مساءله بشارت مورد بحث بودند) احساس كفر نمود، فرمود: كيست كه مرا در راهى كه به سوى خدا منتهى مى شود يارى كند؟ و منظورش از اين پرسش اين بود كه بفهمد از ميان مردم چند نفر طرفدار حقند، تا روى همانان حساب كند و خلاصه بفهمد چقدر عده و عده دارد، نيرويش در آنان متمركز گشته ، دعوتش از ناحيه آنان منتشر شود و اين خصيصه هر نيروى طبيعى و اجتماعى او (فيزيكى و مكانيكى ) و امثال آن است كه وقتى مى خواهد دست به كار گشته و هر جزء از آن يك ناحيه را اداره و در آن عمل كند، بايد نخست مركزى و كانونى داشته باشد تا همه نيروهاى جزئيش در آن محل متمركز شود و آن مركز تكيه گاه نيروهاى جزئى و كمك رسان به آن باشد و گرنه صدها نيروى جزئى و پراكنده كارى از پيش نمى برند و بلكه همه هدر مى روند. نظير اين عمل كه عيسى (عليه السلام ) انجام داد چند نوبت در دعوت اسلام پيش آمد، يكى بيعت عقبه بود كه قبل از هجرت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) مردم مدينه در عقبه منا جمع شدند و با آن جناب بيعت كردند، و يكى هم بيعت شجره و يا بگو بيعت رضوان بود كه در جريان صلح حديبيه اتفاق افتاد، رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) نيروهاى متفرق را يك جا جمع كرد تا بتواند دعوت خود را به نتيجه برساند. ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 318 عيسى (عليه السلام ) بعد از آنكه يقين كرد كه دعوتش در بين بنى اسرائيل - يا همه و يا حداقل اكثريت آنان - پيشرفتى ندارد و به نتيجه نمى رسد و فهميد كه بنى اسرائيل به هيچ وجه از كفر خود دست بر نمى دارند و از سوى ديگر اگر ميدان را به دست آنها بدهد دعوتش به كلى باطل و گرفتارى ها بيشتر مى شود، براى بقاى دعوتش اين نقشه را طرح كرد كه از آنان يارى بخواهد و به اين وسيله دوست را از دشمن جدا كند، حواريون حاضر شدند آن جناب را يارى دهند و به اين وسيله مؤمنين از كفار جدا و دوستان از دشمنان متمايز شدند و با انتشار دعوت و اقامه حجت ، ايمان بر كفر غالب گشت همچنانكه خداى تعالى يارى همين چند نفر حوارى را به رخ همه انسانها كشيده مى فرمايد: ((يا ايها الذين آمنوا كونوا انصار اللّه ، كما قال عيسى ابن مريم للحواريين من انصارى الى اللّه ، قال الحواريون نحن انصار اللّه ، فامنت طائفه من بنى اسرائيل ، و كفرت طائفه ، فايدنا الذين آمنوا على عدوهم ، فاصبحوا ظاهرين )). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
... ◾️خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیت‌الله بهجت قدس‌سره◾️ ▪️یک بنده‌خدایی از استادهای حوزه آمد و پرسید: ▪️شما در دیدارهای‌تان با امام‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، سؤال‌های علمی‌ هم می‌پرسید؟ ▪️ [آیت‌الله بهجت قدس‌سره] جواب داد: ▪️ما از اساتیدمان هم سؤال نکردیم! آنها خودشان می‌دانستند سؤال ما چیست و جواب را می‌دادند... ☑️رد پای سپید، ص۵۵ @mohamad_hosein_tabatabaei
❗️ ▪️مرحوم آیت الله سیدمحمدهادی میلانی دچار بیماری معده شده بود پروفسور بولون جراح حاذق بلژیکی که درآن زمان (۱۳۸۲ ه ق) درشهر مشهد مشغول کار بود ایشان را عمل کرد. پرفسور پس از یک عمل۳ساعته زمانیکه آن مرجع تقلید درحال به هوش آمدن بود، به مترجمش گفت تمام کلماتی که ایشان درحین به هوش آمدن میگوید را برایش ترجمه کند. ▪️آیت الله میلانی درآن لحظات فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی را قرائت میکرد. پروفسور برلون بعد ازدیدن این صحنه گفت: برای مسلمان شدن چه باید بکنم و چه بگویم. وقتی علت را پرسیدند،گفت: تنها زمانی که انسان شاکله وجودی خود را بدون این که بتواند برای دیگران نقش بازی کند، نشان میدهد، درحالت به هوش آمدن بعد از عمل است و من دیدم این آقا، تمام وجودش محو خدا بود. ▪️درآن حال به یاد اسقف کلیسای کانتربری افتادم که چندی پیش درهمین حالت و پس از عمل در کنارش ایستاده بودم، دیدم او ترانه های جوانان آن روزگار را زمزمه میکرد، درآن لحظه فهمیدم حقیقت نزد کدام مکتب است. ▪️طبق وصیت پرفسور، او را در شهری که قبرمرحوم میلانی بود دفن کردند. (مشهد،خواجه ربیع) ◾️گلشن راز ۲،۷۶۸ ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ : آقا ، نصیحتی بفرمایید. ◾️ ▪️فرشِ هر مجلس نشوید. هرکه هر صحبتی کرد ، گوشه‌اش را نگیرید ادامه بدهید. با رفیقی که مثل خودتان است ، رفیق بشوید. ▪️غذاتان متوسّط باشد. صحبتتان متوسّط ، نه آنقدر که لال بشوید. رفاقتتان متوسّط. ▪️ذکر خدا بکنید تا توجّه مخصوصی به شما بکند. ▪️توجّه مخصوص کردن خداوند به بنده‌ای از بندگان، همان مفاد «أذکُرکُم» است ؛ اگر انسان مفاد «فَاذکُرُونی» را تحقّق داد به توفیق خداوند (سبحانه‌وتعالی)، توجّه مخصوص که مفاد «أذکُرکُم» است محقّق می‌شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حجاب مانند اولین خاکریز جبهه است که دشمن برای تصرف سرزمینی حتما" باید اول آن را بگیرد. ▪️در جنگ فیزیکی وقتی یک نفر از ما تیر می‌خورد، یعنی یک نفر کم می‌شویم اما در وقتی یک نفر از ما تیر می‌خورد فقط یک نفر از ما کم نمی‌شود، بلکه آن یک نفر به دشمن اضافه می‌شود. ☑️امروز با جنگ شناختی روبرو هستیم. امروز مشکل روایت داریم. امروز مشکل تبیین داریم . @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️مَن آثرَ العرفانَ للعرفان فَقد قال بالثّانی ▪️هر کس عرفان را برای عرفان بخواهد - نه برای معروف - تحقیقا قائل به دومی شده است. در این جا نه تنها باید احدی و چیزی را نبیند بلکه باید خود و عرفان خود را هم ننگرد ، فقط معروف را ببیند و بس . علم رهزن و حجاب الله اکبر نشود (اکبر ، صفت حجاب است). علم و عرفان باید انسان را متخلّق به اخلاق ربوبی که همان لقاء الله است بکند و الّا اگر به لقاء الله دست نیابد و گرفتار اَنا اَنا گفتن شود آن علم و عرفان برای او حجاب اکبر می شود. ☑️و من وجَد العرفانَ کانّهُ لایَجدهُ بَل یَجد المعروفَ به فَقَد خاضَ لُجّةَ الوٌصولِ. ▪️ساحل کنار دریاست ولی لجّه دل دریاست ، قلب دریاست که از همه جا گودتر و عمیق تر است. کسی که عرفان یافته ، درس خوانده ، استاد دیده ، بحث کرده و مُلّا شده است اما دلش خوش نیست که این الفاظ را یاد گرفته ، در واقع او معروف (خدا) را یافته است و در لجّة الوصول فرو رفته و غوطه ور شده است. ◾️دروس شرح اشارات و تنبیهات / نمط نهم-ص۲۶۳ ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei