✔️#سوءظن (بدگمانى) و #غيبت از منظر قرآن
يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لاٰ تَجَسَّسُوا وَ لاٰ يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللّٰهَ إِنَّ اللّٰهَ تَوّٰابٌ رَحِيمٌ (حجرات/12)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد از بسيارى از پندارها (و ظن بد) در حق يكديگر اجتناب كنيد، كه برخى ظن و پندارها (باطل و خالى از حقيقتاند) معصيت است، و نيز هرگز از حال درونى يكديگر تجسس و جستجو نكيند (و جاسوس بر احوال خلق برمگماريد) و نيز غيبت يكديگر را ننمائيد، آيا شما دوست داريد گوشت برادر مردهى خود را بخوريد؟! البته كراهت و نفرت از اين كار داريد (پس بدانيد تجسم عمل غيبت گوشت برادر مرده خود را خوردن است) از خدا بترسيد و توبه كنيد كه خدا بسيار توبهپذير و مهربان است.
❌در ممنوعیت غیبت تردیدی نیست:
♨️ولی این آیه سخن گفتن ستمدیده درباره ظلم ستمگر را دربرنمی گیرد، بلکه گفت وگو در این مورد از #عبادات است: من تمام العبادة الوقیعة فی أهل الریب [بحار الانوار، ج 71، ص 204]،
♦️بنابراین بیان ستم های طاغی و افشاگری ظلم ستمگران از حرمت غیبت مستثناست و اگر نهی از منکر در گرو بیان ستم آنان باشد، نه تنها جایز است، بلکه محبوب هم هست!
✔️#غيبت از منظر روايات ائمه اطهار (ع)
حضرت سيدالشُّهَداء سَلامُ اللهِ عَلَيه مىفرمايند:
الغَيبَةُ ادامُ كِلابِ اهلِ النّارِ
غيبت كردن نان و خورشت سگهاى جهنم است،
امام بزرگوار قائد عظيم الشأن، رهبر انقلاب در توضيح حديث امام حسين (ع) مىفرمودند:
♦️شخصى كه پشت سر مردم غيبت مىكند به تدريج هويتش تغيير مىكند و به شكل سگ در مىآيد، اين سگ روز قيامت راهى دوزخ مىشود، آنجا وقتى كه احتياج به غذا پيدا مىكند، غيبتهائى كه در دنيا كرده است بصورت چرك و خون غذاى او مىشوند.
در روايت مشهور ديگرى از معصوم عليه السلام آمده كه:
🔥الغَيبَةُ اشَدُّ مِنَ الزِّنا ، غيبت گناهش از زنا بيشتر است.
🔴باطن #غیبت عبارت است از خوردن گوشت مرده برادر مؤمن یا «خورش» سگ های دوزخ.
از این رو قرآن کریم می فرماید: حقیقت دین در روز قیامت آشکار و واقع خواهد شد: «وإنّ الدّین لواقِع » (ذاریات: 6)
📎اين روايت را فقهاى عظام هم در كتابهايشان نقل كردهاند.
@mola_amiralmomenin_as
#حدیث_قدسی
حمّاد بن بشیر از امام صادق(علیه السلام) نقل می کند که امام از رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم و پیامبر اکرم نیز از خدای سبحان نقل می کنند که خداوند تبارک وتعالی می فرماید:
هیچ چیز به اندازه عبادت هایی که مقرر کرده ام، بنده ام را به من نزدیک نمی کند و نافله، آن سان او را محبوب من می سازد که گوش و چشم و دست و زبانش را در اختیار خویش می گیرم و توسط آن ها، اراده ام را جاری می نمایم؛ چنان که گویی مؤمنِ نافله گزار با گوش خدا می شنود و با چشم او می بیند و با زبان الهی سخن می گوید و با دست برتر خدا اِعمال قدرت می کند.
📚کافی، ج2، ص352، ح7.
@mola_amiralmomenin_as
#حیات_مؤمنانه
🔴 اجتناب از گمان زیاد در حیات اجتماعی
لازم #حیات_اجتماعی سالم از نگاهِ اسلام، پرهیز از هر گونه افراط و تفریط در عقاید و رفتار است، زیرا داشتنِ نیت و فعلِ مُفْرطانه و مُفَرّطانه از نشانه های انسان جاهل است: لا تری الجاهل إلاّ مُفْرطاً أو مُفَرّطاً.
📎[نهج البلاغه، حکمت 70 ]
#بدگمانی زیاد در رفتار اجتماعی، جامعه را از سلامت بازمی دارد، چنان که خوش گمان بودن افراطی نیز آثار زیانبار دارد،
پس #حیات_مؤمنانه، پرهیز از هرگونه برخورد مُفْرطانه و مُفَرّطانه است:
« یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجتَنِبوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إنَّ بَعضَ الظَّنِّ إثم » .[سوره حجرات، آیه 12]
🔰سند اصلی بحث این است:
1.اسلام دین پژوهش و تحقیق است.
2.نظام مبتنی بر تحقیق، از تصدیق بدون برهان و تکذیب بی دلیل، منزّه است.
3.گمان، از آن جهت که با جزم عملی همراه نیست، از پشتوانه تحقیق برخوردار نیست.
4.رهیافت گمانِ عاری از تحقیق، کژراهه است.
5.کژروی، گذشته از حرمان از مقصد و محرومیّت از مقصود، سبب راهبندی نسبت به دیگران خواهد بود.
✔️مطالب یاد شده را می توان از آیه «ولاتَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلم...» [سوره اسراء، آیه 36]
و آیه «بَل کَذَّبوا بِما لَم یُحیطوا بِعِلمِهِ ولَمّا یَأتِهِم تَأویلُه» [ سوره یونس، آیه 39]
و آیات دیگر استنباط کرد.
📚کتاب : تفسیر موضوعی قرآن كریم، اثر آیت الله جوادی آملی، جلد 17 (جامعه در قرآن) صفحه: 241
@mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#پرسشهای_مردم_و_پاسخهای_امام_رضا_(ع) 🌟اعتقادات توحيد و عدل ⁉️معناى (خدا خواست و اندازهگيرى
#پرسشهای_مردم_و_پاسخهای_امام_رضا_(ع)
🌟نبوت عامه
⁉️چرا خداوند انبيا را با معجزههاى گوناگون به سوى مردم فرستاد؟
ابىيعقوب بغدادى مىگويد: ابن سكيت به حضرت رضا عليه السلام عرض كرد: چرا حقتعالى موسى را با يد بيضا و عصا و وسائل سحر و عيسى را با طب و محمد را با كلام فصيح و خطبههاى بليغ مبعوث كرد؟
حضرت رضا عليه السلام فرمود:
وقتى كه خداوند موسى را به پيامبرى مبعوث كرد، اغلب افعال اهل زمان او ساحرى و جادوگرى بود، پس از نزد خدا چيزى براى قومش آورد كه توانائيشان نرسد مانند آن را بياورند و سحر آنها را باطل كندو حجت را بر آنها تمامنمايد
و عيسى را در وقتى مبعوثگردانيد كه بيمارىها زياد بود و مردم محتاج به طبابت بودند، پس عيسى از نزد خدا چيزى برايشان آورد كه مانند آن را نداشتند ونه مىتوانستند مانند آن را بياورند، معجزهاى كه او آورد، زنده كردن مرده و بينا كردنِ كور مادر زاد و پيسى به اذن خدا بود و به اين سبب حجت بر ايشان تمام شد،
حقتعالى محمد صلى الله عليه و آله را در زمانى مبعوث گردانيد كه اغلب افعال اهل عصر او سخنورى بود، بنا براين محمد صلى الله عليه و آله براى ايشان كتاب خدا را آورد كه قولشان را باطل كرد و حجت را تمام كرد.
⁉️سپس ابنسكيت عرض كرد: به خدا سوگند كه هرگز مانند شما در اين زمانه نديدم، حجت بر خلق امروز چيست؟
حضرت فرمود: #عقل كه با آن كسى را كه نسبت به خدا راست مىگويد را مىشناسى و تصديق مىكنى و كسى را كه نسبت به خدا دروغ مى گويد را تكذيب مىكنى.
ابنسكيت عرض كرد: به خدا سوگند كه جواب (صحيح) همين است.
📓بحارالأنوار، ج 5، ص 216.
#امام_رضا_جانم
#چهارشنبه_های_رضوی
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
@mola_amiralmomenin_as
7.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ
وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ
وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ
صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ
#چهارشنبه_های_رضوی
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
@mola_amiralmomenin_as
#پرسشهای_مردم_و_پاسخهای_امام_رضا_(ع)
🌟نبوت عامه
⁉️چرا انبياى اولوالعزم به اين اسم ناميده شدند؟
علىبنحسنبن فضال مىگويد: حضرت رضا عليه السلام فرمود:
پيامبران اولوالعزم را براى اين جهت اولوالعزم ناميدند كه ايشان صاحب دين بودهاند، و هر پيامبرى كه بعد از حضرت نوح عليه السلام تا زمان (بعثت) حضرت ابراهيم عليه السلام بودهاند، بر شريعت حضرت نوح عليه السلام بودهاند،
و هر پيغمبرى كه بعد از حضرت ابراهيم خليل عليه السلام تا زمان (بعثت) حضرت موسى عليه السلام بودهاند، تابع كتاب حضرت ابراهيم عليه السلام بودهاند،
و پيامبرانى كه بعد از حضرت موسى عليه السلام بودهاند، همه بر دين و منهاج آن حضرت بودند تا زمان (بعثت) حضرت عيسى عليه السلام،
و پيامبرانى كه بعد از حضرت عيسى عليه السلام تا زمان (بعثت) پيامبر ما حضرت محمّد صلى الله عليه و آله بودهاند همه بر منهاج حضرت عيسى عليه السلام بودهاند،
و ايشانند پنج پيامبر اولو العزم و برتر از باقى انبياء و رسل،
✔️و شريعت حضرت محمّد صلى الله عليه و آله منسوخ نمىگردد وتا روز قيامت پيامبرى بعد از پيامبراسلام(ص) نخواهد بود و هر كس ادعاى پيامبرى كند و بعد از قرآن كلماتى چند جمع كند و بنويسد و آن را كتاب آسمانى نام گذارد خونش مباح است و هر كس كه ادعاى او را بشنود واجب است او را به قتل برساند.
📓بحارالأنوار، ج 5، ص 216.
#امام_رضا_جانم
#چهارشنبه_های_رضوی
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
@mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
✔️#سوءظن (بدگمانى) و #غيبت از منظر قرآن يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ
✔️آبروى برادر مسلمان همچون گوشت تن او است، و ريختن اين آبرو به وسيله غيبت و افشاى اسرار پنهانى همچون خوردن گوشت تن او است، ...
♨️به اين ترتيب گمان بد سرچشمه تجسس، و تجسس موجب افشاى عيوب و اسرار پنهانى، و آگاهى بر اين امور سبب غيبت مىشود كه اسلام از معلول و علت همگى نهى كرده است.
🖋تفسير نمونه ج22 ص 184
@mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
✔️#سوءظن (بدگمانى) و #غيبت از منظر قرآن يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ
#تدبر_در_قرآن
شارع اسلام از اين جهت از #غيبت نهى فرموده كه:
#غيبت اجزاى مجتمع بشرى را يكى پس از ديگرى فاسد مىسازد، و از صلاحيت داشتن آن آثار صالحى كه از هر كسى توقعش مىرود ساقط مىكند، و آن #آثار_صالح عبارت است از اينكه هر فرد از افراد جامعه با فرد ديگر بياميزد و در كمال #اطمينان خاطر و #سلامتى از هر خطرى با او يكى شود، و #ترسى از ناحيه او به دل راه ندهد، و او را انسانى #عادل و صحيح بداند، و در نتيجه با او #مانوس شود.
❌نه اينكه از ديدن او بيزار باشد و او را فردى پليد بشمارد.
در اين هنگام است كه از تك تك افراد جامعه آثارى #صالح عايد جامعه مىگردد، و جامعه عينا مانند يك تن #واحد متشكل مىشود.
❌ و اما اگر در اثر غيبت و بدگويى از او بدش بيايد و او را مردى معيوب بپندارد، به همين مقدار با او قطع رابطه مىكند، و اين قطع رابطه را هر چند اندك باشد، وقتى در بين همه افراد جامعه در نظر بگيريم، آن وقت مىفهميم كه چه #خسارت بزرگى به ما وارد آمده،
♨️پس در حقيقت عمل #غيبت و اين بلاى #جامعه_سوز به منزله #خورهاى است كه در بدن شخص راه يابد، و اعضاى او را يكى پس از ديگرى بخورد، تا جايى كه به كلى رشته حياتش را قطع سازد.
و انسان كه از روز ازل به حكم ضرورت، اجتماع تشكيل داد، براى اين تشكيل داد كه يك زندگى اجتماعى داشته باشد، و در اجتماع داراى منزلتى شايسته و صالح باشد، منزلتى كه به خاطر آن ديگران با او بياميزند، و او با ديگران بياميزد، او از خير ديگران بهرهمند، و ديگران از خير او برخوردار شوند. و #غيبت عامل مؤثرى است براى اينكه او را از اين منزلت ساقط كند و اين هويت را از او بگيرد.
در آغاز يك فرد را از عدد مجتمع صالح كم كند، و سپس فرد دوم و سوم را، تا آنجا كه در اثر #شيوع غيبت تمامى افراد جامعه از صلاحيت زندگى اجتماعى ساقط شوند، و صلاح جامعه به فساد مبدل گردد، و آن وقت ديگر افراد جامعه با هم انس نگيرند، و از يكديگر ايمن نباشند، و به يكديگر اعتماد نكنند، آن وقت است كه دواء كه همان تشكيل جامعه از روز نخست بود، به صورت دردى بى دواء درمىآيد.
☑️پس #غيبت در حقيقت #ابطال_هويت و #شخصيت اجتماعى افرادى است كه خودشان از جريان اطلاعى ندارند و خبر ندارند كه دنبال سرشان چه چيزهايى مىگويند، و اگر خبر داشته باشند و از خطرى كه اين كار برايشان دارد اطلاع داشته باشند از آن احتراز مىجويند و نمىگذارند پردهاى را كه خدا بر روى عيوبشان انداخته به دست ديگران پاره شود، چون خداى سبحان اين پردهپوشيها را بدين منظور كرده كه حكم #فطرى بشر اجراء گردد، يعنى اينكه #فطرت بشر او را وامىداشت تا به زندگى اجتماعى تن در دهد، اين غرض حاصل بشود، و افراد بشر دور هم جمع شوند، با يكديگر تعاون و معاضدت داشته باشند، و گر نه اگر اين پردهپوشى خداى تعالى نبود، با در نظر گرفتن اينكه هيچ انسانى منزه از تمامى عيوب نيست، هرگز اجتماعى تشكيل نمىشد.
📚علامه طباطبایی(ره)،
ترجمه تفسير الميزان، ج18، ص: 485
@mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#نماز_اول_وقت
هرگاه وقت اداى نماز مىرسيد،
رنگ چهره اميرالمؤمنين
تغيير میيافت و برخود مىلرزيد.
وقتى به او میگفتند:
اين چه حالت است؟!
مىفرمود:
هنگام اداى امانتى رسيده است
كه بر آسمانها و زمين و
کوه ها عرضه شد و آن ها
از حمل آن سرباز زدند و انسان
اين بار امانت را برداشت...
#نماز
#نماز_اول_وقت
#کلام_مولا
@mola_amiralmomenin_as