eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
731 دنبال‌کننده
200 عکس
801 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 ماه رجب ماه استغفار❗️ 📌 دوستان من این رو سفارش کنم آقا دعا بخونید خیلی خوب دعا، دعا خصوصاً الانم که ماه رجب وارد شده این دعاهای ماه رجب رو بخونید این دعایی را که دارد هر روز بخون هر روز ماه رجب، مراجعه کنید من یک بخشیشو می‌خونم، گوش کن «وَ اقْسِمْ لِي‏ فِي‏ شَهْرِنَا هَذَا خَيْرَ مَا قَسَمْتَ» 🔻درخواست از خداست ای خدا نصیب من کن در این ماه رجب بهترین چیزی را که تو نصیب کردی یعنی از سعادت و خیر در قضا و قدرت «وَ احْتِمْ لِي فِي قَضَائِكَ خَيْرَ مَا حَتَمْتَ وَ اخْتِمْ لِي بِالسَّعَادَةِ فِيمَنْ خَتَمْتَ» یعنی خاتمه کار مرا که می‌خوام از این دنیا برم یعنی اون موقع،ختم کارم را باسعادت قرار بده مث کسانی را که اهل سعادتند «وَ أَحْيِنِي مَا أَحْيَيْتَنِي مَوْفُوراً وَ أَمِتْنِي مَسْرُوراً مَغْفُوراً» زندگی زندگی باشد کذایی، عمده مرگ است؛ هنگام مرگ مرا با سرور، و نشاط ومغفرت ببر از اینجا «وَ تَوَلَّ أَنْتَ نَجَاتِي مِنْ مُسَاءَلَةِ الْبَرْزَخِ» کجا شما تو دعاها اینو می‌بینید، می‌فهمی یعنی چی؟ من از تو اینو می‌خوام وقتی من تو عالم برزخ رفتم تو از من سؤال کنی دارن به ما یاد می‌دن امام، [صدای گریه] چون اون موقع من مواجه می‌شم با اقیانوسی از رحمت «وَ ادْرَأْ عَنِّي مُنْكَراً وَ نَكِيراً» دور کنی از من نکیر و منکر را، اون دوتا چیزا دو ملک نیان نمی‌تونم جواب بدم «واَرِعنی عینی وَ أَرِ عَيْنِي مُبَشِّراً وَ بَشِيراً» اون فرشته‌های رحمتت رو تو برزخ بیا به من نشون بده، اونا نیان «وَ اجْعَلْ لِي إِلَى رِضْوَانِكَ وَ جِنَانِكَ مَصِيراً وَ عَيْشاً قَرِيراً وَ مُلْكاً كَبِيراً» دعای ماه رجبِ.دارند به ما یاد می‌دن آقا مشکلِ برزخ. تو این دعا دارد مشکلِ نمی‌تونه انسان. به چه زبان‌ها به ما بگند. اولین بخشی که می‌خواد برزخ شروع شه برانکه ما را متنبه کنند می‌گن: یادت نره ها یه همچنین روزی داری یا، دست و پاتو جمع کن، پیشگیری کن. 🔰روایت از امام هادی صلوات‌الله علیه است «اُذكُر مَصرَعَكَ بَينَ يَدَي أَهلِكَ فَلَا طَبِيبٌ يَمنُعُك وُ لَا حَبِيبٌ يَنفَعُك» می‌گه میدونی چیه: مجسم کن به یاد بیار اونجایی رو که روی زمین افتادی پیش خانواده هات، خاندانت دورت جمع شدن یعنی همون موقعی که داری پاتو ورمیداری میذاری تو برزخ؛ تموم شد، همون اول،اونو یادت باشه. نه می‌تواند طبیبی مرگ را یعنی این سفر را از تو دور کند، نه دوستی به تو می‌تواند سودی برساند، خودت هستی، فقط خودت هستی و عمل توست. 🔹️ بله در روایت داشت در ذیل آیه داشت که کسانی را که «من لم یِتُب» بله جهت اعتقادیش خوب بود « ثُمَ‏ دَخَلَ‏ فِي‏ الذُّنُوبِ‏ وَ لَمْ يَتُبْ فِي الدُّنْيَا» این مال اوناییست که تو دنیا چیه؟ توبه نکرن. واقعاً حیف نیست به این که خود آدم بتونه کارش و اینجا راست و رست کنه بعد اینجوری بره اونجا خودش و مبتلا کنه این راهی را که گذاشته ‌است هان. خودش بتواند اینجا خودش را تطهیر کنه، اولاً جلوگیر باشد نگذاره دستش آلوده بشه؛ دوم، بتونه این تطهیر رو اینجا بکنه خودش شست‌وشو کنه، به اون فشارها مبتلا نشه و نکند این کار رو. ما راجع به ماه رجب بخصوص داریم.حالا شما اون روایتی را که از امام صادق صلوات‌الله علیه است که از پیغمبر نقل می‌فرماید که دارد: ماه رجب ماه استغفار امت من است یعنی اگر امت من در گذشته‌شون ابتلائاتی پیدا کردن اینا تو ماه رجب استغفار می‌کنند بعد حضرت می‌فرمایند که: بسیار در این ماه استغفار کنید، خدا آمرزنده و مهربان است زیاد تو این ماه که بگید «استغفرالله واسئله التوبه» در ذیل روایت دارد رجب را اصب گویند ماه رجب را بهش اصب می‌گن؛ چرا؟ چون زیاد رحمتِ خداوند ریزش می‌کند بر امت من دراین روایت دارد . 🔹️اینکه عرض می‌کنم جداً میگم این رو این اعمال ماه رجب که هستش استغفار هفتاد مرتبه صبح «استغفرالله و اتوب الیه» هفتاد مرتبه بعدازظهر بعدم دستاتون را بلند کنید بگین «اللهم وَ اَغفِر لِی وَ تُب عَلَیَّ» همینایی که دستورایی که به ما دادن. 🔹️ اینا مال خاطر چیه؟ اینا این مال خاطر اینه که چون ائمه ما بر طبق اون روایت گفتن برزخ مال شما آخه نمی‌خوان ماها عذاب بشیم تو برزخ که اینا. قیامت دستتونو می‌گیریم اما یه تیکه رو بیایین کار رو بکنید دیگه شما. @agamojtabatehrani متن کامل در سایت: https://mojtabatehrani.com/?p=27841
🍃🍃 قسمت چهارم (۴): ریشه هاى بیهوده گویى عوامل ذیل ، انسان را به وادى بیهوده گویى مى کشاند: ۱ – کنجکاوى بیجا اشتیاق به دانستن چیزى که براى شخص سودى ندارد یا کاوش در مسائل غیر مفید، از عوامل مهم بیهوده گویى است ، البته این نباید با مساءله کسب دانش و فهمیدن امور مفید و نیکو، اشتباه شود. مقصود از این عامل ، حرص ‍ به دانستن چیزهایى است که فقط سرگرم کننده ولى بى فایده اند؛ مانند دانستن تعداد آجرهاى خانه فلان شخص ، یا پرسش از تعداد موهاى سر خود. ۲ – علاقه فراوان و صمیمیت شدت علاقه به دیگرى ، موجب پیدایش میل فراوان به سخن گفتن با او مى شود که این مى تواند انسان را به بیهوده گویى و پر گویى وا دارد. فرد، در این حال آن قدر سرگرم سخن گفتن است که به مفید بودن یا نبودن گفتارش ‍ توجه ندارد. ۳ – وقت گذرانى گاه گوینده به اشتباه گمان مى کند که وقت اضافى دارد و با سخن گفتن مى تواند این وقت را پر کند؛ براى همین به سخن گفتن درباره هر چیزى پرداخته ، وقت خویش را هدر مى دهد. ۴ – حب جاه (جلب توجه ) سخن گفتن گاه براى جاى گرفتن در دل دیگران است که در این حال ، فرد با سخن گفتن مى کوشد توجه دیگران را به خود جلب کند تا مردم به ارتباط با او تمایل نشان دهند. اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبی تهرانی ✅✅ دارد... @dars_akhlaq 🔻🔹️🔻🔹️🔻🔹️🔻🔹️🔻🔹️ @agamojtabatehrani
﷽ 📍 با ارزشترین حیا❗️ 📌 باارزش ترین حیا محسوب می شود، حیای مِنَ الله تعالی است. زیاد نمی توانم این مسئله را توضیح بدهم. اگر انسان برای اینکه پیش مردم آبرویش نرود معصیت را ترک کند، ارزش دارد؟ یک بحث، اثرگذاری است؛ بله، چون ادعا می کنم مسلمان هستم، در مقابل چشم دیگران مرتکب عمل قبیح شرعی، عقلی و عرفی نمی شوم. بازدارندگی این حیا، قوی است؛ حیای ازمردم جلوی کار را می گیرد و نمی گذارد انسان مرتکب معصیت شود. حالا انسان اگر از ترس سرزنش مردم معصیت نکرده است؛ مستحقّ اجر و پاداش می شود؟! نه؛ بحث ما از نظر مکتبی است. البتّه چون عمل زشت را مرتکب نشده است، مسلماً عقاب ندارد؛ به تعبیر دیگری، یک عمل وقتی دارای ارزش است که رنگ الهی به خود بگیرد؛ وقتی کفّ نفس از حرام باارزش است که انگیزه اش خدا باشد؛ صورت الهی به خود بگیرد. اگر برای غیر خدا باشد، ارزش ندارد. البتّه خوب است؛ امّا از نظر مکتبی و الهی برای خدا نیست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 رحمت خدا❗️ 📌 روایتی از پیغمبراکرم(ص) است که می فرماید: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً اسْتَحْيَا مِنْ رَبِّهِ»1️⃣؛ رحمت خدا بر کسی باد که از خدا حیا کند! رحمت الهی برای چه کسی است؟ کسی که از خدا حیا کند. یا در روایتی از امام صادق(ع) است که فرمودند: «الْحَيَاءُ نُورٌ جَوْهَرُهُ صَدْرُ الْإِيمَانِ وَ تَفْسِيرُهُ التَّذْوِيبُ عِنْدَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ يُنْكِرُهُ التَّوْحِيدُ وَ الْمَعْرِفَةُ»2️⃣؛ 💠حیا نوری است که جوهره دارد و جوهره اش صدر ایمان است. تفسیرش اینکه انسان در برابر هر عملی که توحید و معرفت او را انکار می کند، ایست کند. این جنبه های الهی است. در مکتب الهی کدام حیا نور است که بگوییم ارزش مکتبی دارد؟ 1️⃣ بحارالأنوار، ج 68، ص 336 2️⃣ همان 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه هشتم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 نقش حیا روی شهوت❗️ 📌 وقتی که شهوت شراره می کشد و عمل زشت سر می زند، حیا یک حالت بازدارندگی دارد؛ نمی گذارد عمل کند. در درون انسان غوغا به پا می شود؛ امّا حیا جلوی آن را می گیرد. بر سر نفس می زند.حیوان نفس می خواهد به این طرف و آن طرف بزند امّا حیا، افساری است که جلوی آن را می گیرد و نمی گذارد پا بگیرد؛ نفس را به حالت اعتدالی می آورد و نگاه می دارد؛ روی آن فشار می آورد. نقش حیا روی شهوت، این است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه هشتم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 آزادی حیوانی مساوی اسارت انسانی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 📌 اگر کسی حیا نداشته باشد، آزادی ندارد. جامعه هم این طور است. مسئلۀ آزادی انسانی است و ما حتّی نمی خواهیم بحث مذهبی هم بکنیم؛ بحث انسانی را مطرح کردم و بحث دین را مطرح نکردم. جامعه ای که حیا ندارد، «آزادی انسانی» ندارد. اگر حیا داشته باشد، آزادی انسانی دارد؛ عقلشان سرِ جا است. اگر بحث «آزادی حیوانی» را می گویید، «آزادی حیوانی» مساوی با اسارت انسانی و عقل است. تا زمانی که حیا باشد، آزادی حیوانی نیست. این مطالب را خوب دقّت کنید! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه هشتم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 صفات آزادگی❗️ 📌 روایت از امام علی(ع) است که می فرماید: «إِنَّ الْحَيَاءَ وَ الْعِفَّةَ مِنْ خَلَائِقِ الْإِيمَانِ»1️⃣؛ حیا و عفّت از خوهای ایمانی است؛ این نکته اوّل که بحث مکتبی مطرح است. خوب دقّت کنید! در این روایت اوّلِ بحث، بحث مکتبی است که حیا و عفّت خوی ایمانی است؛ امّا بعد «وَ إِنَّهُمَا لَسَجِيَّةُ الْأَحْرَارِ وَ شِيمَةُ الْأَبْرَارِ»؛ و این دو صفت، صفت آزادگان است؛ صفت احرار است. 📌احرار چه کسانی هستند؟ انسان های آزاده. بحث انسانیّت است. البتّه نه آن هایی که از انسانیّت آزاد شده اند؛ این دو مطلب است؛ یک وقت می گویی: می خواهیم از انسانیّت او را آزاد کنیم و یک وقت می گویی: می خواهیم از اسارت حیوانیّت او را آزاد کنیم. 📌 صحبت از آن هایی است که از نظر انسانی آزاده هستند نه اینکه از انسانیّت آزاد شده اند؛ آن ها کسانی هستند که از نظر حیا بر همگان تقدّم دارند. هرچه حیا بیشتر، آزادگی انسانی بیشتر؛ چون عقل انسان سرجاتر است. از این طرف هرچه نعوذبالله بی حیاتر از نظر اعمال حیوانی آزادتر؛ لذا دست انسان به هر جنایتی آلوده می شود. 1️⃣ غررالحکم، ص 239 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه هشتم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 هدایتِ خود سر❗️ 📌 روایتی است از پیامبراکرم(ص) که می فرماید: «قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ: عِبَادِي كُلُّكُمْ ضَالٌّ إِلَّا مَنْ هَدَيْتُه»1️⃣؛ خدا فرموده است: ای بندگان! این را بدانید که همۀ شما اگر مِنهای من باشید، گمراهید. 🔻خودسَر نمی توانید به خدا برسید، مگر آنکه من شما را راهنمایی کنم. «هدایت»؛ یعنی ساختن به دستِ من؛ یعنی من شما را بسازم. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 5، ص 198 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه ششم @agamojtabatehrani
💠انسان منهای خدا گمراه است 🔹️🔹️➖🔸️🔸️ روایتی است از پیامبراکرم(صل الله علیه وآله و سلم) که می‌فرماید: «قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ: عِبَادِي كُلُّكُمْ ضَالٌّ إِلَّا مَنْ هَدَيْتُه»[*]؛ 📌خدا فرموده است: ای بندگان! این را بدانید که همۀ شما اگر مِنهای من باشید، گمراهید.خودسَر نمی‌توانید به خدا برسید، مگر آنکه من شما را راهنمایی کنم. «هدایت»؛ یعنی ساختن به‌دستِ من؛ یعنی من شما را بسازم. لذا در جلسات قبل به «خداساخته» تعبیر کردم که البتّه این هدایت، اعمّ از «تشریعی» و «تکوینی» است: «وَهَدَیناٰهُ النَّجْدَیْن»[1]؛ و امثال این آیات که من قصد ندارم وارد این بحث بشوم. 📌در ادامۀ روایت می‌فرماید: «وَ كُلُّكُمْ فَقِيرٌ إِلَّا مَنْ أَغْنَيْتُهُ وَ كُلُّكُمْ مُذْنِبٌ إِلَّا مَنْ عَصَمْتُهُ».[2] فقط جملۀ اوّل مورد استشهادم بود که مربوط‌به خود خدا است. حالا بیاییم یک‌مرتبه پایین‌تر؛ یعنی کسانی که خداساخته هستند و مأموریت دارند دیگران را بسازند که منظور، انبیای عظام(علیهم السلام) هستند. ➖🔻➖🔻➖🔻➖ @agamojtabatehrani
﷽ 📍 روش دعا❗️ 📌 در روایتی است که امام باقر(ع) تشریف داشتند و شخصی نزد حضرت بود. یک دفعه آن شخص شروع کرد با خدا مناجات کردن. به اصلاح حالی به او دست داده بود! گفت: «اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ جَمِيعِ خَلْقِك»1️⃣؛ خدایا! ما را از تمام مردم بی نیاز کن. حالا جریان چه بوده، نمی دانم. «فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ(ع): لَا تَقُلْ هَكَذَا!»؛ حضرت فرمودند: این طور نگو که درست نیست. «وَ لَكِنْ قُل!»؛ بلکه این طور بگو: «اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ شِرَارِ خَلْقِك»؛ خدایا! ما را از انسان هایی که شرّ هستند، بی نیاز کن؛ نه از همۀ مردم. 🔻 به قول ما حضرت علّت آن را هم با این جمله به او فرمودند: «فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ لَا يَسْتَغْنِي عَنْ أَخِيهِ»؛ مؤمن از برادر مؤمنش هیچ وقت بی نیاز نیست. زندگی ما اجتماعی است و همه با هم رابطه داریم. نمی شود رابطه نباشد، 🔹️ امّا باید این رابطه با آدم های خوب باشد نه شرّ؛ باید مؤمن در جامعه از این اشرار بی نیاز باشد؛ لذا حضرت می فرمایند: این طور بگو و این طور دعا کن. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 75، ص 172 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه ششم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 صفات آزادگی❗️ 📌 روایت از امام علی(ع) است که می فرماید: «إِنَّ الْحَيَاءَ وَ الْعِفَّةَ مِنْ خَلَائِقِ الْإِيمَانِ»1️⃣؛ حیا و عفّت از خوهای ایمانی است؛ این نکته اوّل که بحث مکتبی مطرح است. 🔰خوب دقّت کنید! در این روایت اوّلِ بحث، بحث مکتبی است که حیا و عفّت خوی ایمانی است؛ امّا بعد «وَ إِنَّهُمَا لَسَجِيَّةُ الْأَحْرَارِ وَ شِيمَةُ الْأَبْرَارِ»؛ و این دو صفت، صفت آزادگان است؛ صفت احرار است. احرار چه کسانی هستند؟ انسان های آزاده. بحث انسانیّت است. البتّه نه آن هایی که از انسانیّت آزاد شده اند؛ این دو مطلب است؛ یک وقت می گویی: می خواهیم از انسانیّت او را آزاد کنیم و یک وقت می گویی: می خواهیم از اسارت حیوانیّت او را آزاد کنیم. صحبت از آن هایی است که از نظر انسانی آزاده هستند نه اینکه از انسانیّت آزاد شده اند؛ آن ها کسانی هستند که از نظر حیا بر همگان تقدّم دارند. هرچه حیا بیشتر، آزادگی انسانی بیشتر؛ چون عقل انسان سرجاتر است. از این طرف هرچه نعوذبالله بی حیاتر از نظر اعمال حیوانی آزادتر؛ لذا دست انسان به هر جنایتی آلوده می شود. 1️⃣ غررالحکم، ص 239 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه هشتم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دعای غریق❗️ 📌 در روایت دیگری هست که عبدالله بن سنان نقل می کند. آن هایی که اهل روایت هستند، عبد الله بن سنان را می شناسند؛ او از اصحاب وارستۀ امام صادق(ع) است. این اصحاب، عدّه ای هستند مثل عبد الله بن سنان و زرارة که جزو کمّلین هستند. عبدالله بن سنان نقل می کند: «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع): سَتُصِيبُكُمْ شُبْهَةٌ فَتَبْقَوْنَ بِلَا عَلَمٍ يُرَى وَ لَا إِمَامٍ هُدًى»1️⃣؛ برایتان یک سری مسائل پیش می آید که به قول ما دو پهلو هستند. 🔰در آنجا است که به قول ما «پیشوایی» باید شما را هدایت کند تا بتوانید آن مسائل را برطرف کنید، درحالی که آن موقع، از «خداساختگان» کسی نیست که به او دسترسی داشته باشید؛ به تعبیر دیگر یک فِلشی به سوی راه مستقیم ندارید و متحیّر می مانید که چه کنید. «لَا يَنْجُو مِنْهَا إِلَّا مَنْ دَعَا بِدُعَاءِ الْغَرِيقِ»؛ هیچ کس از این مسائل شبهه ناک، رهایی و نجات پیدا نمی کند، مگر آن کسی که خدا را به دعای «غریق» بخواند. 📌این عبارت، چه بسا زیبا هم هست و جنبۀ کنایی دارد؛ مثلِ کسی که فرض کنید، در امواج گرفتار شده و می خواهد نجات پیدا کند؛ چه کار می کند؟ خدا را صدا می کند که نجاتم بده! لذا تعبیر به دعای «غریق» می کنند. عبد الله بن سنان می گوید به حضرت عرض کردم: «كَيْفَ دُعَاءُ الْغَرِيق؟»؛ آیا ممکن است دعای غریق را به ما بگویید که ما این طور دعا کنیم که بعد، راه برایمان باز شود و شبهات برایمان حلّ شود و راحت شویم؟ حضرت به او فرمودند: «يٰا اللَّهُ يٰا رَحْمَانُ يٰا رَحِيمُ يٰا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِك». 1️⃣بحارالأنوار، ج 92، ص 326 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه ششم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 حبّ امام علی (ع) ❗️ 📌 من این روایت را بخوانم، که چه‌بسا بعضی‌ها هم آن را خوانده باشند امّا به مغزش نرسیده‌اند. سعید بن جبیر از ابن‌عبّاس نقل می‌کند که پیغمبر‌اکرم(ص) فرمودند: «إِنَّ حَلْقَةَ بَابِ‌ الْجَنَّةِ مِنْ یَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ عَلَى صَفَائِحِ الذَّهَبِ»؛ حلقۀ درب بهشت از یاقوت سرخ و بر صفحۀ زرّین است. 🔻این را به‌مقداری که به ذهن می‌رسد باز کنم. بنا شد بهشت هشت درب داشته باشد، گویی هر دربی هم حلقه‌ای دارد؛ چون تعبیر «صَفَائِحِ الذَّهَبِ»؛ آمده؛ یعنی صفحه‌های زرّین و چه‌بسا هر صفحه‌ای متناسب با همان درب باشد. پس حلقۀ یاقوتی است که بر این صفحه‌ها هست. «فَإِذَا دُقَّتِ الْحَلْقَةُ عَلَى الصَّفْحَةِ»؛ اگر شما سابقاً دیده باشید، زنگ نبوده و درب‌ها این‌طور بوده که رویشان حلقه‌ای بوده که با آن روی در می‌زدند. این، باعث می‌شد که درب باز بشود و انسان وارد شود. در مورد درب بهشت هم، وقتی این حلقه روی این صفحه زده بشود و حرکت کند، «طَنَّتْ»؛ صدا بلند می‌شود، «وَ قَالَتْ یَا عَلِیٌّ»؛1️⃣ صدایی هم که بلند می‌شود، یا علی(ع) است. پس درب بهشت، حلقه‌ای دارد که سرخ است و روی صفحه زرّین هم هست. وقتی روی این صفحه بخورد، صدایی که بلند می‌شود تا درب باز شود یا علی(ع) است. 🔰من نمی‌خواهم وارد خصوصیّات بشوم، ولی اشاراتی را بیان می‌کنم. چه‌بسا اینجا اشاره باشد به نیرویی که در انسان است و هر یک از قوا را حلقه‌وار احاطه کرده و بعد از برخوردش با قواست که فعل صادر می‌شود. امّا این نیرو چیست؟ مثلاً من قوّۀ باصره دارم، ولی چه موقع از آن استفاده می‌کنم؟ وقتی که دلم بخواهد. چه وقت از نیروی شنوایی استفاده می‌کنم؟ موقعی که دلم بخواهد. 📌تا اینجای بحث، گفتیم درب‌های بهشت به‌حسب ظاهر همین قوا مثل عقل، واهمه، متخیّله و این‌هاست. وقتی حسنات فرستاده می‌شود، بهشت‌ساز هستند. امّا قلب و دل که مخزن محبّت است بر هر یک از صفحات؛ یعنی نیروها قرار گرفته است. مطلب جدید این است. 📌 همین دل است که اگر سراسرش را محبّت امام‌علی(ع)‌‌گرفته باشد، وقتی بر این صفحات بخورد، طنینش یا علی(ع) باشد، آن‌موقع این قوا درب بهشت می‌شوند و آن‌وقت است که درب بهشت باز می‌شود. اینجاست که می‌فهمیم جایگاه ولایت کجاست. اینکه تعبیر روایت، یاقوت حمرا است، با اینکه یاقوت خودش قرمز است، امّا کنارش صفت قرمز آمده و آن هم به‌صورت حلقه، این‌ها تشبیهات و چه‌بسا تشبیه معقول به محسوس است. قلب ما هم همین‌طور است؛ قلب صنوبری ما رنگش قرمز است و مخزن خون هم هست و خون را به سراسر وجود پمپ می‌کند. 📌 این، هر پمپی که می‌زند، با یا علی(ع) است؛ یعنی سراسر روحش را حبّ امام‌علی(ع) گرفته است؛ بنابراین، توحید زیربناست و بعد از آن، نبوّت و امامت است. امّا آن نقطه وسط و حساس‌ترین مطلب، حبّ امام‌علی(ع) است. 📌 حالاست که می‌فهمیم چرا باید در چنین شبی، از نظر این عالم مادّی و به‌حسب ظاهر، پیکره‌ای که مجسمۀ ولایت بود، در خانۀ کعبه متولّد می‌شد؛ چون باید او و حبّ او باشد تا درب‌ها باز شود. او که نباشد، خبری نیست؛ بنابراین، به همان بحث‌هایی برمی‌گردیم که سابقاً داشته‌ام و همۀ این‌ها با «یَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ»؛2️⃣ ارتباط پیدا می‌کند. پس چه کسی است که قوایش درب‌های بهشتی هستند؟ کسی که حبّ امام‌علی(ع) در تمام قوایش نفوذ کرده است. چنین کسی هشت درب بهشت همراهش هستند؛ عقلش درب بهشت است، وهمش درب بهشت است، تخیّلش درب بهشت است، قوای ظاهری او، همه و همه. سراسر وجودش صفحاتی زرّین است و بر هرکدام حلقه‌ای از حبّ امام‌علی(ع) است. 1️⃣ بحارالانوار، ج 8، ص 122؛ ج 39، ص 235 2️⃣ [ياد كن‏] روزى را كه هر گروهى را با پيشوايشان فرا مى‏خوانيم. سورۀ اسراء، آیۀ 71 〰️〰️〰️〰️〰️ @agamojtabatehrani متن کامل در سایت: https://mojtabatehrani.com/حب-علی-علیه-السلام،-نوای-درب-بهشت/
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 حب امیر المومنین علی علیه السلام @agamojtabatehrani رحمه الله علیه mojtabatehrani.ir 🌹🌹🌹🌹