«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🌼رسول اللّه ِ صَلَّى اللهُ عليهِ وَ آلِهِ : رَأسُ العَقلِ بَعدَ الدِّينِ التَّوَدُّدُ إلَى النّاسِ ، وَ اصطِناعُ الخَيرِ إلى كُلِّ بَرٍّ و فاجِرٍ؛]1]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بعد از ديندارى، دوستی با مردم و خوبى كردن به هر نيكوكار و بد كردارى رأس خردمندى است.
📚1.بحار الانوار، ج۷۴، ص۴۰۱، ح۴۴
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🏴🏴🏴🏴🏴
🎙فایل صوتی این حدیث، ۴دقیقه و ۲۶ ثانیه👇
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
◽️اهمیت،فضیلت و آثار ذکرِ شریفِ
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ
(1)
💠رَوى وکیع عَنِ الأعمَشِ عَن أبی وائل عَن عبدِ اللهِ ابنِ مَسعود قالَ: مَن أرادَ أن یُنجِیَهُ اللهُ مِن الزَّبانِیَةِ التِّسعَة عَشَر فَلیَقرَأ 《 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ》 لِیَجعَلَ اللهُ تَعالى لَهُ بِکُلّ حَرف منها جُنَّةً مِن کُلِّ واحِد؛[1[
💢عبد الله ابن مسعود( به نقل از رسول خدا""ص" ) گوید : «هر کس میخواهد که خدا او را از نگهبانانِ نوزدهگانه دوزخ نجات دهد، باید «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»را بخواند؛تا خداوند، هرحرفى از آن را سپر او در برابر یکى از آنان قرار دهد».
توضیح: این ذکر شریف(«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»)، نوزده حرف است، و مطابق آیه قرآن، نگهبانان دوزخ نیز نوزده (نفر،یا سردار،و یا لشکر)هستند: عَلیهَا تِسعَةَ عَشرَ.[مدثر، آیه ۳۰]
📚1. قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لاحکام القرآن، ج ۱، ص ۹۲، انتشارات ناصر خسرو، تهران، ۱۳۶۴ش؛
شعیری، محمدبن محمد، جامع الاخبار، ص۴۲، مطبعه حیدریه،چاپ اول، بی تا.
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🌼الامام المهدی عليه السلام:
«إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاءُ»[1]؛
🔸ترجمه: ما در رسيدگى و سرپرستى شما كوتاهى و اهمال نكرده و ياد شما را از خاطر نبرده ايم، و اگر جز اين بود، دشوارى ها و مصيبت ها بر شما فرود مى آمد و دشمنان، شما را ريشه كن مى نمودند.
🔸شرح: شيعه به جهت پيروى از حق و حقيقت دائما مورد تعرض حكام جور و معاندان و مخالفان بوده است، لذا به كسى نياز دارد كه در سختى ها و گرفتارى ها او را يارى كند و از نابودى نجاتش دهد. حضرت در اين توقيع شریف به شيعيانش اين بشارت را مى دهد كه با وجود غيبتم، شما را حمايت مى كنم و هرگز نمى گذارم نقشه هاى دشمنان حق و حقيقت به ثمر نشيند و مذهب شيعه نابود شود.
📚1. الإحتجاج، طبرسى، احمد بن على، نشر مرتضى، مشهد، ۱۴۰۳ قمری، چاپ اول، ج ۲، ص ۴۹۷.
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
《بسم الله الرحمن الرحیم》
◾️۱۹ شهریور سالگرد رحلت آیت الله طالقانی گرامی باد.
سید محمود طالقانی
سید محمود طالقانی در (اسفند ۱۲۸۹ش) در روستای گلیرد طالقان متولد شد. او در ۱۹ شهریور ۱۳۵۸ش بر اثر سکته قلبی درگذشت. جنازه وی، طبق وصیتش، در میدانگاهی وسط قطعات ۱۷ و ۲۱ بهشت زهرا، که مدفن تعدادی از شهیدان انقلاب اسلامی بود، به خاک سپرده شد.
تحصیلات
طالقانی از پنج سالگی، تحصیلات خود را در مکتبخانه آغاز و قرآن و کتب رایج آن دوره را فرا گرفت. سپس مقدمات علوم حوزوی را نزد پدرش شروع کرده و در ده سالگی راهی حوزه علمیه قم شد.پس از آن راهی نجف اشرف شده و از دروس بزرگان آن زمان بهره برد. اساتید مهم او در قم و نجف، از این قرار بودند:
سید شهابالدین مرعشی نجفی
ادیب تهرانی
سید محمد حجت
سید ابوالحسن اصفهانی
محمدحسین غروی اصفهانی
آقا ضیاء عراقی
شیخ عبدالکریم حائری یزدی
وی از سیّد ابوالحسن اصفهانی و شیخ عبدالکریم حائری اجازه اجتهاد دریافت کرد. او در خلال سالهای ۱۳۱۸-۱۳۱۷ش به تهران بازگشت و در درس میرزا خلیل کمرهای، فلسفه و حکمت آموخت.
فعالیتهای فرهنگی
سید محمود دلیل بازگشت خود به تهران را تثبیت عقاید ایمانی جوانان ذکر کرده است و فعالیتهای فرهنگی خود را با نوشتن مقاله و سخنرانی، شروع کرد. وی چارۀ درد اجتماع را در بازگشت به قرآن و نهجالبلاغه میدانست از همینرو برای جوانان جلسات تفسیر قرآن برپا کرد.
تأسیس کانون اسلام
پس از سقوط رضاخان در شهریور ۱۳۲۰ش، وی کانون اسلام را برای نشر معارف قرآن و سنت تأسیس کرد
حوزه و دانشگاه
فاصله میان حوزویان و دانشگاهیان، یکی از مهمترین دغدغههای طالقانی بود و همواره از این دیوار بزرگ میان این دو قشر، رنج میبرد. وی تلاش بسیاری کرد تا میان این دو نهاد تاثیرگذار در جامعه ارتباط و وحدت ایجاد کند که بیشترین این فعالیت ها در مسجد هدایت بود.
پس از کودتا
طالقانی پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ش، مسجد هدایت را به یکی از کانونهای مقاومت و مبارزه تبدیل کرد. در کنار فعالیتهای فرهنگی، فعالیت و مبارزات خود را سامان داد و به نهضت مقاومت ملی پیوست.
همراهی با فدائیان اسلام
وی پس از کودتای ۲۸ مرداد، فدائیان اسلام را پناه داد. او، علاوه بر پناه دادن آنان در تهران، آنها را به طالقان و دیگر شهرهای ایران میفرستاد تا از گزند جوخۀ اعدام رژیم در امان باشند.
تأسیس نهضت آزادی
برای مبارزه مدنی و سیاسی، طالقانی به همراه مهدی بازرگان و یدالله سحابی در اردیبهشت ۱۳۴۰ش نهضت آزادی ایران را تأسیس کردند.
انقلاب سفید شاه
درجریان انقلاب سفید شاه، یکی از کسانی که به مخالفت با این رفراندوم پرداخت، طالقانی بود. پس از این مخالفت، وی در ۳ بهمن ۱۳۴۱ش، دستگیر و زندانی شد وبعد از مدتی حبس آزاد شد.
اعلامیههای طالقانی در انتقاد از سیاستهای شاه، باعث شد که مجدداً دستگیر و به ده سال زندان محکوم شود. وی در زندان به تدوین اولین جزء تفسیر پرتوی از قرآن پرداخت. وی در ۹ آبان ۱۳۴۶ش از زندان آزاد شد و به فعالیت خود در مسجد هدایت ادامه داد.
آثار
آثار متعددی از آیتالله طالقانی منتشر شده که مهمترین آنهاعبارتنداز: تفسیرپرتوی از قرآن،اسلام و مالکیت، تنبیه الامه،توحید از نظر اسلام
شورای انقلاب
شورای انقلاب، در دوران قبل و پس از پیروزی، نقش قوای سه گانه را بر عهده داشت. آیت الله طالقانی با پیام امام خمینی رئیس این شورا شد.
توصیه به حمایت از امام خمینی
طالقانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به همه نیروها توصیه میکرد به به ملاقات امام بروند و همبستگی خود را با رهبری ایشان اعلام دارند.
غائله سنندج
با شروع درگیریهای مسلحانه بین کمیتههای شیعه و سنی سنندج در اسفند ۱۳۵۷ش، طالقانی به این شهر رفت و سخنان تأثیرگذار وی منجر به ختم این غائله شد و کار با انتخاب شورای شهر ختم به خیر گردید .
شورا
طالقانی معتقد بود که برای جلوگیری از انحراف انقلاب، باید سرنوشت سیاسی مردم به دست خود آنان تعیین شود و راهکار اجرایی این امر را شوراها میدانست. مردم در تشییع جنازه وی فریاد میزدند: «پیام طالقانی، شهادت است و شورا».
امامت جمعه
اولین نماز جمعه تهران پس از انقلاب اسلامی، به امامت طالقانی در اولین جمعه رمضان ۱۳۵۸ش در بهشت زهرا برگزار شد.[۲۸] آخرین نماز جمعه به امامت وی در ۱۶ شهریور ۱۳۵۸ در بهشت زهرا بر سر قطعه شهدای ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ ش برگزار گردید.
خبرگان قانون اساسی
طالقانی در ۱۸ تیر ۱۳۵۸ش از حوزه انتخابیه تهران با اکثریت قاطع آراء به عنوان نماینده اول تهران در مجلس خبرگان قانون اساسی انتخاب شد.
فرازی ازپیام امام خمینی به مناسبت درگذشت آیت الله طالقانی:
او برای اسلام به منزله حضرت ابوذر بود، زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر برّنده بود و کوبنده، مرگ او زود هنگام بود و عمر او با برکت.
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
التماس دعا
یوسف شیخ
🏴🏴🏴🏴🏴
🔹منابع👇
🔹منابع:
اسفندیاری، محمد، پیک آفتاب (پژوهشی در کارنامه زندگی و فکری آیتالله سید محمود طالقانی)، قم، صحیفه خرد، ۱۳۸۳ش.
افراسیابی، بهرام، طالقانی و تاریخ، تهران، نیلوفر، ۱۳۶۰ش.
امام خمینی، سید روحالله، صحیفه امام، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۷۸ش.
شیرخانی، علی، شورا و آزادی (بحثی در اندیشه سیاسی آیتالله طالقانی). قم، آفتاب سباء، ۱۳۸۱ش.
میرابوالقاسمی، محمدحسین، طالقانی فریادی در سکوت، تهران، شرکت سهامی انتشار، ۱۳۸۲ش.
یادآور، کتاب ماه فرهنگی تاریخی، شناخت نامه آیت الله سید محمود طالقانی، سال پنجم، شماره نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم، تابستان ۱۳۹۱ش.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🌼الإمام المهديّ عليه السلام ـ فيما وَرَدَ عَنهُ إلَى الشَّيخِ المُفيدِ ـ : فَليَعمَل كُلُّ امرِىً مِنكُم بِما يَقرُبُ بِهِ مِن مَحَبَّتِنا ، وَليَتَجَنَّب ما يُدنيهِ مِن كَراهَتِنا وسَخَطِنا ، فَإِنَّ أمرَنا بَغتَةٌ فُجأَةٌ حينَ لا تَنفَعُهُ تَوبَةٌ ولا يُنجيهِ مِن عِقابِنا نَدَمٌ عَلى حَوبَةٍ؛ [1]
🔸ترجمه: امام مهدى عليه السلام ـ در نامه اى از آن حضرت به شيخ مفيد ـ : هريك از شما بايد كارى كند كه به محبّت ما نزديك شود و از كارى كه ناخوشایند ماست و او را به خشم ما نزديك مى سازد دورى كند؛ زيرا كه امر [ظهور] ما ناگهانى و بى خبر اتفاق مى افتد به طورى كه ديگر نه توبه اى به حالش سودمند مى افتد و نه پشيمانى از گناه، او را از كيفر ما نجات میدهد.*
🔸شرح:
عبارت فوق الذکر بخشی از نامهای است که امام زمان (علیهالسّلام) برای شیخ مفید (رحمةالله) فرستاده است:
هر فرد از شما شیعیان باید کاری را انجام دهد که به محبت ما اهل بیت نزدیک شود، و از کارهایی که موجب کراهت و ناخرسندی ما میشود، اجتناب و دوری کند.
روشن است محبّت و کراهت اهل بیت (علیهمالسّلام) جنبه ی فردی و شخصی ندارد، بلکه به ملاک خدایی است؛ زیرا هر گاه اهل بیت (علیهمالسّلام) مشاهده کنند که شیعیان و منتسبان به آنان، کارهایی را انجام میدهند که مورد رضایت الهی است، و نیز از کارهایی که مورد سخط و غضب خداوند است اجتناب میکنند، خوش حال میشوند و به آنان میبالند.
بر ماست که اگر به دنبال جلب محبّت آقا امام زمان (علیهالسّلام) و دوری از سخط و غضب آن حضرت هستیم، کاری نکنیم که از ایشان دور شده، از عنایاتش محروم گردیم؛ و از طرف دیگر، سعی ما بر این باشد که اعمال و رفتاری را انجام دهیم که هر چه بیش تر ما را به ایشان نزدیک میگرداند.
📚1.الاحتجاج، ج۲، ص۵۹۹؛ بحار الانوار ج۵۳، ص ۱۷۳
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
التماس دعا
یوسف شیخ
🏴🏴🏴🏴🏴
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🚩در هر شهر ودیاری هستی۳ بار بگو:
🔸صَلَّی اللهُ عَلیکَ یا ابا عَبدِالله🔸
🌼امام حسین (ع) : (بار پروردگارا)
چگونه با چیزی كه خود در وجودش نیازمند توست ، برای وجود تو دلیل آورده شود؟ آیا چیزی هست كه آشكارتر از تو باشد تا وسیله آشكار كردن تو شود؟ كی پنهان بوده ای تا نیازمند دلیلی باشی كه بر تو دلالت كند؟ و كی دور بوده ای تا آثارت وسیله رسیدن به تو باشند؟ كور است آن چشمی كه تو را مراقب و نگهبان خود نبیند، و زیان کرد بنده ای که از مَحبَّتت بهره ای نصیب او قرار ندادی؛
كیف یُستدَلُّ علیكَ بما هو فی وجوده مُفتَقِر إلیكَ ؟ أ یَكُونُ لِغیرِكَ مِنَ الظُّهورِ ما لیسَ لكَ حتّی یكونَ هو المُظهِر لكَ ؟ مَتی غِبتَ حتّی تَحتاجَ إلی دلیلِِ یَدُلُّ علیكَ ؟ و متی بَعُدتَ حتّی تكونَ الَاثارُ هی التی تُوصِلُ إلیكَ ؟ عَمِیَت عَین لا تَراكَ علیها رَقِیباً وَ خَسِرَتْ صَفْقَةُ عَبْدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّکَ نَصِیباً.
📚فرازی از دعای عرفه ، بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۲۲۶]
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🏴🏴🏴🏴🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🎙آیت الله بهجت ره:
آسانترین ذڪر براے رسیدن به محبت خدا ذڪر صلوات است
🌼اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
🔸محبت_خدا
🔸عبادت های_ آسان
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🏴🏴🏴🏴🏴