#صحیفه_سجادیه
#زبور_آل_محمد_علیهم_السلام
#اخلاق
🌸اللَّهُمَّ إِنِّی أَعْتَذِرُ إِلَیْکَ مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتِی فَلَمْ أَنْصُرْهُ وَ مِنْ مَعْرُوفٍ أُسْدِیَ إِلَیَّ فَلَمْ أَشْکُرْهُ وَ مِنْ مُسِی ءٍ اعْتَذَرَ إِلَیَّ فَلَمْ أَعْذِرْهُ وَ مِنْ ذِی فَاقَةٍ سَأَلَنِی فَلَمْ أُوثِرْهُ، وَ مِنْ حَقِّ ذِی حَقٍّ لَزِمَنِی لِمُؤْمِنٍ فَلَمْ أُوَفِّرْهُ، وَ مِنْ عَیْبِ مُؤْمِنٍ ظَهَرَ لِی فَلَمْ أَسْتُرْهُ.
❤️امام سجاد علیه السلام می فرماید:
🤲🏻خداوندا من از تو معذرت میخواهم:
🍂از ظلمی که در برابر من بر مظلومی واقع شده و من مظلوم را یاری نکردهام!
🍂از نیکی و محبتی که به من شده و من قدردانی و سپاسگزاری ننمودهام!
🍂از کسی که خطا و اشتباهی کرده و از من عذر خواسته ولی عذرش را نپذیرفتهام!
🍂از گرفتار و بینوایی که از من کمک خواسته و من ترتیب اثری به خواسته اش ندادهام!
🍂از حق صاحب حق با ایمانی که بر من لازم بوده و آن را ندادهام!
🍂از عیب مومنی که برایم آشکار شده و من سر پوشی نکرده ام!
📚دعای سی و هشتم صحیفه سجادیه
💐تَذَاكَرُوا وَ تَلَاقَوْا وَ تَحَدَّثُوا فَإِنَّ الْحَدِيثَ جِلَاءٌ لِلْقُلُوب💐
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/mohammadarabshahe
ادبیات عربی(۲) راههای تسلط بر ادبیات(۱).mp3
3.01M
راه های تسلط بر ادبیات عرب (۱)
#استاد_کفیل زید عزه
#ادبیات_عرب
👇👇👇 https://eitaa.com/mohammadarabshahe
ادبیات عربی(۳) راههای تسلط بر ادبیات(۲).mp3
2.96M
راه های تسلط بر ادبیات عرب (۲)
#استاد_کفیل زید عزه
#ادبیات_عرب
👇👇👇 https://eitaa.com/mohammadarabshahe
ادبیات عربی(۴) راههای تسلط بر ادبیات(۳).mp3
3.1M
راه های تسلط بر ادبیات عرب (۳)
#استاد_کفیل زید عزه
#ادبیات_عرب
👇👇👇 https://eitaa.com/mohammadarabshahe
ادبیات عربی(۵) راههای تسلط بر ادبیات(۴).mp3
3.05M
راه های تسلط بر ادبیات عرب (۴)
#استاد_کفیل زید عزه
#ادبیات_عرب
👇👇👇 https://eitaa.com/mohammadarabshahe
ادبیات عربی(۶) راههای تسلط بر ادبیات(۵).mp3
3.94M
راه های تسلط بر ادبیات عرب (۵)
#استاد_کفیل زید عزه
#ادبیات_عرب
👇👇👇 https://eitaa.com/mohammadarabshahe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#درس_اخلاق
بیانات دلنشین #آیت_الله_مجتهدی_تهرانی
در حضور آیت الله سید محمد تقی مدرسی
#اخلاقی
👇👇👇 https://eitaa.com/mohammadarabshahe
توسل به امیرالمومنین علی علیه السلام در هنگام در تنگنا قرار گرفتن:
🔹 یکی از مطالبی که میثمی در کتابش درباره شخصی بی ذکر اسم نقل کرده و من شخصش را شناختم و آقای فحّام هم ظناً شناخت، قضیه عقوبت دنیوی یکی از آقایان محترم و الهی است که خداوند نخواست عقوبتش برای آخرت بماند و در همین دنیا او مجازات و جزایش را تسویه کرد.
🔸 مرحوم میثمی در «دارالسلام» نوشتهاند: حدود سال ۱۲۸۶ قمری در سنواتی که ساکن نجف بودم، وضع معیشتم بسیار دشوار شد. یکی از آشنایان به من گفت: چرا شما وضعتان را به آقایان علماء بازگو نمیکنید؟ گفتم: من اگر بگویم و پاسخ منفی بشنوم، از آبرویم مایه گذاشتهام و این خلاف شرع است.
🔹 آن شخص اصرار کرد و گفت که عدم اظهار خلاف شرع است، زیرا خانوادهات در مضیقه هستند و دلایلی بر حرمت در مضیقه بودن عائله آورد.
🔸 وقتی تسلیم شدم، اسم چند نفر از آقایان را ذکر کرد و من دلایلی بر عدم درخواست از آنها ذکر کردم. در نهایت اسم یکی از آقایان را ذکر کرد و گفت که اخیراً برای او وجه معتنابهی آمده و اگر به او مراجعه کنیم، دست خالی برنمیگردیم.
🔹 قبول کردم و کتابی را که تألیف کرده بودم، به آن آشنا دادم تا به آن آقا بدهد و در نامه نیز نوشتم: شما از مرتبه علمی من آگاه هستید ولی احتیاطاً کتاب خودم را نیز فرستادم تا ملاحظه کنید و همین که تاکنون به شما مراجعه نکردم، نشانگر استیصال و استحقاقم است و ضرورت مرا به این کار وادار کرده است.
🔸 نامه و کتاب را به آن شخص دادم و او نزد آن عالم رفت. وقتی کتاب را به او داد، آن را جلوی خود گذاشت و نامه را خواند و گفت: در مقام علمی ایشان شکی نیست و استحقاق وی نیز محرز است. خدا به او كمک کند.
🔹 آن واسطه وقتی این جواب را برای من نقل کرد، گویا کوه را بر سر من کوبیدند. من پیوسته خودم را برای این کار توبیخ میکردم. این ماجرا آرامش را از من گرفت. با خود گفتم به حرم حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) مشرّف شوم و با حضرت درد دل کنم.
🔸 به حرم رفتم و به حضرت عرض کردم: شما به ماجرای من و این آقا واقف هستید. اگر مراجعه من به او خلاف بوده، من استحقاق تنبیه دارم و برای آن آمادهام. اما اگر من تقصیری نداشتم و این آقا کوتاهی کرده، من حرفی ندارم و هر جور صلاح میدانید، خودتان مؤاخذه کنید.
🔹 بعد از توسل به خانه رفتم و خوابیدم. در خواب دیدم که از نجف به سمت کوفه بیرون میروم و حضرت امیر (علیهالسلام) با جمعی از کوفه به سمت نجف تشریف میآورند و من به حساب این که از حضرت دلخور بودم، از وسط راه کنار رفتم ولی زیر چشمی حرکات حضرت را از نظر میگذراندم. دیدم حضرت مسیرش را تغییر داد و به سمت من آمد و فرمود: به تو نمیدهند؟ من میدهم. سپس پولی را به من داد دوباره فرمود: به تو نمیدهند؟ من میدهم و دوباره مشتی دیگر پول به من داد. باز فرمود: به تو نمیدهند؟ من میدهم و مشتی دیگر داد. همینطور عرض کردم: کفایت کرد. فرمود: باز میدهم، باز میدهم و پیوسته پول داد.
🔸 از خواب بیدار شدم. بعد از نماز عشاء به حرم رفتم و بعد از خروج آن شخص را دیدم که گفت: خبر داری فلانی سکته کرده و زبانش بند آمده است؟ برای معالجه او بسیار خرج کردند ولی مؤثر واقع نشد و درس و بحث آن عالم تعطیل شد تا این که از دنیا رفت.
🔹 چند روز بعد وکیل #میرزای_شیرازی نزد من آمد و گفت: از طرف میرزا این پول برای شما فرستاده شده است. چند روز بعد باز از طرف میرزا پولی به دست من رسید، باز چند روز بعد از طرف میرزا مبلغ دیگری فرستاده شد. پیوسته این مبالغ با فاصله زمانی از طرف میرزا به دست من میرسید. من فهمیدم که حواله حضرت به وسیله میرزای شیرازی به دست من میرسد.
🔸 با خودم فکر کردم شاید این مبالغ قطع شود و چون وقت معیّن و مرتّبی نداشت. به حرم رفتم و به حضرت عرض کردم: حالا که عنایت فرمودید، این احسان را شهریه و ثابت و باقی قرار دهید. چند روز بعد وکیل میرزا نزد من آمد و گفت: از طرف میرزا برای شما مقرّری به صورت شهریه قرار داده شد.
🔹 مرحوم #میثمی افزوده است: الان هم که در تهران هستم و خانوادهام در نجف، همچنان این شهریه پیوسته به ما پرداخت میشود و قطع نشده است.
#توسل
#درس_اخلاق
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۴۳۱
👇👇👇 https://eitaa.com/mohammadarabshahe
معرفی نرم افزار ضروری:
یکی از نرم افزارهای بسیار ضروری برای نگارش پایان نامه فقهی، نرم افزار #جامع_فقه_اهل_بیت علیهم السلام می باشد. که چندبار نسخه هایش عوض شده و ارتقاء پیدا کرده است
ولی جالبه بدانید اگر نرم افزار جامع فقه۲ رو دارید حتما به #نرم_افزار جامع فقه۳ هم نیاز دارید...
⚙چون هم جستجوی قوی تری و محیط بهتری نسبت به فقه۲ داره
📚هم بعضی از کتب هستن که توی فقه۲ نبودن و توی این نرم افزار اضافه شدن
⚠️ اما وقتی فقه۳ رو نصب کردین اصلا فقه۲ رو پاک نکنید😅 چون بعضی از کتاب ها هم توی فقه۳ حذف شدن ولی توی نسخه قبلی هستن
برای نگارش پایان نامه با موضوعات اصولی نیز نرم افزار جامع اصول فقه ضروری می باشد.
#پایان_نامه
#مقاله_نویسی
👇👇 https://eitaa.com/mohammadarabshahe
زبده جلد1.PDF
5.09M
#معرفی_شرح
یکی از بهترین شروح بر #الروضة_البهیه شرح #الزبدة_الفقهیه آیت الله سید محمد حسین ترحینی عاملی می باشد.
مطالعه این کتاب به مدرسان و محصلان لمعه توصیه میشود.
#معرفی_کتاب
#شرح_لمعه
#شهید_اول
#شهید_ثانی
👇https://eitaa.com/mohammadarabshahe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ توصیه شیخ بهایی برای اداء قرض:
🔻 #شیخ_بهایی در کتاب الأربعون حدیثاً می گوید:
💠 در بعض سال ها، زمانی به قرض زیادی(بیش از ۱۵۰۰ مثقال طلا) مبتلا شدم، به گونهای که #قرض دهندگان به شدّت درخواست ادای قرض خود را از من داشتند تا آنجا که از شدّت هم و غم، برای ادای قرض از بیشتر کارهای خود بازمانده بودم و هیچ فنی برای وفای به قرض، برای من نبود و هیچ وسیله ای برای ادای قرض نداشتم پس مواظبت بر این #دعا نمودم و آن را بعد از نماز صبح به تعداد زیاد تکرار کردم و چه بسا بعد از نمازهای دیگر به وسیله همین دعا، دعا می کردم پس خداوند متعال قضاء خود را آسان نمود و در مدت اندکی به اسباب غریبه تعجیل در ادای قرض شد از راهی که گمان نمی رفت.
📝 دعای مزبور این است:«اللَّهُمَّ أَغْنِنِي بِحَلَالِكَ عَنْ حَرَامِكَ وَ بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاك»؛ یعنی خدایا با حلالت از حرامت، و با فضل خودت از غیر خودت مرا بینیاز کن.
📎 الأربعون حدیثاً، ص۲۴۳-۲۴۴
#درس_اخلاق
#زندگی_نامه
#سیره_علما
#اخلاقی
#براورده_شدن_حاجت
👇👇👇 https://eitaa.com/mohammadarabshahe
May 11
May 11
خواهر و برادر رضاعی شدن:
مرحوم #شیخ_عباس_قمی در هدیّه الاحباب صفحه ۱۱۸ ذیل احوال محمّدبن اسمعیل بخاری صاحب کتاب الصحیح می نویسد :
طریفه
از فتاوی مشهور #بخاری آنست که رضاع حاصل می شود به خوردن هر شیری، پس هر گاه دو نفر از بزی یا گاوی یا خری شیر بخورند برادرِ رضاعی می شوند به مذهب او .
حقیر در ایّام استفاده ام از شیخ المحدّثین العظام ثقه الاسلام طبرسی نوری صاحب مستدرک الوسائل ،سالی به کوفه رفته بودیم چندی را روزها وقت صبح ، شیرمی خوردیم از شیرِگاوی ، آن مرحوم به من می فرمود که من و تو به مذهب بخاری برادرِ رضاعی هستیم.😁
#خاطرات_علما
#محدث_نوری
#زنگ_تفریح
🆔https://eitaa.com/mohammadarabshahe
حاج شیخ احمد مجتهدی 1696950930128.mp3
1.49M
✅ بالام جان! برای خودتم منبر برو!
🎙 #آیتالله_مجتهدی_تهرانی
🔻 امیرالمومنین امام علی:عليه السلام
💠 الكَلَمَةُ إذا خَرَجَت مِنَ القَلبِ وَقَعَت في القَلبِ، وَ إذا خَرَجَت مِنَ اللِسانِ لَم تُجاوِزِ الآذانَ.
✍ هرگاه سخنى از دل برخيزد در دل مى نشيند و هرگاه از زبان بيرون آيد از مرز گوشها در نگذرد.
📎 شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد:20/287/279
#درس_اخلاق
#محاسبه_نفس
#تهذیب
#اخلاقی
👇👇👇 https://eitaa.com/mohammadarabshahe
53.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطرات مرحوم آیت الله العظمی سید محمدحسین #مرتضوی_لنگرودی از
از مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید حسین طباطبایی بروجردی
#سیره_علما
#خاطرات_علما
#درس_اخلاق
#محاسبه_نفس
#تهذیب
#آیت_الله_بروجردی
👇👇👇 https://eitaa.com/mohammadarabshahe
ما شما را فراموش نمیکنیم!
#آیت_الله_رضازاده:
مرحوم استاد آیت الله حاج #شیخ_هاشم_قزوینی عائلۀ بسیار کمی داشتند. فقط یک دختر و یک همسر داشتند و یک خانۀ خیلی محقر و خانۀ ایشان ظاهراً دو اتاق بیشتر نداشت. ولی زندگی بسیار منظم و مرتب و تمیزی داشتند. یک وقتی احساس میکنند که برای همین عائلۀ کوچک، پولی برای خرج کردن ندارند.
آن وقتها متداول بود که در اطراف مسجد گوهرشاد و حرم حضرت رضا(ع)، افرادی مینشستند که کاغذهای مخصوصی داشتند و به اینها، عریضه نویس میگفتند. چون افراد با سواد کم بود، زائرینی که از حضرت رضا(ع) خواستهای داشتند، نزد این عریضه نویس میآمدند. او خواستههایشان را مینوشت و آن عریضه را داخل ضریح مقدس میانداختند و پولی هم به عریضهنویس میدادند.
مرحوم حاج شیخ هاشم، تصمیم میگیرد که از فردا صبح، روزی یکی دو ساعت برود آنجا بنشیند و عریضه برای زائران بنویسد و از این راه اجرتی تهیه کند و زندگی اش را تأمین کند و مشغول درسش شود. همانطور که عرض کردم، یکی از ابعاد شخصیت ایشان، آزادی ایشان بود. چقدر باید انسان آزاد باشد و به تعبیر من چقدر باید توحیدش کامل، و خالی از شرک به تمام معنا باشد، تا کار به مردم نداشته باشد که چه میگویند. وظیفهام این است که عریضه نویسی کنم و پول تهیه کنم، برای ادامۀ زندگی. و اینکه به طلبهها درس بدهد؛ و این دو مطلب را میرساند، اول آزادی ایشان و دوم اهمیت دادن ایشان به درس.
ممکن است کسی بگوید حالا که من نان ندارم بخورم، درس را رها کنم و بروم دنبال تأمین زندگی. ولی ایشان این تصمیم را میگیرند و به هیچکس نمیگوید. شب میخوابد. صبح زود در منزل کسی در میزند. وقتی در را باز میکند، یکی از علمای آن زمان مشهد که شاید خیلی هم مشهور نبودند، دستمالی حاوی مبلغی پول به ایشان میدهد و میگوید: این پولها را بگیر و خرج کن. عریضه نویسی برای شما حرام است و مشغول درست باش. ایشان به احدی آنچه را در ذهن داشته بود، نگفته بود. دستمال را میگیرد؛ میبیند داخل دستمال، بیست ریال و به تعبیر آن زمان، بیست قران پول است. پول را مصرف و به تدریس ادامه میدهند. آری حجت خدا، امام زمان(عج) در توقیع شریف فرمودهاند: «...و لا ناسین لذکرکم ...»
#سیره_علما
#خاطرات_علما
#درس_اخلاق
#تهذیب
#آیت_الله_شیخ_هاشم_قزوینی
👇👇👇 https://eitaa.com/mohammadarabshahe
💠 حلم و حکمت
#اخلاق_کارگزاران
مرحوم #آیتالله_سید_احمد_زنجانی در جلد سوم کتاب #الکلام_یجر_الکلام می نویسد:🔻
📝 احنف بن قيس، از بزرگان اهل بصره و بسيار محترم بود و يكى از حكما و عقلا و سياسيّين بود. در حلم، ضربالمثل بوده، میگفتند فلانى از احنف، حليمتر و بردبارتر است.
به احنف گفتند از كجا اين حكمت را اخذ و اين حلم را ياد گرفتى؟ گفت از حكيم عصر و حليم دهر، قيس بن عاصم منقرى. و به قیس گفته شده كه حلم كه را ديدى تا حلم ياد گرفتى و علم كه را ديدى تا علم ياد گرفتى؟ گفت از حكيمى ياد گرفتم كه حكمتش تمام نمىشود؛ اكثم بن صيفى تميمى. و به او گفته شد حكمت و بردبارى و رياست و بزرگوارى را از كه ياد گرفتى؟ گفت از حليف حلم و ادب و سيّد عجم و عرب، ابىطالب بن عبدالمطلب علیهالسلام.
حليف، به معنى هم قسم كه دو نفر سوگند خورده باشند كه با هم باشند؛ كنايه از ملازم بودن است، چون جناب ابوطالب خيلى با حلم و وقار بود. مىگويند شيخى تناور و خوشرو بود كه در او، جمال پادشاهان و وقار حكيمان بود.
❖ــــــــــــــ❖
در كتاب «اصل الشيعة»، از ابوسعيد منصور بن حسين آبى، متوفّى سنه 422 ، در كتاب «نثر الدرر» نقل كرده كه احنف بن قيس گفت:
«وارد شدم بر #معاويه؛ براى من از گرم و سرد و شيرين و ترش، آن قدر آورد که من تعجّب كردم. بعد، يك قسم از خوردنى آورد، من نشناختم. پرسيدم: اين چيست؟ گفت: اين رودۀ اردك است كه با مخ برّه، پر كرده و با روغن فندق، پخته و شكر زدهاند. من گريه كردم. معاويه گفت: چرا گريه كردى؟
گفتم: #على_علیهالسلام را ياد كردم كه من در خدمتش بودم؛ وقت طعام و افطارش رسيد، مرا نگه داشت. ديدم براى او انبانى آوردند مُهر زده. عرض كردم: چه در داخل آن است؟ فرمود: سويق جو. عرض كردم: ترسيدى از او بردارند؟! فرمود: نه، ترسيدم كه حسن يا حسين علیهماالسلام، روغنى يا زيتى بمالند. عرض كردم: حرام است آن يا اميرالمؤمنين؟ فرمود: نه، و لكن بر پيشوايان حقّ، لازم است كه خودشان را در عداد ضعفا قرار دهند تا براى فقير، فقرش دشوار نباشد. معاويه گفت: كسى را ياد كردى كه فضل او انكار نمىشود.»
#حلم #حکمت #پیشوایان_حق
👇👇👇 https://eitaa.com/mohammadarabshahe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از داغ سنگین بیش از هزار شهید
بیمارستان المعمدانی غزه...
تصویر مربوط به برادری که به خواهرش قبل از شهادت ، شهادتین را یاد می دهد 😭
فریاد عطش...سوختن چلچلهها...
افتاده میان سر و تن، فاصله ها...
می گفت گلوسوخته بیمارستان:
این حرمله ها حرمله ها حرمله ها...
#میلاد_عرفان_پور
#فلسطین
🔻🔻عضو شوید🔻🔻
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe
⚡️وجوب دفاع از مظلوم از دیدگاه #آیت_الله_العظمی_وحید خراسانی
🔻معظم له در این گفتار بر اهمیت ارتباطات اجتماعی مسلمان و وجوب دفاع از آنان بلکه وجوب #دفاع_از_مظلوم ؛ فارغ از گرایشات و تفکرات دینی و مذهبی اش؛ تاکید می کنند:
🔹«الناس صنفان: إما أخ لك في الدين، أو نظيرلك في الخلق»
فإذا الواجب على كل مؤمن أن يكون تعامله مع الغير تعاملاً انسانياً، ويكون محباً له الخير والكرامة، نصوحاً نافعاً معينا له في الشدة والبلاء، مع الغضّ عن دينه ومعتقده ومذهبه.
🔸فهذه أخلاقيات الاسلام التي هي ترجمة عملية لسيرة رسول الله وأهل بيته الكرام صلوات الله عليهم أجمعين، وقد أكدت عليها الأخبار والروايات الواردة الائمة علیهم السلام، ولذلك أقولها صراحة:
🔹اعتقادنا وحكمنا وفتوانا في الفقه وجوب الاهتمام بأمور عامة المسلمين، والدفاع عن بلدانهم ونفوسهم وأعراضهم بلا فرق في ذلك بين الشيعي والسُّني، والمؤمن والمنافق العامل بالأحكام الشرعية أو التارك لها، لأن قضية التواصل الإجتماعي بين المسلمين قضية فوق الانتماء المذهبي، وتشمل جميع الفرق الاسلامية بلا فرق بين نوع مذهبهم الفقهي أو الكلامي.
🔸 بل هناك توجه اسلامي أهم مما ذكرنا وأوسع شمولاً منه، وهي قضية الدفاع عن المظلوم، فهي
أوسع من الأول وتشمل جميع أفراد البشر، بلا فرق في ذلك بين المسلم والكافر، وفي الكافر بين الملحد وأهل الكتاب بل كل مسلم ملزم بالدفاع عن كل مظلوم ودفع الأذى عنه.
📚 التكفير في ضوء الفكر الشيعي، ص۲۳۲
#فلسطین
#آیت_الله_وحید
🔻🔻عضو شوید🔻🔻
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe