eitaa logo
آیت الله اراکی
2.7هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
530 ویدیو
2 فایل
🔻 موسسه علمی-فرهنگی حفظ و نشر آثار آیت الله اراکی . 🔻پایگاه اطلاع رسانی: https://mohsenaraki.ir/farsi/ . 🔻آدرس دفتر قم: خیابان ارم ، کوچه ۲۰ ، فرعی اول سمت چپ ، پلاک ۴ و ۶ 🔻آدرس دفتر اراک: بلوار قائم مقام، تقاطع عمار یاسر 👈 ادمین : @mohsenaraki
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠تاثیر ساختار شهر اسلامی و شهر غربی در معنویت 🔹یکی از اشتباهاتی که در شهرسازی رخ می‌دهد این است که از شهر غربی و شهر اروپایی تقلید شود. روحی که در آنجا در شهرسازی است کاملاً با روح شهر ما متفاوت است. 🔸انسانی را که آنها تعریف می‌کنند با انسانی که ما تعریف می‌کنیم کاملاً متفاوت است. در اسلام انسان با آسمان در ارتباط است و همیشه نگاهش به آسمان است اما انسان آنها نگاهش به زمین است و نگاه به آسمان ندارد. لذا انسان باید در شهر با آیات الهی در ارتباط باشد. 🔹این نگاه به آیات الهی حیات ذکر برای انسان درست می‌کند. لذا معمولاً انسان‌های روستایی زلال‌تر و پاک‌ترند. گاهی آثار سلامت نفس آنقدر در آنها مشخص است که آدم کاملاً تفاوت یک انسان روستایی را با یک انسان شهری احساس می‌کند. 🔸دلیل این است که انسان روستایی با آیات الهی در ارتباط است. همین که می‌رود سر زمین کشاورزی همه جا خدا را می‌‌بیند، آسمان خدا را می‌بیند به یاد خدا می‌افتد، به ستاره‌ها نگاه می‌کند، افق را نگاه می‌کند، طلوع خورشید و غروب آن را، مهتاب و غیره را می‌بیند به یاد خدا می‌افتد. 🔹حال اگر شهری ساختیم که این شهر اصلاً آرامش شبانه نداشته باشد این غلط است. به شهر تهران نمی‌توان شهر گفت؛ تا ساعت یک بعد از نیمه شب در این شهر هیاهو به پاست، آرامش در این شهر نیست. «جَعَلَ اللَّيْلَ سَکَناً»، «وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاساً» و «وَ جَعَلْنَا نَوْمَکُمْ سُبَاتاً». شب باید آرامش داشته باشد. 🔸خداوند روز را برای فعالیت و شب را برای آرامش قرار داده است. شب‌زنده‌داری مکروه است مگر برای عبادت و طلب علم. 📚برگرفته از درس خارج فقه عمران شهری 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠 جنبه سلبی پذیرش ولایت فقیه کفر به طاغوت است 🔹واژه طاغوت در قرآن کریم هم به این معنی است، که هرکسی که خود را از مردم برتر بداند بدون اینکه از سوی خدای متعال به او اذن امر و نهی داده شده باشد این یعنی از حد فراتر رفته و طغیان کرده است. 🔸طاغوت هم یعنی نوعی از طغیان که بدترین نوع طغیان است. مثل جبروت و ملکوت و امثال این‌ها که این صیغه خاص در زبان عرب معمولاً افاده مبالغه می‌کند. له ملکوت کل شیء یعنی آن ملک فراگیرِ شاملی که هیچ‌کس نمی‌تواند آن ملک را بر چیزی داشته باشد.  🔹کفر به طاغوت اساس ایمان و اساس شریعت و دین است. «یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحَاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ». در جای دیگر می‌فرماید همه رُسُل را فرستادیم و پیام آن‌ها هم این بود که عبادت خدا و کفر به طاغوت کنید: «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ». این پیام همه رسل و همه انبیاء بوده است. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠برخی خود را از رسول‌ خدا(ص) اعلم می‌دانند!/هر جا از اسلام دور افتادیم کار گره خورد 🔹یکی از مشکلات جامعه بشر این بوده که برخی خودشان را از خدا و رسول خدا اعلم می دانستند. لذا رسول الله در احادیث زیادی فرموده‌اند از ما جلو نیفتید. 🔸ولایت پذیری یعنی آنچه را خدا فرموده است انجام دهیم در این صورت جهان و سیستم حاکم بر جهان با ما همراه می شوند. 🔹اگر توانستیم خدا را راضی کنیم، در اینصورت مردم هم با ما همراه خواهند شد. این محبتی که حضرت امام(ره) در دل مردم دارند و تا به امروز پایدار بوده دلیلش این است که امام دستور خدا را اجرا کرد. 🔸هرجا مشکل دیدیم باید بررسی کنیم کجا به حرف خدا عمل نکرده ایم که به مشکل برخورده ایم. ما اگر اسلام را در همه جا پیاده می کردیم اصلا مشکلی نداشتیم. مشکلات ما به خاطر این است که در برخی جاها افراد به اسلام عمل نمی کنند. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
هدایت شده از آیت الله اراکی
🔻آزادی پوشالی دوران طاغوت در اسناد وزارت خارجه انگلیس 🔹مدت ده سالی که نماینده آقا بودم در خارج از کشور در یکی از این کتاب‌خانه‌های بزرگ بریتانیا یک بخشی هست، وزارت خارجه انگلیس اسنادش را آنجا بایگانی می کند یک وقت کسی دستش رسید آن اسناد را نگاه کند خیلی مطلب در آن هست. یعنی اگر کسی بخواهد وضع سیاسی ایران را در دهه 20، 30، 40، 50 بررسی کند یکی از منابع خوب همین اسناد وزارت خارجه انگلیس در کتابخانه بزرگ بریتانیا است. 🔸دیدم اسنادی وجود دارد که مثلاً یک کسی در اصفهان معروف است نمی‌خواهم نامش را ببرم می‌خواست روزنامه منتشر کند. نامه به کنسول گری انگلیس می‌نویسند چون کنسول انگلیس در اصفهان دستور می‌دهد به کی باید اجازه روزنامه بدهند. 🔹حالا انگلیسی‌ها دم از آزادی می‌زنند و واقعاً حرف مسخره‌ای است. شما وقتی حکومت می‌کردید در این مملکت، اگر کسی می‌خواست روزنامه بزند باید از شما اجازه می‌گرفت. این بود آن آزادی که شما دادید به این مردم، الآن می‌گویید در مملکت آزادی نیست!! 🔸هزاران مطبوعات، روزنامه، مجله و نشریه امروز آزادانه دارد منتشر می‌شود. اینها را من با چشم خودم دیدم که عرض می‌کنم و اسنادش وجود دارد در کتابخانه بزرگ بریتانیا. 📚سخنرانی آیت الله اراکی در مسجد طفلان مسلم قم- ۱۳۹۰ 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠سیر تطور دین در اروپا از قرون وسطی تا دوران معاصر 🔹مرحله اول، مرحله دین کلیسایی قرون وسطایی است که در آن دوران، دین حرف اول را در جامعه اروپا می‌زد و قدرت در اختیار کلیسا بود. مشکلاتی که در اروپای قرون وسطی در اثر قدرت گرفتن کلیسا به‌وجود آمد، ناشی از انحراف کلیسا از مسیر تعالیم حقیقی حضرت مسیح بود. 🔸مرحله دوم، مرحله شورش علیه دین کلیسایی بود؛ یعنی همان دوران رنسانس که دوران شورش عمومی علیه دین کلیسایی بود. در این دوران دین کلیسایی به‌عنوان عامل عقب‌ماندگی اروپا معرفی شد و مورد هجمه سراسری قرار گرفت. متاسفانه با توجه به اینکه دین را مساوی با دین کلیسایی تحریف شده قرون وسطایی می‌دانستند،این روحیه ستیزگرایانه آن‌ها نسبت به همه جریان‌های دینی تعمیم پیدا کرد. 🔹در این دوران که دوران ستیزه با دین بود، «سکولاریزم» به‌عنوان راه نجات بشر معرفی و با چهره‌های مختلفی در کشورهای مختلف اروپایی ارائه شد. 🔸از نیمه‌های دوم قرن بیستم و بالاخص پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مرحله سوم دین در غرب آغاز شد. در این دوران نوعی رجعت به دین در سرتاسر جهان انجام گرفت. عامل اصلی این رجعت، ناکامی‌هایی بود که جامعه غرب از ساختار سکولاریستی دچار آن‌ها شده بود. 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی که تکانی به جهان داد، نقش دین به‌عنوان نقش اول در عرصه مدیریت جامعه مطرح شد. پیروزی انقلاب اسلامی علیه حاکمیت جهانی سکولاریسم بود، زیرا آمریکا و اروپا که بر جهان دوران انقلاب حاکم بودند، از تفکر سکولاریسم پیروی می‌کردند. این پیروزی، به‌معنی پیروزی جبهه دین بر جبهه سکولاریسم بود. 🔸منتها این دین، دین کلیسایی نبود. یکی از خصوصیت‌های دینی که امام خمینی(ره) معرفی کرد، ناب بودن آن بود؛ یعنی اسلام نابی که نه‌تنها ضد سکولاریسم است، بلکه با تدین تحریف شده نیز ضدیت دارد. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی عصو هیئت رئیسه جامعه مدرسین: 💠امام(ره) تعارض میان حکومت دینی و حکومت مردمی را حل کرد 🔸در گذشته بین حکومت دینی و حکومت مردمی تعارض وجود داشت به این معنا که حکومت اگر مردمی باشد نباید دینی باشد بلکه باید سکولار باشد و همچنین اگر حکومت بخواهد دینی باشد نباید مردمی باشد. 🔹در نظام سیاسی جدیدی که امام خمینی(ره) مطرح کردند فهمیده شد که نظام سیاسی بر مبنای دین می‌تواند برقرار شود بدون آنکه شکل نظام سیاسی دینی کلیسایی به خود بگیرد _در نظام دینی سیاسی کلیسایی یک نوع استبداد دینی حاکم بود و کلیسا بر مبنای نظام کلیسایی بر مردم حکومت می‌کرد._ 🔸در آنچه که امام مطرح کردند مردم نقش اول را پیدا کردند؛ زیرا آنها موجد و وسیله ایجاد این حکومت دینی شدند. 🔹با وقوع انقلاب اسلامی ایران، تعارض میان حکومت دینی و حکومت مردمی کاملا برداشته شد و تبیین شد که حکومت دینی نمی‌تواند حکومت دینی باشد مگر اینکه مردم سالار باشد. 📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر گفتمان بیداری اسلامی 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠وجود نوابغ دینی در سده اخیر با هیچ دورانی قابل مقایسه نیست 🔸ما اگر سیر رشد حوزه های علمیه را در تاریخ تشیع پیگیر بشویم می‌توانیم حرکت مستمر و رو به رشد حوزه‌های علمیه و مرجعیت عالی شیعه را به خوبی لمس کنیم. 🔹اینکه ما می‌بینیم در این سده اخیر، بزرگانی مثل آخوند خراسانی، مرحوم کاشف الغطاء، امام خمینی، مرحوم مطهری، علامه طباطبایی، آقای صدر قدس الله ارواحهم و بزرگان دیگر که شخصیتهای ناب و کم نظیر در جامعه اسلامی و حتی بشری بوده اند در جامعه ما متولد شده اند قطعا یک پدیده اتفاقی نیست. 🔸حقیقتا جامعه شیعی و در راس آن حوزههای علمیه شیعی، به چنان رشدی دست یافت که توانایی مدیریت جامعه در جهت ایجاد یک انقلاب جهانی برای جامعه شیعی و حوزههای علمی شیعی را دارا شده است. 🔹اگر کسی بخواهد عصر امام و آقای صدر و این نخبگان دوره اخیر را با یکی دو قرن پیش یا با دوران قاجار و صفویه‌ و قبل از آنها مقایسه کند این تفاوت آمادگی، هم در سطح مردم و هم در سطح نخبگان حوزههای علمیه، کاملا محسوس است. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی با استقبال بالاترین مقام دینی سوریه وارد دمشق شد عصر امروز آیت الله اراکی در صدر هیئتی از شخصیت‌های دینی و علمی کشورمان به جهت حضور در گردهمایی پانصد عالم جهان اسلام در سوریه، با استقبال وزیر اوقاف این کشور و نماینده ولی فقیه در سوریه وارد دمشق شد. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت‌الله اراکی در دمشق: 🔹دمشق پایتخت عزت و مقاومت در برابر صهیونیست‌هاست/ جمهوری اسلامی؛ پرچمدار جبهه مقاومت است. 🔗https://goo.gl/zV12SW 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی: 🔹عزت شما تعیین کننده خیریت در دنیا و آخرت است، ما در #دمشق، پایتخت عزت و مقاومت که پایتخت درگیری با صهونیست‌هاست، گرد هم آمده‌ایم. . 🔸#سوریه امروز باعث عزت مومنان و خواری دشمنان شده است و تمام کسانی که به دنبال عزت #اسلام هستند در اینجا حضور دارند. . 🔹ما دست خود را در دست کسانی قرار می‌دهیم که در #جبهه_مقاومت قرار دارند و در برابر ظلم مقاومت می‌کنند. . 🔸خداوند وعده داده است که مومنین را یاری می‌کند و از این رو ما شاهد یاری خداوند نسبت به مسلمین و مقاومت #فلسطین و #لبنان و سوریه هستیم. . 🔹#ایران، سوریه، لبنان، #یمن و بسیاری از کشورها مقاومت اسلامی را پیش می‌برند. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻مراسم عزاداری ایام فاطمیه در دفتر آیت الله اراکی تاریخ: از چهارشنبه ۱۷ بهمن به مدت ۵ روز ساعت: ۱۲ ظهر آدرس: قم خیابان ارم کوچه ۲۰ 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری: 💠خصومت های جهان غرب نسبت به جهان اسلام 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی و از یک سو ایجاد حس اسلام خواهی در جهان و از سوی دیگر به‌وجود آمدن جنبش ضد غرب، اتفاقی که افتاد این بود که غرب در مقابل این دو گرایش، به جای آنکه حکیمانه برخورد کند، به موضع انفعال افتاد و در برابر این دو جریان عظیمی که در جهان رخ داده بود به خصومت برخواست. سه نوع خصومت از سوی جهان غرب نسبت به جهان اسلام، انجام گرفت؛ 🔸خصومت نوع اول، خصومت علیه خصوص انقلاب اسلامی بود که غرب تلاش کرد با برانگیختن جنگ و تجهیز گروه های مسلح علیه انقلاب اسلامی، با انقلاب اسلامی بجنگد. 🔸خصومت نوع دوم، جنگ نرم بود. جنگ نرم آنها، جنگ گسترده ای بود که از چند عنصر استفاده می‌کردند و یکی از آنها وهابیت بود. غربی ها معتقد بوده و هستند که تشیع، همان ایدئولوژی و تفکری است که موتور محرک این انقلاب هاست، لذا از یک سو وهابیت را علم کردند و از سوی دیگر جریان های روشن فکری داخل و خارج امثال سروش و غیره را به راه انداختند. 🔸خصومت دیگری که از خود نشان دادند، ایجاد جریان های انقلابی جایگزین بود از قبیل جریان القاعده در بین عرب ها، جریان طالبان در هند و پاکستان، جریان اردوغان در ترکیه و... 📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر گفتمان بیداری اسلامی 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki