eitaa logo
آیت الله اراکی
2.7هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
507 ویدیو
2 فایل
🔻 موسسه علمی-فرهنگی حفظ و نشر آثار آیت الله اراکی . 🔻پایگاه اطلاع رسانی: https://mohsenaraki.ir/farsi/ . 🔻آدرس دفتر قم: خیابان ارم ، کوچه ۲۰ ، فرعی اول سمت چپ ، پلاک ۴ و ۶ 🔻آدرس دفتر اراک: بلوار قائم مقام، تقاطع عمار یاسر 👈 ادمین : @mohsenaraki
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ ویژه// سخنان تأثر برانگیز آیت الله اراکی پیرامون شخصیت مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی رحمة الله علیه 💠از منطق مظفر محضر ایشان درس خواندم/معاشرت من با ایشان ۵۰ ساله بود... 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی؛ استاد درس خارج حوزه علمیه قم: 💠آیا حوزه علمیه پاسخگو نبوده است؟ 🔹مباحثی بزرگان حوزه علمیه قم داشته‌اند -که ما کمترین این مباحث را داشته‌ایم-. در عرصه فقه مدیریت کارهای بسیار ارزنده‌ای شده است در عرصه فقه تربیتی، در عرصه‌های مسائل مستحدثه بحث‌های بسیار گسترده‌ای است. 🔸اگر مجریان صلاح نمی‌بینند این مطالب را یا ارتباط ندارند مطلب دیگری است. اگر در این زمینه اشکالی وجود داشته باشد اشکال در دستگاه‌های اجرایی است که چرا از محصولات حوزه علمیه قم استفاده نمی‌کنند. 🔹چرا ارتباط و اطلاع ندارند. واقعاً این موضوع در نظام اسلامی جای تأسف است که حتی اطلاع هم ندارند. رسانه‌ها هم که اعتنایی به این مسائل ندارند. اینکه گفته شده حوزه علمیه قم پاسخگو نیست، یا از روی عدم اطلاع بوده یا بر اساس مسائل دیگری است. . 📚بیانات آیت الله اراکی در ابتدای درس خارج فقه نظام سیاسی 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی؛ استاد درس خارج حوزه علمیه قم: 💠عارف حقیقی و عارف دروغین از دیدگاه امیرالمومنین علیه السلام 🔹عارفان وارسته در قرون اولیه اسلام هرچند به منظور حفظ اصالت این گوهر گران بها زحمات و تلاش های فراوانی متحمل شدند، لکن علی رغم همه ی این تلاش‌ها و مجاهدت هایی که در راه پاسداری از اصالت عرفان اسلامی به عمل آمد، جریاناتی که توسط مدعیان دروغین - بیشتر در قرون سوم و چهارم - پدید آمد توانست تا حدودی در بدنه ی فرهنگ عرفانی اسلام نفوذ کند و از این زمان به تدریج رگه هایی از سنت ها و روش های بیگانه، در برخی از گرایش های عرفانی نفوذ پیدا کرد. 🔹از همان دوران های ابتدایی گسترش عرفان اسلامی ‌، پیشتازان و بزرگان این فن همواره خطر انحراف مسیر را گوشزد می کرده اند و پیدایش و نفوذ جریانات بیگانه در مسیر عرفان الهی، دغدغه خاطر همیشگی آنها بوده است. 🔸 حضرت علی علیه السلام در توصیف مدعیان دروغین علم و عرفان می فرمایند: «و دیگری نام عالم بر خود نهاده است در حالی که عالم نیست؛ جهالت هایی را از جاهلان دست چین کرده و گمراهی هایی را از گمراهان اقتباس نموده. برای مردم دام هایی از دروغ و نیرنگ گسترانیده و کتاب خدا را به دلخواه خود توجیه کرده و حق را در جهت خواسته های نفسانی اش تحریف می‌کند؛ گناهان بزرگ را در نظر مردم بی خطر جلوه داده و معصیت های سنگین را برای آنان حقیر و سبک نشان می‌دهد؛ ادعا می‌کنند که از شبهه می پرهیزد در حالی که خود را در شبهه افکنده است. 🔹می‌گوید: از بدعت دوری میکنیم حال آنکه در میان بدعت ها آرمیده است! صورتش صورت انسان ولی قلب او قلب حیوان است‌؛ نه راه هدایت را می‌شناسد تا از آن پیروی کند و نه بیراهه را می‌داند تا از آن دروی کند. چنین کسی، مرده ی زندگان است!.» 🔸دام گستری مدعیان دروغین عرفان در همه ادوار تاریخ عرفان دغدغه‌ای بوده است که نه تنها اولیای الهی بلکه پیروان آنان و بزرگان عرفان راستین را نیز وا داشته که رهروان این راه را همواره از خطر افتادن در دام این مدعیان بر حذر دارند. 📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر عرفان اسلامی 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری: 💠ما ملت ۹ دی و ملت علوی هستیم/آمریکا ما را دوباره نیازماید 🔹ما فرزندان ایثار، کربلا و ملتی هستیم که 40 سال ایثار کرده است، دشمن بداند که فریب فتنه‌انگیزی‌های او در اراده ملت خللی ایجاد نخواهد کرد ما دست فتنه را خوانده‌ایم. 🔸ما 1400 سال است که در محاصره هستیم؛ باید تاریخ را بخوانند که ببینند چگونه شیعیان علی‌بن ابی‌طالب مقاومت کردند. آمریکا شیعیان امیرالمؤمنین را نمی‌شناسند, مؤمنان رسول اکرم را نمی‌شناسند, چون اگر می‌شناخت فکر ایجاد توطئه در کشوری با ولایت را نمی‌کرد. 🔹ما می‌دانیم دشمن بار دیگر قصد فتنه‌انگیزی میان مردم از طریق فضای مجازی و حصر اقتصادی را دارد اما ملت ما ملت 9 دی،‌ 19 دی، عاشورایی و حسینی است. ملت علوی در مقابل دشمن شکست نخواهد خورد، این گفته خود خداوند است. 🔸آمریکا و تمام دشمنان ما را آزموده‌اند، آزموده را آزمودن خطاست. ما را در انقلاب علیه شاه آزمودید. ما را در توطئه‌های اول انقلاب و تجزیه‌طلبی‌ها دیدید که چگونه ملت مشتی به دهان دشمن کوبید. در توطئه 8 سال جنگ تحمیلی همه ملت ما را آزمودید. امروز هم شکست خواهید خورد و همه همراهانتان نیز مانند شما شکست خواهند خورد. 📚سخنرانی در مراسم‌۹ دی ۱۳۹۶-مصلای تهران 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ// خاطره شنیدنی آیت الله اراکی درباره کسب اجازه علامه شهید صدر از امام(ره)... برای مطالب بیشتر به لینک زیر بپیوندید: http://eitaa.com/joinchat/4134666240C9da417fa9d
🔻آیت الله اراکی؛ استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠سیاست علوی و سیاست اموی 🔹أَيْنَ جَامِعُ الْكَلِمَةِ عَلَى التَّقْوَى؟ أَيْنَ بَابُ اللَّهِ الَّذِي مِنْهُ يُؤْتَى؟. این جمع کلمه ی بر تقوا اساس کار ماست. در این جبهه بندی های سیاسی در عرصه های سیاسی باید وارد بشویم. 🔸از مهمترین وظایف ما این است که وارد بشویم در عرصه ی سیاست کار کنیم. ولی متوجه باشیم سیاست ما با سیاست اهل دنیا متفاوت است. سیاست ما سیاست اینکه به هر قیمتی به قدرت برسیم، نیست. 🔹وجود مقدس امیر المومنین صلوات الله تعالی علیه، قدرت را برای تقوا تباه کرد. این فرق بین خط علوی و خط غیر علوی است. اگر بخواهیم بفهمیم خط علی ابن ابیطالب با خط معاویه تا کجا باهم تفاوت دارند تا این جا تفاوت دارند که فرمود: 🔸قَدْ يَرَى الْحُوَّلُ الْقُلَّبُ وَجْهَ الْحِيلَةِ وَ دُونَهَا حَاجِزٌ مِنْ تَقْوَى اللَّهِ وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِيَةُ بِأَدْهَى مِنِّي وَ لَكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُر. فاصله ی بین حکومت علوی و حکومت اموی همین جاست. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه‌ علمیه: 💠حوزه باید کیفیت خود را متناسب با روز، ارتقاء دهد/حوزه پرچمدار نظم نوین جهانی 🔹در حقیقت حوزۀ علمیه شیعی امروز قلب تحولی است که نه‌تنها در منطقۀ ما بلکه در جهان بطور گسترده در حال شکل گرفتن است. 🔸نقطه آغاز این تحولی که در حال شکل‌گیری است، حوزه‌های علمیه‌ خصوصا، حوزۀ علمیه قم است. به همین دلیل است که گاهی حوزۀ علمیه قم مورد هجوم قرار می‌گیرد. 🔹یک روزی حوزۀ علمیه به اقتضای آن روز، یک مجمعی از علما و اساتیدی بوده، که تنها کار علمی می‌کرده‌اند؛ امروز بحث کار علمیِ صرف مطرح نیست؛ بلکه بحثِ رهبریِ تحول نوین در جهانِ کنونی است. پرچمِ رهبریِ این تحول نوین در دست حوزۀ علمیه است. 🔸یک چنین حوزۀ علمیه‌ای، با چنین جایگاه و رسالتی قطعاً باید در ابعاد مختلف –هم در ابعاد فکری و اندیشه‌ای، هم در ابعاد رفتاری و هم در ابعاد عملیاتی- به سطحی ارتقا پیدا کند که بتواند با این جایگاه تناسب داشته باشد. 📚گفت و گوی آیت الله اراکی در برنامه جهان آرا 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری: 💠خاطره‌ای زیبا از دیدار با مقام معظم رهبری 🔹آن وقت هایی که کنگره ی شیخ انصاری را دنبال می‌کردم در سال های هفتاد و یک و هفتاد و دو، یک شورای علمی داشتیم که از برجسته ترین علما تشکیل شده بود. یعنی از مجتهدین دسته اول که بعضی های شان الان از مراجع هستند. 🔸آیت الله معرفت بودند. آیت الله حاج احمد سبط شیخ انصاری بودند. مرحوم حاج آقا جلال شمس بودند. خیلی‌های شان از دنیا رفتند که انسان‌های عجیبی بودند. ما یک جمعی از این بزرگواران را آوردیم دیدار با مقام معظم رهبری. 🔹حاج احمد اقای سبط الشیخ را جلساتی با او داشتم دیدم این مرد آنچنان مسلط است بر همه ی علوم، بر ادبیات تسلط کامل، بر تاریخ تسلط کامل، بر فقه و بر اصول و بر مسائل حِکَمی مسلط. 🔸وقتی خدمت رهبری رسیدیم ایشان اصرار داشت دست آقا را ببوسد. هیچ نیازی به مقام معظم رهبری این مرد نداشت خودش مرجع تقلید بود. مقلد داشت و به شایستگی مرجعیت تقلید را واقعا احراز کرده بود. 🔹من تعجب کردم. یعنی من انتظار نداشتم همچین صحنه ای را ببینم. این چه چیزی است که این مرد بزرگوار پیرمرد زاهد، عالم از بیت شریف شیخ انصاری قدّس الله روحه را وادار می کند بیاید خم شود دست آقا را ببوسد. اینکه معمولی نیست. 🔸این آن دم مهدوی است. آن روح محمدی (ص) است که به مقام معظم رهبری عنایت شده است. این ها تعارف نیست. 📚سخنرانی در مرکز جامع ولی امر-قم- سال ۱۳۹۰ 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی، استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠علل سیاست‌گریزی حوزه نجف / امام(ره) را «سیدٌسیاسی» خطاب می‌کردند! 🔹شکست انقلاب 1920 عراق و جریان مشروطه آغاز سیاست‌گریزی حوزه نجف بود. اگر عالمی می‌خواست وارد مسائل سیاسی شود، خود به خود منزوی می‌شد. 🔸نمونه‌اش مرحوم آقای سید عبدالکریم زنجانی که از علمای برجسته‌، مرجع تقلید و از نوابغ روزگار بود؛ همه اقرار به فضل و علم او داشتند. سخنرانی های ایشان در قاهره و فلسطین آن روز معروف است، که چه انعکاس عظیمی داشت. مردی که هم فقیه، هم ادیب و هم فیلسوف بود. 🔹خاطرم هست، شاید 14- 15 ساله بودم این مرد آنچنان در حوزه نجف منزوی شد که وقتی فوت کرد داشتم از بازار «حُوَیش» عبور می‌کردم. خانه ایشان در یکی از کوچه‌های فرعی نزدیک بازار بود، دیدم خادم ایشان از خانه بیرون آمده و فریاد می‌زند: مردم! ماتَ الشّیخ! 🔸من از اولین کسانی بودم که وارد خانه شدم، دیدم این بنده خدا روی یک حصیری از دنیا رفته و در خانه هم غیر از خادم کسی نیست. با یک وضع عجیبی ایشان تشییع و خاکسپاری شد. انزوای ایشان تنها دلیلش این بود که در مسائل سیاسی وارد شده بود و موضع گیری کرده بود. 🔹روزی حضرت امام (ره) به سمت حرم می‌رفتند و من از دور نگاه می‌کردم. یکی از مردم به سمت حضرت امام آمد و دست ایشان را بوسید. همین که جدا شد و امام رفت، یک نفر به او گفت چرا دست این سید را بوسیدی؟ این سید «سیاسی» است. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه قم: 💠آیا در اسلام نظام اقتصادی وجود دارد؟ 🔹اسلام دینی است که تمدن عظیمی را پایه گذاری کرد، تمدنی که قرن‌ها بر جامعه‌ی بشر حکومت می‌کرد، اگرچه حکومت‌هایی که در این مدت به نام اسلام حکومت کردند، به جز در مدت محدودی در نظام سیاسی و فرهنگی با آنچه اسلام حکومت کردند، به جز در مدت محدودی در نظام سیاسی و فرهنگی با آنچه اسلام آورده بود فاصله‌ی زیادی داشتند؛ 🔸لکن به دلیل آنکه جامعه اسلامی معتقد به اسلام خود را پای‌بند به مقررات اسلامی می‌دانسته است، ناگزیر نظامی را که در عرصه‌ی اقتصاد در جامعه پیاده کرده‌اند تا حدود زیادی بر مبنای اسلام و برگرفته از منابع اسلامی بوده است. 🔹اینکه نظام اقتصادی حکومت حاکمانی که به نام اسلام حکومت کرده‌اند تا چه حد با نظام اقتصادی اسلامی واقعی مطابق بوده، سخنی دیگر است؛ لکن در این واقعیت تاریخی جای شک و تردید نیست، که آنچه در طول حکومت این حاکمان در عرصه‌ی اقتصاد به اجرا درآمده و به نام اسلام و به عنوان مطرح بوده است. 🔸و جای شک و تردید نیست که در مقاطع مهمی از تاریخ گذشته‌ی جامعه اسلامی- حداقل در مقطع نخستین تاریخ اسلام- و به ویژه در دوران حکومت رسول‌الله (ص) و امام علی (ع) نظام اقتصادی پیاده شده در جامعه‌ی مسلمین نسخه ای مطابق اصل از نظام اقتصادی اسلام بوده است. 📚کتاب فقه نظام اقتصادی اسلام- جلد اول ص ۴۱ 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: 💠تفاوت های علم فلسفه و علم عرفان 🔹اولا؛ موضوع عرفان ذات احدیت است _از آنجا که هیچ علمی به اثبات موضوع خود نمی پردازد، بلکه آن را ثابت شده تلقی می‌کند و به عوارض موضوع می‌پردازد _ لذا صفات و تجلیات آن را مورد بحث قرار می‌دهد. موضوع فلسفه الهی وجود مطلق است و وجوب که از عوارض آن است در این علم مورد بررسی قرار می‌گیرد. 🔸ثانیا؛ مقولات کلی یا معقولات ثانیه از دیدگاه فلسفه و عرفان کاملا متفاوتند. فیلسوف حقائق جهان هستی را به واحد و کثیر، واجب و ممکن، علت و معلول و... تقسیم می‌کند و هستی را چند گونه می‌شناسد در حالی که عارف به هستی چند گونه معتقد نیست. عارف هستی را یکتا و یگانه می‌بیند و جز وحدت و وجوب و وجود که عین یکدیگرند، به حقیقتی ورای ذهن معتقد نیست. 🔹ثالثا؛ تفاوت در شناخت عنصر تداوم در هستی؛ بنابر تفکر رایج در فلسفه اسلامی قدیم، اگر علت موجودی باقی باشد، وجودش ادامه خواهد یافت و این تداوم وجود به معنای بودن یک چیز در بیش از یک زمان است. در این دیدگاه، اشیاء وجود همیشگی دارند و مادامی که علت آنها باقی است، آن وجود همیشگی نیز تداوم دارد. اما تفکر عرفانی، تداوم هستی را اینگونه نمی‌پذیرد و معتقد به خلق جدید یا پیدایش نو به نو است،لذا هیچ چیز نمی‌تواند در بیش از یک لحظه وجود داشته باشد. 🔸رابعا؛ هرچند از حیث غایت و غرض فلسفه و عرفان اشتراک در دستیابی به سعادت ابدی و به تعبیر دیگر کمال انسانی دارند اما تفاوتشان به تصویر و تعریفی ست که هر کدام از انسان کامل ارائه می‌دهند. فیلسوف میگوید: «انسان کامل کسی است که درونش صورت کامل و جامعی از جهان بیرون باشد و البته راز سعادت ابدی انسان در همین است.» ولی عارف میگوید: «انسان کامل کسی است که به خدا پیوسته و در او فانی شده و جز او را نبیند و نخواهد.» 📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر عرفان اسلامی 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ|انتشار به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها 💠تشرف آیت الله اراکی به حرم حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیهما در سال ۱۳۹۶ 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: 💠 لزوم تحول در متون درسی حوزه/رویه کنونی طلبه را بی‌انگیزه و مأیوس می‌کند 🔹وضع حوزه کنونی چه از لحاظ پیشرفت مبانی علمی، چه از نظر اقتضائات و نیاز روز، و چه از لحاظ کمبود وقت برای یک طلبه، باید تغییر کند. 🔸بسیاری از مباحث به ‌تدریج از دور خارج می‌شوند و به اصول موضوعه یا مسلّمات یا بدیهیات یا امور واضحة‌ البطلان تبدیل می‌شوند. پیشرفت هر علمی خواه ناخواه این اقتضائات را دارد. وقت طلبه نباید صرف همه این مسائل شود. 🔹امروزه وقت طلبه صرف خواندن معالم، اصول فقه، رسائل و کفایتین می‌شود و بعد از خواندن این همه کتب اصولی، وقتی به درس خارج می‌رسد گنگ به تمام معناست و مطالب درس خارج برای او کاملا نامفهوم است. 🔸این مسئله ‌بخاطر این است که درس خارج درس پیشرفته‌ای است که اساتید خارج، آخرین نظرات را در درس خارج عرضه می‌کنند. اما در درس سطح آخرین نظرات بر طلبه عرضه نشده بلکه نظرات پنجاه یا صد سال پیش عرضه می‌شود. این یک فاصله بسیار عمیقی است که بین این دو مرحله وجود دارد. 🔹این فاصله طلبه را خُرد می‌کند، ضرر دارد، استعداد او را می‌کشد و بعضی‌ها را مایوس می‌کند. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠تاثیر شگرف رسانه‌ها بر جایگزین کردن ارزش و ضدارزش 🔹وقتی می‌خواستند مسئله کنترل جمعیت را جا بیندازند، سریال آن آدم بیچاره را پخش کردند که فرزندان زیادی داشت و همه مملکت را گرفتار کرده بود. وقتی هم می‌خواستند مسئله تجارت مسکن را راه بیندازند -که جیب بعضی از سرمایه‌دارها پر شود- سریال‌هایی مثل چهارخانه ساختند. آن سریال هنجار مثبتی را در جامعه ما به ناهنجار تبدیل کرد. 🔸 هنجار مثبت این بود که مدتی اول زندگی، جوان‌ها در خانه پدری باهم زندگی می‌کردند. این چند فایده داشت؛ اول اینکه دختر و پسر جوان و کم‌تجربه هستند، گاهی با هم بحث می‌کنند و بینشان دعوا پیش می‌آید. اما زمانی که زیر سایه پدر و مادر زندگی کنند آن‌ها را کنترل می‌کنند. همین مانع رشد طلاق می‌شد. اما بعد از پخش آن سریال‌ها یک دفعه مسئله نیاز به مسکن تبدیل به بحران شد. 🔹ما اگر فرهنگ‌سازی می‌کردیم که جوان دختر و پسر خوب، شما چهار سال با پدر و مادرت زندگی کنید. بعد آرام آرام با کمک آن‌ها پسر کار پیدا می‌کند؛ درآمدش تأمین می‌شود و یک خانه‌ای برای خودش می‌خرد. وقتی هم خانه می‌خرند که خدا به آن‌ها یک بچه داده باشد. هم بچه دار می‌شوند، هم مسئله خانه‌داری حل می‌شود و هم اینکه خانه‌داری و زندگی کردن را از نسل قبل از خودشان یاد می‌گیرند. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠سیدالشهدا(ع) بهای برقراری عدل در جامعه بشری را پرداخت 🔹کربلا تنها این نیست که به فرزند پیامبر اسلام ظلم شده و او را به شهادت رساندند و ما هزار و ۳۰۰ سال می گوییم که چرا شهید شده است، البته این موضوع هم اهمیت دارد. 🔸موضوع اصلی این است که شهادت سیدالشهدا موتور محرکی در جامعه بشر ایجاد می کند که تا آن را به مقصد نهایی نرساند این موتور محرک از حرکت باز نخواهد ایستاد. 🔹در روایات آمده شهادت سیدالشهدا حرارت و آتشی در دل ها بر افروخته که تا روز قیامت خاموش نخواهد شد یعنی تا حکومت محمدی به رهبری امام از اهل بیت(ع) بر پا نشود این حرارت ادامه دارد و امام زمان(عج) انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت. 🔸آن کس که بهای برقراری عدل را در جامعه بشر پرداخته حسین بن علی(ع) است، خون امام حسین(ع) خونی است که تا عدالت برقرار نشود از جوشش نخواهد ایستاد. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 🔸مادر این هویت اسلامی فاطمه است. فاطمه است که این هویت را در جامعه اسلامی پایدار می‌دارد و لذا با محبت فاطمه است که اجر رسالت رسول اکرم(ص) تکمیل می‌شود و با محبت فاطمه است که ثمره رسالت به نتیجه خواهد رسید. (س)_تسلیت 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻برنامه زنده "کوی محبت" با حضور آیت الله اراکی 📺شبکه دو سیما 🕖امشب ساعت ۱۹ 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی هم‌اکنون در برنامه زنده "کوی محبت" مطرح کرد: 🔹تمدن غرب نه تنها نمی‌تواند جامعه پاک را ایجاد کند بلکه این مقوله را نمی‌تواند درک کند. 🔸بنیانگذاران فلسفه و تمدن غربی جامعه بشر را ذاتا ناپاک و شرور می‌داند. 🔹جامعه پاک اساس معارف اسلام است. و این از پیوستگی با ولایت ایجاد می‌شود. 🔸آیه تطهیر اعلان می‌کند که تطهیر جامعه باید از بیت علی و فاطمه سلام الله علیهما آغاز بشود. 🔹سرشت پیوسته با محمد و آل محمد(ع) با سرشت جدا افتاده از آنان کاملا متفاوت است‌. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
📸 اینستاگرام پست آخر صفحه رسمی آیت الله اراکی در این شبکه اجتماعی را که به بیان مطالبی درباره رهبران مقاومت در منطقه می‌پرداخت، حذف کرد. 🔹حساب رسمی آیت الله اراکی در اینستاگرام را در لینک زیر دنبال کنید👇 https://www.instagram.com/p/Bs2jVr4HcX9/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=ssu3et8v2zhn 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠تاثیر ساختار شهر اسلامی و شهر غربی در معنویت 🔹یکی از اشتباهاتی که در شهرسازی رخ می‌دهد این است که از شهر غربی و شهر اروپایی تقلید شود. روحی که در آنجا در شهرسازی است کاملاً با روح شهر ما متفاوت است. 🔸انسانی را که آنها تعریف می‌کنند با انسانی که ما تعریف می‌کنیم کاملاً متفاوت است. در اسلام انسان با آسمان در ارتباط است و همیشه نگاهش به آسمان است اما انسان آنها نگاهش به زمین است و نگاه به آسمان ندارد. لذا انسان باید در شهر با آیات الهی در ارتباط باشد. 🔹این نگاه به آیات الهی حیات ذکر برای انسان درست می‌کند. لذا معمولاً انسان‌های روستایی زلال‌تر و پاک‌ترند. گاهی آثار سلامت نفس آنقدر در آنها مشخص است که آدم کاملاً تفاوت یک انسان روستایی را با یک انسان شهری احساس می‌کند. 🔸دلیل این است که انسان روستایی با آیات الهی در ارتباط است. همین که می‌رود سر زمین کشاورزی همه جا خدا را می‌‌بیند، آسمان خدا را می‌بیند به یاد خدا می‌افتد، به ستاره‌ها نگاه می‌کند، افق را نگاه می‌کند، طلوع خورشید و غروب آن را، مهتاب و غیره را می‌بیند به یاد خدا می‌افتد. 🔹حال اگر شهری ساختیم که این شهر اصلاً آرامش شبانه نداشته باشد این غلط است. به شهر تهران نمی‌توان شهر گفت؛ تا ساعت یک بعد از نیمه شب در این شهر هیاهو به پاست، آرامش در این شهر نیست. «جَعَلَ اللَّيْلَ سَکَناً»، «وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاساً» و «وَ جَعَلْنَا نَوْمَکُمْ سُبَاتاً». شب باید آرامش داشته باشد. 🔸خداوند روز را برای فعالیت و شب را برای آرامش قرار داده است. شب‌زنده‌داری مکروه است مگر برای عبادت و طلب علم. 📚برگرفته از درس خارج فقه عمران شهری 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠 جنبه سلبی پذیرش ولایت فقیه کفر به طاغوت است 🔹واژه طاغوت در قرآن کریم هم به این معنی است، که هرکسی که خود را از مردم برتر بداند بدون اینکه از سوی خدای متعال به او اذن امر و نهی داده شده باشد این یعنی از حد فراتر رفته و طغیان کرده است. 🔸طاغوت هم یعنی نوعی از طغیان که بدترین نوع طغیان است. مثل جبروت و ملکوت و امثال این‌ها که این صیغه خاص در زبان عرب معمولاً افاده مبالغه می‌کند. له ملکوت کل شیء یعنی آن ملک فراگیرِ شاملی که هیچ‌کس نمی‌تواند آن ملک را بر چیزی داشته باشد.  🔹کفر به طاغوت اساس ایمان و اساس شریعت و دین است. «یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحَاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ». در جای دیگر می‌فرماید همه رُسُل را فرستادیم و پیام آن‌ها هم این بود که عبادت خدا و کفر به طاغوت کنید: «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ». این پیام همه رسل و همه انبیاء بوده است. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠برخی خود را از رسول‌ خدا(ص) اعلم می‌دانند!/هر جا از اسلام دور افتادیم کار گره خورد 🔹یکی از مشکلات جامعه بشر این بوده که برخی خودشان را از خدا و رسول خدا اعلم می دانستند. لذا رسول الله در احادیث زیادی فرموده‌اند از ما جلو نیفتید. 🔸ولایت پذیری یعنی آنچه را خدا فرموده است انجام دهیم در این صورت جهان و سیستم حاکم بر جهان با ما همراه می شوند. 🔹اگر توانستیم خدا را راضی کنیم، در اینصورت مردم هم با ما همراه خواهند شد. این محبتی که حضرت امام(ره) در دل مردم دارند و تا به امروز پایدار بوده دلیلش این است که امام دستور خدا را اجرا کرد. 🔸هرجا مشکل دیدیم باید بررسی کنیم کجا به حرف خدا عمل نکرده ایم که به مشکل برخورده ایم. ما اگر اسلام را در همه جا پیاده می کردیم اصلا مشکلی نداشتیم. مشکلات ما به خاطر این است که در برخی جاها افراد به اسلام عمل نمی کنند. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
هدایت شده از آیت الله اراکی
🔻آزادی پوشالی دوران طاغوت در اسناد وزارت خارجه انگلیس 🔹مدت ده سالی که نماینده آقا بودم در خارج از کشور در یکی از این کتاب‌خانه‌های بزرگ بریتانیا یک بخشی هست، وزارت خارجه انگلیس اسنادش را آنجا بایگانی می کند یک وقت کسی دستش رسید آن اسناد را نگاه کند خیلی مطلب در آن هست. یعنی اگر کسی بخواهد وضع سیاسی ایران را در دهه 20، 30، 40، 50 بررسی کند یکی از منابع خوب همین اسناد وزارت خارجه انگلیس در کتابخانه بزرگ بریتانیا است. 🔸دیدم اسنادی وجود دارد که مثلاً یک کسی در اصفهان معروف است نمی‌خواهم نامش را ببرم می‌خواست روزنامه منتشر کند. نامه به کنسول گری انگلیس می‌نویسند چون کنسول انگلیس در اصفهان دستور می‌دهد به کی باید اجازه روزنامه بدهند. 🔹حالا انگلیسی‌ها دم از آزادی می‌زنند و واقعاً حرف مسخره‌ای است. شما وقتی حکومت می‌کردید در این مملکت، اگر کسی می‌خواست روزنامه بزند باید از شما اجازه می‌گرفت. این بود آن آزادی که شما دادید به این مردم، الآن می‌گویید در مملکت آزادی نیست!! 🔸هزاران مطبوعات، روزنامه، مجله و نشریه امروز آزادانه دارد منتشر می‌شود. اینها را من با چشم خودم دیدم که عرض می‌کنم و اسنادش وجود دارد در کتابخانه بزرگ بریتانیا. 📚سخنرانی آیت الله اراکی در مسجد طفلان مسلم قم- ۱۳۹۰ 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠سیر تطور دین در اروپا از قرون وسطی تا دوران معاصر 🔹مرحله اول، مرحله دین کلیسایی قرون وسطایی است که در آن دوران، دین حرف اول را در جامعه اروپا می‌زد و قدرت در اختیار کلیسا بود. مشکلاتی که در اروپای قرون وسطی در اثر قدرت گرفتن کلیسا به‌وجود آمد، ناشی از انحراف کلیسا از مسیر تعالیم حقیقی حضرت مسیح بود. 🔸مرحله دوم، مرحله شورش علیه دین کلیسایی بود؛ یعنی همان دوران رنسانس که دوران شورش عمومی علیه دین کلیسایی بود. در این دوران دین کلیسایی به‌عنوان عامل عقب‌ماندگی اروپا معرفی شد و مورد هجمه سراسری قرار گرفت. متاسفانه با توجه به اینکه دین را مساوی با دین کلیسایی تحریف شده قرون وسطایی می‌دانستند،این روحیه ستیزگرایانه آن‌ها نسبت به همه جریان‌های دینی تعمیم پیدا کرد. 🔹در این دوران که دوران ستیزه با دین بود، «سکولاریزم» به‌عنوان راه نجات بشر معرفی و با چهره‌های مختلفی در کشورهای مختلف اروپایی ارائه شد. 🔸از نیمه‌های دوم قرن بیستم و بالاخص پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مرحله سوم دین در غرب آغاز شد. در این دوران نوعی رجعت به دین در سرتاسر جهان انجام گرفت. عامل اصلی این رجعت، ناکامی‌هایی بود که جامعه غرب از ساختار سکولاریستی دچار آن‌ها شده بود. 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی که تکانی به جهان داد، نقش دین به‌عنوان نقش اول در عرصه مدیریت جامعه مطرح شد. پیروزی انقلاب اسلامی علیه حاکمیت جهانی سکولاریسم بود، زیرا آمریکا و اروپا که بر جهان دوران انقلاب حاکم بودند، از تفکر سکولاریسم پیروی می‌کردند. این پیروزی، به‌معنی پیروزی جبهه دین بر جبهه سکولاریسم بود. 🔸منتها این دین، دین کلیسایی نبود. یکی از خصوصیت‌های دینی که امام خمینی(ره) معرفی کرد، ناب بودن آن بود؛ یعنی اسلام نابی که نه‌تنها ضد سکولاریسم است، بلکه با تدین تحریف شده نیز ضدیت دارد. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی عصو هیئت رئیسه جامعه مدرسین: 💠امام(ره) تعارض میان حکومت دینی و حکومت مردمی را حل کرد 🔸در گذشته بین حکومت دینی و حکومت مردمی تعارض وجود داشت به این معنا که حکومت اگر مردمی باشد نباید دینی باشد بلکه باید سکولار باشد و همچنین اگر حکومت بخواهد دینی باشد نباید مردمی باشد. 🔹در نظام سیاسی جدیدی که امام خمینی(ره) مطرح کردند فهمیده شد که نظام سیاسی بر مبنای دین می‌تواند برقرار شود بدون آنکه شکل نظام سیاسی دینی کلیسایی به خود بگیرد _در نظام دینی سیاسی کلیسایی یک نوع استبداد دینی حاکم بود و کلیسا بر مبنای نظام کلیسایی بر مردم حکومت می‌کرد._ 🔸در آنچه که امام مطرح کردند مردم نقش اول را پیدا کردند؛ زیرا آنها موجد و وسیله ایجاد این حکومت دینی شدند. 🔹با وقوع انقلاب اسلامی ایران، تعارض میان حکومت دینی و حکومت مردمی کاملا برداشته شد و تبیین شد که حکومت دینی نمی‌تواند حکومت دینی باشد مگر اینکه مردم سالار باشد. 📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر گفتمان بیداری اسلامی 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki