و علی بن ابراهیم در ذیل آیه: ﴿سال سائل بعذاب واقع﴾ (سوره معارج: ۱)؛ سؤال کننده ای از عذاب حتمی الوقوع پرسید. گفته است: از حضرت ابو جعفر باقر (علیه السلام) درباره معنی این آیه سؤال شد، فرمود: آتشی است که از سوی مغرب بر می آید وپادشاهی از پشت سر، آن را را بسیج می کند تا این که به خانه بنی سعد بن همام نزد مسجدشان برسد، پس خانه ای برای بنی امیه باقی نمی گذارد مگر این که آن را واهل آن را می سوزاند، وخانه ای که در آن خونی از آل محمد (علیه السلام) (ستمگری نسبت به آل محمد) باشد، رها نمی کند مگر این که آن را می سوزاند واو مهدی (علیه السلام) است(۲۸۷).
می گویم: آنچه دلالت بر این معنی کند در حرف قاف خواهد آمد.
۴- عدالت آن حضرت (علیه السلام):
بارزترین صفات نیکویش عدالت است، لذا به عدل ملقب گردیده، چنان که در دعایی که از خود آن حضرت برای شب های ماه رمضان روایت شده (معروف به دعای افتتاح) آمده است: اللهم وصل علی ولی امرک القائم المومل والعدل المنتظر؛ پروردگارا ودرود بفرست بر ولی امرت که قیام کننده وامید مردم وعدل منتظر است.
و در حدیث ابی که در کمال الدین روایت شده از رسول اکرم (علیه السلام) در وصف امام قائم (علیه السلام) آمده: اول العدل وآخره...؛ اول وآخر عدل است...
و کم تر حدیثی درباره آن حضرت آمده که عدلش در آن یادآوری نشده باشد.
در کمال الدین از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) منقول است که فرمود: به درستی که خلفا واوصیای من وحجت های الهی بر خلق بعد از من دوازده نفرند، اولشان برادرم وآخرشان پسرم است. عرض شد: یا رسول الله! برادرت کیست؟ فرمود: علی بن ابی طالب. گفته شد: پسرت کیست؟ فرمود: همان مهدی که زمین را از قسط وعدل پرکند، هم چنان که مالامال از ستم وظلم شده باشد. سوگند به آن که مرا به حق بشارت دهنده فرستاد! اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی نماند، هر آینه خداوند آن یک روز را آن قدر طولانی کند، تا در آن روز خروج نماید. آن گاه عیسی بن مریم روح الله فرود می آید وپشت سر او نماز می گزارد، وزمین به نور او روشن می شود وسلطنت وفرمانروایی اش به مشرق ومغرب همه جا می رسد.
و از حضرت سید الشهداء (علیه السلام) روایت شده که فرمود: اگر از عمر دنیا باقی نماند مگر یک روز، خداوند (عزّ وجلّ) آن روز را آن قدر طولانی می کند تا این که مردی از فرزندانم خروج کند، سپس زمین را پر از عدل وقسط سازد، هم چنان که از ستم وبیداد پرشده باشد، شنیدم که پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) این را می فرمود(۲۸۸).
می گویم: اخبار در این باره جداً متواتر است، بعضی از آن ها را ان شاء الله تعالی ذکر خواهیم کرد. واز تتبع وبررسی موارد استعمال چنین به دست آورده ام که عدل اعم از قسط است، زیرا که قسط در مورد ایفای حق غیر به کار می رود، مانند اداء شهادت، قضاوت، کیل ووزن امثال این ها؛ ولی عدل هم شامل خود انسان می شود وهم دیگری. بنابراین عدل به طور مطلق موافقت با حق است، ولی قسط موافقت با حق است در مورد خلایق، برای این که کاملا صدق این گفتار روشن شود به آیات شریفه قرآن که در آن ها قسط وعدل یاد شده مراجعه فرمایید. وجور، ضد قسط؛ وظلم، ضد عدل است. ظلم آن است که از حریم حق تجاوز شود ولی جور تجاوز از حق است نسبت به غیر.
و احادیثی که به این مضمون وارد شده دلالت می کند که حکام ورؤسا وقضاوت در آخرالزمان بر مردم ستم می کنند وبه اصطلاح جائر هستند، بر خودشان نیز ظلم می کنند. پس هرگاه حضرت قائم (علیه السلام) ظهور کند، جور را برطرف می کند ودر حکومت بین مردم عدالت را حکم فرما می سازد وریشه وشاخه ظالمین را قطع می کند تا جایی که عدلش همه عالم را فراگیرد واحدی بر دیگری ظلم نخواهد کرد.
"لذا حضرت صادق (علیه السلام) در حدیثی که در بحار وغیبت نعمانی از آن حضرت نقل شده می فرماید: قسم به خدا، عدل او داخل خانه های شان می شود، هم چنان که گرما وسرما داخل می شود(۲۸۹).
بعضی از اخباری که درباره عدالت آن حضرت تصریح دارد خواهد آمد.
۵- عطف (وپیرو ساختن) هوای نفس بر هدایت
در سخنان امیر المؤمنین علی (علیه السلام) در وصف امام قائم (علیه السلام) آمده: او هوای نفس را مطیع وتابع هدایت می کند، هرگاه مردم هدایت را معطوف هوی وهوس نمایند، ورأی ونظر را پیرو قرآن می گرداند در حالی که مردم قرآن را تابع هوای نفس قرار داده باشند(۲۹۰).🕋🍃🌴🔆🌴🍃🌴🍃🌴
💠🔰💠🔰🔰🌐قسمت8⃣3⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅بهترین دختر برای ازدواج کیه؟ به کدوم پسر میشه برای ازدواج اعتماد کرد؟
🔻شاخص کلیدی برای انتخاب همسر
🔰#استاد_پناهیان
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
9.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
•﷽•
مشکلات کلافه ام کردن🍂
#استاد_محمد_شجاعۍ🎧
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
شکر در سختی ها 33.mp3
6.11M
#شکر_در_سختی_ها 33
🔸برای یه مدرک تحصیلی،
یا یه مهارت هنری یا ورزشی
چقدر زحمت و سختی کشیدی؟
✔️مشکلاتِ زندگیت هم
بسترِ رسیدن به کمالِ انسانی اند
طاقت بیار و کلید و آسمون و بِقاپ
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
🌿🌺🌿🌺
🔹 هر انسانی در طول عمر خود بالا و پایینهای زیادی را تجربه میکنه و غم و شادی مهمانهای همیشگی او تا آخر زندگیاش هستند.
🔍شما نمیتوانید فردی را بیابید که ادعا کند هیچوقت با مشکلی مواجه نشده است.
✅ گرچه سختیهای زندگی حس ناخوشایندی را برایمان به ارمغان میآورد اما همین بالا و پایینهاست که مس وجودمان را طلا میکند!
🔹در مقابل مشکلات تنها نسخهای که میتوان پیچید، صبوری کردن است.
نقطه مقابل صبر، بیتابی کردن است.
📌یکی از چیزهایی که باعث میشه در مواجهه با مشکلات صبور باشیم، واقع بین بودن و توجه به این نکته است که این مشکل و سختی، تاریخ انقضا داره و قرار نیست تا همیشه ادامه داشته باشه
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
✡️ پیمانشکنی و نقض عهد یهودیان
(بخش اول)
🔅(دلیل قرآنی و تاریخی مبنی بر اینکه رسیدن به صلح پایدار با اسرائیل غیر ممکن است)
🔰 یکی از صفات و خصلتهای ثابت در جامعه یهود که در طول زمان و با گذشت سالها و قرنها تغییری نکرده است، صفت پیمانشکنی آنها است که قرآن نیز بدان تصریح دارد:
📜 أ وَ کُلَّما عاهَدُوا عَهْداً نَبَذَهُ فَرِیقٌ مِنْهُمْ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یُؤْمِنُونَ. (۱)
📃 «آیا چنین نیست که هربار آنها [یهود] پیمانی بستند، گروهی از ایشان، آن را دور انداختند؟ آری، بیشتر آنها ایمان نمیآورند».
✅ و در آیهای دیگر میفرماید:
📜 الَّذِینَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کُلِّ مَرَّهٍ وَ هُمْ لا یَتَّقُونَ. (۲)
📃 «همان کسانیکه از آنها پیمان گرفتی [یهود] سپس هربار پیمان خود را میشکنند و هیچ پروا نمیکنند».
⭕️ فرد یا جامعهای که به تعهدات خود در برابر دیگران پایبند نیست، بیگمان نه برای خود احترامی قائل است و نه برای دیگران اعتباری و این، در واقع ویژگی بارز جامعه یهودی است که داعیه برتری بر ملتهای مسلمان و سایر ملتهای عالم را دارد. یهودیان خود را ملت برگزیده خدا و فرزندان او میدانند؟! و برای دیگران در قبال خود حقی قائل نیستند.
✅ قرآن کریم، خصلت برتریطلبی و بیتعهدی یهود را نسبت به دیگران، که بر هیچبنیان ارزشی و حقیقی استوار نیست، چنین وصف میکند:
📜 ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَیْسَ عَلَیْنا فِی الْأُمِّیِّینَ سَبِیلٌ وَ یَقُولُونَ عَلَی اللَّهِ الْکَذِبَ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ. (۳)
📃 «این [خیانت به امانت و تعهدات] از آنروست که آنان [یهود] میگویند؛ ما در مورد آنها که سواد (و یا کتاب آسمانی) ندارند [غیریهود] مسئولیت و تعهدی نداریم و بر خدا دروغ میبندند در حالیکه خودشان میدانند».
✅ همچنین، در مورد نگاه سلطهجویانه یهود و احساس برتری نژادی بر سایر ملتها میفرماید:
📜 و قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَیَّاماً مَعْدُودَهً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْداً فَلَنْ یُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَی اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ. (۴)
📃 «و میگفتند: هرگز آتش، جز چند روزی، به ما نخواهد رسید. بگو: مگر از خداوند [بر این ادعا] پیمانی گرفتهاید؟ که خداوند خلاف عهد خویش نمیکند. یا به خداوند سخنانی را نسبت میدهید که نمیدانید».
☑️ فخر رازی در شرح آیه پیشین که فرمود: «آیا چنین نیست که هربار آنها [یهود] پیمانی بستند، گروهی از آنان، آن را دورانداختند؟» میگوید:
🔸 این آیه دلالت دارد بر اینکه بیماری پیمانشکنی به صورت یک عادت در میان آنها درآمده است. (۵)
⬅️ برگرفته از کتاب سقوط اسرائیل، ص ۹۴ تا ص ۹۶
(۱). بقره، آیه ۱۰۰.
(۲). انفال، آیه ۵۶.
(۳). آل عمران، آیه ۷۵.
(۴). بقره، آیه ۸۰.
(۵). فخر رازی، تفسیر الکبیر، ج ۳ و ۴، ص ۱۸۳