هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
توحید اجتماعی در اندیشه علامه طباطبایی .mp3
35.29M
💢 نشست بصیرتی-روشنگری مدرسه علمیه خاتم الانبیاء قم ،
به مناسبات سالگرد ارتحال علامه طباطبایی
با محوریت
🔸بررسی افکار توحیدی-اجتماعی علامه طباطبایی (رحمة الله علیه)
با سخنرانی
🔹 حجةالاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی
📅 زمان: چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ / ساعت ۹ صبح
🔻مکان: سالن جلسات مدرسه علمیه خاتم الانبیاء
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
بسم الله
📌سلسله نشستهای تخصصی روششناسی نظام جامع اندیشه اسلامی برگزار میگردد.
جلسه اول:
درآمدی بر روششناسی نظام جامع اندیشه اسلامی
🖋ارائه:
حجه الاسلاموالمسلمین سید مهدی موسوی
🔍تحلیل و بررسی:
حجه الاسلاموالمسلمین امین اسدپور
و
حجه الاسلاموالمسلمین محمدهادی رحمانی
زمان: سهشنبه، ۳۰ آبان ۱۴۰۲، ساعت: ۱۸:۱۵
مکان: خیابان شهیدین، کوچه چهارم، پلاک ۹۴، موسسه محکمات
@mohkamatqom
📌جلسه اول از سلسله نشست تخصصی روش شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی در موسسه محکمات برگزار شد.
#گزارش_تصویری
@mohkamatqom
نشست.pdf
234.6K
✍جزوه درآمدی بر روش شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی
✔️این جزوه توسط استاد حجه الاسلام والمسلمین موسوی(زید عزه) در جلسه اول روش شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی ارائه شده است.
@mohkamatqom
گزیده نکات استاد حجه الاسلام والمسلمین رحمانی(زید عزه)
در جلسه اول روش شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی
🔴صحبت از حجیت شد، این حجیت به چه معنا است؟مراد همان است که در فقه مطرح است؟آیا چنین حجیتی می تواند در فضای بحث ما کارساز باشد یا اینکه از آنجایی که ما داریم مطالبی را به دین نسبت می دهیم باید حتما به یقین برسیم؟
🔺فرمودید مراجعه اجتهادی به آثار اندیشمندان و متفکران انقلاب اسلامی به عنوان متخصص یکی از راه های کشف نظام اندیشه است.
این مراجعه اجتهادی به چه معنا است؟به نظر می رسد ما باید متون این بزرگان را تحلیل و بررسی کنیم تا به آراء ایشان دست پیدا کنیم مثل همان کاری در متون فقها از جمله رسائل و کفایه و...انجام می دهیم.
🔴یکی از راه های کشف نظام اندیشه را مراجعه مستقیم به مجموعه ادله و قرآن و سنت دانستید، به نظر می رسد نمی شود خالی الذهن و بدون پیش فرض این کار را انجام داد.
🔺شما صحبت از محکمات و عناصر بنیادین اندیشه و معارف اسلامی کردید و تفصیلی ندادید،به نظر می رسد همه این عناصر در یک رتبه نیستند و همه این ها قطعی و لایغیر نیستند، بله مفهومی مثل توحید این چنین است اما سایر مفاهیم و عناصر معلوم نیست اینگونه باشند لذا باید یک رتبهبندی بین همین محکمات اندیشه نیز قائل باشیم!
✍گزارش دبیر نشست: حمید جزینی زاده
@mohkamatqom
گزیده نکات استاد حجه الاسلام والمسلمین اسدپور(زید عزه)
در جلسه اول روش شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی
🔴بحث روش شناسی بحث لازم و ضروری است اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که این بحث ها نباید به روش زدگی بینجامد.یعنی اینگونه نیست که همه چیز با روش تمام شود و به خروجی برسیم.
اما باید به آن پرداخته شود و از ظرفیت های آن استفاده کرد.
🔺بله ما یک نظام بنیادین و پایهای را قبول داریم و باید آن را صورت بندی کنیم و خیلی نکته درست و به جایی است، اما در مرحله بعد باید به سمت طراحی نظامات درونی این نظام بنیادین حرکت کنیم مثل نظام سیاسی،فرهنگی،اقتصادی و...، در واقع در بحث کیفیت این امتدادها و ساخت این نظامات بعدی است که روش شناسی پر رنگتر و جدیتر میشود.و تبعا به دنبال تکثر نظامات مبتنی بر آن نظام بنیادین،به روش های متنوعی نیاز خواهیم داشت.
🔴اساسا مطالعات روشی ما باید چگونه باشد ؟آیا این نگاه ها لزوما نگاههای درجه دو و از بیرون است یا ما نیاز به مطالعات روشی درجه یک و از درون خود علم نیز داریم؟به نظر می رسد ما باید این نحو از نگاه های روشی را نیز داشته باشیم.
🔺در بخشی از این جزوه به منابع مراجعه اجتهادی پرداخته شده است، تفصیل بیشتر در این بخش لازم و ضروری است ،به این معنا که مراتب این منابع،تقدم و تاخر هر کدام و...باید بررسی شود چرا که تفاوتهای روشی ایجاد میکند مثلا روش شناسی در مباحث عقلی با روش شناسی مباحث استظهار و بناء عقلا متفاوت است و باید تفصیلیتر و جزئیتر به آن پرداخته شود.
✍گزارش دبیر نشست: حمید جزینی زاده
@mohkamatqom