محکمات
🔸یک اشتباه متداول در فهم برخی نظریات علمی🔸 مسئله ای که غالباً در ارتباط با نظریات فیزیکی و ... مور
مطالعه این مطلب را بخصوص به دوستانی که با آتئیست ها گفتگو و مناظره دارند توصیه می کنم.
✅اوج قدرت و اوج بی انصافی
1⃣ 200 بوکسور را در نظر بگیرید که یک بوسکور «بی گناه» و «مظلوم» را در گوشه ی رینگ گیر آورده اند و ساعت های متوالی، هرکس مشتی بر سر و صورت و اندام او می زند. آن بوکسوری که گوشه ی رینگ قرار گرفته تا حد توان از خودش دفاع می کند اما در عین حال، قصورها و تقصیرهایی هم دارد. مثلاً بند کلاه محافظش را محکم نکرده، از دستکش خوبی استفاده نکرده و ...
یک تعدادی هم بیرون گود ایستاده اند و مدام مشغول بد و بیراه گفتن به بوسکورِ گوشه ی رینگ هستند. یکی می گوید خاک بر سرت که کلاه محافظت را سفت نکردی! دیگری می گوید چرا از دستکش خوب استفاده نکردی، حقت است که کتک بخوری؟ و ...
از این صحنه دو برداشت مهم می توان داشت:
1- برای زدن ناجوانمردانه ی یک بوسکور در گوشه رینگ، 2 نفر هم کفایت می کند و زمانی بیش از چند دقیقه لازم نیست. اگر دیدید 200 نفر به جان کسی افتاده اند و ساعتهای طولانی در حال گلاویز شدن با او هستند، بدانید فرد قدرتمندی است. یک فرد ضعیف یا معمولی، ظرف چند دقیقه از پا درخواهد آمد.
2- کسانی که بیرون گود ایستاده اند و بدون توجه به حجم زیاد ناجوانمردی و ظلمی که بر آن بوکسور می رود، مدام از عیوب و تقصیرهای او شکایت و انتقاد می کنند، هرچند حرفشان حق است اما در کمال بی انصافی هستند.
2⃣ 40 سال است که تقریباً توسط 200 کشور دنیا در تحریم هستیم. اجازه ی مبادلات مالی را به ما نمی دهند. دانشمندان و نخبگان علمی، سیاسی و دینی ما را ترور می کنند. مفسدان اقتصادی، امنیتی، فرهنگی کشور ما را نزد خودشان پناه می دهند. هجمه ی عظیم رسانه ای و سیاسی و فرهنگی بر علیه ما به راه انداخته اند. میلیاردها دلار از دارایی های ما را بلوکه می کنند و صدها جنایت و ظلم دیگر.
صد البته که در کنار اینها، خودمان هم اشکالاتی داریم. قصور و تقصیرهایی در کارمان وجود دارد.
نمی گویم از تقصیرها و عیوب و نواقص خودمان نگوییم. اما اگر به همان اندازه که از تأثیر این حجم از ظلم و دشمنی بر کشورمان سخن نگوییم و فقط مشغول خودزنی و کوبیدن اعتماد به نفس ملی خود باشیم، کمال بی انصافی است.
❓راستی یک سوال! حتی اگر آن بوکسورِ گوشه ی رینگ، هیچ تقصیر و عیبی هم در کارش نبود، حال و روزش بعد از چند ساعت کتک خوردن از 200 بوکسور دیگر چطور بود؟!
@mohkamaat
✅ از پیامبر اکرم (ص) روایت شده که فرمودند:
🔸 «هر جمعه ارواح مومنین مقابل خانه هایشان میآیند و هر یک با آواز حزین و گریه٬ فریاد میزند:
ای اهل و اولاد من! ای پدر و مادر من! ای خویشان من! به ما مهربانی کنید و با آنچه ما برای شما گذاشتیم که اکنون حساب و کتاب عذابش برای ماست و نفعش برای شما، برای ما نیز درهمی یا قرص نانی یا جامه و لباسی هدیه و خیرات کنید تا خداوند از لباسهای بهشتی به شما بپوشاند .
🔸 آن گاه رسول خدا (ص) گریه کرد تا حدی که دیگر قدرت بر سخن گفتن نداشت.
سپس فرمود: این برادران مرده ی شما می گویند:
وای بر ما اگر از آنچه که در دست ما بود در راه خدا انفاق می کردیم الآن به شما محتاج نبودیم. آن گاه با حسرت و پشیمانی برمی گردند.
🔸 در خاتمه فرمودند: زود برای مردگانتان صدقه بفرستید.
دو لبه قیچی
⚡️اولین باری که #منشور_روحانیت را خواندم یک سوال خیلی ذهنم را مشغول کرد و آن اینکه چرا امام در جبهه مقابل اسلام ناب دو طایفه را قرار داده است یکی لیبرالها و دوم متحجرین. برایم سوال بود که این دو طایفه چطور در یک جبهه قرار میگیرند و چگونه به هم مدد میدهند.
⚡️روزگاری که #داعش توسط سعودی ها و لیبرالها هر دو حمایت میشد باز این نکته برایم زنده شد که چطور متحجرین عالم با لیبرالها مقابل جبهه مقاومت و اسلام ناب قد علم میکنند.
⚡️این جملات امیرالمومنین که جاهلین اهل تنسک یا به تعبیر امام مارهای خوش خط و خال با زرنگ های اهل دنیا در مقابل او دو لبه قیچی هستند به نظرم مرتبط با این مساله بود.
⚡️حتی در فضای نسبت ادیان مختلف با استکبار برایم جالب بود که یهودیت از جنس اسرائیلیش چطور به کاتولیکهای رهبانی دست میدهند و مسیحیان صهیونیست را متولد میکنند.
⚡️خدا رحمت کند امام را که میگفت این متحجرین جاده صاف کن آنها هستند.
⚡️اسم نمیبرم که خدای نکرده به هیچ عالم بزرگواری توهین نشود اما علمایی در این قم تنفس میکنند که طلبه ها را از ورود در مسائل سیاسی منع میکردند به این توجیه که ورود در این مسائل پیچیده کار هر کسی نیست. بعد خودشان جاده صاف کن لیبرالهای نشان دار در این کشور شدند.
⚡️برای پیشنهاد دهندگان به مذاکره با ترامپ آغوش گشودند و در مقابل متدینین انقلابی عذرشان همیشه بیماری بود. نگویید حوزه سکولار است سکولار کجا بود؟ این همه ورود های جدی در عرصه سیاست را مگر نمیبینید؟
⚡️ اصلا به ما چه مربوط؟ خدای نکرده عرش خدا به لرزه میافتد اگر بپرسیم بین کسانی که دم از استقلال حوزه میزنند با این جریانات لیبرال تندرو چه نسبتی است و چرا همیشه اینها به کمک هم میآیند؟
⚡️به من طلبه یک لا قبا چه ربطی دارد که بپرسم روزگاری که فتنه 88 کشور را در مهلکه برد و همین لیبرالهای بی همه چیز راه را برای شنیع ترین توهین ها به اباعبدالله باز کرده بودند آقایان چرا سکوت کردند و حالا چرا بانیان آن وقایع را میپذیرند.
⚡️چه کنم که در این حوزه یاد گرفته ام هر چیز فقط زمانی الهی است و مقدس که در خدمت جبهه الله باشد و الا هیچ که هیچ.
⚡️به ما یاد داده اند مثل آدمهای گیج وسط جنگ امیرالمومنین با معاویه و طلحه و زبیر و دیگران اسیر قداستها نشویم و حق را اول بشناسیم بعد اهل قداست را تشخیص دهیم.
⚡️خدا را شکر وسط این همه گرفتاری مردم معنای حوزه مستقل را فهمیدیم الحمدلله....
@ali_mahdiyan
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📩 آیتاللهالعظمی سبحانی در بیانیهای خواستار شدند:
✅ بر مؤمنین #واجب است به هر وسیله ای به کمک مردم مظلوم یمن بشتابند
به گزارش خبرگزاری«حوزه»، متن بیانیه حضرت آیت الله سبحانی به این شرح است:🔻
🔸بسم الله الرحمن الرحیم
قال رسول الله (ص) :
« من سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلمُسلمین فَلَم یُجِبهُ فَلَیس بمُسلِمٍ»
مردم مسلمان #یمن که ملتی با ریشه تاریخی و تأثیر گذار هستند، روزگار سختی را میگذرانند. میلیونها زن و مرد و کودک خردسال در معرض قحطی و گرسنگی و تلف قرار دارند که ستمگران برای آنها به وجود آوردهاند. تنها جرم آنها عدم تسلیم در برابر خواست ظالمان سعودی و استعمارگران میباشد.
🔸 در این برهه از زمان بر مؤمنین #واجب است با هماهنگی هلالاحمر و مؤسسات مربوطه به کمک غذائی و درمانی آنان بشتابند و به هر وسیله صدای مظلومانه آن ها را به گوش جهانیان برسانند. 97/08/25
➖➖➖
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
✅ ترک نماز جمعه و بی برکتی در زمان
اعمال روز و شب جمعه، تاثیر شایانی در نشاط معنوی و برکت وقت در هفته ی پیش رو دارد. به تعبیر استاد بزرگوارم مرحوم آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله علیه):
«اعمال شب و روز جمعه به منزله ی شارژ برای باتری است. اگر کسی می بیند در بین هفته، شارژ معنوی اش تمام می شود باید اشکال کار را در اعمال شب و روز جمعه اش جستجو کند» (نقل به مضمون).
«نماز جمعه» از مهمترین اعمال روز جمعه است که عدم اهتمام به آن، باعث بی برکت شدن اوقات در طول هفته خواهد شد. چرا در طول هفته مدام وقت کم می آوریم؟ چرا نشاط معنوی نداریم؟ یکی از مهمترین عواملش ممکن است ترک یا بی توجهی به نماز جمعه باشد.
برخی روایات هم مؤید این معنا هستند:
🔸 روی عن رسول الله: ان الله تعالى فرض علیکم الجمعه فمن ترکها فى حیاتى او بعد موتى استخفافا بها او جحودا لها فلا جمع الله شمله، و لا بارک له فى امره:
طبق این روایت، ترک نماز جمعه از روی استخفاف (سبک شمردن)، دو اثر دارد:
1- پریشانی و در هم ریختگی در زندگی
2- بی برکت بودن وقت و عمر (به کارهایمان نمی رسیم، با کار زیاد، نتیجه ی کم می گیریم، برای یک کار ساده، مجبوریم وقت زیادی صرف کنیم، تلاش هایمان ثمره و فایده زیادی برای خود و دیگران ندارد و ...)
@mohkamaat
✅ تطبیق نشانه های ظهور، یک «خطا» یا یک «ضرورت» ؟!
🔹 می گویند اگر واقعه ای دیدید که با علائمی که در روایات برای ظهور ذکر شده است شباهت داشت، تطبیق ندهید. تطبیق دادن آسیب زاست و اگر اشتباه در بیاید، باعث ناامیدی مردم می شود.
🔸به نظرم می رسد که اصلاً از اول به ما اشتباه گفتند که تطبیق دادن کار صحیحی نیست. اصل، بر تطبیق دادن بوده نه بر عدم تطبیق!
چرا ائمه (علیهم السلام)، روایات نشانه های ظهور را بیان می فرمودند؟! معاذ الله، حرف لغو بوده یا اینکه کارکردی داشته؟ کارکرد هزاران روایتی که در مورد نشانه های ظهور، سفیانی، نفس زکیه، خراسانی و ... گفته شده چه بوده؟
این روایات، دقیقاً به همین غرض و هدف بیان شده که مردم با استفاده از اینها، «تطبیق» بدهند. وگرنه دلیلی بر ذکر اینهمه روایات «نشانه ظهور» نبود. «نشانه» و «علامت»، از اسمش هم پیداست که چه کارکردی دارد!
🔸چیزی که ما از آن نهی شده ایم، تطبیق قطعی و دقیق و بدون در نظر گرفتنِ احتمال بَدا یا ... بوده نه اصلِ تطبیق نشانه های ظهور.
ضمن اینکه، خود فرایند تطبیق نشانه های ظهور، ابزاری برای مترصد نگه داشتن جامعه نسبت ظهور و زنده نگه داشتن قضیه ی حضرت مهدی (عجل) هست و به لحاظ روان شناختی، قضیه ی ظهور را همیشه تر و تازه و در افواه مردم حفظ می کند.
🔸یک لحظه تصورش را بکنیم که ائمه هیچ نشانه ای برای ظهور ذکر نمی کردند! و فقط می فرمودند: «یک روزی حضرت مهدی ظهور خواهد کرد، بروید دنبال کارتان و منتظر ظهور باشید!»
در این صورت چه اتفاقی می افتاد؟ به سرعت قضیه ی ظهور از افواه و کلام مردم حذف می شد؛ چون محل بحثی برای گفت و گو و حدس و پیش بینی وجود نداشت. یک حقیقت وقتی زنده است که پیرامون آن «گفتگو» شکل بگیرد.
🔸نگران ناامید شدن مردم هم نباشیم. مردم حداکثر این است که می گویند: «فلانی در تطبیق اشتباه کرد». هیچوقت «به خاطر تطبیق»، به اصل بحث ظهور بدبین و ناامید نمی شوند. اگر کسانی بدبین یا ناامید هستند، به جهات دیگری است. فکر نمی کنم حتی یک نفر را بشود پیدا کرد که بگوید من به خاطر تطبیق های اشتباه، نسبت به اصل بحث ظهور بدبین شده ام!
🔸چه زیبا فرمودند مرحوم آیت الله بهجت (ره):
ایکاش مینشستیم و درباره اینکه حضرت غائب علیهالسلام چه وقت ظهور میکند، با هم گفتوگو میکردیم
👈 خلاصه اینکه، تطبیق دادن نه تنها خطا نیست بلکه لازم و ضروری است.
@mohkamaat
🔻گمان نکنید که فریاد و شعار فایده ندارند
🔹امام خمینی(ره): ما با فریاد، محمدرضا را بیرونش کردیم. شما خیال میکنید با تفنگ بیرون کردیم؟ با فریاد، با «الله اکبر»! این قدر #الله_اکبر بر مغز اینها کوبیده شد که خودشان را باختند و فرار کردند. از این مملکت رفتند.
🔹مسلمین باید فریاد بزنند، گمان نکنند که فریاد و شعار فایده ندارند. نخیر، شعار فایده دارد. ۱۸مرداد۵۹
هدایت شده از آگهی ها و اطلاعیه های طلاب
بیانیه گام دوم انقلاب.pdf
332.7K
📝نسخه PDF بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان
🔹در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب با صدور «بیانیهی گام دوم انقلاب» و برای ادامهی این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دههی گذشته پرداخته و توصیههایی اساسی بهمنظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرمودهاند.
🔹بیانیهی «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و بهویژه جوانان که بهمثابه منشوری برای «دومین مرحلهی خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد.
🔹این گام دوم، انقلاب را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور است نزدیک خواهد کرد.
@etelaeye_tollab
📝🔔 دو تفکیک مهم در تحلیل غرب:
✅ غرب را در دو سطح می توان تحلیل کرد: در سطح «مردمی» و در سطح «تمدنی». نتایج این دو تحلیل کاملاً متفاوت هستند.
«مردم غرب»، انسان های فطرت گرایی هستند. اما «تمدن غرب» در مجموع حکمش با «مردم غرب» متفاوت است و یک تمدن آلوده و مُنحط و ظلمانی است.
🔸 چرا می گوییم «مردم غرب» انسان های فطرتگرایی هستند؟ علتش اینست که «نشانه های» فطرت گرایی را در آنها می بینیم. یکی از نشانه های فطرت گرایی، اصرار بر «علم» و پس زدن «خرافات» است. اینکه مردم غرب به این نتیجه رسیدند که باید از مسیحیت دست بردارند، نشانه ی دین گریزی نیست. بلکه اتفاقاً نشانه ی فطری بودن آنهاست! ابن سینا می گوید کسی که عادت کرده چیزی را بدون دلیل قبول کند از فطرت انسانی خودش خارج شده. اینکه مردم اروپا تصمیم گرفتند در منازعه ی بین کلیسا و گالیله و صدها مورد از امثال آن، جانب علم را بگیرند، نشان از فطرت گرایی آنها دارد. فقط انسان فطرت گرا است که در تقابل علم و جهل، جانب علم را انتخاب می کند و مردم غرب وقتی دیدند «جهل» در قامت یک «دین خرافی» ظاهر شده، از پس زدنِ آن نترسیدند و این نشانه ی خیلی مثبتی است.
نشانه های دیگری که فطرت گرایی مردم غرب را تایید می کند، ظهور عمیق و ریشه دار مکاتب لیبرالیسم و کمونیسم و تلاش برای استقرار این دو مکتب است. «لیبرالیسم» و «کمونیسم» یعنی تمایل عمیق بشر به «آزادی» و «عدالت». اینکه بشر به این نتیجه رسید که باید برای آزادی و عدالت نهایت تلاشش را بکند و در عمل هم برای تحقق این هدف تلاش کرد، نشانه ی مثبتی بر فطری بودن اوست. مردمی که فطری نباشند از اسارت و بی عدالتی تحمیل شده بر خودشان درد نمی کشند و عمیقاً به دنبال بسط آزادی و عدالت نیستند. کاری ندارم که لیبرالیسم و کمونیسم، نسخه های غلطی برای عطش آزادی خواهی و عدالت خواهی بشر بوده است. مسئله اینست که فارغ از نسخه ی غلطی که بشر به آن رسید، اما به هر حال، روحیه ی فطری خودش را نشان داد. اگر این روحیه وجود داشته باشد، به محض دیدن نسخه ی صحیح، به سمت آن گرایش پیدا خواهد کرد.
🔸 اما چرا می گوییم «تمدن غرب»، بر خلاف «مردمش»، یک تمدن منحط و فاسد و آلوده است؟ علتش اینست که رهبری تمدن غرب را «طاغوت»ها بر عهده دارند و دستورالعمل اجرایی این طاغوت ها، الحادی است. قرآن به ما می گوید وقتی طاغوت بر جوامع حاکم باشد، کل جامعه را به ظلمت می برد، حتی اگر مردم آن جوامع، خودشان رو به سمت نور داشته باشند! در آیت الکرسی می خوانیم: والذین کفروا اولیائهم الطاغوت یخرجونم من النور الی الظلمات.
می فرماید: وقتی در رأس یک جامعه «اولیاء طاغوت» قرار بگیرند، مردم آن جامعه را حتی اگر در نور هم باشند، از نور خارج می کنند و به سوی ظلمت سوق می دهند.
👈 لذا باید بین تحلیل «مردم غرب» و «تمدن غرب» تفکیک قائل شد. عده ای سوار بر کشتی هستند و رو به شمال حرکت می کنند. اما خود کشتی دارد به سمت جنوب می رود. «مردم»، مثل مسافران این کشتی هستند و «تمدن»، مثل سکاندار کشتی است. اگرچه مردم به سمت شمال می روند اما وقتی خود کشتی به سمت جنوب می رود، حرکت مردم داخل کشتی، تاثیری ندارد. جهت حرکت انسان های درون کشتی را حرکت خود کشتی معین می کند نه حرکت مردم داخل آن.
خلاصه اینکه ما با «کلیت» غرب مخالفیم نه با «کل» غرب. به عبارت دیگر: با «مجموع» تمدن غرب مخالفیم نه «جمیع» اجزای تمدن غرب.
✅ تفکیک دیگر، تفکیک بین «وضعیت غرب» و «جهت غرب» است. این تمایز در همان آیه ی «والذین کفروا اولیائهم الطاغوت یخرجونم من النور الی الظلمات» نیز مشهود است. زیرا عده ای را توصیف می کند که در نور هستند اما رو به ظلمت دارند!
عدم تمایز بین «تحلیل وضعیتی» و «تحلیل جهتی»، ما را با سوء فهم هایی نسبت به تحلیل هایی که از غرب ارائه می شود، مواجه می کند. بعضی از تحلیل هایی که ناظر به غرب انجام می شود، تحلیل های «جهتی» است اما در مقابل، مخاطب از موضع «وضعیتی» آن را نقد می کند! حکایت آن مردی است که از طبقه ی پنجاهم ساختمان سقوط کرده بود. کسی از بیرون، نظاره گر این سقوط بود و به او هشدار می داد. اما در مقابل، آن فرد می گفت که «وضعیت» فعلی من که خیلی خوب است!! الان در طبقه ی پنجم هستم. هوای اینجا خیلی هم خوب و خنک و دلنواز است و تازه 45 طبقه را هم به سلامتی رد کرده ام!
نباید برخی «وضعیت» های خوب غرب، ما را فریب بدهد. یک تحلیل گر عمیق، باید علاوه بر وضعیت یک پدیده، «جهت» آن را نیز پیش بینی کند و نتیجه ی احتمالی آن را گزارش کند. یکی از مؤلفه هایی که برای تحلیل «جهت» حرکت یک تمدن استفاده می شود، «مبانی» آن تمدن است. با شناخت مبانی یک تمدن، تا حد زیادی می توان جهت و آینده ی آن را هم پیش بینی و تحلیل نمود. کشتی تمدن غرب، بی بادبان است. کشتی بی بادبان، به مقصد صحیح نخواهد رسید، هرچند فعلا وضعیت خوبی داشته باشد.
@mohkamaat