eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.6هزار ویدیو
174 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 ارتباط نادرست انسان با دنيا 🌸خطبه ٢٠٩ وَ مِنْ كَلام لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ بِالْبَصْرَةِ وَ قَدْ دَخَلَ عَلَى الْعَلاءِ بْنِ زِياد الْحارِثِىِّ وَ هُوَ مِنْ اَصْحابِهِ يَعُودُهُ، فَلَمّا رَأى سَعَةَ دارِهِ قالَ: از سخنان آن حضرت است زمانى كه در بصره جهت عيادت علاء بن زياد حارثى كه يكى از يارانش بود وارد شد، چون خانه او را وسيع ديد فرمود: 🌸ما كُنْتَ تَصْنَعُ بِسَعَةِ هذِهِ الدّارِ فِى الدُّنْيا وَ اَنْتَ اِلَيْها فِى الاْخِرَةِ كُنْتَ اَحْوَجَ؟! وَ بَلى اِنْ شِئْتَ بَلَغْتَ بِهَا الاْخِرَةَ تَقْرى فيهَا الضَّيْفَ، وَ تَصِلُ فيهَا الرَّحِمَ، وَ تُطْلِعُ مِنْهَا الْحُقُوقَ مَطالِعَها، فَاِذا اَنْتَ قَدْ بَلَغْتَ بِهَا الاْخِرَةَ. با اين خانه وسيع در دنيا چه مى‌كنى و حال آنكه در آخرت به خانه گسترده محتاج‌ترى؟! آرى اگر بخواهى به وسيله اين خانه به منزل وسيع آخرت برسى در اين خانه ميهمانى كن، صله رحم به جاى آور، و حقوقى را كه خداوند بر عهده‌ات گذاشته در جاى خود پرداخت‌كن، در اين صورت به سبب اين خانه به آخرت دست يافته‌اى. 🌸فقالَ لَهُ الْعَلاءُ: يا اَميرَ الْمُوْمِنينَ، اَشْكُو اِلَيْكَ اَخى عَاصِمَ بْنَ زِياد. قالَ: وَ مالَهُ؟ قالَ: لَبِسَ الْعَباءَةَ، وَ تَخَلّى عَنِ الدُّنْيا. قالَ: عَلَىَّ بِهِ. فَلَمّا جاءَ، قالَ:يا عُدَىَّ نَفْسِهِ! لَقَدِ اسْتَهامَ بِكَ الْخَبيثُ، اَما رَحِمْتَ اَهْلَكَ وَ وَلَدَكَ؟! اَتَرَى اللّهَ اَحَلَّ لَكَ الطَّيِّباتِ وَ هُوَ يَكْرَهُ اَنْ تَأْخُذَها؟ اَنْتَ اَهْوَنُ عَلَى اللّهِ مِنْ ذلِكَ. علاء عرضه داشت: يا اميرالمؤمنين، از برادرم عاصم بن زياد به تو شكايت دارم. فرمود: چه شكايتى؟ عرضه داشت: لباسى كهنه پوشيده و دل از دنيا بريده. حضرت فرمود: او را نزد من حاضر كنيد. وقتى آمد، فرمود: اى دشمنك جان خويش، شيطان پليد تو را به بيراهه كشيده، آيا به زن و فرزند خود رحم نكردى؟! گمان مى‌كنى خداوند چيزهاى پاكيزه را بر تو حلال‌كرده آن‌گاه از اينكه از آنها بهره‌مند شوى ناراضى است؟ تو نزد خداوند بى‌مقدارتر از آنى كه با تو اين گونه رفتار نمايد. 🌸 قالَ: يا اَميرَالْمُؤْمِنينَ، هذا اَنْتَ فى خُشُونَةِ مَلْبَسِكَ، وَ جُشُوبَةِ مَأْكَلِكَ! قالَ:وَيْحَكَ، اِنّى لَسْتُ كَاَنْتَ، اِنَّ اللّهَ تَعالى فَرَضَ عَلى اَئِمَّةِ الْعَدْلِ اَنْ يُقَدِّرُوا اَنْفُسَهُمْ بِضَعَفَةِ النّاسِ كَيْلا يَتَبَيَّغَ بِالْفَقيرِ فَقْرُهُ. عاصم گفت: يا اميرالمؤمنين، تو خود با لباس خشن و غذاى ناگوار زندگى مى‌كنى! حضرت فرمود: واى بر تو، من همانند تو نيستم، زيرا خداوند بر پيشوايان عادل واجب فرموده كه خود را با مردم تهيدست برابر قرار دهند تا تهيدستى بر فقير سنگينى نكند و او را از پاى درنياورد
نه مراست قدرت آنکه دم، زنم از جلال تو یا علی نه مرا زبان که بیان کنم ، صفتِ کمال تو یا علی شده مات عقل موحدین ، همه در جمالِ تو یا علی چو نیافت غیر تو آگهی، ز بیانِ حالِ تو یا علی نبرد به وصف تو ره کسی ، مگر از مقالِ تو یا علی   هله ‌ای مُجلّیِ عارفان ، تو چه مطلعی تو چه منظری که ندیده‌ام به دو دیده‌ام ، چو تو گوهری چو تو جوهری هله ‌ای مولّه عاشقان، تو چه شاهدی تو چه دل بَری چه در انبیا چه در اولیا ، نه تو را عدیلی و هم¬سَری به کدام کس مَثلت زنم که بُوَد مثالِ تو یا علی   توئی آنکه غیر وجود خود ، به شهود وغیب ندیده‌ای فَقرات نفس شکسته‌ای ، سُبحاتِ وَهم دریده‌ای همه دیده‌ای نه چنین بود شه من تو دیده‌ی دیده‌ای ز حدودِ فصل گذشته‌ای ، به صعودِ وصل رسیده‌ای ز فنای ذات به ذاتِ حق ، بُوَد اتّصال تو یا علی هله‌ای موحّدِ ذاتِ حق، که به ذات ، معنی وحدتی به تو گشت خِلقتِ کُن فکان ، که ظهورِ نورِ مشیّتی هله ای ظهورِ صفاتِ حق، که جهان فیضی و رحمتی چو تو در مداینِ علمِ حق ، ز شرف مدینه‌ی حکمتی سَیَلانِ رحمت حق بُوَد ، همه از جِبال تو یا علی
وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ
پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله: «یا عَلىّ أَنْتَ اخى وَ وَزیرى وَصاحِبُ لِوائى فِى الدُنیا وَالاخرة، وَأَنت صاحِب حوضى، مَن أَحبَّك أَحبنَّى وَمَن أَبْغَضك أَبْغَضنى»🌸 یا على تو برادر، وزیر و پرچمدار من در دنیا و آخرت هستى، تو صاحب حوض من هستى، آن كس كه تو را دوست دارد مرا دوست داشته و هر كس با تو دشمنى ورزد با من دشمنى ورزیده است. 🌸معنای آب 🍃 این نهر کوثر، یک آب خارجی نیست مثل اب های زمین ...نه؛ اینجوری نیست! 💠 آب کوثر یک حقیقتی ست که بر اساس میزان مرتبهٔ خود آن شخص، خالصیِ آن تفاوت می‌کند وبهره ی از آن بااختلاف مراتب وجودیِ مومنین آنهم فرق می کند.... یکی فرض کنید که از اصحاب است، آن آب کوثری که می نوشد در آن مرتبه‌ است، یک کسی از ست آن آب کوثری که می نوشد آن برای او در یک مرتبه است،..پس نهر کوثر یک حقیقت خارجیه در یک مرتبه ی واحد نیست؛ نه! 👌یک واقعیتی است که بر اساس آن حالی که آن شخص دارد، بر همان اساس شکل می گیرد. از مؤمنین به هر مَستی باشد ..مستی بیشتر وبیشتر، بیشتر تا اینکه اگر از اولیاء و آن مراتب که حائزشده اند.. 👈 آب کوثر، عبارت است از بروز خارجی و ظهور خارجی علیه السلام است. ❇️ این می‌شود بارقه‌های ذاتیه و جاذبه‌ها و نفحاتِ جمالیه و جلالیه که آن نفحات، فقط به جان و سِّر و قلبِ وَلی می خورد، وبه عَبد می خورد، و همه چیز او را می رباید و می‌کَند و او را فقط متوجهّ به خداوند می‌کند.. نه در آنجا غلمان می‌بیند،نه حُورالعَین . نه جنات و قصور، نه فَواکَهة و ..هیچ .. فقط چشمش به جمال لایتناهی متصل است.
🔸🔹🔸 ❗️ سوال: کشور توسط چه کسی اداره می شود ؟ 🔹 جواب: کشور اکنون توسط ستاد ملی کرونا اداره می شود، متأسفانه این ستاد دستورات سازمان بهداشت جهانی را خط به خط اجرا می کنند و اصلا درباره صحت و سقم آن تحقیقی به عمل نمی آورند، کسب و کار را تعطیل می کنند، تردد را منع می کنند، مساجد و عبادت گاه ها را می بندند، زندگی حقیقی انسان را به زندگی مجازی تبدیل می کنند و ..... 🔺سوال: سازمان بهداشت جهانی دست کیست ؟ 🔹 جواب: این سازمان (همانند بقیه سازمان های بین المللی) توسط نهادهای صهیونیستی اداره می شوند . 🔺 سوال: واکسن را چه کسی تولید می کرده و میکند ؟ 🔹 جواب: بیشتر واکسن ها توسط کمپانی های آمریکایی تولید می شود و هر سال این کمپانی ها سود کلانی از آن به دست می آورند. 🔺 سوال: چرا ستاد ملی کرونا این قدر دلباخته واکسن آمریکایی شده؟! مگر این آمریکا همان آمریکایی نیست که طبق سخنان روشنگرانه رهبر معظم انقلاب متهم به ساخت ویروس است؟! چرا ستاد ملی کرونا شعار مرگ بر آمریکا را فراموش کرده؟! 🔺 سوال: مگر این آمریکا همان آمریکایی نیست که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند که به داروهای آن به هیچ وجه نمیشود اعتماد کرد؟! 🔺 سوال: چرا از داروهای طب اسلامی و سنتی استفاده نمیشود و جلوی پخش و تجویز آنها گرفته میشود؟؟ 🔺 سوال: سود کلان واکسن ها در جیب چه کسانی می رود ؟؟ 🔺 سوال: اگر فرض کنیم کرونا درست باشد، چرا اکثر قریب به اتفاق بیماران در بیمارستان ها جان خود را از دست دادند ، و چرا کسی در خانه نمی میرد؟؟ 🔺 سوال: چرا ایران قبل از آمریکا و کشورهای اروپایی واکسن تهیه کرده و می خواهند زودتر از آن کشورها واکسن را به مردم تزریق کنند ؟؟ آیا توطئه در کار است؟! آیا کسی به این فکر نمی افتد که مجددا می خواهند مردم ایران را موش آزمایشگاهی کنند ؟! 🔺 سوال: چطور است که واکسن آنفلوآنزا تحریم می شود و بخشی از آن نمی رسد ولی واکسن کرونا نه تنها تحریم نمی شود بلکه مستقیم از آمریکا خریداری میشود؟! 🔺 سوال: چرا وزارت بهداشت قصد دارد واکسن را بر مردم ایران تحمیل کند در حالی که همین واکسن در آمریکا و کشورهای اروپایی اخیاری است؟! 🔺 سوال: در حالی که آمریکا از نظر ابتلا و آمار مرگ و میر به کرونا در بین کشورهای اول جهان است، چطور میشود که آنها واکسن را از مردم خود دریغ می کنند و به مردم ایران می بخشند؟! 🔺 سوال: چرا کسی احتمال حمله بیولوژیک از طریق واکسن را جدی نمی گیرد؟! 🔺 سوال مهم و اصلی : چرا ماه هاست این سوالات بالا بی پاسخ مانده؟؟؟؟!!! 💠 مرتضی حسینی، فعال طب اسلامی @DaftareAyatollahTabrizian 🔸🔹🔸
4_5947399617460045267
2.31M
‍ ﷽ 🎧 دقایق پایانی درس شرحِ حدیث 🔹۸۶ از فقره ی ◇<<وَ جُمْلَةُ اشْتِغَالِهِ فِيمَا أَمَرَهُ تَعَالَي‌ بِهِ وَ نَهَاهُ عَنْهُ >>🔹 📌کیفیت تاثیر اعمال بر نفس و روح ما ❓سوال جوانی از رسول خداصلوات الله علیه وآله درنحوه ی سلوک و شهودِ ملکوت و رسول خدا...
یاعلی انتَ صِراط المستقیم🌺 شبى با امیرِ مومنان، على علیه السلام 🌱🌸 ابن عباس گفت: شبى از شب‌ها على (عليه السلام) به من فرمود: وقتى نماز عشاء خود را خواندى پيش من بيا تا به تو فايده اى دهم. ابن عباس ‍ مى‌گويد: خدمت على(عليه السلام) رسيدم، شبى مهتابى و بسيار روشن بود. على(عليه السلام) از من سؤال كرد،[فرمود] ابن عباس: تو تفسير «الفِ»، «الحمد» را مى‌دانى؟ عرض كردم: ياعلى(ع) اين تو هستى كه مى‌دانى، ابن عباس مى‌گويد: على(عليه السلام) شروع كرد به تفسير «الف»، ؛ و يك ساعت از آن را به تفسير الف پرداخت، آنگاه مجدد از من سؤال فرمود: «فَما تَفسير اللّام مِنَ الحَمد» آيا تفسير «لامِ»، «الحمد» را مى‌دانى؟ جواب، همان دادم و على(عليه السلام) يك ساعت ديگر در تفسير حرف لام سخن گفت پس «حا»، «الحمد» نيز به همين منوال و در «ميم» نيز همانطور و در «دال» نيز به همان شكل، چون از تفسير اين حروف فارغ گشت، فجر صبح صادق از مشرق سر برآورد. در اين جا بود كه على(عليه السلام) فرمود: «لوشئت لا و قرت بصيرا من تفسير سورة الفاتحه؛» اگر مى‌خواستم، هفتاد شتر از تفسير سوره حمد بار مى كردم.🌸 قال امیرالمومنین علیه السلام: الله
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
یاعلی انتَ صِراط المستقیم🌺 شبى با امیرِ مومنان، على علیه السلام 🌱🌸 ابن عباس گفت: شبى از شب‌ها على (ع
حضرت علی (علیه السلام): من نقطه زیر "ب" بسم الله هستم https://www.aparat.com/v/Pgwp6/%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA_%D8%B9%D9%84%DB%8C_%28%D8%B9%29%3A_%D9%85%D9%86_%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87_%D8%B2%DB%8C%D8%B1_%26quot%3B%D8%A8%26quot%3B_%D8%A8%D8%B3%D9%85_%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%85 امام علی عالی اعلی علیه السلام: ظهر الموجودات عن باء بسم الله الرحمن الرحیم ، و أنا النقطة التی تحت ،أنا سرالاسرار ، أنا سرالحروف ، أنا کنز اسرار النبوة📍 🖌بهره بردن از تجلیات حق ، کسب فیض از مبدأیی است که سرچشمه آن جاری است و آن سرچشمه علی عالی اعلی ست.. امیرالمومنین علیه السلام نقطه ی زیر باء بِسم الله است... 🌿موجـودات از بـاء بسم الّله،ظـاهر گردیـد. وچون حروف به ازاء و در برابر مراتب وجودي قرار دارد و از سوي دیگرجمیع‌کتابهاي آسـمانی براي تصـحیح نسبت ها و رابطه هاي‌حّق وخلق می باشد! و همه نسبت هاي حّق وخلق از نظر اصل وریشه درسوره ی فاتحه الکتاب و همه آنچه در «فاتحـۀ الکتـاب» است در « ِبسم ْالله الرحمن الرحیم » است. 👈 وهرآنچه در بسم الله الرحمن الرحیم در «بـاء بسم الّله»جمع است پس درست است که گفته شود هرچه در قرآن است درسوره «فاتحـۀ الکتاب» وهرچه درفاتحه الکتاب است دربسم الله الرحمن الرحیم و هرچه درآن است در بـاء وهرچه درآن است در👌«همان نقطه زیر باء بسم الّله است. 👈ونیز علی(ع) به اعتبار همان تعَیُنِ اولش (۱) درخلقت، همان نقطه ی باءِ بسم الله است .فافهم.📍 پس صحیح است که گفته شود اگر عالِم بخواهد هفتادشتر از تفسـیرِ «فاتحۀ الکتاب» یا از تفسـیر « بسم الّله» بارکندمی تواند.. چون اکثر این معانی و مضامین به امیر المؤمنین(ع) منسوب است. یاعلی مدد __________________________________ (1 (اشاره به حدیث: ا ّول ماخلق الّله نوري[.....] 📗تفسیرشریف بیان السعاده درفاتحه الکتاب ، ص۳۱۶
أَيُّهَا النَّاسُ، فِي الْإِنْسَانِ عَشْرُ خِصَالٍ يُظْهِرُهَا لِسَانُهُ: شَاهِدٌ يُخْبِرُ عَنِ الضَّمِيرِ، حَاكِمٌ يَفْصِلُ بَيْنَ الْخِطَابِ، وَ نَاطِقٌ يُرَدُّ بِهِ الْجَوَابُ، وَ شَافِعٌ يُدْرَكُ بِهِ الْحَاجَةُ، وَ وَاصِفٌ يُعْرَفُ بِهِ الْأَشْيَاءُ، وَ أَمِيرٌ يَأْمُرُ بِالْحَسَنِ، وَ وَاعِظٌ يَنْهى‏ عَنِ الْقَبِيحِ، وَ مُعَزٌّ تُسَكَّنُ بِهِ الْأَحْزَانُ، وَ حَاضِرٌ تُجْلى‏ بِهِ الضَّغَائِنُ، وَ مُونِقٌ تَلْتَذُّ بِهِ الْأَسْمَاعُ. ◀️در انسان ده خصلت وجود دارد كه زبان او آنها را آشكار مى سازد، زبان گواهى است كه از درون خبر مى دهد. داورى است، كه به دعواها خاتمه مى دهد. گويايى است كه بوسيله آن به پرسش ها پاسخ داده مى شود. . واسطه اى است كه با آن مشكل برطرف مى شود. وصف كننده اى است كه با آن اشياء شناخته مى شود. فرماندهى است كه به نيكى فرمان مى دهد. اندرزگويى است كه از زشتى باز مى دارد. تسليت دهنده اى است كه غمها به آن تسكين مى يابد. حاضرى است كه بوسيله آن كينه ها برطرف مى شود و دلربايى است كه گوشها بوسيله آن لذّت مى برند. 📗كافى(ط-الاسلامیه) ج 8 ، ص 20
سلام علیکم 📗معرفی یک سایت روایی ؛ Alvahy.com روی هر سوره اي از قران که کلیک کنید ، ذیل هر آیه روایات را همراه با ترجمه می آورد. اين سایت در واقع همان "کتاب ۱۸ جلدی تفسیر اهلبیت علیهم السلام" است . تالیف ؛ آقای علی رضا برازش چاپ انتشارات امیرکبیر است که بعلت کمبود کاغذ دیگر تجدید چاپ نشد و به منظور استفاده عموم به شکل رایگان در فضای مجازی قرار گرفته است. لازم به ذکر است این کتاب در زمان انتشار خود یعنی در سال ۱۳۹۴ به مبلغ ششصد هزار تومان قیمت خورده است و شما می توانید با مراجعه به آدرس فوق به شکل رایگان و بسیار ساده تر وکاملتر از نسخه چاپی از آن استفاده کنید و فیش برداری فرمایید و فیش های تحقیقاتی خود را در کامپیوتر خود ذخیره کنید. دوست خوب پژوهشگرم جناب آقای برازش تلاش کرده اند در ذیل هر آیه تمام روایات مربوط به آن آیه را گردآوری کنند و نکته جالب توجه در این تلاش این است که فقط به روایاتی که به طور صریح در آن آیه مورد بحث ذکر شده اکتفا نکرده اند و روایاتی که مفهوما آن آیه را مورد بحث قرار داده را نیز در ذیل آیه آورده اند. ان شاءالله این کتاب مورد استفاده دوستان قرار بگیرد. یاعلی
وَیوْمَ یعْرَضُ الّذینَ کَفَرُوا عَلَی النّارِ اَذْهَبْتُمْ طَیباتکُمْ فی حَیاتِکُمُ الدُّنْیا واسْتَمْتَعتُم بِها فَالْیوْمَ تُجزَوْنَ عَذابَ الْهُونِ بِما کُنْتُمْ تَسْتکْبِروُنَ فِی اْلأرضِ بِغَیرِ الْحَقّ وَبِما کُنْتُمْ تَفْسُقُونَ.1 🔹و روزی که کافران را به آتش دوزخ متوجه می سازند؛ لذت های بهشتی و خوشی های تان را در دنیا و به همان لذت های دنیایی برخوردار و دلباخته بودید. پس امروز به عذاب خواری آور مجازات می شوید؛ چون در زمین به ناحق تکبّر کردید و راه فسق و تَبه کاری را در پیش گرفتید. گفته اند: المؤمنین علی(علیه السلام) روزی به جگر کباب شده با نان نرم میل پیدا کرد. یک سال برآمدکه پیوسته این اشتهارا داشتندولی ابرازنمی فرمودند. ،در یکی از روزها که روزه داشت، این مطلب را با فرزند بزرگش، امام حسن(علیه السلام) در میان گذاشت. امام حسن(علیه السلام) غذای مورد علاقه ی پدر را تهیه کرد و ترتیبی داد که ایشان آن را هنگام افطار تناول کند. هنگام افطار که غذا در سفره گذاشته شده بود، سائلی به در خانه ی امام (علیه السلام) آمدوسوال نمود. امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) فرمود:ای فرزند! این غذا را بردار و برای او ببر تا فردا در نامه ی اعمال ما چنین خوانده نشود: «اَذْهَبْتُمْ طَیباتِکُم فی حَیاتِکُمُ الدُّنْیا واستَمتَعْتُمْ بِها… ». 1. احقاف،20. 📗 سفینة البحار، ماده ی کبدج ۲ 📗معادشناسی ج ۸ ص ۳۷ @Mola_Amiralmomenin_as
💠ترجمه آیه ی مبارکه: ایا کسی که به روی خود برزمین افتاده وبدین قِسم راه می رود، بهتر راه راپیدامیکند! یا آن که مستوی القامه واستوار بر راه راست ایستاده و راه می رود؟!💠 محمّدبن فضیل گوید از امام بن جعفرعلیه السَّلام تفسیراین آیه را پرسیدم فرمودند: خداوند مَثلی می زند؛ کسی که از ولایتِ علی بن ابیطالب انحراف جوید مانند کسی است که به رو افتاده وبدین حال می رود وابدا" راه را نمی یابد وبه جائی پی نمی برد. وقرار داده کسی را که از علی بن ابیطالب پیروی کند، مردصحیح واستواری که ایستاده راه می رود ودرراه راست قدم می گذارد وراه می یابد ومقصدرا ادراک می کند، و مستقیم است. 📗 غایه المرام ص ۴۳۵ باب ۲۱۲ 📗معادشناسی جلد ۸ ص ۷۷
استغفار هفتاد بندی مولا امیرالمومنین علی علیه السلام بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ  استغفار ۷۰ بندی مولا علی علیه السلام: علامه نوری در کتاب (دارالسلام) می نویسد: امام رضا علیه السلام از پدران بزرگوار خود نقل میکنند که امام حسین علیه السلام فرمودند: روزی نزد امیرالمؤمنین نشسته بودم که عربی وارد شد وعرض کرد یا امیرالمؤمنین! من مرد عیالمند و فقیر هستم و مالی که زندگی مرا کفایت کند ندارم. حضرت فرمودند: ای برادر عرب! چرا استغفار نمیکنی تا حالت نیکو شود؟ عرض کرد: زیاد استغفار میکنم، اما تغییری در زندگی ام پیدا نشده است. حضرت فرمودند: ای برادر عرب خدای متعال می فرماید: فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً (۱۰- نوح) به آنها گفتم: «از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است (۱۰) (بعد فرمودند) چون به گناه بودن بعضی از اعمالت آگاه نیستی استغفار تو ناقص است؛ زیرا از آنها استغفار نمیکنی و نتیجه نمیگیری. سپس فرمود:اینک به تو استغفاری می آموزم که اگرآنرا هنگام خواب بخوانی خدابه تو وسعت رزق عطا فرماید.دعارا نوشته، به اعرابی داده وفرمودند: شب، قبل از خوابیدن، این استغفار را بخوان وگریه کن و اگر اشکت جاری نشد تباکی کن. امام حسین علیه السلام فرمود:سال بعداعرابی به خدمت حضرت آمد و عرض کرد: یا امیرالمؤمنین ! خداوند به من نعمت های زیادی عطا فرمود. شتران و گوسفندانم آن قدر زیاد شده اند که محلی برای نگه داری آن ها ندارم. آن حضرت فرمودند: ای برادر عرب! قسم به آن خدایی که محمد صلوات الله علیه را به نبوت برگزید، بنده ای نیست که با این دعا به درگاه خدا استغفار کند، مگر اینکه خدای متعال به برکت آن، گناهانش را آمرزیده، حوائجش را برآورده و به مال و اولادش فراوانی و برکت عطا فرماید.    دار السلام نوری: ۳/۱۳۳ مردم و حتی متدینین و خوبان، از معصیت بودن بسیاری از کارها غافلند و به گناه بودن آن توجه ندارند. این استغفار شریفی که از امیرالمؤمنین نقل شده است و درهفتاد بند است علاوه برجامع بودن و توجه به این گونه گناهانی که غالباً مورد غفلت ماست و دارابودن آثار معنوی و دنیوی مذکور در مقدمه ی استغفار، بسیار مقرّب است و اگر کسی آن را با توجه بخواند آثار عجیبی از آن ظاهر میشود. حضرت امیر این استغفار ۷۰ بندی را که جامعتر از آن استغفاری هست که به آن اعرابی تعلیم فرمودند را خودشان بعد از نماز صبح می خوانده اند ولی اگرکسی موفق به خواندن آن در هنگام صبح نشود میتواند آن را بعد از نماز عصر بخواند.(البلدالأمینوالدرعالحصین ص:۳۹)  کَانَ عَلِیٌّ علیه السلام یَسْتَغْفِرُ سَبْعِینَ مَرَّهً فِی سَحَرِ کُلِّ لَیْلَهٍ بِعَقِبِ رَکْعَتَیِ الْفَجْرِ الِاسْتِغْفَارُ: این استغفار علی علیه السلام است که در ۷۰ بند میباشد و مولا آن را هر سحر بعد از نماز صبح میخواندند : ۱- اللَّهُمَّ إِنِّی أُثْنِی عَلَیْکَ بِمَعُونَتِکَ عَلَى مَا نِلْتُ بِهِ الثَّنَاءَ عَلَیْکَ وَ أُقِرُّ لَکَ عَلَى نَفْسِی بِمَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ الْمُسْتَوْجِبُ لَهُ فِی قَدْرِ فَسَادِ نِیَّتِی وَ ضَعْفِ یَقِینِی اللَّهُمَّ نِعْمَ الْإِلَهُ أَنْتَ وَ نِعْمَ الرَّبُّ أَنْتَ وَ بِئْسَ الْمَرْبُوبُ أَنَا وَ نِعْمَ الْمَوْلَى أَنْتَ وَبِئْسَ الْعَبْدُ أَنَا وَنِعْمَ الْمَالِکُ أَنْتَ وَبِئْسَ الْمَمْلُوکُ أَنَافَکَمْ قَدْ أَذْنَبْتُ فَعَفَوْتَ عَنْ ذَنْبِی وَ کَمْ قَدْ تَعَمَّدْتُ فَتَجَاوَزْتَ وَ کَمْ قَدْ عَثَرْتُ فَأَقَلْتَنِی عَثْرَتِی وَ لَمْ تَأْخُذْنِی عَلَى غِرَّتِی فَأَنَا ظَالِمٌ لِنَفْسِی الْمُقِرُّ لِذَنْبِی الْمُعْتَرِفُ بِخَطِیئَتِی فَیَا غَافِرَالذُّنُوبِ أَسْتَغْفِرُکَ لِذَنْبِی وَ أَسْتَقِیلُکَ لِعَثْرَتِی فَأَحْسِنْ إِجَابَتِی فَإِنَّکَ أَهْلُ الْإِجَابَهِ وَ أَهْلُ التَّقْوَى وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَهِ. بند ۱: بار خدایا ! تو را حمد میگویم که به یاری تو موفق به ثناگوئیت شدم، و به سبب فساد نیت و ضعف یقینم، اقرار میکنم که ناتوانم که تو را آنطور که مستحق و سزاوار هستی مدح کنم، بار الها، تو خوب معبود و خوب پروردگاری هستی و من بد پرورش یافته ای هستم! تو خوب مولایی هستی و من بد بنده ای! تو خوب مالکی هستی و من بد مملوکی! چه بسیار گناهی که مرتکب شدم و تو عفو نمودی و چه بسیار جرم هایی که از من سر زد و تو از آن گذشتی! چه بسیار خطاها کردم، ولی مرا مؤاخذه نکردی و چه بسیار بدی ها که عمداً مرتکب شدم و تو از آن درگذشتی! و چه بسیار لغزش ها که از من سر زد و از آن چشم پوشی نمودی، و مرا بر غفلتم مأخذه نکردی! اینک این منم که به خود ظلم کرده ام و به گناهم اقرار و به خطاهایم اعتراف دارم. پس ای آمرزنده گناهان! از تو میخواهم که گناهانم را ببخشی و از لغزش هایم درگذری، پس به نیکی اجابت کن که تو سزاوار اجابت و اهل تقوا و آمرزشی! ۲- اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ
در📗مجمع البیان در تفسیراین از ابن عباس روایت شده است که درباره ی علیه السَّلام نازل شده است. چرا که آنحضرت درهرحال انفاق می نمودند وبانداشتن مال واندوخته درحالی که فقّط چهار درهم داشتند ، یکی از دراهم را درشب و یکی در روز ویک درهم پنهانی و یکی درآشکارا انفاق کردند. 📗تفسیرصافی ج ۱ ص ۲۲۹ 📗معادشناسی جلد ۸ ص ۱۴۰
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
در📗مجمع البیان در تفسیراین #آیه از ابن عباس روایت شده است که درباره ی #امیرالمومنین علیه السَّلام ن
🌸وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ ۚ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ست... ⚖ 🖌 در روز حساب درباب ؛ هائی را که انسان در دنیا میکند، به نیّت ومقاصدِ مختلف برای قوم خویش، برای همسایه ، البتّه برای خدا کرده ،،، کم یا زیاد! علنی یامخفیانه! به چه نیتی!!همه را می آورند.. ⚖ ودرکفّه ی ترازوی می ریزند، ودرکفّه ی دیگر روح و حقیقتِ انفاق را که صددرصد خالص بوده و"الی الله تعالی بوده است؛ وهیچچچ شائبه ی پاداش دنیوی ویا اخروی درآن نبوده است..مانند علیه السلام 👈چون امیرالمومنین امیرمومنان است و # میزان_اعمال است.. انفاقش نیز امیروسالار انفاق هاست؛ ودر روز قیامت ⚖کفّه ی عدل وحقّ انفاق ، انفاق آنحضرت است که " و# مخلصا" لوجه الله الکریم بوده است ودرکفّه ی دیگر انفاق های افراد دیگر را می گذارند و می سنجند؛ و با آن الگو و نمونه و اسوه ی حسنه اندازه گیری می کنند. 🌸هرکس انفاقش بهترباشد، وپاک تر وخالص ترباشد، عقربه ، به انفاق آن حضرت نزدیک می شود، وهرکس بدتر باشد وآلوده ترعقربه دورتر می ایستد. 💠قال الامام الصادق علیه السَّلام: نَحنُ مَوازینَ القِسط ⚖ما ترازو های عدل هستیم💠 📗معادشناسی جلد ۸ ص ۱۴۳ 📗معانی الاخبارص ۱۳
1_438173955
13.33M
( رویای عالمِ سُنی درحقانیت و فضیلت عظمای زیارت سیدالشهدا علیه السلام) بانوای ملکوتی سیدالطائفتین علامه حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی اعلی الله مقامه ◀️معادشناسی به گوش جان و نشردهیم حسین ای جان جانانم حسین
▪️تفسیر عیاشی: ابوبصیر از امام باقر علیه السّلام در باب آیه: «أَطِیعُواْ اللَّهَ وَ أَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلیِ الْأَمْرِ مِنکمُ» {خدا را اطاعت کنید و پیامبر و أولیای امر خود را [نیز] اطاعت کنید.} پرسید، فرمود: درباره علی بن ابی طالب نازل شده است . 👈👈 عرض شد: مردم (اهل سنت) به ما می‌گویند که چه اشکالی داشت خداوند از و علیهم السلام در ببرد ؟! 👉👉 حضرت فرمودند: 👈 به آنها بگویید: خداوند نماز را در قرآن واجب گردانید اما نگفت سه رکعت یا چهار رکعت و پیغمبر آن را تفسیر فرمود. و زکات را واجب نمود لیکن مشخص نکرد که هر چهل درهم زکات دارد تا اینکه رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله مقدار آن را مشخص فرمود و آیه حج را نازل فرمود بی آنکه بگوید هفت دور طواف کنید و رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله آن را تفسیر نمود و آیه: «أَطِیعُواْ اللَّهَ وَ أَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلیِ الْأَمْرِ مِنکمُ ْ» را درباره علی و حسن و حسین نازل فرمود از این رو رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله فرمود: «مَن کُنتُ مولاه فَهذا علیًّ مولاه» 👉 ... . 📚 بحارالأنوار , جلد 35 , صفحه 310
‍ ‍ ‍ 🌸السَّلامُ علیکِ یا بِنتَ وَلیِ اللهِ المُعَظَّم السَّلامُ علیکِ یا عَمَّةَ وَلِیِ اللهِ المُکَرَّم السَّلامُ عَلیکِ یا أُمُّ المَصائِبِ یا زَینَب وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ 🔹كسي كه بدون تعليم عالم بشود معلمش بلا واسطه خداست، كسي كه بدون تفهيم اهل فهم باشد معلمش مفَهِمش ذات اقدس الهي است كه وجود مبارك امام سجاد فرمود: «أنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَيرُ معلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ». 🌸🌸🌸 🍃مقام عقیله العرب حضرت زینب سلام الله علیها ❤️ 🔹حضرت امام سجاد عليه السّلام فرمودند: إنَّ عَمَّتي زَينَبَ مَعَ تِلكَ المَصائبَ و المِحَنِ النّازِلَةِ بِها في طَرِيقِنا إلَى الشّامِ ما تَرَكَتْ [تَهَجُّدَها ] لِلَيلَةٍ ؛ عمّه ام ، زينب ، با وجود همه مصيبت ها و رنج هايى كه در مسيرمان به سوى شام به او روى آورد ، حتّى يك شب اقامه نماز شب را فرو نگذاشت . 📚وفيات الأئمه ، ص 441 الله علیها_برمحبین شان مبارک🌸 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
مقام وعمل حضرت زینب امری عادی و طبیعی نبود که مقایسه کنیم با اشخاصی که دراین دنیا هستند ! و این بواسطه ی مقام حضرت بود 👈 حضرت توانست بواسطه توحید و کردن تمام اسماء و صفات و رسیدن به فناء در ذات و مقام بقاء بالله ، مساله وحدت در کثرت را درتمام‌آن فراز و نشیب ها ، جمع کند وادراک کند و اظهار کند. کسی که به مرحله ی نرسیده باشد! وقلبش متحول نشده باشد وبقابالله پیدانکرده باشد، امکان ندارد بتواند کاری که حضرت زینب س کرد بکند.. خداوند توفیق ادراکِ مساله را بدهد که چطور این زن در این جریانات‌مختلف باندازه ی سرسوزنی از آن خط مشی واجرای مشیت الهی تخطی نکرد. اِلاّ اینکه حضرت زینب س به مقام‌ بقا بالله رسیده بود،وفنادر ذاتش را به پایان رسانیده بود وبا ظهور وطلوع وسیطره ی اسماکلیه ی الهیه در این عالم به رتق و فتق امور پرداختند. 📚شرح دعای ابوحمزه 🌸میلاد دخت زهرا سلام الله علیها وصاحب سرِّ امیرالمومنین علیه السلام مبارک 🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹
🌹 زینب ای اعجوبه ی صبر و ظفر دُخت ردّ الشمسی و شقُ القمر ای بلند اختر چکیده عقل و دین دخت زهرا و امیرالمومنین نی فقط شمس و قمر را دختری بلکه ناموس خدای اکبری روی زانوی نبی بنشسته ای اندر آغوش علی پرورده ای عصمت حقّی که اندرخانه ای گنجِ حقّی گرچه در ویرانه ای همدم و همراه سلطان وجود با امین الله در غیب و شهود
❤️ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): «يَا عَلِيُ!‏ أَنْتَ عَلَمُ اللَّهِ بَعْدِي الْأَكْبَرُ فِي الْأَرْضِ، وَ أَنْتَ الرُّكْنُ الْأَكْبَرُ فِي الْقِيَامَةِ، فَمَنِ اسْتَظَلَّ بِفَيْئِكَ كَانَ فَائِزاً، لِأَنَّ حِسَابَ الْخَلَائِقِ إِلَيْكَ، وَ مَآبَهُمْ إِلَيْكَ، وَ الْمِيزَانَ مِيزَانُكَ، وَ الصِّرَاطَ صِرَاطُكَ، وَ الْمَوْقِفَ مَوْقِفُكَ، وَ الْحِسَابَ حِسَابُكَ، فَمَنْ رَكَنَ إِلَيْكَ نَجَا، وَ مَنْ خَالَفَكَ هَوَى وَ هَلَكَ، اللَّهُمَّ اشْهَدْ اللَّهُمَّ اشْهَدْ.» رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «اى على! تو علامت بزرگ خداوند در زمين بعد از من، و ركن بزرگ در قيامت‏ هستى. هر كس در سايه تو پناه بگيرد رستگار خواهد بود، چرا كه حساب خلايق به تو سپرده شده و بازگشتشان نزد توست. ميزان (عَمَل) تو، صراط قيامت، صراط تو، موقف قيامت، موقف تو و حسابرسی قيامت، حسابرسی تو است. هر كس تكيه‌‏گاهش تو باشى نجات مى‏‌يابد و هر كس با تو مخالفت كند سقوط مى‌‏كند و هلاك مى‏‌شود. خدايا شاهد باش. خدايا شاهد باش.» 📗بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الائمة الأطهار عليهم السلام، مجلد ٢٢، صفحه ١۴٨، باب (٣٧): ما جری بينه و بين أهل الکتاب و المشرکين بعد الهجرة... .