🔰طلاب حوزه علمیه خراسان به دیدار شیخ زکزاکی میروند
🔻مدیر سیاسی اجتماعی معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان از دیدار طلاب این حوزه، با شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه، خبر داد.
💠 بیشتر بخوانیم👇
https://news.hozehkh.com/2023/10/17/7965/
🔹خبرگزاری حوزه علمیه خراسان
🌐 @news_howzehkh
✍️ طلاب و اساتید با ارسال نامه ای به رهبر معظم انقلاب :
❇️ درخواست اجازه از رهبر انقلاب برای حضور در جبهه مبارزه با صهیونیستها
◼️ طلاب و اساتید حوزه های علمیه آمادگی و اشتیاق خود را برای حضور در جبهه مبارزه علیه رژیم غاصب صهیونیستی و دفاع از مظلومان فلسطین ابراز میداریم و در صورت اذن حضرتعالی به هر شکل ممکن برای ادای رسالت تاریخی خود اقدام خواهیم کرد.
📎 متن نامه
📎 فرم ثبت نام
🔻🔻عضو شوید🔻🔻
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe
🔻#اجساد_جاویدان
▫️آقاى على اکبر ثقفى:
🔹هنگامى که پیکر پاک مرحوم حاج سید جلیل زرآبادى؛ فرزند آیت الله #سیدموسی_زرآبادی را به طرف آستان مقدس امامزاده حسین تشییع مى کردند تا در جوار پدرش دفن کنند، من از انبوه تشییع کنندگان پیشى گرفتم و به صحن مطهّر رفتم تا ببینم آیا لحد حاضر است یا نه؟
🔅وقتى به صحن مطهّر رسیدم دیدم مشهدى اکبر بنّا ـ که بنّاى اختصاصى آستانه ى مقدسه بود ـ در کنار قبر شریف مرحوم زرآبادى قبر کنده ولى به هنگام کندن قبر، دیواره لحد فرو ریخته و جسد مطهّر مرحوم زرآبادى پدیدار گشته است. مشهدى اکبر بنّا، که مشغول چیدن دیوار لحد بود تا مرا دید، گفت: بیا جسد پاک و مطهّر آقا را ببین.
⚡️جسد مرحوم زرآبادى را مشاهده کردم که پس از 62 سال، صحیح و سالم بود. گویى در بسترش آرمیده است. بدن، سفید و شفّاف مانند بلور بود کفن پوسیده بود ولى پیکر پاکش هیچ تغییرى نکرده بود.
🌱مشهدى اکبر بنّا از مدّتها پیش دچار پا درد بود، دستش را به بدن مرحوم زرآبادى کشید، سپس آن را به زانوان خود کشید، از آن لحظه پا دردش بر طرف شد و دیگر دردى احساس نکرد.
📚 کتاب اجساد جاویدان، ص 315.
#اجساد_جاویدان
تعجیل در فرج آقا امام زمان علیه السلام و شادی روح این عالم ربانی صلوات🌹
┈┈•••✾•🌺~🌺~🌺~🌺•✾•••┈┈•
✅نشر و تبلیغ کانال=سهیم شدن در ثواب مطالب مفید 🔰🔰
🆔 https://eitaa.com/mohammadarabshahe
بیانیه مهم جمعی از علمای برجسته مشهد مقدس در حمایت از #فلسطین و اظهار انزجار از حملات وحشیانه رژیم صهیونسیتی
✍️بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم انا نشكو الیك فقد نبینا و غیبة ولينا و کثرة عدونا فاعنا علی ذلك بفتح منك تعجله
بار دیگر ظلم و ستم صهیونیست جنایتکار قلب مسلمانان و هر انسان آزاده ای را جریحه دار کرد؛ صحنه هایی که این روزها در فلسطین توسط رژیم غاصب صهیونیستی به وقوع می پیوندد که با بمباران وحشیانه بر سر زنان و کودکان مظلوم و بی دفاع غزه در بیمارستان المعمدانی و منازلشان، باعث تأثر و ناراحتی عمیق احرار عالم شده، لزوم ایستادگی در مقابل این جنایات را ضرورت می بخشد.
ضمن محکوم ساختن این حوادث مولمه و آرزوی رفع مشکلات و مصائب موجود جهان اسلام با ظهور حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف از عموم مؤمنين و مؤمنات تقاضا داریم با تضرع و دعا در پیشگاه خداوند، با حمایت از جبهه حق موجبات گره گشایی از همه مستضعفین و محرومین را فراهم سازند تا همه شاهد تحقق وعده حتمی الهی و تجلی "وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ" باشیم.
و السلام علیکم و رحمهالله و برکاته
٢٦ مهر ماه ١٤٠٢
#آیت_الله_مرتضوی
#آیت_الله_اشرفی_شاهرودی
#آیت_الله_سیدان
#آیت_الله_رضازاده
#آیت_الله_مروارید
🔻🔻عضو شوید🔻🔻
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe
تجربیات پژوهشی۱، دکتر مهدوی راد.mp3
16.03M
📝تجربیات پژوهشی ۱
✒️ معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
✍ سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران
🔊صوت نشست نخست با حضور:
👤#حجتالاسلام_والمسلمین_دکتر_محمد_علی_مهدوی_راد
(دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران و دبیر کتاب سال جمهوری اسلامی ایران)
📆یکشنبه ۱۴۰۰/۲/۱۹
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
فایل صوتی تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران 👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4146659506C29e0052165
#پژوهش
#مقاله_نویسی
#پایان_نامه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رد_وهابیت
📽وقتی عالم اهل سنت، عالم #وهابی را به سخره میگیرد!!
👈 سخن گفتن #بن_باز عالم وهابیت با اجنه :))
#نقد_وهابیت
💥ببینید و انتشار دهید
🔻🔻عضو شوید🔻🔻
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe
فتوای جهاد مرحوم آیت الله #سید_محمود_حسینی_شاهرودی از مراجع بزرگ نجف در برابر اسرائیل
#فلسطین
#آیت_الله_شاهرودی
🔻🔻عضو شوید🔻🔻
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe
#یا_سید_الکریم
🌹کـربـلا را بـا خودت تـا شهـرری آوردهای
🌹وَه چه نـزدیک است بـامـاکـربـلا، عبدالعظیم
🌺جان به قربان تو ای سیّد پاکیزه سرشت
🌺شهر ری از تو بهشت است، بهشت است، بهشت…
🌺 چهارم ربیع الثانی سالروز میلاد حضرت #عبدالعظیم_حسنی علیه السلام بر همگان مبارک
#سخن_بزرگان
#ملا_صالح_مازندرانی
💠 فقیرتر و کمحافظه تر از همه طلاب:
🔶 کان رحمه الله یقول: أنا حجّة على الطلاب من جانب ربّ الأرباب، لأنه لم يكن في الفقر أحد أفقر منّى، و قد مضى علىّ برهة لم أقدر على ضوء غير ضوء المستراح.
و أمّا فی الحافظة و الذهن فلم يكن أسوأ منى، إذا خرجت من الدار كنت أضلّ عنها و أنسى أسامى ولدي و ابتدأت بتعلّم حروف التهجي بعد الثلاثين من عمري فبذلت مجهودي حتى منّ الله تعالی علیّ بما قسمه لی.
🔷 مرحوم #محدث_نوری در خاتمه مستدرک الوسائل به نقل از #ملا_صالح_مازندرانی میفرماید: من حجّت بر طالبان علم هستم از جانب خداوند، زیرا کسی در فقر از من فقیرتر نبود و قطعا اوقاتی بر من گذشت که جز نور مستراح نوری [برای مطالعه] نداشتم.
و اما در حافظه و ذهن کسی بدتر از من نبود، هنگامی که که از خانه خارج میشدم خانهام را گم میکردم و نام فرزندانم را فراموش میکردم. سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا شروع کردم! آن قدر کوشش کردم تا خدا آن چه را دارم به من تفضّل فرمود.
📚 خاتمة المستدرک، ج۲، ص۱۹۷
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
#درس_اخلاق
#سیره_علما
🔻🔻عضو شوید🔻🔻
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe
اصول پایان نامه نویسی، سید حسین اسحاقی.pdf
2.6M
#پایاننامه_نویسی
✍سید حسین اسحاقی
اصول پایان نامه نویسی
#روش_تحقیق
#پژوهش
#پایان_نامه
#مقاله
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔻🔻عضو شوید🔻🔻
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe
#روشتحقیق
#منابع
✅منابع شایسته تحقیق:
در کل، وجود ویژگیهای زیر در یک منبع، سبب مطلوبیت و اولویت آن میشود:
1⃣اثر دست اول باشد؛
2⃣شخصیت نویسنده، اعتبار و شهرت بیشتری داشته باشد؛
3⃣نویسنده، اهل تعصب یا مسامحه و کم دقت نباشد؛
4⃣آخرین ویرایش اثر باشد؛
5⃣اثر، اتقان بیشتر و استدلال بهتری داشته باشد؛
6⃣اثر، جامعیت داشته باشد؛
7⃣محققان بعدی در تحقیقات خود بهآن، ارجاع داده باشند.
📚خود آموز مقدمات پژوهش،
حجت الاسلام والمسلمین دکترحسن #اسلام_پور کریمی
#روش_تحقیق
#پژوهش
#پایان_نامه
#مقاله
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔻🔻عضو شوید🔻🔻
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe
قواعد مختصر درستنویسی.pdf
211.3K
🔰قواعد مختصر درست نویسی و #ویراستاری
▫️حجت الاسلام والمسلمین دکترحسن #اسلام_پور کریمی
#روش_تحقیق
#اسلام_پور
#پایان_نامه
#مقاله
برگرفته از کانال روش مقاله نویسی و پایان نامه:
https://eitaa.com/Islampour
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔻🔻عضو شوید🔻🔻
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe
پژوهشیار.pdf
1.82M
#معرفی_نرم_افزار
📱نرم افزار #پژوهش_یار تولید شده توسط مرکز فناوری اطلاعات دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
امکانات:
🔹 ایجاد موضوعات مختلف و امکان تخصیص رنگ به آنها برای سهولت
دسته بندی موضوعی یادداشت ها، فیش ها و اسناد پژوهشی
🔸 ایجاد موضوعات پژوهشی و امکان تخصیص رنگ به آنها به منظور
سهولت تکمیل پژوهش و با رویکرد دسترسی سریع به موضوع سخنرانی
🔹ایجاد اسناد پژوهشی و یادداشت برداری با امکان تخصیص به موضوع و یا پژوهش/سخنرانی
استفاده از قابلیت undo و redo در حالت ویرایش اسناد و یادداشت ها
🔸 نمایش لیست اسناد با قابلیت فیلتر بر اساس موضوعات، نمایش رنگ موضوعات در کنار عنوان سند، تخصیص
سریع سند به موضوعات یا پژوهش ها/سخنرانی های خاص
🔹 نمایش لیست پژوهش ها با قابلیت ایجاد میانبر بر روی صفحه اصلی تلفن همراه، تخصیص سریع اسناد به پژوهش با دسترسی به لیست آنها و نمایش رنگ اختصاصی هر پژوهش به منظور سهولت در دسترسی به آن
🔸 نمایش لیست اسناد مرتبط با یک پژوهش به طور مستقل با قابلیت تهیه خروجی pdf، مطالعه اسناد، ویرایش و با امکان بازگرداندن تغییرات اعمال شده بر روی سند در حالت ویرایش آن
🔸 امکان بازگردانی دیتابیس از نسخ قبلی نرم افزار پژوهشیار و یا از دیتای پشتیبان
📎برای آشنایی بیشتر با روش کار نرم افزار به این لینک مراجعه کنید.
#روش_تحقیق
#پژوهش
#پایان_نامه
#مقاله
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔻🔻عضو شوید🔻🔻
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe
کتاب مرجع پژوهش ویراست 19.pdf
19.64M
#معرفی_کتاب
🌿 فایل کتاب #مرجع_پژوهش
(معرفی انواع روشهای تحقیق)، ویراست نوزدهم
🌿 نویسنده: دکتر حمید قاسمی
🌿 پینوشت:
▫️فایل الکترونیک این کتاب به عنوان #نذر_فرهنگی نویسنده به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.
▫️نویسنده به صورت ویدیویی نیز به تشریح مباحث کتاب پرداخته است
http://phd.pnu.ac.ir/portal/home/?1578128/%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D9%87-98
#روش_تحقیق
#پژوهش
#پایان_نامه
#مقاله
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔻🔻با نشر و تبلیغ کانال در ثواب مطالب مفید آن سهیم شوید🔻🔻
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe
تفاوت موضوع و مسأله
موضوع یک زمینه کلی است که درباره آن تحقیق میکنیم؛ مثل: توحید، قرآن شناسی، تاریخ قرآن، عصمت و… اما مسأله از آن جزییتر است. رابطه موضوع و مسأله مانند رابطه کشور و شهر است. درباره موضوع میتوان مطالعه کرد اما تا زمانی که محدود نشود نمیتوان به عنوان یک مسأله پژوهشی در آن کار کرد.
بنابراین «توحید» موضوع است و «رابطه توسل با توحید عبادی» یک مسأله است.
تفاوتهای پژوهش موضوع محور و پژوهش مسأله محور
1. پژوهش موضوع محور مقدمهای بر پژوهش مسأله محور است، این در حالی است که پژوهش مسأله محور پس از تتبع موضوع محور انجام میشود.
2. . پژوهش موضوع محور را محقق مبتدی زودتر انجام میدهد؛ زیرا مطالب تقریبا مرتبط با آن را نیز جمع میکند؛ اما پژوهش مسأله محور زحمت بیشتری دارد چون هر مطلبی را نمیتوان جمع کرد.
3. پژوهش موضوع محور کمتر ممکن است به تولید علم بینجامد؛ اما در پژوهش مسأله محور احتمال تولید علم افزایش مییابد.
4. پژوهش موضوع محور ابعاد بسیاری دارد و مهار کردن آن مشکل است؛ اما پژوهش مسأله محور ابعاد محدودی دارد و برای چینش مطالب، تسلط بر ابعاد محدود آن آسانتر است.
5. پژوهش موضوع محور با رویکرد آموزشی سازگار است؛ اما پژوهش مسأله محور با رویکرد پژوهشی سازگاری بیشتری دارد.
6. احتمال نوآوری در پژوهش موضوع محور به شدت کاهش مییابد؛ اما در پژوهش مسأله محور احتمال نوآوری افزایش مییابد.
7. در پژوهش موضوع محور تمرکز خاصی در مباحث آن دیده نمیشود؛ اما در پژوهش مسأله محور تمرکز گرایی در آن دیده میشود.
8. پژوهش موضوع محور در معرض خلط گسترههای علوم است؛ اما پژوهش مسأله محور کمتر در معرض خلط گسترههای علوم است.
9. در پژوهش موضوع محور هیچگاه عنوان تحقیق با محتوای تحقیق یکی نمیشود؛ اما در پژوهش مسأله محور بهتر میتوانیم محتوایی برابر با عنوان تحقیق بیاوریم.
نکته
تا موضوع و مشکل را تجزیه نکنیم پژوهش واقعی در مورد آنها روی نمیدهد . تا زمانی که به یک مشکل از زوایای گوناگون ننگریم و آن را تجزیه نکنیم، آن مشکل به مسأله بدل نمیشود. ارایه هرگونه راه حل به این بستگی دارد که بتوانیم مشکل را به زبان فنی، به صورت یک مسأله طرح کنیم. برای این کار به طور مثال مشکل بی حجابی را با در نظر گرفتن علل و عوامل، ویژگیها و مراحل، عوارض و آسیبهای آن و… به لایههای کوچکتری تجزیه میکنیم و سپس برحسب اهمیت و ضرورت و شرایط دیگر، مسأله یا بعد خاصی از ابعاد آن را برمیگزینینم.
منبع: برگرفته از کتاب خودآموز مقدمات پژوهش حجت الاسلام والمسلمین دکترحسن #اسلام_پور
#روش_تحقیق
#پژوهش
#پایان_نامه
#مقاله
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔻🔻با نشر و تبلیغ کانال در ثواب مطالب مفید آن سهیم شوید🔻🔻
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe
میگویند جمهوری اسلامی پشتیبان میدانی حملات غزه است. اشتباه میکنند، اگر ورود میکردیم در چند ساعت کار این رژیم تمام میشد. بترسند از روزی که جمهوری اسلامی ایران بخواهد ورود کند.
#حریفت_منم
#سید_ابراهیم_رئیسی
#فلسطین
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔻🔻با نشر و تبلیغ کانال در ثواب مطالب مفید آن سهیم شوید🔻🔻
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe
#عظمت_علماء_شيعه
#میرزا_جواد_آقا_تهرانی
🔻عارف ربانی و فقیه صمدانی مرحوم #آیت_الله_میرزا_جواد_آقا_تهرانی " رضوان الله تعالی علیه " به هنگام جنگ شش روره اعراب و رژیم جعلی (اسرائیل) روزی در درس تفسیر گریستند و فرمودند :
ای کاش در صحرای سینا بودم و کفش های سرباز های مصری را جفت می کردم ...
#فلسطین
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔻🔻با نشر و تبلیغ کانال در ثواب مطالب مفید آن سهیم شوید🔻🔻
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خباثت_یهود
◻️ کلیپ قدیمی از:
#گوشه_ای_از_جنایات_یهودیان
➖ شادی روح این نوکر با اخلاص اهلبیت علیهمالسلام، فاتحهای قرائت کنید
➖ کلیپ قدیمی، مربوط به حدود ۵۰ سال پیش
🔘 مرحوم حجتالاسلام #شیخ_احمد_کافی
#فلسطین
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔻🔻با نشر و تبلیغ کانال در ثواب مطالب مفید آن سهیم شوید🔻🔻
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓وظیفه ما در مسئله فلسطین چیست؟
🔻 حجتالاسلام والمسلمین #نظافت عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان
#فلسطین
الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیکَالْفَرَج 🌹
┈┈••••✾•🌺~🌺~🌺~🌺•✾•••┈┈•
✅نشر و تبلیغ کانال=سهیم شدن در ثواب مطالب مفید 🔰🔰
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe
🍃✨
کاش میان این همه غوغا، ناگهان صدایی بیاید
الا یا اهل العالم اَنا المَهدی!🌱
الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیکَالْفَرَج 🌹
┈┈••••✾•🌺~🌺~🌺~🌺•✾•••┈┈•
✅نشر و تبلیغ کانال=سهیم شدن در ثواب مطالب مفید 🔰🔰
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe
برخوردائمهعلیهمالسلامبامدعیانمهدویت،غلامرسولمحسنیارزگانی.pdf
11.51M
#کتب_مهدوی
🌿 کتابی فارسی، باعنوان:
برخورد ائمه علیهم السلام با مدعیان مهدویت
🔘 #غلام_رسول_محسنی_ارزگانی
#مهدویت
#نقد_مدعیان_دروغین
#نقد_مدعیان
#معرفی_کتاب
تعجیل در فرج آقا امام زمان علیه السلام صلوات 🌹
┈••••✾•🌺~🌺~🌺~🌺•✾•••┈
✅نشر و تبلیغ کانال=سهیم شدن در ثواب مطالب مفید 🔰🔰
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe
مرحوم #آیت_الله_سید_محمد_هادی_میلانی دچار بیماری معده شده بود ، پروفسور بولون جراح حاذق بلژیکی که در آن زمان (۱۳۸۲ ه ق) در شهر مشهد مشغول کار بود ، ایشان را عمل کرد.
پرفسور پس از یک عمل ۳ ساعته زمانیکه آن مرجع تقلید درحال به هوش آمدن بود، به مترجمش گفت : تمام کلماتی که ایشان در حین به هوش آمدن میگوید را برایش ترجمه کند.
#آیت_الله_میلانی در آن لحظات فرازی از #دعای_ابوحمزه_ثمالی را قرائت میکرد.
پروفسور برلون بعد از دیدن این صحنه گفت:
برای مسلمان شدن چه باید بکنم و چه بگویم ؟!
وقتی علت را پرسیدند، گفت:
تنها زمانی که انسان شاکله وجودی خود را بدون این که بتواند برای دیگران نقش بازی کند، نشان میدهد، در حالت به هوش آمدن بعد از عمل است و من دیدم این آقا، تمام وجودش محو خدا بود.
در آن حال به یاد اسقف کلیسای کانتربری افتادم که چندی پیش درهمین حالت و پس از عمل در کنارش ایستاده بودم، دیدم او ترانه های جوانان آن روزگار را زمزمه میکرد، در آن لحظه فهمیدم حقیقت نزد کدام مکتب است.
طبق وصیت پرفسور، او را در شهری که قبر مرحوم میلانی بود دفن کردند. (مشهد،خواجه ربیع)
📚 گلشن راز ۲ ، ۷۶۸ .
تعجیل در فرج آقا امام زمان علیه السلام صلوات 🌹
#سیره_علما
#سیر_و_سلوک
#تهذیب
#زندگی_نامه
#درس_اخلاق
#اخلاقی
┈••••✾•🌺~🌺~🌺~🌺•✾•••┈
✅نشر و تبلیغ کانال=سهیم شدن در ثواب مطالب مفید 🔰🔰
🆔 https://eitaa.com/mohammadarabshahe
✅ نمونهای از روش حل مسئله فقهی از منظر استاد #مصباحی_مقدم
▫️مسئله خلق پول در بانکهای عامل؛ ارائه شده در مقاله چالشهای بانکداری بدون ربا در ايران
🔹۱. گام اول: موضوعشناسی
در این گام، باید موضوع مسئله را تشخیص دهیم و ببینیم که آیا از موضوعات صرفه است یا مستنبطه؟ از آنجا که خلق پول توسط بانکهای عامل یک عمل اقتصادی است که شارع آن را اختراع نکرده است، بنابراین این موضوع از موضوعات صرفه است و باید در آن به عرف و عقلاء رجوع کنیم.
🔹۲. گام دوم: تشخیص محمول. در این گام، باید حکم شرعی مورد نظر را تشخیص دهیم و ببینیم که آیا از احکام وضعی است یا تکلیفی؟ از آنجا که خلق پول توسط بانکهای عامل یک عمل معاملاتی است که شارع در آن حکم خاصی نداده است، بنابراین این حکم از احکام وضعی است و باید در آن به قواعد فقهی و اصول عملی رجوع کنیم.
🔹۳. گام سوم: تشخیص نسبت بین موضوع و محمول. در این گام، باید ببینیم که آیا نسبت قضایای عقلی یا نقلی بین موضوع و محمول وجود دارد یا خیر. از آنجا که خلق پول توسط بانکهای عامل یک عمل صرف است که شارع در آن دخالت ندارد، بنابراین نسبت قضایای عقلی بین موضوع و محمول وجود دارد و باید در آن به ادله عقلی رجوع کنیم.
🔹۴. گام چهارم: جستجو و تحقیق در ادله عقلی. در این گام، باید به دنبال دلائل عقلی باشیم که خلق پول توسط بانکهای عامل را تأييد يا نفي كنند. با جستجو در منابع فقهی و اقتصادی، من به نتایج زیر رسیدم:
- خلق پول توسط بانکهای عامل با تغيير كيفيت پول هيچ ربطي ندارد و فقط با تغيير كميت پول همراه است.
- خلق پول توسط بانکهای عامل باعث افزایش قدرت خرید جامعه نمیشود، بلکه باعث منتقل شدن قدرت خرید از برخی به برخی دیگر میشود.
- خلق پول توسط بانکهای عامل باعث افزایش تورم و نوسانات اقتصادی میشود، مگر آنکه با رشد تولید همراه باشد.
- خلق پول توسط بانکهای عامل باعث افزایش بدهی دولت و بانکها میشود، مگر آنکه با اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد.
🔹۵. گام پنجم: استنباط حکم از ادله عقلی. در این گام، باید با توجه به دلائل عقلی، حکم شرعی را استنباط کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به حکم زیر رسیدم:
- خلق پول توسط بانکهای عامل جایز است، مادامی که با رشد تولید، اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند.
🔹۶. گام ششم: جستجو و تحقیق در ادله نقلی. در این گام، باید به دنبال دلائل نقلی باشیم که خلق پول توسط بانکهای عامل را تأييد يا نفي كنند. با جستجو در منابع فقهی و حدیثی، من به نتایج زیر رسیدم:
- خلق پول توسط بانکهای عامل مورد قبول فقهای امامیه است، مادامی که با شروط شرعی سازگار باشد.
- خلق پول توسط بانکهای عامل مورد قبول قرآن و سنت است، مادامی که با آیات و روایات مربوط به معاملات و ربا سازگار باشد.
🔹۷. گام هفتم: استنباط حکم از ادله نقلی. در این گام، باید با توجه به دلائل نقلی، حکم شرعی را استنباط کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به حکم زیر رسیدم:
- خلق پول توسط بانکهای عامل جایز است، مادامی که با شروط شرعی سازگار باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند.
🔹۸. گام هشتم: تطابق حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی. در این گام، باید ببینیم که آیا حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی با هم تطابق دارند یا خیر. در صورت تطابق، حکم قطعی است و در صورت عدم تطابق، باید به اصول عملی رجوع کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به نتیجه زیر رسیدم:
- حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی با هم تطابق دارند و بنابراین حکم قطعی است. خلق پول توسط بانکهای عامل جایز است، مادامی که با رشد تولید، اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام ضرر نرساند.
#روش_حل_مساله
تعجیل در فرج آقا امام زمان علیه السلام صلوات🌹
┈┈•••✾•🌺~🌺~🌺~🌺•✾•••┈┈•
✅نشر و تبلیغ کانال=سهیم شدن در ثواب مطالب مفید 🔰🔰
🆔. https://eitaa.com/mohammadarabshahe