"اما این نگاه، در قرن بیستم، با ویرانی تلقّی حداقلی که انسان قرن ۱۹ از دانش و علم و فناوری داشت نابود شد. تازه انسان فهمید، که فهم او آنقدر حقیر است که آن چیزی که او در قرن ۱۹ به آن علم میگفت، امروز بسیار خندهدار است و به زبان امروزی تنها معلومات عمومی تلقی میشود و مرزهای علم خیلی جلوتر از سطح فهم و دانش او است.
همهی قطعیتهایی که در قرن ۱۹ به آن قائل بودند، زیر سؤال رفت و بشر تازه فهمید که طبیعت چه رقیب سرکشی است. همهی سازههای مدرن و ظاهراً مبتنی بر علم را یک سرکشی طبیعی مانند سونامی و زلزله و یا برخورد یک شهابسنگ عظیم با زمین میتواند ویران کند. طبیعت، تمام رشتههای او را میتواند نابود کند. او گویا سرکشی طبیعت را لحاظ نکرده بود.
در نگاه پستمدرنی که بعد از مدرنیته جزماندیشانه شکل میگیرد، انسان قرن بیستمی به تمام آموزههای خود شک میکند و میگوید آن علمی که من داشتم و فکر میکردم منجی من است، شاید هلاککنندهی من است! اگر روزی یک شهابسنگ بزرگ به زمین نزدیک شد، آیا من با علم خود میتوانم مانع از برخورد با زمین بشوم؟ اگر چنین اتفاقی رخ دهد، علم میتواند در این جهان بدون خدا و فارغ از خدا من را نجات بدهد؟
"فیلمهای زیادی ساخته شدند که حاکی از این ناتوانی علم بودند. انسانهایی که در جهان بدون خدا، نمیدانند که با سرکشیهای طبیعت چه کنند؟ فیلمهایی که دربارهی برخورد شهابسنگها با زمین ساخته شد، مانند فیلم «برخورد عمیق» (Deep Impact) ساخته «میمی لدر» (Mimi Leder) محصول ۱۹۹۸، نمونههای خوبی برای این مضمون است.
البته در همان سالها نیز فیلمهای زیادی با حس و حال پایان سده و هزاره ساخته میشدند که خبر از پایان جهان میدادند. فیلمهایی که سؤالشان از انسان این بود که در قبال قوای سرکش طبیعتی که به حقِ آن ظلم کردی و اکنون علیه تو سرکشی میکند، چهکار میخواهی بکنی؟
اینجا است که وحشت زیستن تنها در جهان بدون خدا را، در رفتار انسان قرن بیستم و پایان آن میبینیم. موج زیادی از فیلمهای آخرالزمانی حکایتگر همین وحشتاند و انگار جای خالی خدا را، حالا در زندگی خود حس میکرد. اما افسوس که سالهای پایانی قرن بیستم با بازگشت بشر به ایمان رقم نخورد و بهجای اعتقادات توحیدی، به سمت خرافات مدرن، متافیزیک پستمدرن و در نهایت، موجودات خیالی رفت تا جای خالی خدا را در زندگی انسان پر کنند!
"جنس جدیدی از فیلمها که باید تفصیل آن را در سینمای آخرالزمانی قرن بیستویک دنبال کرد که از دیرباز دغدغهی جریان سینمایی جهان بوده است.
سینمای آخرالزمانی به پنج زیرگروه تقسیم میشود: آخرالزمان طبیعی، آخرالزمان فناورانه یا تکنولوژیک، آخرالزمان علمی-تخیلی، آخرالزمان اسطورهای و آخرالزمان دینی.🔹🔷🔶🖋📖
🎥قسمت 1⃣🔎
⭕️⭕️وین دایر/ انسان محوری به جای خدامحوری
🔻🔻شگردهایی که روانشناسان غربی در قالب عرفان های دروغین و به اصطلاح معنویت گرا در دنیا تئوریزه کرده و در زمره مروجان آن نیز می باشند راهی است برای به اسارت کشیدن افراد سرگردان و تشنه معنویت.
🔻🔻 وین دایر یکی از روانشناسان غربی است که با دست گذاشتن بر خلا روانی و افسردگی افراد در جوامع مختلف سعی دارد ریشه ای ترین مسائل اعتقادی آنان را بزداید و افراد را کاملا با دین بیگانه کند.
به عنوان نمونه او در کتاب "خودمقدس شما" با استدلال به سخن مارک تواین می نویسد:
اکنون وقت آن رسیده که باورها و عقایدی که با واقعیت کنونی ما هماهنگ نیستند را ترک کنیم!
🔻🔻 دست کشیدن از اعتقاد به خدا از محوری ترین مباحثی است که وین دایر بارها روی آن با عناوین مختلف تاکید دارد و در کتاب های مختلف خود آن را مطرح می کند. او بهترین جایگزین را برای خدا، خودمحوری و یا همان "انسان خدایی" می داند و نمی گوید چطور انسان با این همه مشکلات که خود او در زمره روانشناسان برای بهبود مشکلات و کمبود های آنان است توان خدا شدن دارد!!
🔻🔻این جمله با نقدها و جواب های فراونی روبروست که در این مقال نمی گنجد، اما چرا نوشته های وین دایر به سادگی منتشر و در بین عموم جامعه توزیع شده و بفروش می رسد؟
🔻🔻زمانی که زدودن باورهای دینی و اعتقادی از اهداف ترویج تفکر وین دایر است، چرا متولیان فرهنگ و دین به راحتی اجازه انتشار این گونه توهمات ذهنی و بسیار پر مسئله را می دهند؟
#منتظران_ظهور
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
7.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷🕋🌷موعوددرادیان
📣 مهدی باوری درآئین هندو
👤🎥جناب دکترسیدمحمدروحانی
#منتظران_ظهور
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c