eitaa logo
تفسیر روایی قرآن
620 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
16 فایل
در این کانال مطالب مربوط به تفسیر ترتیبی آیات قرآن کریم بر اساس روایات معصومین علیهم السلام طبق کتاب مختصر البرهان و نورالثقلین بارگذاری می‌شود. ما را به دوستان معرفی کنید. آی دی مدیر کانال @Mmoradi12
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ نحوه‌ی کاربرد بسم الله الرحمن الرحیم در زندگی (مورد شماره۱) ۱. هنگام سوار شدن بر وسیله نقلیه بسم الله الرحمن الرحیم بگوییم قَالَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فَإِذَا جَعَلْتَ رِجْلَكَ فِي الرِّكَابِ فَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، بِسْمِ اللَّهِ وَ اللهُ أَكْبَر. امام صادق علیه السلام فرمودند: وقتی پایت را در رکاب مرکب گذاشتی بگو بسم الله الرحمن الرحيم، بسم الله والله أكبر. 📚 کافی، ج۴، ص۲۸۵، ح۲. ٢. بسم الله الرحمن الرحیم را در آغاز کلام رها نکن قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ: لَا تَدَعْ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ - وَإِنْ كَانَ بَعْدَهُ شِعْرٌ امام صادق علیه السلام فرمود: بسم الله الرحمن الرحیم را در آغاز سخن وامگذار گر چه به دنبال آن شعری باشد. 📚کافی، ج۲، ص۶۷۲، ح۱. ✨ ادامه دارد 🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن ╭┅─────────┅╮   📿 @mokhtasarolborhan ╰┅─────────┅╯
✍ نحوه‌ی کاربرد بسم الله الرحمن الرحیم در زندگی (مورد شماره۲) ۳. نحوه نوشتن بسم الله الرحمن الرحيم الف): قَالَ أَبُو عَبْدِ اللهِ اكْتُبْ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ - مِنْ أَجْوَدِ كِتَابِكَ وَلَا تَمُدُّالْبَاءَ حَتَّى تَرْفَعَ السين امام صادق علیه السلام فرمودند: بسم الله الرحمن الرحیم را با بهترین خط خود بنویس و باء آن را مکش مگر اینکه سین آن را بلند بکشی. 📚 کافی، ج۲، ص۶۷۲،ح۲. ب): عَنِ الْحَسَنِ بْنِ السَّرِي عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ لَا تَكْتُبْ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ - لِفُلَانٍ وَلَا بَأْسَ أَنْ تَكْتُبَ عَلَى ظَهْرِ الْكِتَابِ لِفُلَانٍ امام صادق علیه السلام فرمودند: ننویس بسم الله الرحمن الرحیم لفلان (در نامه نگاری) البته باکی نیست که در پشت نامه بنویسی به فلانی برسد. 📚 کافی، ج۲، ص۶۷۳،ح۳. ✨ ادامه دارد ☄ کانال تفسیر روایی قرآن👇 ╔══❖•°🌺 °•❖══╗ @mokhtasarolborhan ╚══❖•°🌺 °•❖══╝
✍ نحوه‌ی کاربرد بسم الله الرحمن الرحیم در زندگی (مورد شماره۳) ۴- بسم الله الرحمن الرحیم را باید بلند قرائت کرد الف): قال الصادق بسم الله الرحمن الرحيم أحق ما جهر به، وهي الآيه التي قال الله عز وجل: (وَ إِذَا ذَكَرتَ رَبَّكَ فِي القُرآنِ وَحدَهُ وَلَّوا على أَدْبَارِهِم نُفُورًا) امام صادق فرمودند: بسم الله الرحمن الرحيم سزاوارترین کلامی است که بلند گفته شود و این است آن آیه ای که خداوند عزوجل فرموده است: (و بر دلهایشان پوششهایی تا آن را نفهمند و در گوش هایشان سنگینی و هنگامی که پروردگارت را در قرآن به یگانگی یاد میکنی آنها پشت میکنند و از تو روی برمی گردانند). 📚تفسیر قمی، ج۱، ص۳۸. ب): قال على بن موسى الإجهار ب (بسم الله الرحمن الرحيم) في جميع الصلوات سنه " امام رضا فرمودند: جهر (بلند خواندن) بسم الله الرحمن الرحیم در همه ی نمازها سنت(مستحب) است. 📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج۲، ص۳۲۳ ۵. در هنگام آمیزش با همسر بسم الله را ترک نکنید قال ابا الحسن : إذا أتى أحدكم أهله، فليكن قبل ذلك ملاطفه، فإنه ألين لقلبها، وأسل لسخيمتها فإذا أفضى إلى حاجته، قال بسم الله ثلاثا، فإن قدر أن يقرأ أي آيه حضرته من القرآن فعل وإلا قد كفته التسميه امام موسی بن جعفر فرمود: هرگاه یکی از شما بخواهد با اهل خود نزدیکی کند بهتر است پیش از آن با او مهربانی کند تا دل او نرم شود و کینه از دلش بیرون برود و هرگاه مشغول مقاربت شود سه مرتبه بسم الله بگوید و اگر بتواند آیه‌ای از قرآن را بخواند و اگر نتواند که آیه بخواند همان بسم الله بس است. 📚تفسیر عیاشی، ج۱، ص۳۵. 🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن ╭┅─────────┅╮   📿 @mokhtasarolborhan ╰┅─────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱. بسم الله الرحمن الرحيم جز سوره حمد است أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَنَّهُ قَالَ: «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ آيَةٌ مِنْ فَاتِحَةِ الْكِتَابِ، وَ هِيَ سَبْعُ آيَاتٍ تَمَامُهَا: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. امیر المومنین علیه السلام فرمود: بسم الله الرحمن الرحیم آیه ای از سوره حمد است و آن ۷ آیه دارد که تا بسم الله الرحمن الرحیم در سوره‌ی بعد تمام می‌شود. 📚 عيون اخبار الرضا، ج ۱، ص ۲۷۰ ✨ ادامه دارد ✍ کانال تفسیر روایی قرآن ╭┅─────────┅╮   📿 @mokhtasarolborhan ╰┅─────────┅╯
۲. بسم الله الرحمن الرحيم نشانه‌ای الهی است برای بنده الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا عَنْ بِسْمِ اللَّهِ قَالَ: مَعْنَى قَوْلِ الْقَائِلِ بِسْمِ اللَّهِ أَيْ أَسِمُ عَلَى نَفْسِي بِسِمَةٍ مِنْ سِمَاتِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَهِيَ الْعِبَادَةُ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ: مَا السَّمَةُ؟ قَالَ الْعَلَامَةُ. ابن فضال از پدرش نقل کرده است که از امام رضا علیه السلام درباره بسم الله پرسیدم. حضرت فرمودند: وقتی کسی بسم الله میگوید معنایش این است که یکی از نشانه‌های الهی را برخود می‌نهم که همان عبودیت است(یعنی بندگی خدا را بر خود پذیرفتم). روای می‌گوید گفتم: السَّمَةُ یعنی چه؟ حضرت فرمودند: یعنی علامت و نشانه. 📚 عيون اخبار الرضا، ج ۱، ص ۲۶۰، ح ۱۹ ✨ادامه دارد 🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن ╭┅─────────┅╮   📿 @mokhtasarolborhan ╰┅─────────┅╯
۳. تفسير حروف و کلمات بسم الله الرحمن الرحيم عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ تَفْسِيرِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قَالَ: الْبَاءُ بَهَاءُ اللَّهِ، وَالسِّينُ سَنَاءُ اللَّهِ، وَالْيمُ مُلْكُ اللَّهِ، وَاللَّهُ إِلَهُ كُلِّ شَيْءٍ، وَ الرَّحْمَنُ بِجَمِيعِ خَلْقِهِ وَالرَّحِيمُ بِالْمُؤْمِنِينَ خَاصَّةً. ابا بصیر می‌گوید از امام ششم علیه السلام پیرامون معنی بسم الله الرحمن الرحیم پرسیدم؟ امام علیه السلام فرمود: (با) آن اشاره به بهاء (روشنی) خداست و (سین) آن سناء (رفعت و شرافت) خداست و (میم) اشاره به ملک (مالکیت و پادشاهی) خداست و (الله) معبود هر چیزی است و (رحمان) بخشاینده به همه‌ی آفریدگان خویش است و (رحیم) مهربان بخصوص مومنین است. 📚 تفسیر قمی، ج۱، ص۲۸ و در بعضی از روایات (میم) بسم الله بمعنای مجد و عظمت خدا آمده است. 📚 کافی، ج۱، ص۸۹. ✨ ادامه دارد ۩ کانال تفسیر روایی قرآن ۩ ═हई @mokhtasarolborhan ईह═        ┄┄┅━❅🌸❅━┅┄┄
۴. معنی کلمه (اللّه) در بسم الله الرحمن الرحيم الف) حَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ مَعْنَى اللَّهِ؟ قَالَ اسْتَوْلَى عَلَى مَادَقَ وَجَل. امام کاظم علیه السلام در مورد معنی اللّه فرمود: بر هرچه هست، از ریز و بزرگ سیطره و تسلط دارد. 📚 التوحید، ص۲۴۵، ح۳. ب): أَبِي عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، فَقَالَ: ..... قَالَ: قُلْتُ : اللَّهُ؟ قَالَ: «الْأَلِفُ آلَاهُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ مِنَ النَّعِيمِ بِوَلَايَتِنَا، وَ اللَّامُ إِبْرَامُ اللَّهِ خَلْقَهُ وَلَا يَتَنَا». قُلْتُ: فَالْمَاءُ؟ قَالَ: هَوَانٌ لِمَنْ خَالَفَ مُحَمَّداً وَ آلَ محَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ. از امام صادق علیه السلام از معنى بسم اللّه الرحمن الرحيم سوال شد. بعد از ذکر چند جمله توسط حضرت راوی می‌گوید پرسیدم که اللّه یعنی چه؟ فرمود: (الف)آن، آلاء و نعمتهای خدا بر خلقش می‌باشد مثل نعمت ولایت ما، و(لام)آن، الزام خلایق از سوی خدا به پذیرش ولایت ماست، عرض کردم (ها) چه معنی دارد؟ حضرت فرمود: هوان و خواری برای کسی است که با محمد و آل محمد علیهم السلام مخالفت نموده است. 📚معانی الاخبار، ص۳. ✨ ادامه دارد 💥 کانال تفسیر روایی قرآن ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱ 🕋 @mokhtasarolborhan ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱
۵. معنای (الرحیم) در بسم الله الرحمن الرحیم الف): في نهج الْبَلَاغَةِ: رَحِيمٌ لَا يُوصَفُ بِالرِّقَة. اميرالمومنين على علیه السلام فرمود: خداوند رحیم و مهربانی است که به نازک دلی توصیف نمی‌شود. 📚نهج البلاغه، خطبه ۱۷۹. ب): في كِتَابِ الْإِهْلِيلِجَةِ قَالَ الصَّادِقُ : إِنَّ الرَّحْمَةَ وَ مَا يَحْدُثُ لَنَا مِنْهَا شَفَقَةٌ وَ مِنْهَا جُودٌ، وَأَنَّ رَحْمَةَ اللَّهِ ثَوَابُهُ لِخَلْقِهِ وَ لِلرَّحْمَةِ مِنَ الْعِبَادِ شَيْتَانِ أَحَدُهُمَا يَحْدُتُ فِي الْقَلْبِ الرَّأْفَةُ وَ الرقةُ لِمَا يُرَى بِالْمَرْحُومِ مِنَ الضُّرِ وَ الْحَاجَةِ وَ ضُرُوبِ الْبَلَاءِ وَ الْآخَرُ مَا يَحْدُثُ مِنَّا بَعْدَ الرَّأْفَةِ وَ النُّطْفِ عَلَى الْمَرْحُومِ وَ الْمَعْرِفَةُ مِنَّا بِمَا نَزَلَ بِهِ، وَ قَدْ يَقُولُ الْقَائِلُ انْظُرْ إِلَى رَحْمَةِ فُلَانٍ وَ إِنَّمَا يُرِيدُ الْفِعْلَ الَّذِي حَدَثَ عَنِ الرِّقَةِ الَّتِي فِي قَلْبِ فُلَانٍ وَ إِنَّمَا يُضَافُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ فِعْلِ مَا حَدَثَ عَنَّا مِنْ هَذِهِ الْأَشْيَاءِ وَأَمَّا الْمَعْنَى الَّذِي فِي الْقَلْبِ فَهُوَ مَنْنِي عَنِ اللَّهِ كَمَا وَصَفَ عَنْ نَفْسِهِ، فَهُوَ رَحِيمٌ لَا رَحْمَةً رِقَةٍ. امام صادق علیه السلام فرمود: مهربانی که برای ما حاصل می‌شود گاهی دلسوزی است، و گاهی بخشش. ولی رحمت خداوند همان پاداش و نتیجه آن برای مخلوقاتش است. و رحمت از بندگان در دو چیز است یکی آنکه در قلب انسان مهربانی به شخص مورد نظر در اثر زیان یا بلاهایی است که برسر او آمده است و دیگر از اقسام رحمت بندگان چیزی است که از ما پس از ایجاد مهربانی بوجود می آید و شامل لطف کردن بر آن شخص و مهربانی است که از سوی ما بروی فرود می‌آید، لذا ممکن است کسی بگوید به رحمت فلانی نگاه کن در واقع منظورش کاری است که در اثر رقت قلب آن شخص ایجاد شده است. در حقیقت رحمتی که به خدا نسبت داده میشود از کاری مانند کارهای ما سرچشمه نمی گیرد بلکه فعلی همراه با مهربانی است، اما معنی مهربانی که در قلب است، از خداوند دور است. همانگونه که خداوند خود را به رحیم بودن توصیف کرده است این رحمت رافت قلبی نیست. 📚 بحارالانوار، ج۲، ص۱۴۷. 🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن ┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄ 📚 @mokhtasarolborhan ┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تفسیر روایی قرآن
مختصرالبرهان ونورالثقلین جلد اول .pdf
7.83M
🔸 فایل پی دی اف کتاب تفسیر مختصر البرهان و نورالثقلین جلد اول ✍ تفسیر روایی قرآن مجید_ سوره حمد و سوره بقره آیات ۱ تا ۹۰ 🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن ╭┅─────────┅╮   📿 @mokhtasarolborhan ╰┅─────────┅╯