♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣3⃣ تدبر در سوره #صافات
🔹پیام های آیات ۱۱۳-۸۲
۱- در تبلیغ،باید با هر گروهی با زبان خودشان سخن گفت.(برای گروهی که به تأثیر ستارگان عقیده دارند،باید با نگاه و دید آن ها حرف زد.) «فَنَظَرَ نَظْرَهً فِی النُّجُومِ فَقالَ»
۲- خام کردن دشمن برای ضربه زدن به او،نیاز به شناختِ آداب و رسوم و عقائد او دارد. فَنَظَرَ ... فَقالَ إِنِّی سَقِیمٌ
۳- تعصّب و تحجّر به جایی می رسد که پیامبر معصومی چون ابراهیم که بیان و معجزه و علم دارد به خاطر مشتی سنگ و چوب و جماد محکوم به سوختن می شود. «فَأَلْقُوهُ فِی الْجَحِیمِ»
۴- اگر ما به وظیفه خود عمل کنیم،خداوند خود پاسخ نقشه های دشمن را می دهد. «فَأَرادُوا بِهِ کَیْداً فَجَعَلْناهُمُ الْأَسْفَلِینَ»
۵- اراده خداوند حاکم بر عوامل طبیعی است. «فَجَعَلْناهُمُ الْأَسْفَلِینَ»
۶- آن چه باید در فرزند محور باشد،صالح بودن است نه امور دیکر. «هَبْ لِی مِنَ الصّالِحِینَ»
۷- در راه خدا،باید از همه ی دلبستگی ها حتی دلبستگی به فرزند دست کشید.
(فرزندی که حدود یک قرن در انتظارش بوده و با دعا و تضّرع او را از خداوند گرفته است،اکنون که رشد کرده و بازویی برای پدر پیرش شده است باید با دست خودش او را ذبح کند) أَنِّی أَذْبَحُکَ ...
۸- برای رشد و شخصیّت دادن به فرزندان خود با آنان مشورت کنید و از آنان نظر بخواهید. «فَانْظُرْ ما ذا تَری»
۹- نظرخواهی از مردم،برای دریافت میزان آمادگی آنان،حتّی در کارهای روشن و مسلّم مفید است.(ابراهیم در مأموریّت خود شک نداشت امّا باز هم مسئله را با اسماعیل طرح کرد) «فَانْظُرْ ما ذا تَری»
۱۰- عمل به وظیفه،صبر و پایداری می خواهد و صبر را باید از خداوند خواست.
«سَتَجِدُنِی إِنْ شاءَ اللّهُ مِنَ الصّابِرِینَ»
۱۱- کاری مورد ستایش است که همراه با تسلیم و رضایت باشد. «أَسْلَما وَ تَلَّهُ»
۱۲- الطاف الهی،قانونمند است نه گزافه و بی حساب. «کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ» (هر کس مثل ابراهیم و اسماعیل تسلیم خدا باشد،پاداش ها و الطاف الهی را دریافت خواهد کرد).
۱۳- دست کشیدن از فرزند،از سخت ترین آزمایش های الهی است.(درجه ایمان و اخلاص ابراهیم و اسماعیل در این امتحان،روشن شد.) «الْبَلاءُ الْمُبِینُ»
۱۴- قربانی کردن،از سنّت های ابراهیمی است. «بِذِبْحٍ عَظِیمٍ»
۱۵- معامله با خدا سود ابدی دارد. «وَ تَرَکْنا عَلَیْهِ فِی الْآخِرِینَ»
۱۶- خداوند به انبیا سلام می کند. «سَلامٌ عَلی إِبْراهِیمَ» ، «سَلامٌ عَلی نُوحٍ فِی الْعالَمِینَ» ، «سَلامٌ عَلی مُوسی وَ هارُونَ» البتّه درباره ی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله هم خدا و هم فرشتگان صلوات می فرستند و هم به مؤمنان دستور صلوات و سلام می دهد:
إِنَّ اللّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ ...
۱۷- نا اهل شدن فرزند حتّی از خاندان پیامبران امکان دارد. وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِما ... ظالِمٌ لِنَفْسِهِ ...آری پیوند نسبی سبب قطعی شدن هدایت یا گمراهی فرزندان نیست.(ممکن است پدر پیامبر و فرزندش منحرف باشد).
📖 #قرآنچهمیگوید؟
"لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ لِیتَذَکَّرَ اُولُوا الاَلبابِ"
(تا در آیات خدا تدبّر کنند و اهل خِرَد پند گیرند!)
(ص/۲۹)
آیات خدا، برای #تدبّر است، برای کنکاش و خِرَدورزی است. اگر صوابی هست که هست، در همین تدبّر نهفته است. این فرمان خداست که باید در آن تدبّر کرد، خِرَدورزی نمود. اجازه تدبّر صادر شده است. نترس و در هر فرصتی به عمق معنا برو. چون میوه ای پوسته ها را کنار بزن و مغز را در یاب. ببین برایت چه گوهری نهان کرده اند. اینجا سخن از "اُولُوا الاَلباب" است، و "اُولُوا الاَلباب" همان مغز خوران اند. آنها کسانی اند که آگاهی های لازم و کاربردی متناسب با عصر و نسل شان را از آن استخراج می کنند. فرزانگانی اند که آگاهی های زنده از قرآن بیرون می کشند. ای دوست! به قول امام علی(ع)؛ "قرآن، ذو وجوه است". تک وجهی نیست، یک معنای بسته ندارد. چه از اعلی مرتبه ی وجود نازل گشته و برای همه طبقات هستی و همه ی لایه های آگاهی سخن دارد. تنها به وجه ظاهر بسنده نکن، غواصی کن و دُرّ و مرجان آن را بیرون بیاور. قرآن، کتاب آفرینش است و آفرینش تک وجهی نیست، وجوه بیشمار دارد. این جهان، تک توصیفی نیست، توصیفات بیشمار دارد. به یک معنا و توصیف قناعت نکن، ذهن خود را قفل نزن، خود را تنها به یک معنای بسته مفروش. بلکه همه قرآن را نوش کن. بگذار لایتناهی آن، حوزه ی وجودی ات را وسعت بخشد، آگاهی ات را عمیق کند و ظرفیتت را بالا بَرَد. تنها اینگونه است که زندگی ات باز می شود و اوج می گیرد و جهانی می گردد.
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
(معرفت و بیعت با موعودداز غدیر تا ظهور)16
عبارت یازدهم، معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه ی غدیر خم
«ألَا إنَّهِ وَارِثُ کُلَّ عِلمٍ وَ المُحِیط بکل فهم».
« بدانید او وارث تمامی علم است و به تمامی فهم و ادراک احاطه دارد.»
اگر کسی بخواهد جانشین مدیر یک مجموعه و یا خلیفه ی کسی باشد، می بایست امتیازاتی را داشته باشد. امضای جانشین باید همان اعتبار را داشته باشد و لزوم اطاعتش دقیقا همان لزوم باشد..
امام زمان ارواحنافداه خلیفه الله است
تنها جانشین الهی بر کره ی خاکی که توحید و عدل را بر سراسر زمین تجلی خواهد داد..
لازمه ی این عمل عظیم علم و درک متصل به علم الهی است
اولین امتیازها بعد از حیات و زندگی، دو امتیازِ علم و قدرت است که از فضایل و کمالات انسانی می باشند. پیامبران و ائمه (علیهم السّلام) که انسان های برتر هستند؛ علم و قدرت جزء برترین فضائلشان است، به طوری که به این دو صفت بیشتر از صفات دیگرشان اهمیت داده اند.پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در خطبه ی غدیر راجع به امیرالمؤمنین (علیه السّلام) می فرمایند:
« وَ مَا مِن عِلمٍ إِلَا وَ قَد عَلَّمتُهُ عَلِیَّاً»
هیچ علمی وجود ندارد مگر آن که آن را به علی یاد داده ام.
یا می فرمایند:
«النُّورُ مِنَ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ فِیَّ مَسلُوکٌ ثُمَّ فِی عَلِی»
یا در ابتدای قسمت ششم می فرمایند:
«آمِنُوا بِاللهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی أُنزِلَ مَعَهُ»
خداوند متعال نیز می فرماید:
(وَ کُلَّ شَیءٍ أَحْصَینَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ)
( و هر چیزی که ما داشتیم در امام مبین احصا کردیم که امام مبین را اهل بیت و حجت هر زمان تفسیر شده است )
«أَلَا إِنَّهُ وَارِثُ کُلِّ عِلم» یعنی امام زمان (ارواحنافداه) وارث تمامی دانش های آفرینش، شامل علم آدم ابوالبشر (علیه السّلام) تا خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله و سلم) و علم امیرالمؤمنین (علیه السّلام) تا امام حسن عسکری (علیه السّلام) و تمامی علم علما و دانشمندان هستند. در طول تاریخ هر کسی هر دانشی دارد، آن دانش نزد امام زمان (ارواحنافداه) است....
یکی از مهمترین دعاهای منتظران باید درخواست درک و باور این کلام (محیط به کل فهم ) از خداوند متعال باشد ...
امام مظهر تمامی صفات الهیست ..یعنی امام فهم و درکش به همه ی انسانها از رگ گردن به آنها نزدیکتر است....
و چه پیامی بالاتر از این برای منتظران که امام زمان ارواحنافداه احاطه ی کامل بر فکر و عمل تمام لحظات و حالت تمامی بشر دارد....
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
♨️اضطرار برای فرج
⭕️ ﺭﺍبطه ی ﺍﺿﻄﺮﺍﺭ ﻭ ﺍﺟﺎﺑﺖ دﻋﺎ
✅لازمه ی ﺍﺟﺎﺑﺖ ﺩﻋﺎ، ﺗﺤﻘّﻖ ﺩﻭ ﺷﺮﻁ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ:
1. ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺣﺪّ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭ ﻭ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﮔﯽ ﺑﺮﺳﺪ. :ﺍﻣّﻦ ﯾﺠﯿﺐ ﺍﻟﻤﻀﻄﺮّ"
2. ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﻣﺎﺩّﯼ ﻧﺎ ﺍﻣﯿﺪ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﻭﺟﻮﺩ، ﻓﻘﻂ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ. «ﺇﺫﺍ ﺩﻋﺎﻩ»
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻗﻮﯼ ﻭ ﻣﺤﻜﻤﯽ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﭘﯿﺪﺍ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﯿﺰ ﺩﻋﺎﯼ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﺴﺘﺠﺎﺏ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﯼ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻣﯽﻛﻨﺪ. «ﻭ ﯾﻜﺸﻒ ﺍﻟﺴّﻮﺀ»
✅ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪﺍﯼ ﻇﻠﻢ ﻭ ﺳﺘﻢ ﻓﺮﺍﮔﯿﺮ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺿﻌﻒ ﻛﺸﯿﺪﻩ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ، ﯾﺎﺭ ﻭ ﯾﺎﻭﺭﯼ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺑﻼ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺗﻼﺵ ﻭ ﻛﻮﺷﺶ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺍﻭﺿﺎﻉ ﺍﺛﺮ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﮔﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎ ﻗﻄﻊ ﻫﻤﺔ ﻭﺍﺳﻄﻪﻫﺎ، ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭘﯿﺪﺍ ﻛﻨﻨﺪ، ﺁﻥ ﻭﻋﺪﺓ ﺍﻟﻬﯽ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﺤﻘّﻖ ﺧﻼﻓﺖ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﻣۆﻤﻨﺎﻥ ﺻﺎﻟﺢ ﻭ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﺎﻥ ﺭﻭﯼ ﺯﻣﯿﻦ ﺍﺳﺖ، ﻣﺤﻘّﻖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
#اضطرار_فرج
#امام_زمان
✍حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) :
كسى كه آخرت همّ و غم او باشد، خداوند دلش را بى نياز مى گرداند و پريشانى اش را رفع می کند و دنيا، بر خلاف میل او، به او روى مى آورد. و كسى كه دنیا همّ و غم او باشد، خداوند فقر را در پيش چشمانش قرار مى دهد و ذهنش را آشفته مى کند و از دنيا جز همان كه برايش مقدّر شده است، نصيب او نمى شود.
📚كنز العمّال ، ج 3 ، ص 205 .
🔸 آنان که به من بدی کردند
▫️ مرا هشیار کردند
🔸آنان که از من انتقاد کردند
▫️ به من راه و رسم زندگی آموختند
🔸آنان که به من بی اعتنایی کردند
▫️به من صبر و تحمل آموختند
🔸آنان که به من خوبی کردند
▫️ به من مهر و وفا ودوستی آموختند
🔴 پس خدایا :
🔹به همه ی آنانی که باعث تعالی دنیوی واخروی من شدند ،
🔹خیر و نیکی دنیا و آخرت عطا بفرما
✅اثـر عجیـب دعا در حـق دیـگران
امام صادق علیه السلام مےفـرمایند:
🍃 "اگر شخصی در پشت سر برادر مؤمنش برای او دعا ڪند از عـرش ندا می شود؛ برای تو صد هزار برابر مثل او است ...
این در حالی است كه اگر بـرای خودش دعا می ڪرد، فقط به اندازه هـمان یك دعایش به او داده می شد.
پس دعای تضمین شـده ای که صد هـزار برابر آن داده می شود، بهتـر است از دعایی(دعای شخص برای خود) که معلوم نیست مستجاب بشود یا نشود."
📚مَن لایَحضره الفَقیه _ ج۲ _ ص۲۱2
[کـانالِ_#معارف]
💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ
♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج
صلوات خاصه امام هادی{ ع}☝️
🔴أقبِل عَلی شَأنِکَ فَاِنَّ کَثرَةَ المُلقِ یَهجِمُ عَلَی الظَّنِّ وَ اِذا حَلَلتَ مِن أخیکَ فی مَحَلِّ الثِّقَةِ فَاعدِل عَنِ المُلقِ اِلی حُسنِ النِّیَّة
شخصیت خود را محترم شمار و تملق مکن، چون تملق موجب سوءظن میگردد، زمانی که برادرت را مورد وثوق یافتی از تملق احتراز کن و نسبت به او حُسن نیّت داشته باش.
📚(محجّة البیضاء، ج. ۵، ص. ۲۸۳)