🔹تصور میکنم بخشی از ظلم ما به قرآن و دلیل دوری بسیاری از مردم از آن، ترجمههای اشتباه است.
🔹حقیقت این است که قرآن ترجمه ناپذیر است، اما حداقل میتوان آن را جوری ترجمه کرد که به مفهوم آن ظلم نشود.
🔹تا به امروز، اکثر ترجمههایی که دیدم اشکالات متعدد داشتهاند. حتی ترجمهی آقای ملکی که اخیرا رواج پیدا کرده.
🔹ترجمه برای عموم مردم خوب است. اما اهل تحقیق حتما باید عربی بدانند تا قرآن را آنگونه که هست، بفهمند.
🖋منبع متن تصویر: ده گفتار، شهید مرتضی مطهری، بخش اول تقوا
@momenaat
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی (رضوان الله تعالی علیه)🔹
🔸اول خانمَت!🔸
شما اگر استخری باشد و بتوانید بروید، یک مقدار از هزینههایتان صرفه جویی کنید و بروید. اما توصیه میکنم اینطور نباشد که مرد برود استخر و خانم نرود! او واجبتر از شما است. بسیاری را من دیدهام که خودشان [تفریح و استخر و ...] میروند اما برای خانوادهشان فکر نمیکنند. اول مال آنها را درست کنید. چرا؟ مگر این روایت را نداریم که وقتی چیزی می آوردید در خانه اول به خانمها و خواهرها بدهید؟ نص روایت است، معتبر است. پسر داری، دختر داری، اول به دختر بده؛ چرا این هست؟ یعنی اگر خواستی استخر بروی، اول آن را بفرست بعد اگر خودت خواستی برو.
@haerishirazi
مؤمنات
🔹بانو امالبنین یکی از بانوان تراز جهان تشیع است که میتواند الگوی مناسبی برای تمام زنان باشد. فضل و شرافت ایشان در همسری امیرالمؤمنین علیهالسلام و یا مادری ابوالفضلالعباس خلاصه نمیشود. بلکه گوهر وجودی ایشان دارای ویژگیهای منحصربهفردی بود که جایگاه همسری ولیالله و مادری علمدار کربلا بر آن فضایل افزود.
🔸طهارت نسب و شجاعت موروثی خاندان بنیکلاب که حضرت امالبنین در آن رشد یافته بود ملاک ازدواج علی علیهالسلام با ایشان بود.
🔸در روایات تاریخی آمده است:
علیبنابیطالب (ع) پس از مدتی که از شهادت بانوی دوعالم صدیقه کبری(س) گذشت، قصد ازدواج کرد و به برادر خویش، عقیلبنابیطالب که در علم «اَنساب» معروف بود و ذهن و سینهاش گنجینهای از اسرار خاندان گوناگون عرب بود، فرمود: «زنی را برای من اختیار کن که از نسل دلیرمردان عرب باشد تا با او ازدواج کنم و او برایم پسری شجاع و سوارکار به دنیا آورد». و عقیل در پاسخ برادر گفت: «با امالبنین کلابیه ازدواج کن زیرا در عرب شجاعتر از پدران و خاندان وی نیست».
فاطمه کلابیه معروف به امالبنین در خاندان با اصالت و شجاع پرورش یافت، «حزام بن خالد بن ربیعة بن وحید بن کعب بن عامر بن کلاب» پدر امالبنین است مردی شجاع و دلیر و راستگو که از صفات ویژه او اکرام به میهمان و منطق قوی اوست. تاریخ ویژگیهای این مرد بزرگ را به مناسبتهای گوناگون چون جریان خواستگاری امالبنین و ازدواج حضرت امام علی (ع) ذکر میکند.
🔸مادر بزرگوار امالبنین، «ثمامه (یا لیلی) دختر سهیل بن عامر بن جعفر بن کلاب» است که در تربیت فرزندان کوشا بوده و تاریخ از وی چهره درخشانی را به تصویر کشیده است. بینش عمیق، دوستی با فرزندان در کنار وظیفه مهم مادری و چونان معلمی دلسوز آموختن باورهای اعتقادی و مسائل مربوط به همسرداری و آداب معاشرت با دیگران ازجمله ویژگیهای خاص این بانو است.
(http://fna.ir/b32)
👈امیرالمؤمنین علیهالسلام که فاتح خیبر بودند و در شجاعت و دلاوری زبانزد عرب، این ویژگیهای شخصی خودشان را برای تربیت نسلی دلیر و شجاع کافی نمیدانستند، زیرا نسل شجاع در دامن مادری شجاع پرورش مییابد و محصول آن میشود چهار شهید که یکی قمر بنیهاشم است و سه برادر دیگر ستارگان اطراف این ماه هستند.
🔹همانگونه که امابیها حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها بهطریقاولی واجد چنین صفاتی بودند و شجره طیبه امامت از وجود ایشان منشأ میگیرد.
👈شجاعت برخلاف تصورات فرهنگی اشتباه ما، از ویژگیهای زن تراز مسلمان است و محصول وجود چنین مادرانی است که دلیرمردان تمام اعصار تربیت میشوند.
🔺 این صفات و ویژگیها در کدامیک از معیارهای ازدواج جوانان ما ظهور و بروز دارد؟
📎 http://fna.ir/b33
@momenaat
🔹قانون قوه قهریه است و نمیتوان صرفا با قانون جامعه را اداره کرد و به نظم رساند.
🔹چه جامعه کوچکی مانند خانواده و چه جامعه بزرگ در یک شهر و کشور.
با نیروی تقوا در درون تکتک انسانها میتوان به جامعه آرمانی رسید.
🖋منبع متن تصویر: ده گفتار، شهید مرتضی مطهری، بخش اول تقوا
@momenaat
هدایت شده از روزنامه وطن امروز
🌍چگونه میتوان جامعه ساخت؟ (بخش اول)
چگونه میتوان یک جامعه پایدار و با ثبات ساخت؟
🔹میتوان از جهات گوناگون به این دو سؤال مهم و کاربردی پاسخ داد.
🔸جامعه مجموعهای از انسانهاست که میتوانند به دلایل گوناگون گرد هم آیند، برای رفع نیازها، از سر ترس و امید و پناه همدیگر شدن و دلایل متعدد دیگر.
🔸اما اگر از افق بالاتر و از منظر یک جامعهساز نگاه کنیم، بنای یک جامعه را میتوان بر چند امر گذاشت:
◽️۱- هوس و امیال مردم: جامعهای که غرب ساخته بر هوس و نفس اماره انسانها سوار است. هوس مبنای گردهم هم آمدن و پیوستگی ظاهری جامعه است. قانون هم برآمده از همین امیال است و عرف و خواست جمعی، تبدیل به قرارداد اجتماعی میشود.
▫️به عنوان مثال روند انقلاب جنسی در جوامع غربی به جایی رسیده که همجنسبازی قانونی میشود. قانونی برآمده از هوس و نفس اماره جمعی.
◽️۲- رعب و ترس: مبنای جوامع دیکتاتوری و سلطنتی بر رعب و ترس سوار است. با ابزار ترس انسجام اجتماعی موقتی رقم میزنند. با قوانین سخت و غیر منعطف و با اقدامهای ظالمانه مردم را مجبور به همراهی و تبعیت میکنند، به گونهای که هیچ کسی معترض نشود و مخالفتی نکند.
▫️جوامع پادشاهی قدیم و دیکتاتوریها از این جنس بودند.
اقدامات ساواک قبل از انقلاب و خاموش کردن اعتراضات مردم، حاصل این سبک از جامعهسازی و حکومت بود.
آنچه مارگارت اتوود در داستان ندیمه نوشته نیز، نوع بسیار اغراق شده از حکومت مبتنی بر رعب و ترس است که تصویر شده است.
@momenaat
🌍چگونه میتوان جامعه ساخت؟ (بخش دوم)
✅نوع سوم جامعه سازی، ساخت جامعه بر محور «ولی» و «ولایت» است و عامل پیوستگی و انسجام آن «حُبّ» است.
🔹ولایت همیشه توأم با محبت است و این محبت است که اطاعت از روی طوع و رغبت را به همراه خود میآورد.
🔹روی دیگر این تولّی، تبرّی است و بغض نسبت به طاغوت، کفر و باطل.
🔹نمود این محبت را در ولایتمداری مردم ایران میبینیم و بغض را در دشمنی با شیطان بزرگ آمریکا.
🔹اگر تشییع شهید ما بسیار باشکوه بود،
اگر مردم ما تاکنون پای انقلاب ایستادهاند، اگر هر سال برای جشن انقلاب به خیابانها میآیند، به دلیل «عنصر حُب»ّ بر محور «ولایت» است.
✅اگر عنصر محبت در جامعهای مبنا و پایه انسجام اجتماعی نباشد، ثبات آن در طول زمان مخدوش خواهد شد.
🔹این در تمام جوامع مصداق دارد، از جامعهی کوچک خانواده تا جوامع بزرگ و ملتهای گوناگون.
🔸خداوند در «خانواده» به عنوان جامعه کوچک ولایتمحور، مودت که محبت مسئولانه است را جعل میکند تا ضامن ثبات آن خانواده باشد. اگر این محبت حفظ شد و باقی ماند، آن خانواده پیدار میماند و رشد میکند.
🔸اما اگر مبنای تشکیل خانواده میل و هوس و منافع شخصی بود، برای ثبات آن تضمینی وجود ندارد.
🔸خانواده دیکتاتوری که ترس بر آن حاکم است نیز اینگونه است و ثباتی نخواهد داشت.
💎هل الدین الا الحب و البغض
@momenaat
هدایت شده از روزنامهدیواری حق
#لحیم_دل
حسین قدیانی: یکوقتهایی #خدا قوری و کتری آدم را محتاج چند تا لحیم میکند که تو، چند محله آنطرفتر، در کنج «بازارچهی سیداسماعیل» با یک سماورساز قدیمی آشنا شوی که بعد از نیمساعت وررفتن با شعلهی آتش و کلی چفت و بست و زحمت و مرارت و حرارت و گرمکن و سردکن، دستآخر بگوید؛ «۱۲ هزار تومان!» همهاش ۱۲ هزار تومان!
▪️ امروز چقدر کاسبی کردین؟!
تا الان همین!
▪️ تا شب هم که چیزی نمانده!
بله خب! همین الان دکان را میبندم! زن و بچه هم از #آدم سهم دارند!
▪️ دیروز چقدر درآوردین؟!
دیروز که #جمعه بود اما پنجشنبه ۲۵ هزار تومان!
▪️ دخل چهارشنبه؟!
ناراحت نشوی جوان! این همه که اما سئوال میپرسی، یعنی خیلی باور نداری روزی دست خداست! نقل ۱۲ هزار تومان و ۱۲ میلیون تومان و این حرفها نیست! خدا روزی را میرساند! مهم #برکت_مال آدم است و اینکه #حلال باشد و برایش واقعا #زحمت کشیده باشی! #عرق ریخته باشی! در کسب، اگر #مشتری راضی باشد، خدا به مال کم، برکت زیاد میدهد و اگر نه، مال زیاد را میخواهم چه کنم، وقتی یک ریالش را هم نمیتوانم با خودم ببرم داخل قبر؟! از خدا #پنهان نیست؛ از شما چه پنهان که ۲۰ هزار و پانصد تومان، چهارشنبه کاسبی کردم! خدا را شکر! به محاسبهی من و تو باشد، حتی پول اجارهی این #دکان هم نباید دربیاید اما درمیآید، چرا که به محاسبهی من و تو نیست! به محاسبهی خداست!
▪️عذر میخوام! تحصیلاتتون چیه؟!
دیپلم!
▪️میدونی چیه حاجآقا! فکر میکنم این #قوری و #کتری بهونه بود تا خدا، من رو با شما #آشنا کند!
این رو هم اشتباه میکنی! این قوری و این کتری و من و تو، همه و همه بهونهایم تا اون بالایی، بهتر شناخته شه! و درستتر عبادت شه! الساعه برو سر کوچه، راست بگیر برو حرم آقا! بشین با خدا #خلوت کن! من فقط لحیم قوری و کتری رو بلدم! «لحیم دل» کار خودشه! بسمالله...
#حسین_قدیانی
@haghdaily
https://www.instagram.com/p/B8HNQgcB4dwV3bhQnmAydws0zpUe5AZHNoXug40/?igshid=5nduyxfo7wzc