هدایت شده از برداشت های نادرست اعتقادی
سانسور سالروز امامت توسط برخی جریان ها
نهم ربیع الاول، نخستین روز امامت امام عصر حضرت مهدی موعود(عج) است. ولی همانگونه که همه میدانیم عدهای برای این روز مناسبتی دیگر _سالروز قتل خلیفه دوم_در نظر گرفتهاند و به خاطر دلبستگیشان به آن عنوان، به هیچ وجه نمیپذیرند که روز نهمربیع به عنوان روز آغاز امامت امام عصر(عج) نامگذاری شود.
از این رو شبهاتی را در این زمینه مطرح میکنند. در ادامه به بررسی دو شبهه دراینباره میپردازیم.
☝️شبهه اول:
«در سیره ائمه (ع) هرگز نداریم که توصیه به بزرگداشت آغاز امامت آنها شده باشد. جشن آغاز امامت یک بدعت است. اين روش فرزندان پادشاهان و سلاطين ظلم و جور است كه به دنبال مرگ پدر بودند تا خود به فرمانروايي برسند، در كجای تاريخ ديده ايد فرزندان ائمه از شهادت پدر بزرگوارشان خوشحالي كنند؟!»
🔺در پاسخ میگوییم:
این افراد در حالی جشن آغاز امامت امام عصر(عج) را بدعت میدانند که با تمسک به قاعده «تعظیم شعائر الهی» و بسط مفهوم آن، بسیاری از رفتارهای موهن همچون قمهزنی را به عنوان مناسک مذهبی به حساب میآورند. اگر جشن آغاز امامت در سیره ائمه(ع) وجود ندارد، جشن میلاد ائمه(ع) هم وجود ندارد!
توصیه به عزاداری برای سایر ائمه(ع) به غیر از امام حسین(ع) هم وجود ندارد!
راهپیمایی برای عزاداری نیز در روایات نیامده است.
چرا این عده جشن تولد را سیره مستکبرانه پادشاهان برای بزرگداشت خویش به حساب نمیآورند یا آن را برگرفته از فرهنگ غربی نمیدانند؟!
به هرحال، امروز هیچکس در روز نهمربیع برای شهادت امام حسن عسگری(ع) شادی نمیکند و گره زدن آغاز امامت در روز نهمربیع با مصیبت شهادت امام حسن در هشتمربیع نوعی مغالطه است.
✌️شبهه دوم: آغاز امامت ولیعصر (عج) بلافاصله پس از شهادت امام حسن عسگری در روز هشتمربیع اتفاق افتاده است نه نهمربیع!
🔺در پاسخ می گوییم:
اصل بزرگداشت آغاز امامت ولیعصر(عج)، عنوانی عرفی است و ریزبینیهای عقلی درباره آن جایی ندارد.
اگر توصیه به جشن میلاد ائمه(ع) یا آغاز امامت، مستقیماً از ناحیه شرع مقدس اسلام بیان شده بود، جای آن بود که برای تعیین آن دقت عقلی میکردیم. ولی هنگامی که اینگونه بزرگداشتها موضوعی عرفی و جهت احترام و یادآوری ذکر امام زمان(ع) است، باید دید عرفِ مردم چه روزی را برای آغاز رهبری و امامت قرار میدهد. در عرفِ اجتماعی تمام ملل، به خاطر احترام به رهبر پیشین، روز بعد از رحلت او را برای رهبر جدید جشن و بزرگداشت میگیرند.
🔺پس معرفی نهمربیع را به عنوان سالروز آغاز امامت ولی عصر (عج) هیچ اشکالی ندارد، چنان که عالم بزرگ شیعه سید بن طاوس با رد عنوان قتل خیلفه دوم در این روز، این احتمال را بیان می کند که شاید شادی شیعیان در روز نهم ربیع در ابتدا به خاطر همین مناسبت عظیم بوده است، ولی بعدها این شادی دست خوش انحراف شده است. وی در اقبالالاعمال مینویسد:
«اکنون که زمان رحلت مولای ما امام حسن عسگری(ع)، چنان که بزرگان ذکر کردند در روز هشتم ربیع الاوّل رخ داده است، آغاز ولایت و امامت حضرت مهدی(عج) بر امّت، روز نهم ربیع الاوّل خواهد بود و شاید تعظیم این روز، روز نهم ربیع الاوّل، به لحاظ این مناسبت برتر و برای توجّه به آن مولای بزرگ و کامل باشد.»
إقبال ج 3 ص113
⛔️ کانال برداشت های نادرست اعتقادی👇
http://eitaa.com/joinchat/2691956738Cec06dd8967
هدایت شده از برداشت های نادرست اعتقادی
🔸آیا قبر ابولؤلؤ در کاشان است؟
در منابع تاریخی آمده است که ابولؤلؤ پس از قتل خیلفه دوم اقدام به خودکشی نمود و آنچه درباره معجرة امام علی- علیهالسلام- و انتقال و فرار ابولؤلؤ به کاشان گفته میشود داستان عوامانهای بیش نیست و استناد و روایتی نیز برای آن وجود ندارد.
از این رو مرحوم مجلسى در بحار الانوار، ج31 ص13 به نقل از العدد القویة و الاستیعاب، داستان خودكشى فیروز ابولؤلؤ را بدون هیچگونه اظهار نظرى آورده است، عدماظهارنظر مجلسى را مىتوان نشانۀ پذیرش قول آنان دانست؛ چه اینكه در بخش تاریخ قتل خلیفه دوم، پس از نقل قول مشهور، سرسختانه مقابل آن ایستاده و صفحاتى از كتابش را به اثبات مدعاى خویش اختصاص داده است، افزون بر این محتوای تخیلی داستان انتقال ابولؤلؤ به کاشان آنقدر زیاد است که انتساب آن به علما موجب وهن چهره علمی آنها خواهد شد.
☄در کتاب «کاشان در مسیر تشیع، مصطفی صادقی، شیعه شناسی قم، ص76-80» توضیحی درباره آرامگاه ابولؤلؤ آمده که آن را با حذف ارجاعات ذکر شده، تقدیم شما میکنیم:
محلى كه امروزه در جادۀ فین كاشان بهعنوان «آرامگاه ابولؤلؤ» معروف است، ارتباطى به او ندارد و به نظر مىرسد این محل از قرن هشتم هجرى به بعد و با عنایت به سابقۀ تشیع مردم كاشان ایجاد شده و به قاتل عمر نسبت داده شده است. براى این گفته، مىتوان دلایل و شواهد ذیل را اقامه نمود:
1. از پیشینه و تاریخ بناى اولیۀ این بقعه اطلاعى در دست نیست؛ تنها «ادارۀ میراث فرهنگى» كاشان با نصب تابلویى بر سردر بقعه، آن را مربوط به دورۀ ایلخانى- صفوى دانسته و غیراز آن هیچ اطلاعات دیگرى نه در این اداره و نه در ادارات دیگر-كه به نحوى با بقعه مربوط شود- موجود نیست.
2. كتیبۀ روى قبر نامى از ابو لؤلؤ یا فیروز یا قاتل عمر نیاورده و تاریخ آن را قرن هشتم ثبت نموده است. این كتیبه امروزه در بقعه موجود نیست. اما كتابهایى كه دربارۀ بقاع كاشان مطالبى آوردهاند، اینگونه نوشتهاند: تاریخ بناى گنبد و بارگاه معلوم نیست، ولى بر كاشىهاى روى قبر، پس از فاتحه و توحید نوشته است:
«هذا قبر عبد من عباد اللّه الصالحین حشره اللّه مع من كان یتولاّه به تاریخ 777.»
باتوجه به این كلمات، مىتوان احتمال داد كه این مكان آرامگاه یكى از شیعیان بوده و به مناسبتى، مردم آن را مزار ابولؤلؤ خواندهاند. در افواه عمومى و سینه به سینه نقل شده است كه شخص مدفون در بقعه كسى است كه در مراسم نهم ربیع و عید «بقر» محور بوده و احتمالا در نقش فیروز، داستان او را نمایش مىداده است. احتمال دیگر آن است كه آنجا مزار یكى از صوفیان باشد؛ زیرا «بابا» لقب شخصیتهاى این فرقه است.
3. در كتاب النقض، كه بارها از كاشان و تشیع مردم آن و مراكز مذهبى و بارگاههاى آن یاد شده و از سوى دیگر، نام ابولؤلؤ بارها در این كتاب تكرار گردیده است. سخنى از فرار فیروز به این شهر یا درگذشت یا قبر او در آنجا وجود ندارد. این در حالى است كه میرمخدوم شریفى در قرن دهم، توجه مردم كاشان را به آرامگاه منسوب به ابو لؤلؤ از نشانههاى تشیع آنان دانسته است.
4. گفته شده در شهرستان تربت حیدریه هم قبرى منسوب به ابو لؤلؤ وجود داشته است. اعتصام الملك، كه در سال 1255 ش از این شهر دیدن كرده است، در سفرنامۀ خود مىنویسد:
«از آنجا (بقعۀ قطب الدین حیدر) رفتم به یك بقعۀ كوچكى كه قبرى از گچ در میان آن بود، گفتند: قبر ابا لؤلؤ است؛ فاتحه خواندم.»
این موضوع مؤید خوبى است بر اینكه در مناطق گوناگون، براى بزرگداشت برخى اشخاص، بناى یادبودى مىساختند و آن را زیارت مىكردند، بخصوص كه در برخى دورهها، جشن عید «بقر» در برخى شهرها از اهمیت خاصى برخوردار بوده و احتمالا این بناهاى یادبود مركز مناسبى براى این تجمّع و پایكوبى بوده است. باتوجه به پیشینۀ قوى تشیع در كاشان و به دلیل آنكه فیروز در یك گزارش تاریخى نادر، اهل فین دانسته شده، بناى یادبود فیروز در این شهر، جایگاه ویژهاى پیدا كرده است.
⛔️ کانال برداشت های نادرست اعتقادی👇
http://eitaa.com/joinchat/2691956738Cec06dd8967
هدایت شده از برداشت های نادرست اعتقادی
دعای صنمی القریش
صَنمی القریش عنوان دعایی است که در سال های اخیر عدهای تاکید ویژهای بر ترویج آن در برنامه های مذهبی دارند.
اما بارها گفته شده که این دعا از وجود هرگونه سندی، حتی ضعیف، بی بهره است و در منابع متقدم حدیثی شیعه نیز اثری از آن وجود ندارد.1
با این حال از آن جا که بعضی می خواهند با تکیه بر محتوای این دعا فضای تقابل مذهبی را شدت بخشند بی توجه به این اشکالات، صدور این دعا را از ناحیه امام یقینی جلوه داده و با برشمردن ثواب ها و کرامت های فراوان، حتی آن را بر دیگر ادعیه معتبر، برتری می دهند.
از اینها که بگذریم بعضی نیز با استدلال برنفرینها و لعن های موجود در این دعا، در صدد توجیه و ترویج راه و روشی هستند که در آن بی پرده و آشکارا به مقدسات اهل سنت بدگویی و توهین می شود.
این در حالی است که حتی اگر این روایت را صحیح بدانیم و در صحت صدور آن از ناحیه معصوم تردیدی هم نکنیم، گزارشی همراه این دعا وجود دارد که چنین استفادهای را رد و محکوم می کند.
توضیح بیشتر این که قدیمی ترین کتابی که دعای صنمی در آن آمده، کتاب رشح الولاء فی شرح الدعاء متعلق به قرن هشتم است که شرحی بر دعای صنمی القریش می باشد.
نویسنده این کتاب در ابتدای نقل این دعا، نحوه گزارش آن از امیر المؤمنین را اینچنین بیان میکند:
🔶"امیرالمؤمنین علی علیه السلام شبی وارد مسجد شدند و گمان بردند که جز ایشان کسی در مسجد نیست. پس با صدای بلند شروع به قرائت قرآن و خواندن اذکار نمودند. تا اینکه وقت خواندن نماز وتر فرا رسید و ایشان در قنوت با صدای بلند دعای صنمی القریش را خواندند. زیرا گمان می کردند مسجد خالی است و کس دیگری در آنجا نیست. پس از تمام شدن نماز وتر، ایشان کمی نشستند و حضور انسانی را احساس کردند، پس فرمودند: آیا کسی در مسجد است؟
عبدالله بن عباس به حضرت جواب داد: بله امیرالمؤمنین، منم بنده تو!
امام علی(ع) فرمودند: همراه تو کس دیگری نیز هست؟
ابن عباس گفت: نه، شخص سومی با ما نیست.
امام فرمود: آیا دعایی را که در نماز وتر خواندم، شنیدی؟
ابن عباس گفت: بله.
امام فرمود: آن را حفظ کردی؟
ابن عباس گفت: بله حفظش کردم.
امام فرمود: آن را محفوظ بدار که از دشوارترین اسرار است و نباید هیچکس بر آن اطلاع پیدا کند مگر خاندان و اهل بیت من، و با عهد کن که آن را بر غیر اهلش ظاهر نکنی و از بیان آن برای دیگران خودداری کنی."
حال با توجه به این گزارش، آیا تبلیغ این دعا به صورت عمومی صحیح است؟
کسانی که در چند روز اخیر در شبکه های ماهواره ای با آب و تاب فراوان به شرح این روایت می پردازند آیا برخلاف متن آن عمل نمی کنند؟
این دعا به صورت مخفی بوده و بر مخفی بودن آن تاکید فراوانی شده، پس چگونه عدهای آن را مستمسکی برای لعن علنی و آشکار قرار می دهند؟
اصلا با این همه تاکید امیرالمؤمنین چرا نویسنده کتاب شرح الولاء آن را در یک کتاب آورده و سپس به شرحش پرداخته؟
از این گذشته چرا ابن عباس باید این دعا را برای غیر اهل بیت علیهم السلام نقل کند که حالا عدهای آن را در کتابها و سایتها و شبکه های ماهواره ای قرار داده و برای غیراهلش بخوانند!؟
نقد و بررسی کامل در لینک زیر:
http://okhowah.com/fa/10565
⛔️
کانال برداشت های نادرست اعتقادی👇
http://eitaa.com/joinchat/2691956738Cec06dd8967
هدایت شده از برداشت های نادرست اعتقادی
رییس مذهب
یکی از پرتکرارترین تعابیری که برای امام صادق علیه السلام استفاده می شود، "رییس مذهب تشیع" است.
در حالی که اگر چه استفاده از این تعبیر به جهت موقعیت خاصی است که برای آن امام عزیز پیش آمده است، ولی در حقیقت باید بدانیم که رییس مذهب ما همه ی چهارده معصوم علیهم السلام هستند و این لقب برای امام ششم از ناحیه ی معصومین صادر نشده است.
کتاب وارونه ها و خرافات در آخر الزمان
⛔️
کانال برداشت های نادرست اعتقادی👇
http://eitaa.com/joinchat/2691956738Cec06dd8967
هدایت شده از کانال حسین دارابی
برخی از آقایون بچه دوست دارن. تعدا بالا هم دوست دارن. ولی فقط دوست دارن. قصد هیچ نوع همکاری بعد از بچهدار شدن، ندارن. وظیفه سنگین خودشون رو فقط در مرحله تولید میدونن. بعدش دیگه همه چی با خانوم خونهاس.
وقتی شما بچه ندارید فقط خودتون دوتایید و مثل دوتا کبوتر عاشق زندگی میکنید، وظایفتون یه سری چیزهاست. وقتی بچه وارد زندگی میشه وظایف و شرایط تغییر میکنه. بچهدوم که بیاد بازم وظایف تغییر میکنه.
بعد بچهدار شدن، حتی محبتتون هم تغییر میکنه. قبلا عشق و محبتتون صددرصد برای هم بود [ البته اگر عشقی بود]. ولی الان قسمتی از محبتتون به بچهتون اختصاص پیدا میکنه. بعضیا به این نکات توجه نمیکنن دچار مشکل میشن مردِخونه که الان بابا شده به بچهاش حسودی میکنه. که چرا زنم که همیشه بهمن توجه داشت حالا همش توجهش به بچشه؟ چرا همش اون بغلشه
آقای محترم تو دیگه جا نمیشی تو بغلش. خیلی گُندهای برادر من. یا برعکس زن به بچهاش حسودی میکنه.
البته بخشی از این حسادتها بهخاطر عملکرد نادرست زنوشوهره و عدم آگاهیه. وقتی بچه میاد کلا نباید همسرو فراموش کرد. هر چیزی سر جای خودش باید باشه. آقایون باید از همون روز زایمان به این نکته توجه داشته باشن. وقتی میری عیادت همسرتون که زایمان کرده. سریع نرو سراغ بچه. اول برو سراغ خانومت. پدرش دراومده. حالش خوب نیست. تا چند روز افسردگی داره. نیاز به توجه تو داره. اگه کم محلی کنی بهش از لحاظ روحی داغون میشه. یه هدیهای چیزی براش بخر. زرتی نرو سراغ بچه. اون که نه چیزی میفهمه نه چیزی میبینه. احتمالا هم خوابه. قیافش هم شبیه سیبزمینیه. من نمیفهمم چه جوری همون ساعت اول میفهمن بچه شبیه کیه. حتی اگه بچه یکی دیگه رو هم اشتباهی ببینن اونجا میگن شبیه کیه.
با اومدن بچه شرایط خیلی فرق میکنه. اگر مهارتهای همسرداری رو بلد نباشیم خیلی مشکلات بوجود میاد. کمااینکه خیلی از خانوادههای اطرافتون رو میبینید وقتی بچه دار شدن هم اخلاق و رفتارشون باهم تغییر کرد و هم رفتارشون با بقیه. خیلی دعواها بوجود اومد. مگه بچه میاد که همه چیو بریزه بههم؟
در پیامهای بعدی وظایف آقایون رو دقیقتر بررسی میکنیم. خانوما نگران نباشن. تموم نشده
آقایونتون رو به کانال دعوت کنید. به نفعتونه
#فرزندآوری (۷)
وظایف آقایون
@Hoseindarabi
هدایت شده از آنتی بیوتروریسم
🎁مردم 46 ایالت در آمریکا اجازه دارند بدلیل "معافیت مذهبی" واکسن نزنند!
منبع 👇
https://pewrsr.ch/2k9RQ7L
😄وزارت بهداشت ایران، کاتولیک تر از پاپ شده!!!
🍎آنتی بیوتروریسم
@antibioterorism
هدایت شده از اطلاع رسانی
#جمله_حکیمانه_علامه
🍃شخصی به علامه طباطبایی گفت ، یک ریاضتی برای پیشرفت معنوی به من بفرمایید . علامه فرمود : بهترین ریاضت #خوش_اخلاقی_در_خانواده است .
--------------------------
@resane_ahkam
هدایت شده از اطلاع رسانی
🔴درمان شپش سر
(سوالات رایج والدین)
سونامی شپش در ايران
شپش سر ، مخصوصا تو این دوسال بی سابقه و بسیار زیاد بوده(مخصوصا با شروع فصل مدارس و مهدکودکها) ... از قدیم الایام درمان قطعی شپش با هیچ شوینده شیمیایی مورد تایید نبوده...چراکه شپس یک موجوده یوکاریوتی یا مکثر هست...که ۶پا بوده و هر کدام از پاها مجددا میتوانند تکثیر شوند...بنابراین از بین رفتنشون بسیار سخته.... راهکار عجیب و بسیار ساده ای وجود داره که کاملا بی ضرره
و اما راهکار کاملا سنتی..۱قاشق غذاخوری پر اسپند آسیاب شده به ۱ لیوان آبجوش برای موهای کوتاه و۲قاشق و ۲لیوان برای موهای بلند، اسپند را آسیاب کرده بمدت ۱۵ دقیقه با آبجوش روی کتری دم کنید.
سپس کل موها را با آن آغشته کرده و ۴۵دقیقه با کلاه پلاستیکی یا کیسه پلاستیکی موها را پوشش دهید.
سپس با آب رقیق بدون هیچ شوینده ای موهارا آبکشی کنید.
به همین سادگی این کار نیاز به تکرار مجدد نداره.
چون تو همون یبار شپش هارو ریشه کن میکنه...
حداقل یکبار اینکارو انجام بدیم
حداقل بخاطر دخترا و پسرای خودمون....چون واقعا شپش شایعه...و اینکه لطفا تا جایی که میتونید پیامو گسترش بدید تاحداقل شاید بدرد یکی بخوره.
#کانال_تربیت_مادرانه 👇
https://telegram.me/joinchat/AAAAAD3ggyjb7hbHXFCDyA
هدایت شده از برنامه تلویزیونی سمت خدا
🔹 حساب خزانه داری کل نزد بانک ملی ایران به نام
درآمدهای متفرقه دولت
Ir540100004001000901001082
⬅️ جهت پرداخت دیون دولتی که بر عهده ماست و امکان برگرداندن به آن اداره وجود ندارد.
💠 @samtekhoda3
هدایت شده از برنامه تلویزیونی سمت خدا
آیا بی بند و باری سبب پیشرفت غرب شده است ؟.mp3
1.93M
🎙 کلیپ صوتی : آیا بی بند و باری سبب پیشرفت غرب شده است ؟
👤 #حجت_الاسلام_حسینی_قمی
⏱ زمان : ۴:۰۱
🗂 حجم : ۱.۸ مگابایت
💠 @samtekhoda3
هدایت شده از اطلاع رسانی
⭕️ دشتِ آخرِ شب
❄️ در روایات آمده است کسی که با وضو به رختخواب می رود ثواب شخصی را می برد که تا صبح مشغول شب زنده داری و عبادات بوده است،وضو گرفتن یکی از آن عبادات است که اثرش طولانی و زمانش بسیار کم است، یعنی شاید عمل وضو گرفتن بیشتر از سه دقیقه طول نکشد اما در عین حال ثواب مستمر و پر برکتی برایت به همراه خواهد داشت.
🔰 برنامه ی شب هایت را طوری تنظیم کن که آخرین کارت وضو گرفتن باشد، پریشانی های ذهنت با این عمل از بین می رود و آرامشی خدایی تمام وجودت را فرا می گیرد، این ثواب غیر قابل شمارش را تقدیم کن به امام زمانت، که آن جوانمرد بدهکارت نخواهد ماند و در ازای این کار، نامت را در قنوت نماز شبش خواهد برد، و چه سعادتی بالاتر از این که اسمِ تو جاری شود بر لبانِ شریف ترین مردِ عالم.
دشتِ آخرِ شبت را کنار بگذار برای امام زمانت....
#وضو_روزی_را_زیاد_میکند
@tasharrofha
هدایت شده از اطلاع رسانی
👇👇👇
♨️پرسش:
🔰آیا در اسلام این دستور وارد شده است که در موفع تصمیم بر انجام کاری، اگر کسی عطسه کند ، باید صبر کرد؟!
✍پاسخ:
✅در این باره دستوری در اسلام نداریم و اساساً روح اسلام با این گونه مطالب سازش ندارد، تا آن جا که دستور می دهد هنگامی که تصمیم بر کاری گرفتید، اگر کسی فال بد زد اعتنا نکنید و بر خدا توکّل نموده به دنبال هدف روان شوید و فال بد زدن را نشانه شرک قرار داده است!
🍀 درباره عطسه وارد شده است که هر گاه یکی از شماعطسه کرد، در حقّ او دعا کنید و بگویید «یرحمکم اللّه رحمت خدا شامل حال شما گردد.» طرف نیز متقابلًا دعا کند و بگوید «یغفر اللّه لکم؛ خداوند شما را بیامرزد».
🖊 امّا صبر کردن و قدری مکث نمودن و یا فرق گذاردن بین یک عطسه و دو عطسه، همگی افسانه است که باید مسلمان آگاه و دانا از این افسانه ها بپرهیزد.
برگرفته از پاسخ به پرسشهای مذهبی، (مکارم شیرازی، جعفر سبحانی )،ص 605
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی