هدایت شده از همسفران محبان الرضا (ع)
همه زایران وهمسفران درحال پیاده روی ازنجف به سمت کربلا هستند.
هدایت شده از بصائر
✍بیعت اربعینی با ولیّ خدا و وعده های بی نظیر خداوند به بیعت کنندگان
🔰 #اربعین موعد بیعت با ولیّ خداست و خداوند به کسانی که با حرکت به سوی ولیّ خدا با او بیعت می نمایند، 4 وعده قطعی داده است: رضایت الهی، آرامش روحی، فتوحات سیاسی و گشایش های اقتصادی:
🔸«لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا * وَمَغَانِمَ كَثِيرَةً يَأْخُذُونَهَا وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا؛ بی تردید خداوند از مؤمناني كه در زير آن درخت با تو #بيعت كردند #راضي شد، پس آنچه را در درون قلب آنها (از صداقت و ايمان) نهفته بود مي دانست، لذا #آرامش را بر دلهاي آنها نازل كرد، و #فتح نزديكي، به عنوان پاداش، نصيب آنها فرمود. * و #غنائم بسياري كه آن را به دست ميآورند، و خداوند عزيز و حكيم است.» (فتح:18)
جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇
@basaer_fi🔸🔸
هدایت شده از کانال رسمی دارالقـرآن پـرنـد
🔶برخی کلاسهای #جدید دارالقرآن پرند در پاییز و زمستان ۱۳۹۸
💠قرآن و احکام
💠آموزش روخوانی قرآن به روش نوین
💠مهارتهای زندگی از دیدگاه قرآن
💠اخلاق اسلامی
💠اندیشه اسلامی
💠تفسیر موضوعی
💠آشنایی با زبان قرآن
💠مفاهیم قرآن
💠رازهای علمی قرآن
💠سیره اهل بیت (ع)
💠شرح نهجالبلاغه
💠مهدویت و ظهور
💠و ...
☎️ ۵۶ ۲۱ ۹۴ ۴٠
☎️ ۵۶ ۲۱ ۹۴ ۳۳
@Darolghoran_Parand
هدایت شده از کانال رسمی دارالقـرآن پـرنـد
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺؛
🍃🍂🌺🍃🍂؛
🍂🌺🍂؛
🌺؛ 🌈مهد کودک و مهد قرآن 🌈
«دارالقرآن پرند»
✅شامل آموزشهای کامل و جامع اعم از آموزش سورههای کوچک قرآن به همراه ترجمه و پیام سوره و همچنین آموزش ریاضی، علوم، کاردستی، بازیهای هوشی، شعر، داستان، جغرافیا، سفالگری، خلاقیت، مهارتهای زندگی و... با رویکرد قرآنی
✅دارای سالن بازی مجزا و فضای آموزشی بزرگ و جذاب
✅با حضور مربیان مجرّب، متخصّص و جوان
✅ارائه گزارش دقیق ماهیانه به اولیاء گرامی بصورت کتبی و شفاهی
✅نگهداری کودکان در خارج از ساعات آموزش جهت رفاه حال مادران شاغل
✅با قیمت بسیار مناسب
☀️فعالیت همهروزه در دو نوبت صبح و بعدازظهر
👌🏻با ما خاطر جمع باشید...
🌹منتظر شما هستیم
🆔 @Darolghoran_Parand
🆔 @Darolghoran_Mahd
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺
هدایت شده از همسفران محبان الرضا (ع)
📸 https://b2n.ir/16920
🚩آمار و ارقام حیرتانگیز از مراسم پیادهروی اربعین امام حسین(ع)
🔹در مراسم پیادهروی اربعین امسال تقریبا(بر اساس آمار غیررسمی)، بیست و یک میلیون نفر طی پنجم تا بیستم ماه صفر(چهارم تا نوزدهم اکتبر 2019) شرکت کردند که 17 میلیون نفر آنها شهروندان عراقی بودند
🔹حدود چهار میلیون غیر عراقی از بیش از 70 ملیت در پیادهروی اربعین شرکت کردند که بیش از سه میلیون نفر از آنها ایرانی،نیم میلیون نفر پاکستانی و نیم میلیون نفر از دیگر کشورهای جهان بودند.
🔹هزاران مسلمان اهل سنت،همچنین مسیحی و صابئین در اربعین امسال حضور داشتند.
🔹بیش از 100 هزار موکب و استراحتگاه و حسینیه و مسجد در امتداد هم قرار داشت و همگی در خدمت زائران بودند
🔹مجموع طول راههایی که مسیر پیادهروی اربعین را به خود اختصاص داد، بیش از دو هزار کیلومتر بود یعنی بزرگترین مسیر پیادهروی بود که بشریت شناخته است.
🔹اماکن خدماتی در طول مسیر پیادهروی اربعین، تقریبا به ارائه 125 میلیون وعده غذایی و 150 میلیون لیتر آب آشامیدنی، پنج میلیون قوطی آب میوه و حدود 500 هزار تن انواع میوه و سبزیجات پرداختند یعنی میانگین هفت میلیون وعده غذا در روز
🔹بیش از 600 هزار نفر در اماکن خدماتی و موکبها در زمینههای مختلف مشغول بودند و در طول فعالیت خود در این ایام حتی یک دینار هم دریافت نکردند
🔹مراسم اربعین در کربلا با مشارکت بیش از 15 میلیون زائر در روز بیستم ماه صفر(اربعین) در این شهر پایان یافت
🔹حجم کمکهای مردمی ساکنان نجف اشرف برای مراسم اربعین امسال حدود 100 میلیون دلار بود یعنی حدود 20 درصد مجموع هزینههای تمام مراسم که همگی کمکهای اهالی بود
🔹مجموع کل مبالغ مالی که مردم برای مراسم امسال هزینه کردند و با انگیزههای کاملا شخصی صورت گرفت، حدود 500 میلیون دلار بود و حجم کمکهای خیریه از 250 دینارعراقی(20 سنت آمریکا) تا 650 میلیون دینار عراقی(500 هزار دلار آمریکا) میرسید.
https://tn.ai/2124033
, @tasnimnews
هدایت شده از همسفران محبان الرضا (ع)
مشق عاشقی در دریای #اربعین
📷 تصویر ساده و بی تکلف از "سید محمد جواد نصرالله"، فرزند ارشد دبیرکل حزب الله لبنان در یکی از موکبهای اربعین/العالم
تفسیرهای هفتگانه برای حدیث من عرف نفسه
تفسیرهای هفتگانه برای حدیث من عرف نفسه
برای این حدیث شریف، تفسیرهای گوناگونی گفته شده یا می توان گفت، از جمله:
1- این حدیث در حقیقت اشاره به «برهان نظم» است، یعنی هرکس شگفتیهای ساختمان روح و جسم خود را بداند و به اسرار و نظامات پیچیده و حیرت انگیز این اعجوبه خلقت پی برد، راهی به خدا به روی او گشوده می شود؛ زیرا این نظم عجیب و
[329]
آفرینش شگفت انگیز نمی تواند از غیر مبدا عالم و قادری، سرچشمه گرفته باشد. بنابراین، شناختن خویشتن سبب معرفة الله است.
2- ممکن است این حدیث اشاره به «برهان وجوب و امکان» باشد، چرا که اگر انسان دقت در وجود خویش کند می بیند وجودی است از هر نظر وابسته و غیر مستقل، علم و قدرت و توانایی و هوشیاری و سلامت و بالاخره تمام هستی او با شاخ و برگهایش، وجودی است غیر مستقل و نیازمند که بدون اتکا به یک وجود مستقل و بی نیاز، یک لحظه امکان ادامه بقاء او نیست. او به اصطلاح شبیه به معانی حرفیه است که در ضمن جمله به کار می روند، و در واقع بدون وابستگی معانی اسمیه، مفهوم و معنی خود را بکلی از دست می دهند؛ (مثلا، هنگامی که گفته می شود: «من از خانه به سوی مسجد رفتم» واژه «از» و «تا» بدون تکیه بر «خانه» و «مسجد» ، هیچ مفهومی ندارد. بنابراین، معانی اسمیه است که به معانی حرفیه مفهوم می بخشد. ) و به این ترتیب هر کس خود را با این ویژگی بشناسد خدای خود را خواهد شناخت، چرا که وجود وابسته بدون وجود مستقل غیر ممکن است.
3- حدیث می تواند اشاره به «برهان علت و معلول» باشد؛ برای این که انسان هرگاه در وجود خویش کمی دقت کند می فهمد که روح و جسم او معلول علت دیگری است که او را در آن زمان و مکان خاص به وجود آورده، هنگامی که به سراغ علت وجود خویش (فی المثل پدر و مادر) می رود باز آنها را معلول علت دیگری می بیند، و هنگامی که سلسله این علت و معلول را پی گیری می کند، به اینجا می رسد که آنها نمی توانند تا بی نهایت پیش بروند چرا که تسلسل لازم می آید و بطلان تسلسل بر همه دانشمندان مسلم است. (205)
بنابراین، بایداین سلسله به جایی ختم شود که علت نخستین و به تعبیر دیگر علة العلل و واجب الوجوداست، هستی اش ازدرون ذاتش می جوشد و در هستی خود محتاج دیگری نیست. هنگامی که انسان خودش را بااین وصف بشناسد به خدای خویش پی می برد.
[330]
4- این حدیث می تواند اشاره به «برهان فطرت» باشد، یعنی هرگاه انسان به زوایای قلب خود و اعماق روح خود پی ببرد، نور الهی و توحید که در درون فطرت اوست، بر او آشکار می شود، و از «معرفة النفس» به «معرفة الله» می رسد، بی آن که نیازی به دلیل و استدلال داشته باشد.
5- این حدیث می تواند ناظر به «مساله صفات خدا» باشد، به این معنی که هرکس خویشتن را با صفات ویژه ممکنات و مخلوقات که در اوست بشناسد، به صفات پروردگار پی خواهد برد؛ از محدودیت خویش پی به نامحدود بودن حق تعالی می برد؛ چرا که اگر او هم محدود باشد مخلوق است! و از فنای خویش پی به بقای او می برد، چه اگر او هم فانی می شد مخلوق بود نه خالق، و همچنین از نیاز خویش پی به بی نیازی او، و از ضعف خویش پی به قدرت او می برد. این همان است که امیرمؤمنان علی علیه السلام در نخستین خطبه به آن اشاره کرده، می فرماید: و کمال الاخلاص له نفی الصفات عنه لشهادة کل صفة انها غیر الموصوف و شهادة کل موصوف انه غیر الصفة؛ نهایت ایمان خالصانه به خداوند آن است که وی را از صفات ممکنات پیراسته بدانند، چرا که هر صفتی (از صفات مخلوقات) گواهی می دهد که غیر از موصوف است و هر موصوفی شهادت می دهد غیر از صفت است. » (206)
6- مرحوم علامه مجلسی تفسیر دیگری از بعضی از علما درباره این حدیث نقل می کند و حاصل آن این است که:
«روح انسان یک موجود لطیف لاهوتی است در صفت ناسوتی (یعنی از جهان ماوراء طبیعت است که با صفات عالم طبیعت ظاهر گشته) و از ده طریق دلالت بر یگانگی و ربوبیت خداوند می کند:
1- از آنجا که روح مدبر بدن است می دانیم که جهان هستی مدبری دارد!
2- از آنجا که یگانه است دلالت بر یگانگی خالق دارد!
3- از آنجا که قدرت بر حرکت دادن تن دارد دلیل بر قدرت خداست!
[331]
4- از آنجا که از بدن آگاه است دلیل بر آگاهی خداوند است!
5- از آنجا که سلطه بر اعضاء دارد دلیل بر سلطه او بر مخلوقات است!
6- از آنجا که قبل از بدن بوده و بعد از آن نیز خواهد بود دلیل بر ازلیت و ابدیت خداست!
7- از آنجا که انسان از حقیقت نفس آگاه نیست دلیل بر این است که احاطه به کنه ذات خدا امکان ندارد!
8- از آنجا که انسان محلی برای روح در بدن نمی شناسد دلیل بر این است که خدا محلی ندارد!
9- از آنجا که روح را نمی توان لمس کرد دلیل بر این است که خداوند لمس کردنی نیست!
10- و از آنجا که روح و نفس آدمی دیده نمی شود دلیل بر این است که خالق روح قابل رؤیت نیست! » (207)
7- تفسیر دیگری که برای این حدیث به نظر می رسد این
که جمله «من عرف نفسه فقد عرف ربه» از قبیل تعلیق به محال است، یعنی همان گونه که انسان نمی تواند نفس و روح خود را بشناسد خدا را نیز نمی تواند حقیقتا بشناسد.
ولی تفسیر اخیر بعید به نظر می رسد و تفسیرهای قبل مناسبتر است و هیچ مانعی ندارد که تمام تفسیرهای بالا در مفهوم این حدیث شریف و پر محتوا جمع باشد.
آری! هرکس خود را بشناسد خدا را خواهد شناخت، و خود شناسی راهی است به خدا شناسی و به یقین خداشناسی، مهمترین وسیله تهذیب اخلاق و پاکسازی روح و دل از آلودگیهای اخلاقی است چرا که ذات پاکش منبع تمام کمالات و فضائل است و از اینجا روشن می شود که یکی از مهمترین گامهای سیر و سلوک و تهذیب نفوس خود شناسی است، ولی خودشناسی موانع زیادی دارد که در بحث آینده به آن اشاره خواهدشد.
205- راجع به تسلسل، برای توضیح بیشتر به کتاب پیام قرآن جلد دوم، صفحه 6 مراجعه کنید.206- نهج البلاغه، خطبه 1.207- بحارالانوار، جلد 58، صفحه 99 و 100.