ما دو دعوت داریم:
✍🏻 ۱. یک دعوت این است که کسی یک جا مینشیند و به مردم میگوید بروید. این صدا با فطرت مردم سازگار نیست به همین خاطر مردم آن را قبول نمیکنند.
✍🏻 ۲. یک دعوت این است که به مردم گفته شود «مردم من رفتم شما هم بیایید». این صداست که با فطرت مردم آشنا و مردم به دنبالش راه میافتند.
👈🏻 فرق امام خمینی(ره) و دیگران نیز همین بود. امام قائد بود دیگران سائق بودند. دیگران میگفتند بروید امام میگفت بیایید. سر موفقیت امام این بود که قائد و پیشرو بود نه سائق. انبیاء نیز اینطورند.
#آیتالله_جوادی_آملی
(تفسیر آیات ۲۰ تا ۲۷ سوره یاسین)
#رمز_پیروزی_امام_خمینی
15.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امیرمومنین (صلوات الله علیه):
سَهَرُ اللَّيْلِ بِذِكْرِ اللَّهِ غَنِيمَةُ الْأَوْلِيَاءِ وَ سَجِيَّةُ الْأَتْقِيَاءِ
✍🏻 بیداری شب با یاد خدا، غنیمت اولیاء و شیوه پرهیزکاران است.
(تصنیف غرر، حدیث ۷۳۸۳)
✍🏻 دنیا انسان را غافل می کند و او را از خدا و مقام انسانی فراموشی می دهد و به این ترتیب انسان خیلی چیزها را زیر پا می گذارد.
#علامه #حسن_زاده_آملی #اخلاق
📔شرح اشارات
بجز «آقا» پناهی نداریم!
آیت الله عبدالقائم شوشتری رحمة الله علیه:
✍🏻 برای نفی خواطر(فکر و خیال) هیچ راهی جز و بهتر از استغاثه به حضرت امام عصر علیه السلام نیست و برای این استغاثه، نماز «سلام الله الکامل التام» خوب است.
✍🏻 بنده یک صفحه از کتاب «صحیفه سجادیه» را با تمام کتب عرفانی و فلسفی عوض نمیکنم.
✍🏻 امام زمان علیه السلام بزرگواری است که به هر کس نگاه کند، مشکلات معنوی و مادی او را حل میکند.
✍🏻 «صلوات» بهترین گنجی است که قدرش را نمی دانیم.
👈🏻 تا کی بگوییم و تا کی بشنویم، من از گفتن و شما هم از شنیدن خسته شده اید، بیایید مرد عمل باشیم.
📚التجاء، ج ۱، ص ۴۵۳.
✍🏻 نتیجه کسب معرفت
👈🏻 آیتالله علاقهبند (قدس سره):
اگر انسان برود دنبال کسب معرفت الهی، روز به روز درک او بیشتر شده و از حیوانیت محض فاصله گرفته و به عالم انسانی وارد میشود.
خفتگان را چه خبر زمزمه مرغ سحر
حیوان را خبر از عالم انسانی نیست
امام باقر صلوات الله علیه :
«ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ» [أعراف-۱۷] «مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ» مَعْنَاهُ أُهَوِّنُ عَلَيْهِمْ أَمْرَ اَلْآخِرَةِ وَ «مِنْ خَلْفِهِمْ» آمُرُهُمْ بِجَمْعِ اَلْأَمْوَالِ وَ اَلْبُخْلِ بِهَا عَنِ اَلْحُقُوقِ لِتَبْقَى لِوَرَثَتِهِمْ وَ «عَنْ أَيْمٰانِهِمْ» أُفْسِدُ عَلَيْهِمْ أَمْرَ دِينِهِمْ بِتَزْيِينِ اَلضَّلاَلَةِ وَ تَحْسِينِ اَلشُّبْهَةِ وَ «عَنْ شَمٰائِلِهِمْ» بِتَحْبِيبِ اَللَّذَّاتِ إِلَيْهِمْ وَ تَغْلِيبِ اَلشَّهَوَاتِ عَلَى قُلُوبِهِمْ.
✍🏻 [در تفسیر چهار جهت آیه شریفه که شیطان میگوید:] «از پیش رو و از پشت سر و از سوی راست و چپ به سراغشان میروم و بیشتر آنها را شکرگزار نخواهی یافت» [ امام باقر (علیه السلام) فرمودند:]
👈🏻 منظور از «پیشرو» این است كه آخرت را در نظر آنها سبك و ساده جلوه میدهد.
👈🏻 منظور از «پشت سر» اين است كه آنها را به جمعآوری اموال، ثروت و بخل از پرداخت حقوق واجب بهخاطر فرزندان و وارثان، دعوت میكند.
👈🏻 منظور از «سوی راست» اين است كه دین و اعتقادات آنها را به وسيله شبهات و ايجاد شك و ترديد، ضايع میسازد.
👈🏻 منظور از «سوی چپ» اين است كه لذّات مادی را نزد آنها محبوب میسازد و شهوات را در بر قلبهای آنها غلبه میدهد.
(مجلسی، بحارالانوار، ج۶۰، ص۱۵۲)