🔻آیت الله اراکی عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
💠 لزوم تحول در متون درسی حوزه/رویه کنونی طلبه را بیانگیزه و مأیوس میکند
🔹وضع حوزه کنونی چه از لحاظ پیشرفت مبانی علمی، چه از نظر اقتضائات و نیاز روز، و چه از لحاظ کمبود وقت برای یک طلبه، باید تغییر کند.
🔸بسیاری از مباحث به تدریج از دور خارج میشوند و به اصول موضوعه یا مسلّمات یا بدیهیات یا امور واضحة البطلان تبدیل میشوند. پیشرفت هر علمی خواه ناخواه این اقتضائات را دارد. وقت طلبه نباید صرف همه این مسائل شود.
🔹امروزه وقت طلبه صرف خواندن معالم، اصول فقه، رسائل و کفایتین میشود و بعد از خواندن این همه کتب اصولی، وقتی به درس خارج میرسد گنگ به تمام معناست و مطالب درس خارج برای او کاملا نامفهوم است.
🔸این مسئله بخاطر این است که درس خارج درس پیشرفتهای است که اساتید خارج، آخرین نظرات را در درس خارج عرضه میکنند. اما در درس سطح آخرین نظرات بر طلبه عرضه نشده بلکه نظرات پنجاه یا صد سال پیش عرضه میشود. این یک فاصله بسیار عمیقی است که بین این دو مرحله وجود دارد.
🔹این فاصله طلبه را خُرد میکند، ضرر دارد، استعداد او را میکشد و بعضیها را مایوس میکند.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠تاثیر شگرف رسانهها بر جایگزین کردن ارزش و ضدارزش
🔹وقتی میخواستند مسئله کنترل جمعیت را جا بیندازند، سریال آن آدم بیچاره را پخش کردند که فرزندان زیادی داشت و همه مملکت را گرفتار کرده بود. وقتی هم میخواستند مسئله تجارت مسکن را راه بیندازند -که جیب بعضی از سرمایهدارها پر شود- سریالهایی مثل چهارخانه ساختند. آن سریال هنجار مثبتی را در جامعه ما به ناهنجار تبدیل کرد.
🔸 هنجار مثبت این بود که مدتی اول زندگی، جوانها در خانه پدری باهم زندگی میکردند. این چند فایده داشت؛ اول اینکه دختر و پسر جوان و کمتجربه هستند، گاهی با هم بحث میکنند و بینشان دعوا پیش میآید. اما زمانی که زیر سایه پدر و مادر زندگی کنند آنها را کنترل میکنند. همین مانع رشد طلاق میشد. اما بعد از پخش آن سریالها یک دفعه مسئله نیاز به مسکن تبدیل به بحران شد.
🔹ما اگر فرهنگسازی میکردیم که جوان دختر و پسر خوب، شما چهار سال با پدر و مادرت زندگی کنید. بعد آرام آرام با کمک آنها پسر کار پیدا میکند؛ درآمدش تأمین میشود و یک خانهای برای خودش میخرد. وقتی هم خانه میخرند که خدا به آنها یک بچه داده باشد. هم بچه دار میشوند، هم مسئله خانهداری حل میشود و هم اینکه خانهداری و زندگی کردن را از نسل قبل از خودشان یاد میگیرند.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠سیدالشهدا(ع) بهای برقراری عدل در جامعه بشری را پرداخت
🔹کربلا تنها این نیست که به فرزند پیامبر اسلام ظلم شده و او را به شهادت رساندند و ما هزار و ۳۰۰ سال می گوییم که چرا شهید شده است، البته این موضوع هم اهمیت دارد.
🔸موضوع اصلی این است که شهادت سیدالشهدا موتور محرکی در جامعه بشر ایجاد می کند که تا آن را به مقصد نهایی نرساند این موتور محرک از حرکت باز نخواهد ایستاد.
🔹در روایات آمده شهادت سیدالشهدا حرارت و آتشی در دل ها بر افروخته که تا روز قیامت خاموش نخواهد شد یعنی تا حکومت محمدی به رهبری امام از اهل بیت(ع) بر پا نشود این حرارت ادامه دارد و امام زمان(عج) انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت.
🔸آن کس که بهای برقراری عدل را در جامعه بشر پرداخته حسین بن علی(ع) است، خون امام حسین(ع) خونی است که تا عدالت برقرار نشود از جوشش نخواهد ایستاد.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
🔸مادر این هویت اسلامی فاطمه است. فاطمه است که این هویت را در جامعه اسلامی پایدار میدارد و لذا با محبت فاطمه است که اجر رسالت رسول اکرم(ص) تکمیل میشود و با محبت فاطمه است که ثمره رسالت به نتیجه خواهد رسید.
#شهادت_حضرت_زهرا_(س)_تسلیت
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻برنامه زنده "کوی محبت" با حضور آیت الله اراکی
📺شبکه دو سیما
🕖امشب ساعت ۱۹
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی هماکنون در برنامه زنده "کوی محبت" مطرح کرد:
🔹تمدن غرب نه تنها نمیتواند جامعه پاک را ایجاد کند بلکه این مقوله را نمیتواند درک کند.
🔸بنیانگذاران فلسفه و تمدن غربی جامعه بشر را ذاتا ناپاک و شرور میداند.
🔹جامعه پاک اساس معارف اسلام است. و این از پیوستگی با ولایت ایجاد میشود.
🔸آیه تطهیر اعلان میکند که تطهیر جامعه باید از بیت علی و فاطمه سلام الله علیهما آغاز بشود.
🔹سرشت پیوسته با محمد و آل محمد(ع) با سرشت جدا افتاده از آنان کاملا متفاوت است.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
📸 اینستاگرام پست آخر صفحه رسمی آیت الله اراکی در این شبکه اجتماعی را که به بیان مطالبی درباره رهبران مقاومت در منطقه میپرداخت، حذف کرد.
🔹حساب رسمی آیت الله اراکی در اینستاگرام را در لینک زیر دنبال کنید👇
https://www.instagram.com/p/Bs2jVr4HcX9/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=ssu3et8v2zhn
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠تاثیر ساختار شهر اسلامی و شهر غربی در معنویت
🔹یکی از اشتباهاتی که در شهرسازی رخ میدهد این است که از شهر غربی و شهر اروپایی تقلید شود. روحی که در آنجا در شهرسازی است کاملاً با روح شهر ما متفاوت است.
🔸انسانی را که آنها تعریف میکنند با انسانی که ما تعریف میکنیم کاملاً متفاوت است. در اسلام انسان با آسمان در ارتباط است و همیشه نگاهش به آسمان است اما انسان آنها نگاهش به زمین است و نگاه به آسمان ندارد. لذا انسان باید در شهر با آیات الهی در ارتباط باشد.
🔹این نگاه به آیات الهی حیات ذکر برای انسان درست میکند. لذا معمولاً انسانهای روستایی زلالتر و پاکترند. گاهی آثار سلامت نفس آنقدر در آنها مشخص است که آدم کاملاً تفاوت یک انسان روستایی را با یک انسان شهری احساس میکند.
🔸دلیل این است که انسان روستایی با آیات الهی در ارتباط است. همین که میرود سر زمین کشاورزی همه جا خدا را میبیند، آسمان خدا را میبیند به یاد خدا میافتد، به ستارهها نگاه میکند، افق را نگاه میکند، طلوع خورشید و غروب آن را، مهتاب و غیره را میبیند به یاد خدا میافتد.
🔹حال اگر شهری ساختیم که این شهر اصلاً آرامش شبانه نداشته باشد این غلط است. به شهر تهران نمیتوان شهر گفت؛ تا ساعت یک بعد از نیمه شب در این شهر هیاهو به پاست، آرامش در این شهر نیست. «جَعَلَ اللَّيْلَ سَکَناً»، «وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاساً» و «وَ جَعَلْنَا نَوْمَکُمْ سُبَاتاً». شب باید آرامش داشته باشد.
🔸خداوند روز را برای فعالیت و شب را برای آرامش قرار داده است. شبزندهداری مکروه است مگر برای عبادت و طلب علم.
📚برگرفته از درس خارج فقه عمران شهری
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
#نظام_سیاسی_اسلام
💠 جنبه سلبی پذیرش ولایت فقیه کفر به طاغوت است
🔹واژه طاغوت در قرآن کریم هم به این معنی است، که هرکسی که خود را از مردم برتر بداند بدون اینکه از سوی خدای متعال به او اذن امر و نهی داده شده باشد این یعنی از حد فراتر رفته و طغیان کرده است.
🔸طاغوت هم یعنی نوعی از طغیان که بدترین نوع طغیان است. مثل جبروت و ملکوت و امثال اینها که این صیغه خاص در زبان عرب معمولاً افاده مبالغه میکند. له ملکوت کل شیء یعنی آن ملک فراگیرِ شاملی که هیچکس نمیتواند آن ملک را بر چیزی داشته باشد.
🔹کفر به طاغوت اساس ایمان و اساس شریعت و دین است. «یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحَاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ». در جای دیگر میفرماید همه رُسُل را فرستادیم و پیام آنها هم این بود که عبادت خدا و کفر به طاغوت کنید: «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ». این پیام همه رسل و همه انبیاء بوده است.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
#چهل_سالگی_انقلاب
💠برخی خود را از رسول خدا(ص) اعلم میدانند!/هر جا از اسلام دور افتادیم کار گره خورد
🔹یکی از مشکلات جامعه بشر این بوده که برخی خودشان را از خدا و رسول خدا اعلم می دانستند. لذا رسول الله در احادیث زیادی فرمودهاند از ما جلو نیفتید.
🔸ولایت پذیری یعنی آنچه را خدا فرموده است انجام دهیم در این صورت جهان و سیستم حاکم بر جهان با ما همراه می شوند.
🔹اگر توانستیم خدا را راضی کنیم، در اینصورت مردم هم با ما همراه خواهند شد. این محبتی که حضرت امام(ره) در دل مردم دارند و تا به امروز پایدار بوده دلیلش این است که امام دستور خدا را اجرا کرد.
🔸هرجا مشکل دیدیم باید بررسی کنیم کجا به حرف خدا عمل نکرده ایم که به مشکل برخورده ایم. ما اگر اسلام را در همه جا پیاده می کردیم اصلا مشکلی نداشتیم. مشکلات ما به خاطر این است که در برخی جاها افراد به اسلام عمل نمی کنند.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
هدایت شده از آیت الله اراکی
🔻آزادی پوشالی دوران طاغوت در اسناد وزارت خارجه انگلیس
#چهل_سالگی_انقلاب
🔹مدت ده سالی که نماینده آقا بودم در خارج از کشور در یکی از این کتابخانههای بزرگ بریتانیا یک بخشی هست، وزارت خارجه انگلیس اسنادش را آنجا بایگانی می کند یک وقت کسی دستش رسید آن اسناد را نگاه کند خیلی مطلب در آن هست. یعنی اگر کسی بخواهد وضع سیاسی ایران را در دهه 20، 30، 40، 50 بررسی کند یکی از منابع خوب همین اسناد وزارت خارجه انگلیس در کتابخانه بزرگ بریتانیا است.
🔸دیدم اسنادی وجود دارد که مثلاً یک کسی در اصفهان معروف است نمیخواهم نامش را ببرم میخواست روزنامه منتشر کند. نامه به کنسول گری انگلیس مینویسند چون کنسول انگلیس در اصفهان دستور میدهد به کی باید اجازه روزنامه بدهند.
🔹حالا انگلیسیها دم از آزادی میزنند و واقعاً حرف مسخرهای است. شما وقتی حکومت میکردید در این مملکت، اگر کسی میخواست روزنامه بزند باید از شما اجازه میگرفت. این بود آن آزادی که شما دادید به این مردم، الآن میگویید در مملکت آزادی نیست!!
🔸هزاران مطبوعات، روزنامه، مجله و نشریه امروز آزادانه دارد منتشر میشود. اینها را من با چشم خودم دیدم که عرض میکنم و اسنادش وجود دارد در کتابخانه بزرگ بریتانیا.
📚سخنرانی آیت الله اراکی در مسجد طفلان مسلم قم- ۱۳۹۰
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
#تمدن_غرب
💠سیر تطور دین در اروپا از قرون وسطی تا دوران معاصر
🔹مرحله اول، مرحله دین کلیسایی قرون وسطایی است که در آن دوران، دین حرف اول را در جامعه اروپا میزد و قدرت در اختیار کلیسا بود. مشکلاتی که در اروپای قرون وسطی در اثر قدرت گرفتن کلیسا بهوجود آمد، ناشی از انحراف کلیسا از مسیر تعالیم حقیقی حضرت مسیح بود.
🔸مرحله دوم، مرحله شورش علیه دین کلیسایی بود؛ یعنی همان دوران رنسانس که دوران شورش عمومی علیه دین کلیسایی بود. در این دوران دین کلیسایی بهعنوان عامل عقبماندگی اروپا معرفی شد و مورد هجمه سراسری قرار گرفت. متاسفانه با توجه به اینکه دین را مساوی با دین کلیسایی تحریف شده قرون وسطایی میدانستند،این روحیه ستیزگرایانه آنها نسبت به همه جریانهای دینی تعمیم پیدا کرد.
🔹در این دوران که دوران ستیزه با دین بود، «سکولاریزم» بهعنوان راه نجات بشر معرفی و با چهرههای مختلفی در کشورهای مختلف اروپایی ارائه شد.
🔸از نیمههای دوم قرن بیستم و بالاخص پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مرحله سوم دین در غرب آغاز شد. در این دوران نوعی رجعت به دین در سرتاسر جهان انجام گرفت. عامل اصلی این رجعت، ناکامیهایی بود که جامعه غرب از ساختار سکولاریستی دچار آنها شده بود.
🔹با پیروزی انقلاب اسلامی که تکانی به جهان داد، نقش دین بهعنوان نقش اول در عرصه مدیریت جامعه مطرح شد. پیروزی انقلاب اسلامی علیه حاکمیت جهانی سکولاریسم بود، زیرا آمریکا و اروپا که بر جهان دوران انقلاب حاکم بودند، از تفکر سکولاریسم پیروی میکردند. این پیروزی، بهمعنی پیروزی جبهه دین بر جبهه سکولاریسم بود.
🔸منتها این دین، دین کلیسایی نبود. یکی از خصوصیتهای دینی که امام خمینی(ره) معرفی کرد، ناب بودن آن بود؛ یعنی اسلام نابی که نهتنها ضد سکولاریسم است، بلکه با تدین تحریف شده نیز ضدیت دارد.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی عصو هیئت رئیسه جامعه مدرسین:
💠امام(ره) تعارض میان حکومت دینی و حکومت مردمی را حل کرد
#چهل_سالگی_انقلاب
🔸در گذشته بین حکومت دینی و حکومت مردمی تعارض وجود داشت به این معنا که حکومت اگر مردمی باشد نباید دینی باشد بلکه باید سکولار باشد و همچنین اگر حکومت بخواهد دینی باشد نباید مردمی باشد.
🔹در نظام سیاسی جدیدی که امام خمینی(ره) مطرح کردند فهمیده شد که نظام سیاسی بر مبنای دین میتواند برقرار شود بدون آنکه شکل نظام سیاسی دینی کلیسایی به خود بگیرد _در نظام دینی سیاسی کلیسایی یک نوع استبداد دینی حاکم بود و کلیسا بر مبنای نظام کلیسایی بر مردم حکومت میکرد._
🔸در آنچه که امام مطرح کردند مردم نقش اول را پیدا کردند؛ زیرا آنها موجد و وسیله ایجاد این حکومت دینی شدند.
🔹با وقوع انقلاب اسلامی ایران، تعارض میان حکومت دینی و حکومت مردمی کاملا برداشته شد و تبیین شد که حکومت دینی نمیتواند حکومت دینی باشد مگر اینکه مردم سالار باشد.
📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر گفتمان بیداری اسلامی
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
#حوزه_علمیه
💠وجود نوابغ دینی در سده اخیر با هیچ دورانی قابل مقایسه نیست
🔸ما اگر سیر رشد حوزه های علمیه را در تاریخ تشیع پیگیر بشویم میتوانیم حرکت مستمر و رو به رشد حوزههای علمیه و مرجعیت عالی شیعه را به خوبی لمس کنیم.
🔹اینکه ما میبینیم در این سده اخیر، بزرگانی مثل آخوند خراسانی، مرحوم کاشف الغطاء، امام خمینی، مرحوم مطهری، علامه طباطبایی، آقای صدر قدس الله ارواحهم و بزرگان دیگر که شخصیتهای ناب و کم نظیر در جامعه اسلامی و حتی بشری بوده اند در جامعه ما متولد شده اند قطعا یک پدیده اتفاقی نیست.
🔸حقیقتا جامعه شیعی و در راس آن حوزههای علمیه شیعی، به چنان رشدی دست یافت که توانایی مدیریت جامعه در جهت ایجاد یک انقلاب جهانی برای جامعه شیعی و حوزههای علمی شیعی را دارا شده است.
🔹اگر کسی بخواهد عصر امام و آقای صدر و این نخبگان دوره اخیر را با یکی دو قرن پیش یا با دوران قاجار و صفویه و قبل از آنها مقایسه کند این تفاوت آمادگی، هم در سطح مردم و هم در سطح نخبگان حوزههای علمیه، کاملا محسوس است.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی با استقبال بالاترین مقام دینی سوریه وارد دمشق شد
عصر امروز آیت الله اراکی در صدر هیئتی از شخصیتهای دینی و علمی کشورمان به جهت حضور در گردهمایی پانصد عالم جهان اسلام در سوریه، با استقبال وزیر اوقاف این کشور و نماینده ولی فقیه در سوریه وارد دمشق شد.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی:
🔹عزت شما تعیین کننده خیریت در دنیا و آخرت است، ما در #دمشق، پایتخت عزت و مقاومت که پایتخت درگیری با صهونیستهاست، گرد هم آمدهایم.
.
🔸#سوریه امروز باعث عزت مومنان و خواری دشمنان شده است و تمام کسانی که به دنبال عزت #اسلام هستند در اینجا حضور دارند.
.
🔹ما دست خود را در دست کسانی قرار میدهیم که در #جبهه_مقاومت قرار دارند و در برابر ظلم مقاومت میکنند.
.
🔸خداوند وعده داده است که مومنین را یاری میکند و از این رو ما شاهد یاری خداوند نسبت به مسلمین و مقاومت #فلسطین و #لبنان و سوریه هستیم.
.
🔹#ایران، سوریه، لبنان، #یمن و بسیاری از کشورها مقاومت اسلامی را پیش میبرند.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻مراسم عزاداری ایام فاطمیه در دفتر آیت الله اراکی
تاریخ: از چهارشنبه ۱۷ بهمن به مدت ۵ روز
ساعت: ۱۲ ظهر
آدرس: قم خیابان ارم کوچه ۲۰
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری:
💠خصومت های جهان غرب نسبت به جهان اسلام
#چهل_سالگی_انقلاب
🔹با پیروزی انقلاب اسلامی و از یک سو ایجاد حس اسلام خواهی در جهان و از سوی دیگر بهوجود آمدن جنبش ضد غرب، اتفاقی که افتاد این بود که غرب در مقابل این دو گرایش، به جای آنکه حکیمانه برخورد کند، به موضع انفعال افتاد و در برابر این دو جریان عظیمی که در جهان رخ داده بود به خصومت برخواست.
سه نوع خصومت از سوی جهان غرب نسبت به جهان اسلام، انجام گرفت؛
🔸خصومت نوع اول، خصومت علیه خصوص انقلاب اسلامی بود که غرب تلاش کرد با برانگیختن جنگ و تجهیز گروه های مسلح علیه انقلاب اسلامی، با انقلاب اسلامی بجنگد.
🔸خصومت نوع دوم، جنگ نرم بود. جنگ نرم آنها، جنگ گسترده ای بود که از چند عنصر استفاده میکردند و یکی از آنها وهابیت بود.
غربی ها معتقد بوده و هستند که تشیع، همان ایدئولوژی و تفکری است که موتور محرک این انقلاب هاست، لذا از یک سو وهابیت را علم کردند و از سوی دیگر جریان های روشن فکری داخل و خارج امثال سروش و غیره را به راه انداختند.
🔸خصومت دیگری که از خود نشان دادند، ایجاد جریان های انقلابی جایگزین بود از قبیل جریان القاعده در بین عرب ها، جریان طالبان در هند و پاکستان، جریان اردوغان در ترکیه و...
📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر گفتمان بیداری اسلامی
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠قشر مستضعف امروز هویت خود را پیدا کرده است
#نظام_سیاسی_اسلام
#تمدن_غرب
🔹تحلیلی که از جامعه کنونی می توان بر مبنای نگاه قران کریم ارائه کرد این است که جهان کنونی، جهان دو قشر مستکبر و مستضعف است.
🔸تقابل بین استکبار و استضعاف یک تقابل تاریخی است و اساس تاریخ را نیز این تقابل رقم می زند یعنی آنچه تاریخ را شکل می دهد این تقابل است.
🔹قشر مستکبر، قشری است که اراده مستضعف را از او می رباید و جامعه مستضعف در برابر جامعه مستکبر به جامعه ای بدون اراده تبدیل می شود یعنی اراده مستکبر سرنوشت جامعه مستضعف را رقم می زند و توان مقابله را از جامعه مستضف می گیرد.
🔸آنچه امروز در غرب وجود دارد این است که مستکبرین بر جهان غرب سلطه انداخته اند و اراده توده های مردم رام اراده مستکبران شده است.
🔹جامعه مستضعف در برابر این سلب اراده مسئول است و نمی تواند در پیشگاه خداوند به عنوان یک عذر از خود رفع مسئولیت کند.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻 آیت الله اراکی :
💠نابودی جامعه اسلام، علت حزن حضرت زهرا سلام الله علیه
🔸آنچه زهرای مرضیه سلام الله علیها را به جایی رساند که از این دنیا اظهار بیزاری و آرزوی مرگ کند این بود که دستاورد عظیم رسول اکرم(ص) و در واقع بزرگترین دستاورد در تاریخ بشر که عبارت بود از تشکیل یک بافت اجتماعی سازنده با گسترش حداکثری فضایل، در معرض نابودی قرار گرفت.
🔹آنچه حضرت زهرا سلام الله علیها را تحت فشار غیر قابل تحملی قرار داد این آینده تاریک جامعه اسلامی بود و این مطلب را خود حضرت صدیقه زهرا بیان میکند.
#شهادت_حضرت_زهرا_(س)
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻 آیت الله اراکی عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین:
💠 چهارچوب کلی تفکر سیاسی حضرت امام خمینی(ره)
#چهل_سالگی_انقلاب
🔸چهارچوب کلی تفکر سیاسی حضرت امام خمینی(ره) در سه محور اصلی خلاصه میشود؛
🔹محور اول؛ «الاسلام هو حکومة بعینها» که بر گرفته از بحث ولایت فقیه کتاب البیع امام(ره) است، که گاهی از آن به «دیانت ما عین سیاست ماست.» تعبیر میشود.
در توضیح آن گفته میشود که به اعتقاد ما تفکر حضرت امام خمینی(ره) مبتنی بر این مطلب است که اسلام چیزی غیر از سیاست نیست. حتی نماز و روزه، احکام سیاسی اسلام هستند؛ یعنی اینکه مردم در این نظام باید برای خداوند متعال نماز بخوانند، روزه بگیرند و حج بروند.
🔹محور دوم؛ به صحنه آوردن مردم و تکیه بر قدرت آنان در ایجاد تحول سیاسی است. امام(ره) که آمدند نه حزبی تشکیل دادند و نه سعی در نفوذ در نهادهای قدرت کردند، بلکه عامه مردم را مورد خطاب خود قرار دادند و آرمان هایی که عامه مردم به آن معتقدند که عمدتا آرمان هایی اسلامی بود، را شعار خودشان قرار دادندو قدرت مردم را به کمک گرفتند.
🔹محور سوم؛ طرح مسأله عدالت و طرفداری از محرومان و مستضعفان به عنوان هدف انقلاب بود. ایشان بر این هدف به عنوان یک شعار سیاسی از ابتدای جنبش تأکید کردند. امام(ره) بر این عقیده بودند که ما به عنوان یک جنبش سیاسی آمده ایم تا مستضعفان را به کرسی قدرت برسانیم و قدرت را از مستکبران بگیریم.
📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر گفتمان بیداری اسلامی (محسن اراکی)
کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻 آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه :
💠ابعاد تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر جوامع اسلامی
#چهل_سالگی_انقلاب
🔹یکی از نشانه ها و پیامدهای احیای هویت اسلامی، احیاء هویت دینی بود و به طور کلی گرایش به اسلام، احیاء تفکر دینی، بازگشت به ارزش های اسلامی، توجه به قرآن، توجه به مساجد، توجه به نماز و رفتارهای معنوی، همه اینها در جوامع اسلامی محصول انقلاب حضرت امام یود، که در داخل کشور ما هم به شکل بسیار پر رنگ تری این حالت اتفاق افتاد.
🔶 جامعه اسلامی و کشور اسلامی ایران پرچمدار اسلام و معنویت شد.
🔹اینکه ما دیدیم در هشت سال جنگ صدها هزار جوان آماده دفاع از دین و ارزش های اسلامی شدند و شعارهای اسلامی امام را پرچم حرکت و مقاومت خود قرار دادند یکی از آثار حرکت عظیم ایشان بود.
📚 برگرفته از کتاب گفتمان بیداری اسلامی (مجموعه گفتگوها با آیت الله محسن اراکی)
🔻 کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
🔻 آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه :
💠 ابعاد جهانی تاثیرگذاری انقلاب اسلامی
#چهل_سالگی_انقلاب
🔸بعد اول زنده کردن گرایش های دینی در سراسر جهان بود، یعنی حتی جهان مسیحیت تکان خورد و جامعه نصرانی دوباره به ارزش های دینی توجه پیدا کرد. مردم در جامعه مسیحی توجه جدیدی به ارزش های دینی پیدا کردند.
🔸لذا اولین تاثیر حرکت امام خمینی (قدس سره) در دایره کل جامعه بشر توجه دادن جوامع بشری به دین و ارزش های دینی بود.
📚 برگرفته از کتاب گفتمان بیداری اسلامی (مجموعه گفتگوها با آیت الله محسن اراکی)
🔻 کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki