⛔️🇮🇷 اینکه اکثرا معتقدند متولی خاص فرهنگی وجود ندارند و یا نمیشناسند، حکایت دردآوری است😔
از شما چه پنهون ... خودمم نمیدونم دقیقا یقیه چی کسی را باید گرفت؟!
هم میشه همه
هم میشه هیچکس!
خب وقتی در جامعه ای اکثر مردمش اینطوری فکر کنند و ندونن دقیقا باید به چه کسی مراجعه کنند برای برطرف کردن دغدغه های فرهنگیشون، یک فاجعه است!
✅ @mohamadrezahadadpour
⛔️🇮🇷 اما اینکه وسط همه این سردرگمی ها، عده قابل توجهی از حوزه ها و روحانیت و مراجع محترم تقلید انتظار محور و متولی شدن امر فرهنگی جامعه را دارند، خیییییلی پیام واضح و آشکاری داره!
این ینی مردم به حوزه های علمیه، به چشم صرفا یک مرکز آموزشی نگاه نمی کنند و توقع فعالیت موثر دارند!
این ینی مراجع محترم تقلید، اگر آشکارتر و موثرتر در جامعه و دوشادوش دغدغه های مختلف مردم نباشند، دیگه چنین فضایی به وجود نمیاد و برای همیشه اعتماد و اقبال عمومی را از دست خواهیم داد.
این ینی، مردم صرفا امام جماعت و عاقد عقد و نماز میت خون نمیخوان! بلکه تشنه علمای باسواد و به روز و با روابط عمومی مطلوب هستند که دین و دنیاشون را تدبیر کنه!
👈 این ینی علمای اسلام، به داد اسلام برسید!!
✅ @mohamadrezahadadpour
⛔️🇮🇷 از نتیجه این نظرسنجی و مطالبی که در خصوصی ارسال کردید، میشه نتیجه گیری کرد که انصافا مردم از دولت و دولتی ها در زمینه فرهنگ خیلی ناامیدند!
جالبه که چندین نفر گفتید که مردم برای دغدغه های فرهنگیشون، حتی اجرای موسیقی و کنسرت، اثری در مراجعه به مراکز دولتی نمیبینند! چه برسه به پروژه های بدیع و متنوع دینی!
ما فقط خواهشمندیم از باورها و علاقمندی های فرهنگی مردم، سواستفاده نشه! دیگه کمک و دلسوزی و تسریع، پیشکش!
و این است معنی #آتش_به_اختیار
✅ @mohamadrezahadadpour
ی از منطق و استدلال و موعظه و در مواردی جدال نیكو است.
20. از آیه: «فَقَدْ لَبِثْتُ فیكُمْ عُمُرا» (یونس/16)
میفهمیم: خوش سابقه بودن مسئول فرهنگی، در اثرگذاری كار ها نقش مهمی دارد.
@mohamadrezahadadpour
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 #اصول_کار_فرهنگی 🔸
اصولی را میخواهم برای مسئولین فرهنگی بیان كنم كه برگرفته از سرچشمه زلال فرهنگ، یعنی قرآن كریم است، به گونهای كه باور كنیم این اصول ساختگی و بافتنی نیست.
1. از آیه: «إِنَّكَ لا تَهْدی مَنْ أَحْبَبْت» (قصص/56)
استفاده میشود كه: توفیق هدایت مردم از آن خداست.
و همچنین از آیه: «لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ» (انفال/63)
میفهمیم كه بهترین نیروی انسانی (پیامبر خدا) اگر تمام امكانات مادی را در اختیار داشته باشد، تا ارادهی خدا نباشد، كارآیی ندارد. بنابراین نیروی انسانی و وجود امكانات لازم است، ولی كافی نیست و باید از خدا بخواهیم كه ما را وسیلهی هدایت قرار دهد.
2. از آیه: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ» (فاتحه/6)
میفهمیم: همهی مسئولان فرهنگی در هر تصمیم و برنامهریزی نیازمند هدایت الهی هستند.
3. از آیاتی كه میفرماید: «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى» (انعام/21) (انعام/93) (هود/18) (عنكبوت/68) (صف/7)
میفهمیم: انحراف در مسائل فرهنگی مصداق بالاترین ظلمهاست.
4. از آیه: «اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَه» (انعام/ 124 )
میفهمیم: برای سپردن مسئولیت فرهنگی، باید لیاقت و ظرفیت افراد مورد توجه قرار گیرد.
5. از آیه: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذی خَلَقَ» (علق/1)
میفهمیم: كار فرهنگی باید با نام خدا و برای خدا باشد.
6. از آیه: «فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْت» (هود/ 112 )
میفهمیم: باید در كار فرهنگی پایدار و مقاوم باشیم و آن را به خاطر اهداف دیگر رها نكنیم. اگر میبینیم بعضی از بزرگان وصیت میكنند كه در مدرسه و یا كتابخانه خود دفن شوند، برای آن است كه بگویند عمرم را پای این مدرسه و كتابخانه دادم.
7. از آیه: «لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُون» (صف/2)
میفهمیم: مسئولین فرهنگی باید خود به آنچه میگویند و مینویسند عمل كنند. وگرنه عالم بیعمل، درختی بیثمر خواهد بود.
8. از آیه: «رَبِّ اشْرَحْ لی صَدْری » (طه/25)
میفهمیم: كار فرهنگی نیاز به روح بزرگ دارد، زیرا اولین درخواست حضرت موسی از خداوند بعد از رسیدن به نبوت تقاضای سعهی صدر بود.
9. از آیه: «لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِك»(آلعمران/ 159 )
میفهمیم: كسانی كه كار فرهنگی میكنند، باید از دلی نرم و خلقی عالی برخوردار باشند.
10. از آیه: «وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفین» (ص/86)
میفهمیم: مسئولان فرهنگی باید افرادی بیتكلف و بی توقع باشند.
11. از آیه: «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنین»(شعراء/ 215 )
میفهمیم: مسئولان فرهنگی باید نسبت به زیردستان خود متواضع باشند.
@mohamadrezahadadpour
12. از آیه: «وَ قُلْ رَبِّ زِدْنی عِلْما» (طه/ 114 )
میفهمیم: مسئولان فرهنگی باید دائماً در فكر رشد علمی باشند و خود را فارغ التحصیل ندانند.
13. از آیه: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْر» (قدر/1)
میفهمیم: انتخاب زمان مناسب در كارهای فرهنگی مهم است، نزول قرآن در شب قدر بوده كه به قول قرآن «لیلة مباركه» و «خیرٌ من الف شهر» است. حضرت موسی نیز زمان مناظره با ساحران را روز عید «یوم الزینة» قرار داد تا مردم هم شاد باشند و هم بیدار!
14. از آیه: «وَ ثِیابَكَ فَطَهِّرْ» (مدثر/4)
میفهمیم: مسئولان فرهنگی باید از پاكیزگی و آراستگی لازم برخوردار باشد.
15. از آیه: «وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظیمٍ» (قلم/4) و آیه: «لَكُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة» (احزاب/21)
میفهمیم: كسی كه در فكر ارشاد مردم است، باید از كمالات اخلاقی برخوردار باشد، تا برای دیگران الگو قرار گیرد.
16. از آیه: «وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْر» (قمر/17،22، 32، 40)
میفهمیم: مباحث فرهنگی باید به نحوی روان و آسان القاء شود، كه عوام بفهمد؛ «بَیانٌ لِلنَّاس» (آلعمران/ 138 ) و خواص بپسندد. «قَوْلاً سَدیدا» (نساء/9)
17. از آیه: «لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ» (غاشیه/22) و آیه: «لا إِكْراهَ فِی الدِّین» (بقره/ 256 )
میفهمیم: تغییر فرهنگ و فكر مردم باید با آزادی و انتخاب و آگاهانه و عاشقانه باشد، نه با زور و استبداد. این فرعون بود كه به پیروان موسی میگفت: «چرا بدون اجازه من به او ایمان آوردید.» «آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُم» (اعراف/ 123 )
18. از آیه: «مَحَبَّةً مِنِّی» (طه/39)
میفهمیم: محبوبیت واقعی از طرف خداست، نه آنكه با زرق و برق و دكور و ژست و تابلو و ساختمان و لباس و ماشین و ابزار مُدرن بدست بیاید.
19. از آیه: « ادْعُ إِلى سَبیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی هِیَ أَحْسَن» (نحل/ 125 )
میفهمیم: راه كار فرهنگی، بهرهگیر
🔸تفاوت عشق و دوست داشتن🔸
بسیاری از ما به تفاوت های بین عشق و دوست داشتن توجهی نکرده ایم، در حالی که این دو مفهوم، در عین شباهت ها تفاوت های زیادی با هم دارند. علی شریعتی در این رابطه می نویسد: «عشق جوششی یک جانبه است. به معقوش نمی اندیشد که کیست؟! یک «خودجوشی ذاتی» است، و از این رو همیشه اشتباه می کند و در انتخاب به سختی می لغزد یا همواره یکجانبه می ماند و گاه، میان دو بیگانه ناهمانند، عشقی جرقه می زند و چون در تاریکی است و یکدیگر را نمی بینند، پس از انفجار این صاعقه است که در پرتو روشنایی آن، چهره یکدیگر را می توانند دید و در اینجاست که گاه، پس از جرقه زدن عشق، عاشق و معشوق که در چهره هم می نگرند، احساس می کنند که همدیگر را نمی شناسند و بیگانگی و ناآشنایی پس از عشق - که درد کوچکی نیست - فراوان است.»
فکر می کنم شریعتی به خوبی به تفاوت های بین عشق و دوست داشتن پرداخته است و نشان می دهد که این دو با هم تفاوت های بسیاری دارند. او مفهوم دوست داشتن را اما به عشق ترجیح می دهد و می نویسد: «اما دوست داشتن در روشنایی ریشه می بندد و زیر نور سبز می شود و رشد می کند و از این روست که همواره پس از آشنایی پدید می آید، در حقیقت، در آغاز دو روح خطوط آشنایی را در سیما و نگاه یکدیگر می خوانند، و پس از «آشنا شدن» است که خودمانی می شوند - دو روح، نه دو نفر، که ممکن است دو نفر با هم در عین رودربایستی ها، احساس خودمانی بودن کنند و این حالت به قدری ظریف و فرّار است که به سادگی از زیر دست احساس و فهم می گریزد - و سپس طعم خویشاوندی، و بوی خویشاوندی، گرمای خویشاوندی، از سخن و رفتار و آهنگ کلام یکدیگر احساس می شود و از این منزل است که ناگهان، خود به خود، دو همسفر به چشم می بینند که به پهن دشت بیکرانه مهربانی رسیده اند و آسمان صاف و بی لک دوست داشتن بر بالای سرشان خیمه گسترده است و افق های روشن و پاک و صمیمی «ایمان» در برابرشان باز می شود و نسیمی نرم و لطیف - همچون یک معبد متروک که در محراب پنهانی آن، خیال راهبی بزرگ نقش بر زمین شده و زمزمه دردآلود نیایشش، مناره تنها و غریب آن را به لرزه می آورد.»
اما آیا دوست داشتن واقعا برتر از عشق است. بدون اینکه بخواهیم نظریه دکتر شریعتی را رد کنیم، بیاییم به یک مثال فکر کنیم. مادر، عاشقانه فرزندش را دوست دارد. بعضی ها این عشق را چنان عمیق می بینند که مادر مثلا کاستی های بچه اش را نمی بیند. مثالی وجود دارد که مادر سوسک، به بچه اش می گوید: «قربون پای بلوریت برم.»
یعنی مادر، بی آنکه فکر کند، عاشق بچه اش است. آیا این دوست داشتن در این مورد، برتر از عشق است؟ آیا عشق زن و مردی که در یک نگاه به هم دل باخته اند و سال ها عاشقانه در کنار هم زیسته اند، بی آنکه اشکالی در هم ببیند، کمتر از دوست داشتن است؟ هر کس پاسخ خود را دارد و اشکالی هم وارد نیست.
✅ @mohamadrezahadadpour
از وقتی عربستان و یمن موشک بازیشون گرفته یه جمله مدام تو ذهنم تَکرار میشه...
"فردا دنیای #گفتمان هاست نه #موشک ها..."
✅ @mohamadrezahadadpour
#داعشی:
دوتاپــیــرمــرد
ده یــازده تــا زن
دوتــا حــوری
ایــنــجــا بــهشــتــه زودتــر خــودتــونــو بــرســونــیــد...
#نقی:
"یــا ابــلــفــضــل زن و بــچــه
یــا ابــلــفــضــل زن و بــچــه.."
#سوال!
چطوری #تاجزاده؟
چطوری #تهمینه؟
چطوری #کرسباچی؟
#چطوری_ایرانی؟!
دلنوشته های یک طلبه
✅ @mohamadrezahadadpour