eitaa logo
محکمات
324 دنبال‌کننده
439 عکس
159 ویدیو
28 فایل
🔺نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب حجه‌الاسلام حریزاوی 🔺ارتباط با مدیر کانال @ADMIN_Harizavi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خانه طلاب جوان
🔴 فرق بین اسلام و آنچه به عنوان اسلام معرفی شده مانند تفاوت بین قرآن با رساله های عملیه است 🔴 💠 برای اینکه کمی معلوم شود فرق میان #اسلام و آنچه به #عنوان_اسلام معرفی می شود تا چه حد است، شما را توجه می دهم به تفاوتی که میان #قرآن و #کتب_حدیث، با #رساله_های_عملیه هست: قرآن و کتابهای حدیث، که منابع احکام و دستورات اسلام است، با رساله های عملیه، که توسط مجتهدین عصر و مراجع نوشته می شود، از لحاظ #جامعیت و اثری که در #زندگانی_اجتماعی می تواند داشته باشد بکلی تفاوت دارد. نسبت #اجتماعیات قرآن با #آیات_عبادی آن، از نسبت صد به یک هم بیشتر است! از یک دوره کتاب حدیث، که حدود پنجاه کتاب است و همۀ احکام اسلام را در بردارد، سه ـ چهار کتاب مربوط به# عبادات و وظایف انسان نسبت به پروردگار است؛ مقداری از احکام هم مربوط به #اخلاقیات است؛ بقیه همه مربوط به #اجتماعیات، #اقتصادیات، #حقوق، و #سیاست و #تدبیر_جامعه است. 📌 ولایت فقیه/ص۱۱ #امام_خمینی #اسلام #آیات_عبادی #اجتماعیات_قرآن 📚✴️ کانال خانه طلاب جوان ⬇️🔰 @khaneTolab
هدایت شده از Clinic_rahimi
16.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«پیشوای حکیم» مظلومترین فقیه... ، نفی عبودیت غیرخدا @mehrekhoban
هدایت شده از مدرس مجازی
| تفسير انسان، پيش از تفسير قرآن 🔸آیت الله العظمی جوادی آملی(حفظه الله) 💠 حضرت استاد علاّمه طباطبايي(قدس‌سرّه) پيش از آنكه به كتابهاي حوزوي بپردازد، به كتاب نفس خويش پرداخت. او انسان را با انسان تفسير كرد، چون تا كسي انسان را با انسان تفسير نكند و مفسّر خويش نباشد، نمي تواند مفسّر امري ديگر باشد. تفسير انسان به انسان، بهترين شيوه انسان شناسي است. براساس اين روش، متشابهات حس و خيال و وهم در بخش انديشه به محكمات عقل نظري ارجاع مي شود و در بخش انگيزه نيز متشابهات شهوت و غضب به محكمات عقل عملي احاله مي گردد و سرانجام، فطرت يا فطنت و فكرتِ نهادينه شده الهي، مرجع علم و عمل قرار مي گيرد، بر اين اساس، صبغه ملكوتي انسان محفوظ خواهد ماند. انسان كه كتاب تكويني خداست، مانند كتاب تدويني الهي به جز قرآن كريم دستخوش تحريف قرار مي گيرد. فقط انسان كامل است كه مانند قرآن كريم كه كامل ترين كتاب الهي است، از چنين تطاولي مصون مي ماند. معصومان(عليهم‌السلام) در اوج اين كمال قرار دارند. در پرتو آنان نيز كساني كه به كمال انساني دست يافته اند و توانسته اند وجود الهي خويش را از تحريف و تهاجمات مختلف بازدارند، مي توانند از عهده تفسير انسان به انسان برآيند. آنان در علم و عمل، به محكماتي نايل مي شوند كه متشابهات عقل نظري و عملي به آنها ارجاع مي شود. البته آنان در پرتو اهتمام به عقل و نقل از يك سو و عدم غفلت از مشارطه، مراقبه و محاسبه از سوي ديگر، مصونيت وجود خويش را استمرار بخشيده و با ثبات قدمشان در اين راه، تفسير انسان به انسان را در وجودشان تداوم مي بخشند. استاد علاّمه(قدس‌سرّه) در شمار چنين افرادي بود. او توانست در پرتو سازندگي خويش، وجود خود را از تحريف مصون دارد و انسان را با محكمات نظري و عملي وجود خويش تفسير كند. در تفسير قرآن كريم گاه از روش عقلي و گاه از روش نقلي استفاده مي شود. در حيطه موضوع نيز گاه آيات معارف بررسي مي شود و گاه آيات احكام، اخلاق و حقوق مورد دقّت قرار مي گيرد، از اين رو بهترين شيوه در تفسير قرآن، استفاده از قرآن و اخبار اهل بيت(عليهم‌السلام) و عقل برهاني است. استفاده از اين روش تفسيري در تفسير انسان نيز ضروري است. در اين تفسير نيز مانند تفسير قرآن كريم بايد هم به كلام انسان آفرين توجّه كرد و هم به كلام انسانهاي كامل. استاد علاّمهِ با ادراك اين حقيقت، در تفسير انسان و قرآن كريم، هر دو روش را به خوبي مورد توجّه قرار مي دادند. ايشان تنها به قرآن بسنده نمي كردند و به قرآن هر احترامي مي گذاشتند، همان را هم در حق احاديث و نهج البلاغه ادا مي كردند. (شمس الوحی تبریزی ص ۴۶) 🆔 @feqh_alkhomeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓روزبزرگداشت شیخ اشراق/۱ 💠امام خمینی ‼️آقای گرباچف، اشتیاق به زندگی ابدی درنهاد هرانسانی نشانۀ وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است. اگر جنابعالی مایل باشید در این زمینه‌ها تحقیق کنید، میتوانید دستور دهید که صاحبان اینگونه علوم علاوه بر کتب فلاسفۀ غرب، به نوشته‌های فارابی و بوعلی سینا رحمة‌ الله علیهما در حکمت مشاء مراجعه کنند، تا روشن شود که قانون علیت و معلولیت که هرگونه شناختی بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراک معانی کلی و نیز قوانین کلی که هر گونه استدلال بر آن تکیه دارد، معقول است نه محسوس و نیز به کتب سهروردی رحمة الله علیه در حکمت اشراق مراجعه نموده و برای جنابعالی شرح کنند که جسم و هر موجود مادی دیگر به نور صِرف که منزه از حس میباشد نیازمند است! ۶۷/۱۰/۱۱ 💠رهبرانقلاب ‼️شما در تاریخ، برجستگان علمی و فرهنگی در فلسفه، فقه و ریاضی دارید که از این سرزمین برخاسته‌اند و یکی از معروفترین آنها شیخ اشراق شهاب‌الدین سهروردی است که به عنوان یک فیلسوف و متفکّر برجسته اسلامی، نام درخشانش در همه دایرة المعارفهای دنیا ثبت شده است! ۸۲/۷/۲۱ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓روز بزرگداشت فیلسوف متأله 🏳شهیدشیخ‌شهاب‌الدین‌سهروردی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️فلسفه نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا میرساند و در انسان اخلاق به‌وجود میآورد. ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفه‌ی ملاّ صدراست؛ یعنی راهی که ملاّ صدرا آمده، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار میکند هفت سفر پیاده به حج برود و به همه‌ی زخارف دنیوی بیاعتنایی کند. البته نمیخواهیم بگوییم هرکس در این دستگاه فلسفی قرار نداشته باشد، اهل دنیاست؛ نه، اما این راه خوبی است. راه فلسفه باید راه تدیّن و افزایش ارتباط و اتّصال انسان به خدا باشد؛ این را باید در آموزش فلسفه، در تدوین کتاب فلسفی رعایت کرد! ۸۲/۱۰/۲۹ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓روز بزرگداشت فیلسوف متأله 🏳شهیدشیخ‌شهاب‌الدین‌سهروردی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️سیاست اسلامی بر مبنای فلسفه اسلامی استوار است! ۶۰/۱۰/۱۷ ‼️تفکر فلسفی اسلام کاری میکند که انسان قدرت تحلیل پیدا کند و در هر لحظه بداند در کجای راه و به سمت چه هدفی حرکت میکند و وظیفه خود را تشخیص بدهد! ۷۸/۶/۱۳ ‼️فلسفه اسلامی، فقه اکبر است؛ پایه‌ى دين است؛ مبناى همه‌ى معارف دينى در ذهن و عمل خارجی انسان است لذا اين بايد گسترش و استحکام پيدا کند و برويد و اين به کار و تلاش احتياج دارد! ۸۲/۱۰/۲۹ ‼️فلسفه، حفاظ جنگ اعتقادی است؛ شما الآن ببینید جُرج بوش یک حرفی میزند فوراً ۶۰تا آدم برایش فلسفه و زیرساخت ایدئولوژیک میسازند و پخش میکنند. ماهم باید فلسفه مان به همین طرف برود که امتداد سیاسی و اجتماعی داشته باشد اما متاسفانه فلسفه ما از ذهنیات بیرون نمیاید و صورت واقعی اجتماعی و سیاسی ندارد! ۷۶/۱/۱۸ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓روز بزرگداشت فیلسوف متأله 🏳شهیدشیخ‌شهاب‌الدین‌سهروردی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️اهمیت و عظمت فقه نباید ما را از اهمیت علم فلسفه غافل کند، هر کدام از اینها مسئولیتی دارند. رشته‌ی فقه مسئولیاتی دارد، فلسفه هم مسئولیتهای بزرگی بر دوش دارد. پرچم فلسفه‌ی اسلامی دست حوزه‌های علمیه بوده است و باید باشد و بماند. اگر شما این پرچم را زمین بگذارید، دیگرانی که احیاناً صلاحیت لازم را ندارند، این پرچم را برمیدارند؛ تدریس فلسفه و دانش فلسفه میافتد دست کسانی که شاید صلاحیتهای لازم را برایش نداشته باشند. امروز اگر نظام و جامعه‌ی ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل این شبهات گوناگون، این فلسفه‌های وارداتی مختلف، لخت و بیدفاع خواهد ماند. آن چیزی که میتواند جواب شماها را بدهد، غالباً فقه نیست؛ علوم عقلی است؛ فلسفه و کلام. اینها لازم است! ۸۹/۷/۲۹ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓روز بزرگداشت فیلسوف متأله 🏳شهیدشیخ‌شهاب‌الدین‌سهروردی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️فکر اسلامی در جنبه‌ی عملی، همان فقه اسلام است؛ البتّه بنده با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفه‌ی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفه‌ی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند، سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشد! ۹۷/۱۲/۱۳ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓روز بزرگداشت فیلسوف متأله 🏳شهیدشیخ‌شهاب‌الدین‌سهروردی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۶ 💠رهبرانقلاب ‼️نباید حوزه قم از مرکزیت فلسفه اسلامی بیفتد والا خسارت است! ۸۲/۱۰/۲۹ ‼️حوزه مشهد هم یک روزی در کشور ما کانون حکمت بوده است. یعنی حکمای بزرگی مثل مرحوم آقا بزرگ حکیم، پسرش آقا میرزا مهدی حکیم، یا شیخ اسدالله یزدی اینها همه در مشهد بودند، یا مرحوم حاج فاضل سبزواری الاصلِ سَرخَروی در مشهد در عین حال که ملّا و مدرّس فقه و اصول بود، لیکن اهل حکمت بود. بنابراین مشهد مرکزِ اینجوری بوده. خب، دقت نکردند، توجه نکردند، یکباره از بین رفت؛ مشهد تبدیل شد به یک مرکز ضد حکمت اگر شما هم توجه نکنید، حوزه قم اینجوری میشود! ۹۱/۱۱/۲۳ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓روز بزرگداشت فیلسوف متأله 🏳شهیدشیخ‌شهاب‌الدین‌سهروردی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۷ 💠رهبرانقلاب ‼️درحقیقت باید گفت که فلسفه در حوزه مهجور است. فلسفه باید در حوزه‌ها رواج پیدا کند. فلسفه فقط این نیست که ما کتاب منظومه یا اسفار را بگیریم و از اول تا آخر بخوانیم؛ نه، تبحر در فلسفه به این معناست که ما بتوانیم از تمام افکار فلسفی موجود دنیا و از مادّه‌ی فلسفه‌ی موجود خودمان مطلع باشیم و در مقابل فلسفه‌های غلط و انحرافی، خودمان را در حال آماده‌باش نگهداریم و احیاناً اگر نقطه‌ی مثبتی در آنها هست، از آن نقطه‌ی مثبت استفاده بکنیم. فلسفه‌ی ما این‌طوری پیشرفت میکند؛ والّا در حد شناخت افکار و کلامات بزرگان به این اندازه ارزشی ندارد. فلسفه باید ما را به معرفت کامل برساند. باید پی‌درپی افکار جدید فلسفی در حوزه مطرح شود! ۷۰/۶/۳۱ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓روز بزرگداشت فیلسوف متأله 🏳شهیدشیخ‌شهاب‌الدین‌سهروردی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۸ 💠رهبرانقلاب ‼️ما یک نوه‌ی کوچکی داریم، دو سال و نیمش است و هنوز درست حرف هم نمیزند. چند روز پیش یک میزی اینجا بود، داشت می‌انداخت. به او گفتم این میز را نینداز. گفت: چرا؟ خوشم آمد از این که گفت چرا. چرا نیندازم؟ دنبال علت میگردد. بعد پنجه میزد به یک بچه‌ی دیگری، گفتم آقاجان نکن. گفت: چرا؟ این سؤال کردن از علت، خیلی چیز مهمی است. این حالت دارد به وجود می‌آید. حالا وقتی او ده ساله بشود، سؤالات زیادی برایش مطرح است: چرا؟ چرا؟ چرا؟ وقتی همین بچه، یک جوان هجده نوزده ساله‌ای باشد، سؤالات قوی‌تری در ذهنش ایجاد میشود. ما باید برای این سؤالات جواب داشته باشیم. این کار، کار شما حوزوی‌هاست. شما واقعاً میتوانید این کار را انجام دهید. ۹۱/۱۱/۲۳ @Jahade_tabeini