هدایت شده از توابین | سید مصطفی موسوی
سلسله پست دربارهی
شبهه ضدیت علم و دین
متاسفانه این شبهه خیلی پخش شد
پس جوابش رو هم باید خیلی
منتشر کنیم تا فکر نکنن بیجوابه!
@ir_tavabin
🔹تا به امروز واژه شیرزن برایم مفهوم واضحی نداشت. تصور میکردم شیرزن زنیست با تواناییهای مردانه.
🔹زنی که از زن بودن خود جدا شده و با کسب تواناییهای مردانه به خود میبالد.
💎اما امروز نمونهای دیدم از یک شیرزن، بانویی که در احساسات و عواطف و ویژگیهای زنانه در اوج است و توانمندیاش به قدری بالاست که نه تنها بار زندگی خود، بلکه بار زندگی هموطنانش را هم به دوش میکشد.
💎 من امروز زنی دیدم که نمونه یک مادر کامل، یک همسر کامل و جمع اینها، نمونهای از یک زن کامل است.
💎اصلا واژه شیرزن برای توصیف او گویا نیست!
💎اگر بگویم زن قوی هم برای او کم است...
💎زنی که یازده سالگی ازدواج کرد، هردو پسرانش شهید و دخترش مجروح شد. کار اقتصادی کرده و میکند، گره از زندگی دیگران باز میکند.
💎به قول خودش در صحبت با یکی از مسئولین : «من به اندازه سپاهی که داری کار میکنم.»
🔹من اما در کنار او مردی را دیدم که نترسید، نترسید از این که روز به روز همسرش تواناتر میشود.
🔹مردی که او را محدود نکرد و دست همسرش را برای وسیعتر و توانمندتر شدن نبست.
🔹مردی که بانو عصمت احمدیان در وصفش گفت: «من در بهشت حوری نمیخواهم، همین شوهرم را به من بدهند کافیست.»
اصلا مگر بهشت جدای از دنیای ماست؟
آغاز بهشت از دنیاست...
🔸استاد حوزه ما در شرح آیه «لا نکلف الله نفسا الا وسعها» میگویند برخلاف تصور عموم مردم از این آیه که تصور میکنند وسع و توانایی انسان کم و محدود است، اتفاقا آیه حکایت از وسع زیاد انسان دارد.
زیرا تکالیفی که بر عهده ما گذاشته شده سنگین و زیادند.
💎مستند بانو حکایت زنیست وسیع با وسعی غیر قابل وصف...
🔹و معتقدم منشاء ناتوانی ضعف اراده ماست.
اراده متعالی توان نامحدود به انسان میدهد.
همانچیزی که به حول و قوه الهی این زن را توانمند کرده است.
🔹آنچه در مورد مستند «بانو» در شرح حال زندگی بانو عصمت احمدیان گفتم برای وجود بزرگ این زن کم است و تا مستند را نبینید آن را درک نخواهید کرد.
@momenaat
هدایت شده از عماریار
⭕️ مستند #بانو؛ منتشر شد
🌕 مستند سینمایی «بانو» روایتگر زندگی پرفراز و نشیب عصمت احمدیان، مادر شهیدان ابراهیم و اسماعیل فرجوانی است.
این مادر شهید پس از #جنگ به صورت جدی وارد فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی میشود به طوری که او امروز یکی از بانوان تأثیرگذار و الگو در #اهواز است.
🔴 «بانو» حاصل دوسال همراهی گروه فیلمساز با مادر شهیدان فرجوانی است و تصویری واقعی از زندگی یک زن موفق را نشان میدهد.
📣 تا 29 اسفند، این فیلم را میتوانید در #عماریار رایگان تماشا کنید:
⬅️گام اول: فعالسازی اشتراک رایگان
⬅️ گام دوم: تماشای فیلم بانو
🔰#در_خانه_با_خانواده_فیلم_ببینیم
🌐www.Ammaryar.ir
◀️ ما را دنبال کنید در:
🔶 https://t.me/ammaryar_ir
🔷 sapp.ir/ammaryar_ir
💠تقسیم کار در خانواده بخش اول💠
🔸می خواهم خیلی صاف و راحت در مورد مشکل شایع «حق من اینه / وظیفه تو اینه/ من وظیفهای ندارم و...» در زندگیهای مشترک حرف بزنم. مشکلی که احتمالا خیلی از ما شنیدهایم یا با آن مواجه بودیم.
🔸برای شروع فعلا به دین و اسلام و اینها کار ندارم.
🔹عقل سلیم میگوید، هر دو نفر و بیشتر که بخواهند باهم به خوبی زندگی کنند، همان اول باید باهم قرار مدار بگذارند. تقسیم کار کنند. وظایفشان را مشخص کنند.
🔹دو طرف نیازهایی دارند، مکان زندگیشان اقتضائاتی دارد.
🔸در ازدواج به طریق اولی این قرار و مدارها لازم است. برای زندگی کردن، برای خوب زندگی کردن.
🔸زن و مرد قرار است در یک خانه زندگی کنند. خانهای که ممکن است روزی شیرآبش چکه کند، سقفش نم بکشد، شوفاژش آب بدهد، یا زمینش کثیف شد نیاز به جارو داشته باشد. خانهای که نیاز به گردگیری و رفت و روب دارد.
یا پول دارند و کسی را برای انجام این کارها استخدام میکنند، یا این که دو نفر با کمک هم انجام این کارها را بین خودشان تقسیم میکنند.
🔸علاوه بر اینها زن و مرد نیازهایی دارند. نیازهای مادی و معنوی.
هر دو گرسنه میشوند. برای تهیه خوراک باید مواد غذایی تهیه کنند و پخت و پز را انجام دهند.
هردو هنگام بیماری نیاز به همراهی و حمایت دارند.
هر دو نیاز به امنیت و آرامش روانی دارند.
هردو نیازهای جنسی دارند.
🔸فکر کنم برای همه بدیهی است که باید تکلیف همهی این ها ابتدای ازدواج روشن شود.
و دو طرف هم مسئولند با توجه به تناسب و اقتضائات شخصی در انجام این کارها مشارکت کنند و وظیفهای را به عهده بگیرند.
🔸این که بار عمده کارها بر دوش یک نفر باشد صحیح نیست، این که هردو بگویند من برای انجام این کارها وظیفهای ندارم هم صحیح نیست.
👈 بخشهای بعدی این مطلب را در کانال «مؤمنات» پیگیری کنید.
@momenaat
💠تقسیم کار در خانواده بخش دوم💠
🔸هنوز هم نمی خواهم از منظر دینی بنویسم.
با توجه به مطلب قبلی، تصور کنید تقسیم کاری صورت نگیرد؟
هر دو طرف بگویند «به من چه»، وظیفهی من نیست.
🔸نتیجه واضح است. آن خانه تبدیل به آشفته بازاری خواهد شد که نگو و نپرس. وقتی هم دو طرف برای تأمین نیازهای هم تعهدی ندهند، روانپریش خواهند شد. زندگیشان در کنار هم میشود یک زندگی اجباری.
🔹بیایید حالت دیگری تصور کنیم. دو طرف متعهد به انجام وظایفی شوند اما به مرور زمان از زیر انجامش شانه خالی کنند. هرکدام از طرفین اینطور باشند زندگی گوارایی خودش را از دست میدهد.
🔸حالت سومی هم هست. یعنی برای یکی از افراد مشکلی پیش بیاید؛ مثلا بیمار شود. در این وضع حس درک متقابل و نوع دوستی به انسان میگوید حالا که او بیمار است، کار دارد، مشکلی پیش آمده من به جای او کارها را انجام دهم. کمکش کنم.
🔹فکر کنم هر عاقلی نکاتی که گفتم را میفهمد و تأیید میکند. اما همین بدیهیات در بعضی از خانوادههای ما گم است.
چرا؟
من دلیلش را منفعتگرایی و خودمحوری میدانم.
🔹حالا فرض کنیم قرارداد و تعهد و تقسیم کار صورت گرفت. هردو زن و مرد هم به خوبی به این قرارداد ملزم بودند.
اما آیا کافی است؟
خانواده با این اقدام متعالی میشود؟
رشد میکند؟
رشد انسانها در چیست؟
👈 بخشهای دیگر این مطلب را در کانال «مؤمنات» پیگیری کنید.
@momenaat
💠تقسیم کار در خانواده بخش سوم💠
🔸حالا سراغ دین میروم، سراغ اسلام. (و نه قوانین و حقوق موجود در جامعه ما که ناقصند.)
🔸«فهم من» این است که در قرآن، هنگام آغاز زوجیت حرفی از حقوق و قوانین نیست.
✅حرف از سکینت است و مودت و رحمت.
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
و مجموع اینها آیت و نشانهای است برای تفکر کردن.
و حقوق، نتیجه عقد و «میثاق غلیظ» میان زن و مرد است. همانگونه که هر عقدی برای طرفین حقوقی را به دنبال خودش دارد.
حقوقی که میتواند با شروط ضمن عقد بنا به توافق زوجین کم و زیاد شود.
🔹قبلا هم گفته بودم، حقوق زن و مرد به مثابه ستونهای یک ساختمان و مُبَیِّن حداقل روابط میان زن و مرد هستند. نوعی سادهسازی نقشها و تکالیف اولیه.
🔹اما حداکثر و اوج رابطهی زوجیت زن و مرد در سکینت و مودت و رحمت است.
فضایلی که یک خانواده حداکثری و متعالی را رقم میزنند.
👈 بخشهای دیگر این مطلب را در کانال «مؤمنات» پیگیری کنید.
@momenaat
💠تقسیم کار در خانواده بخش چهارم💠
🔺لطفا این متن را حتما سر فرصت همراه با مطلب دقیق و کامل بخوانید.
🔸قبلترها به مردان از حقوقشان میگفتند، منهای وظایف و تکالیفشان.
و به زنها از تکالیفشان میگفتند منهای حقوق مسلمشان.
میگفتند آقا زنت این وظایف را مقابل تو دارد.
باید تمکین کند، برای خروج از منزل از تو اجازه بگیرد. مطیعات باشد و...
🔸به مرد نمیگفتند چه وظایفی دارد.
به زن هم میگفتند مقابل شوهرت این وظایف را داری.
به او بگو چشم، مطیع او باش. به او احترام بگذار.
🔸بعدتر این ماجرا دو طرفه شد. به زن هم از حقوقش در خانواده گفتند، منهای تکالیفش.
گفتند در خانواده فقط دو وظیفه داری. و وظیفهای برای انجام امور خانه، آشپزی، شستن لباس و رفت و روب نداری.
راست هم گفتند، اما ناقص گفتند!
چون مرد هم وظیفهای برای انجام این امور در منزل ندارد.
👈هردو این رویکرد که به طرف فقط حقوقشان را بگوییم غلط است.
🔹فرض کنید این موضوع «وظیفه من نیست فقط وظیفه توست رایج شود» (که در حال رایج شدن هم هست) چه بر سر این خانه و خانواده خواهد آمد؟
✅اسلام راهش را گفته، یا زن برای انجام این امور اجرت المثل دریافت کند، یا کسی را برای انجام این امور به کار بگیرید.
شاید راه دوم برای گروه معدودی رایج باشد، اما راه اولی را گویا مردان ما جزء اسلام نمیدانند و کار رایگان در خانه را جزء وظایف و شاید با کمی اغماض جزء الطاف همیشگی زن برای استحکام بنیان خانواده میدانند.
بگذریم...
اما راه سومی هست...
راهی که زن و مرد را رشد میدهد و متعالی میکند.
👈 بخشهای دیگر این مطلب را در کانال «مؤمنات» پیگیری کنید.
@momenaat
💠تقسیم کار در خانواده بخش آخر💠
🔸حقوق و قوانین و اداره جامعه با آنها، حداقل و کف ظرفیتهای انسانی هستند.
🔸این حقوق میتواند حداقل نیازهای انسانها را برآورده کند، اما نمیتواند رشد و تعالی ویژهای برای انسان رقم بزند.
🔹رشد وقتی است که انسان به فضایل انسانی برسد. مگرنه پایبندی به رفع نیازهای حداقلی را حیوانات هم دارند.
🔹وقتی در روایات از فضیلت و ثواب زیاد انجام کارهای خانه و خدمت زن و شوهر به یکدیگر گفته میشود، یعنی به «هر دو» توصیه میکند از طریق فضایل انسانی وارد وادی رشدی که در خانواده رقم میخورد شوند.
🔹وقتی از ایثار و گذشت میگوید یعنی بالاتر و فراتر از حقوق رفتن.
یعنی از خود و منافع شخصی و فردی بیرون آمدن.
یعنی حتی از اسارت نیازهای شخصی درآمدن.
🔹با این رویکرد است که خانواده برای زن و مرد میشود میدان مجاهده.
برای مرد «الکاد لعیاله کالمجاهد فی سبیل الله» (مردی که برای خانوادهاش تلاش میکند مانند مجاهد در راه خداست)
و برای زن «جهاد المرأة حسن التبعل»
و تا انسان از خودش بیرون نیاید وارد میدان مجاهدت نخواهد شد.
✅و با این نگاه است که می توان این کلام پیامبر صلوات الله علیه و آله را فهمید که «یا على خدمت نمیکند عیال خود را مگر کسی که صدیق یا شهید باشد یا مردی که میخواهد خدا خیر دنیا و آخرت را به عنایت کند.»
🔹زیرا مردی که اسیر منافع و حقوق شخصیاش باشد نمیتواند از خودش عبور کند و در خانواده به گونهای باشد که خدا خواسته است.
و مردی در حد صدیق و شهید قدرت چنین مجاهدتی در خانواده را پیدا میکند.
🔹و در چنین خانواده حداکثری و متعالی است که حقوق و نیازهای دو طرف به بهترین نحو تأمین و بستر رشد همه ارکان آن اعم از زن و مرد و نسل صالح خواهد شد.
👈 بخشهای دیگر این مطلب را در کانال «مؤمنات» پیگیری کنید.
@momenaat