به بهانه فرارسيدن ماه صفر
بازخواني ديدگاه علامه طباطبايي و شهيد مطهري در مورد «نحس» بودن برخي از زمان ها
بنام پروردگار بصير و دوستدار اهل بصيرت. خدا را شاكريم كه توفيقمان داد تا بار ديگر شاهد طلوع ماه پرفضيلت «صفر» باشيم، و از فيوضات و بركات در اين ماه بهره مند گرديم.
✅ از جمله آسيب هاي فرهنگي رايج در بين اقشار مختلف، باور به «نحس» (: «بدیُمن، شوم، منحوس، ناخجسته، نامبارک») بودن ماه ارجمند «صفر» است. بسياري از كارشناسان ديني، از دير باز در پي اصلاح اين باور نادرست بر آمده، و كوشيدند تا به اشخاص و احزاب بفهمانند : روز و ساعت نحس وجود ندارد و نحوستی که در قرآن کریم و يا روايات به آن اشاره شده است به اعتبار مظروف (كاركردهاي بد و پيامدهاي آنها) است، و نه به اعتبار ظرف (و خود زمان و شب و روز ها)؛ در نتيجه، و به این اعتبار، آن روزها، روزهای «نحس» نامیده شدهاند؛ و نه آنكه خود آن زمان ها، نحس باشند.
✅ در قبال ديدگاه مذكور، برخي بر «نحس» بودن برخي از زمان ها (از جمله ماه صفر) پا فشاري دارند؛ و براي اثبات آن، به مفاد پاره اي از آيات و روايات استناد نموده و مي نمايند؛ طبيعتا نقل و نقد دلايل قرآني و روايي مدافعان اين ديدگاه، نيازمند به نگارش نوشته اي مستقل مي باشد.
✅ در قالب اين نوشته، به بازخواني دو شخصيت بزرگ شيعي پيش روي در جهت اثبات درستي ديدگاه اول و نادرستي باور دوم بسنده مي شود :
✅ 1) سخن حكيمانه علامه طباطبايي (ره) : «ما به هیچ وجه نمیتوانیم بر سعادت روزی از روزها یا زمانی از زمان ها یا نحوست آن، برهان اقامه کنیم؛ زیرا طبیعت زمان، از نظر مقدار به گونهای است که اجزای آن مثل هم است و یک چیز به شمار می آید» (طباطبایی، ترجمه تفسير المیزان1389، ج 19، ص 115)؛
ایشان در جای دیگر از تفسیر خود مینویسد: «اخباری که در باره نحوست و سعادت ایام وارد شده، بیش از این دلالت ندارد که این سعادت و نحوست، به خاطر حوادث دینی است که بر حسب ذوق دینی و یا بر حسب تأثیر نفوس یا در فلان روز، ایجاد حُسن کرده و یا باعث قُبح و زشتی آن شده؛ اما اینکه خود آن روز و یا آن قطعه از زمان، مُتَّصَف به میمنت و یا نحوست شود و تکویناً خواص دیگری داشته باشد که سایر زمانها آن خواص را نداشته باشد، از آن روایات برنمی آید.» (همان، ص117)؛
✅ 2) سخن حكيمانه علامه شهيد مطهري (ره) : ايشان بر اين باور است: «نه عقل می تواند این تفکر (نحس بودن زمان) را قبول کند و نه از نظر شرع می توان تأییدی بر آن آورد»؛ و به اين نكته اشاره دارد كه : «اتفاقات و حوادث پیشآمده در ایام، باعث گردیده که ما برخی از ایام را مبارک، و برخی دیگر را نحس بدانیم؛ به عنوان مثال، هجدهم ذیالحجه، چون در این روز برای ما حادثه مبارکی رخ داده است، آن را مبارک میشماریم. هجده ذیالحجه، مبارکی خودش را از حادثه غدیر دارد؛ نه حادثه غدیر از هجدهم ذیالحجه. همچنین، دهم محرم شومی خودش را از شهادت امام حسین (ع) دارد؛ نه کشته شدن و قتل امام حسین (ع) شومی خودش را از دهم محرم دارد» (مجموعه آثار استاد شهید مطهری، قم: انتشارات صدرا، ج 26، ص 735).
(حوزه علمیه قم: سید حسین شفیعی دارابی/ عصر دو شنبه 16 مرداد ماه ۱۴۰۳ش_ اول ماه صفر 1446ق).
9.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳ ۴۰ نکته تا اربعین
❇ یادکرد از حضرت ولی عصر عج
✅ ۱۹روز مانده به اربعین
رادیو محله - اعجاز حسین.mp3
10.96M
🔰 #روایت_اربعین | قسمت هفتم
📍داستان اعجاز حسین
🔹به روایت محمود سمیعی
🏴 همیشه راه تبلیغ، بی دردسر نیست! گاهی محرم میرسد و میخواهی قدمی برای امام حسینت برداری، اما همان اولِ مسیر، سنگ میاندازند، جلوی پایت...
اما سنگی که زیربنای کرامت گرهگشایی به دست ارباب (ع) است.
#روایت_اربعین
#راه_زینب
دَردم به جان رسید
و طبیبم پدید نیست..!
دارو فروشِ خَسته دلان را
دُکان کجاست..؟!
سلام طبیبـ❤️ـ دلهای خسته ....
#سلام
امام صادق علیه السلام:
🔹منْ أُعْطِيَ ثَلاَثاً لَمْ يُمْنَعْ ثَلاَثاً مَنْ أُعْطِيَ اَلدُّعَاءَ أُعْطِيَ اَلْإِجَابَةَ وَ مَنْ أُعْطِيَ اَلشُّكْرَ أُعْطِيَ اَلزِّيَادَةَ وَ مَنْ أُعْطِيَ اَلتَّوَكُّلَ أُعْطِيَ اَلْكِفَايَةَ .
🔸به هرکس توفیق دعا داده شود، اجابت را نیز به او میدهند. و به هرکس توفیق شکرگزاری داده شود، فزونی را نیز به او میدهند. و به هرکس توفیق توکل داده شود، کفایت در امور را نیز به او میدهند.
📚 اصول کافی (باب الایمان و الکفر)
جلد ۲ صفحه ۶۵
📢 هر روز #یک_صفحه_قرآن بخوانیم
🔹️امروز؛ صفحه ۱۱۶قرآن کریم
سوره مبارکه البقرة
✏️ توصیه مهم حضرت آیتالله خامنهای:
هر روز حتماً قرآن بخوانید حتّی روزی نیم صفحه، روزی یک صفحه بخوانید، امّا ترک نشود. در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند.
https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra