eitaa logo
🌹 منتظران ظهور 🌹
2.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
10هزار ویدیو
305 فایل
🌷بسم ربِّ بقیة الله الاعظم (عج)🌷 سلام بر تو ای امید ما برای زنده کردن حکومت الهی مرا هزار امید است و هر هزار تویی کپی متن با ذکر صلوات و دعای فرج ، حلال است🙏🏻 ادمین: @Montazer_zohorr تبادل و تبلیغ: https://eitaa.com/joinchat/1139737620C24568efe71
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فقط به عشق علی، حتی محالها شدنی و کاش می‌مُردم، بعد از «فمن یمت یرنی» مقام و شأنش را غیر از خدا که می‌داند که با عشق علی ، آتش مرا نسوزاند. https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"موضوع دوم - معنی تواضع: بدان که تواضع وتکبر از صفات وکیفیت های نفسانی است که از هر یک، آثار بسیاری ظاهر می شود. وتواضع این که: شخص پیش خودش نسبت به غیر حقیر باشد. وتکبر این که: شخص در پیش خود نسبت به دیگری بزرگ جلوه کند ودیگری را نسبت به خودش حقیر بداند. با این قید فرق بین تکبر وعجب معلوم می شود، زیرا که عجب آن است که شخص در نظر خودش از لحاظ جمال یا کمال یا اعمال یا نسبت، یا همه این ها پسندیده وخوب باشد - یا صرف نظر از دیگری - در صورتی که تکبر آن است که نسبت به دیگری خودش را برتر وبهتر بداند. تکبر از جهل سرچشمه می گیرد که شخص، بدی های خودش وخوبی های دیگران را نشناسد یا از آن ها غفلت ورزد.  همان طور که به این صفت نفسانی تکبر گفته می شود، آثار آن را نیز به همین عنوان می نامند. مثل: راه رفتن متکبرانه، وکشیدن جامه بر زمین، وترک جواب سلام، وامثال این ها. همین طور تواضع بر آن صفت نفسانی یاد شده ونیز به آثار آن گفته می شود. از قبیل: احترام بزرگان، ونشستن با فقرا ومستمندان، واجابت دعوت آنان، وپیش سلام بودن وامثال این ها.  و بدان که تکبر از صفات ناپسند ومایه هلاکت دین است. در مذمت آن، آیات وروایات بسیاری وارد شده است. از جمله: ثقة الاسلام کلینی در اصول کافی به سند خود از حضرت امام صادق (علیه السلام) آورده که فرمود: ریشه های کفر سه چیز است: حرص وتکبر وحسد(۹۲۹).
در همان کتاب از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده که: ابو جعفر (علیه السلام) فرمود: عزت، رداء خداوند وبزرگ منشی، از او است، پس هرکس به آن ها دست بیازد، خداوند او را به رو به جهنم افکند(۹۳۰).  و نیز به سند خود از حضرت ابو جعفر باقر (علیه السلام) آورده که فرمود: کبر، ردای الهی است ومتکبر در آن با خداوند کشمکش دارد(۹۳۱).  و به سند خود از حضرت امام صادق (علیه السلام) روایت کرده فرمود: کبر ردای الهی است، پس هر آن که در چیزی از آن با خداوند منازعه کند، خداوند او را در جهنم سرنگون سازد(۹۳۲).  و به سند موثق همچون صحیحی از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده که فرمود: در جهنم دره ای هست برای متکبرین که (سقر) نامیده می شود، از شدت حرارت خود به خدای (عزّ وجلّ) شکایت کرد واز خدا خواست که به او اجازه تنفس دهد، پس چون نفس کشید جهنم را سوزان ساخت(۹۳۳).  و به سند خود از امام صادق (علیه السلام) آورده که فرمود: متکبران روز قیامت به صورت مور در آیند، مردم آن ها را پایمال کنند تا خداوند از حساب فراغت یابد(۹۳۴).
 و بین این اخبار وخبر دیگری که در کافی روایت شده منافاتی نیست. در آن خبر صحیح از محمد بن مسلم، از یکی از دو امام باقر وصادق (علیه السلام) آمد که فرمود: داخل بهشت نشود کسی که در دلش به مقدار خردلی تکبر باشد. راوی می گوید: من گفتم: انا لله وانا الیه راجعون. فرمود: چرا استرجاع گفتی؟ عرض کردم: به خاطر آنچه از شما شنیدم. فرمود: نه چنان است که پنداشته ای، مقصود من انکار است وجز انکار نیست(۹۳۵).  زیرا که این حدیث عقوبت محروم ماندن از بهشت را به انکار وسرکشی از عبادت واطاعت خداوند یا اطاعت پیغمبران واولیائش اختصاص می دهد، مانند ابلیس وامثال او وحزب ودار ودسته اش از کافران وغاصبان مناصب امامان (علیهم السلام). روایات سابق بر این دلالت داشت که متکبر اهل آتش است. - خواه منکر خدا باشد یا نه - ولی داخل نشدنش را به بهشت متعرض نشده اند. واما این حدیث دلالت دارد که داخل نشدن به بهشت به این صفت از متکبرین (منکرین) اختصاص دارد، نه این تکبر به معنی انکار خدا باشد.  خلاصه این که: تواضع کلید هر خیر، وتکبر کلید هر شر است. زیرا که تکبر صاحب خود را از تحصیل فضایل ودوری از رذایل باز می دارد. تفصیل مطلب جای دیگری دارد که اگر خداوند توفیقم دهد کتاب مستقلی در این باره خواهم نگاشت. ان شاء الله تعالی.