گفتگویی کوتاه در یک گروه مجازی پیرامون نظریه معرفت شناسی فرهنگستان.
در این گفتگوی کوتاه سعی کردم:
انتساب ایده بسیار غلط «تقدم اراده بر ادراک» را به فرهنگستان نفی کنم،
و به دو رکن نظریه فرهنگستان اشاره کنم.
https://eitaa.com/monir_ol_din
❇️فلسفه جنگ
📝غافلگیری رژیم صهیونیستی همراه با ارعاب، شوک و بهت
🖋دکتر سجاد کوچکی
اهمیت و ضرورت تبیین چیستی، چرایی و چگونگی عملیات طوفان الاقصی علیه رژیم صهیونیستی و پایگاه نظامی استکبار در غرب آسیا، سه مزیت و دستاورد استراتژیک برای محور مقاومت و عملیاتهای آینده این محور درپی خواهد داشت ان شاءالله.
1⃣ تغییر رویکرد محور مقاومت از حملات دفاعی به آفندی «غیر قابل تصور برای دشمن ازحیث زمان مکان وغافلگیری اطلاعاتی». این تغییر رویکرد نه تنها شوک و بهت ویرانگری بر ساختار دفاعی، امنيتی و نظامی رژیم صهیونیستی وارد کرد، بلکه ماهیت سازمانهای اطلاعاتی سیای آمریکا و موساد صهیونیست و ام .آی ۶ انگليس را کاملاً در منطقه و جهان بی اعتبار ساخت. به تعبیر فرمانده معظم کل قوا شکست صهیونیستها دراین عملیات غیر قابل ترمیم وجبران است. اضافه کنم؛ انتقال این همه نیرو از دریا، زمین و هوا و همچنین حملات سایبری به زیرساخت های دشمن همه تحلیلگران نظامی غرب را در بهتی عمیق فرو برد و هنوز هم درگیجی بسر می برند، که بلافاصله صاحب نظران شبکه اجتماعی غرب، عملیات طوفان الاقصی را به ایرانیها نسبت دادند.
2⃣عملیات طوفان الاقصی یک عملیات ساده نبود، یک عملیات مرکب و ترکیبی بود. عملیاتی که نیروهای مقاومت توانستند بابهره برداری بهینه از سه بعد " زمین "،" هوا " و دریا بر اساس اصل غافلگیری، ساختار روحی، ذهنی و جسمی دشمن را درهم بکوبند. حائز توجه و اهمیت است که هم اکنون دشمن هم با یک شکست ساختاری غیر قابل جبران مواجه است؛ فرار مردم از سرزمینهای اشغالی، تخلیه تمام سفارتخانه از جمله سفارتخانه آمریکا، درگیری نظامی بین ارتشیان این رژیم اشغالگر، از دست دادن ابتکار عملیاتی درنبرد با مقاومت و......
3⃣نکته سوم، نکته بسیار مهم است و آن این است که: نیروهای حماس و جهاد اسلامی به اعتماد و توکل به خداوند قادر متعال دریافتند که، ساختار رژیم اشغالگر صهیونیستی یک ساختار تارعنکبوتی و رو به اضمحلال است.
در این سه بند کلان بالا، هم به چیستی و هم به چرایی عملیات طوفان الاقصی اشاره کردم. چگونگی این عملیات از دو بعد چیستی و چرایی آن بسیار استراتژیکتر است. چگونگی عملیات ترکیبی طوفان الاقصی در تاکتیکها و تکنیکها تعریف میشود. تاکتیک های بکار برده شده، تاکتیک های" ساخت نایافته بوده ( فاقد سابقه بودن تاکتیکها درجنگهای معاصر) است. علت غافلگیری دشمن هم همین ساخت نایافتگی تاکتیک ها بوده است. هنوز بعد از گذشت چند روز از عملیات طوفان ویرانگر، دشمن و اذنابش متوجه تاکتیک های نوظهور مقاومت نشده اند.
https://eitaa.com/monir_ol_din
⁉️پرسش
🔹میرشمس الدین ادیب سلطانی، اهل فلسفه، زبان شناس و مترجم آثار فلسفی، در بیستم مهرماه از دنیا رفت. از او، ترجمه سه کتاب «سنجش خرد ناب»، «بنیادهای منطق نگریک»، «رساله منطقی فلسفی ویتگنشتاین» را داشتم. ترجمههایی خاص و مختص به خود او. اصرار بر اینکه، باید در معادل یابی کلمات و واژگان منطقی و فلسفی، از معادلهای اصیل زبان پارسی استفاده نماید. کاری که سبب میشد، مطالعه این آثار با سختی و به دشواری پیش رود.
🔹حقاً و انصافاً، ترجمه ای که به دست میداد، حکایت از دقت و سختکوشی و همت بلند او داشت، اما این پرسش، مجال طرح دارد که؛
⁉️چه نیازی است، در ترجمه فلسفه غرب برای مخاطب ایرانی، او را در دنیای الفاظ غریب و ناآشنای پارسی کهن وارد کنیم؟ آیا، این واژگان، کار درک و دریافت مفاهیم فلسفی را تسهیل می نماید یا تصعیب؟ حال که ذهن ایرانی، با کلمات عربی نیز عجین گردیده، آیا صحیح است در مرحله ترجمه که مرحله درک مفهومی است، او را از ذهن خودش کنده و در دنیای دیگری برده و در موقفی غریب، مفاهیم فلسفی را به او منتقل نمود؟
https://eitaa.com/monir_ol_din
📛فیلسوف زبان بسته
🔹مصطفی ملکیان که در جمع مریدانش به عنوان فیلسوف شناخته میشود، همیشه از دغدغه خود در «صلح گروی» و «خشونت پرهیزی» گفته و در مقام نقد حکومت اسلامی از همین منظر برآمده است.
اما این روزها که، در نقطه ای از زمین، زمان ایستاده و همه در بهت و حیرت از جنایت و نسل کشی که در آن صورت میگیرد، همه وجدانهای بیدار و آزاده، آزرده شده و به میدانِ اعلام انزجار و نفرت از رژیم سفاک صهیونیستی آمده اند، فیلسوف صلح گرا و خشونت پرهیز، زبان در کام گرفته و سخنی نمی گوید.
در کانال تلگرامی اش، برای میرشمس الدین ادیب سلطانی، پیام تسلیت میدهد، اما چشمان احول خود را به روی جنایات غزه بسته و لام تا کام سخن نمیگوید. البته، روشن است که چرا چنین سکوت اختیار کرده است؛ زیرا او صلح گروی خود را ذیل تمدن غرب تعریف کرده و آنجا که همه غرب در طرف جنایت ایستاده اند، او را یارای مقابله با آنان نیست.
https://eitaa.com/monir_ol_din
❇️تعدد عوالم در فلسفه اسلامی
🔹شیخ اشراق دو بیان درباره تعدد عوالم دارد، یک بیان که همان دیدگاه مشهور حکماست و یک بیان هم دیدگاه خودش:
«و العوالم عند الحكماء ثلاثة: عالم العقول و هو عالم الجبروت، و عالم النفوس و هو عالم الملكوت، و عالم الملك و هو عالم الاجرام»
📚مجموعه مصنفات شيخ اشراق، ج۲، ص: ۲۷۰
«و لى فى نفسى تجارب صحيحة تدلّ على أنّ العوالم أربعة: أنوار قاهرة،و أنوار مدبّرة،و برزخيّان و صور معلّقة ظلمانيّة و مستنيرة»
📚مجموعه مصنفات شيخ اشراق، ج۲، ص: ۲۳۲
https://eitaa.com/monir_ol_din
❇️نخستین سخنرانی از سلسله سخنرانیهای ماهانه گروه مطالعات منطق خانه حکمت
⚡️#فلسفه_منطق_ها
💫با سخنرانی دکتر #حمید_علایی_نژاد
📆چهارشنبه مورخ ۱۰ ابانماه ۱۴۰۲
🕒ساعت ۱۵
https://eitaa.com/monir_ol_din