eitaa logo
محکمات
325 دنبال‌کننده
439 عکس
159 ویدیو
28 فایل
🔺نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب حجه‌الاسلام حریزاوی 🔺ارتباط با مدیر کانال @ADMIN_Harizavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ درس خارج فقه «حکمرانی فضای مجازی» توسط استاد عبدالکریم فرحانی برگزار می‌شود. ✳️مزایای شرکت در درس: 🔺اعطای گواهی شرکت در درس خارج 🔺تقدیر و حمایت از تقریرات برتر 🔺استفاده از فضلای مستعد در پروژهای پژوهشی مرتبط با موضوع درس ⭕️جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09192954687 تماس حاصل فرمایید. 🕕 زمان: چهارشنبه‌ها، یک ساعت به غروب. برنامه به صورت محدود حضوری و مجازی برگزار می‌شود. ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @Oisc_Majazi
هدایت شده از استاد عابدینی
💬 ⭕️ | شرح حدیث "" 🔻 در جلسه بیست و نهم از درس اخلاق هفتگی، در مدرسه علمیه ثامن الائمة (علیه السلام) قم: ◻️ انسان دو جهت وجودی دارد یک جهت بدنی و یک جهت روحی؛ 🔻 هر چه توجه به جسم بیشتر شود، روح تجسد پیدا می‌کند و هر چه توجه به روح بیشتر شود، جسم نیز روحانیت پیدا می‌کند. ◻️ «أکل» آغاز تجسّد است. بالاترین چیزی که آغاز جسدانی شدن روح است، است. ◻️ اگر انسان خورنده خوبی شد و مشاهده کرد که خورد و خوراکش خیلی برایش مهم است، حیوان خوبی است! 🔻 انسان باید به طعامش توجه داشته باشد، «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ»؛ اما این توجه به گونه ای نباشد که امیال بدن، او را مغلوب خودش کند؛ به طوری که این مسأله جزو مسائل مهم وجودش شود. ◻️ نقل می کرد که من دو لحظه را فیلمبرداری نکردم؛ یکی شهادت که شأنش فوق فیلم است و یکی خوردن که شأنش دون فیلم است. ◻️ انسان جسمانیّة الحدوث و روحانیّة البقاء است. 🔻 آغاز باید از باشد و اگر جسم کنترل نشد، هر کاری کنیم، نمی توانیم بر نیز سلطه پیدا کنیم. ◻️ اگر کسی نسبت به خورد و خوراکش مراقب نباشد، بر نظام روح خود هم نمی تواند مسلط شود؛ لذا در ابتدای سلوک باید بر بدن مسلط شد تا حرکت روحی ممکن شود. 🔻 بدن مَرکَب تمام حرکات ماست، اگر سواری ندهد، انسان هیچ کاری نمی تواند انجام دهد. ◻️ اگر به گیاه زیاد آب بدهیم، از کثرت آب می میرد؛ پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) می فرمایند انسان هم همین طور است؛ کثرت أکل و شرب قلب را می میراند؛ و به معنای تسلط نظام جسمی است. ◻️ انَّ الانسان لیطغی أن رآه استغنی؛ سیری هم منشا طغیان است. 🔻 شکم پُر مانع نگاه الهی است و باعث از چشم خدا افتادن و محرومیت از صفات کمالی اوست. ◻️وقتی شکم پُر شود، قدرت قلب از بین می رود؛ لذا قدم در چاله و چاه می‌گذارد و هر چقدر بخواهیم قدرت تشخیص قوی تر باشد، باید کمتر بخوریم (سیر نباشیم). ◻️ إنّ أوّل معصیةٍ یَعمَلُها العبد، شَبَعُ البَطْن! چون همه معاصی از اینجا شروع می شود. 🔻 اگر شکم سیر شد، منشأ دیگرْ معاصی می شود؛ چون احکام بدن سیطره پیدا کرده است. ◻️إنّ العبد إذا جاعَ بَطنُه و حَفِظَ لِسانُه عَلَّمْتُه الحِکمَة و إنْ کان کافرا؛ 🔻اگر بنده ای حواسش بود و به شکمش گرسنگی داد و زبانش را حفظ کرد، به او حکمت را یاد می دهیم و تیز فهم می شود. ▫️ولی برای کافر این تیز فهمی، وبال است و حجت برایش تمام می شود. 📌حکمت و اثر حکمت معرفت امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) است. ◻️برای اینکه حرکت مان بشود؛ دنبال این باشیم که کار را گره بزنیم با (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه). 🔖ان شاءالله خدا به ما توفیق دهد که در مورد «خوردن»، بتوانیم طوری خودمان را کنترل کنیم که مورد رضای خدا باشیم. ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی @Abedini
32.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 قالَ رَجُلٌ لِلحُسَینِ بنِ عَلِیٍّ علیه‌السلام: مَن أشرَفُ النّاسِ؟ فَقالَ علیه‌السلام: مَنِ اتَّعَظَ قَبلَ أن یوعَظَ، وَاستَیقَظَ قَبلَ أن یوقَظَ. فَقالَ: أشهَدُ أنَّ هذا هُوَ السَّعیدُ. 🔷مردى به حسین بن على علیه السلام گفت: شریف‏ترینِ مردم کیست؟ فرمود: «کسى که پیش از آن که اندرزش دهند، خود، اندرز گیرد و پیش از آن که بیدارش کنند، بیدار شود». مرد گفت: گواهى مى‏دهم که خوش‏بخت حقیقى، چنین کسى است. 📜 موسوعة کلمات الامام الحسین(علیه‌السلام) 💠 نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب استاد حجه‌الاسلام روح‌اله حریزاوی 👇👇👇 🕌 https://eitaa.com/joinchat/906690579C5809b309aa
هدایت شده از خانه طلاب جوان
فرهنگ انقلابی 🔸 تأكيد من بيشتر اين است كه فرهنگى كه ما مى‌خواهيم به صورت هدايت شده و اداره شده باشد -يعنى فرهنگ كشور را اداره كنيم- بايد در اين اداره و هدايت ما، مسائل اسلامى و انقلابى، در درجه اوّل مورد نظر باشد. بايد ايمان و حركت اسلامى و انقلابى و روح انقلاب، مثل روحى در همه تصميمات فرهنگى، مورد توجّه قرار گيرد اين واجب‌ترين مسأله است. 🗓 بیانات در جمع اعضاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى؛ ۱۳۷۵/۰۹/۲۰ 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 🆔 @Khanetolab
✅ درس خارج فقه «حکمرانی فضای مجازی» توسط استاد عبدالکریم فرحانی برگزار می‌شود. ✳️مزایای شرکت در درس: 🔺اعطای گواهی شرکت در درس خارج 🔺تقدیر و حمایت از تقریرات برتر 🔺استفاده از فضلای مستعد در پروژهای پژوهشی مرتبط با موضوع درس ⭕️جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09192954687 تماس حاصل فرمایید. 🕕 زمان: چهارشنبه‌ها، یک ساعت به غروب. برنامه به صورت محدود حضوری و مجازی برگزار می‌شود. ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @Oisc_Majazi
هدایت شده از harizavi_ir
(اخلاق) ❇️ مروری بر شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) 🔸 مدت دوره: آخرین پنج‌شنبه مهر ماه تا پایان آذر ماه 1400 🔹در محضر استاد حجه‌الاسلام والمسلمین روح‌اله حریزاوی مدرس حوزه و دانشگاه 📆 روزهای پنج‌شنبه 🕰 حدود ساعت 5:20 (بین الطلوعین) 💢جلسه چهارم 👈 پنج‌شنبه 20 آبان ✴️ جهت هماهنگی و ثبت‌نام به ادمین کانال پیام دهید. 👉 @ADMIN_Harizavi 🔰کانال اطلاع‌رسانی و انعکاس برنامه‌ها و فعالیت‌های حجت‌الاسلام روح‌اله حریزاوی ‌👇 https://eitaa.com/joinchat/1031733362Cf2ea501ab7
افراد از لحاظ جاذبه و دافعه به طبقات مختلف تقسیم مى شوند: 1⃣ افرادى که نه جاذبه و نه دافعه دارند، نه کسى آن‌ها را دوست دارد و نه کسى آن‌ها را دشمن دارد. این‌ها یک موجود ساقط و بى‌اثر هستند، زیرا انسان نیاز دارد که دوست بدارد و دوست داشته شود و به عبارتى دیگر، نیازمند است دشمن بدارد و او را دشمن بدارند. 2⃣ مردمى که جاذبه دارند ولى دافعه ندارند. غالباً خیال مى‌کنند که حسن خلق و لطف معاشرت و به اصطلاح امروز، اجتماعى بودن این است که انسان همه را با خود دوست کند، ولى این براى انسان هدفدار و مسلکى که فکر و ایده‌اى را در اجتماع دنبال مى‌کند، میسر نیست. زیرا تفکر و مسلک و ایده، خواه ناخواه با منافع برخى از انسان‌ها تصادم پیدا مى‌کند. تنها کسى موفق مى‌شود دوستى طبقات مختلف و صاحبان عقیده‌هاى گوناگون را جذب کند که متظاهر و دروغگو باشد. 3⃣ گروه سوم کسانى هستند که دافعه دارند ولى جاذبه ندارند. افرادى هستند که دشمن سازند اما دوست ساز نیستند. این‌ها نیز افراد ناقصى هستند و این دلیل بر آن است که فاقد فضائل مثبت انسانى مى‌باشند و گرنه برخى انسان‌ها را مى‌توانستند به خود جذب نمایند. 4⃣ مردمى که هم جاذبه دارند و هم دافعه. انسان‌هاى با مسلک که در راه عقیده و مسلک خود فعالیت مى‌کنند، گروه‌هایى را جذب و گروه‌هایى را مى‌رانند و دفع مى‌کنند. 📔جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام، شهید مطهری 💠 نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب استاد حجه‌الاسلام روح‌اله حریزاوی 👇👇👇 🕌 https://eitaa.com/joinchat/906690579C5809b309aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب استاد حجه‌الاسلام روح‌اله حریزاوی 👇👇👇 🕌 https://eitaa.com/joinchat/906690579C5809b309aa
🔸 در اخلاق فلسفی گفته می‌شود که برای انسان ایثار، فضیلت ولی خودخواهی و استیثار رذیلت است‌. شجاعت، اخلاق ولی جبن و تهور ضد اخلاق است. سخاوت خوب، ولی بخل و اسراف بد است، صبر و خویشتن‌داری خوب، ولی جزع و فزع و بی‌تابی کردن‌ بد است، و از این قبیل مسائل. 🔹 یعنی اگر انسان کتاب اخلاقی از کتب علمای‌ اخلاق را بخواند می‌بیند که مجموعه‌ای از امور را توصیه و مجموعه دیگری را منع کرده‌اند؛ آن‌ها بد هستند و این‌ها خوب. بطوریکه انسان خودش را مانند یک اتاق خالی می‌بیند که هیچ دکوری ندارد و در و دیوارش خالی محض است، حال مقدار زیادی دکور و زینت آلات گذاشته‌اند و می‌گویند اگر می‌خواهی مزین شوی، این‌ها را نصب کن. 🔸 فلاسفه چنین تصور می‌کنند که نفس و روح‌ انسان موجودی است که مجموعه این فضائل باید در آن وجود داشته باشد. 🔹درحالیکه عرفا می‌گویند مسأله اینطور نیست. انسان مانند یک نهال، در حال رشد و حرکت و تحول است و مسیری را منزل به منزل طی می‌کند. 🔹 لذا برای طی مراحل انسانیت باید از منزل اول شروع کرد و منازل بعدی را طی نمود. 📜 برگرفته از کتاب مسئله شناخت، شهید مطهری 💠 نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب استاد حجه‌الاسلام روح‌اله حریزاوی 👇👇👇 🕌 https://eitaa.com/joinchat/906690579C5809b309aa
🔸انس ما با مفاهیم اعتباری و اجتماعی که در زندگی اجتماعی به کار می‌بریم غالبا سبب خطا و اشتباه ما می‌شود، سبب می‌شود که الفاظی که در معارف اسلامی آمده است از معنای حقیقی خود منسوخ شوند و مفهومی اعتباری‌ و قراردادی پیدا کنند. 🔹ما آنجا که کلمه "قرب" و نزدیکی را در خارج از مفاهیم اجتماعی به‌ کار می‌بریم همان مفهوم حقیقی را اراده می‌کنیم ، مثلا می‌گوییم در نزدیکی‌ این کوه چشمه ای است، یعنی واقعاً دوری و نزدیکی فاصله چشمه را تا کوه‌ در نظر می‌گیریم. اما وقتی که می‌گوییم فلان شخص با فلان خدمت خود به فلان مقام، نزد او تقرب حاصل کرد، در اینجا منظورمان‌ چیست؟ 🔸مقصودمان این است که خدمتگزار در اثر خدمتش در روحیه مخدوم خود تأثیر کرد و او را از خود راضی نمود و حال اینکه قبلاً راضی نبود، یا او را از خود راضی‌تر کرد و در نتیجه ، از این پس ، مخدوم بیش از گذشته به او عنایت‌ خواهد داشت پس استعمال قرب در اینجا یک استعمال مجازی است نه حقیقی‌. 🔹موجودات، بخصوص انسان، به حکم " انا لله و انا الیه راجعون " به سوی خداوند بازگشت می‌کنند انسان به حکم مرتبه وجودی خود، این‌ بازگشت را باید به صورت طاعت و عمل اختیاری و انجام وظیفه و به صورت‌ انتخاب و اختیار انجام دهد. ادامه👇 💠 نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب استاد حجه‌الاسلام روح‌اله حریزاوی 👇👇👇 🕌 https://eitaa.com/joinchat/906690579C5809b309aa
ادامه👆 🔸انسان با پیمودن طریق طاعت پروردگار واقعاً مراتب و درجات قرب پروردگار را طی می‌کند، یعنی از مرحله حیوانی تا مرحله فوق ملک را می‌پیماید این صعود و تعالی یک امر تشریفاتی و اداری‌ نیست، قراردادی و اعتباری نیست، از قبیل بالا رفتن از عضویت ساده یک‌ اداره تا مقام وزارت، و یا از عضویت ساده یک حزب تا رهبری آن حزب‌ نیست، بلکه بالا رفتن بر نردبان وجود است، شدت و قوت و کمال یافتن‌ وجود است که مساوی است با زیادت و استکمال در علم و قدرت و حیات و اراده و مشیت و ازدیاد دایره نفوذ و تصرف. 🔹تقرّب به خداوند یعنی واقعاً مراتب و مراحل هستی را طی کردن و به کانون‌ لایتناهی هستی نزدیک شدن. 🔸بنابراین محال است که انسان در اثر طاعت و بندگی و پیمودن صراط عبودیت به مقام فرشته نرسد و یا بالاتر از فرشته نرود و لااقل در حد فرشته‌ از کمالات هستی بهره‌مند نباشد قرآن برای تثبیت مقام انسانی می‌گوید: "ما فرشتگان را فرمان دادیم که در پیشگاه آدم سجده کنند و همه‌ فرشتگان بلا استثناء سجده کردند جز ابلیس که حاضر نشد". حقاً باید گفت منکر مقام انسان هر که هست ابلیس است. 📜 برگرفته از کتاب ولاءها و ولایت‌ها، شهید مطهری 💠 نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب استاد حجه‌الاسلام روح‌اله حریزاوی 👇👇👇 🕌 https://eitaa.com/joinchat/906690579C5809b309aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب استاد حجه‌الاسلام روح‌اله حریزاوی 👇👇👇 🕌 https://eitaa.com/joinchat/906690579C5809b309aa