eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
731 دنبال‌کننده
200 عکس
801 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 سؤال از اسم اعظم❗️ 📌از پیغمبراكرم(ص) از اسم اعظم سؤال كردند. معلوم می‏شود كسی كه سؤال كرده بود، دنبال این بوده است كه آن را به كار بگیرد و به آن اسم، خدا را بخواند تا دعایش مستجاب بشود. پیغمبراکرم(ص) در جواب او فرمودند: «كُلُّ اسْمٍ مِنْ اسما اللَّهِ أَعْظَمُ»؛ ‏ هر كدام از اسمای الهی را به كار بگیری، اسم خداست، «فَفَرِّغْ‏ قَلْبَكَ‏ عَنْ‏ كُلِ‏ مَا سِوَاهُ»؛ پس برو دلت را تخلیه و فارغ از ماسوای خدا کن، آن را خالی كن، «وَ ادْعُهُ تَعَالَى بِأَی اسْمٍ»؛ و به هر اسمی که خواستی، به همان اسم خدا را بخوان، به هر اسمی که باشد. معلوم می‏شود موضوع عمده در باب بُرد دعا اخلاص است. خیال نكنید كه اسم خاص، نقش اساسی دارد. آنچه نقش اساسی دارد، حالت داعی در دعایش است. . مصباح الشریعه، ص 132- مستدرک الوسائل، ج5، ص272 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 @agamojtabatehrani
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
🍃🍃🍃 آفات #زبان بهتان(قسمت اول) (۱): تعریف بهتان بهتان در لغت و عرف ((بهتان )) در لغت ، به
🌹🌹🌹 آفات بهتان(قسمت دوم) زشت ترین قسم بهتان گاه بهتان زننده ، آن چه را به دروغ نسبت داده ، خود مرتکب نشده است ؛ اما گاهى رفتار ناشایستى را که از خودش سر زده ، به دیگرى نسبت مى دهد که این زشت ترین و ناپسندترین نوع بهتان به شمار مى رود. خداوند متعالى همان طور که گذشت ، در قرآن کریم به همین قسم اشاره دارد؛ آن جا که مى فرماید: و من یکسب خطیئه او اثما ثم یرم به بریئا فقد احتمل بهتانا و اثما مبینا(۲۲۸). کسى که ((خطا)) یا ((گناهى )) مرتکب شود، سپس بى گناهى را متهم سازد، بار ((بهتان )) و گناه آشکارى را بر دوش گرفته است . ((حال و ملکه (۲۲۹))) بهتان بهتان نیز مانند رفتارهاى زشت دیگر، گاه به صورت رفتارى اتفاقى و ناپایدار از انسان سر مى زند که با هوشیارى اندک مى توان به رفع آن پرداخت و به آسانى از تکرار آن جلوگیرى کرد؛ اما این رفتار بر اثر غفلت ، تکرار شده ، به صورت عادت و رفتارى ریشه دار در مى آید تا آن جا که مایه خشنودى بهتان زننده و وسیله اى براى خارج کردن رقیبان از صحنه هاى اجتماعى مى شود، و به صورت ابزارى تبلیغاتى مورد بهره بردارى قرار مى گیرد. این جا است که شخص از ولایت الاهى خارج ، و در ولایت و سرپرستى ابلیس ‍ داخل مى شود؛ همان گونه که امام صادق (علیه السلام ) فرمود: من روى على مؤ من روایه یرید بها شینه و هدم مروءته لیسقط من اعین الناس اخرجه الله من ولایته الى ولایه الیشطان فلا یقبله الشیطان . هر کس بر ضد مؤ منى سخنى نقل کند و قصدش از آن ، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه [اجتماعى ]اش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت خویش خارج مى کند، و تحت سرپرستى شیطان قرار مى دهد، و شیطان هم او را نمى پذیرد. (۴): ریشه هاى درونى بهتان ۱ – دشمنى گاه انسان براى فرو نشاندن آتش دشمنى و کینه خویش ، به دیگرى دروغ بسته ، نسبت هاى ناپسند مى دهد. ۲ – حسد گاهى انسان به رتبه ، شان و کمالات دیگرى حسادت کرده ، براى از بین بردن وجهه اش به او بهتان مى زند. ۳ – ترس و فرار از مجازات گاه انسان از ترس مجازات خطایى که مرتکب شده یا بر طرف کردن نسبت ناروایى که ممکن است به او داده شود، به دیگرى بهتان زده ، دروغ مى بندد. شجره خبیثه این رذایل در مساءله بهتان ، میوه اى به مراتب تلخ ‌تر از غیبت مى دهد؛ چرا که در غیبت ، عیب و نقص واقعى و موجود در شخص ، به او نسبت داده مى شود؛ در حالى که در بهتان ، آن چه را در او نیست ، به او مى بندند. 📚اخلاق الهی//استاد آیت الله مجتبی تهرانی ✅✅ادامه دارد... 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq @agamojtabatehrani
﷽ 📍اسمی برای خداوند❗️ 📌 پیامبراكرم(ص) فرمودند: «نحن الْاسماءُ الحسنى و انا الاسم‏ الأعظم»؛ من اسم اعظم خدا هستم، آن وجود عینی اوست، «وَ لا إسْمٌ لله اَكْبَرُ مِنِّی»؛1️⃣ اسمی برای خدا، بزرگتر و بالاتر از من نیست. پیامبر(ص) می‏خواهد بفهماند که من مظهر جامع و جمیع اسما و صفات الهی هستم؛ یعنی اگر از نظر الفاظ می‏خواهی بدانی چه کار کنی، به هر اسمی كه خواندی، کافی است. امّا اگر دنبال عینیت اسم اعظم هستی، من هستم. حضرت سطح را به حدّی پایین آورده است که همه متوجّه بشوند؛ لذا در آیه داشت: «قُلِ ادْعُوا الله اَوِ ادْعُوا الرَّحْمان اَی ما تَدْعُوا فَلَهُ الْاسماءُ الْحُسْنَی»، 2️⃣ چه بگویید: الله و چه بگویید: الرحمان، تفاوتی نمی‏کند. لذا راجع‏به اسم اعظم بگویم كه دنبال این موارد نروید، دنبال این بروید که خودتان را درست كنید، ‏ موحّد شوید و توحید افعالی و صفاتی پیدا کنید، تا به توحید ذاتی برسید. اگر این‏ها را در دلتان وارد بكنید، بعد خدا را به هر اسمی بخوانید، از نظر ادعیه، دعا و اجابت، اجابت می‏شود. 1️⃣ تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، ج‏2، ص: 219 2️⃣ سورۀ‏ مبارکۀ اسرا، آیۀ 110 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 استفادۀ از وسیله در دعا❗️ 📌 پیغمبراكرم(ص) به امام‌علی(ع) فرمودند: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ؟س؟: الْأَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِكَ، بِهِمْ تُسْقَى أُمَّتِی الْغَیثَ»؛ یعنی به بركت وجود امامانی كه از نسل تو هستند، به امّت من باران نازل و داده می‏شود، «وَ بِهِمْ یسْتَجَابُ دُعَاؤُهُمْ»؛ و دعای‏شان به خاطر آن‏ها مستجاب می‏شود، «وَ بِهِمْ یصْرِفُ اللَّهُ عَنْهُمْ الْبَلَاءَ، »؛ و به سبب آن‏ها، خدا بلا را از امّت من برطرف می‏كند و برمی‏گرداند، «وَ بِهِمْ‏ تَنْزِلُ‏ الرَّحْمَةُ مِنَ‏ السَّمَاءِ»؛1️⃣ و‏ از آسمان رحمت فرو می‏آورد. ‏ نگاه كنید که همۀ این‏ها گویای همین است كه كسی كه می‏خواهد دعا بكند و از وسیله استفاده كند، به این نحو عمل کند که بگوید: خدایا به حقّ... كما اینكه اگر یادتان باشد، راجع‏به قرآن هم داشتیم که در لیالی قدر آمده بود: «اللهم بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآن وَ بِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ وَ بِحَقِّ... ». این یك روش‏ در باب استفادۀ از وسیله در دعا بود. 1️⃣ الأمالی (للطوسی)، ص 442 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 @mojtabatehrani
﷽ 📍 به چه روی به درگاهت بیاییم❗️ 📌لذا راجع به شب های قدر آمده است که انسان باید بداند از ناحیۀ خداوند هیچ مانع و رادعی برای اینکه درخواست های بنده را بپذیرد نیست. به تعبیر ما مقتضی، موجود و مانع، مفقود است؛ یعنی از ناحیۀ خدامفقود است، امّا از ناحیۀ بنده چه؟ مهم اینجاست: «لَمْ یجْعَلْ بَینَكَ وَ بَینَهُ مَنْ یحْجُبْكَ عَنْهُ ».1️⃣ امشب، اگر خداواسطه ای هم داشته باشد، فرموده است: بروید كنار، و درها را باز كنید تا هرکسی خواست، بیاید. حال از طرف او حُجب برطرف شده امّا خودِ من چه؟ آیا خودم مانعی بر سر راهم درست کرده ام یا نه؟ مهم این است شب نوزدهمِ شب های قدر، شب سرنوشت سازی است. امّا باید بگویم شب نوزدهم، شب شرمندگی است؛ شب سرافکندگی است. خدایا! ما بد کردیم. در اینجا مسئله پیش می آید كه اگر ما اعتراف کردیم، آیا جواب مثبت است یا نه؟ مهم اینجاست. «فَهَلْ ینْفَعُنِی ، یا إِلَهِی ، إِقْرَارِی عِنْدَكَ بِسُوءِ مَا اكْتَسَبْتُ»؛ آیا این برای من سودی دارد که امشب اعتراف کنم به اینكه بد کردم؟ آیا این برای من فایده دارد؟ «وَ هَلْ ینْجِینِی مِنْكَ اعْتِرَافِی لَكَ بِقَبِیحِ مَا ارْتَكَبْتُ»؛2️⃣ و آیا اعترافم پیش تو من را نجات می دهد؟ اعتراف به اینکه من کار زشت کردم؟ جواب بر طبق تمام روایاتی که داریم، مثبت است: «إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً».3️⃣ اهل معرفت می گویند به مقام غفّاریّت خداوند پناه ببر و از خداپوزش بطلب. شب نوزدهم، شبی است که انسان باید پناه به مقام غفّاریّت خداببرد. امّا یک چیزی هم وجود دارد و آن اینکه امشب ما دستِ خالی نیستیم. این را مکرّر گفته ام. این طور نیست كه هیچ چیز نداشته باشیم. بلكه یک گوهر گران بها در دلم دارم و به آن اتّکا می كنم و آن حبّ امام‌علی است. 1️⃣ خدا بین تو و خودش کسی که مانع تو از او شود، قرار نمی دهد.نهج البلاغه، نامه 31، فراز 64 - بحارالأنوار، ج 74، ص204 و ج90، ص301 2️⃣ الصحیفة السجادیه، دعا 12 3️⃣ خدا همه گناهان را مى آمرزد. سورۀ مبارکۀ زمر، آیۀ 53 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 @agamojtabatehrani
@dars_akhlaq (19 ).mp3
5.81M
📢 💐🎙آیت الله تهرانی (ره) 💢 دعا و شرح بمناست ماه مبارک رمضان ( روز نوزدهم ) ✅ کم حجم بسیار مفید و فوق العاده، اصلا حرف نداره😍👌👌 💯💯💯 💢 ═══✼🍃🌹🍃✼══ 🔴کــانال درس اخلاق ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
@dars_akhlaq .mp3
1.36M
📹 🌸آیت الله تهرانی (ره) موضوع : پدر و مادر (1) 💯👌👌 💢 💢 ⭕️سخنرانی تکان دهنده بسیار تأثیر گذار حتما گوش دهید 🆔 @dars_akhlaq 🔰@agamojtabatehrani
📍 دستم پر از گناه چشمم پر امید❗️ 📌 در لیالی قدر با دعا از خداوند چه بخواهیم؟ 🔰دو چیز را درخواست کنیم: 📌 یک؛ ترمیم نسبت به گذشتۀ خودمان. اینكه گذشتۀ خوبی نداشتیم و دستمان به خطاها آلوده شده است و خداوند به وسیلۀ دعا، آن را عفو کند، بیامرزد، ترمیم کند و ندیده بگیرد. 📌دوّم؛ مسئلۀ بهترین ترسیم نسبت به امور آیندۀ‏مان؛ یعنی سال آینده؛ چون در شب قدر، امور آیندۀ تمام موجودات ترسیم ‏می‏شود. روایتی توجّه من را جلب کرد و چه بسا قبلاً هم در بحث‏ها تنبّه داده باشم. 📌راوی ‏می‏گوید: در مسجد الحرام بودم، به حجرالاسود رسیدم. شخصی را دیدم كه مشغول نماز است. دقّت کردم كه ببینم کیست. خوب که دقّت کردم؛ دیدم امام‌زین العابدین(ع) است. حضرت‌را زیر نظر گرفتم تا اینکه از نماز فارغ شد. راوی تعبیر می‏كند: «وَ رَفَعَ بَاطِنَ كَفَّیهِ‏ إِلَى‏ السَّمَاءِ»؛ او کف دستانش را دوتایی به آسمان بلند کرد، 📌«وَ جَعَلَ یقُولُ»؛ و شروع کرد این جملات را فرمودند: «سَیّدِی سَیّدِی»؛ آقای من! آقای من! «هَذِهِ یَدَایَ»؛ این‏ها‏ دو دست من است، «قَدْ مَدَدْتُهُمَا إِلَیكَ»؛ این دست‏ها را به سوی تو دراز کردم. اما یک چیز هست، «بِالذُّنُوبِ مَمْلُوءَةً»؛ دست‏هایم را كه به سوی تو دراز کردم، پر از گناه است، «وَ عَینَایَ»؛ با چشم‏هایم هم به سوی تو نگاه ‏می‏کنم، امّا «بِالرَّجَاءِ مَمْدُودَةً»؛1️⃣چشم‏هایم پر از امید به توست. 📌 امشب به خدا چه بگوییم؟ امام‌زین‏ العابدین(ع) به ما یاد داده است. دست‏هایمان را بلند کنیم و بگوییم: خدایا! آقای من! دست‏هایم را به سوی تو دراز کردم؛ امّا پر از گناه است، چشم‏هایم هم به سوی تو دوخته‏ام؛ امّا آن هم پر از رجا و امید من به توست. 📌در باب دعا و به‏خصوص در ایّام قدر، انسان هیچ‏وقت نباید به خودش تردیدی راه بدهد: خدا این‏طور نیست که ما را مأیوس و رد کند. 1️⃣الامالی للصدوق، ص219 - بحارالأنوار، ج‏75، ص146 و ج91،ص89وج97، ص448 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 @agamojtabatehrani
@dars_akhlaq.mp3
5.64M
📢 💐🎙آیت الله تهرانی (ره) 💢 دعا و شرح بمناست ماه مبارک رمضان ( روز بیستم ) ✅ کم حجم بسیار مفید و فوق العاده، اصلا حرف نداره😍👌👌 💯💯💯 💢 ═══✼🍃🌹🍃✼══ 🔴کــانال درس اخلاق ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
🌹🌹🌹 آفات #زبان بهتان(قسمت دوم) زشت ترین قسم بهتان گاه بهتان زننده ، آن چه را به دروغ
🌸🌸🌸🌸🌸 آفات بهتان(قسمت سوم) (۵): پیامدهاى زشت بهتان بهتان ، آثار و عواقب زشت و شومى را هم در دنیا و هم در سراى آخرت به بار مى آورد که دامن گیر بهتان زننده مى شود. الف – پیامدهاى زشت بهتان در دنیا آثار و عواقب زشت بهتان در دنیا، هم فرد و هم اجتماع را در بر مى گیرد. ۱ – پیامد فردى بهتان : کسى که به دیگرى بهتان مى زند، از مکر الاهى مصون و سالم مى ماند و سرانجام رسوا مى شود؛ چرا که خداوند آبروى مؤ من را حفظ مى کند و او را از آسیب بهتان دیگران مى رهاند. در روایات هم آمده است : خداوند، کسى را که به دنبال عیب هاى مسلمانان باشد حتى در داخل خانه اش رسوا مى کند. این فرد در اجتماع نیز به سرعت شناسایى ، و از ارزش و اعتبارش کاسته مى شود. ۲ – پیامد اجتماعى بهتان : بهتان بذر دشمنى را در جامعه بشرى پاشیده ، دوستى ها را به دشمنى تبدیل مى کند. بهتان ، حس اعتمادى را که محور تشکیل دهنده واحدهاى کوچک و بزرگ اجتماعى است از بین مى برد و مایه متلاشى شدن آن ها مى شود. این صفت ناپسند مى تواند همه روابط را تحت تاءثیر قرار دهد. ازدواج ها را تبدیل به طلاق ، روابط پدر و فرزند را تیره ، و در موارد حاد و شدید، موجب وقوع جنایاتى چون قتل شود. ب – پیامدهاى آخرتى بهتان در مورد آثار بهتان در سراى آخرت ، روایات بسیارى وجود دارد که از جمله مى توان به آن چه حضرت رضا (علیه السلام ) از پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) نقل فرموده است اشاره کرد: من بهت مؤ منا او مؤ منه او قال فیه ما لیس فیه اقامه الله یوم القیامه على تل من نار حتى یخرج مما قال فیه (۲۳۸). هر کس به مرد یا زن با ایمانى بهتان زند یا چیزى را به او نسبت دهد که در او نیست ، خداوند او را روز قیامت بر تلى از آتش به پا مى دارد تا از آن چه [درباره برادر یا خواهر مؤ منش ] گفته است خارج شود. امام صادق (علیه السلام ) نیز در این زمینه مى فرماید: البهتان على البرى اثقل من الجبال الراسیات (۲۳۹). بهتان زدن به شخصى که از آن [بهتان ] برى است ، از کوه هاى محکم و استوار هم سنگین تر است . (۶): راه هاى درمان بهتان اندیشه در پیامدهاى شوم بهتان ، و یاد آورى مستمر آن ها، نقش مهمى در باز داشتن انسان از این رفتار ناپسند دارد که سرانجام ریشه کن شدن این آفت از درون نفس انسانى را در پى خواهد داشت . شخص مبتلا به بهتان باید در صدد تقویت نیروى تقوا و بازدارندگى در خویش باشد؛ از این رو به ذکر همیشگى عواقب بیمارى خویش نیازمند است . دقت و تفکر در احادیثى که به بیان اهمیت فراوان آبروى افراد با ایمان پرداخته است نیز مایه تقویت نیروى تقوا در او شده ، وى را از ریختن آبروى دیگران باز مى دارد. از حضرت صادق (علیه السلام ) نقل شده است : المؤ من اعظم حرمه من الکعبه. حرمت مؤ من از کعبه عظیم تر است ؛ البته درمان حتمى و قطعى تمام بیمارى هاى رفتارى انسان به برطرف کردن ریشه هاى درونى آن ها بستگى دارد؛ از این رو باید در ابتدا بیمارى بهتان را ریشه یابى کرد و پس از یافتن آن ، به از بین بردنش پرداخت . اگر حسد سرچشمه این رفتار ناشایست است ، باید به نابود کردن آن پرداخت و اگر رذیله اى دیگر، ریشه این بیمارى است ، باید در زوال آن کوشید. اخلاق الاهی//استاد آیت الله مجتبی تهرانی ✅✅ 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
﷽ 📍امشب ما برای دعا همه چیز داریم❗️ 📌 اینجا جمع شده‏ایم و از شما می پرسم که چه می‏خواهیم؟ بنده فكر می‏كنم که شما هم همین‏طور باشید.ما دو چیز می‏خواهیم: یك؛ ترمیم نسبت به گذشته، دو: ترسیمِ خوب نسبت به آینده. ترمیم گذشته؛ به این معنا كه ما بد كردیم و این قابل انكار نیست. سال گذشته این‏قدر گناه و خطا كردیم كه خودمان نمی‏توانیم خطاهایمان را بشماریم؛ پس اوّلین چیزی كه می‏خواهیم درخواست كنیم، ترمیم گذشته است و آن اینكه: خدایا! عفو كن! به تعبیری كه در قرآن هم وجود دارد، «صفح جمیل» کن. خیلی ساده بگویم: خدایا! ندیده بگیر؛ امشب این‏طور با ما برخورد كن. صحیفۀ اعمالِ ما را كه «نعوذبالله»! به خطاهایمان آلوده شده است، پاك و تمیز كن، تا روی اینکه برای سال آینده تقاضا کنیم، داشته باشیم امتیاز دیگری كه به‏ خصوص برای امشب داریم، اینکه شبِ جمعه است. شب جمعه، مسائل خاصّ خود را دارد. از امام‌باقر(س) است: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَيُنَادِي كُلَّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ مِنْ أَوَّلِ اللَّيْلِ إِلَى آخِرِهِ» امام‌باقر(س) فرمودند: خداوند متعال خودش، هر شبِ جمعه از فوق عرش، از اوّل شب تا آخر ندا می‏دهد: «أَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ‏ يَدْعُونِي‏ لِدِينِهِ‏ أَوْ دُنْيَاهُ‏»؛ آیا عبد و بندۀ مؤمنی كه به من ایمان دارد وجود دارد تا از من برای دین و دنیای خود درخواست كند تا من جوابش را بدهم؟ «قَبْلَ‏ طُلُوعِ‏ الْفَجْرِ فَأُجِیبَهُ»، اگر تا وقتی که طلوع فجر نشده از من درخواست كند، من هم جوابش را می‏دهم. چه برای دنیایش بخواهد و چه برای آخرتش. خداوند هیچ چیزی فروگذار نمی‏كند. «أَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ يَتُوبُ إِلَيَّ مِنْ ذُنُوبِهِ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَأَتُوبَ عَلَيْهِ»؛ آیا بندۀ مؤمنی هست كه تا قبل از طلوع فجر توبه كند و من توبه‏اش را قبول ‏كنم؟ روایت، مفصّل است تا اینجا كه: «فَلَا يَزَالُ يُنَادِي بِهَذَا حَتَّى يَطْلُعَ الْفَجْرُ»؛ یعنی از سر شب تا طلوع فجر، خدا این ندا را می‏دهد. شب جمعه بودن یكی از امتیازات امشب است؛ یعنی هم ماه مبارك رمضان است و هم شب جمعه و هم از لیالی قدر است. خواستم این را به دوستانمان بگویم كه به عمل خودم هیچ امیدوار نیستم؛ بلكه فقط امیدم به همین‏هاست یعنی به وعده‏هایی كه در این روایات و آیات به ما داده شده است. البتّه دست خالی هم نیستم. روایتی مطرح می‏كنم: «رُوِی عَن رسول‏الله(ص) قال: مَنْ‏ أَحَبَّ‏ عَلِيّاً قَبِلَ‏ اللَّهُ‏ تَعَالَى مِنْهُ صَلَاتَهُ»؛ پیغمبر(ص) فرمودند: كسی كه امام‌علی؟س؟ را دوست داشته باشد، خدانمازش را قبول می‏كند، «وَ صِیَامَهُ»؛ روزه‏هایش را هم قبول می‏كند، «وَ قِیَامَهُ»؛ شب زنده داری‏هایش را هم قبول می‏كند. امشب، احیا گرفته‏ای؟ این را هم قبول می‏كند؛ چون تو امام‌علی(س) را دوست داری؛ و بالاتر از همه: «وَ اسْتَجَابَ دُعَاءَهُ»؛ دعا كه بكند،دعایش را هم قبول می‏كند. بنابراین امشب ما همه چیز داریم. 〰️〰️〰️〰️〰️ @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺یا ابانا استغفر لنا .... یوسف زهرا ... شما که از حال زارو نزارمان مطلعید ... 😭 تا به جزییات نکشیده ایم تاغیورِ کریمِ غفورِ مهربان را بیش از پیش نرنجانده ایم ؛ استغفر لنا عند ربنا ...🤲 @agamojtabatehrani
﷽ 📍حب باطن لیله قدر (حضرت زهرا (س)) مجرای تجات انسان ها در صراط❗️ 📌این را بدانید که انسان خیلی باید مراقبت کند. گوهر است و گرانبهاست. در تمام عقبات قیامت، آخرین حرف را همین خواهد زد. این را مفت از دست ندهید. در پایان بحث صراط این بحث مطرح است که این محبّت از چه مجرایی در صراط دست گیر است؟ پیامبراکرم(ص) فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى إِذَا بَعَثَ الْخَلَائِقَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ»؛ خداوند آن گاه که خلایق را از اولین و آخرین مبعوث کند، «نَادَى مُنَادِی رَبِّنَا مِنْ تَحْتِ عَرْشِهِ»؛ منادی یی از تحت عرش ندا می کند: «یا مَعْشَرَ الْخَلَائِقِ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ»؛ خطاب به همۀ مردم به اینکه چشم های‌تان را ببندید. «لِتَجُوزَ فَاطِمَةُ(س) بِنْتُ مُحَمَّدٍ(ص) سَیدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ عَلَى الصِّرَاط»؛ زهرا(س)می خواهد بر صراط عبور بکند. «فَتَغُضُّ الْخَلَائِقُ كُلُّهُمْ أَبْصَارَهُمْ فَتَجُوزُ فَاطِمَةُ(س) عَلَى الصِّرَاطِ»؛ تمام خلایق چشم ها را می بندند و زهرا(س) عبور می کند؛ «لَا یبْقَى أَحَدٌ فِی الْقِیامَةِ إِلَّا غَضَّ بَصَرَهُ عَنْهَا إِلَّا مُحَمَّدٌ(ص) وَ عَلِیٌّ(ع) وَ الْحَسَنُ(ع) وَ الْحُسَینُ(ع) وَ الطَّاهِرِین [الطَّاهِرُونَ ] مِنْ أَوْلَادِهِمْ فَإِنَّهُمْ أَوْلَادُهَا»؛ هیچ کس در قیامت نمی ماند، مگر اینکه چشم می بندند مگر پدر، همسر و فرزندانش. «فَإِذَا دَخَلَتِ الْجَنَّةَ بَقِی مِرْطُهَا مَمْدُوداً عَلَى الصِّرَاطِ»؛ وقتی حضرت زهرا(س)وارد بهشت شد، مِرط او بر صراط کشیده می شود. مرط، به معنای جامه ای است که دوخته نباشد، تکه جامه ای که به اصطلاح در آن بُرش به کار نرفته است. اشاره به چه چیزی می باشد؟ «مَمْدُوداً عَلَى الصِّرَاطِ»؛ به معنای کشش عصمت مطلقۀ حضرت‌زهرا(س) که در آن هیچ چیزی به کار نرفته است؛ در صراط همین طور می ماند. «طَرَفٌ مِنْهُ بِیدِهَا وَ هِی فِی الْجَنَّةِ وَ طَرَفٌ فِی عَرَصَاتِ الْقِیامَةِ»؛ یک طرفش در بهشت در دست اوست و یک طرفش در عرصات قیامت است. «فَینَادِی مُنَادِی رَبِّنَا یا أَیهَا الْمُحِبُّونَ لِفَاطِمَةَ(س)»؛ آنجاست که منادی پروردگار ندا می کند: ای کسانی که فاطمه(س)را دوست دارید! «تَعَلَّقُوا بِأَهْدَابِ مِرْطِ فَاطِمَةَ(س) سَیدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ»؛ تارهای این جامۀ فاطمه(س) را بگیرید. «فَلَا یَبْقَى مُحِبٌّ لِفَاطِمَةَ(س) إِلَّا تَعَلَّقَ بِهُدْبَةٍ مِنْ أَهْدَابِ مِرْطِهَا»؛ از دوستان فاطمه(س) هیچ کس نمی ماند مگر اینکه تاری از جامۀ زهرا(س) را می گیرد. «حَتَّى یَتَعَلَّقَ بِهَا أَكْثَرُ مِنْ أَلْفِ فِئَامٍ وَ أَلْفِ فِئَامٍ»؛ هزاران هزار گروه آن را می گیرند. «قَالُوا وَ كَمْ فِئَامٌ وَاحِدٌ قَالَ أَلْفُ أَلْفٍ»؛ سؤال کردند از پیامبر(ص) گروه فئام چقدر است؟ فرمودند: «أَلْفَ أَلْفَ»؛ هزار هزار یعنی یک میلیون. «یُنْجَوْنَ بِهَا مِنَ النَّارِ»؛1️⃣ این ها از آتش نجات پیدا می کنند. معلوم می شود گرفتاران در صراط از این مجرا به خصوص به وسیلۀ حبّ حضرت‌زهرا(س) نجات پیدا می کنند. 1️⃣ . بحارالأنوار، ج8، ص68 〰️〰️〰️〰️〰️ @agamojtabatehrani
🔰مجاهده ! 📌اصلاً همین که انسان سلیقه ای عمل نکند خودش ریاضت است ؛ یعنی همین سلیقه ای عمل نکردن ، مجاهده با نفس است . مانند همان کسی که گفتم : لَه لَه می زند ، آب هم هست ؛ امّا می گویند: نخور! گرسنه است و بهترین غذا هم موجود است؛ امّا می گویند : نخور! یا بیشتر از این مقدار نخور! لذا اینکه می گویم انسان باید استاد داشته باشد ، به همین دلیل است. استاد این ظرفیت ها را تشخیص می دهد. 📌 استاد ما شارع است؛ خدا است؛ ائمه هستند؛ اولیا و انبیاء هستند . ما استادی غیر از این ها نداریم . هرچه بگویند باید عمل کنیم . البته هر کس وظیفه ای دارد. من وظیفه ای دارم ، شما هم وظیفه ای دارید. نه اینکه نماز من با نماز شما متفاوت است؛ نه؛ واجبات برای همه یکسان است. [ تهرانی (ره) ، ادب الهی ، کتاب دوم ، تهران ، مصابیح الهدی ، 1391 ، ص 33 ] 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 @agamojtabatehrani
﷽ 📍من هیچ وقت گناهکارها را از رحمت خودم مأیوس نمی کنم❗️ 📌در روایت است: «أَوْحَى اللَّهُ إِلَى دَاوُدَ(ع) أَهْلُ‏ طَاعَتِی‏ فِی‏ ضِیافَتِی‏ وَ أَهْلُ شُكْرِی فِی زِیادَتِی وَ أَهْلُ ذِكْرِی فِی نِعْمَتِی»؛ بعضی اهل طاعت‏اند، بعضی اهل ذکر و بعضی اهل شکرند، «وَ أَهْلُ مَعْصِیتِی لَا أُویسُهُمْ مِنْ رَحْمَتِی»؛ من هیچ‏وقت گناه‏کارها را از رحمت خودم مأیوس نمی‏کنم، «إِنْ تَابُوا»؛ اگر توبه کنند، «فَأَنَا حَبِیبُهُمْ»؛ من دوستشان می‏شوم. اگر توبه کنی، من رفیقت می‏شوم، «وَ إِنْ دَعَوْا فَأَنَا مُجِیبُهُمْ»؛ و اگر درخواست کنند، من جواب آن‏ها را می‏دهم. به درخواستشان عنایت می‏کنم، «وَ إِنْ مَرِضُوا فَأَنَا طَبِیبُهُمْ»؛1️⃣ و اگر بیمار بشوند، خودم آن‏ها را معالجه ‏می‏کنم. در این باب تعبیرات عجیبی داریم این تعبیر هست که بعضی از بزرگان ما شب بیست و سوّم را لیلۀ قدر ‏می‏دانند. امّا راجع به روایت فضیل ‏می‏خواهم بگویم: شب بیست و یکم مقدّرات ثبت و ضبط ‏و نگاشته ‏می‏شود و شب بیست و سوّم امضا ‏می‏شود. حضرت‌این دو شب را دعا ‏می‏کردند. امّا راجع به شب بیست و سوّم؛ این را قبلاً هم گفته‏ام و چه بسا تکراری باشد، ولی تذکّرش خوب است. ممکن است به ذهن بیاید که شب بیست و یکم را رد کردیم و هرچه بنا بود، برای ما نوشتند و سرنوشت ما نوشته شد؛ چون امور را در بیست و سوّم امضا می‏كنند؛ یعنی آقا توشیح می‏كند. پس تغییر غیرممکن است. جواب: خیر. این‏طور نیست که نتوان در نوشتۀ بیست و یکم تصرف نكرد؛ بلکه با اینکه قبول داریم كه شب بیست و سوّم شب امضاست، امّا می‏شود در آن تغییراتی ایجاد كرد: «یَمْحُوا اللَّهُ ما یشاءُ وَ یثْبِتُ»؛2️⃣ در اینجا هیچ اشکالی ندارد و تقدیر را عوض ‏می‏کنند. در شب بیست و سوّم اگر دیدی كه سال آینده‏ شرایط خوبی نداشت، درِ خانه خدا برو، پافشاری کن و به خدا بگو كه شرایط به بهترین وجه باشد، این را عوض ‏خواهند كرد 1️⃣ بحارالأنوار، ج‏74، ص42 2️⃣ خدا آنچه را بخواهد محو يا اثبات مى‏كند. سورۀ مباركۀ رعد، آیۀ39 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 @agamojtabatehrani
@dars_akhlaq .mp3
1.35M
📢 🌸آیت الله تهرانی (ره) موضوع : روایت حضرت موسی (ع) و بنده گناهکار 💯👌👌 💢 💢 ✅خیلی فوق العاده 📌حتما گوش کنید👌 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 @agamojtabatehrani 🌹