«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🌸السَّلامُ علیکَ یا علیُّ بنُ محمد الهادی
🌼امام هادی علیه السلام
قسمت سوم
این مقاله شش قسمت کوتاه است.
🔸احضار به سامرا:
متوکل عباسی در سال ۲۳۳ق یا ۲۴۳ق امام هادی(ع) را وادار کرد که از مدینه به سامرا برود. سبط ابن جوزی، بدگویی برخی افراد علیه امام هادی(ع)، و همچنین گزارشهای حاکی از میل مردم به امام دهم شیعیان را دلیل تصمیم متوکل عباسی برای احضار آن حضرت به سامرا دانسته است.
امام هادی(ع) پس از ورود به کاظمین ، با استقبال مردم مواجه شده و به خانه خزیمة بن حازم وارد گردید و از آنجا به سوی سامرا حرکت داده شد.
🔸ارتباط با شیعیان:
امام هادی(ع)، از طریق سازمان وکالت و نامهنگاری با شیعیان در ارتباط بود. به گفته رسول جعفریان در زمان امام هادی(ع)، قم مهمترین مرکز تجمّع شیعیان ایران بود و روابط محکمی میان شیعیان این شهر و ائمه(ع) وجود داشت. علیرغم اینکه در زمان امام هادی(ع) اختناق شدیدی از سوی خلفای عباسی حاکم بود، میان امام هادی(ع) و شیعیان عراق، یمن، مصر و نواحی دیگر رابطه برقرار بود.
🔸برخورد با غالیان:
غالیان در زمان امامت امام هادع) فعال بودند آنان خود را از اصحاب و نزدیکان حضرت هادی(ع) معرفی میکردند و مطالبی را به امامان
شیعه(ع) از جمله امام هادی(ع) نسبت میدادند. آن حضرت این انتساب را مردود اعلام کرده وآنها را بشدت محکوم می کرد. به عنوان نمونه، آن حضرت در پاسخ به نامه سهل بن زیاد، که از غلوّ علی بن حَسَکه خبر داده بود، وابستگی او را به اهل بیت(ع) رد کرد، سخنان او را باطل شمرد و از شیعیان خواست از او دوری کنند و حکم قتل این غالی را صادر کرد. علی بن حسکه به اُلوهیت امام هادی(ع) معتقد بود و خود را باب و پیامبر از جانب او معرفی میکرد.
لیکن امام هادی(ع) از شیعیانی که به اشتباه به غلو متهم میشدند، دفاع میکرد و هنگامی که قمیها محمد بن اورمه را به اتهام غُلو از قم اخراج کردند نامهای از آن حضرت در دفاع از او خطاب به اهل قم صادر شد و او را از اتهام غلو تبرئه کرد.
ادامه دارد...
پایان قسمت سوم
التماس دعا
یوسف شیخ
***
🔹منابع مقاله به یاری خدا درپایان قسمت آخر خواهد آمد.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🌸السَّلامُ علیکَ یا علیُّ بنُ محمد الهادی
🌼امام هادی علیه السلام
قسمت چهارم
این مقاله شش قسمت کوتاه است
🔸احادیث:
در منابع روایی شیعه همچون کتب اربعه، بحارالانوار، تحف العقول، مصباح المتهجد، الاحتجاج و تفسیر عیاشی احادیثی از امام هادی(ع) نقل شده است. در مسند الامام الهادی حدود ۳۵۰ حدیث از وی گردآمده است. احادیثی که از وی در منابع روایی نقل شده، نسبت به امامان پیش از او کم است. عطاردی علت آن را اقامت اجباری وی در سامرا تحتنظر حکومت عباسی میداند که فرصت انتشار علوم و معارف را به وی نداده است.
🔸زیارات:
زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه از امام هادی(ع) نقل شده است. زیارت جامعه کبیره را یک دوره امامشناسی دانستهاند. محور زیارت غدیریه، تولّی و تبرّی و محتوای آن بیان فضائل امام علی(ع) است.
🔸اصحاب و راویان:
شمار اصحاب امام هادی(ع) را حدود ۱۹۰ تن گفتهاند. بر اساس رجال شیخ طوسی ره، تعداد کسانی که از آن حضرت حدیث نقل کردهاند بالغ بر ۱۸۵ نفر میشود. عطاردی در مسند الامام الهادی(ع) از ۱۷۹ تن به عنوان راوی از امام هادی نام برده و گفته است در میان آنان ثقه، ضعیف، حسن، متروک و مجهول یافت میشود.
ادامه دارد...
پایان قسمت چهارم
التماس دعا
یوسف شیخ
***
🔹منابع مقاله به یاری خدا، در پایان قسمت آخر خواهد آمد.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔸وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّىٰ إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّي تُبْتُ الْآنَ وَلَا الَّذِينَ يَمُوتُونَ وَهُمْ كُفَّارٌ ۚ أُولَٰئِكَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا(سوره نساء، آیه ۱۸)
⭕️ترجمه: توبه كسانى كه گناه مىكنند، تا وقتى كه مرگ يكى از ايشان دررسد، مىگويد: «اكنون توبه كردم»، پذيرفته نيست؛ و [نيز توبه] كسانى كه در حال كفر مىميرند، پذيرفته نخواهد بود، آنانند كه برايشان عذابى دردناك آماده كردهايم.
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🌸السَّلامُ علیکَ یا علیُّ بنُ محمد الهادی
🌼امام هادی علیه السلام
قسمت پنجم
این مقاله شش قسمت کوتاه است.
♻️امام هادی علیه السلام و زیارت جامعه کبیره
یکی از آثار ماندگار و ارزشمند امام هادی (علیهالسلام)، زیارت جامعه کبیره است که متقنترین متن در «امامشناسی» است. زیارت جامعه، دارای مضامین بسیار عالی از زبان امام هادی (علیهالسلام) است که در پاسخ به خواستۀ یکی از ارادتمندان اهل بیت (علیهمالسلام) صادر شده است.
صحت صدور و ارزش سندی این زیارت چنان است که علامه مجلسی (رحمةاللهعلیه) مینویسد: «اینکه سخن دربارۀ زیارت جامعه، اندکی به درازا کشید، (اگرچه حق آن را به جهت پرهیز از طولانی شدن ادا نکردم) بدین خاطر است که این زیارت، صحیحترین زیارتها از جهت سند و فراگیرترین آنها نسبت به ائمه (علیهمالسلام) است و در مقایسه با دیگر زیارتها از فصاحت، بلاغت و منزلت بیشتری برخوردار است».
♻️سیره عملی امام هادی(ع)
به منظور سرمشق گرفتن از اخلاق کریمه و رفتار سازنده آن حضرت، نمونههایی را یادآور میشویم:
۱.انس با پروردگار
با مطالعه در سیره ائمه اطهار (علیهمالسلام)، صفتی را در آنها برجستهتر از همه صفات میبینیم و آن توجه به خدا و ارتباط با او و شب زندهداری به عبادت و مناجات با خدا و تلاوت قرآن مجید است. امام هادی (علیهالسلام)، نیز چنین بودند.
۲.زهد وپارسایی
پارسایی و انس با پروردگار، آنچنان نمودی در زندگی امام هادی (علیهالسلام) داشت که برخی از شرح حالنویسان در مقام بیان برجستگیها و صفات والای آن گرامی به ذکر این ویژگی پرداختهاند. «ابن کثیر» مینویسد: «و قد کان عابدا زاهدا»؛ «او عابدی وارسته و زاهد بود».
۳.حلم و بردباری
امام هادی (علیهالسلام) همچون نیاکان خود در برابر ناملایمات بردبار بود و تا جایی که مصلحت اسلام ایجاب میکرد، با دشمنان و ناسزاگویان و اهانتکنندگان به ساحت مقدس آن حضرت، با بردباری برخورد میکرد.
ادامه دارد...
پایان قسمت پنجم
التماس دعا
یوسف شیخ
***
منابع مقاله به یاری خدا، در پایان قسمت آخر خواهد آمد.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🌸السَّلامُ علیکَ یا علیُّ بنُ محمد
الهادی و رحمة الله و برکاته
🌼امام هادی علیه السلام
قسمت ششم: قسمت آخر
🔸حرم عسکریین:
مرقد مطهر امام هادی(ع) و فرزندش امام حسن عسکری(ع) در سامرا به حرم عسکریین شناخته میشود. امام عسکری(ع) در زمان حیات خود برای مقبره پدرشان خادمی را تعیین کرد. در سال ۳۳۳ قمری ناصرالدوله حمدانی قبهای برای حرم بنا کرد و مهمانسرایی برای زائران آن ساخت. در دوران آل بویه، معزّالدوله و عضدالدوله
ساختمانها و تأسیساتی برای حرم ساخته شد و گنبد و ضریح باز سازی شد. در سال ۱۳۳۵ش ضریحی از طلا و نقره، بر آن نصب شد.
در سالهای ۱۳۸۴ و ۱۳۸۶ش قسمتهایی از حرم عسکریین در انفجارهای تروریستی تخریب شد. ستاد بازسازی عتبات عالیات از سال ۱۳۸۹ش بازسازی آن را آغاز و در سال ۱۳۹۴ش به پایان رساند. ضریح حرم نیز به همت آیت الله سیستانی دام ظله ساخته شد.
🔸کتابشناسی:
درباره امام هادی(ع) کتابهای زیادی به زبانهای عربی و فارسی نوشته شده است.برخی ازاین کتب عبارتند از:
- مسند الامام الهادی، عزیزالله عطاردی
- حیاة الامام الهادی، باقرشریف قرشی
پایان
التماس دعا
یوسف شیخ
________________
♻️منابع مقاله:
.ابن حجر هیتمی، احمد، الصواعق.
.ابن شهرآشوب، محمد بن علی، مناقب.
.ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین.
.اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة.
.جباری، محمدرضا، سازمان وکالت.
.جعفریان، رسول، حیاة... امامان شیعه.
.خطیب بغدادی، احمد، تاریخ بغداد.
.سبط ابن جوزی، تذکرة الخواص.
.صدوق، محمد بن علی، التوحید.
.صدوق، محمد بن علی، علل الشرایع.
.صدوق، محمد بن علی، ... الفقیه.
.طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری.
.طبری، محمد بن جریر، دلائل الامامه.
.طوسی، محمد بن حسن، الغیبه.
.طوسی، محمد بن حسن، رجال الطوسی.
.طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام.
.قرشی، باقرشریف، حیاة الامام علی النقی.
.عطاردی،عزیزالله، مسند الامام الهادی.
.قمی، شیخ عباس، منتهى الآمال.
.کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی.
.مسعودی، علی بن حسین، اثبات الوصیه.
.مسعودی، علی بن حسین، مروج الذهب.
.مجلسی، محمدباقر، بحار الأنوار.
.منتظر القائم، اصغر، تاریخ امامت.
.مفید، محمد بن محمد، الارشاد.
.نجاشی، احمد بن علی، رجال النجاشی.
.نوبختی، حسن بن موسی، فرق الشیعه.
.نوری، میرزا حسین، مستدرک الوسائل.
.ابن کثیر، عماد الدین، البدایه والنهایه